Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Sabtu, 21 Julai 2012

B 143 SEBUTIR TAMAR MEMBAWA KE SYURGA

“Jagalah dirimu dari neraka walaupun dengan bersedekah sebelah butir kurma.”
Status hadits: Hadis sohih.

Penjelasanan hadis:

Diriwayatkan oleh Adi bin Hatim radhiyallahu anhu, Rasulullah shallallahu alaihi wasallam bersabda:

Jagalah dirimu dari neraka walaupun dengan bersedekah hanya sebelah biji kurma atau tamar. Barangsiapa yang tidak mampu (walaupun bersedekah dengan sebelah butir kurma) berilah satu ucapan dengan ucapan yang baik”                
(HR. Bukhari, Muslim, Nasai, Ahmad dan Darimi).

Hadis di atas juga diriwayatkan  oleh Aisyah radhiyallahu anha, Rasulullah shallallahu alaihi wasallam bersabda:

“Jagalah dirimu dari neraka walaupun dengan bersedekah dengan sebelah butir kurma”
(HR. Ahmad).

Sering manusia memandang remeh terhadap suatu perkara sama ada kebaikan atau sebaliknya, padahal perkara tersebut adalah terlalu  besar di sisi Allah. Dalam teks Hadis yang dipaparkan sedekah dengan barang yang terlalu kecil iaitu (sebelah butir kurma) ternyata bila dilakukan dengan penuh keikhlasan akan dapat menyelamatkan pembuatnya dari seksaan pedih api neraka.

Demikian pula sebaliknya, riwayat  dalam beberapa teks Hadis, sebesar  manapun pemberian kita, menurut tanggapan manusia namun adalah kecil di hadapan Allah, jika tidak disertai dengan niat yang ikhlas, pasti akan membawa kita ke dalam neraka, seperti Hadis tentang manusia yang tidak mencari tabir saat membuang hajatnya, atau ke sana ke mari hanya mencela saudaranya sendiri.

Maha Benar Allah dalam firman-Nya:
Barangsiapa yang mengerjakan kebaikan seberat zarahpun, nescaya ia akan dapat melihat (balasan)nya. Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan sebesar zarahpun, nescaya dia akan melihat (balasan)nya juga”
(Qs. Al-Zalzalah: 7-8).






Tiada ulasan:

Catat Ulasan