Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Khamis, 6 Mac 2014

P 62 : MENGELUH KERANA MISKIN

Seorang lelaki duduk kesedihan seorang diri, kemudian ditegur oleh seorang tua yang kebetulan lalu di situ
Orang Tua: Hai pemuda,mengapa engkau bersedih
Pemuda : Aku sedih kerana aku miskin, tidak mempunyai wang dan harta.
Orang Tua: Aku seorang peniaga yang mempunyai banyak harta, mahukah kamu jika aku berikan kamu wang sebanyak RM 1 juta, namun matamu kuambil sehingga kau menjadi buta?
Pemuda: Hah? Tak mungkin..apa guna aku ada wang tetapi tak dapat melihat.
Orang Tua: Kalau begitu,mahukah kamu jika aku berikan RM 1juta kepadamu namun kemaluanmu kupotong?
Pemuda:Tidak sama sekali! Aku lebih rela mati!
Orang tua: Hmm..Kalau begitu aku beri kamu RM 1 Juta tetapi engkau mesti memakan ubat ujikaji ini yang akan menjadikanmu bisu dan pekak.
Pemuda: Engkau gila. Tak guna aku ada wang sebanyak itu jika aku tak dapat mendengar dan bercakap. Aku akan kesunyian.

Orang Tua: Lihat,engkau ada harta bernilai lebih dari RM 3 juta yang dikurniakan oleh tuhanmu kepadamu,mengapakah engkau menangis dan bersedih kerana helaian helaian kertas(duit)? Engkau sangka duit yang banyak akan menyelamatkanmu di dalam kubur?




Tiada ulasan:

Catat Ulasan