Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Selasa, 4 Jun 2013

Bab 174 Apa Yang Diucapkan Jikalau Seseorang Itu Menempati Suatu Pondokan yakni Penginapan




979. Daripada Khaulah binti Hakim radhiallahu 'anha, katanya: "Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Barangsiapa yang turun berdiam di suatu tempat penginapan lalu mengucapkan yang ertinya: "Saya mohon perlindungan dengan kalimat-kalimat Allah yang sempurna dari kejahatannya apa saja yang diciptakan olehNya," maka orang itu tidak akan terkena bahaya sesuatu apapun, sehingga ia pergi dari tempat penginapannya yang sedemikian itu."
(Riwayat Muslim)

980. Daripada Ibnu Umar radhiallahu 'anhuma, katanya: "Rasulullah s.a.w. itu apabila pergi lalu datang waktu malam, beliau s.a.w. mengucapkan yang ertinya: "Hai bumi. Tuhanku dan Tuhanmu itu adalah Allah, saya mohon perlindungan kepada Allah dari kejahatanmu dan kejahatannya apa saja yang ada di dalam dirimu, juga kejahatannya apa saja yang diciptakan dalam tubuhmu, bahkan kejahatannya segala sesuatu merayap di atasmu. Saya juga mohon perlindungan denganMu ya Allah dari kejahatannya singa dan manusia, ular dan kala serta dari penduduk negeri ini  yang dimaksudkan ialah jin serta dari yang melahirkan maksudnya iblis yang melahirkan semua syaitan dan pula dari apa yang diperanakkan olehnya, yakni syaitan-syaitan anak iblis.”
(Riwayat Abu Daud)

AI-Aswad ertinya orang. At-Khathabi berkata: wa sakinul balad iaitu jin yang mendiami bumi ini. la berkata: "Albalad yakni negeri dari bumi ialah yang digunakan sebagai tempat tinggalnya binatang dan sekalipun di situ tidak ada bangunan atau rumah-rumah". la berkata lagi: "Dapat diperkirakan bahawa maksudnya Alwalid yang melahirkan ialah iblis, sedang mawalad apa-apa yang dilahirkan olehnya" ialah syaitan-syaitan.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan