Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Sabtu, 8 Jun 2013

Bab 190 Keutamaan Menantikan Solat



1058. Daripada Abu Hurairah r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda: 

Yang Bermaksud : "Seseorang di antara engkau semua itu masih tetap dianggap dalam solat, selama solat itu menyebabkan ia tertahan. jadi tidak ada yang menghalang-halangi ia untuk kembali ke tempat keluarga itu melainkan kerana menantikan solat." 
(Muttafaq 'alaih)

1059. Daripada Abu Hurairah r.a., pula bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Dan malaikat itu mendoakan kepada seseorang di antara engkau semua supaya mendapatkan kerahmatan, selama orang itu masih ada di dalam tempat solatnya yang ia bersolat di situ, juga selama ia belum berhadas. Malaikat itu mengucapkan: "Ya Allah, ampunilah orang itu, ya Allah, belas kasihanilah ia." 
(Riwayat Bukhari)

1060. Daripada Anas r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. mengakhirkan solat Isyak pada suatu malam sampai ke pertengahan malam, kemudian beliau s.a.w. menghadap kepada orang banyak dengan wajahnya setelah selesai bersolat, lalu beliau s.a.w. bersabda: 

Yang Bermaksud : "Orang-orang sudah bersolat dan mereka telah tidur dan engkau semua sentiasa dianggap dalam melakukan solat, sejak engkau semua menantikan solat itu." 

(Riwayat Bukhari)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan