Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Ahad, 17 Februari 2013

Bab 18 Larangan Terhadap Kebidaahan-kebidaahan Dan Perkara-perkara Yang Diada-adakan.


Allah Taala berfirman:

"Maka apa yang ada di luar kebenaran itu, tiada lain hanyalah kesesatan belaka."
(Yunus: 32)

Allah Taala berfirman lagi:

"Tidaklah Kami alpakan sedikitpun dalam Al Kitab maksudnya: Tidak perlu ditambah yang baru, sebab dalam Al Kitab sudah cukup."
(al-An'am: 38)

Allah Taala berfirman pula:
"Jikalau engkau semua berselisih dalam sesuatu hal, maka kembalikanlah itu kepada Allah, dan RasulNya."
Yakni al-Kitab dan as-Sunnah. (an-Nisa': 59)

Juga Allah Taala berfirman:

"Dan sesungguhnya inilah jalanKu yang lurus, maka ikutilah. Dan janganlah engkau semua mengikuti jalan-jalan yang lain-lain, kerana nanti engkau semua dapat terpisah dari jalan Allah."
(al-An'am: 153)

Allah Taala berfirman lagi:

"Katakanlah hai Muhammad: "Jikalau engkau semua mencintai Allah, maka ikutilah saya, maka Allah pasti mencintai engkau semua dan pula mengampuni dosa-dosamu."
(ali-lmran: 31)
Ayat-ayat dalam bab ini amat banyak sekali.
Adapun Hadis-hadis yang menguraikan bab ini amat banyak pula, juga masyhur-masyhur. Maka itu akan kami ringkaskan dengan mengutip beberapa Hadis saja, di antaranya ialah:

169. Dari Aisyah radhiallahu 'anha, katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Barangsiapa yang mengada-adakan dalam perkara agama kita ini akan sesuatu yang semestinya tidak termasuk dalam agama itu, maka hal itu wajib ditolak."
(Muttafaq 'alaih)
Dalam riwayat Imam Muslim disebutkan: Rasulullah s.a.w. bersabda:

Barangsiapa yang mengamalkan sesuatu amalan yang atasnya itu tidak ada perintah kami maksudnya perintah agama, maka amalan itu wajib ditolak."

Keterangan:

Wajib ditolak, ertinya sama sekali tidak boleh diterima, kerana merupakan hal yang batil, sebab memang tidak termasuk urusan agama, tetapi diada-adakan sendiri oleh manusia. Hadis ini menunjukkan bahawa sesuatu yang tidak diberi keterangan oleh Allah dan RasulNya, lalu diada-adakan itu wajib tidak kita terima atau wajib kita tolak mentah-mentah. Ini apabila bersangkutan dalam soal peribadatan. Kalau dalam urusan keduniaan, maka Nabi s.a.w. sendiri telah memberi kebebasan untuk mengikhtiarkan mana yang terbaik dalam anggapan kita, asalkan tidak melanggar hal-hal yang diharamkan oleh Allah.
Nabi Muhammad s.a.w. telah bersabda:
"Engkau sekalian adalah lebih mengerti tentang urusan duniamu."

170. Dari Jabir r.a., katanya: 

"Rasulullah s.a.w. itu apabila berkhutbah maka merah padamlah kedua matanya, keras suaranya, sangat marahnya, sehingga seolah-olah beliau itu seorang komandan tentera yang menakut-nakuti, sabdanya: "Pagi-pagi ini musuh akan menyerang engkau semua," atau "petang ini musuh akan menyerang engkau semua." Beliau bersabda pula: "Saya diutus sedang jarak terutusku dengan tibanya hari kiamat itu bagaikan dua jari ini". Beliau merapatkan antara jari telunjuk dan jari tengah. Beliau bersabda pula: "Amma ba'd. Maka sesungguhnya sebaik-baik uraian adalah Kitabullah yakni Al Quran  dan sebaik-baik petunjuk adalah petunjuk Muhammad s.a.w., sedang seburuk-buruk perkara(agama) ialah hal-hal yang diada-adakan sendiri dan semua kebidaahan itu adalah sesat". Selanjutnya beliau s.a.w. bersabda: "Saya adalah lebih berhak terhadap setiap orang mukmin daripada dirinya sendiri. Barangsiapa meninggalkan harta, maka itu adalah hak dari keluarganya, tetapi barangsiapa yang meninggalkan hutang atau tanggungan keluarga dan anak-anak yang ditinggalkan, maka itu adalah kepadaku atau menjadi tanggunganku."

(Riwayat Muslim)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan