Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Sabtu, 25 Januari 2020

U 116 : ADA ORANG KELEBIHANNYA


Ada orang, kelebihannya adalah sabar.
Ada orang, kelebihannya adalah pemurah.
Ada orang, kelebihannya adalah mudah mengasihani.
Ada orang, kelebihannya ialah memberi salam dan mengukir senyuman.
Ada orang, kelebihannya ialah selalu memudahkan urusan orang lain.
Ada orang, kelebihannya ialah tak buat apa-apa, hanya diam dan tidak mengganggu orang lain.

Sebab itu pandanglah orang dengan kebaikan, kasih sayang dan kecintaan.
Jangan pandang orang dengan keburukan, kebencian dan permusuhan.

اللهم صل على سيدنا محمد
وعلى آله وصحبه وسلم

U 115 : SEDIH MASJID BERLUMBA SIMPAN DUIT SEDANGKAN GEREJA BERLUMBA BANTU ORANG MISKIN YANG MAJORITINYA ORANG ISLAM, BUATLAH PERUBAHAN WAHAI PENGERUSI DAN AJK MASJID SEKALIAN


http://suarapakatandaily.com/archives/12228

"Mana maruah masyarakat Islam, 80% gelandangan Islam makan di gereja"

Posted By: Pentadbiron: March 08, 2016

  
Lebih 80 peratus daripada kira-kira 100 orang gelandangan atau warga miskin kota yang menerima bantuan makanan di sesebuah gereja pada satu-satu masa terdiri daripada Melayu beragama Islam.

Pendedahan tersebut diakui seorang ibu tunggal ketika kebetulan ditemui Malaysia Dateline di Surau Balai Islam berdekatan Bulatan Pahang, Kuala Lumpur semalam.

Hanya mahu dikenali sebagai Junaidah (bukan nama sebenar), 50, beliau yang menjaga seorang anak lelaki menghidap penyakit ulser tulang memberitahu ramai gelandangan Melayu terpaksa mengharap bantuan daripada pihak gereja dan NGO berlatar belakangkan Kristian.

Ujarnya, sebuah gereja berhampiran Dataran Merdeka menyediakan sarapan mulai jam 8 pagi setiap hari manakala satu gereja lagi di Bukit Nanas menjamu makanan tengah hari kepada warga miskin kota juga setiap hari.

“Bagusnya lagi, pihak gereja menghormati gelandangan beragama Islam. Kami akan makan terlebih dahulu selepas wakil daripada kami diminta membacakan doa makan. Kemudian, baru doa untuk penganut mereka pula dibaca.

“Selain makanan, gereja dekat Dataran Merdeka itu siap beri sabun, benarkan gelandangan cuci baju dan sediakan ampaian untuk menjemur pakaian,” ujarnya yang kali terakhir menerima bantuan makanan di gereja terbabit selepas Aidilfitri tahun lalu.

Beliau yang tiba di surau itu bertanyakan pada Malaysia Dateline tentang imam untuk memohon bantuan wang ihsan selepas kira-kira sejam berlalunya solat Asar berjemaah.

“Minta bantuan pada Baitulmal setakat RM250 hingga RM300 sebulan. Sewa bilik di KL pun sudah RM300.

“Saya dengan anak berusia 25 tahun mulai tahun 2016 tidur di sekitar Masjid Negara kerana tak mampu menyewa bilik,” ujarnya yang berasal dari Rembau.

Bercerita lanjut tentang perbandingan dengan layanan institusi ibadat Islam, Junaidah berkata, pihak masjid sekitar ibu negara tidak pula berbuat demikian.

“Masjid Negara pun tidak ada. Hanya NGO dan mahasiswa saja yang ada berikan kami sumbangan makanan.

“Kalau dekat kawasan Kolej Segi berhampiran Anjung Singgah, ada seorang Datin bagi sumbangan duit setiap bulan. Itu usaha orang perseorangan. Kalau Baitulmal lagilah, bagi (bantuan kewangan) buat syarat saja.

“Kelmarin, saya minta bantuan wang ihsan untuk ambil dua anak yang dijaga bekas suami di Jengka. Baitulmal tak bagi wang sebab katanya duit bulanan sudah bagi,” ceritanya di perkarangan surau sambil merenung jauh kenderaan yang mulai sesak di Bulatan Pahang itu.

Berkongsikan pengalamannya yang pernah memohon bantuan bulanan pada Baitulmal di Terengganu tahun lalu bagi pihak anaknya, Junaidah berkata institusi itu menolak permohonan mereka dengan alasan bukan pemastautin.

“Saya merayu mereka buat tak tahu walaupun kad pengenalan anak saya terbukti lahir di Terengganu. Katanya, datanglah esok lusa jumpa pegawai mereka padahal saya tidak boleh tunggu. Penyakit anak saya kena cepat diberi ubat.

“Kata pegawai itu ramai orang begitu. Pada kad pengenalan saja lahir di Terengganu, tinggal di negeri lain,” cerita Junaidah kembali sehingga beliau pada hari tersebut terpaksa memohon jasa baik pihak Jabatan Mufti yang pejabatnya tidak jauh dari Baitulmal itu.

Beliau berkata, pihak Baitulmal memberi bantuan hanya selepas Jabatan Mufti itu menghubungi Baitulmal memaklumkan permohonan mereka harus diberi perhatian.

“Itupun Baitulmal beri bantuan kecemasan RM100 bukan bantuan bulanan dengan alasan sama – bukan pemastautin.

“Lepas tu pegawai itu pula persoal saya kenapa mengadu pada Jabatan Mufti sedangkan saya terdesak perlukan wang ihsan untuk belanja perubatan anak saya yang kaki kirinya sakit teruk akibat sisa karat selepas berlaku kemalangan di bengkel kereta tahun 2014 lepas,” jelasnya.

Memohon bantuan ihsan dari pihak masjid juga amat mengecewakan walaupun pada papan kenyataan masjid terpampang ribuan ringgit kutipan setiap minggu Solat Jumaat.

Beliau berkata, Ahad lalu seorang jawatankuasa Masjid Amru Ibni Al’As di Bandar Baru Sentul menolak rayuannya yang memohon sedikit wang dengan alasan bukan kariah masjid.

“Dia kata dia berpegang pada prinsip. Dia hanya bantu anak kariah masjid saja. Saya sedih sebab setahu saya orang yang bersembahyang di mana-mana masjid termasuk ketika solat Jumaat juga datangnya dari luar kariah,” keluhnya lagi.


YOK!!! KITA BANTU APA YANG PATUT.

U 114 : KISAH NABI NUH AS DAN IBLIS

Di antara manusia yang mendapat umur yang sangat panjang di dunia ini adalah Nabi Nuh as. Al-Quran mengatakan bahawa dia pernah hidup di sekitar kaumnya selama sembilan ratus lima puluh tahun. Sepanjang masa itu Nabi Nuh telah menyeru mereka pada jalan Allah SWT, namun hanya sedikit dari mereka yang kemudian mengikuti jalannya. Melihat kaumnya yang sengaja mengingkari agama Allah SWT, bahkan sering mengganggunya, Nabi Nuh memohon kepada Allah SWT agar ditimpakan bencana kepada mereka. Allah SWT mengabulkan permohonannya.

Nabi Nuh diperintahkan untuk membuat kapal besar yang boleh memuat semua jenis makhluk hidup. Allah SWT akan menurunkan hujan yang sangat lebat dan mengalirkan banjir yang sangat besar sehingga tidak satu pun dari mereka yang kafir akan tertinggal.
Tiba waktunya apa yang ditentukan oleh Allah SWT. Bersama semua pengikutnya dan segenap pasangan makhluk melata lain Nabi Nuh naik ke atas kapal. Hujan mulai turun membasahi bumi. Nabi Nuh memperhatikan satu persatu dari mereka yang hadir di kapal. Tiba-tiba matanya memandang seorang lelaki tua yang tidak dikenalnya.
“Siapa anda?” tanya Nabi Nuh ingin tahu.
“Aku Iblis,” jawabnya.
Dasar Iblis, dia tahu saja bagaimana cara masuk ke dalam kapal Nabi kekasih Allah itu. Dia boleh hadir di mana saja dia mahu. Bukan kerana dia makhluk ajaib, tetapi dia memang sangat gigih memperjuangkan usahanya.
“Mengapa engkau mahu ikut kami?” tanya Nabi Nuh lagi.
“Aku bukan mahu ikut kapalmu dan ingin selamat bersamamu. Aku hanya ingin mengganggu hati para pengikutmu. Biarlah tubuh mereka bersamamu asal hati mereka bersamaku,” jawab Iblis terus terang.
Iblis memang tidak pernah menyembunyikan niat jahatnya untuk mencelakakan manusia. Fikirnya, semua manusia sudah tahu siapa dia. Sejak zaman Adam sampai hari kiamat. Mengapa harus berbohong lagi, kerana tidak semua yang manusia ketahui pasti akan diikuti.
“Keluarlah dari kapalku, wahai musuh Allah!” kata Nabi Nuh kepada Iblis.
Iblis tidak menjawab apakah mahu keluar atau akan tetap di sana. Sebelum Nabi Nuh, Allah SWT juga pernah mengusirnya keluar dari syurga. Tetapi, dia masih saja membangkang perintah Allah SWT dan terus berusaha menggoda Adam sampai berhasil.
Dia hanya berkata, “Wahai Nuh, aku menyimpan lima strategi yang dengannya aku akan boleh mencelakakan umat manusia. Aku akan sebutkan padamu yang tiga, tapi akan menyembunyikan darimu dua lainnya.” Kemudian Allah mewahyukan pada Nuh agar tidak usah mendengarkan yang tiga, tapi dengar saja dua yang lainnya.
“Aku tidak berminat mendengar tiga strategi yang akan engkau sebutkan itu, tapi sebutkan dua strategi yang engkau sembunyikan dariku,” jawab Nuh.
Iblis berkata, “Wahai Nuh aku akan berusaha membinasakan manusia dengan dua cara: pertama, dengan cara menanamkan sifat dengki dalam hati mereka; dan kedua dengan cara menanamkan sifat serakah dalam jiwa mereka. Kerana dengki maka aku dilaknat oleh Allah dan dijadikannya sebagai syaitan yang terkutuk. Dan kerana serakah maka Adam menghalalkan segala makanan di syurga sehingga dia dikeluarkan. Dengan dua sifat ini, kami semua dikeluarkan dari syurga.
Setelah kapal Nabi Nuh mendarat dengan segenap penumpangnya, tiba-tiba si Iblis datang lagi menghampirinya. Dengan suara yang amat merdu dia berkata pada Nuh, “Aku sangat berterima kasih padamu, lebih dari semua makhluk yang ada di bumi ini.”
“Terima kasih dari apa?” tanya Nabi Nuh ingin tahu.
“Permohonanmu agar orang-orang kafir itu dicelakakan telah dikabulkan oleh Allah. Dengan cara itu bererti engkau telah meringankan bebanku,” kata Iblis.
“Wahai Nuh, jangan sekali-kali engkau mendengki kerana ia telah menghantarku pada keadaan seperti ini. Dan jangan sekali-kali engkau serakah kerana ia telah menghantar Adam seperti yang dialaminya.”
Allah SWT berfirman: ''Dan sememangnya tiadalah bagi Iblis sebarang kuasa untuk menyesatkan mereka, melainkan untuk menjadi ujian bagi melahirkan pengetahuan Kami tentang siapakah yang benar-benar beriman kepada hari akhirat dan siapa pula yang ragu-ragu terhadapnya. Dan Tuhanmu sentiasa mengawal serta mengawas tiap-tiap sesuatu."
(Saba 21)

U 113 : KETAKUTAN

Yang aku takut hatiku kian mengeras dan sulit menerima nasihat namun sangat pandai menasihati.
Yang aku takut aku merasa paling benar sehingga merendahkan orang lain.
Yang aku takut egoku terlalu tinggi hingga merasa paling baik di antara yang lain.
Yang aku takut aku lupa bercermin diri namun sibuk berprasangka buruk kepada yang lain dan aku yang paling aku takut aku hanya mementingkan diri sendiri tanpa memikirkan kesusahan dan penderitaan saudara-saudara seagama di bumi bergolak. 

U 112 : BEBERAPA FATWA IMAM SYAFIE


Referensi Kitab Al-Umm (karya Imam Syafie)

1. Imam Syafie menganjurkan membaca surah al-Kahfi pada hari Jumaat bukan Surah Yasin.

بلَغَنَا أَنَّ من قَرَأَ سُورَةَ الْكَهْفِ وُقِيَ فِتْنَةُ الدَّجَّالِ، وَأُحِبُّ كَثْرَةَ الصَّلَاةِ على النبي (صلى اللَّهُ عليه وسلم) في كل حَالٍ وأنا في يَوْمِ الْجُمُعَةِ وَلَيْلَتِهَا أَشَدُّ اسْتِحْبَابًا، وَأُحِبُّ قِرَاءَةَ الْكَهْفِ لَيْلَةَ الْجُمُعَةِ وَيَوْمَهَا لِمَا جاء فيها


“Telah sampai dalil kepadaku bahawa orang yang membaca surah Al Kahfi akan terjaga dari fitnah Dajjal. Dan aku menyukai seseorang itu memperbanyak selawat kepada Nabi ﷺ di setiap waktu dan di hari Jumaat serta malam Jumaat lebih ditekankan lagi anjurannya. Dan aku juga menyukai seseorang itu membaca surah Al Kahfi pada malam Jumaat dan pada hari Jumaat kerana terdapat dalil mengenai hal ini.”
(Al-Umm 1/208 )

Imam Al-Syafie rahimahullah dalam Al-Umm menyatakan bahawa membaca surah al-Kahfi boleh dilakukan pada malam Jumaat dan siangnya berdasarkan riwayat tentangnya.
(Al-Umm, Imam al-Syafie: 1/237).


2. Imam Syafie membenci orang-orang yang berkumpul di rumah keluarga mayat dan membuat makan di dalamnya.


وَأُحِبُّ لِجِيرَانِ الْمَيِّتِ أو ذِي قَرَابَتِهِ أَنْ يَعْمَلُوا لِأَهْلِ الْمَيِّتِ في يَوْمِ يَمُوتُ وَلَيْلَتِهِ طَعَامًا يُشْبِعُهُمْ فإن ذلك سُنَّةٌ وَذِكْرٌ كَرِيمٌ وهو من فِعْلِ أَهْلِ الْخَيْرِ قَبْلَنَا وَبَعْدَنَا لِأَنَّهُ لَمَّا جاء نَعْيُ جَعْفَرٍ قال رسول اللَّهِ صلى اللَّهُ عليه وسلم اجْعَلُوا لِآلِ جَعْفَرٍ طَعَامًا فإنه قد جَاءَهُمْ أَمْرٌ يَشْغَلُهُمْ


"Dan aku menyukai jika para tetangga mayat atau para kerabatnya untuk membuat makanan bagi keluarga mayat yang mengenyangkan mereka pada siang dan malam hari kematian sang mayat. Kerana hal ini adalah sunnah dan bentuk kebaikan, dan ini merupakan perbuatan orang-orang baik sebelum kami dan sesudah kami, kerana tatkala datang kabar tentang kematian Jaafar maka Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda, "Buatkanlah makanan untuk keluarga Jaafar, kerana telah datang kepada mereka perkara yang menyibukkan mereka."
(Kitab Al-Umm 1/278)

"Dan aku benci al-ma'tam iaitu berkumpulnya orang-orang (di rumah keluarga mayat) meskipun mereka tidak menangis. Kerana hal ini hanya memperbarui kesedihan, dan membebani pembiayaan….". ini adalah lafal nash (pernyataan) Al-Imam Asy-syafi'i dalam kitab al-Umm. Dan beliau diikuti oleh para ahli fikih madzhab syafi'i.

3. IMAM ASY-SYAFI'I RAHIMAHULLAH MENGHARAMKAN MUZIK, DAN MENYAMAKANNYA DENGAN MINUMAN KERAS DAN BABI YANG HARAM HASIL PENJUALANNYA.

فكل ما له ثمن هكذا يقطع فيه إذا بلغ قيمته ربع دينار مصحفا كان أو سيفا أو غيره مما يحل ثمنه فإن سرق خمرا أو خنزيرا لم يقطع ; لأن هذا حرام الثمن ولا يقطع في ثمن الطنبور ولا المزمار

“Maka setiap barang berharga menyebabkan si pencuri dipotong tangan, jika harga barang tersebut mencapai seperempat dinar. Barang tersebut dapat berupa mushaf (Al-Quran) atau pedang atau yang lainnya yang hasil penjualannya halal. Jika ia mencuri minuman keras atau babi maka tidaklah dipotong tangannya kerana hasil penjualan minuman keras dan babi adalah haram. Dan juga tidak dipotong tangan si pencuri jika dia mencuri kecapi dan seruling.”
(Al-Umm, Jilid 6 hal. 147)

Dalam fatwa Imam Asy-Syafi’i رحمه الله di atas, beliau menyamakan hukum kecapi dan seruling (alat-alat muzik) dengan minuman keras dan babi yang haram hasil penjualannya, bahkan tak ada potong tangan bagi seseorang yang mencuri alat muzik kerana alat musik merupakan barang-barang haram sebagaimana minuman keras dan babi.

Al-Imam Asy-Syafi'i rahimahullah dalam bab washiat, berkata


وَإِنْ كان لَا يَصْلُحُ إلَّا لِلضَّرْبِ بَطَلَتْ عِنْدِي الْوَصِيَّةُ وَهَكَذَا الْقَوْلُ في الْمَزَامِيرِ كُلِّهَا


"Jika al-uud (kayu yang dimaksud oleh pewasiat) tidak boleh digunakan kecuali untuk dimainkan (semacam gitar) maka wasiatnya batal menurutku. Demikian juga pembicaraan mengenai seluruh jenis seruling (alat muzik)."
(Al-Umm 4/92)


Imam Asy-Syafi'i رحمه الله juga berkata tentang hukum di antara orang-orang kafir ahlul jizyah:


ولو كـَسَـر له طنبورا أو مزمارا أو كبرا، فإن كان في هذا شيء يصلح لغير الملاهي فعليه ما نقص الكسر، وإن لم يكن يصلح إلا للملاهي فلا شيء عليه، وهكذا لو كسرها نصراني لمسلم أو نصراني، أو يهودي أو مستأمن، أو كسرها مسلم لواحد من هؤلاء، أبطلت ذلك كله

“Jika seandainya dia (kafir ahlul jizyah) menghancurkan kecapi atau seruling atau gendang, maka seandainya benda-benda ini tidak boleh digunakan kecuali sebagai alat muzik maka tidak ada sesuatu yang harus ia ganti rugi. Dan demikian pula jika seorang muslim yang merosak (kecapi dan seruling) milik seorang muslim atau yang merosakan adalah orang Nasrani atau orang Yahudi atau orang kafir musta'man, atau orang muslim yang lain yang telah merosakan salah satu dari benda-benda tersebut maka aku anggap semuanya batil (tidak perlu diganti rugi).”
(Al-Umm, Jilid 4 hal. 212)
Dalam fatwa di atas, Imam Asy-Syafi’i rahimahullah menyatakan bahawa jika ada seorang kafir merosakan terhadap alat-alat muzik milik seorang muslim, maka orang kafir tersebut tidak perlu menanggung biaya ganti rugi kerosakan tersebut.

4. HUKUM MEMBANGUN MASJID DI TEMPAT YANG ADA KUBUR & HUKUM MEMBANGUNKAN BANGUNAN DI KUBURAN

“Saya melarang membangun masjid di atas kuburan dan disejajarkan atau dipergunakan untuk solat di atasnya dalam keadaan tidak rata atau solat menghadap kuburan. Apabila ia solat menghadap kuburan, maka masih sah namun telah berbuat dosa.”
(al-Umm 1/278. Manhaj Imam asy-Syafi’i fi Itsbat al-Aqidah, 1/261)

“Saya suka bila (kuburan) tidak dibuat bangunan, kerana itu menyerupai penghiasan dan kesombongan, dan kematian bukan tempat bagi salah satu dari keduanya. Dan saya tidak melihat kuburan para sahabat Muhajirin dan Anshar didirikan bangunan di atasnya. Seorang perawi menyatakan dari Thawus, bahawa Rasulullah ﷺ telah melarang kuburan dibangun atau ditembok. Saya sendiri melihat sebahagian penguasa di Mekah menghancurkan semua bangunan di atasnya (kuburan), dan saya tidak melihat para ahli fikih mencela hal tersebut.
(al-Umm 1/277. Manhaj Imam asy-Syafi’i fi Itsbat al-Aqidah, 1/258)

5.
IMAM SYAFI’I MENGHARAMKAN MENCUKUR JANGGUT


والحِلاق ليس بجناية لان فيه نسكا في الرأس وليس فيه كثير ألم، وهو -وإن كان في اللحية لا يجوز- فليس كثير ألم ولا ذهاب شعر، لانه يستخلف، ولو استخلف الشعر ناقصا أو لم يستخلف كانت فيه حكومة


“Menggondolkan rambut bukanlah kejahatan, kerana adanya ibadah dengan menggondolkan kepala, juga kerana tidak adanya rasa sakit yang berlebihan padanya. Tindakan menggondolkan itu, meski tidak diperbolehkan pada janggut, namun tidak ada rasa sakit yang berlebihan padanya, juga tidak menyebabkan hilangnya rambut, kerana ia tetap akan tumbuh lagi. Seandainya setelah digondol, ternyata rambut yang tumbuh kurang, atau tidak tumbuh lagi, maka ada hukumah (semacam denda/sangsi, silahkan lihat makan al-hukuumah di Al-Haawi al-Kabiir 12/301)". (al-Umm 7/203)

Para ulama Syafi'iyah telah memahami bahawa perkataan Al-Imam Asy-Syafi'i rahimahullah menunjukkan bahawa beliau mengharamkan menggondoli janggut. Di antara para ulama tersebut adalah :

Ibnu Rif'ah :


قال ابن رفعة: إِنَّ الشَّافِعِي قد نص في الأم على تحريم حلق اللحية


Ibnu Rif’ah -rohimahulloh- mengatakan: Sungguh Imam Syafi’i telah menegaskan dalam kitabnya Al-Umm, tentang haramnya menggondolkan janggut.
(Hasyiatul Abbadi ala Tuhfatil Muhtaj 9/376)


6
. IMAM ASY-SYAFI’I TENTANG ZIKIR BERJAMA’AH

Imam Asy-Syafi’i rahimahullah berkata dalam kitab (Al-Umm 2/288):


واختيار للامام والمأموم أن يذكر الله بعد الانصراف من الصلاة ويخفيان الذكر إلا أن يكون إماما يجب أن يتعلم منه فيجهر حتى يرى أنه قد تعلم منه ثم يسر


Pendapatku untuk imam dan makmum hendaklah mereka berzikir selepas selesai solat. Hendaklah mereka memperlahankan (secara sir) zikir, kecuali jika imam ingin mengajar bacaan-bacaan zikir tersebut, maka ketika itu zikir dikeraskanlah, hingga dia menduga bahawa telah dipelajari darinya (bacaan-bacaan zikir tersebut), lalu setelah itu ia memperlahankan kembali zikirnya. Kerana sesungguhnya Allah Azza wa Jalla berfirman :


وَلا تَجْهَرْ بِصَلاتِكَ وَلا تُخَافِتْ بِهَا


"Dan janganlah kamu mengeraskan suaramu dalam solatmu dan janganlah pula merendahkannya."
(QS Al-Isroo' : 110) (Al-Umm 2/288).

Iaitu –wallahu A'lam- tatkala berdoa, "Dan janganlah engkau keraskan suaramu," iaitu "Jangan kau angkat suaramu" dan "Janganlah engkau merendahkannya, sehingga engkau sendiri tidak mendengar."

Adapun mengenai hadits-hadits yang menunjukkan bahawasanya Nabi shallallahu 'alaihi terdengar suara zikirnya maka Imam Syafi’i menjelaskan seperti berikut:

Menurutku Nabi ﷺ mengeraskan (zikir) sedikit agar orang-orang boleh belajar dari beliau. Kerana kebanyakan riwayat yang telah kami tulis bersama ini ( Al-Umm) atau selainnya, tidak menyebut selepas salam terdapat tahlil dan takbir. Kadang-kala riwayat menyebut Nabi berzikir selepas solat seperti yang aku nyatakan, kadangkala disebut bahawa Nabi pergi tanpa berzikir. Ummu Salamah menyebutkan bahawa Nabi selepas solat menetap di tempat solatnya akan tetapi tidak menyebutkan bahawa Nabi berzikir dengan jahr (keras). Aku rasa beliau tidaklah menetap kecuali untuk berzikir dengan zikir yang tidak dikeraskan/dijaharkan.
(Al-Umm 2/288)

7
. PAHALA BACAAN AL-QURAN TIDAK SAMPAI KEPADA MAYAT OLEH MADZHAB ASY-SYAFI'I


Berikut pernyataan langsung Imam Syafi'i rahimahullah dalam kitabnya Al-Umm:


يَلْحَقُ الْمَيِّتَ من فِعْلِ غَيْرِهِ وَعَمَلِهِ ثَلَاثٌ حَجٌّ يُؤَدَّى عنه وَمَالٌ يُتَصَدَّقُ بِهِ عنه أو يُقْضَى وَدُعَاءٌ فَأَمَّا ما سِوَى ذلك من صَلَاةٍ أو صِيَامٍ فَهُوَ لِفَاعِلِهِ دُونَ الْمَيِّتِ


"Perbuatan dan amalan orang lain akan sampai kepada mayat berupa tiga perkara, (1) haji yang dikerjakan atas nama sang mayat, (2) harta yang disedekahkan atas namanya atau yang dibayarkan atasnya dan (3) doa.
Adapun selain hal ini seperti solat atau puasa maka untuk pelakunya bukan untuk mayat.
(Al-Umm 4/120)

Dari pernyataan Al-Imam Asy-Syafi'i di atas sangatlah jelas jika beliau berpendapat bahawa tidak sampainya kiriman pahala bacaan al-Quran kepada mayat.

Al-Imam An-Nawawi rahimahullah berkata:


وأما قراءة القرآن وجعل ثوابها للميت والصلاة عنه ونحوهما فمذهب الشافعي والجمهور أنها لا تلحق الميت


"Adapun membaca Al-Quran dan menjadikan pahalanya untuk mayat, solat atas mayat dan juga yang semisal keduanya maka madzhab Asy-Syafi'i dan majoriti ulama berpendapat bahawasanya hal-hal tersebut tidak akan sampai kepada mayat."
(Al-Minhaaj syarh Shahih Muslim 11/58).

Itulah beberapa fatwa imam ASY-SYAFI'I rahimahullah yang sudah banyak ditinggalkan oleh para pengikutnya.

Wallahu a'lam.
Semoga bermanfa'at.

U 111 : MENGAPA ORANG BAIK SERING MENITISKAN AIR MATA?

Kerana orang baik tak ingin kongsikan kesedihannya. Dia dah biasa mengubati sendiri lukanya dan dia percaya satu masa nanti ALLAH SUBHANAHU WA TA‘ALA akan membalasnya.
NAMUN SIFAT ORANG BAIK TAK PERNAH MEMBENCI ORANG YANG MENYAKITINYA.
Kerana orang baik selalu memandang bahawa di atas semua itu, ALLAH SUBHANAHU WA TA‘ALAlah hakikatnya.
Jika ALLAH SUBHANAHU WA TA‘ALA yang berkehendak semuanya itu, bagaimanakah pula kita manusia ini mampu membantahnya?
ITU FIKIRNYA….
Dengan itu, maka orang baik tiada dendam di dalam hatinya. Jika engkau buka laci-laci yang ada di dalam hatinya, maka engkau hanya akan ketemukan kasih sayang yang dia ada.
Yok!!! Kita mulakan hari ini…