Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Selasa, 12 Mac 2013

Bab 33 Bersikap Lemah-lembut Kepada Anak Yatim, Anak-Anak Perempuan Dan Orang Lemah Yang Lain-lain, Kaum Fakir Miskin, Orang-orang Cacat, Berbuat Baik Kepada Mereka, Mengasihi, Merendahkan Diri Serta Bersikap Merendah Kepada Mereka.


Allah Taala berfirman:

Ertinya : "Dan tundukkanlah sayapmu yakni bersikap merendahlah kepada sesama kaum mukminin,"
(al-Hijr: 88)

Allah Taala berfirman pula:

Ertinya : "Dan sabarkanlah dirimu beserta orang-orang yang menyeru Tuhannya di waktu pagi dan petang yang mereka itu menginginkan keredhaan Allah dan janganlah engkau hindarkan pandanganmu terhadap mereka itu, kerana engkau menginginkan keindahan hiasan keduniaan." 
(al-Kahf: 28)

Allah Taala berfirman lagi:

Ertinya : "Maka terhadap anak yatim, janganlah engkau bersikap kasar dan kepada peminta-peminta, janganlah engkau membentak-bentak."  
(ad-Dhuha: 9-10)

Juga Allah Taala berfirman:

Ertinya : "Adakah engkau mengetahui siapa orang yang mendustakan Dia Islam atau hari pembaiasan di akhirat itu? yang sedemikian itu ialah orang yang tidak menghiraukan keadaan anak yatim dan tidak menyuruh orang lain atau jiwanya sendiri untuk memberi makan kepada orang miskin." 
(Al-Ma'un: 1-3)

261. Dari Sa'ad bin Abu Waqqash r.a., katanya: 

Ertinya : "Kita beserta Nabi s.a.w. dan kita semua ada enam orang selain beliau s.a.w. Kaum musyrikin lalu berkata: "Usirlah orang-orang enam itu, supaya mereka tidak berani  bersikap tidak sopan kepada kita. Enam orang itu ialah saya yang merawikan Hadis ini, Ibnu Mas'ud, seorang dari kabilah Hudzail, Bilal dan dua orang lagi yang tidak saya sebut namanya. Mereka ini dianggap tidak setaraf darjatnya oleh kaum musyrikin kalau duduk-duduk bersama mereka. Hal itu mengesan sekali dalam jiwa Rasulullah s.a.w. sedalam yang dikehendaki oleh Allah pengesanannya. Beliau mengusikkan itu dalam jiwanya, kemudian turunlah firman Allah yang ertinya: "Janganlah engkau mengusir orang-orang yang menyeru kepada Tuhannya di waktu pagi dan petang yang mereka itu sama menginginkan keredhaan Allah belaka." 
(al-An'am: 52) (Riwayat Muslim)
262. Dari Abu Hurairah, iaitu 'A-idz bin 'Amr, al-Muzani dan ia termasuk golongan yang menyaksikan Bai'atur Ridhwan r.a. bahawasanya Abu Sufian mendatangi Salman,  Taqhar, dapat diertikan bersikap kasar atau menggunakan harta anak yatim itu untuk kepentingannya sendiri dan tidak ada maksud akan memberikan apabila ia telah dewasa. Adapun Tanhar yang ertinya membentak-bentak, maksudNya ialah orang yang meminta-minta itu jangan ditolak secara kasar, tetapi berilah atau tolaklah dengan kata-kata yang baik dan halus. Shuhaib, Bilal dalam sekelompok sahabat. Mereka lalu berkata: "Pedang-pedang Allah belum lagi bertindak terhadap musuh Allah sebagaimana tindakan yang semestinya yang dimaksudkan musuh Allah ialah Abu Sufian itu, sebab di kala itu ia masih menjadi kafir. Abu Bakar berkata: "Adakah engkau mengucapkan itu kepada sesepuh Quraisy dan penghulu mereka" Abu Bakar berkata ini kerana mengharapkan supaya Abu Sufian masuk Islam, bukan hendak melukai hati para sahabat yang berkata di atas. Abu Bakar lalu mendatangi Nabi s.a.w. kemudian memberitahukan apa yang terjadi itu. Nabi s.a.w. bersabda: "Hai Abu Bakar, barangkali engkau menyebabkan mereka menjadi marah sebab ucapanmu itu. Jikalau engkau menyebabkan mereka marah, nescayalah engkau menyebabkan juga kemurkaan Tuhanmu." Kemudian Abu Bakar mendatangi orang-orang tadi lalu berkata: "Wahai saudara-saudaraku, saya telah menyebabkan engkau semua menjadi marah, bukan". Mereka menjawab: "Tidak. Semoga Allah memberikan pengampunan padamu, hai saudaraku."
(Riwayat Muslim)
Ucapannya: Ma'khadzaha ertinya tidak memenuhi hak ketentuannya. Ya akhi diriwayatkan dengan fathahnya hamzah dan kasrahnya kha' serta diringankannya ya'  yakni tidak disyaddahkan. Juga diriwayatkan dengan dhammahnya hamzah, fathahnya kha' dan syaddahnya ya' lalu berbunyi: Ukhayya.

263. Dari Sahl bin Sa'ad r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

Ertinya : "Saya dan orang yang memelihara anak yatim itu dalam syurga seperti ini". Beliau mengisyaratkan dengan jari telunjuk dan jari tengahnya dan merenggangkan antara keduanya itu." 
(Riwayat Bukhari)
Kafilul yatim ialah orang yang menanggung segala perkara yang diperlukan oleh anak yatim baik makan, minum, kediaman, pakaian dan pendidikannya, juga lain-lainnya pula.

264. Dari Abu Hurairah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

Ertinya : "Pemelihara anak yatim, baik miliknya sendiri atau milik lainnya, saya(Nabi s.a.w.) dan ia adalah seperti kedua jari ini di dalam syurga." Yang merawikan Hadis ini yakni Malik bin Anas mengisyaratkan dengan menggunakan jari telunjuk serta jari tengahnya. 
(Riwayat Muslim)
Sabda Nabi s.a.w. Alyatim iahu au lighairihi, ertinya ialah yang masih termasuk keluarganya atau yang termasuk orang lain. Yang masih keluarganya seperti anak yatim yang dipelihara oleh ibunya, neneknya, saudaranya atau lain-lainnya orang yang masih ada kekeluargaan dengannya. Wallahu a'lam.

265. Dari Abu Hurairah r.a. pula, katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

Ertinya : "Bukannya orang miskin itu orang yang ditolak oleh orang lain ketika meminta sebiji atau dua biji kurma, atau ketika meminta sesuap atau dua suap makanan. Tetapi hanyasanya orang miskin yang sebenar-benarnya ialah orang yang enggan meminta-minta sekalipun sebenarnya ia memerlukan." 
(Muttafaq 'alaih)
Dalam riwayat kedua kitab Shahih Bukhari dan Muslim itu disebutkan pula demikian:
Nabi s.a.w. bersabda:
Ertinya : "Bukannya orang miskin itu orang yang berkeliling menemui orang-orang banyak, lalu ditolak ketika meminta sesuap dua suap makanan atau sebiji dua biji kurma, tetapi orang miskin yang sebenar-benarnya ialah orang yang tidak mempunyai kekayaan untuk mencukupi keperluannya, tidak pula diketahui kemiskinannya, sebab andai kata diketahui tentu ia akan diberi sedekah, bahkan tidak pula ia suka berdiri lalu meminta-minta sesuatu kepada orang-orang."

266. Dari Abu Hurairah r.a. juga dari Nabi s.a.w., sabdanya: 

Ertinya : "Orang yang berusaha untuk kepentingan seseorang janda atau orang miskin itu seperti orang yang berjihad fisabilillah," dan saya yang merawikan Hadis ini mengira bahawa beliau s.a.w. juga bersabda:
Ertinya : "Dan seperti pula seorang yang melakukan solat malam yang tidak pernah letih yakni setiap malam melakukannya, juga seperti orang berpuasa yang tidak pernah berbuka yakni berpuasa terus setiap harinya."
(Muttafaq 'alaih)

267. Dari Abu Hurairah r.a. lagi dari Nabi s.a.w., sabdanya: 

Ertinya : "Seburuk-buruk makanan ialah makanan walimah yang tercegah yakni tidak diundang orang yang ingin mendatanginya iaitu kaum fakir-miskin, sebab memerlukannya, tetapi diundanglah orang yang tidak ingin mendatanginya iaitu kaum kaya-raya sebab sudah sering makan enak-enak. Namun demikian barangsiapa yang tidak mengabulkan undangan walimah(pengantin) itu, maka ia telah bermaksiat kepada Allah dan RasulNya." 
(Riwayat Muslim)
Dalam riwayat kedua kitab shahih Bukhari dan Muslim juga disebutkan demikian iaitu dari Abu Hurairah r.a., Nabi s.a.w. bersabda:
Ertinya : "Seburuk-buruk makanan ialah makanan walimah yang diundanglah ke situ orang-orang kaya dan ditinggalkanlah orang-orang fakir-miskin."

268. Dari Anas r.a. dari Nabi s.a.w., sabdanya:

Ertinya : "Barangsiapa yang menanggung segala keperluan dua gadis dan mencukupkan makan minumnya, pakaiannya, pendidikannya, dan lain-lain sampai keduanya meningkat usia baligh, maka ia datang pada hari kiamat, saya(Nabi Muhammad s.a.w.) dan ia adalah seperti kedua jari ini dan beliau mengumpulkan jari-jarinya." 
(Riwayat Muslim)
Jariyataini yakni dua jariah ertinya dua orang anak perempuan.

269. Dari Aisyah radhiallahu 'anha, katanya: 

Ertinya : “Ada seorang wanita masuk ke tempatku dan beserta wanita itu ada dua anak gadisnya. Wanita itu meminta sesuatu, tetapi tidak menemukan sesuatu apapun di sisiku selain sebiji kurma saja, Kemudian itulah yang kuberikan padanya, lalu wanita tadi membaginya menjadi dua untuk kedua anaknya itu, ia sendiri tidak makan sedikitpun dari kurma tersebut. Selanjutnya ia berdiri lalu keluar. Nabi s.a.w. kebetulan masuk di tempatku pada waktu itu, lalu saya beritahukanlah hal tadi. Beliau s.a.w. terus bersabda: "Barangsiapa yang diberi cubaan sesuatu dari gadis-gadis seperti ini, lalu berbuat baik kepada mereka, maka gadis-gadis itulah yang akan menjadi tabir untuknya dari siksa neraka."
(Muttafaq 'alaih)

270. Dari Aisyah radhiallahu 'anha pula, katanya: 

Ertinya : "Saya didatangi oleh seorang wanita miskin yang membawa kedua anak gadisnya, lalu saya memberikan makanan kepada mereka itu berupa tiga biji buah kurma. Wanita itu memberikan setiap sebiji kurma itu kepada kedua anaknya. sebuah seorang dan sebuah lagi diangkatnya ke mulutnya  hendak dimakan sendiri. Tiba-tiba kedua anaknya itu meminta supaya diberikan saja yang sebuah itu untuk mereka makan pula lalu wanita tadi memotong buah kurma yang hendak dimakan itu menjadi dua buah dan diberikan pada kedua anaknya. Keadaan wanita itu amat menghairankan saya, maka saya beritahukan apa yang diperbuat wanita itu kepada Rasulullah s.a.w., kemudian beliau bersabda: "Sesungguhnya Allah telah mewajibkan untuk wanita itu akan masuk syurga kerana kelakuannya tadi dan akan dimerdekakan pula dari siksa neraka". 
(Riwayat Muslim)

271. Dari Abu Syuraih, iaitu Khuwailid bin 'Amr al-Khuza'i r.a., katanya: "Nabi s.a.w. bersabda:

Ertinya : "Sesungguhnya saya sangat memberatkan dosa(kesalahan) orang yang menyia-nyiakan haknya dua golongan yang lemah, iaitu anak yatim dan orang perempuan." 
Ini adalah Hadis hasan yang diriwayatkan oleh an-Nasa'i dengan isnad yang baik.
Makna Uharriju ialah aku menganggap dosa dan maksudnya berdosa bagi orang yang menyia-nyiakan haknya kedua macam orang di atas yakni anak yatim dan wanita, juga aku takut-takuti dengan sesangat-sangatnya orang yang melakukan sedemikian itu, bahkanku larang benar-benar, jangan sekali-kali dipermainkan hak-hak mereka itu.

272. Dari Mus'ab bin Sa'ad bin Abu Waqqash radhfallahu 'anhuma, katanya: 

Ertinya : "Sa'ad merasa bahawasanya ia memiliki kelebihan keutamaan dari orang-orang yang di bawahnya, kemudian Nabi s.a.w. bersabda: "Bukankah engkau semua tidak akan memperoleh pertolongan atau rezeki melainkan dengan sebab usaha dari orang-orang yang lemah dari kalanganmu semua itu."
Diriwayatkan oleh Imam Bukhari sebagai Hadis mursal, sebab sebenarnya Mus'ab bin Sa'ad itu adalah seorang Tabi'i. Hadis ini juga diriwayatkan oleh al-Hafizh Abu Bakar al- Barqani dalam kitab shahihnya sebagai Hadis muttashil dari Mus'ab dari ayahnya r.a.

273. Dari Abuddarda', iaitu 'Uwaimir r.a., katanya: "Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:

Ertinya : "Carilah untukmu orang-orang yang lemah, sebab hanyasanya engkau semua diberi rezeki serta pertolongan dengan sebab orang-orang yang lemah di kalangan engkau semua itu."
Diriwayatkan oleh Abu Daud dengan isnad yang baik.

Keterangan:
Hadis di atas menurut riwayat Imam an-Nasa'i berbunyi:

"Hanyasanya umat ini dapat memperoleh pertolongan Allah Taala dengan sebab kaum yang lemah dari golongan mereka(kaum Muslimin)". Mengapa demikian? Dalam penafsirannya disebutkan bahawa kaum yang dha'if, lemah dan dipandang tidak berharga oleh umumnya masyarakat itulah yang justeru banyak yang dikabulkan doanya, kerana mereka ikhlas dalam berdoa lebih khusyuk dalam mengerjakan ibadat kerana hati mereka sudah kosong sama sekali dari pemikiran perihal keduniawiahan, sebab memang tidak memiliki kelebihan-kelebihan. Oleh sebab itu kita yang dari golongan berada, apalagi yang hartawan, jangan sekali-kali menganggap hina-dina kepada mereka itu, sebab kefakiran dan kelemahan dalam hal harta benda itu memang bukan suatu cela. Mereka seyogyanya kita tolong sesuai dengan kemampuan kita, agar suka membantu kita berdoa untuk memperoleh rezeki yang halal. Mereka tentu suka mendoakan orang yang kasih-sayang kepada mereka, sebab kalau ada rezeki yang kita peroleh, merekapun pasti akan merasakan bahagiannya. Jadi sebagaimana orang yang tegap dan kuat merasa memiliki kelebihan dengan keberaniannya, maka kaum yang lemah itupun memiliki kelebihan di sisi Allah Taala dengan doa yang mereka panjatkan yang mustajab (terkabul) ke hadrat Allah serta dengan keikhlasannya.

Bab 32 Keutamaan Kelemahan Kaum Muslimim, Kaum Fakir Dan Orang-orang Yang Tidak Masyhur.


Allah Taala berfirman:

Ertinya : "Dan sabarkanlah dirimu bersama dengan orang-orang yang menyeru Tuhannya di waktu pagi dan petang, mereka menginginkan keredhaan Tuhan dan janganlah engkau hindarkan pandanganmu terhadap mereka itu." 
(al-Kahf: 28)

253. Dari Haritsah bin Wahab r.a., katanya: "Saya mendengar Rasulultah s.a.w. bersabda:

Ertinya : "Sukakah engkau semua saya beritahu, siapakah ahli syurga itu? Mereka itu setiap orang yang lemah dan dianggap lemah oleh para manusia, tetapi jikalau ia bersumpah atas Allah, pastilah Allah mengabulkan apa yang disumpahkannya itu. Sukakah engkau semua saya beritahu, siapakah ahli neraka itu? Mereka itu ialah setiap orang yang 'utul (keras), jawwazh(kikir) tetapi gemar mengumpulkan harta, lagi pula congkak." 
(Muttafaq 'alaih)
Al'utul ialah orang yang keras kepala lagi kasar dalam pergaulan.
Aljawwazh, dengan fathah jim dan syaddahnya wawu dan dengan zha' mu'jamah iaitu orang yang gemar mengumpulkan harta, tetapi kikir kalau dimintai sesuatu kebaikan. Ada yang mengatakan ertinya ialah orang yang gemuk lagi sombong ketika berjalan. Ada pula yang mengatakan ertinya ialah orang yang pendek lagi suka makan.

254. Dari Abul Abbas iaitu Sahal bin Sa'ad as-Saidi r.a., katanya: 

Ertinya : "Ada seorang lelaki yang berjalan melalui Nabi s.a.w., lalu beliau bertanya kepada seseorang yang sedang duduk di sisinya: "Bagaimanakah pendapatmu tentang orang ini." Orang yang ditanya itu menjawab: "Ini adalah seorang lelaki dari golongan manusia bangsawan. Orang ini demi Allah, sudah nyatalah apabila ia melamar seseorang wanita, tentu terlaksana ia dikahwinkan dan apabila memintakan pertolongan pada sesuatu, tentu akan dikabulkan permintaan pertolongannya itu untuk kepentingan orang lain."  Selanjutnya ada seorang lelaki lain berjalan melalui Nabi s.a.w. kemudian Rasulullah s.a.w. bersabda kepada kawan seduduknya itu: "Bagaimanakah pendapatmu tentang orang ini?" Orang itu menjawab: "Ya Rasulullah. Ini adalah seorang lelaki dari golongan kaum fakirnya orang-orang Islam. Orang ini nyatalah bahawa jikalau meminang, tentu tidak akan diterima untuk dikahwinkan dengan yang dipinangnya dan jikalau memintakan pertolongan pada sesuatu, tentu tidak akan dikabulkan permintaan pertolongannya itu". Kemudian Rasulullah bersabda: "Yang ini  yakni yang engkau hinakan kerana kefakirannya adalah lebih baik dari pada seluruh isi bumi itu penuh seperti yang ini yakni yang dimuliakan kerana kekayaannya." 
(Muttafaq 'alaih)

255. Dari Abu Said al-Khudri r.a. dari Nabi s.a.w. sabdanya: 

Ertinya : "Syurga dan neraka itu saling berbantah-bantahan. Neraka berkata: "Di dalamku ada orang-orang yang keras kepala gemar memaksakan kehendaknya pada orang lain serta orang-orang yang congkak". Syurga berkata: "Di dalamku ada para manusia yang lemah-lemah serta kaum fakir miskin". Allah lalu memutuskan perbantahan mereka itu dan firmanNya: "Engkau itu, syurga, sesungguhnya adalah tempat kerahmatanKu, yang Aku merahmati denganmu itu siapa saja yang Kukehendaki, sedang engkau neraka, sesungguhnya adalah tempat penyiksaanKu, yang Aku menyiksa denganmu siapa saja yang Kuhendaki. Atas kehendakKu pulalah kedua-duanya itu siapa-siapa yang akan diisikannya."
(Riwayat Muslim)

256. Dari Abu Hurairah r.a. dari Rasulullah s.a.w., sabdanya: 

"Sesungguhnya saja nanti akan datanglah seseorang yang besar lagi gemuk pada hari kiamat, tetapi di sisi Allah, tidak ada timbangan beratnya lebih dari timbangan sehelai sayap nyamuk". 
(Muttafaq 'alaih)

Keterangan

Maksud Hadis di atas ialah bahawa orang yang sewaktu di dunia ini besar dan tinggi kedudukannya, gemuk badannya serta gendut perutnya, tetapi kosong amalannya yang baik, tidak mentaati perintah Allah dan malahan melanggar laranganNya, maka pada hari kiamat nanti oleh Allah orang tersebut tidak ada harganya sama sekali, dianggap ringan dan remeh dan sudah dipastikan akan memperoleh siksaNya yang pedih dalam neraka. Jadi untuk mencapai keluhuran tingkat di sisi Allah, dapat mendekatkan diri padaNya serta mendapatkan keredhaanNya hanyalah dengan jalan membersihkan hati dari semua sifat yang tercela, menyucikannya agar menerima cahaya Ilahiah, di samping mengamalkan semua perintah dan menjauhi laranganNya.
Dalam Hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim, ada lanjutannya Hadis di atas itu dan berbunyi: "Bacalah jika kamu suka firman Allah, iaitu : "Maka Kami (Allah) tidak merasa perlu menimbang orang-orang yang semacam itu, sebab timbangannya yang berupa amal kebaikan sama sekali tidak ada dan tidak lebih berat daripada sayap nyamuk belaka."

257. Dari Abu Hurairah r.a. pula bahawasanya ada seorang wanita hitam yang   biasanya menyapu masjid. Dalam sebuah riwayat dikatakan: seorang pemuda sebagai ganti wanita hitam tersebut, yang pekerjaannya juga suka menyapu masjid. Kemudian Rasulullah s.a.w. pada suatu hari tidak menemukannya lagi, lalu bertanya, ke mana orang yang suka menyapu itu. Para sahabat berkata bahawa ia telah meninggal dunia. Beliau bersabda: "Mengapa engkau semua tidak memberitahukan hal itu padaku". Mereka tidak memberitahukan itu, seolah-olah mereka menganggap remeh saja kematian orang tersebut. Beliau bersabda pula: "Tunjukkanlah aku di mana kuburnya". Orang-orang menunjukkannya, kemudian beliau s.a.w. menyolati orang yang mati itu  yang sudah dalam kubur. Setelah itu beliau bersabda: "Sesungguhnya kubur itu penuh kegelapan atas para penghuninya, tetapi Allah membuatnya bercahaya untuk mereka itu dengan sebab saya menyolati atas mereka itu".
(Muttafaq 'alaih)

258. Dari Abu Hurairah r.a. lagi, katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

Ertinya : "Kadang-kadang orang-orang yang tidak karuan letak rambutnya lagi pula penuh debu tubuhnya, serta selalu ditolak jika ada di pintu tidak dihiraukan kerana miskinnya, jikalau bersumpah atas Allah nescayalah Allah mengabulkan padanya apa yang disumpahkannya itu." 
(Riwayat Muslim)

259. Dari Usamah r.a. dari Nabi s.a.w. sabdanya: 

Ertinya : "Saya berdiri di pintu syurga, tiba-tiba saya lihat kebanyakan orang yang memasukinya itu adalah orang-orang miskin, sedang orang-orang yang mempunyai kekayaan masih tertahan belum lagi diizinkan untuk masuk syurga. Tetapi para ahli neraka sudah semua diperintahkan untuk masuk neraka. Saya juga berdiri di pintu neraka, tiba-tiba saya lihat kebanyakan para ahli neraka itu adalah kaum wanita." 
(Muttafaq 'alaih)

260. Dari Abu Hurairah r.a. dari Nabi s.a.w. sabdanya: 

Ertinya : "Tidak seorang bayipun yang dapat berbicara ketika masih dalam buaian kecuali tiga anak. Ini yang dari kalangan Bani Israil, sedang yang tidak dari kalangan mereka ada pula yang lain-lain seperti tertera dalam Hadis nombor 30. Tiga anak itu ialah Isa putera Mariam. Kedua sahabat Juraij yang menyaksikan kebenaran Juraij. Juraij adalah seorang lelaki yang tekun ibadatnya, lalu ia mengambil sebuah tempat yang tinggi letaknya. Ia sentiasa berada di situ. Suatu ketika ibunya datang dan ia sedang bersolat, serunya: "Hai Juraij." Juraij berkata dalam hatinya: "Ya Tuhanku, itu adalah ibuku, tetapi saya lebih mengutamakan solatku." Ia terus tekun dalam solatnya dan ibunya tidak dihiraukan olehnya. Ibunya lalu pergi. Ketika menjelang esok harinya, ibunya datang lagi dan ia juga sedang bersolat. Ibunya berseru: "Hai Juraij." Ia berkata pula dalam hatinya: "Ya Tuhanku, itu adalah ibuku, tetapi saya lebih mengutamakan solatku." Ia terus tekun dalam solatnya. selanjutnya pada esok harinya lagi, ibunya datang sekali lagi dan ia sedang bersolat. Ibunya berseru: "Hai Juraij." Ia berkata pula dalam hatinya: "Ya Tuhanku, itu adalah ibuku, tetapi saya lebih mengutamakan solatku." Ia terus pula tekun dalam solatnya. lbunya lalu berkata berdoa "Ya Allah, janganlah Engkau mematikannya, sehingga ia melihat wajahnya wanita-wanita pelacur." Kaum Bani Israil sama menyebut-nyebutkan perihal diri juraij itu serta ketekunan ibadatnya. Di kalangan mereka ada seorang wanita pelacur yang kerana cantiknya sampai dibuat sebagai perumpamaan. Wanita itu berkata: "Jikalau engkau semua suka, nescaya dapatlah aku memfitnahnya." Wanita itu menunjukkan diri pada Juraij, tetapi ia tidak menoleh sama sekali pada wanita itu. Wanita itu lalu mendatangi seorang penggembala yang berdiam di tempat peribadatan Juraij lalu ia memungkinkan dirinya pada penggembala itu yakni membolehkan dirinya disetubuhi olehnya. Penggembala itu menyetubuhinya kemudian ia pun hamillah. Setelah wanita itu melahirkan, ia berkata bahawa anak itu adalah hasil dari hubungannya dengan Juraij. Orang-orang banyak sama mendatangi Juraij, ia diturunkan dan mereka merobohkan tempat ibadatnya, bahkan merekapun memukulnya. Juraij bertanya: "Ada apa engkau semua ini?" Orang-orang sama berkata: "Engkau berzina dengan wanita pelacur ini, lalu ia melahirkan anak dari hasil perbuatanmu". Ia berkata: "Manakah anak itu?" Orang-orang sama mendatangkan anak itu padanya. Juraij lalu berkata: "Biarkanlah saya hendak bersolat dulu." Iapun bersolatlah. Ketika ia kembali di hadapan orang banyak, ia mendatangi anak itu lalu menusuk perutnya dengan jarinya dan berkata: "Hai anak, siapakah ayahmu?" Anak kecil itu berkata: "Ayahku si Fulan, penggembala itu." Kemudian orang-orang banyak itu sama menghadapi Juraij menciuminya dan mengusap-usap tubuhnya. Mereka berkata: "Kita akan mendirikan tempat solatmu itu dari emas." Juraij berkata: "Jangan, kembalikan sajalah dari tanah batu merah sebagaimana dahulunya". Mereka terus mengerjakan pembangunannya kembali. Ketiga dari anak yang dapat berbicara ialah  pada suatu ketika ada seorang anak bayi sedang menyusu pada ibunya. Kemudian berlalulah seorang lelaki mengenderai seekor binatang kenderaan yang indah dan serba bagus keadaan serta pakaiannya. Ibunya lalu berkata: "Ya Allah, jadikanlah anakku ini seperti orang itu!" Anak itu lalu melepaskan teteknya dan menghadap untuk melihat orang lelaki tersebut, kemudian berkata: "Ya Allah, janganlah saya Engkau jadikan seperti orang itu!" Selanjutnya anak itu kembali menghadapi teteknya dan mulai menyusui lagi. Saya yang meriwayatkan Hadis ini seolah-olah melihat kepada Rasulullah s.a.w. di waktu beliau menirukan cara anak itu menyusu, iaitu dengan menggunakan jari telunjuk beliau dan beliau mengisapnya. Selanjutnya beliau s.a.w. melanjutkan sabdanya: Seterusnya mereka melalui seorang hamba sahaya wanita dan orang-orang sama memukulinya, dan mereka mengucapkan: "Engkau berzina dan engkau mencuri," sedang wanita itu berkata: "Cukuplah Allah sebagai penolongku dan Dia adalah sebaik-baiknya Zat yang memberikan perlindungan." Ibu anak tadi lalu berkata: "Ya Allah, janganlah Engkau menjadikan anakku ini seperti wanita itu!" Anak tersebut melepaskan teteknya lagi lalu melihat pada wanita itu kemudian berkata: "Ya Allah, jadikanlah saya seperti wanita itu!" Sampai di sini kedua orang ibu dan anaknya tadi mengulangkan percakapannya. Ibunya berkata: "Ada seorang lelaki yang indah sekali keadaannya, lalu saya berkata: "Ya Allah, jadikanlah anakku seperti orang itu," tetapi engkau berkata: "Ya Allah, janganlah Engkau menjadikan saya seperti orang itu." Orang-orang sama melalui seorang hamba sahaya wanita dan mereka memukulinya, juga mengatakan: "Engkau berzina dan engkau mencuri." Saya lalu berkata: "Ya Allah, janganlah Engkau menjadikan anakku seperti wanita itu", tetapi engkau berkata: "Ya Allah, jadikanlah saya seperti wanita itu". Apakah sebabnya demikian." Anak bayi itu menjawab: "Orang lelaki itu adalah seorang yang keras kepala dalam kebatilan, maka itu saya mengatakan: "Ya Allah, janganlah Engkau menjadikan saya seperti orang itu," sedangkan wanita yang orang-orang sama mengatakan padanya: "Engkau berzina," sebenarnya ia tidak berzina dan: "Engkau mencuri," sebenarnya ia tidak mencuri. Oleh sebab itu saya mengatakan: "Ya Allah, jadikanlah saya seperti wanita itu." 

(Muttafaq 'alaih)

Ahad, 10 Mac 2013

Bab 31 Mendamaikan Antara Para Manusia.


Allah Taala berfirman:

Ertinya : "Tiada kebaikannya sama-sekali dalam banyaknya pembicaraan rahsia mereka itu, melainkan orang yang memerintahkan bersedekah, menyuruh berbuat kebaikan serta mengusahakan perdamaian antara seluruh manusia." 
(an-Nisa': 114)

Allah Taala berfirman lagi:

Ertinya : "Dan berdamai itu adalah yang terbaik". Allah Taala berfirman pula: "Maka bertakwalah engkau semua kepada Allah dan damaikanlah antara sesamamu sendiri."
(al-Anfal: 1)

Juga Allah Taala berfirman:

Ertinya : "Hanyasanya kaum mukminin itu adalah sebagai saudara, maka damaikanlah antara kedua saudaramu."
(al-Hujurat: 10)

249. Dari Abu Hurairah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

Ertinya : "Setiap seruas tulang dari seluruh manusia itu harus memberikan sedekahnya pada setiap hari yang matahari terbit pada hari itu. Mendamaikan dengan cara yang adil antara dua orang adalah sedekah, menolong seseorang pada kenderaannya lalu mengangkatnya di tas kenderaannya itu atau mengangkatkan barang-barangnya ke sana, itupun sedekah, ucapan yang baik juga sedekah dan setiap langkah yang dijalaninya untuk pergi solat juga merupakan sedekah, menyingkirkan benda-benda yang berbahaya dari jalan termasuk sedekah pula." 
(Muttafaq 'alaih)

250. Dari Ummu Kultsum binti Uqbah bin Abu Mu'aith, katanya: "Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:

Ertinya : "Bukannya termasuk pendusta orang yang mendamaikan antara para manusia, lalu ia menyampaikan berita yang baik atau mengatakan sesuatu yang baik." 
(Muttafaq 'alaih)
Dalam riwayat Muslim disebutkan tambahannya demikian: Ummu Kultsum berkata: "Saya tidak pernah mendengar dari Nabi s.a.w. tentang dibolehkannya berdusta daripada ucapan-ucapan yang diucapkan oleh para manusia itu, melainkan dalam tiga hal iaitu perihal peperangan, mendamaikan antara para manusia dan perkataan seseorang suami kepada isterinya serta perkataan isteri kepada suaminya yang akan membawa kebaikan rumahtangga dan lain-lain."

251. Dari Aisyah radhiallahu 'anha, katanya: 

Ertinya : "Rasulullah s.a.w. mendengar suara pertengkaran di arah pintu, yang suara kedua orang yang bertengkar itu terdengar keras-keras. Tiba-tiba salah seorang dari keduanya itu meminta kepada yang lainnya agar sebahagian hutangnya dihapuskan dan ia meminta belas kasihannya, sedangkan kawannya itu berkata: "Demi Allah, permintaan itu tidak saya lakukan(tidak dibenarkan)". Rasulullah s.a.w. kemudian keluar menemui keduanya lalu bersabda: "Siapakah orang yang bersumpah atas Allah untuk tidak melakukan kebaikan itu?" Orang itu berkata: "Saya ya Rasulullah. Tetapi baginya orang yang berhutang tadi mana saja yang ia sukai maksudnya pemotongan sebahagian hutangnya dikabulkan dengan sebab syafaat beliau s.a.w. itu." 
(Muttafaq 'alaih)

252. Dari Abul Abbas iaitu Sahal bin Sa'ad as-Saidi r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. menerima berita bahawa antara sesama keturunan 'Amr bin 'Auf itu terjadi suatu hal yang tidak baik yakni perselisihan faham, lalu Rasulullah s.a.w. keluar menemui mereka untuk mendamaikan antara orang-orang itu dan beliau disertai beberapa orang sahabatnya. Rasulullah s.a.w. tertahan(ditahan) oleh orang-orang yang didatangi olehnya untuk diberi jamuan sebagai tamu, sedangkan solat Ashar sudah masuk waktunya. Bilal mendatangi Abu Bakar r.a. lalu berkata: "Hai Abu Bakar, sesungguhnya Rasulullah tertahan, sedangkan solat sudah masuk waktunya. Adakah Tuan suka menjadi imamnya para manusia?" Abu Bakar menjawab: "Baiklah, jikalau engkau menghendaki demikian". Bilal membaca iqamah dan majulah Abu Bakar, kemudian ia bertakbir dan orang-orangpun bertakbir pula. Di tengah solat itu Rasulullah s.a.w. datang berjalan di barisan sehingga berdirilah beliau di suatu barisan. Orang-orang banyak mulai bertepuk tangan, sedangkan Abu Bakar tidak menoleh dalam solatnya itu. Tetapi setelah para manusia makin banyak yang bertepuk-tepuk tangan, lalu Abu Bakar menoleh ke belakang, tiba-tiba tampaklah olehnya Rasulullah s.a.w. Beliau s.a.w. mengisyaratkan supaya solat diteruskan dan ia sebagai imamnya. Tetapi Abu Bakar setelah mengangkat tangannya untuk beri'tidal lalu bertahmid kepada Allah terus kembali ke belakang perlahan-lahan sampai berada di belakang terus berdiri di jajaran shaf. Rasulullah s.a.w. lalu maju, kemudian bersolat sebagai imamnya para manusia. Setelah selesai beliau s.a.w. menghadap orang-orang itu lalu bersabda: "Hai sekalian manusia, mengapa ketika terjadi sesuatu dalam solat, lalu engkau semua bertepuk tangan? Hanyasanya bertepuk tangan itu untuk kaum wanita. Barangsiapa yang terjadi sesuatu dalam solatnya, hendaklah mengucapkan: Subhanallah, maka sesungguhnya tiada seorangpun yang mendengar ketika dibacakan Subhanallah itu, melainkan ia tentu akan menoleh. Hai Abu Bakar, apakah yang menyebabkan saudara terhenti tercegah yakni tidak meneruskan melakukan solat sebagai imamnya orang banyak, ketika saya memberikan isyarat untuk meneruskannya itu?" Abu Bakar menjawab: "Kiranya tidak sepatutnyalah untuk anak Abu Quhafah ini kalau bersolat sebagai imam di sisi Rasulullah s.a.w. maksudnya Rasulullah sebagai makmumnya".

(Muttafaq 'alaih)

Bab 30 Syafaat(Pertolongan).


Allah Taala berfirman:

Ertinya : "Dan barangsiapa yang memberikan pertolongan berupa kebaikan, maka tentulah ia akan memperoleh bahagian daripadanya." 
(an-Nisa':85)

247. Dari Abu Musa al-Asy'ari r.a., katanya: 

Ertinya : "Nabi s.a.w. itu apabila didatangi oleh seseorang yang meminta hajat, maka beliau menghadapi semua kawan-kawan duduknya, kemudian bersabda: "Berilah pertolongan padanya, nescayalah engkau semua mendapatkan pahala dan Allah akan memutuskan apa-apa yang disenanginya atas lisan nabiNya."
(Muttafaq 'alaih)

Dalam suatu riwayat lain disebutkan: "Apa-apa yang dikehendakinya," sebagai ganti: apa-apa yang disenanginya.

248. Dari Ibnu Abbas radhiallahu'anhuma, dalam menguraikan kisah Barirah dan isterinya, ia berkata: "Nabi s.a.w. bersabda: 

Ertinya : “Alangkah baiknya kalau engkau(wanita) suka kembali baik kepadanya yakni suaminya, sebab kedua suami isteri itu timbul perselisihan lalu bercerai. Barirah berkata: "Ya Rasulullah, apakah Tuan memerintahkan itu padaku?" Beliau s.a.w. menjawab: "Saya hanyalah hendak memberikan pertolongan menganjurkan." Wanita itu lalu berkata: "Saya tidak berhajat lagi padanya." 

(Riwayat Bukhari)