Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Rabu, 1 Mei 2013

Bab 123 Bolehnya Mengenakan Pakaian Sutera Untuk Orang Yang Berpenyakit Gatal-gatal.



807. Daripada Anas r.a., katanya:

Yang Bermaksud : "Rasulullah s.a.w. memberikan kelonggaran kepada az-Zubair dan Abdur Rahman bin 'Auf dalam mengenakan pakaian sutera kerana adanya penyakit gatal-gatal pada kedua orang itu."
(Muttafaq 'alaih)




Bab 122 Haramnya Berpakaian Sutera Untuk Kaum Lelaki, Haramnya Duduk Di Atasnya Atau Bersandar Padanya Dan Bolehnya Mengenakannya Untuk Kaum Wanita.




801. Daripada Umar bin al-Khaththab r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Janganlah engkau semua mengenakan pakaian sutera, kerana sesungguhnya orang mengenakannya di dunia ini, maka ia tidak akan mengenakannya di akhirat."
(Muttafaq 'alaih)

802. Daripada Umar bin al-Khaththab r.a. pula, katanya: "Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Hanyasanya yang mengenakan pakaian sutera ialah orang yang tidak mempunyai bahagian untuknya."
(Muttafaq ‘alaih)
Dalam riwayat Imam Bukhari disebutkan: "Orang yang tidak mempunyai bahagian untuknya dalam hal kenikmatan di akhirat".

803. Daripada Anas r.a., katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Barangsiapa yang mengenakan pakaian sutera di dunia, maka ia tidak akan mengenakannya di akhirat nanti."
(Muttafaq 'alaih)

804. Daripada Ali r.a., katanya: "Saya melihat Rasulullah s.a.w. mengambil sutera lalu meletakkannya di tangan kanannya, juga mengambil emas lalu meletakkannya di tangan kirinya, kemudian beliau s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Sesungguhnya dua macam benda ini diharamkan atas kaum lelaki dari umatku."
(Riwayat Abu Daud dengan isnad hasan)

805. Daripada Abu Musa al-Asy'ari r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Diharamkanlah mengenakan pakaian sutera dan emas atas kaum lelaki dari umatku dan dihalalkan untuk kaum wanitanya."
Diriwayatkan oleh Imam Termidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan shahih.

806. Daripada Hudzaifah r.a., katanya:

Yang Bermaksud : "Nabi s.a.w. melarang kita semua minum dari wadah yang terbuat dari emas dan perak, juga makan daripadanya dan melarang pula mengenakan pakaian sutera tipis dan tebal ataupun duduk di atasnya."
(Riwayat Bukhari)




Bab 121 Sunnahnya Bersikap bersederhana Dalam Pakaian Dan jangan Merasa Cukup Dengan Apa Yang Menyebabkan Celanya Yang Tidak Ada Kepentingan Atau Tidak Ada Tujuan Syarak Untuk Itu.




800. Daripada 'Amr bin Syu'aib dari ayahnya dari nenek lelakinya r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Sesungguhnya Allah itu mencintai kalau melihat bekas kenikmatanNya atas hambaNya itu," dengan jalan menunjukkan keindahan dan kesempurnaannya dalam berpakaian, makan, berumahtangga dan Iain-Iain.
Diriwayatkan oleh Imam Termidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan.





Selasa, 30 April 2013

Bab 120 Sunnahnya Meninggalkan Yang Tinggi-tinggi Yakni Yang Terlampau Indah Dalam Hal Pakaian Kerana Maksud Merendahkan Diri.



Dalam bab Keutamaan lapar dan mengenakan yang kasar-kasar dalam kehidupan sudah diuraikan lebih dulu beberapa keterangan yang berhubungan dengan bab ini.

799. Daripada  Mu'az bin Anas r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Barangsiapa yang meninggalkan keindahan pakaian kerana maksud merendahkan diri kepada Allah, padahal ia kuasa untuk menggunakannya, maka ia akan dipanggil oleh Allah pada hari kiamat dengan disaksikan oleh kepala sekalian makhluk yakni di hadapan orang banyak, sehingga Allah akan menyuruhnya supaya memilih pakaian apa saja yang ia ingin mengenakannya dari berbagai pakaian keimanan."

Diriwayatkan oleh Imam Termidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan.


Isnin, 29 April 2013

Bab 119 Sifat Panjangnya Gamis, Iubang Tangan Baju, Sarung, Ujung Serban Dan Haramnya Melemberehkan Sesuatu Dari Yang Tersebut Di Atas Kerana Maksud Kesombongan Dan Kemakruhannya jikalau Tidak Kerana maksud Kesombongan


787. Dari Asma' binti Yazid al-Anshari radhiallahu 'anha, kata-nya: 

Yang Bermaksud : "Lubang tangan gamisnya Rasulullah s.a.w. itu sampai pada pergelangan tangan."
Diriwayatkan oleh Imam-imam Abu Dawud dan Termidzi dan Termidzi mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan.

788. Dari Ibnu Umar radhiallahu 'anhuma bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Barangsiapa yang menarik bajunya yakni melemberehkan sampai menyentuh tanah, baik yang berupa baju, sarung dan Iain-lain kerana maksud kesombongan, maka ia tidak akan dilihat oleh Allah pada hari kiamat maksudnya tidak akan dilihat dengan rasa keredhaan dan kerahmatan."

Abu Bakar lalu berkata: "Ya Rasulullah, sesungguhnya sarungku itu selalu melembereh saja kerana kurusnya badan, kecuali kalau saya membenarkan lagi letaknya, misalnya dengan diikat keras-keras atau diangkat ke atas." Maksudnya, apakah diancam dengan tindakan sebagaimana di atas itu. Rasulullah s.a.w. lalu menjawab: "Sesungguhnya anda tidak termasuk golongan orang yang melakukan semacam itu dengan maksud kesombongan," jadi tidak apa-apa hukumnya.
Diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Imam Muslim meriwayatkan sebahagiannya.

789. Dari Abu Hurairah r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Allah tidak akan melihat dengan pandangan keredhaan dan kerahmatan kepada orang yang menarik sarungnya yakni melemberehkannya sampai menyentuh tanah kerana maksud kecongkakan." 
(Muttafaq 'alaih)

790. Dari Abu Hurairah r.a. pula dari Nabi s.a.w. sabdanya: 

Yang Bermaksud : "Apa yang ada di bahagian bawah dari kedua mata kaki, maka akan dimasukkan dalam neraka." 
(Riwayat Bukhari)

791. Dari Abu Zar r.a. dari Nabi s.a.w., sabdanya: 

Yang Bermaksud : "Ada tiga macam orang yang tidak diajak bicara oleh Allah dengan pembicaraan keredhaan, tetapi dibicarai dengan nada kemarahan pada hari kiamat dan tidak pula dilihat olehNya dengan pandangan keredhaan dan kerahmatan, serta tidak pula disucikan olehNya yakni dosa-dosanya tidak diampuni dan mereka itu akan mendapatkan siksa yang menyakitkan sekali." Katanya: Rasulullah s.a.w. membacakan kalimat di atas itu sampai tiga kali banyaknya.
Abu Zar kemudian berkata: "Mereka itu merugi serta menyesal sekali. Siapakah mereka itu, ya Rasulullah?" Rasulullah s.a.w. ber-sabda: "Iaitu orang yang melemberehkan pakaiannya sampai menyentuh tanah, orang yang mengundat-undat yakni sehabis memberikan sesuatu seperti sedekah dan Iain-Iain lalu menyebut-nyebutkan kebaikannya pada orang yang diberi itu dengan maksud mengejek orang tadi serta orang yang melakukan barangnya maksudnya membuat barang dagangan menjadi laku atau terjual dengan jalan bersumpah dusta seperti mengatakan bahawa barangnya itu amat baik sekali atau tidak ada duanya lagi."
(Riwayat Muslim)
Dalam riwayat Imam Muslim lainnya disebutkan: Almusbilu izarahu yakni yang pertama ialah orang yang melemberehkan sarungnya sampai menyentuh tanah.

792. Dari Ibnu Umar radhiallahu 'anhuma dari Nabi s.a.w., sabdanya:

Yang Bermaksud : "Melemberehkan itu ada pada sarung, gamis dan serban. Barangsiapa yang menarik sesuatu yakni melemberehkan sarung, gamis atau serban dengan maksud kesombongan, maka Allah tidak akan melihatnya dengan pandangan keredhaan dan kerahmatan pada hari kiamat."
Diriwayatkan oleh Imam-imam Abu Dawud dan Nasa'i dengan isnad yang baik.

793. Dari Abu Juraij yaitu Jabir bin Sulaim r.a., katanya: 

Yang Bermaksud : "Saya melihat ada seorang lelaki yang orang-orang semuanya sama mengeluarkan uraiannya berpokok pangkal dari pendapat orang tersebut. Orang itu tidak mengucapkan sesuatu, melainkan orang-orang sama mengeluarkan uraiannya dengan berpedoman dari ucapan orang tersebut. Saya bertanya: "Siapakah orang itu?" Orang-orang sama menjawab: "Itu adalah Rasuiullah s.a.w." Saya lalu mengucapkan '"Alaikas salam, ya Rasulullah," sampai dua kali. Rasulullah s.a.w. lalu bersabda: "Jangan mengucapkan: 'Alaikas-salam, sebab 'Alaikas-salam adalah sebagai penghormatan kepada orang-orang mati. Ucapkanlah: Assalamu 'alaik."
Jabir berkata: "Saya lalu bertanya: "Apakah anda itu Rasulullah." Beliau s.a.w. menjawab: "Ya, saya adalah Rasulullah yakni utusan Allah. Allah ialah yang apabila engkau ditimpa oleh sesuatu bahaya, kemudian engkau berdoa padanya supaya bahaya itu dilenyapkan, maka Allah pasti melapangkan engkau dari bahaya tadi. ]uga jikalau engkau ditimpa oleh tahun paceklik (bahaya kelaparan) lalu engkau berdoa padaNya, maka Allah akan menumbuhkan tanaman-tanaman untukmu dan jikalau engkau berada di suatu tanah kersang atau di daerah yang tandus, kemudian engkau kehilangan kenderaanmu, kemudian engkau berdoa padaNya mohon supaya diselamatkan, maka Allah akan mengembalikan kenderaanmu itu padamu."
Jabir berkata: "Saya lalu berkata: "Berilah saya suatu perjanjian yang wajib saya penuhi!" Beliau s.a.w. bersabda: "Jangan sekali-kali engkau mencaci-maki kepada seseorangpun."
Jabir berkata: "Sesudah saat itu saya tidak pernah lagi mencaci-maki kepada siapapun, baik ia orang merdeka atau hamba sahaya, ataupun kepada unta dan kambing."
Beliau s.a.w. melanjutkan sabdanya: "Janganlah engkau meremehkan sedikitpun dari perbuatan yang baik yakni sekalipun tampaknya tidak bererti dan kurang berharga, tetapi lakukanlah itu. Hendaklah engkau berbicara dengan saudaramu dan engkau sentiasa menunjukkan muka yang manis padanya, kerana sesungguhnya yang sedemikian itu termasuk perbuatan yang baik. Angkatlah sarungmu sampai kepertengahan betis, tetapi jikalau engkau enggan berbuat semacam itu, maka bolehlah sampai pada kedua matakaki. Takutlah pada perbuatan melemberehkan sarung, sebab sesungguhnya yang sedemikian itu termasuk kesombongan dan sesungguhnya Allah swt itu tidak suka kepada kesombongan. Jikalau ada seseorang yang mencaci-maki padamu atau mencela dirimu dengan sesuatu yang ia tahu bahawa cela tadi memang ada dalam dirimu, maka janganlah engkau membalas mencela padanya dengan sesuatu yang engkau tahu bahawa cela itu memang ada dalam dirinya, sebab hanyasanya tanggungan yakni dosa perbuatan itu adalah pada diri orang yang mencela saja."
Diriwayatkan oleh Imam-imam Abu Daud dan Termidzi dengan isnad yang shahih dan Imam Termidzi mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan shahih.

794. Dari Abu Hurairah r.a., katanya: 

Yang Bermaksud : "Pada suatu ketika ada seorang lelaki bersolat dengan melemberehkan sarungnya lalu Rasulullah s.a.w. bersabda padanya: "Pergilah dulu dan berWuduklah." Kemudian orang tersebut lalu pergi dan berwuduk. Setelah itu ia datang lagi, lalu beliau s.a.w. bersabda pula: "Pergilah dan berwuduklah!" Selanjutnya ada seorang lelaki lain berkata: "Ya Rasulullah, mengapakah Tuan memerintahkan orang itu berwuduk kemudian Tuan berdiam saja padanya - yakni tidak menyuruh apa-apa lagi padanya. Beliau s.a.w. lalu bersabda: "Sesungguhnya orang itu bersolat dan ia melemberehkan sarungnya dan sesungguhnya Allah itu tidak akan menerima solatnya seseorang yang melembererikan sarungnya itu."
Diriwayatkan oleh Imam Abu Daud dengan isnad yang shahih atas syarat Imam Muslim.

795. Dari Qais bin Bisyr at-Taghlibi, katanya: 

Yang Bermaksud : "Saya diberitahu oleh ayahku dan ia adalah kawan erat pada Abuddarda', katanya: "Di Damsyik ada seorang lelaki dari golongan para sahabat Nabi s.a.w. yang bernama Ibnul Handhaliyah. Ia adalah seorang yang suka menyendiri dan jarang sekali duduk-duduk bersama dengan orang-orang banyak. Hanyasanya kerjanya ialah bersolat dan jikalau selesai, maka kerjanya lagi hanyalah bertasbih dan bertakbir, sehingga ia mendatangi tempat keluarganya lagi. Pada suatu ketika ia berjalan melalui kita dan kita di saat itu berada di tempat Abuddarda', kemudian Abuddarda' berkata padanya: "Berikanlah kepada kita sesuatu uraian yang dapat memberikan kemanfaatan kepada kita dan tidak pula menyebabkan bahaya bagi anda. "Orang itu lalu berkata: "Pada suatu ketika Rasulullah s.a.w. mengirimkan sepasukan tentera, lalu datang. Ada seorang lelaki yang termasuk juga dalam kalangan pasukan tadi datang terus duduk di tempat duduk yang diduduki oleh Rasulullah s.a.w. kemudian orang itu berkata kepada orang yang ada di dekatnya: "Andaikata anda mengetahui keadaan ketika kita bertemu muka, yakni kita semua dan musuh, maka ada seseorang yang menyerang musuhnya lalu menusuknya. Kemudian orang itu berkata: "Ambillah ini daripada-ku. Saya adalah anak keturunan al-Ghifari." Bagaimanakah pendapat anda dalam hal ucapannya itu?" Orang yang ada di dekatnya itu menjawab: "Saya tidak mempunyai pendapat lain, kecuali bahawa pahala orang itu sudah batal yakni musnah kerana kesombongannya dengan ucapannya tadi. Ada orang lain yang juga mendengarkannya lalu ia berkata: "Saya tidak menganggap bahawa ada sesuatu yang tidak baik kerana adanya ucapannya yang sedemikian tadi." Kedua orang  yakni yang berpendapat bahawa orang yang membunuh itu lenyap pahalanya dan yang mengatakan tidak apa-apa saling bertengkar faham, sehingga Rasulullah s.a.w. mendengar persoalan tadi, kemudian bersabda: "Maha Suci Allah! Tidak ada halangannya jikalau ia diberi pahala dan dipuji." Saya, Bisyr melihat pada Abuddarda' dan ia merasa gembira dengan keterangan orang tersebut yakni Ibnul Handhaliyah. Abuddarda' lalu mengangkat kepalanya melihat orang itu dan bertanya: "Anda mendengar sendirikah yang sedemikian itu dari Rasulullah s.a.w.?" la menjawab: "Ya." Abuddarda' mengulang-ulangi kata-katanya itu, sehingga saya pasti akan berkata: "Hendaklah ia duduk saja pada kedua lututnya."
Bisyr, ayah Qais yang meriwayatkan Hadis inr berkata: "Ibnul Hanzhalah lalu berjalan melalui kita lagi pada suatu hari yang lain. Abuddarda' berkata padanya: "Sudilah kiranya anda memberikan kepada kita suatu uraian yang dapat memberikan kemanfaatan kepada kita dan tidak menyebabkan bahaya kepada anda." Orang itu berkata: "Rasulullah s.a.w. bersabda kepada kita: "Orang yang memberikan perbelanjaan kepada kuda untuk perang iaitu dengan jalan menggembalanya, memberi minurn, makan dan segala yang diperlukan dalam perawatannya adalah sebagai orang yang membeberkan tangannya dengan mengeluarkan sedekah tanpa menggenggamnya sama sekali." Selanjutnya pada hari yang lain lagi orang itu berjalan pula melalui kita, lalu Abuddarda' berkata padanya: "Sudilah kiranya anda menguraikan suatu uraian yang dapat memberikan kemanfaatan kepada kita dan tidak pula membahayakan anda." Orang itu berkata: "Rasulullah s.a.w. bersabda; "Sebaik-baik orang lelaki ialah Khuraim al-Usaidi, andaikata tidak panjang rambut kepalanya dan tidak pula melemberehkan sarungnya." Sabda beliau s.a.w. sampailah pada Khuraim, lalu cepat-cepat ia mengambil pisau kemudian ia memotong rambut kepalanya dengan pisau tadi sampai pada kedua telinganya serta mengangkat sarungnya sampai di pertengahan kedua betisnya. Pada suatu hari yang lain lagi orang itu berjalan melalui kita pula, lalu Abuddarda' berkata padanya: "Sudilah kiranya anda memberikan sebuah uraian kepada kita yang dapat memberikan kemanfaatan kepada kita dan tidak pula membahayakan anda." Orang itu berkata: "Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya engkau semua itu akan mendatangi saudara-saudaramu yakni sesama kaum mukminin maka perbaguskanlah kenderaan-kenderaanmu serta perbaguskan pulalah pakaian-pakaianmu, sehingga engkau semua itu merupakan seolah-olah sebagai tahi lalat yakni menonjol tentang keindahan tubuh dan pakaiannya di kalangan para manusia, kerana sesungguhnya Allah itu tidak menyukai kepada keburukan-baik dalam ucapan, pakaianmu, kelakuan dan Iain-Iain-juga tidak menyukai sesuatu yang sengaja dimaksudkan untuk mengakibatkan keburukan."
Diriwayatkan oleh Imam Abu Dawud isnad hasan, kecuali Qais bin Bisyr, maka para ahli Hadis berselisih tentang dapatnya ia dipercaya atau tentang kelemahannya dalam membawakan Hadis. Imam Muslim pernah meriwayatkan orang ini.

796. Dari Abu Said al-Khudri r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Cara bersarungnya seseorang Muslim itu ialah sampai pertengahan betis dan tidak ada halangan serta tidak ada dosa untuk bersarung di antara pertengahan betis itu sampai kepada kedua mata kaki. Apa yang ada di bahagian bawah dari kedua mata kaki, maka itulah yang akan dimasukkan dalam neraka. Juga barangsiapa yang menarik yakni melemberehkan sarungnya sampai menyentuh tanah dengan maksud kesombongan, maksud kesombongan, maka ia tidak akan dilihat oleh Allah dengan pandangan keredhaan dan kerahmatan."
Diriwayatkan oleh Imam Abu Daud dengan isnad shahih.

797. Dari Ibnu Umar radhiallahu 'anhuma, katanya: 

Yang Bermaksud : "Saya berjalan melalui Rasulullah s.a.w. dan sarungku ada yang mengelembereh, lalu beliau s.a.w. bersabda: "Hai Abdullah, angkatlah sarungmu itu!" kemudian saya mengangkatnya. Kemudian beliau bersabda lagi: "Tambahkanlah mengangkatnya!" Lalu saya me nambahkannya. Maka tidak henti-hentinya saya membenarkan letaknya sesudah itu." Sebahagian orang-orang sama berkata: "Sampai di manakah mengangkatnya?" Ibnu Umar menjawab: "Sampai pada pertengahan kedua betis."
(Riwayat Muslim)

798. Dari Ibnu Umar radhiallahu 'anhuma pula, katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda: 

Yang Bermaksud : "Barangsiapa yang menarik pakaiannya yakni melemberehkannya kerana maksud kesombongan, maka Allah tidak akan melihatnya dengan pandangan keredhaan dan kerahmatan padanya pada hari kiamat." Ummu Salamah bertanya: "Bagaimanakah kaum wanita berbuat dengan ujung pakaiannya," maksudnya bahawa oleh sebab kaum wanita itu diperintah menutupi seluruh tubuhnya kerana merupakan aurat, maka apakah melemberehkan pakaian untuk kaum wanita itu juga berdosa? Beliau s.a.w. menjawab: "Iaitu kalau mereka melemberehkannya itu sejengkaI." la berkata: "Kalau begitu masih dapat terbuka kaki mereka itu." Beliau s.a.w. bersabda; "Bolehlah melemberehkannya sampai se-hasta dan jangan menambahkan lagi."

Diriwayatkan oleh Imam-imam Abu Daud dan Termidzi dan Termidzi mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan shahih.

Bab 118 Sunnahnya Mengenakan Baju Gamis



786. Daripada Ummu Salamah radhiallahu 'anha, katanya:

Yang Bermaksud : "Pakaian yang amat dicintai oleh RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM ialah baju gamis."

Diriwayatkan oleh Imam-imam Abu Daud dan Termidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan.


Bab 117 Kitab Pakaian Sunnahnya Mengenakan Pakaian Putih Dan Bolehnya Mengenakan Pakaian Berwarna Merah, Hijau, Kuning, Hitam, juga Bolehnya Mengambil Pakaian Dari Kapuk, Katun, Rambut, Bulu Dan Lain-lain Lagi Kecuali Sutera.


Allah Taala berfirman:

Yang Bermaksud : “Hai anak Adam, yakni manusia, Kami telah menurunkan untukmu semua pakaian-pakaian yang dapat engkau semua gunakan untuk menutupi aurat-auratmu dan pula pakaian untuk hiasan dan pakaian ketakwaan adalah yang terbaik." 
(al-A'raf: 26)

Allah Taala berfirman lagi:

Yang Bermaksud : "Dan Allah membuat untukmu semua pakaian-pakaian untuk memelihara engkau semua dari panas, juga pakaian-pakaian  baju besi untuk melindungi engkau semua dalam peperangan." 
(an-Nahl: 81)

776. Dari Ibnu Abbas radhiallahu 'anhuma bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Kenakanlah yang berwarna putih dari pakaian-pakaianmu itu kerana sesungguhnya yang putih itu adalah yang terbaik di antara pakaian-pakaianmu, juga berikanlah kafan orang-orang yang mati dari engkau semua dengan kain yang berwarna putih."
Diriwayatkan oleh Imam-imam Abu Daud dan Termidzi dan Termidzi mengatakan bahwa ini adalah Hadis hasan shahih.

777. Dari Samurah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda: 

Yang Bermaksud : "Kenakanlah pakaian-pakaian yang putih, sebab yang sedemikian itu adalah lebih suci dan lebih bagus serta berilah kafan orang-orang yang mati dari engkau semua dengan kain putih."
Diriwayatkan oleh Imam-imam Nasa'i dan Hakim dan Hakim mengatakan bahawa ini adalah Hadis shahih.

778. Dari al-Bara' bin 'Azib r.a., katanya: 

Yang Bermaksud : "Rasulullah s.a.w. itu adalah seorang yang sedang tingginya yakni tinggi tubuhnya itu sedang, sungguh-sungguh saya telah melihat beliau s.a.w. mengenakan pakaian yang berwarna merah. Tidak pernah sama sekali saya melihat sesuatu apapun yang tampaknya lebih indah dari beliau s.a.w. itu."
(Muttafaq 'alaih)

779. Dari Abu Juhaifah iaitu Wahab bin Abdullah r.a., katanya: "Saya melihat Nabi s.a.w. di Mekah. Beliau ada di Abthah dalam kubbahnya (khemahnya) yang berwarna merah yang terbuat dari kulit yang sudah dimasak. Bilal lalu keluar dengan membawa air wuduk yang disediakan untuk Nabi s.a.w. Di antara orang-orang itu ada yang terpercik airnya dan ada pula yang terkena air itu banyak-banyak. Selanjutnya keluarlah Nabi s.a.w. mengenakan pakaian berwarna merah, seolah-olah saya masih dapat melihat pada keputihan kedua betisnya. Beliau s.a.w. lalu berwuduk dan Bilalpun berazan. Saya selalu mengikuti saja gerak mulut Bilal yang bergerak ke sini dan ke situ sambil mengucapkan azan itu menoleh ke kanan ke kiri yakni ketika mengucapkan:
"Hayya 'alash shalah (menoleh ke kanan) dan Hayya 'alal falah (menoleh ke kiri)." Kemudian ditancapkanlah sebuah tongkat di muka beliau s.a.w. sebagai tanda batas yang tidak boleh dilalui. Beliau s.a.w. lalu maju ke muka terus bersolat. Di muka beliau s.a.w. itu berlalulah seekor anjing dan seekor keldai, tetapi tidak dicegah - sebab ada di luar batas tongkat di atas." 
(Muttafaq 'alaih)
Alanazah dengan fathahnya nun ialah seperti tongkat.

780. Dari Abu Rimtsah iaitu Rifa'ah at-Taimi r.a., katanya: 

Yang Bermaksud : "Saya melihat Rasulullah s.a.w. dan beliau mengenakan dua baju yang berwarna hijau." Diriwayatkan oleh Imam-imam Abu Dawud dan Termidzi dengan isnad yang shahih.

781. Dari Jabir r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. memasuki kota Mekah pada waktu membebaskan Mekah dan beliau s.a.w. mengenakan serban hitam." 
(Riwayat Muslim)

782. Dari Abu Said iaitu 'Amr bin Huraits r.a., katanya: 

Yang Bermaksud : "Seolah-olah saya masih dapat melihat kepada Rasulullah s.a.w. dan beliau s.a.w. pada waktu itu mengenakan serban hitam. Beliau melemberehkan ujungnya di antara kedua bahunya."
(Riwayat Muslim)

Dalam riwayat Imam Muslim lain disebutkan bahawasanya Rasulullah s.a.w.berkhutbah di muka para manusia dan beliau s.a.w. mengenakan serban hitam.

783. Dari Aisyah radhiallahu 'anha, katanya: 

Yang Bermaksud : "Rasulullah s.a.w. dikafani  ketika wafatnya dengan tiga buah baju yang berwarna putih, buatan negeri Sahul iaitu terbuat dari kapuk. Di dalam kafan itu tidak terdapat gamis dan tidak ada pula serbannya." 
(Muttafaq 'alaih)
Assabuliyah dengan fathahnya sin dan boleh pula dengan dhammahnya ha', sin dan ha' itu muhmalah, ertinya ialah baju atau pakaian yang dinisbatkan kepada negeri Sahul iaitu sebuah desa di Daerah Yaman. Alkursuf ertinya kapuk.

784. Dari Aisyah radhiallahu 'anha pula, katanya: 

Yang Bermaksud : "Rasulullah s.a.w. pada suatu pagi keluar dan beliau s.a.w. mengenakan baju yang digambari dengan gambar pelana dan terbuat dari rambut hitam." 
(Riwayat Muslim)

Almirth dengan kasrahnya mim ialah pakaian dan Almurahhat dengan ha' muhmalah, iaitu yang bergambar pelana unta dan itulah yang disebut Alakwaar (yakni jamaknya Akkuur, ertinya pelana unta).

785. Dari al-Mughirah bin Syu'bah r.a., katanya: "Saya berada dalam perjalanan bersama Nabi s.a.w. pada suatu malam. Kemudian beliau bertanya: "Adakah engkau membawa air?" Saya menjawab: "Ya." Beliau lalu turun dari kenderaannya lalu berjalan sehingga tertutup dalam kegelapan waktu malam. Selanjutnya beliau datang kembali. Seterusnya saya menuangkan air pada beliau untuk bersuci. Beliau s.a.w. lalu membasuh wajahnya dan beliau mengenakan jubah (baju panjang sampai ke lutut)  yang terbuat dari bulu, kemudian beliau tidak dapat mengeluarkan kedua lengannya dari baju itu kerana sempitnya lubang tangan sehingga dikeluarkanlah kedua lengannya itu dari bawah jubah. Selanjutnya beliau s.a.w. membasuh kedua lengannya dan mengusap kepalanya. Sesudah tu saya turun ke bawah hendak melepaskan kedua sepatu khufnya, tetapi beliau s.a.w. bersabda: "Biarkan sajalah kedua sepatu itu, sebab sesungguhnya saya memasukkannya itu dalam keadaan suci, seterusnya beliau s.a.w. mengusap di atas kedua sepatunya itu."
(Muttafaq 'alaih)
Dalam riwayat lain disebutkan: "Beliau s.a.w. mengenakan jubah buatan negeri Syam  yakni Palestin yang sempit kedua lubang tangannya.

Dalam riwayat lain lagi disebutkan bahawasanya peristiwa ini yakni sebagaimana yang diuraikan di atas adalah terjadi dalam perang Tabuk.


Ahad, 28 April 2013

Bab 116 Bolehnya Minum Dari Segala Macam Wadah Yang Suci Selain Yang Terbuat dari Emas dan Perak. Boleh Menguguk iaitu Minum Dengan Mulut terus dari Sungai atau Lain-Lain Tanpa Menggunakan Wadah Atau Tangan, Juga Haramnya Menggunakan Wadah Yang Terbuat Dari Emas atau Perak Di Waktu Minum, Makan, Bersuci Dan Lain-Lain Penggunaan.



771. Dari Anas r.a., katanya: 

Yang bermaksud :  "Waktu solat sudah datang, lalu berdirilah orang-orang yang dekat rumahnya ke keluarganya masing-masing untuk mengambil air wuduk dan masih tertinggal beberapa orang beserta Nabi s.a.w. Kemudian Rasulullah s.a.w. diberi sebuah wadah yang terbuat dari batu. Maka wadah itu terlampau kecil kalau di dalamnya itu dibeberkan tapak tangan beliau s.a.w. dan keluarlah air dari jari-jari beliau s.a.w. itu. Orang-orang itu lalu berwuduk semuanya. Orang-orang sama berkata; "Berapa jumlahmu tadi?" Jawabnya: "Lapan puluh orang dan ada lebihnya." 
(Muttafaq 'alaih)

Ini adalah riwayat Imam Bukhari. Dalam riwayat Imam Bukhari dan juga Imam Muslim disebutkan demikian:
Bahawasanya Nabi s.a.w. meminta wadah berisi air, kemudian diberi suatu gelas yang dangkal dasarnya (semacam mangkuk) di dalamnya ada sedikit air, lalu beliau s.a.w. meletakkan jari-jarinya itu dalam wadah tadi. Anas berkata: "Saya mulai melihat pada air yang menyumbar dari jari-jari beliau s.a.w. itu. Saya meneka jumlah orang yang berwuduk itu antara tujuh puluh sampat lapan puluh orang banyaknya.

772. Dari Abdullah bin Zaid r.a., katanya: 

Yang bermaksud :  "Kita didatangi oleh Nabi s.a.w. lalu kita mengeluarkan air untuknya yang di tempatkan dalam wadah mangkuk yang terbuat dari tembaga, lalu beliau s.a.w. berwuduk." 
(Riwayat Bukhari)

Ashshufr dengan dhammahnya shad dan boleh pula dengan kasrahnya shad, iaitu tembaga. Attaur adalah seperti gelas, kata ini dengan ta' mutsannat di atas.

773. Dari Jabir r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. memasuki seorang Anshar dan disertai oleh seorang sahabatnya yakni Abu Bakar as-Shiddiq, lalu Rasulullah s.a.w. bersabda: "Jikalau engkau mempunyai, bolehlah memberikan air yang ada di dalam girbah yang sedang menginap semalam  maksudnya yang dingin, tetapi jikalau tidak ada, kita akan menguguk saja," yakni minum dengan mulut tanpa menggunakan wadah atau tangan.”
(Riwayat Bukhari)

774. Dari Hudzaifah r.a., katanya: 

Yang bermaksud :  "Sesungguhnya Nabi s.a.w. melarang kita mengenakan pakaian dari sutera halus ataupun sutera kasar untuk lelaki, juga melarang kita minum dari wadah yang terbuat dari emas atau perak untuk lelaki dan wanita dan beliau s.a.w. bersabda: "Semua itu adalah untuk mereka orang-orang kafir  di dunia, tetapi untukmu semua(kaum Muslimin) di akhirat." 
(Muttafaq'alaih)

775. Dari Ummu Salamah radhiallahu 'anha bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang bermaksud :  "Orang yang minum dari wadah perak itu, sebenarnya saja ia meletakkan api neraka jahanam dalam perutnya." 
(Muttafaq 'alaih)

Dalam riwayat Imam Muslim disebutkan: Rasulullah saw bersabda:

Yang bermaksud :  "Sesungguhnya orang yang makan atau minum dari wadah perak atau emas," juga dalam riwayat Imam Muslim yang lain lagi disebutkan: Beliau s.a.w. bersabda: "Barangsiapa yang minum dari wadah emas atau perak, maka sebenarnya saja ia

meletakkan api dari neraka Jahanam dalam perutnya."



Bab 115 Sunnahnya Orang Yang Memberi Minum Orang Banyak Supaya Ia Minum Terakhir Sekali.





770. Daripada Abu Qatadah ra, NABI MUHAMMAD  SHALLALLAHU ’ALAIHI WASSALLAM sabdanya: 

Yang bermaksud :  "Orang yang memberi minum pada kaum yakni orang banyak, maka itulah yang terakhir di antara mereka itu," yakni yang terakhir tentang minumnya.”

Diriwayatkan oleh Imam Termidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan

shahih.

Bab 114 Uraian Tentang Bolehnya Minum Sambil Berdiri Dan Uraian Bahawa Yang Paling sempurna Dan Paling mulia ialah Minum Sambil Duduk.


Dalam bab ini termasuklah di dalamnya Hadis Kabasyah yang lalu(lihat Hadis no. 761).

764. Dari Ibnu Abbas radhiallahu 'anhuma, katanya: 

Yang bermaksud :  "Saya memberikan minuman kepada Nabi s.a.w. dari air zam zam, beliau minum sambil berdiri." 
(Muttafaq 'alaih)

765. Dari Annazzal bin Sabrah r.a., katanya: 

Yang bermaksud :  "Ali r.a. datang di pintu Rahabah(halaman sesuatu masjid) lalu ia minum sambil berdiri dan ia berkata: "Sesungguhnya saya pernah melihat Rasulullah s.a.w. melakukan sebagaimana yang engkau semua melihat saya melakukan ini yakni minum sambil berdiri." 
(Riwayat Bukhari)

766. Dari Ibnu Umar radhiallahu 'anhuma, katanya: 

Yang bermaksud :  "Kita semua dahulu di zaman Rasulullah s.a.w. pernah makan sambil berjalan dan minum sambil berdiri."

Diriwayatkan oleh Imam Termidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan shahih.

767. Dari 'Amr bin Syu'aib dari ayahnya dari neneknya lelaki r.a., katanya: 

Yang bermaksud :  "Saya melihat Rasulullah s.a.w. minum sambil berdiri dan duduk."

Diriwayatkan oleh Imam Termidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan shahih.

768. Dari Anas r.a. dari Nabi s.a.w. bahawasanya beliau s.a.w. melarang kalau seseorang itu minum sambil berdiri. Qatadah berkata: "Lalu kita bertanya kepada Anas: "Kalau makan, bagaimanakah?" Anas menjawab: "Yang sedemikian itu yakni yang makan sambil berdiri adalah lebih buruk." 
(Riwayat Muslim)

Dalam riwayat Imam Muslim yang lain disebutkan bahawa Nabi s.a.w. melarang minum sambil berdiri.

769. Dari Abu Hurairah r.a., katanya:  "Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang bermaksud :  "Janganlah sekali-kali seseorang dari engkau semua itu minum sambil berdiri, maka barangsiapa yang lupa, maka hendaklah memuntahkannya."

(Riwayat Muslim)