Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Sabtu, 1 Jun 2013

Bab 169 Menolong Kawan




Dalam bab ini ada beberapa Hadis ang banyak sekali dan sudah terdahulu uraiannya, seperti Hadis yang ertinya: "Dan Allah itu selalu memberikan pertolongan kepada hambaNya, selama hamba itu memberikan pertolongan kepada saudaranya," lihat Hadis no. 245 dan juga seperti Hadis yang ertinya: "Setiap perbuatan baik itu adalah sedekah," (lihat Hadis no. 134)  dan Iain-lain Hadis yang menyerupainya.

966. Daripada Abu Said al-Khudri r.a., katanya: "Pada suatu ketika kita sedang bepergian, tiba-tiba datanglah seorang lelaki yang naik di atas kenderaannya, lalu ia menolehkan pandangannya ke sebelah kanan dan kiri. Kemudian Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Barangsiapa yang kelebihan kenderaan, maka hendaklah mempereratkan persaudaraan kepada orang yang tidak mempunyai kenderaan dan barangsiapa yang mempunyai kelebihan bekal, maka hendaklah ia mempereratkan persaudaraan kepada orang yang tidak mempunyai bekal lagi." Selanjutnya beliau s.a.w. menyebutkan berbagai macam harta sekehendak yang beliau sebutkan, sehingga kita semua meyakinkan bahawasanya siapapun juga di kalangan kita itu tidak mempunyai hak terhadap apa-apa yang sudah kelebihan dari yang diperlukan.
(Riwayat Muslim)

967. Daripada Jabir r.a. dari Rasulullah s.a.w. bahawasanya beliau sa.w. hendak berangkat berperang, lalu bersabda:

Yang Bermaksud : “Hai sekalian kaum Muhajirin dan Anshar, sesungguhnya di antara saudara-saudaramu ini ada suatu kaum yang mereka itu tidak mempunyai harta dan pula tidak mempunyai keluarga, maka dari itu Seseorang di antara engkau semua hendaklah menggabungkan pada dirinya dua orang atau tiga orang lagi maksudnya yang tidak mampu itu diberi segala pembiayaannya dalam peperangan. Maka tiada seorangpun dari kita yang mempunyai kenderaan yang dapat digunakan untuk membawanya yakni untuk kenaikannya dalam perjalanan, melainkan sama gilirannya seperti giliran yang lain jadi kalau yang mempunyai kenderaan itu naik selama sejam, maka orang miskin yang digabungkan itupun dapat menaiki selama sejam pula. Jabir berkata: "Saya menggabungkan pada diriku sebanyak dua atau tiga orang. Jadi gilirannya naik untaku tiada lain kecuali sama antara giliran yang satu dengan orang lain.”
(Riwayat Abu Daud)


968. Daripada Jabir r.a. pula, katanya: "Rasulullah s.a.w. selalu membelakang di waktu dalam perjalanan, maka beliau membimbing orang yang lemah dan menaikkan di belakangnya dalam kenderaan yang dinaikinya, juga mendoakan padanya." Diriwayatkan oleh Imam Abu Daud dengan isnad hasan.





Bab 168 Adab-adab Kesopanan Perjalanan, Turun, Menginap Dan Tidur Dalam Bepergian, Juga Sunnahnya Berjalan Malam, Belas-kasihan Pada Binatang-binatang Menjaga Kemaslahatan-kemaslahatan Binatang-binatang Tadi Serta Menyuruh Orang Yang Teledor Membehkan Hak Binatang-binatang Tadi Supaya Memberikan Haknya Dan Bolehnya Naik Di Belakang Di Atas Binatang Kenderaan, Jikalau Binatang itu Kuat Dinaiki Sampai Dua Orang




959. Daripada Abu Hurairah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Jikalau engkau semua bepergian melalui tempat yang subur, maka berikanlah pada unta itu akan haknya dari bumi yakni berikanlah ia kesempatan makan secukupnya. Tetapi jikalau engkau semua bepergian melalui tempat yang tandus, maka percepatkanlah binatang-binatang itu untuk segera dapat sampai di tempat tujuannya sebelum kehabisan sumsumnya yakni sebelum kehabisan tenaga kerana sukarnya perjalanan. Jikalau engkau semua bermalam di jalanan, maka jauhilah menempati tempat lalu lintas, sebab tempat-tempat itu memang untuk jalannya segala macam binatang dan juga tempat tinggalnya binatang-binatang yang merayap di waktu malam."
(Riwayat Muslim)

Makna A'thul ibila hazhzhaha minal ardhi ialah belas kasihani unta itu dalam perjalanannya supaya dapat pula sambil makan-makan di kala melakukan perjalanannya. Sabdanya niqyaha, dengan kasrahnya nun dan sukunnya qaf dan dengan ya' mutsannat di bawah titik dua di bawah ertinya ialah sumsum. Adapun maksudnya ialah: "Percepatkanlah berjalan dengan binatang itu sehingga segera sampai di tempat yang dituju sebelum lenyap Sumsumnya yakni sebelum kehabisan tenaga kerana sukarnya perjalanan yang ditempuh. Adapun Atta'ris ertinya ialah turun mengjnap di waktu malam.

960. Daripada Abu Qatadah r.a., katanya:

Yang Bermaksud : "Rasulullah s.a.w. itu apabila bepergian lalu menginap di waktu malam, beliau s.a.w. berbaring pada sebelah kanan tubuhnya dan jikalau tidur sebelum hampir waktu subuh, maka beliau s.a.w. menegakkan lengan tangan dan meletakkan kepalanya di atas tapak tangannya itu."
(Riwayat Muslim)

Para alim ulama berkata: "Hanyasanya beliau s.a.w. itu menegakkan lengan tangannya tadi agar supaya tidak tenggelam dalam tidurnya yakni terlampau nyenyak sehingga akan terlambat bangun untuk solat subuh melewati waktunya atau melewati permulaan waktunya."

961. Daripada Anas r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Hendaklah engkau semua bepergian di waktu malam, sebab sesungguhnya bumi itu dilipat di waktu malam itu."
Diriwayatkan oleh Imam Abu Daud dengan isnad hasan. Adduljah ialah berjalan di waktu malam.

962. Daripada Abu Tsa'labah r.a., katanya: "Orang-orang itu apabila turun di suatu ternpat berhenti, mereka suka berpisah-pisah di lereng-lereng dan lembah-lembah. Kemudian Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Sesungguhnya berpisah-pisahmu di lereng-lereng dan lembah-lembah ini, hanyasanya itu adalah dari cara yang dilakukan syaitan. Maka tidak lagi sesudah itu mereka turun berhenti di sesuatu tempat melainkan yang sebahagian berkumpul dengan sebahagian yang lain.”
Diriwayatkan oleh Imam Abu Daud dengan isnad hasan.

963. Daripada Sahl bin 'Amr, ada yang mengatakan Sahl bin ar-Rabi' 'Amral-Anshari yang terkenal dengan nama Ibnul Hanzaliyah. la adalah golongan orang-orang yang ikut menyertai Bai'atur Ridhwan r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. berjalan melalui seekor unta yang punggungnya telah menempel dengan perutnya yakni sudah lelah dan tampak lapar serta kurus sekali, lalu beliau s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Takutlah engkau semua kepada Allah dalam memelihara binatang-binatang yang bisu ini. Naikilah ia dengan baik-baik dan makanlah ia dengan baik-baik pula."
Diriwayatkan oleh Imam Abu Daud dengan isnad shahih.

964. Daripada Abu Ja'far iaitu Abdullah bin Ja'far radhiallahu 'anhuma, katanya:

Yang Bermaksud : "Saya dinaikan oleh Rasulullah s.a.w. di belakangnya di atas punggung seekor binatang kenderaan pada suatu hari dan beliau memberitahukan sesuatu pembicaraan kepada saya secara rahsia yang tidak akan saya beritahukan kepada siapapun juga di antara seluruh manusia ini. Sesuatu yang paling disenangi oleh Rasulullah s.a.w. untuk dijadikan sebagai tabirnya di waktu membuang hajatnya ialah sesuatu yang tinggi tanah ataupun pasir juga kumpulan pohon kurma yang rimbun. ]adi semacam dinding yang terdiri dari pohon-pohon kurma."
Diriwayatkan oleh Imam Muslim demikian ini secara ikhtisar.

Al-Barqani menambahkan di situ, dengan isnad Imam Muslim sebagaimana yang di belakang ini sesudah ucapannya kumpulan pohon-pohon kurma: "Lalu beliau s.a.w. memasuki dinding milik seorang lelaki dari golongan sahabat Anshar, tiba-tiba di situ ada seekor unta. Setelah Rasulullah s.a.w, melihatnya, maka unta itupun meringik atau merintih dan kedua matanya melelehkan airmata. la lalu didatangi oleh Nabi s.a.w. kemudian diusaplah puncak punggungnya yakni punuknya dan pula tengkuknya yang dekat telinganya, selanjutnya unta itupun berdiamlah. Setelah itu beliau s.a.w. bertanya:

"Siapakah yang memiliki unta ini? Siapakah yang mempunyai unta ini?" Lalu datanglah seorang pemuda dari golongan sahabat Anshar dan ia berkata: "Ini adalah kepunyaan saya, ya Rasulullah." Beliau s.a.w. lalu bersabda: "Tidakkah engkau takut kepada Allah dalam memelihara binatang ini yang telah diserahkan oleh Allah untuk menjadi milikmu. Unta itu mengadu kepada saya bahawa engkau membiarkannya ia lapar dan membuat ia amat lelah."

Diriwayatkan oleh Imam Abu Daud sebagaimana riwayatnya al-Barqani.
Ucapannya: dzifrahu, dengan kasrahnya dzal mu'jamah dan Sukunnya fa', ini adalah lafaz mufrad muannats. Ahlullughah berkata: Adzdzifra ialah tempat yang berpeluh dari unta yang terletak di belakang telinga. Adapun tud-ibuhu ertinya ialah engkau membuatnya sangat lelah.

965. Daripada Anas r.a., katanya: "Kita semua apabila turun di suatu tempat pemberhentian, maka kita tidak akan bertasbih dulu maksudnya tidak melakukan solat sunnah dulu  sehingga kita lepaskan beban-beban itu dari punggung unta".
Diriwayatkan oleh Imam Abu Daud dengan isnad menurut syaratnya Imam Muslim.


Ucapannya: Ia nusabbihu ertinya ialah kita tidak bersolat sunnah dulu, sedang maksudnya ialah bahawa sekalipun kita gemar sekali melakukan solat, namun demikian kita tidak akan mendahulukan melakukannya sebelum menurunkan beban-beban itu dari punggung binatang serta mengistirehatkannya.





Bab 167 Sunnahnya Mencari Kawan Dalam Bepergian Dan Mengangkat Seorang Di Antara Yang Sama-sama Pergi Itu Sebagai Pemimpin Mereka Yang Harus Diikuti Oleh Peserta-peserta Perjalanan Itu




955. Daripada Ibnu Umar radhiallahu 'anhuma.katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Andai kata para manusia itu mengetahui bencana-bencana keduniaan dan keakhiratan  dengan sebab bepergian sendirian sebagaimana yang dapat saya ketahui, nescayalah tidak akan ada seorang pengendara yang pergi di waktu malam sendirian saja."
(Riwayat Bukhari)

956. Daripada 'Amr bin Syu'aib dari ayahnya dari nenek lelakinya r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Seorang yang berkenderaan sendirian maksudnya pergi seorang diri tanpa kawan adalah seperti cara perginya syaitan, dua orang yang berkenderaan yakni pergi berduaan adalah seperti cara perginya dua syaitan, sedang tiga orang yang sama-sama bepergian adalah sepasukan dalam perjalanan," yang dapat bantu-membantu dan ini adalah baik serta tidak seperti cara perginya syaitan.

Diriwayatkan oleh Imam-imam Abu Daud, Termidzi dan Nasa'i dengan isnad-isnad shahih dan Imam Termidzi mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan.

* Orang yang berkenderaan atau bahasa Arabnya Arrakib, menurut asalnya bererti orang yang menaiki unta, tetapi lalu digunakan secara umum untuk setiap orang yang pergi berkenderaan. Maksud Hadis ini ialah bahawasanya menyendiri di waktu bepergian itu adalah termasuk kelakuan syaitan atau merupakan sesuatu yang menyebabkan mudah digoda oleh syaitan itu. Jadi Hadis ini adalah sebagai anjuran, agar supaya dalam bepergian itu sentiasa berkawan dengan orang lain, sedikitnya berjumlah tiga orang.

957. Daripada Abu Said dan Abu Hurairah radhiallahu 'anhuma, katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Jikalau ada tiga orang yang keluar dalam bepergian, maka hendaklah mereka mengangkat seseorang di kalangan mereka sendiri itu untuk menjadi pemimpinnya."
Hadis hasan yang diriwayatkan oleh Imam Abu Daud dengan isnad hasan.

958. Daripada Ibnu Abbas radhiallahu 'anhuma dari Nabi s.a.w., sabdanya:

Yang Bermaksud : "Sebaik-baik sahabat itu empat orang, sebaik-baik pasukan itu ialah empat ratus orang, sebaik-baik tentera induk pasukan itu ialah empat ribu orang dan jumlah dua belas ribu orang itu tidak akan terkalahkan dengan sebab sedikitnya." Jadi kalau kalah, tentulah kerana Iain-Iain, seperti timbulnya kesombongan, lemahnya semangat atau sebab-sebab lain lagi.

Diriwayatkan oleh Imam-imam Abu Daud dan Termidzi dan Termidzi mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan.



Bab 166 Kitab Adab-adab Kesopanan Bepergian Sunnahnya Keluar Pada Hari Khamis Dan Sunnahnya Pergi Di Permulaan Siang Hari




953. Daripada Ka'ab bin Malik r.a. bahawasanya Nabi s.a.w. keluar pada hari peperangan Tabuk pada hari Khamis. Beliau s.a.w. itu memang suka sekali keluar bepergian pada hari Khamis.
(Muttafaq 'alaih)

Dalam riwayat kedua kitab shahih Bukhari dan Muslim disebutkan:

"Nescayalah sedikit sekali yakni jarang benar Rasulullah s.a.w. itu keluar bepergian, melainkan pada hari Khamis."

954. Daripada Shakhr bin Wada'ah al-Ghamidi as-Shahabi r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Ya Allah, berikanlah keberkahan kepada umatku pada waktu pagi harinya."
Rasulullah s.a.w. apabila hendak mengirimkan suatu pasukan yang beliau s.a.w. sendiri tidak menyertainya atau hendak mengirimkan tentera untuk peperangan, maka beliau s.a.w. mengiririmkannya yakni diberangkatkan di permulaan siang hari jadi pagi-pagi sekali.
Shakhr adalah seorang pedagang. la mengirimkan dagangannya itu selalu di permulaan siang hari, maka menjadi kayalah ia dan meluaplah serta banyaklah hartanya.

Diriwayatkan oleh Imam-imam Abu Daud serta Termidzi dan Termidzi mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan.










































Jumaat, 31 Mei 2013

Bab 165 Menangis Serta Takut Di Waktu Melalui Kubur-kuburnya Orang-orang Yang Menganiaya Dirinya Kerana Enggan Mengikuti Kebenaran Dan Tempat Turunnya Siksa Pada Mereka Itu Serta Menunjukkan Iftiqar Kita Kepada Allah Yakni Bahawa Kita Amat Memerlukan Bantuan Dan Pertolongannya Dan Pula Menakut-nakuti Dari Melalaikan Yang Tersebut Di Atas Itu




952. Daripada Ibnu Umar radhiallahu 'anhuma bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda kepada sahabat-sahabatnya, iaitu sewaktu mereka sampai di Hijir yakni perumahan kaum Tsamud dahulu:

Yang Bermaksud : “Janganlah engkau semua memasuki tempat orang-orang yang disiksa itu, melainkan engkau semua menangis. Jikalau engkau semua tidak dapat menangis di situ, maka janganlah memasuki tempat mereka, sehingga tidak akan mengenai kepadamu semua apa yang pernah mengenai diri mereka itu."
(Muttafaq 'alaih)

Dalam sebuah riwayat lain, disebutkan:
Ibnu Umar radhiallahu 'anhuma berkata: "Ketika Rasulullah s.a.w. berjalan melalui Hijir, lalu beliau s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Janganlah engkau semua memasuki tempat kediamannya orang-orang yang menganiaya diri mereka sendiri itu, kalau-kalau akan mengenai kepadamu semua sebagaimana apa yang pernah mengenai diri mereka yakni siksa Allah Taala, melainkan jikalau engkau semua dapat menangis."

Seterusnya beliau s.a.w. menutupi kepalanya dengan kain penutup dan mempercepat jalannya sehingga beliau s.a.w. melewati lembah Hijir tadi.






Bab 164 Keutamaan Orang Yang Ditinggal Mati Oleh Anak-anaknya Yang Masih Kecil




949. Daripada Anas r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Tiada seorang Muslimpun yang ditinggal mati oleh tiga orang anaknya dan mereka itu belum mencapai usia dewasa - yakni belum baligh, melainkan Allah akan memasukkannya dalam syurga dengan keutamaan kerahmatan Allah kepada anak-anak itu."
(Muttafaq 'alaih)

950. Daripada Abu Hurairah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Tiada seorangpun dari golongan kaum Muslimin yang ditinggal mati oleh tiga orang anaknya, yang akan disentuh oleh api neraka*, melainkan sekadar menebus persumpahan - tahillatul-qasam."
(Muttafaq 'alaih)

Tahillatul-qasam ialah firman Allah Taala:

Yang Bermaksud : "Dan tiada seseorangpun dari engkau semua, melainkan pasti akan mendatangi neraka itu."
(Maryam: 71)

Maksudnya mendatangi neraka itu ialah menyeberang di atas jembatan ashshirath  yakni sebuah jembatan yang diletakkan di atas punggung neraka Jahanam. Semoga Allah menyelamatkan kita semua dari siksa api neraka Jahanam ini.

951. Daripada Abu Said al-Khudri r.a., katanya:

Yang Bermaksud : "Ada seorang wanita datang kepada Rasulullah s.a.w. lalu berkata: "Ya Rasulullah, orang-orang lelaki sudah sama pergi dengan memperoleh Hadis Tuan, maka dari itu berikanlah untuk kita dengan penetapan dari Tuan sendiri iaitu suatu hari yang kita kaum wanita akan mendatanginya, perlunya supaya Tuan mengajarkan kepada kita dari apa saja yang diajarkan oleh Allah kepada Tuan.” Nabi s.a.w. lalu bersabda: "Berkumpullah engkau semua hai kaum wanita pada hari ini." Mereka lalu berkumpul, kemudian didatangilah mereka itu oleh Nabi s.a.w., lalu beliau s.a.w. mengajarkan kepada mereka itu dari apa-apa yang diajarkan oleh Allah padanya dan selanjutnya beliau s.a.w. bersabda: "Tiada seorang dari engkau semua yang mempersembahkan tiga orang anak maksudnya yang ditinggal mati oleh tiga orang anaknya, melainkan anak-anak itulah yang akan menjadi sebagai tabir bagi wanita ttu dari siksa api neraka." Ada seorang wanita bertanya: "Dan kalau hanya dua anak, apakah dapat menjadi tabir." Rasulullah s.a.w. menjawab: "Dua orang anakpun dapat juga."
(Muttafaq 'alaih)

* Maksudnya bahawa orang itu tidak akan disentuh oleh neraka, melainkan dalam waktu yang amat sebentar sekali. Inipun kalau ada dosa yang mengharuskan ia perlu disiksa dalam neraka di akhirat nanti.

















Bab 163 Pujian Orang-orang Pada Mayat




947. Daripada Anas r.a., katanya:

Yang Bermaksud : "Orang-orang berjalan melalui Nabi s.a.w. dengan membawa seorang jenazah dan mereka itu memuji-muji kebaikan jenazah tadi, lalu Nabi s.a.w. bersabda: "Wajiblah." Tidak lama kemudian ada lagi orang-orang yang berjalan dengan membawa seorang jenazah yang lain dan mereka menyebutkan keburukan jenazah itu jalu Nabis.a.w. bersabda lagi: "Wajiblah."
"Umar bin al-Khaththab r.a. lalu bertanya: "Apakah yang wajib?" Beliau s.a.w. menjawab: "Yang itu tadi engkau semua puji-puji kebaikannya, maka wajiblah jenazah itu mendapatkan syurga, sedang yang ini tadi engkau semua sebut-sebutkan keburukannya, maka wajiblah ia mendapatkan neraka. Engkau semua adalah saksi-saksi Allah di bumi."
(Muttafaq 'alaih)

948. Daripada Abul Aswad, katanya:

Yang Bermaksud : "Saya datang di Madinah lalu saya duduk di tempat Umar bin al-Khaththab r.a., kemudian berlalulah seorang jenazah di muka orang banyak, lalu dipujilah kebaikan orang yang mati itu. Umar r.a. berkata: "Wajiblah." Seterusnya ada pula jenazah lain yang melaluinya, mayat inipun dipuji-puji juga kebaikannya, maka berkatalah Umar r.a.: "Wajiblah." Selanjutnya berlalulah untuk ketiga kalinya seorang jenazah dan disebut-sebutkanlah keburukannya, maka berkatalah Umar r.a.: "Wajiblah."
Abul Aswad berkata: "Saya lalu bertanya: "Apakah yang wajib, ya Amirul Mu'minin?" Umar r.a. berkata: "Saya mengatakan sebagaimana yang disabdakan oleh Nabi s.a.w.: "Mana saja orang Muslim yang disaksikan oleh empat orang tentang kebaikannya, maka Allah akan memasukkannya dalam syurga." Kami bertanya: "Jikalau yang menyaksikan tiga orang?" la berkata: "Tiga orangpun demikian pula." Kami bertanya lagi: "Jikalau hanya dua orang, bagaimanakah?" la menjawab: "Dua orangpun dapat pula." Selanjutnya kami tidak menanyakannya bagaimana kalau yang menyaksikan itu hanya seorang saja."
(Riwayat Bukhari)



Bab 162 Sedekah Untuk Mayat Dan Mendoakan Padanya




Allah Taala berfirman:

Yang Bermaksud : "Dan orang-orang yang datang sesudah mereka itu yakni yang datang sesudah orang-orang yang dahulu sama mengucapkan: "Ya Tuhan kita, ampunilah kita semua serta saudara-saudara kita yang telah mendahului kita dengan keimanan."
(al-Hasyr:10)

945. Daripada Aisyah radhiallahu anha bahawasanya ada seorang lelaki berkata kepada Nabi s.a.w.: "Sesungguhnya ibuku itu meninggal dunia secara mendadak dan saya mengira andaikata ia dapat berbicara tentu ia akan bersedekah. Adakah ibuku akan memperoleh pahala jikalau saya bersedekah untuknya?" Beliau s.a.w. bersabda: "Ya."
(Muttafaq 'alaih)

946. Daripada Abu Hurairah r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Jikalau seseorang manusia itu meninggal dunia, maka terputuslah amalannya melainkan dari tiga perkara, iaitu sedekah yang mengalir atau ilmu pengetahuan yang dapat diambil kemanfaatannya atau anak yang soleh lagi Muslim yang mendoakan padanya."
(Riwayat Muslim)





Bab 161 Berdoa Untuk Mayat Sesudah Dikuburkan Dan Duduk Di Sisi Kuburnya Sebentar Untuk Mendoakannya Serta Memohonkan Pengampunan Untuknya Dan Untuk Membaca Al-Quran.




943. Daripada Abu 'Amr, ada yang mengatakan Abu Abdillah dan ada pu!a yang mengatakan Abu Laila, iaitu Usman bin Affan r.a. katanya: "Rasulullah s.a.w. itu apabila telah selesai dari menanam mayat, lalu beliau berdiri atas kuburnya dan bersabda:

Yang Bermaksud : "Mohonkanlah pengampunan untuk saudaramu semua ini dan mohonkanlah untuknya supaya dikurnia ketetapan jawapan ketika ditanya oleh malaikat Munkar dan Nakir nanti. Sebab sesungguhnya ia sekarang ini ditanya oleh dua malaikat itu."
(Riwayat Abu Daud)

944. Daripada 'Amr bin al-'Ash r.a., katanya:

Yang Bermaksud : "Jikalau engkau semua telah memakamkan saya, maka berdirilah di sekitar kuburku sekadar selama waktu menyembelih seekor unta lalu dibagi-bagikan dagingnya, sehingga saya dapat merasa tenang bertemu dengan engkau semua dan saya dapat memikirkan apa-apa yang akan saya jawabkan kepada utusan-utusan Tuhanku yakni malaikat yang akan menanyakan sesuatu."
Diriwayatkan oleh Imam Muslim. Hadis ini sudah diuraikan selengkapnya yang panjang di muka - lihat Hadis no. 709.

Imam as-Syafi'i rahimahullah berkata:

Yang Bermaksud : "Disunnahkan kalau di sisi mayat yang sudah dikuburkan itu dibacakan sesuatu dari ayat-ayat al Quran dan jikalau dapat dikhatamkan al Quran itu seluruhnya, maka hal itu adalah baik."






Khamis, 30 Mei 2013

Bab 160 Memberikan Nasihat Di Kubur




942. Daripada Ali r.a., katanya:

Yang Bermaksud : "Kita semua sedang mengantarkan seorang jenazah ke makam Baqi' al-Gharqad, lalu kita didatangi oleh Rasulullah s.a.w., kemudian beliau s.a.w. duduk dan kitapun duduk di sekelilingnya. Beliau s.a.w. membawa sebuah tongkat yang lengkung kepalanya lalu beliau menundukkan kepalanya dan mulai membuat garis-garis halus di bumi dengan tongkatnya itu. Selanjutnya beliau s.a.w. bersabda: "Tiada seorangpun dari engkau semua itu, melainkan sudah ditentukan tempat duduknya dari neraka dan tempat duduknya dari syurga." Para sahabat lalu berkata: "Ya Rasulullah, apakah kita tidak boleh menyandarkan diri kita pada catatan kita itu?" Beliau s.a.w. menjawab: "Beramallah, kerana setiap orang itu dipermudahkan jalannya untuk apa yang ia diciptakan untuknya" maksudnya ialah jikalau memang ditakdirkan baik, maka mudah sekali orang itu melakukan kebaikan, sedang jikalau ditakdirkan buruk, maka mudah pula meiakukan keburukan. Selanjutnya Ali r.a. menyebutkan Hadis ini sampai habis.
(Muttafaq 'alaih)







Bab 159 Menyegerakan Mengembalikan Hutangnya Mayat Dan Menyegerakan Dalam Merawatnya, Kecuali Kalau Mati Secara Mendadak, Maka Perlu Dibiarkan Dulu Sehingga Dapat Diyakinkan Kematiannya.




940. Daripada Abu Hurairah r.a. dari Nabi s.a.w., sabdanya:

Yang Bermaksud : "Diri seorang mukmin itu tergantung kerana hutangnya, sehingga hutangnya itu dilunaskan."  Maksudnya bahawa urusannya itu masih tidak dapat diselesaikan, apakah ia selamat dari siksa atau akan binasa kerana siksa. la tetap ditahan sampai hutangnya dipenuhi oleh keluarganya yang masih hidup.
Diriwayatkan oleh Imam Termidzi dan ia mengatakan bahawa, ini adalah Hadis hasan.

941. Daripada Hushain bin Wahwah r.a. bahawasanya Thalhah bin al-Bara' r.a. sakit, lalu didatangi oleh Nabi s.a.w. perlu meninjaunya kemudian beliau s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Sesungguhnya saya tidak melihat Thalhah ini, melainkan ia sudah meninggal dunia. Maka dari itu, semestinya beritahukanlah hal itu padaku dan segerakanlah memberikan perawatan padanya sampai dimakamkan, sebab sesungguhnya saja tidak patut bagi mayatnya seseorang Muslim itu kalau ditahan di antara keluarganya," maksudnya kalau mati siang, kuburkanlah pada siang itu juga, demikian pula kalau malam, juga kuburkanlah pada malam itu juga.
(Riwayat Abu Daud)





Bab 158 Menyegerakan Mengubur jenazah




938. Daripada Abu Hurairah r.a. dari Nabi s.a.w., sabdanya:

Yang Bermaksud : "Segerakanlah menguburkan jenazah itu. Jikalau ia baik, maka itulah suatu kebaikan yang engkau semua berikan padanya, sedang jikalau ia selain yang sedemikian yakni jenazah buruk, maka itulah suatu keburukan yang engkau semua letakkan pada leher-lehermu semua."
(Muttafaq 'alaih)

Dalam riwayat Imam Muslim disebutkan: fa khairun tuqaddi-munaha 'alaih Jadi ilaihi diganti 'alaihi.

939. Daripada Abu Said al-Khudri r.a., katanya: "Nabi s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Jikalau jenazah itu tetah diletakkan dalam usungan atau pendosa lalu orang-orang lelaki membawanya di atas leher-leher mereka untuk dimakamkan dalam kubur. Maka jikalau jenazah itu seorang yang soleh, iapun berkatalah: "Dahulukanlah aku maksudnya segerakanlah dalam menguburkan jenazahku kerana ingin segera mengetahui kerahmatan Allah dalam kubur itu. Tetapi jikalau jenazah itu tidak soleh, maka ia berkata kepada keluarganya: "Aduhai celaka diriku, ke manakah engkau semua hendak pergi membawa jenazahku ini?" Suaranya itu didengar oleh setiap benda, melainkan manusia dan andaikata manusia itu dengar, nescayalah ia akan tidak sedarkan diri atau akan mati sekali."

(Riwayat Bukhari)