Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Jumaat, 13 Disember 2019

T 186 : PERINTAH DAKWAH


ALLAH SUBHANAHU WA TAALA telah memerintahkan kepada orang-orang yang beriman untuk melakukan dakwah. Orientasi dakwah yang ALLAH SUBHANAHU WA TAALA perintahkan adalah menyeru dan mengajak manusia kepada jalan Tuhan (ilâ sabili rabbika) iaitu menjadi hamba-hamba ALLAH SUBHANAHU WA TAALA yang tunduk dan patuh kepadaNya dengan cara-cara yang bijaksana (bil hikmah) dan memberikan nasihat-nasihat dengan cara yang baik pula (wal mau’izhatil hasanah). Sebagaimana ALLAH SUBHANAHU WA TAALA berfirman:

“Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalanNya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk.”
(An-Nahl [16]:125)

Rasulullah SAW pun dalam implementasinya terhadap ayat tersebut bersabda ballighû ‘annî walau ayah wa hadditsû ‘an banî isrâîl wa lâ haraja wa man kadzaba ‘alayya muta’ammidan falyatabawwa’ maq’adahu min an-nâr. Yang ertinya :

“Sampaikanlah dariku walaupun satu ayat. Kalian boleh menyampaikan riwayat (yang benar) dari kalangan Bani Israil, namun juga tidak berdosa (jika kalian tidak menyampaikannya). Barangsiapa yang sengaja berdusta dengan mengatasnamakan aku, maka bersiap-siaplah masuk neraka.”
(H.R Bukhari).

Begitu pentingnya perintah untuk berdakwah ini sehingga Rasulullah SAW menekankan kepada umatnya untuk berdakwah walaupun yang disampaikan hanyalah satu ayat al-Quran saja. Oleh kerana itu dakwah adalah bahagian integral dari umat Islam yang harus diaplikasikan dalam kehidupan sehari-hari. Syeikh Ali Mahfuzh yang juga murid dari Syeikh Muhammad Abduh memaparkan pandangannya mengenai konsep dakwah dan batasannya sebagai berikut :

“Membangkitkan kesedaran manusia di atas kebaikan dan bimbingan, menyuruh berbuat ma'ruf dan mencegah dari perbuatan yang munkar, supaya mereka memperoleh keberuntungan kebahagiaan di dunia dan di akhirat. Jadi salah satu cara untuk memperoleh keberuntungan dan kebahagiaan di dunia dan akhirat iaitu dengan cara menjadikan dakwah bahagian dari kehidupan orang-orang mukmin.”

T 185 : KEMUSYRIKAN DALAM ISLAM


Tuhid Ilahi merupakan perhatian utama dakwah RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM. Sebaliknya syirik atau kemusyrikan adalah hal utama yang diperangi oleh RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM. Tauhid dan Syirik (kemusyrikan) adalah dua hal yang tidak dapat bersatu itulah pesan yang harus kita camkan sebagai pengikut RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM. Bagaimana kenyataannya sekarang? Ada baiknya kita merenungkan tulisan berikut:

Titik pusat agama, tempat segala masalah berputar di sekitarnya, atau akar pohon Islam yang baginya semua akidah dan amal perbuatan lainnya merupakan dahan-dahannya, adalah Iman kepada
ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Semua akidah adalah untuk mendukungnya, dan semua amal perbuatan adalah untuk menguatkannya. Di antara rukun-rukun keimanan kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, yang terbesamya adalah iman kepada Tauhid.  RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM semenjak beliau mendakwahkan risalat hingga akhir hayat beliau, terus menerus mengumandangkan ajaran laa ilaaha Illallah yakni, tiada yang layak disembah kecuali ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Beliau menanggung segala macam penderitaan, namun beliau tidak henti-hentinya mengemukakan ajaran ini. Sehingga, pada saat beliau meninggal dunia pun, andaikata âda sesuatu yang difikirkan oleh beliau, sesuatu itu tak lain melainkan kekuatiran menghilangnya dari dunia ini ajaran yang telah ditegakkan oleh beliau dengan memberikan banyak pengorbanan.

Hati seorang muslim akan meleleh dan jantungnya akan remuk redam apabila ia membaca di dalam buku-buku hadis dan sejarah, betapa keadaan RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM tatkala beliau menanggung derita sakit yang mengantar beliau ke gerbang maut, yang kerana kehebatan penderitaan itu jisim beliau mengeluarkan air keringat dan penyakit beliau kian mempengaruhi  saraf-saraf beliau yang sehalus-halusnya, dan kegelisahan serta keresahan beliau kian memuncak ketika beliau memikirkan dengan rasa khuatir bahawa jangan-jangan orang-orang sepeninggal beliau akan melalaikan ajaran ini dan orang-orang akan dihinggapi lagi kemusyrikan. Dan, pada saat ketika beliau berada dalam keadaan menderita pun, beliau melupakan diri peribadi beliau sendiri dan dari kekhuatiran memikirkan nasib umat, beliau membolak-balikkan badan beliau dari kanan ke kiri dan dari kiri ke kanan seraya berucap,

"ALLAH melaknat umat Yahudi dan umat Kristian, kerana mereka telah menjadikan kuburan nabi-nabi mereka masjid-masjid."
(Bukhari, Bab Mardhun-Nabi)

Yang dimaksudkan oleh beliau sebagai peringatan untuk berwaspada agar sepeninggal beliau jangan sampai orang-orang mukmin menyembah beliau juga, kerana perbuatan itu bertentangan dengan ajaran yang sentiasa diajarkan beliau sepanjang hidup beliau, dan jangan melupakan ajaran Tauhid llahi.

Kegelisahan beliau waktu sakit menjelang wafat dan kecintaan beliau terhadap Tauhid llahi merupakan suatu peristiwa yang amat mengharukan, sehingga setiap orang yang mencintai beliau, kerana terbawa oleh pengaruh peristiwa yang memilukan itu, tidak akan sekali-kali menghampiri kemusyrikan.

Namun demikian, kita menyaksikan bahawa di antara orang orang yang menyebut diri mereka orang-orang Islam, kebanyakan dari mereka dengan terang-terangan berbuat hal-hal yang bertentangan dengan ajaran Islam ini. Siapakah di antara orang-orang Islam yang hidup seribu tiga ratus tahun yang lalu menyangka bahawa pada suatu ketika kelak orang-orang yang memikul panji laa ilaaha illallah akan bersujud kepada kuburan-kuburan? Siapakah menyangka bahawa mereka akan bersembahyang dengan menghadapkan muka ke arah tempat-tempat orang-orang suci mereka dan mereka mempercayai manusia-manusia yang mengetahui ghaib? Siapakah menyangka bahawa mereka akan menganggap para wali memiliki kekuasaan
ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dan memohon kepada orang-orang mati supaya maksud-maksud mereka terkabul? Siapakah menyangka bahawa mereka akan mempersembahkan sesajen-sesajen di atas kuburan-kuburan? Adapun tentang orang-orang keramat, mereka berkeyakinan bahawa apa pun yang diinginkan orang orang keramat itu akan dikabulkan oleh ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dan menyangka bahawa wujud mereka itu hadir di mana-mana. Mereka memberikan korbanan yang dialamatkan kepada orang-orang lain selain ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Kemudian, paling celaka lagi, mereka mengatakan bahawa semua ajaran itu merupakan ajaran al Quran  Suci dan ajaran junjungan kita RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM. Akan tetapi, dari timur sampai barat dan dari utara sampai selatan, di tempat-tempat orang-orang Islam tinggal, semua hal yang disebutkan di atas tengah dilakukan; dan sebahagian besar orang-orang Islam melakukan paling tidak satu di antara hal-hal tersebut di atas.

Melihat kesedihan dan kepiluan hati RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM,
ALLAH SUBHANAHU WA TAALA telah menyelamatkan makam keramat beliau dari bidaah-bidaah itu. Akan tetapi di makam-makam para wali Islam lainnya dewasa ini, upacara-upacara berbau kemusyrikan berlangsung tak kurang ramainya daripada di kuil-kuil orang-orang Hindu. Andaikata RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM datang pada masa ini dan menyaksikan apa yang sedang berlangsung, nescaya beliau tidak akan menyangka bahawa orang-orang ini umat Islam, bahkan beliau akan menyangka mereka itu pengikut-pengikut suatu agama musyrik lain.

Mungkin ada orang yang mengatakan bahawa semua khayalan itu digandrungi oleh orang-orang bodoh dan para ulama memandang jijik semua khayalan itu. Akan tetapi, sesungguhnya keadaan suatu bangsa dinilai dari bahagian terbesar bilangan perorangan bangsa itu. Apabila kebanyakan orang-orang Islam adalah penganut khayalan-khayalan itu, maka kita harus mengambil ketetapan bahawa keadaan orang-orang Islam, ditilik dari segi ketauhidan, telah jatuh. Mereka telah melupakan sendi kalimah  laa ilaaha illallah, jiwa Islam.

Akan tetapi ini pun tidak benar kalau dikatakan bahawa orang-orang awam saja yang mempercayai akidah-akidah itu. Mereka yang dikeramatkan oleh orang-orang kebanyakan dan para kyai pun menyetujui khayalan-khayalan orang- orang kebanyakan itu.  Dan apabila sebahagian dari antara mereka tidak menyetujui dengan sepenuh hati, maka paling kurang keadaan mereka pun demikian rosaknya, sehingga mereka tidak dapat secara terbuka melawan khayalan-khayalan orang-orang kebanyakan. Hal demikian itu pun merupakan suatu gejala bahawa keimanan telah rosak.

Sebahagian dari aliran-aliran Islam menyatakan bahawa mereka sama sekali jauh dari kemusyrikan dan mereka marah terhadap orang-orang lain yang kerana praktik-praktik kemusyrikan mereka itu — telah merugikan Islam. Akan tetapi ajaibnya ialah mereka sendiri pun menjadi mangsa musibah kemusyrikan. Yang memperbezakan dari orang lain hanya kenyataan bahawa mereka ini tidak menyekutukan tiap orang dengan
ALLAH SUBHANAHU WA TAALA hanya saja menganggap orang-orang Islam selebihnya, meyakini bahAwa Nabi Isa as masih hidup di langit. Mereka ini berpendapat bahawa junjungan kita RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM, Nabi yang termulia dari antara sekalian nabi, terkubur di dalam tanah, sedangkan Nabi Isa as (Almasih) masih hidup di langit semenjak dua ribu tahun yang lalu —naudzubîllah min dzalik. ALLAH SUBHANAHU WA TAALA tidak mendatangkan maut kepada beliau. Mereka membaca dengan jelas di dalam al Quran bahawa orang orang suci  yang diseru oleh manusia, selain ALLAH SUBHANAHU WA TAALA  semuanya telah mati, tidak hidup; dan mereka tidak mengetahui bila beliau akan dibangkitkan. ALLAH SUBHANAHU WA TAALA berfirman,

أَمْوَاتٌ غَيْرُ أَحْيَاءٍ ۖ وَمَا يَشْعُرُونَ أَيَّانَ يُبْعَثُونَ


"Mereka itu mati, tak hidup. Dan mereka tidak mengetahui bila akan dibangkitkan."
(Surah 16  AN NAHL : 21)

Kemudian mereka menyaksikan, orang-orang Kristian telah menjadikan Nabi Isa as sebagai objek sembahan selain
ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Kendati demikian mereka tidak melepaskan kepercayaan tentang hidupnya Almasih as, lagi tidak malu-malu mengatakan akan hal diri mereka sendiri sebagai orang-orang bertauhid. Demikian pula, benar orang-orang ini dengan lantang menentang kemusyrikan, namun daripada itu mereka meyakini bahawa Nabi Isa Almasih as pernah menghidupkan orang-orang mati. Padahal, ALLAH SUBHANAHU WA TAALA berfirman bahawa Dia pun tidak menghidupkan kernbali orang mati di dunia ini, sebagaimana Dia berfirman,

وَحَرَامٌ عَلَىٰ قَرْيَةٍ أَهْلَكْنَاهَا أَنَّهُمْ لَا يَرْجِعُونَ


"Dan sungguh tidak mungkin atas penduduk suatu negeri yang telah Kami binasakan, bahawasanya mereka tidak akan kembali." 
(Surah 21  AL ANBIYAA' : 95)

Yakni, Dia telah memutuskan bahawa orang-orang yang telah meninggal dunia tidak akan kembali lagi ke dunia.

Demikian pula Dia berfirman,

وَمِن وَرَائِهِم بَرْزَخٌ إِلَىٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ


"Dan di belakang mereka ada dinding penghalang hingga hari tatkala mereka akan dibangkitkan lagi." 
(Surah 23  AL MUKMINUUN : 100)

Di dalam hadits RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM kita dapati bahawa tatkala ayah Jabir ra, yakni Abdullah ra sudah syahid,
ALLAH SUBHANAHU WA TAALA berfirman kepada Abdullah bahawa beliau boleh meminta apa yang beliau menghendaki. Atas firman itu beliau mengatakan bahawa beliau hanya ingin dihidupkan kembali untuk turut bersama-sama RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM berjihad dan sekali lagi mati syahid pada jalan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA lalu dihidupkan kernbali dan sekali lagi mati syahid. Atas ujar itu ALLAH SUBHANAHU WA TAALA berfirman bahawa, seandainya Dia tidak bersumpah atas nama ZatNya, nescaya Dia akan menghidupkan kembali beliau. Jadi, kerana Dia telah berjanji bahawa Dia tidak akan berbuat serupa itu, maka Dia tidak akan melakukannya.
(Tirmidhi, Kitabut Tafsir, Surah Ali lmran, lbnu Majah, dan Misykat)

Tidak terfikir oleh orang-orang itu, betapa sesuatu yang tidak dilakukan oleh
ALLAH SUBHANAHU WA TAALA sendiri di dunia ini dan sesuatu yang merupakan salah satu di antara Sifat-sifat khasNya, pernah dikerjakan oleh nabi Isa as, mereka telah terkelabui oleh perkataan di dalam al Quran yang berbunyi “uhyil mautaa”-

"Aku (Nabi Isa as) menghidupkan orang yang telah mati."
(Surah 3  ALI  IMRAN : 50)

Akan tetapi tatkala perkataan yang sama dipergunakan bagi RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM dalam al Quran yang berbunyi :

"Hai orang-orang yang beriman, terimalah seruan ALLAH dan RasulNya apabila ia memanggil kamu kepada apa yang menghidupkan kamu."
(Surah 8  AL ANFAAL : 24)

Maka perkataan itu, yakni perkataan menghidupkan, diertikan oleh mereka itu berkaitan dengan kehidupan rohani. Kalau kata ahya bererti juga memberi kehidupan rohani, dan jika tiada wujud dapat menghidupkan orang mati selain
ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, dan bila ALLAH SUBHANAHU WA TAALA pun tidak menghidupkan kembali di dunia ini orang orang yang sudah mati, maka mengapa pula mereka tidak mengertikan kata ahya sesuai dengan Kalam llahi, sehingga tidak menimbulkan syirik?
Demikian pula orang-orang yang mengaku bertauhid ini meyakini bahawa Nabi Isa as dahulu pernah menciptakan burung-burung. Padahal mereka membaca di dalam al Quran bahawa selain ALLAH SUBHANAHU WA TAALA tiada seorangpun dapat menciptakan sesuatu pun. ALLAH SUBHANAHU WA TAALA berfirman,

“Dan orang-orang yang menyeru selain ALLAH, mereka itu tidak menjadikan sesuatu pun, bahkan mereka sendiri yang telah diciptakan.” 
(Surah 16  AN NAHL : 20)

Kemudian Dia berfirman:


ۗ أَمْ جَعَلُوا لِلَّهِ شُرَكَاءَ خَلَقُوا كَخَلْقِهِ فَتَشَابَهَ الْخَلْقُ عَلَيْهِمْ ۚ قُلِ اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ وَهُوَ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ


“Atau, apakah mereka itu menjadikan bagi ALLAH sekutu yang telah menciptakan seperti ciptaanNya, sehingga kedua jenis ciptaan itu nampak serupa saja bagi mereka? Katakanlah, 'Hanya ALLAHlah Yang telah menciptakan segala sesuatu dan Dialah Yang Maha Esa, Maha Perkasa.”
(Surah 13  AR RA'D :16)

Demikian pula
ALLAH SUBHANAHU WA TAALA berfirman,


إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ لَن يَخْلُقُوا ذُبَابًا وَلَوِ اجْتَمَعُوا لَ


“Sesungguhnya, mereka yang kamu sembah selain ALLAH tidak dapat menciptakan seekor lalat pun, walaupun mereka itu bergabung untük maksud itu.”
(Surah 22  AL HAJJ :74)

Sedangkan Nabi Isa as sendiri termasuk di antara mereka yang diseru selain
ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Pendek kata, kendatipun ada di dalam  al Quran  tercantum dengan jelas bahawa tiada seorang pun dapat mencipta sesuatu, selain ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, dan kalau pun ada seseorang yang berbuat serupa itu toh Dia lah satu-satunya Wujud sembahan, mereka mengertikan ayat,

أَنِّي أَخْلُقُ لَكُم مِّنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْرًا بِإِذْنِ ال


"Aku (Nabi Isa as) akan membuat untuk kemanfaatanmu dari peribadi-peribadi yang mengandung sifat seperti tanah, sesuatu makhluk dengan cara yang serupa burung mengeram."
(Surah 3  ALI  IMRAN : 50)

Bertentangan dengan ajaran  al Quran   yang muhkam (tegas). Lagi mereka tidak berfikir bahawa sebuah perkataan dapat dipergunakan dalam berbagai makna. Jadi, hendaknya mengertikan perkataan itu sesuai dengan bunyi ayat-ayat   al Quran   Suci lainnya dan selaras dengan kemuliaan seorang hamba ALLAH. Hendaknya jangan bertentangan dengan hal-hal yang muhkam (tegas) dan menyalahi kemuliaan
ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Pula hendaknya, sementara menyatakan diri bertauhid, jangan terjerumus ke dalam lembah kemusyrikan.

Kepercayaan-kepercayaan berbahaya itulah yang terdapat dewasa ini di kalangan orang-orang Islam — baik dari kaum alim ulama mahupun dari orang-orang bodoh, baik dari mereka yang taklid mahupun dari mereka yang tidak takiid, baik dari golongan Ahli Sunah mahupun dari golongan Syiah. Dan, kerana kehadiran kepercayaan-kepercayaan itu, tiada seorang pun dapat mengatakan bahawa orang-orang Islam berpijak pada asas laa ilaaha illallah. Tidak syak lagi bahawa dewasa ini pun kalimah  laa ilaaha illallah  diucapkan oieh orang-orang Islam. Akan tetapi, disebabkan oleh kepercayaan-kepercayaan tersebut di atas, mereka telah begitu menjauhnya dari mafhumnya tak ubah halnya seperti bangsa-bangsa musyrik lainnya.

Ajaran yang diberikan oleh Hadhrat Mirza Ghulam Ahmad berkenaan dengan segala kegelapan itu merupakan ajaran yang demikian saratnya dengan ketauhidan dan padat dengan upaya menegakkan kegagahan
ALLAH SUBHANAHU WA TAALA sehingga hati manusia - dengan menerimanya - akan dipenuhi dengan kecintaan kepada kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, dan manusia akan benar-benar terpelihara dari api kemusyrikan. la akan mencapai darjat ketauhidan itu seperti dahulu pernah dicapai oleh para sahabat di zaman RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM. Beliau berupaya membuktikan kesalahan semua kepercayaan tersebut di atas berlandaskan pada dalil-dalil dan menerangkan bahawa ALLAH SUBHANAHU WA TAALA itu Esa adanya. Semua perbuatan itu—seperti memohon kepada seseorang yang sudah mati dan bukan kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA agar segala keinginannya terkabul, atau mempersembahkan sesajen di atas kuburan, atau bersujud kepada seseorang yang masih hidup atau yang sudah mati, atau menganggap seseorang memiliki kekuasaan seperti Tuhan, atau menganggap nabi ataupun bukan nabi mengetahui ghaib, atau menyembelih haiwan atau memberikan sesuatu sebagai sedekah dengan mengalamatkannya kepada seseorang selain Tuhan guna memperoleh keredaannya, atau meyakini seseorang bahawa apa pun yang diinginkannya ALLAH SUBHANAHU WA TAALA selalu memperkenankan-semua itu adalah perbuatan syirik. Hendaknya orang mukmin menjauhi hal itu.

Demikian pula beliau membuktikan bahawa Nabi Isa Almasih as telah wafat, seperti para nabi lainnya, dan telah dikebumikan. Beliau pernah menghidupkan orang-orang yang mati rohani. Seperti halnya manusia lainnya dapat mencipta sesuatu, demikian pula beliau dahulu mencipta. Beliau tidak memiliki kemampuan memberi nyawa kepada sesuatu yang tak bernyawa atau menghidupkan orang mati, baik tanpa mahupun dengan seizin
ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Sebab, tidak lazim pada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA melimpahkan Sifat-sifat  khususNya  kepada seorang hamba pun.  KalamNya jelas-jelas membantah adanya Sifat-sifat semacam itu pada wujud Nabi Isa as atau pun pada seseorang yang lain. Selama orang-orang menganut kemusyrikan, selama itu mereka akan membuat-buat idea bahawa ALLAH SUBHANAHU WA TAALA telah melimpahkan kekuatan-kekuatanNya kepada si Fulan. Seorang pun tidak adà yang mengatakan bahawa apa yang dijadikan sembahannya itu telah bebas dari kekuasaan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dan ia berkuasa sendiri di muka bumi. Beliau menghalau kegelapan syirik dengan suatu ajaran yang sesuai atau mengembalikannya kembali Al Quran dan sesuai dengan akal. Beliaupun menunjukkan pula kepada orang-orang Islam jalan lurus yang telah semenjak lama ditinggalkan oleh mereka. Dengan demikian beliau telah melaksanakan tugas yang telah ditetapkan untuk diemban oleh Almasih yang akan datang kedua kalinya.

 (Da'watul Amir” karangan Hazrat Mirza Bashiruddin Mahmud Ahmad, terj, Sayyid Syah Muhamamd al-Jaelani dan R. Ahmad Anwar, Jemaat Ahmadiyah Indonesia (Bandung: Guna Bakti Grafika, 1989), cet ke-1, hal. 175-183)

T 184 : BENARKAH PENYEBARAN ISLAM DILAKUKAN DENGAN PEDANG (PERANG)?

Salah satu hal yang dikaitkan terhadap Islam adalah adanya bentuk-bentuk peperangan di dalam al Quran dan peperangan yang telah dilakukan oleh RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM, yang mana hal itu telah meletakkan dasar kuat bahawa prinsip dasar dakwah Islam adalah dengan cara kekerasan, benarkah demikian?

Analisis secara objektif tentang doktrin hukum Islam menunjukkan bukti bahawa kekuatan tak pernah merupakan unsur pertama dari ekspansi Islam. Prasangka tersebut yang mengatakan bahawa tersiarnya Islam dengan cepat itu disebabkan oleh kekuatan pedang harus ditolak atau sedikitnya kekuatan pedang harus diperkecil sehingga menjadi faktor nombor dua yang memudahkan dan memungkinkan berhasilnya faktor-faktor lain yang bersifat spiritual. Kerana tanpa faktor spiritual kekuatan brutal dari perang suci akan tak ada gunanya. Satu-satunya fakta bahawa Bangsa Arab yang dikalahkan oleh kaum muslimin Arab kemudian mereka berhasil menggulingkan dominasi tersebut, tetapi tetap memeluk agama Islam, merupakan suatu fakta yang nyata.   Dan justeru melalui hal yang spiritual itulah Islam telah tertanam dalam hati orang-orang Arab pada waktu itu.

Dalam dakwah Islam pedang tidak berperanan apa-apa, justeru peperangan defensif umat Islam tersebut sebenarnya merupakan penghalangan bagi lajunya penyiaran agama Islam dengan cepat. Mengapa, kerana:

·       Pertempuran-pertempuran itu telah dijadikan sarana untuk menyemaikan sentimen kebencian terhadap Islam. Api telah menyalakan api yang lebih besar lagi.
·       Keturunan dari para korban perang boleh bersumpah untuk membalas dendam, dan seluruh keluarga atau suku menganggap umat Islam bertanggungjawab terhadap terbunuhnya mereka itu. Dengan demikian agama yang teraniaya ini menjadi sasaran kebencian mereka yang tak beralasan itu.
·       Dalam keadaan dan situasi yang tidak bersahabat itu menjadi mustahil untuk menyiarkan seruan Islam kepada sebahagian besar orang Arab dan sulit pulalah menghilangkan kesalahfahaman dari hati mereka. Sebagai akibatnya dengan sendirinya pertablighan itu terbatas kepada lingkungan yang amat sempit.
·       Dari antara orang-orang yang kepada mereka amanat sempat sampai dan mereka telah mengakui pula kebenarannya pun ada sebahagian yang terdiri dari orang-orang lemah dan tidak berani menyatakan kebenaran, kerana takut akan lingkungan yang tidak bersahabat itu, maka peperangan itu telah menimbulkan rasa ketakutan dahsyat dalam hati mereka.
·       Waktu yang dipakai umat Islam dalam rangka mengambil langkah bela diri memberi kesempatan sedikit sekali untuk menyibukkan diri dalam kegiatan-kegiatan tabligh (dakwah).

Dan memang faktanya ternyata Islam berkembang pesat adalah setelah masa-masa damai. Kita boleh melihat jumlah orang-orang yang memeluk agama Islam dalam masa yang penuh dengan cubaan-cubaaan selama 19 tahun mulai dari penerimaan wahyu pertama RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM sampai dengan peristiwa Perdamaian Hudaibiyah adalah tak bererti sedikitpun jika dibandingkan dengan masa dua tahun masa damai sesudah Hudaibiah. Perkiraan paling banyak jumlah kaum lelaki yang ikut serta dalam perang sebelum Hudaibiah itu kurang lebih tiga ribu orang. Inilah jumlah yang paling banyak menurut perkiraan selonggar-longgarnya tentera yang ikut pada perang Ahzab. Dibandingkan dengan itu jumlah tentera Islam pada peristiwa penaklukan Mekah meliputi 10,000 orang Islam. Tambahan tujuh ribu tentera itu sedikit sekali yang masuk di antara masa Ahzab dan Hudaibiah dan dengan pasti jumlah yang sangat besar itu memeluk Islam dalam masa damai dua tahun sesudah peristiwa Hudaibiah. 

Jadi dari sini kita boleh lihat bahawa perkembangan Islam bukan dengan jalan pedang melainkan orang-orang-orang kafir Mekah memeluk Islam pada masa-masa damai. Orang-orang Mekah tidak akan mahu masuk Islam jika kita melihat alasan-alasan objektif di atas, kerana kalaupun Islam menang belum tentu peperangan itu memenangkan hati juga. Sebaliknya dakwah Islam berkembang dengan cara menaklukkan hati yang dilakukan dengan dakwah penuh hikmah dan kedamaian melalui contoh-contoh nyata yang diperlihatkan oleh umat Islam pada waktu itu.

Posted By Jusman At 3:13 Pm
Labels: Artikel IslamIslam Damai

T 183 : PERBEZAAN ISLAM DENGAN AGAMA LAIN


Perbezaan Agama Islam dengan agama lain sangat luas cakupannya. Berikut adalah beberapa ciri perbezaan antara Agama Islam dengan agama lain:

1. Islam mempercayai Tuhan sebagai Maha Pencipta alam semesta ini dan menampilkan keesaanNya dengan kata-kata yang amat bersahaja, komprehensif dan menarik. Minat seorang pedusunan ataupun seorang terpelajar. Islam menyebut Tuhan sebagai Wujud Yang Paripurna(sempurna/lengkap), sumber segala keindahan dan bebas dari segala cacat. Dia Wujud Yang Maha Hidup yang menjelmakan diriNya di mana-mana dan yang mencintai makhlukNya serta mendengar permohonan-permohonan mereka. Tidak ada dari antara sifat-sifatnya yang telah ditangguhkan. Oleh kerana itu Dia berkomunikasi dengan makhluk manusia seperti halnya Dia berkomunikasi sebelum ini dan tidak menutup jalan untuk mencapai Dia secara langsung.

2. Islam percaya bahawa tidak ada kontradiksi(pertentangan) antara perkataan Tuhan dengan perbuatanNya. Dengan demikian Tuhan membebaskan kita dari permusuhan tradisional antara sains dan agama, dan tidak menghendaki kita mempercayai sesuatu yang berada di luar kawasan hukum-hukum alam yang telah ditetapkan olehNya. Tuhan mendorong kita untuk merenungkan perihal alam dan mengambil faedah daripadanya, sebab segala sesuatu telah diciptakan demi kepentingan umat manusia.

3. Islam tidak mengemukakan pengakuan yang kosong melompong ataupun memaksa kita mempercayai sesuatu yang kita tidak mengerti. Islam mendukung ajaran-ajarannya dengan alasan dan keterangan yang memberi kepuasan kepada fikiran kita dan kepada dasar jiwa kita yang sedalam-dalamnya. Islam tidak berlandaskan pada mitos-mitos atau hikayat-hikayat. Islam mengundang setiap orang untuk bereksperimen(berencana) bagi dirinya sendiri dan berpendirian bahawa kebenaran selamanya dapat dibuktikan dalam satu atau lain bentuk.

4. Kitab wahyu Islam (al Quran) itu unik dan membezakan wajah agama ini dari agama-agama lainnya. Walaupun musuh-musuh Islam berupaya secara terpadu selama berabad-abad, mereka tidak mampu menyamai bahagian kecil sekalipun daripada kitab yang ajaib ini. Kelebihannya tidak hanya terletak hanya di dalam keunikan dan keindahan sasteranya, melainkan juga di dalam kebersahajaannya dan keluasan wawasan serta kepepakan ajarannya. Al Quran memproklamasikan bahawa ajarannya adalah yang terbaik-suatu pengkuan yang tidak dibuat oleh kitab-kitab wahyu lainnya.

Al Quran mangaku telah mengkombinasikan unsur-unsur ajaran samawi yang terbaik yang terdapat di dalam kitab-kitab suci terdahulu dan telah menempatkan di dalamnya semua ajaran yang abadi dan luas rangkumannya. Al Quran mengingatkan:

“Sesungguhnya inilah yang diajarkan dalam kitab-kitab terdahulu, kitab-kitab suci Ibrahim dan Musa.”
(Surah 87  AL A´LAA :19)

Sebuah ciri khas Islam yang distingtif ialah kitab sucinya itu berbahasa yang hidup. Apakah tidak menimbulkan tanda tanya kalau bahasa-bahasa semua Kitab Suci lainnya itu mati atau tidak lagi dipakai secara umum? Sebuah kitab suci seharusnya mempunyai bahasa yang hidup dan berlaku abadi.

5. Sebuah ciri pembeza lainnya dari Islam adalah nabinya telah melampaui segala tahapan pengalaman hidup manusia semenjak selaku seorang anak yang keadaannya terlantar lagi yatim piatu hingga akhirnya menjadi seorang penguasa kaumnya. Peri kehidupannya didokumentasikan sampai sekecil-kecilnya, merefleksikan keimanan yang tiada taranya kepada Tuhan dan menggambarkan pengorbanan yang tiada hentinya pada jalanNya. Beliau menjalani hidup yang sarat dengan peristiwa dan tindakan serta meninggalkan teladan amal perbuatan yang sempurna di dalam setiap medan sepak terjang manusia. Hal demikian sangat sesuai dan tepat untuk dikatakan, sebab beliau adalah tafsiran hidup al Quran dan dengan teladan peribadinya menerangi jalan tempuhan manusia untuk segala zaman mendatang-suatu peran(watak) yang tidak dipenuhi secara memadai oleh nabi lain manapun.

6. Sebuah ciri pembeza lainnya dari Islam adalah nubuatan-nubuatannya telah menjadi kenyataan dari abad ke abad, itu telah memperkuat iman para pengikutnya kepada Tuhan Yang Maha menngetahui lagi Maha Hidup. Proses ini terus berlanjut sampai masa kini, sebagaimana dibuktikan dengan penemuan-penemuan baru-baru ini, mumi Firaun yang telah mengusir Nabi Musa dan kaumnya dari negeri Mesir. Contoh segar lainnya adalah adalah mengenai perkembangan sarana baru untuk menciptakan kehancuran, di mana api terkunci di dalam partikel-partikel kecil yang akan mengembang yang boleh menyebabkan gunung-gunung hancur lebur.

7. Sebuah ciri khas Islam lainnya ialah bila mana Islam membahas akhirat dan kehidupan sesudah mati Islam pun meramalkan peristiwa-peristiwa yang akan terjadi di masa yang akan datang di dunia ini, penyempurnaan ramalan ini memperteguh keimanan pengikut-pengikutnya terhadap kehidupan sesudah mati.

8. Islam berbeza dari agama-agama lainnya dalam menyediakan hukum muamalah yang komprehensif mengenai perilaku manusia secara individual, kolektif dan internasional. Perintah-perintah ini meliputi segala situasi dan mencakup hubungan antara kawan-kawan dan mitra-mitra serta bahkan antara lawan-lawan. Peraturan-peraturan dan prinsip-prinsip yang dinyatakan secara tegas itu benar-benar bersifat universal dan teruji ketegarannya sepanjang waktu.

9. Islam memproklamirkan persamaan yang lengkap diantara umat manusia tanpa mengindahkan perbezaan kasta, kepercayaan, dan warna kulit. Satu-satunya tolak ukur kehormatan yang diakuinya ialah ketakwaan, bukan keturunan, kekayaan, ras dan warna kulit. Al Quran mengatakan:
“Sesungguhnya yang paling mulia di antara kalian di sisi ALLAH ialah yang paling bertakwa di antara kalian.”
(Surah 49  AL HUJURAAT :140)
dan lagi:

“Barangsiapa beramal soleh, baik lelaki ataupun perempuan, sedang ia orang yang beriman, mereka akan memasuki syurga, mereka akan diberi rezeki di dalamnya tanpa perhitungan.”
(Surah 40  AL MUKMIN : 41)

10. Islam mengemukakan definisi tentang baik dan jahat yang membezakan dari agama-agama lainnya. Islam tidak mempercayai nafsu alami manusia sebagai jahat. Islam hanya menyebut pemuasan hawa nafsu yang tak terkendali dan tidak pada tempatnyalah sebagai jahat. Islam mengajarkan bahawa kecenderungan-kecenderungan alami kita harus diatur dan disalurkan agar membuatnya konstruktif lagi bermanfaat bagi masyarakat.

11. Islam tidak hanya membuat kaum wanita ahli waris, namun juga telah memberikan kepada mereka hak yang sama dengan kaum lelaki dan bukan dengan cara yang tidak menghargai ciri-ciri khas anatomi mereka serta tugas-kewajipan khas mereka dalam mengandung dan mengurus anak.

Kutipan ceramah Mirza Tahir Ahmad (Khalifah Ahmadiyah ke IV) yang disampaikan di University of canberra, Ausralia.


Khamis, 12 Disember 2019

T 182 : BAHAYA MELIHAT PERKARA LUCAH PADA AKAL KITA

ُTertarik saya dengan satu tulisan yang ditulis lama dulu, iaitu pada tahun 2009. Semoga kita dapat membaca dan menghayatinya dengan sebaik mungkin. Dan kepada mereka-mereka yang masih ketagih dengan bahan-bahan pornografi dan lucah agar dapat bertemu dengan jalan keluar dari masalah itu.

Ini kerana pornografi tidak kira dalam bentuk gambar mahupun video, sangat berleluasa dan amat mudah didapati dalam internet sekarang ini, tidak seperti dulu. Ianya terlalu terbuka dan terdedah hinggakan siapa pun termasuk kanak-kanak boleh melayarinya.  Wabak ini sudah terlalu kronik sebenarnya.

Dalam seminar mengenai kesan pornografi terhadap kerosakan otak di Jakarta suatu ketika dulu, ahli bedah saraf dari Hospital San Antonio, Amerika Syarikat, Donald L. Hilton Jr MD mengatakan bahawa ketagihan mengakibatkan otak bahagian tengah depan yang disebut Ventral Tegmental Area (VTA) secara fiziknya mengecil.

“Pornografi menimbulkan perubahan tetap pada neorotransmiter dan melemahkan fungsi kawalan. Ini yang membuat orang-orang yang sudah kecanduan tidak dapat lagi mengawal perilakunya,” kata Hilton serta menambah bahawa ketagihan pornografi juga menimbulkan gangguan memori. Keadaan itu, tidak terjadi secara cepat dalam waktu singkat namun melalui beberapa tahap yakni kecanduan yang ditandai dengan tindakan impulsif, ekskalasi kecanduan, desensitisasi dan akhirnya penurunan perilaku.

“Dan kerosakan otak akibat kecanduan pornografi adalah yang paling berat, lebih berat dari kecanduan kokain (dadah).”

12 fatamorgana tentang pornografi yang terlanjur tercipta secara tidak sengaja oleh otak kita:

1. Pornografi memberi makan pada ‘keinginan mata’ dan ‘keinginan daging’ yang tidak akan pernah dapat dipuaskan. Pornografi hanya akan membuat ‘penontonnya’ minta tambah, tambah, dan tambah lagi.
Dengan mudah, pornografi memperbodohkan orang dengan nafsunya dan membuka pintu terhadap segala jenis kejahatan seperti kemarahan, penyiksaaan, kekerasan, kepahitan, kebohongan, iri hati, pemaksaan, dan keegoan. Kekuatan tersembunyi disebalik pornografi akan menunjukkan dirinya pada ketika orang yang sudah terlibat berusaha menghentikan kebiasaannya. Tanpa bantuan, biasanya orang itu tidak berdaya untuk melepaskan diri.

2. Pornografi membuat cara berfikir seseorang menjadi penuh dengan seks semata. Fikiran seks akan menguasai alam bawah sedar mereka. Gambar berbau seks akan melekat pada otak mereka, sehingga pada ketika seseorang memutuskan untuk berhenti melihat pornografi pun, gambar-gambar yang pernah dia lihat dimasa lalu akan bertahan sampai beberapa tahun bahkan selama-lamanya.

3. Pornografi menjadi medan promosi terhadap praktik seksual yang menyimpang. Contohnya, laman porno internet biasanya terhubung dengan laman porno yang lebih progresif seperti homoseks, pornografi kanak-kanak, seks dengan haiwan (bestiality), perkosaan, seks dengan kekerasan dan lainnya. Ini akan membuat orang-orang tertentu terganggu secara mental dan tercabar untuk mencubanya. Dengan demikian, makin banyaklah perilaku seks menyimpang dalam masyarakat.

4. Pornografi membuat seseorang terpicu untuk lebih suka melayani diri sendiri dibanding orang lain. Masturbasi / onani adalah contohnya. Ini adalah tindakan pemenuhan nafsu peribadi yang dapat membuat seseorang sulit menerima dan memberi cinta yang sebenarnya pada orang lain. Pornografi biasanya membuat orang kecanduan masturbasi / onani.

5. Pornografi akan membawa seseorang terhadap penggunaan waktu dan wang dengan sangat buruk. Sedikit ada waktu terluang atau wang lebih, akan dihabiskan untuk memuaskan hawa nafsunya.

6. Dengan sering melihat laman porno atau membeli filem / majalah porno, orang-orang tersebut mendukung perkembangan industri pornografi yang biasanya dikelola oleh ‘kejahatan terorganisasi’ yang mencari wang dengan cara haram.

7. Terbiasa melihat pornografi akan merosakkan hubungan orang tersebut dengan sekelilingnya, dalam hal ini keluarga atau orang-orang terdekatnya. Pada hubungan kekasih, hubungan yang berkembang menjadi tidak sihat. Orang yang terlibat pornografi akan menyalahkan kekasihnya pada tindakan-tindakan seksual yang mereka lakukan. Padahal masalah itu terdapat pada peribadinya sendiri, dan pasangannya adalah si ‘mangsa’. Pada pasangan yang telah menikah, ini akan memicu ketidakpuasan seksual dan praktik seksual yang menyimpang sehingga mengarah ke arah ketidakharmonian keluarga, bahkan perceraian.

8. Dalam banyak kes, pornografi membuat seseorang kehilangan daya kerjanya. Yang sebelumnya aktif dan kreatif boleh menjadi tidak fokus dalam pekerjaan.

9. Pornografi dapat merosak hubungan seksual dengan pasangan kerana terbiasa membayangkan orang lain dalam hubungan seksual. Imaginasi adalah salah satu kesan pornografi yang sangat kuat. Nilai dan kemurnian seksual sesungguhnya menjadi rosak.

10. Melihat pornografi akan membuat seseorang menjadi sering berbohong. Orang yang terikat dengan pornografi akan menyimpan kebiasaannya ini sebagai rahsia, sehingga dengan berbohong dia dapat menyembunyikan rasa malunya dan menghindari kritik dari lingkungannya. Ke mana pun dia pergi, dia akan cenderung memakai ‘topeng’.

11. Pornografi akan membawa seseorang pada konsekuensi spiritual yang serius. Tekanan dan kebingungan akan memenuhi hidupnya. Pornografi membawa kekuatan jahat yang akan mengawal dan mendominasi penontonnya. Sekali saja seseorang melihat pornografi, itu akan membawanya semakin dalam. Nilai moral yang benar makin lama makin pudar, sehingga timbul standard ganda yang membingungkan.

12. Pornografi akan membuat seseorang mempercayai semua kebohongan yang ditawarkan oleh pornografi sendiri.
Contoh kebohongan yang ditawarkan ialah :
a. Kebebasan seksual = kebahagiaan.
b. Penyimpangan seksual = normal.
c. Bila-bila saja melampiaskan keperluan seksual = hal yang benar dan wajar.
d. Setiap hari masturbasi = sihat.
e. Pornografi = tidak menyakiti siapa pun.
f. Bintang porno = orang paling bahagia di dunia.
g. dll.

Agama Islam telah membuat larangan keras melihat aurat dan kemaluan orang lain. Sabda NABI MUHAMMAD  SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM yang bermaksud, 

“Tidak boleh seseorang lelaki melihat aurat lelaki lainnya, dan tidak boleh seorang wanita melihat aurat wanita lainnya.” 
(Hadits shahih. Riwayat Muslim, Abu Daud, Tirmidzi, Ahmad dan Ibnu Majah, dari Abu Sa’id Al-Khudriy radhiyallahu “anhu)

Dan Islam bukan sahaja melarang dari berzina, tetapi menghampiri zina pun sudah dilarang.  Ini kerana perbuatan menghampiri zina (contohnya menonton pornografi) pun banyak mendatangkan keburukan dari kebaikan.  Bukti-bukti saintifik pun sudah dijelaskan seperti di atas.

“Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (membawa kerosakan).” 
(Surah 17  AL ISRAAK : Ayat 32)

“Dan orang-orang yang memelihara kemaluannya, kecuali terhadap isteri-isteri mereka atau hamba-hamba yang mereka miliki, maka sesungguhnya mereka dalam hal ini tidak tercela.” 
(Surah 70  AL MA´AARIJ :  Ayat 29-30)