Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Sabtu, 6 Julai 2013

Bab 282 Larangan Menyiksa Hamba Sahaya, Binatang, Wanita Dan Anak Tanpa Adanya Sebab Yang Dibenarkan Oleh Syarak Ataupun Dengan Cara Yang Melebihi Kadar Kesopanan Meskipun Dibenarkan Oleh Syarak

Allah Taala berfirman:

Yang Bermaksud : "Dan berbuat baiklah kepada kedua orang tua, kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin, tetangga yang menjadi kerabat, tetangga yang bukan kerabat, teman dalam perjalanan, orang yang dalam perjalanan dan apa-apa yang menjadi milik tangan kananmu yakni hamba sahaya. Sesungguhnya Allah itu tidak menyukai orang-orang yang sombong serta membanggakan diri." 
(an-Nisa': 36)

1597. Daripada Ibnu 'Umar radhiallahu 'anhuma bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Ada seorang wanita yang disiksa oleh Allah dengan sebab seekor kucing. la penjarakan binatang itu sehingga mati lalu masuklah ia dalam neraka. Wanita itu tidak suka memberinya makan dan minum ketika ia memenjarakannya itu, juga tidak dibiarkannya makan dari binatang-binatang kecil yang merayap di bumi." 
(Muttafaq 'alaih)

Khasyasyul ardhi dengan fathahnya kha' mu'jamah dan dengan syin mu'jamah yang didubbelkan, ertinya ialah binatang-binatang merayap serta yang kecil-kecil yang ada di bumi.

1598. Daripada Ibnu Umar radhiallahu 'anhuma pula bahawasanya ia berjalan melalui beberapa pemuda dari golongan Quraisy. Mereka itu membuat seekor burung yang hidup guna dipakai sebagai sasaran dan mereka melemparnya kepada pemilik burung itu, mereka memberikan setiap anak panah mereka yang tidak mengenai sasarannya. Setelah mereka melihat Ibnu Umar, merekapun lalu berpisah-pisah yakni buyar. Kemudian Ibnu Umar berkata: "Siapakah yang melakukan ini? Allah melaknat orang yang mengerjakan sedemikian ini. Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. melaknat kepada orang yang membuat sesuatu benda yang ada ruhnya yakni yang hidup untuk dijadikan sebagai sasaran misalnya untuk lempar-lemparan atau tembak-tembakan." 
(Muttafaq 'alaih)

Algharadhu dengan fathahnya ghain mu'jamah dan ra', iaitu suatu yang dituju atau benda yang dijadikan tujuan yakni sasaran.

1599. Daripada Anas r.a., katanya: 

Yang Bermaksud : "Rasulullah s.a.w. melarang kalau binatang-binatang itu dipenjarakan untuk dibunuh." 
(Muttafaq 'alaih)

Maknanya ialah dipenjarakan dengan tujuan supaya mati dengan cara itu yakni kelaparan.

1600. Daripada Abu 'Ali, iaitu Suwaid bin Muqarrin r.a., katanya: 

Yang Bermaksud : "Saya telah mengetahui bahawa saya adalah orang ketujuh dari tujuh orang bersaudara dari golongan anak-anak Muqarrin. Kita tidak mempunyai seorang pelayanpun melainkan seorang saja, kemudian pelayan kita itu dipukul oleh saudara kita yang terkecil di antara saudara-saudara yang Iain-Iain. Selanjutnya Rasulullah s.a.w. menyuruh kepada kita supaya pelayan tersebut kita merdekakan sebab ia adalah hamba sahaya." 
(Riwayat Muslim)

Dalam riwayat lain disebutkan: "Saya adalah orang ketujuh dari semua saudaraku."

1601. Daripada Abu Mas'ud al-Badri r.a., katanya: 

Yang Bermaksud : "Saya pernah memukul bujang saya dengan cemeti, lalu saya mendengar suara dari belakang saya, berkata: "Ketahuilah hai Abu Mas'ud." Saya tidak memahami benar-benar isi suara yang diucapkan kerana kemarahan. Setelah mendekat kepada saya, tiba-tiba yang bersuara itu adalah Rasulullah s.a.w. dan selanjutnya bersabda:
"Ketahuilah hai Abu Mas'ud bahawasanya Allah itu lebih kuasa untuk berbuat semacam itu padamu daripada engkau berbuat sedemikian tadi pada bujang ini."
Saya lalu berkata: "Saya tidak akan memukul seorang hamba sahayapun sehabis peristiwa ini untuk selama-lamanya."
Dalam riwayat lain disebutkan: Lalu cemeti itu jatuh dari tanganku kerana kewibawaan beliau s.a.w.
Dalam riwayat lain lagi disebutkan: Saya lalu berkata: "Ya Rasulullah, ia saya nyatakan merdeka kerana mengharapkan keredhaan Allah." Kemudian beliau s.a.w. bersabda: "Andaikata engkau tidak berbuat sedemikian ini yakni memerdekakan hamba sahaya yang sudah dipukuli tadi, nescayalah engkau akan dijilat oleh api neraka atau akan disentuh api neraka itu." 
Diriwayatkan oleh Imam Muslim dengan semua riwayat di atas itu.

1602. Daripada Ibnu Umar radhiallahu 'anhuma bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda: 

Yang Bermaksud : "Barangsiapa yang memukul bujangnya dan ia tidak diterapi hukuman had sebagai balasan pukulannya atau menempeleng bujangnya, maka kaffarah yakni dendanya ialah memerdekakan hamba sahayanya itu." 
(Riwayat Muslim)

1603. Daripada Hisyam bin Hakim bin Hizam radhiallahu 'anhuma bahawasanya ia berjalan di negeri Syam melalui beberapa orang dari Anbath. Mereka itu didirikan di bawah matahari yakni dijemur di panas matahari-dan dituangkanlah minyak di atas kepala mereka. la berkata: "Ada peristiwa apakah ini?" la memperoleh jawapan bahawa mereka itu disiksa kerana belum memenuhi pembayaran pajak kepada Negara.”
Dalam riwayat lain disebutkan: "Mereka itu ditahan dengan sebab urusan pajak." Hisyam lalu berkata: "Saya menyaksikan nescayalah saya pernah mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: 

Yang Bermaksud : "Sesungguhnya Allah akan menyiksa orang yang menyiksa para manusia ketika ada di dunia." Selanjutnya ia masuk ke tempat amir yakni gabernor  lalu ia diberitahu tentang hal itu, kemudian amir itu menyuruh supaya orang-orang yang disiksa tadi didatangkan di mukanya lalu mereka dilepaskan semuanya. 
(Riwayat Muslim)

Al-Anbath ialah para petani dari golongan orang-orang 'ajam yakni bukan Arab di Syam.

1604. Daripada Ibnu Abbas radhiallahu 'anhuma, katanya: 

Yang Bermaksud : “Rasulullah s.a.w. melihat seekor keldai yang ditandai di mukanya dengan menggunakan pengicisan dengan api lalu beliau mengingkari yang sedemikian itu yakni menganggapnya sebagai suatu kemungkaran atau hal yang dosa. Kemudian ibnu Abbas berkata: "Demi Allah, saya tidak akan menandai keldai itu melainkan di bahagian tubuh yang jauh sekali dari mukanya." la lalu menyuruh mendatangkan keldainya lalu diciskanlah diseterikakanlah  pada kedua punggungnya. Ibnu Abbas adalah pertama-tama orang yang mengeciskan pada kedua punggung binatang.” 
(Riwayat Muslim)

Alja'iratani " ialah ujung punggung yang ada di sekitar buritan yakni dubur.

1605. Daripada Ibnu Abbas radhiallahu 'anhuma pula bahawasanya Nabi s.a.w. dilalui oleh seekor keldai yang telah diberi tanda ciscisan dengan api di mukanya, lalu beliau s.a.w. bersabda:"Allah melaknat kepada orang yang menandai sedemikian ini."
(Riwayat Muslim)
Dalam riwayat Muslim lainnya disebutkan pula: Rasulullah s.a.w. melarang memukul di muka dan memberi tanda cis-cisan di muka.






Bab 281 Larangan Berbisiknya Dua Orang Tanpa Orang Yang Ketiga Dan Tanpa Izinnya Yang Ketiga Ini, Melainkan Kerana Adanya Keperluan, iaitu Kalau Kedua Orang Itu Bercakap-cakap Secara Rahsia Sekira Orang Yang Ketiga Itu Tidak Dapat Mendengarkannya Atau Yang Semakna Dengan Itu, Umpamanya Keduanya Bercakap-cakap Dengan Sesuatu Bahasa Yang Tidak Dimengerti Oleh Orang Yang Ketiga

Allah Taala berfirman:

Yang Bermaksud : "Hanyasanya berbisik-bisik itu adalah dari tipudaya syaitan." 
(al-Mujadalah: 10)

1595. Daripada Ibnu Umar radhiallahu 'anhuma bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Jikalau mereka yakni yang sedang berada dalam majlis itu bertiga, maka janganlah yang dua orang berbisik-bisik, meninggalkan orang yang ketiga." 
(Muttafaq 'alaih)

Hadis ini juga diriwayatkan oleh Imam Abu Daud dan ia menambahkan: Abu Shalih berkata kepada Ibnu Umar: "Jikalau berempat orang, bagaimanakah?" la menjawab: "Tidak membahayakan engkau yakni kalau orang yang ada di situ empat jumlahnya, maka kalau yang dua orang berbisik-bisik tidak ada halangannya yakni boleh saja.
Juga diriwayatkan oleh Imam Malik dalam al-Muwaththa' dari Abdullah bin Dinar, katanya: "Saya bersama Abdullah bin Umar berada di rumah Khalid bin 'Uqbah yang ada di pasar, lalu ada seorang lelaki datang hendak mengajak Abdullah bin Umar berbicara secara berbisik-bisik, sedangkan yang bersama Abdullah bin Umar itu tidak ada orang lain kecuali saya yakni Abdullah bin Dinar. Abdullah bin Umar lalu memanggil seorang lelaki lain, sehingga jumlah kita adalah empat orang. Abdullah bin Umar lalu berkata kepada saya dan juga kepada orang ketiga yang baru dipanggilnya tadi: "Mundurlah engkau berdua maksudnya tetap berdiamlah engkau berdua di sini sementara waktu, sebab sesungguhnya saya telah mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: "Janganlah dua orang itu berbisik-bisik dengan meninggalkan seorang yang lain."

1596. Daripada Ibnu Mas'ud bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda: 

Yang Bermaksud : "Jikalau engkau semua bertiga orang, maka janganlah yang dua orang itu berbisik-bisik dengan meninggalkan seorang yang lain, sehingga engkau semua bercampur dengan orang banyak yakni jumlah yang hadir itu ada empat orang atau lebih perlunya ialah agar supaya yang sedemikian berbisik-bisiknya dua orang tadi tidak menyebabkan kesedihan kepada orang yang tidak ikut diajak berbisik-bisik itu."
(Muttafaq 'alaih)







Bab 280 Haramnya Tidak Bertegur Sapa Antara Kaum Muslimin Lebih Dari Tiga Hari Kecuali Kerana Adanya Kebidaahan Dalam Diri Orang Tersebut Atau Kerana Orang Itu Menampakkan Kefasikan Dan Lain-lain Sebagainya

Allah Taala berfirman:

Yang Bermaksud : "Hanyasanya orang-orang mukmin itu adalah saudara, maka berbuat baiklah yakni damaikanlah antara kedua saudaramu." 
(al-Hujurat: 10)

Allah Taala juga berfirman:

Yang Bermaksud : "Janganlah engkau semua tolong-menolong dalam hal yang dosa dan pelanggaran hukum." 
(al-Maidah: 2)

1588. Daripada Anas r.a., katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda: 

Yang Bermaksud : "Janganlah engkau semua saling putus-memutuskan perhubungan persahabatan atau kekeluargaan, jangan pula saling belakang-membelakangi dan janganlah benci-membenci serta jangan pula dengki-mendengki dan jadilah engkau semua, hai hamba-hamba Allah sebagai saudara-saudara. Tidak halallah bagi seseorang Muslim kalau meninggalkan yakni tidak bertegur sapa saudaranya lebih dari tiga hari." 
(Muttafaq 'alaih)

1589. Daripada Abu Ayub r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Tiada halallah bagi seseorang Muslim kalau meninggalkan yakni tidak bertegur sapa saudaranya lebih dari tiga malam yakni keduanya saling bertemu lalu yang seorang berpaling ke sini dan yang seorang lagi berpaling ke sana. Yang terbaik di antara kedua orang itu ialah orang yang memulai mengucapkan salam." 
(Muttafaq 'alaih)

1590. Daripada Abu Hurairah r.a., katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Ditunjukkanlah amalan-amalan itu kepada Allah oleh para malaikat pada hari Isnin dan Khamis, lalu Allah memberikan pengampunan kepada setiap orang yang tidak menyekutukan sesuatu dengan Allah, melainkan seseorang yang antara dirinya dengan saudaranya itu ada rasa kebencian dalam hati masing-masing lalu Allah berfirman: "Tinggalkanlah kedua orang ini yakni jangan dihapuskan dulu catatan dosanya sehingga keduanya itu suka berdamai."
(Riwayat Muslim)

1591. Daripada Jabir r.a.,katanya: "Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Sesungguhnya syaitan itu sudah berputus asa untuk dapat disembah oleh orang-orang yang bersolat di daerah ]azirah Arabiah, tetapi masih tetap dapat membuat kerosakan di antara mereka itu yakni para penduduk di situ." 
(Riwayat Muslim)

Attahrisy iaitu membuat kerosakan dan mengubah-ubah hati mereka serta mengusahakan supaya mereka itu saling putus-memutuskan perhubungan persaudaraan dan persahabatan.

1592. Daripada Abu Hurairah r,a., katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Tidak halallah bagi seseorang Muslim kalau meninggalkan yakni tidak bertegur sapa saudaranya lebih dari tiga hari. Maka barangsiapa yang  tidak bertegur sapa lebih dari tiga hari, lalu ia meninggal dunia, maka masuklah ia ke dalam neraka." 
Diriwayatkan oleh Imam Abu Daud dengan isnad menurut syaratnya Imam-imam Bukhari dan Muslim.

1593. Daripada Abu Khirasy iaitu Hadrad bin Hadrad al-Aslami, ada yang mengatakan: Assulami Asshahabi r.a. bahawasanya ia mendengar Nabi s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Barangsiapa yang tidak bertegur sapa saudaranya selama setahun, maka ia seolah-olah mengalirkan darahnya yakni mengenai kebesaran dosanya seperti membunuhnya."
Diriwayatkan oleh Imam Abu Daud dengan isnad shahih.

1594. Daripada Abu Hurairah r.a. bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda: 

Yang Bermaksud : "Tidak halallah bagi seseorang mukmin itu tidak bertegur sapa seseorang mukmin lainnya lebih dari tiga hari. Jikalau telah berjalan lebih dari tiga hari, maka hendaklah menemuinya dan mengucapkan salam padanya. Jikalau yang diberi salam itu membalas ucapan salamnya, maka keduanya telah berserikat yakni sama-sama memperoleh pahala, tetapi jikalau yang diberi salam itu tidak membalas padanya, maka ia telah kembali dengan membawa dosa, sedang yang sudah memberi salam itu telah keluar dari sebutan meninggalkan yakni tidak dianggap bahawa ia tidak bertegur sapa."
Diriwayatkan oleh Imam Daud dengan isnad hasan.

Imam Abu Daud berkata: "Meninggalkan yakni tidak bertegur sapa ini kalau kerana Allah Taala, misalnya yang tidak disapa itu seorang fasik atau suka kebidaahan dan Iain-Iain yang dibenarkan menurut agama maka dalam hal yang sedemikian itu tidak ada dosanya sama sekali."






Bab 279 Larangan Berbangga Diri Dan Melanggar Aturan






Allah Taala berfirman:

Yang Bermaksud : "Janganlah engkau melagak-lagak dirimu sendiri sebagai orang suci. Allah lebih mengetahui kepada siapa yang bertakwa." 
(an-Najm: 32)

Allah Taala juga berfirman:

Yang Bermaksud : "Hanyasanya ada jalannya untuk menyalahkan orang-orang yang melakukan penganiyaan terhadap para manusia dan melanggar aturan di bumi tiada menurut kebenaran. Mereka itulah yang akan memperoleh siksa yang pedih." 
(as-Syura: 42)

1586. Daripada 'lyadh bin Himar r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Sesungguhnya Allah Taala telah memberikan wahyu kepadaku supaya engkau semua itu bersikap merendahkan diri, sehingga tidak seorangpun yang melanggar aturan terhadap diri orang lain, dan tidak pula seseorang itu membanggakan dirinya kepada orang lain."
(Riwayat Muslim)

Ahli lughah berkata: Albaghyu ialah melanggar aturan serta berlagak sombong.

1587. Daripada Abu Hurairah r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : Jikalau ada seseorang berkata: "Para manusia sudah rosak binasa," maka orang itu sendirilah yang paling rosak di antara mereka." 
(Riwayat Muslim)

Riwayat yang masyhur berbunyi: Ahlakuhum dengan rafa'nya kaf sebagaimana di atas itu dan ada yang meriwayatkan dengan nasabnya kaf  lalu berbunyi Ahlakahum ertinya ia sendirilah yang merosakkan mereka.
Larangan semacam di atas itu adalah untuk orang yang mengatakan sedemikian tadi dengan tujuan kehairanan pada diri sendiri sebab dirinya sendiri yang tidak rosak, juga dengan maksud menganggap kecil semua manusia dan merasa dirinya lebih tinggi di atas mereka. Yang sedemikian ini yang diharamkan. Tetapi ada orang yang mengatakan sebagaimana di atas, iaitu: "Para manusia sudah rosak." dan sebabnya ia mengatakan demikian kerana ia melihat adanya kekurangan di kalangan para manusia itu, perihal urusan agama mereka, serta ia mengatakan itu kerana merasa sedih atas nasib yang mereka alami, juga merasa kasihan pada agama, maka perkataannya itu tidak ada salahnya.


Demikianlah yang ditafsirkan oleh para ulama dan begitulah cara mereka itu memisah-misahkan persoalan ini. Di antara yang mengucapkan seperti ini dari golongan para imam-imam yang alim-alim iaitu Malik bin Anas, al-Khaththabi, al-Humaidi dan Iain-Iain. Hal ini sudah saya terangkan dengan jelas dalam kitab al-Adzkar.

Jumaat, 5 Julai 2013

Bab 278 Larangan Mengungkit-ungkit Yakni Membangkit-bangkitkan Sesuatu Pemberian Dan Sebagainya




Allah Taala berfirman: 

Yang Bermaksud : "Hai sekalian orang-orang yang beriman, janganlah engkau semua membatalkan sedekah-sedekahmu semua yakni meleburkan pahala sedekah-sedekah itu dengan sebab mengungkit-ungkit serta berbuat sesuatu yang menyakiti hati orang yang disedekahi." 
(al-Baqarah: 264)

Allah Taala berfirman pula:

Yang Bermaksud : "Orang-orang yang menafkahkan harta-hartanya fisabilillah yakni untuk membela agama Allah dan pemberiannya itu tidak diiringi dengan mengungkit-ungkit serta perbuatan yang menyakiti hati, maka mereka itulah yang memperoleh pahala besar." 
(al-Baqarah: 262)

1585. Daripada Abu Zar r.a. dari Nabi s.a.w., sabdanya: 

Yang Bermaksud : "Ada tiga macam orang yang tidak diajak bicara oleh Allah dengan pembicaraan keredhaan, tetapi dengan nada kemarahan pada hari kiamat dan tidak pula dilihat olehNya dengan pandangan keredhaan dan kerahmatan, serta tidak pula disucikan olehNya yakni dosa-dosanya tidak diampuni dan mereka itu akan mendapatkan siksa yang menyakitkan sekali." Katanya: "Rasulullah s.a.w. membacakan kalimat di atas itu sampai tiga kali banyaknya." Selanjutnya Abu Zar berkata: "Mereka itu merugi dan menyesal sekali, siapakah mereka itu, ya Rasulullah?" Rasulullah s.a.w. bersabda: "Iaitu orang yang melemberehkan pakaiannya sampai menyentuh tanah, orang yang mengungkit-ungkit yakni apabila memberikan sesuatu seperti sedekah dan Iain-Iain lalu menyebutkan kebaikannya kepada orang yang diberi itu dengan maksud mengejek orang tadi serta orang yang melakukan barangnya maksudnya membuat barang dagangannya menjadi laku atau terjual dengan jalan bersumpah dusta seperti mengatakan barangnya itu baik sekali atau tidak ada duanya lagi." 
(Riwayat Muslim)



Dalam riwayat Imam Muslim lainnya disebutkan: "Almusbilu izarahu" ertinya orang yang melemberehkan sarungnya atau pakaiannya dan Iain-Iain sampai lebih bawah dari kedua mata kakinya dengan maksud kesombongan.



Bab 277 Haramnya Bercidera (Tidak Menepati Janji)





Allah Taala berfirman:

Yang Bermaksud : "Hai sekalian orang-orang yang beriman, tepatilah segala perjanjian." 
(al-Maidah: 1)

Allah Taala berfirman pula:

Yang Bermaksud : "Dan tepatiah perjanjian, kerana sesungguhnya perjanjian itu akan ditanyakan."
(al-lsra': 34)

1581. Daripada Abdullah bin 'Amr bin al-'Ash radhiallahu 'anhuma bahawasanya Rasulullah s.a.w, bersabda:

Yang Bermaksud : "Ada empat macam perkara yang apabila kesemuanya ada di dalam diri seseorang, maka orang itu adalah seorang munafik yang murni dan barangsiapa yang di dalam dirinya ada salah satu dari empat macam perkara tadi, maka ia dihinggapi oleh salah satu sifat kemunafikan sehingga ia meninggalkan sifat tersebut iaitu: apabila ia dipercaya berkhianat, apabila berbicara berdusta, apabila berjanji tidak menepati dan apabila bertengkar melakukan kejahatan."
(Muttafaq 'alaih)

1582. Daripada Ibnu Mas'ud, Ibnu 'Umar dan Anas radhiallahu 'anhum, berkata: "Nabi s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Setiap orang yang bercidera yakni tidak menepati janji itu akan memperoleh sebuah bendera pada hari kiamat, diucapkan: "Inilah percideraan si Fulan." 
(Muttafaq 'alaih)

1583. Daripada Abu Said al-Khudri r.a. bahwaasanya Nabi s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Setiap orang yang bercidera itu akan memperoleh sebuah bendera pada punggungnya esok pada hari kiamat, bendera itu dinaikkan dan tingginya itu menurut kecideraannya. Ingatlah, tiada seorang penciderapun yang lebih besar dosa cideranya itu pada seorang penguasa umum." 
(Riwayat Muslim)

1584. Daripada Abu Hurairah r.a. bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda: 

Yang Bermaksud : "Allah Taala berfirman: "Ada tiga orang yang Aku adalah lawan mereka pada hari kiamat, iaitu seorang yang memberikan perjanjian padaKu, lalu bercidera perjanjian itu ialah hendak taat padaNya, juga seseorang yang menjual seorang merdeka dan disiar-siarkan sebagai budak atau hamba sahaya, lalu ia makan wang harganya dan seseorang yang menggunakan tenaga buruh, lalu buruh itu telah memenuhi kewajipannya sebagaimana mestinya, sedang orang itu tidak memberikan upahnya." 

(Riwayat Bukhari)


Bab 276 Larangan Mengelabui Dan Menipu





Allah Taala berfirman:

Yang Bermaksud : "Dan orang-orang yang menyakiti orang-orang yang beriman, lelaki atau perempuan, tanpa adanya sesuatu yang mereka perbuat, maka orang-orang yang menyakiti itu benar-benar telah menanggung kedustaan dan dosa yang nyata." 
(al-Ahzab: 58)

1576. Daripada Abu Hurairah r.a, bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Barangsiapa yang mengangkat senjata yakni memerangi kepada kita, maka ia bukanlah termasuk golongan kita kaum Muslimin dan barangsiapa yang mengelabui  atau menipu pada kita, maka iapun bukan termasuk golongan kita." 
(Riwayat Muslim)

Dalam riwayat lain dari Imam Muslim disebutkan bahawasanya Rasulullah s.a.w. berjalan melalui penjual setumpuk bahan makan, lalu beliau s.a.w. memasukkan tangannya ke dalam makanan itu, kemudian jari-jarinya terkena basah. Beliau lalu bersabda: 

Yang Bermaksud : "Apakah ini, hai pemilik makanan." Pemiliknya itu menjawab: "Itu tadi terkena air hujan, ya Rasulullah." Beliau bersabda lagi: "Mengapa yang terkena air itu tidak engkau letakkan di bahagian atas makanan ini, sehingga orang-orang dapat mengetahuinya. Barangsiapa yang mengelabui atau menipu kita, maka ia bukanlah termasuk golongan kita yakni kaum Muslimin."

1577. Daripada Abu Hurairah r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda: 

Yang Bermaksud : "Janganlah engkau semua saling icuh-mengicuh."
(Muttafaq 'alaih) 

Erti icuh-mengicuh lihatlah Hadis no. 1567.

1578. Daripada Ibu 'Umar radhiallahu 'anhuma bahawasanya Nabi s.a.w. melarang pengicuhan."
(Muttafaq 'alaih)

1579. Daripada Ibnu'Umar radhiallahu'anhuma pula, katanya: 

Yang Bermaksud : "Ada seorang lelaki yang memberitahukan kepada Rasulullah s.a.w. bahawasanya ia ditipu oleh seseorang dalam berjual-beli, lalu Rasulullah s.a.w. bersabda: "Jikalau engkau membeli sesuatu dari seseorang, maka katakanlah padanya: "Harus tidak ada penipuan." Maksudnya jikalau terjadi ada penipuan, maka boleh dikembalikan selama waktu tiga hari." Aikhilabah dengan kha' mu'jamah yang dikasrahkan dan ba' yang bertitik satu, ertinya ialah penipuan.

1580. Daripada Abu Hurairah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Barangsiapa yang merosakkan isteri seseorang atau diusahakan supaya isteri orang itu bercerai dari suaminya atau hamba sahaya seseorang, maka ia bukanlah termasuk golongan kita kaum Muslimin." 
(Riwayat Abu Daud)


Khabbaba dengan kha' mu'jamah lalu ba' muwahhadah yang didobbelkan, ertinya merosakkan atau menipunya.


Khamis, 4 Julai 2013

Bab 275 Haramnya Menodai Nasab Keturunan Yang Terang Menurut Zahirnya Syarak






Allah Taala berfirman:

Yang Bermaksud : "Dan orang-orang yang menyakiti orang-orang yang beriman, lelaki atau perempuan, tanpa adanya sesuatu yang mereka perbuat, maka orang-orang yang menyakiti itu benar-benar telah menanggung kedustaan dan dosa yang nyata."
(al-Ahzab: 58)

1575. Daripada Abu Hurairah ra, katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Ada dua perkara di kalangan para manusia yang keduanya itu menyebabkan kekafiran pada mereka jika dikerjakan dengan sengaja dan mengetahui akan keharamannya, iaitu: menodai keturunan dan menangisi dengan suara keras-keras kepada mayat."

(Riwayat Muslim)


Bab 274 Larangan Menampakkan Rasa Gembira Kerana Adanya Bencana Yang Mengenai Seorang Muslim




Allah Taala berfirman:

Yang Bermaksud : “Hanyasanya kaum mukminin itu adalah sebagai orang-orang yang bersaudara.”
(al-Hujurat: 10)

Allah Taala juga berfirman:

Yang Bermaksud : "Sesungguhnya orang-orang yang senang kalau perbuatan keji tersiar di kalangan orang-orang yang beriman, maka orang-orang yang sedemikian itu akan memperoleh siksa yang pedih di dunia dan di akhirat."
(an-Nur: 19)

1574. Daripada Watsilah bin al-Asqa' r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Janganlah engkau gembira kerana adanya sesuatu bencana pada saudaramu sesama Muslim, sebab jikalau engkau demikian, maka Allah akan memberikan kerahmatan kepada saudaramu itu sedang engkau sendiri akan diberi cubaan yakni bala olehNya."
Diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis Hasan.

Dalam bab ini termasuk pula Hadisnya Abu Hurairah yang lalu (lihat Hadis no. 1567) dalam bab Menyelidiki cela orang lain, iaitu: 



Yang Bermaksud : "Setiap orang Muslim atas orang Muslim itu haram," sampai akhirnya Hadis itu.


Bab 273 Haramnya Menghinakan Seorang Muslim





Allah Taala berfirman:

Yang Bermaksud : "Hai sekalian orang-orang yang beriman, janganiah sesuatu kaum itu menghinakan kaum yang lain, kerana barangkali kaum yang dihinakan itu lebih baik daripada yang menghinanya. Jangan pula golongan wanita yang satu itu menghinakan golongan wanita yang lain, kerana barangkali golongan yang dihinakan itu lebih baik daripada golongan yang menghinanya. Janganlah pula engkau semua mencela pada sesamamu dan janganlah memanggilkan dengan gelaran yang mengandung ejekkan. Jahat sekali nama yang buruk itu sesudah adanya keimanan. Barangsiapa yang tidak suka bertaubat, maka mereka itulah orang-orang yang menganiaya." 
(al-Hujurat: 11)

Allah Taala berfirman pula:

Yang Bermaksud : "Celaka atau neraka wail bagi setiap orang yang suka mengumpat serta menista." 
(al-Humazah: 1)

1571. Daripada Abu Hurairah r.a. bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda: 

Yang Bermaksud : "Cukuplah seseorang itu memperoleh keburukan apabila ia menghinakan saudaranya sesama Muslim."
Diriwayatkan oleh Imam Muslim. Hadis ini sudah lampau uraiannya secara panjang baru-baru ini (lihat Hadis no. 1567).

1572. Daripada Ibnu Mas'ud r.a. dari Nabi s.a.w., sabdanya: 

Yang Bermaksud : "Tidak dapat masuk syurga seseorang yang dalam hatinya ada seberat timbangan seekor semut kecil dari kesombongan." Kemudian ada seorang lelaki berkata: "Sesungguhnya ada seorang lelaki yang gemar sekali kalau pakaiannya bagus dan terumpahnya bagus." Beliau s.a.w. lalu bersabda: "Sesungguhnya Allah itu Maha Indah, juga mencintai keindahan. Sombong itu ialah menolak petunjuk yang hak yakni kebenaran serta menghinakan para manusia.”
(Riwayat Muslim)

Makna Batharul haqqi ialah menolak kebenaran, sedang "Ghamthubum" ialah menghinakan mereka, yakni para manusia.
Uraian Hadis ini sudah lalu yang lebih jelas, yakni dalam bab Kesombongan.

1573. Daripada Jundub bin Abdullah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w bersabda:

Yang Bermaksud : "Ada seorang lelaki berkata: "Demi Allah, Allah tidak akan memberikan pengampunan kepada si Fulan itu." Allah azzawajalla lalu berfirman: "Siapakah yang berani menyumpah-nyumpah atas namaKu bahawa Aku tidak akan mengampuni si Fulan itu sesungguhnya aku telah mengampuni orang itu dan Aku menghapuskan pahala amalanmu yakni yang bersumpah tadi." 

(Riwayat Muslim)