Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Sabtu, 27 April 2013

Bab 106 Apa-apa Yang Diucapkan Dan Dilakukan Oleh Orang Yang Makan Dan Tidak Sampai Kenyang.





740. Daripada Wahsyi bin Harb ra bahawasanya para sahabat RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM berkata; 

Yang bermaksud :  "Yaa RASULULLAH, sesungguhnya kita semua ini makan dan tidak kenyang." Beliau SAW bersabda: "Barangkali engkau semua berpisah-pisah dalam makan itu." Mereka menjawab: "Ya." Beliau SAW bersabda lagi: "Maka dari itu berkumpullah engkau semua kepada makananmu itu dan sebutkanlah nama ALLAH yakni bacalah Bismillah, tentu akan diberkahi dalam makanan itu." 
(Riwayat Abu Daud)

Bab 105 Larangan Mengumpulkan Dua Buah Kurma Atau Lain-lainnya Jikalau Makan Bersama-sama Kecuali Dengan Izin Kawan-kawannya.



739. Daripada Jabalah bin Suhaim, katanya: 

Yang bermaksud :  "Kita semua terkena tahun peceklik beserta Ibnuz Zubair. Kemudian kita mendapat rezeki kurma. Abdullah bin Umar radhiallahu 'anhuma berjalan melalui kita dan kita sedang makan, lalu ia berkata: "Jangan engkau semua mengumpulkan yakni makan dua buah atau lebih dengan sekaligus, kerana sesungguhnya Nabi s.a.w. melarang mengumpulkan itu." Kemudian ia melanjutkan katanya: "Kecuali kalau yang seorang itu mengizinkan saudaranya." 

(Muttafaq 'alaih)





Bab 104 Makan Dari Apa-apa Yang Ada Dekatnya, Menasihati Serta Mengajarkannya Budi Pekerti Pada Seseorang Yang Buruk Ketika Makan.


737. Daripada Umar bin Abu Salamah radhiallahu 'anhuma, katanya: 

Yang bermaksud :  "Saya pada ketika itu adalah seorang anak yang ada di bawah pengawasan Rasulullah s.a.w. tanganku berputar-putar ke sekitar piring kalau makan. Lalu Rasulullah s.a.w. bersabda kepadaku: "Hai anak, ucapkanlah Bismillah, makanlah dengan tangan kananmu dan makanlah dari apa-apa yang dekat denganmu." 
(Muttafaq 'alaih)

738. Daripada Salamah bin al-Akwa' ra bahawasanya ada seorang lelaki makan di sisi RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM dengan tangan kirinya, lalu RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM bersabda: 

Yang bermaksud :  "Makanlah dengan tangan kananmu." Orang itu menjawab: "Saya tidak dapat makan dengan tangan kanan." Beliau lalu bersabda: "Engkau tidak dapat?" Tidak ada yang menyebabkan ia berbuat sedemikian itu kecuali kerana kesombongannya. Maka ia tidak dapat mengangkatkan tangan kanannya ke mulut untuk selama-lamanya sejak saat itu.” 

(Riwayat Muslim)






Bab 103 Apa Yang Diucapkan Oleh Orang Yang Diundang Untuk Menghadiri Jamuan Makanan Lalu Diikuti Oleh Orang Lain.




736. Daripada Abu Mas'ud al-Badri ra, katanya: 

Yang bermaksud :  "Ada seorang lelaki mengundang Nabi SAW untuk menghadiri suatu jamuan makanan yang dibuat untuk beliau, sebagai seorang kelima dari lima orang yang diundang untuk itu. Tiba-tiba orang-orang yang diundang itu diikuti oleh seseorang yang tidak ikut diundang. Setelah beliau SAW sampai di pintu, lalu beliau SAW bersabda: "Orang ini mengikuti kita semua. Jadi jikalau engkau suka mengizinkan untuk ikut biarlah ia ikut, tetapi jikalau engkau tidak menyukainya, biarlah ia kembali saja." Orang yang mengundang lalu menjawab: "Bahkan saya mengizinkannya, yaa RASULULLAH."

(Muttafaq 'alaih)


Rabu, 24 April 2013

Bab 102 Apa-apa Yang Diucapkan Oleh Orang Yang Mendatangi Makanan Sedang Ia Berpuasa Dan Tidak Hendak Berbuka.



735. Daripada Abu Hurairah ra, katanya: " RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM bersabda: 

Yang bermaksud :  "Apabila seseorang di antara engkau semua diundang untuk menghadiri sesuatu jamuan makan, maka hendaklah mengabulkan undangan itu. Jikalau ia berpuasa, maka hendaklah ia berdoa sesuatu yang baik untuk keluarga yang mengundang itu dan jikalau ia berbuka yakni tidak berpuasa, maka hendaklah makan." 
(Riwayat Muslim)

Para alim ulama berkata: "Ertinya fal yushalli ialah hendaklah berdoa agar keluarga seisi rumah orang yang mengundang itu memperoleh pengampunan dan keberkahan.

Adapun ertinya fal-yath'am ialah hendaklah ia makan."



Bab 101 Jangan Mencela Makanan Dan Sunnahnya Memuji Makanan.




733. Daripada Abu Hurairah ra, katanya:

Yang bermaksud :  "RASULULLAH SAW  itu tidak pernah mencela sama sekali pada sesuatu makanan. Jikalau beliau SAW ingin pada makanan itu beliaupun memakannya dan jikalau tidak menyukainya, maka beliau tinggalkan tanpa mengucapkan celaan padanya." 
(Muttafaq 'alaih)


734. Daripada Jabir ra bahawasanya NABI MUHAMMAD  SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM meminta lauk pauk kepada keluarganya, lalu mereka berkata: 

Yang bermaksud :  "Tidak ada yang kita punyai melainkan cuka. Beliau SAW lalu memintanya dan mulailah beliau makan serta bersabda: "Sebaik-baik lauk pauk ialah cuka, sebaik-baik Iauk pauk ialah cuka." 

(Riwayat Muslim)



Bab 100 Kitab Adab-adab Makanan Mengucapkan Bismillah Pada Permulaan Makan Dan Alhamdulillah Pada Penghabisannya.











Keterangan:

Setiap manusia hidup pasti memerlukan makan minum. Ini sudah menjadi keharusan, sebab tanpa itu tentu mati, tetapi makan dan minum itupun wajib menurut aturan nya.jangan asal suka, terus dimasukkan saja, sehingga perut menjadi sesak dan padat, penuh dan tidak ada kelonggarannya sama sekali.

Dalam Hadis-hadis di bawah ini Rasulullah s.a.w. memberikan tuntunan kepada kita: 

1. Tidak satu wadahpun yang diisi oleh seseorang sampai penuh yang lebih buruk daripada ia mengisi perutnya. Ini adalah sebagai anjuran secara halus bahawa kita kalau makan jangan terlampau penuh dan padat isi perut itu. Oleh sebab itu Nabi s.a.w. pernah bersabda:

Yang bermaksud :  "Kita(kaum Muslimin) adalah suatu kaum yang tidak akan makan sehingga kita merasa lapar dan apabila kita makan tidak sampai kekenyangan."

Kegemaran makan sampai padat adalah sesuatu yang amat dikhuatiri oleh Rasulullah s.a.w. atas umatnya, sebagaimana sabdanya:

Yang bermaksud :  "Yang paling saya takuti di antara hal-hal yang saya takuti atas umatku ialah besarnya perut, buncit kerana banyak makan, terus menerus tidur, kegemaran tidur yang melampaui batas, malas-malasan dan lemahnya keyakinan, tidak mempunyai pendirian yang tegas dan mantap."

2. Makan itu secukupnya saja asalkan tulang dapat berdiri untuk dapat digunakan bekerja, yakni tidak sampai kehilangan semangat sebab lapar.

3. Isi perut hendaklah dibagi tiga macam, yakni sepertiga untuk makanan, sepertiga untuk minuman dan sepertiganya lagi untuk bernafas serta letak udara yang perlu dikosongkan, sehingga jiwa menjadi baik dan bersih.

Ada beberapa hal yang perlu kita perhatikan sehubungan dengan urusan makan minum ini, iaitu:

a. Perut besar itu adalah rumah penyakit, sedang menjaga diri sebelum sakit adalah pokok pangkal pengubatan, kerana jikalau telah sakit tentu sukar diubati dan tentu makan masa untuk kesembuhannya. Oleh sebab itu berlaku sederhanalah dalam makan minum.

b. Bukan banyaknya makanan yang menyebabkan kuatnya tubuh, tetapi makan secukupnya itulah yang membuat tubuh menjadi bersemangat dan menyebabkan kecerdikan dan berfikir.

c. Jikalau perut sudah terisi banyak makanan, maka sempitlah jadinya untuk isi minuman. Jikalau sudah diisi terlampau banyak dengan minuman, maka sempitlah jadinya untuk diisi udara. Kalau demikian itu, terjadi, maka kelesuan, kemalasan, kelelahan akan menghinggapi orang yang berbuat semacam itu. Hal ini sangat membahayakan kesihatannya, sebab akhirnya akan sering sakit-sakitan tubuhnya dan jiwanya menjadi pemalas dan gemar menganggur, fikirannya tumpul dan hilanglah semangat kerjanya.

Akibatnya timbullah berbagai angan-angan yang buruk dalam fikirannya.

Menilik hal-hal di atas itu, maka dapatlah kita menilai, betapa tinggi ajaran yang diberikan oleh Rasulullah s.a.w. itu kepada umatnya. Selanjutnya terserahlah kepada kita sendiri untuk melaksanakan atau mengabaikannya. Semoga Allah memberikan taufik kepada kita agar kita dapat selalu mengikuti dan mengamalkan ajaran-ajarannya itu. Amin.

Apa yang diuraikan dalam nomor tiga di atas adalah sesuai dengan tuntunan Nabi Muhammad s.a.w. kepada seluruh umatnya dan disabdakan dalam sebuah Hadis yang diriwayatkan oleh Imam-imam Ahmad, Termidzi, Nasa'i serta Ibnu Majah yang oleh Imam Termidzi dikatakan sebagai Hadis hasan. Hadis ini diterima dari sahabat Almiqdam bin Ma'dikariba r.a.
Adapun sabda Rasulullah yang dimaksudkan ialah:

"Tiada seorang anak Adam (manusia)pun yang memenuhi sesuatu wadah yang lebih buruk daripada perut. Cukuplah anak Adam (manusia) itu makan beberapa suap saja yang dapat mendirikan (menguatkan) tulang belakangnya. Oleh sebab itu, apabila perut itu mesti diisi, cukuplah sepertiga untuk makanannya, sepertiga untuk minumnya dan sepertiga lagi untuk pernafasannya (jiwanya)."

725. Dari 'Amr bin Abu Salamah radhiallahu 'anhuma, katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda kepadaku:
Yang bermaksud :  "Ucapkanlah Bismillah dan makanlah dengan tangan kananmu serta makanlah dari makanan yang ada di dekatmu." 
(Muttafaq 'alaih)

726. Dari Aisyah radhiallahu 'anha, katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda: 

Yang bermaksud :  "Apabila seseorang dari engkau semua makan, maka hendaklah menyebutkan nama Allah Taala yakni mengucapkan Bismillah. Jikalau ia terlupa menyebutkan nama Allah Taala pada permulaan makannya itu, maka hendaklah mengucapkan: "Bismillahi awwalahu wa akhirahu," ertinya: Dengan nama Allah pada permulaan makan dan pada  penghabisannya.

Diriwayatkan oleh Imam-imam Abu Daud dari Termidzi dan Termidzi mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan shahih.

727. Dari Jabir r.a., katanya: "Saya mendengar Rasululiah s.a.w. bersabda: 

Yang bermaksud :  "Apabila seseorang itu masuk rumahnya, lalu ia berzikir kepada Allah di waktu masuknya dan ketika makannya, maka syaitan berkata kepada kawan-kawannya: "Engkau semua tidak dapat memperoleh tempat bermalam serta makanan. Tetapi jikalau orang itu masuk lalu tidak berzikir kepada Allah Taala ketika masuknya, maka syaitan berkata: "Engkau semua dapat memperoleh tempat bermalam." Selanjutnya jikalau orang tadi tidak pula berzikir kepada Allah Taala ketika makannya, maka syaitan tadi berkata: "Engkau semua dapat memperoleh tempat bermalam serta makanan."
(Riwayat Muslim)

728. Dari Hudzaifah r.a., katanya: 

Yang bermaksud :  "Kita semua itu apabila mendatangi makanan bersama Rasululiah s.a.w., maka kita tidak akan meletakkan tangan-tangan kita lebih dulu sebelum Rasulullah s.a.w. memulainya, lalu beliau meletakkan tangannya. Sesungguhnya kita semua pernah mendatangi makanan pada suatu ketika bersama beliau s.a.w., lalu datanglah seorang jariah wanita, mungkin seorang hamba sahaya atau seorang merdeka, seolah-olah ia dijorokkan kerana amat cepat jalannya, lalu ia maju untuk meletakkan tangannya pada makanan, kemudian Rasululiah s.a.w. mengambil tangannya (dilarang makan dulu). Seterusnya datang pulalah seorang Arab (penghuni pedalaman negeri Arab), seolah-olah ia dijorokkan, lalu tangannya diambil pula oleh beliau s.a.w. Setelah itu Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya syaitan itu mencari halalnya makanan itu apabila tidak disebutkan nama Allah Taala atasnya yakni tidak dibacakan Bismillah lebih dulu. Sebenarnya syaitan itu datang dengan membawa jariah ini untuk mencari halalnya makanan ini baginya, tetapi saya telah mengambil yakni menahan tangannya. Kemudian datang pulalah syaitan tadi dengan membawa orang Arab ini untuk mencari halalnya makanan ini baginya, lalu saya ambil pula tangannya. Demi Zat yang jiwaku ada di dalam genggaman kekuasaanNya, sesungguhnya tangan syaitan itu ada di dalam genggaman tanganku ini bersama kedua tangan orang yang kupegang ini". Sesudah itu beliau s.a.w. menyebutkan nama Allah Taala  yakni membaca Bismillah lalu makan." 
(Riwayat Muslim)

729. Dari Umaiyah bin Makhsyi as-Shahabi r.a., katanya: 

Yang bermaksud :  "Rasulullah s.a.w. pada suatu ketika duduk di situ ada seorang lelaki yang makan lalu tidak mengucapkan Bismillah, sehingga makanannya tidak tertinggal melainkan sesuap saja. Setelah orang itu mengangkatkan sesuatu yang tertinggal tadi di mulutnya, tiba-tiba ia mengucapkan: Bismillahi awwalahu wa akhirahu." Kemudian Nabi s.a.w. ketawa latu bersabda: "Tidak henti-hentinya syaitan tadi makan bersama orang itu. Tetapi setelah ia ingat untuk mengucapkan nama Allah yakni setelah membaca Bismillah, maka syaitan tadi memuntahkan seluruh makanan yang telah ada dalam perutnya.” 
(Riwayat Abu Daud dan nasa'i)

730. Dari Aisyah radhiallahu'anha, katanya: 

Yang bermaksud :  "Rasulullah s.a.w. pada suatu ketika  hendak makan sesuatu makanan bersama enam orang sahabat-sahabatnya. Lalu datanglah seorang Arab (penghuni pedalaman negeri Arab), kemudian makan makanan itu dalam dua kali suap saja. Rasulullah s.a.w. lalu bersabda: "Sesungguhnya saja andaikata orang ini suka membaca Bismillah sebelum makannya tadi nescaya makanan itu dapat mencukupi engkau semua pula kerana adanya keberkahan dalam makanan itu."

Diriwayatkan oleh Imam Termidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan shahih.

731. Dari Abu Umamah r.a. bahawasanya nabi s.a.w. apabila mengangkat hidangannya
yakni setelah selesai makan beliau s.a.w. mengucapkan yang ertinya: 

"Segala puji bagi Allah sebanyak-banyaknya, makanan yang suci serta diberkahi, tidak diremehkan serta tidak pula dianggap kurang berguna, ya Tuhan kita." 
(Riwayat Bukhari)

732. Dari Mu'az bin Anas r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda: 

Yang bermaksud :  "Barangsiapa yang setelah selesai makan sesuatu makanan lalu mengucapkan yang ertinya: "Segala puji bagi Allah yang telah memberikan makanan ini padaku dan memberikan rezeki itu padaku tanpa adanya daya serta kekuatan daripadaku, maka diampunkanlah untuknya apa-apa yang telah terdahulu dari dosanya."
Diriwayatkan oleh Imam-imam Abu Daud dan Termidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan.








Selasa, 23 April 2013

Bab 99 Sunnahnya Mendahulukan Anggota Yang Kanan Dalam Segala Sesuatu Yang Termasuk Dalam Bab Memuliakan (Yakni Kerana Mulianya Anggota Kanan Itu) Misalnya Ketika Berwuduk, Mandi, Tayamum, Mengenakan Pakaian, Terumpah, Sepatu, Celana, Masuk Masjid, Bersiwak (Bersugi), Bercelak, Memotong Kuku, Mencukur Kumis, Mencabut Bulu Ketiak, Mencukur Kepala, Bersalam Dari Solat, Makan, Minum, Berjabatan Tangan, Menjabat Hajar Aswad, Keluar Dari Jamban, Mengambil, Memberi Dan lain-lain Yang Semakna Dengan Itu, Juga Disunnahkan Mendahulukan Anggota Yang Kiri Dalam Hal-hal Yang Sebaliknya Di Atas Seperti Beringus, Berludah Di Sebelah Kiri, Masuk jamban, Keluar Dari Masjid, Melepaskan Sepatu, Terumpah, Celana, Pakaian Serta Bercebok Dan Mengerjakan Apa-apa Yang Dianggap Kotor Dan Yang Serupa Dengan Itu.




Allah Taala berfirman:

Yang bermaksud :  "Maka barangsiapa yang diberi catatan amalnya lalu diterima  dengan tangan kanannya, maka orang itu berkata: "Nah, cuba bacalah olehmu semua akan catatan amalku ini," sampai habisnya beberapa ayat. 
(al-Haqqah: 19)

Allah Taala juga berfirman:

Yang bermaksud :  "Adapun orang-orang golongan kanan. Apakah orang-orang golongan kanan itu? Dan orang-orang golongan kiri. Apakah orang-orang golongan kiri itu?" 
(al-Waqi'ah: 8-9)

718. Dari Aisyah radhiallahu 'anha, katanya: 

Yang bermaksud :  "Rasulullah s.a.w. itu gemar sekali mendahulukan anggota kanannya dalam segala hal yang dilakukan olehnya, baik dalam bersucinya, menyisir rambutnya serta mengenakan terumpahnya." 
(Muttafaq 'alaih)

719. Dari Aisyah radhiallahu 'anha juga, katanya: 

Yang bermaksud :  "Tangan Rasulullah s.a.w. yang kanan itu beliau gunakan untuk bersuci dan makan, sedang tangan beliau s.a.w. yang kiri itu untuk sesuatu yang dilakukan dalam jamban seperti bercebok, mengambil batu dan menghilangkan kotoran serta apa-apa yang merupakan kotoran seperti berludah, beringus dan sebagainya."

Hadis shahih yang diriwayatkan oleh Imam-imam Abu Daud dan lain-lainnya dengan isnad shahih.

720. Dari Ummu 'Athiyyah radhiallahu 'anha bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda kepada kaum wanita dalam memandikan puterinya yakni Zainab atau Ummu Kultsum di waktu wafatnya radhiallahu 'anha: 

Yang bermaksud :  "Dahulukanlah olehmu semua anggota-anggotanya yang bahagian kanan serta tempat-tempat berwuduk daripada tubuhnya itu." 
(Muttafaq 'alaih)

721. Dari Abu Hurairah r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda: 

Yang bermaksud :  "Apabila seseorang dari engkau semua mengenakan terumpah, maka hendaklah mendahulukan yang kanan dan apabila melepaskannya, maka dahulukanlah yang kiri. Hendaklah yang kanan itu yang pertama di antara kedua kaki yang dikenakan terumpah dan yang terakhir ketika dilepaskan."
(Muttafaq 'alaih)

722. Dari Hafshah radhiallahu 'anha : 

Yang bermaksud :  “Bahawasanya Rasulullah s.a.w. menggunakan anggota kanannya untuk makan, minum dan mengenakan pakaiannya serta menggunakan anggota kirinya untuk yang selain di atas itu." 
(Riwayat Abu Daud dan lain-lain)


723. Dari Abu Hurairah r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda: 

Yang bermaksud :  "Apabila engkau semua mengenakan pakaian atau berwuduk, maka dahulukanlah anggota-anggota kananmu."
Hadis shahih yang diriwayatkan oleh Imam-imam Abu Daud dan Termidzi dengan isnad yang shahih.

724. Dari Anas r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. datang di Mina, lalu mendatangi jamrah, kemudian melemparnya, terus datang di rumahnya di Mina dan menyembelih korban. Selanjutnya beliau s.a.w. bersabda kepada tukang cukur rambut: "Ambillah kepala untuk dicukur." Beliau s.a.w. menunjukkan ke bahagian sebelah kanannya kemudian bahagian sebelah kirinya, kemudian diberikan kepada para manusia.”
(Muttafaq 'alaih)


Dalam riwayat lain disebutkan: "Ketika beliau s.a.w. sudah melempar jamrah dan menyembelih korbannya serta bercukur, beliau memberikan bahagian kepala sebelah kanannya, lalu tukang cukur itu mencukurnya. Kemudian beliau mengundang Abu Thalhah al-Anshari r.a. lalu memberikan rambutnya itu kepadanya. Seterusnya beliau memberikan bahagian kepala sebelah kirinya dan beliau menyabdakan: "Cukurlah!" Tukang cukur itu mencukurnya, lalu memberikan rambutnya itu kepada Abu Thalhah dan beliau bersabda: "Bagikanlah ini kepada orang banyak."




Bab 98 Sunnahnya Bepergian Ke Solat Hari Raya, Meninjau Orang Sakit, Haji, Peperangan, Jenazah, Dan Lain-lain Sebagainya Dari Satu Macam Jalan Dan Kembali Dengan Melalui Jalan Yang Selain Waktu Perginya Itu Kerana Memperbanyakkan Tempat Ibadat.


716. Daripada Jabir ra, katanya: 

Yang bermaksud :  "Nabi s.a.w. itu apabila hari raya yakni ketika pergi untuk shalatul'id, maka beliau menyalahi jalan."
(Riwayat Bukhari)

Ucapannya: "Khalafath thariqa": menyalahi jalan ertinya ialah bahawa perginya melalui jalan yang satu sedang pulangnya melalui jalan lainnya lagi bukan jalan waktu perginya tadi ( jalan yang berlainan ).

717. Dari Ibnu Umar radhialiahu 'anhuma bahawasanya Rasulullah s.a.w. itu keluar  dari Madinah dari jalan Asysyajarah yang di situ ada masjid Dzulhulaifah dan masuk  yakni pulangnya dari jalan Almu'arras yang di situ ada masjid Almu'arras. Dan jikalau beliau s.a.w. masuk Mekah maka beliau itu masuk dari jalan Tsaniyyah Ulya yang merupakan suatu jalan sempit antara dua buah bukit dan keluar dari jalan Tsaniyyah Sufla atau yang disebut Asysyabikah.

(Muttafaq 'alaih)




Ahad, 21 April 2013

Bab 97 Istikharah (Mohon Pilihan) Dan Bermesyuarah.



Allah Taala berfirman:

Yang bermaksud :  "Dan permesyuarahkanlah dengan mereka yakni dengan para sahabat dalam sesuatu perkara."
(ali-lmran: 159)

Allah Taala berfirman pula:

Yang bermaksud :  "Dan perkara mereka itu dimesyuarahkan antara mereka, yakni mereka itu sama bermesyuarah dalam perkara tersebut." 
(as-Syura: 38)

715. Dari Jabir r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. mengajarkan kepada kita cara melakukan solat istikharah yakni mohon pilihan kepada Allah, mana yang terbaik antara dua perkara atau beberapa perkara dalam segala macam urusan, sebagaimana beliau s.a.w. mengajarkan surat dari al-Quran. Beliau s.a.w. bersabda:

Yang bermaksud :  "Jikalau seseorang dari engkau semua berkehendak pada sesuatu perkara, maka hendaklah bersolat dua rakaat yang tidak termasuk solat fardhu, kemudian ucapkanlah yang ertinya: Ya Allah, saya mohon pilihan kepadaMu dengan ilmuMu dan saya mohon ditakdirkan untuk mendapatkan yang terbaik antara dua atau beberapa perkara dengan kekuasaanMu, juga saya mohon kepadaMu akan keutamaanMu yang agung, kerana sesungguhnya Engkau adalah Maha Kuasa sedang saya tidak kuasa apa-apa, juga Engkau adalah Maha Mengetahui sedang saya tidak mengetahui dan Engkau adalah Maha Mengetahui segala sesuatu yang ghaib. Ya Allah, jikalau Engkau mengetahui bahawa perkara ini memang baik untuk agamaku, kehidupanku dan akibat perkaraku.” - atau beliau s.a.w. menyabdakan: 

“Baik untuk urusanku sekarang dan urusanku di kemudian hari, maka takdirkanlah itu untukku dan permudahkanlah mendapatkannya padaku, selanjutnya berilah keberkahan padaku dalam urusan itu. Tetapi jikalau Engkau mengetahui bahawa perkara ini adalah buruk untuk agamaku, kehidupanku dan akibat perkaraku.” - atau beliau s.a.w. menyabdakan: 

“Baik untuk urusanku sekarang dan urusanku di kemudian hari, maka belokkanlah itu dari diriku dan belokkanlah aku daripadanya, lalu takdirkanlah mana-mana yang baik untukku di mana saja adanya kebaikan itu dan seterusnya berikanlah keredhaan padaku dengan melakukan yang baik tadi."

Beliau s.a.w. bersabda: 
Yang bermaksud :  "Dan orang yang melakukan istikharah itu supaya menyebutkan apa yang menjadi hajat keperluannya." 

(Riwayat Bukhari)



Bab 96 Mohon Dirinya Seseorang Sahabat Dan Memberikan Wasiat Padanya Ketika Hendak Berpisah Dengannya Kerana Bepergian Atau Lain-lainnya. Mendoakannya Serta Meminta Doa Daripadanya (Supaya Didoakan Olehnya).



Allah Taala berfirman:

Yang bermaksud :  "Dan dengan itu pula yakni supaya menjadi orang yang bulat-bulat menyerahkan diri kepada Allah. Ibrahim berwasiat kepada anak-anaknya dan juga Ya'qub. Ujar mereka: "Hai anak-anakku, sesungguhnya Allah telah memilih agama ini untukmu semua maka janganlah engkau semua mati, melainkan engkau semua menetapi Agama Islam. Adakah engkau semua hadir ketika Ya'qub didatangi oleh kematian, ketika ia mengatakan kepada anak-anaknya: "Apakah yang engkau semua sembah sepeninggalku nanti?" Mereka menjawab: "Kita semua menyembah Tuhanmu dan Tuhannya nenek moyangmu. iaitu Ibrahim, Ismail dan Ishaq yakni Tuhan yang Maha Esa dan kita semua menjadi pemeluk Agama Islam yakni menyerahkan diri bulat-bulat kepada Tuhan." 
(al-Baqarah: 132-133)
Adapun Hadis-hadisnya, di antaranya ialah Hadis Zaid bin Arqam r.a. yang telah diuraikan lebih dulu dalam bab Memuliakan ahli baitnya Rasulullah s.a.w., katanya: "Rasulullah s.a.w. pernah berdiri berkhutbah kepada kita, beliau bertahmid serta memuji
kepada Allah, lalu menasihati dan memberi peringatan, kemudian bersabda: "Amma ba'du, ingatlah wahai sekalian manusia, hanyasanya saya ini adalah seorang manusia, hampir sekali saya didatangi oleh utusan Tuhanku yakni malakulmaut, kemudian saya harus mengabulkan kehendakNya yakni diwafatkan. Saya meninggalkan dua benda berat(agung) iaitu pertama Kitabullah yang di dalamnya ada petunjuk dan cahaya. Maka ambillah(amalkanlah) dengan berpedoman kepada Kitabullah itu dan peganglah ia erat-erat".
Jadi Rasulullah s.a.w. memerintahkan untuk berpegang teguh serta mencintai benar-benar kepada Kitabullah itu. Selanjutnya beliau s.a.w. bersabda: "Dan juga ahli baitku(keluargaku). Saya memperingatkan kepadamu semua untuk bertakwa kepada Allah dalam memuliakan ahli baitku itu."
Diriwayatkan oleh Imam Muslim. Di muka sudah diterangkan selengkapnya yang panjang. Lihat Hadis no. 345.

710. Dari Abu Sulaiman iaitu Malik bin al-Huwairits r.a., katanya: 

Yang bermaksud :  "Kita semua mendatangi Rasulullah s.a.w. dan kita semua adalah para pemuda yang hampir berdekatan saja usianya. Kita semua bermukim di sisi beliau s.a.w. selama duapuluh malam untuk belajar ilmu pengetahuan agama. Rasulullah s.a.w. adalah seorang yang kasih sayang serta lemah-lembut. Beliau mengira bahawa kita semua telah rindu kepada keluarga kita, lalu bertanya kepada kita tentang siapa-siapa dari keluarga kita itu yang kita tinggalkan. Kitapun memberitahukannya tentang hal itu. Selanjutnya beliau s.a.w. bersabda: "Kembalilah kini kepada keluargamu masing-masing, berdiamlah di dalam lingkungan mereka, berilah mereka pelajaran, perintahlah mereka melakukan ketaatan, juga bersolatlah engkau semua solat ini pada waktu begini dan solat ini pada waktu begini yakni solat lima waktu. Jikalau waktu solat sudah tiba, maka hendaklah seseorang di antara engkau semua itu melaungkan azan dan hendaklah menjadi imammu semua itu orang yang tertua dari engkau semua." 
(Muttafaq 'alaih) 
Imam Bukhari menambahkan dalam riwayatnya:
"Rasulullah juga bersabda lagi: "Dan bersolatlah engkau semua itu sebagaimana engkau semua melihat cara saya bersolat."
Ucapannya: Rahiman rafiqan, diriwayatkan dengan fa' dan qaf sebagaimana di atas, juga diriwayatkan dengan dua qaf lalu berbunyi raqiqan yang ertinya halus perasaannya.

711. Dari Umar bin al-Khaththabab r.a.,katanya: 

Yang bermaksud :  "Saya meminta izin kepada Nabi s.a.w. untuk melakukan umrah lalu beliau s.a.w. bersabda: "Jangan engkau lupa untuk mendoakan kita, hai saudaraku." Beliau telah mengucapkan sesuatu kalimat yang saya tidak merasa senang memperoleh seisi dunia ini sebagai gantinya -maksudnya bahawa kalimat yang disabdakan oleh beliau s.a.w. kepada Umar r.a. yakni meminta didoakan dalam umrahnya nanti, dianggap amat besar nilainya melebihi nilai dunia dan seisinya.”
Dalam riwayat lain disebutkan: "Nabi s.a.w. bersabda: "Sertakanlah kita, hai saudaraku dalam doamu itu!"
Hadis shahih yang diriwayatkan oleh Imam-imam Abu Daud dan Termidzi dan Termidzi mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan shahih.

712. Dari Salim bin Abdullah bin Umar bahawasanya Abdullah bin Umar radhiallahu 'anhuma berkata kepada seseorang ketika ia hendak bepergian: 

Yang bermaksud :  "Mendekatlah padaku sehingga saya dapat mengamanatkan sesuatu padamu sebagaimana Rasulullah s.a.w. mengamanatkan sesuatu pada kita kalau kita hendak pergi. Beliau s.a.w. bersabda: "Saya menyerahkan kepada Allah akan agama dan amanat saudara serta semua akhir amalan saudara."
Diriwayatkan oleh Imam Termidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan shahih.

713. Dari Abdullah bin Yazid al-Khathmi as-Shahabi r,a., katanya: 

Yang bermaksud :  "Rasulullah s.a.w. itu apabila hendak mengucapkan selamat jalan pada sepasukan tentera, beliau bersabda: "Saya menyerahkan kepada Allah akan agamamu semua, amanatmu serta semua akhir amalanmu."
Hadis shahih yang diriwayatkan oleh Imam-imam Abu Daud dan lain-lain dengan isnad shahih.

714. Dari Anas r.a., katanya: 

Yang bermaksud :  "Ada seorang lelaki datang kepada Nabi s.a.w. lalu berkata: "Ya Rasulullah, saya hendak bepergian, maka berilah bekal kepada saya." Beliau s.a.w. bersabda: "Semoga Allah memberikan bekal ketakwaan padamu." Orang itu berkata lagi: "Tambahkanlah doa untukku!" Beliau s.a.w. bersabda: "Dan semoga Allah memberi pengampunan padamu." Ia berkata lagi: "Tambahkanlah untukku!" Beliau s.a.w. bersabda pula: "Juga semoga Allah memberikan kemudahan padamu untuk memperoleh kebaikan di mana saja engkau berada."

Diriwayatkan oleh Imam Termidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan.