Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Sabtu, 18 Januari 2014

O 44 : DI KALA SAKIT

Saudara-saudariku, semoga Allah merahmati kita semua.

Begitu banyak kenikmatan yang Allah kurniakan kepada kita. Kenikmatan yang tiada terhitung dan tak dapat pula diganti dengan emas permata. Salah satunya adalah nikmat sihat yang banyak kita lalaikan. Akan tetapi, bagaimana jika Allah menghendaki kesihatan itu lenyap dari kita sehingga kita menderita sakit? Apakah yang harus kita lakukan agar sakit yang kita alami dapat berubah menjadi ladang pahala dan penghapus dosa?

·         Orang yang sedang jatuh sakit berkewajipan untuk rela menerima ketetapan Allah, bersabar menghadapi takdirNya, dan berprasangka baik kepadaNya. Semua itu akan lebih baik baginya. Hal itu sebagaimana pernah disinggung Rasullah shalallahu ‘alaihi wa sallam dalam sabdanya,

عجبا لأمر المؤمن إن أمره كله خير وليس ذاك لأحد إلا للمؤمن إن أصابته سراء شكر فكان خيرا له وإن أصابته ضراء صبر فكان خيرا له 

Ertinya : “Sungguh mengagumkan urusan orang Mukmin. Sesungguhnya semua urusannya adalah baik, dan hal itu tidak dimiliki oleh siapapun kecuali orang Mukmin. Jika dia mendapatkan kesenangan, dia bersyukur, dan demikian itu lebih baik baginya. Jika ditimpa kesusahan, dia akan bersabar, dan demikian itu lebih baik baginya.” 
(HR. Muslim, al Baihaqi dan Ahmad )

Orang yang sakit harus benar-benar berada dalam keadaan antara rasa takut dan berharap, takut kepada siksa Allah atas dosa-dosanya disertai dengan perasaan mengharapkan rahmatNya. Dasarnya adalah hadis Anasradhiyallahu ‘anhu: “Bahawasannya Nabi  shalallahu ‘alaihi wa sallam pernah menjengok seorang pemuda saat menjelang kematiannya. Kemudian beliau bertanya : “Apa yang engkau rasakan?” Dia menjawab: Demi Allah, wahai Rasulullah, sesungguhnya aku benar-benar berharap kepada Allah dan sesungguhnya aku takut akan dosa-dosaku.” Maka Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wa sallam bersabda : 

لا يجتمعان في قلب عبد في مثل هذا الموطن إلا أعطاه الله ما يرجو وآمنه مما يخاف 

Ertinya : “Tidak akan bersatu dalam hati seorang hamba kedua hal tersebut dalam keadaan semacam ini (sakit), melainkan Allah akan merealisasikan harapannya dan memberikan rasa aman dari apa yang dia takuti.” 
(HR. Turmizi dan yang lainnya dengan sanad hasan).

Separah apapun penyakit yang diderita seseorang, dia tidak diperbolehkan untuk mengharapkan kematian. Pernyataan ini berdasarkan hadis Ummu al-Fadhl (isteri Abbas) radiyallahu ‘anha, bahawasannya Rasulullah shalallahu ‘alaihi wa sallam pernah menjengok mereka, sementara ‘Abbas, bapa saudara Rasulullah shalallahu ‘alaihi wa sallam, tengah mengeluh (kerana sakit) sampai mengharapkan kematian. Maka  Rasulullah shalallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

يا عباس يا عم رسول الله لا تتمن الموت ان كنت محسنا تزداد إحسانا إلى إحسانك خير لك وان كنت مسيأ فان تؤخر تستعتب خير لك فلا تتمن الموت 

Ertinya : “Wahai bapa saudaraku, janganlah engkau mengharapkan kematian. Kerana sesungguhnya, jika engkau seorang yang baik lalu diberi usia yang panjang, engkau boleh menambah kebaikanmu, dan itu lebih baik. Adapun jika engkau seorang yang banyak berbuat buruk lalu diberi tenggang usia, kemudian engkau berhenti dari perbuatan buruk tersebut dan bertaubat, maka yang demikian itu lebih baik. Kerana itu janganlah engkau mengharapkan kematian.” 
(HR. Ahmad)

Dalam riwayat yang lain, yang disebutkan oleh as-Syaikhan (Bukhari dan Muslim), al-Baihaqi (III/377) dan lainnya dari hadis Anas, dengan kalimat senada dengan hadis tersebut secara marfu’, di dalamnya disebutkan :

فَإِنْ كَانَ لا بُدَّ فاعلاً فليقُل : اللَّهُمَّ أَحْيني ما كَانَت الْحياةُ خَيراً لِي وتوفَّني إِذَا كَانَتِ الْوفاَةُ خَيْراً لِي

Ertinya : “Kalau dia terpaksa harus melakukan hal tersebut (mengharapkan kematian), hendaklah dia berdoa: ‘Ya Allah, hidupkanlah aku jika hidup ini lebih baik bagiku dan matikanlah aku jika kematian itu lebih baik bagiku.’ 
Hadis shahih, sebagaimana telah di-takhrij dalam kitab Irwaa-ul Ghalil (no. 683).

Jika orang yang sakit itu mempunyai beberapa kewajipan yang harus dibayarkan, hendaklah ia segera menunaikan kepada yang berhak, jika memang dia tidak merasa kesulitan untuk melakukannya. Jika tidak demikian, hendaklah dia berwasiat mengenai kewajipannya. Dalilnya adalah sabda Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wa sallam:

من كانت له مظلمة لأخيه من عرضه أو شيء فليتحلله منه اليوم قبل أن لا يكون دينار ولا درهم إن كان له عمل صالح أخذ منه بقدر مظلمته وإن لم تكن له حسنات أخذ من سيئات صاحبه فحمل عليه 

Ertinya : “Barangsiapa yang pernah menzalimi saudaranya, baik terhadap kehormatan mahupun hartanya, hendaklah dia meminta untuk dihalalkan sekarang, sebelum tiba hari Kiamat, ketika dinar dan dirham tidak lagi diterima. Jika dia memiliki amal soleh, maka amal itu akan diambil sesuai besar kezalimannya dan diberikan kepada yang berhak. Jika dia tidak memiliki amal soleh maka dosa-dosa orang yang dizalimi akan diambil dan dibebankan kepadanya.”

Beliau shallallahu ‘alaihi wa sallam juga bersabda :

مَنْ مَاتَ وَعَلَيْهِ دَيْنٌ فَلَيْسَ ثَمَّ دِيْنَارٌ وَلاَ دِرْهَمٌ

Ertinya : “Siapa yang meninggal dunia sementara dia masih menanggung hutang maka (sedari) di sana (akhirat) tidak ada lagi dinar dan dirham, melainkan kebaikan dan keburukan.” 
(HR. Hakim,  Abu Daud, At-Thabarani, dan dishahihkan al-Albani)

Keharusan untuk segera merealisasikan wasiat bagi orang yang sakit. Hal ini didasarkan pada sabda Rasulullah shalallahu ‘alaihi wa sallam :

ما حق امرئ مسلم له شيء يريد أن يوصي فيه يبيت ليلتين إلا ووصيته مكتوبة عنده

Ertinya : “Tidaklah benar bagi seorang Muslim yang masih bertahan hidup dua malam, sementara dia mempunyai sesuatu yang hendak dia wasiatkan, melainkan wasiatnya sudah tertulis dekat kepalanya.” 
(HR. Muslim)

·         Rasulullah shalallahu ‘alaihi wa sallam memerintakan untuk  berubat dan berupaya mencari kesembuhan serta tidak berputus asa dari kesembuhan atas suatu penyakit. Daripada Jabir bin ‘Abdillah,  Nabi Shalallahu ‘alaihi wa sallam, bahawasannya beliau bersabda :

لكل داء دواء فإذا أصيب دواء الداء برأ بإذن الله عز و جل

Ertinya : “Setiap penyakit itu pasti ada ubatnya. Oleh kerana itu, barangsiapa yang tepat dalam melakukan pengubatan suatu penyakit, maka dengan izin Allah ‘azza wa  jalla dia akan sembuh.” 
(HR. Muslim, Ibn Hiban, dan Hakim)

Daripada abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, dia bercerita bahawa Rasulullah bersabda :

ما أنزل الله داء إلا أنزل له دواء

Ertinya : “Tidaklah Allah menurunkan suatu penyakit, melainkan Dia turunkan ubat untuknya.” 
(HR. Ibn Majah dan dishahihkan al-Albani)

Saudara-saudariku hayatilah hadis Rasulullah shalallahu ‘alaihi wa sallam berikut, semoga menjadi penghibur bagi engkau yang sedang sakit.

Daripada Abu Sa’id dan Abu Hurairah radiyallahu’anhuma, bahawa Nabi Shalallahu ‘alaihi wa sallam bersabda :

مَا مِنْ مُصِيبَةٍ تُصِيبُ الْمُسْلِمَ إِلاَّ كَفَّرَ اللَّهُ بِهَا عَنْهُ، حَتَّى الشَّوْكَةِ يُشَاكُهَا

Ertinya : “Tidaklah seorang muslim ditimpa kepayahan, penyakit, kegoncangan, kedukaan, mahupun kesulitan, bahkan sampai duri yang menusuknya, melainkan dengannya Allah akan menghapuskan kesalahan-kesalahannya.” 
( Mutatafaq’alaih)

Daripada Ibnu Mas’ud radiyallahu ‘anhu, ia berkata, aku pernah masuk ke tempat NabiShalallahu ‘alaihi wa sallam, ketika beliau tengah menderita sakit panas, lalu aku bertanya: “Ya Rasulullah, sesungguhnya engkau benar-benar menderita sakit panas yang sangat tinggi.” Beliau menjawab:
“Benar,  sesungguhnya aku menderita sakit panas seperti yang dirasakan oleh dua orang ( dilipatkan dua kali)  di antara kalian.” Ibnu Mas’ud bertanya lagi: Itu bererti engkau mendapatkan dua pahala ? Beliau menjawab : “Benar, seperti itulah kiranya.

مَا مِنْ مُسْلِمٍ يُصِيبُهُ أَذًى مَرَضٌ فَمَا سِوَاهُ إِلاَّ حَطَّ اللَّهُ لَهُ سَيِّئَاتِهِ كَمَا تَحُطُّ الشَّجَرَةُ وَرَقَهَا

Ertinya : “Tidaklah seorang muslim tertimpa oleh suatu yang tidak menyenangkan, sakit atau yang lainnya, melainkan Allah akan menghapuskan kesalahan-kesalahannya. Dan dosanya akan berguguran sebagaimana pohon menggugurkan daunnya.” 
(Muttafaq ‘alaih)

Daripada Abu Hurairah radiyallahu ‘anhu, ia berkata, Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

مَنْ يُرِد اللَّهُ بِهِ خَيْرًا يُصِبْ مِنْهُ

Ertinya : “Barangsiapa yang Allah menghendaki kebaikan baginya, maka akan ditimpakan cubaan padanya.” 
( HR. Al-Bukhari )

Nabi shalallahu ‘alaihi wa sallamI bersabda:

إن عظم الجزاء مع عظم البلاء وإن الله إذا أحب قوما ابتلاهم فمن رضي فله الرضا ومن سخط فله السخط

Ertinya : “Sesungguhnya besarnya pahala tergantung pada besarnya cubaan. Sesungguhnya Allah subhanahu wa Taala jika mencintai suatu kaum maka Dia akan memberikan cubaan kepada mereka. Barangsiapa yang redha maka dia akan memperoleh keredhaanNya dan barangsiapa yang murka maka dia akan memperoleh kemurkaanNya.”  
(HR. At-Tirmidzi, dia mengatakan; Hadis ini Hasan)

Demikian yang boleh kami aturkan, semoga Allah taala memberi kesembuhan kepada saudara-saudari yang sedang sakit, memberikan kesabaran kepada mereka dan menghapuskan  dosa-dosa mereka. Aamiin….

Wabillahi taufiq walhamdulillahi rabbil ‘alamiin

artikel muslimah.or.id
Penulis: Ismianti Ummu Maryam
Murajaah: Ustadz Ammi Nur Baits
Maraaji’ :
1. Terjemah Hukum Dan Tata Cara Mengurus Jenazah Menurut Al-Qur’an Dan As-Sunnah, Syaikh Muhammad Nashiruddin Al-Albani,Pustaka Imam Asy-SYafi’i ,2005,Bogor.
2. Terjemah Syarah Riyadhush Shalihin Jilid 1, Syaikh Salim Bin ‘Ied Al-Hilali, Pustaka Imam Syafi’i Maret 2008.

3. Terjemah Bekam Cara Pengobatan Menurut Sunnah Nabi Shalallahu ‘alaihi wa sallam, DR. Mumahammad Musa Alu Nashr, Pustaka Imam Asy-Syafi’i, September 2005.




Khamis, 16 Januari 2014

O 43 : MEMBINA SOLAT YANG MABRUR

Daripada Abu Ayub Al Anshari radhiyallahu ‘anhu, dia berkata:

جَاءَ رَجُلٌ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَلِّمْنِي وَأَوْجِزْ قَالَ إِذَا قُمْتَ فِي صَلَاتِكَ فَصَلِّ صَلَاةَ مُوَدِّعٍ وَلَا تَكَلَّمْ بِكَلَامٍ تَعْتَذِرُ مِنْهُ وَأَجْمِعْ الْيَأْسَ عَمَّا فِي أَيْدِي النَّاسِ

“Seorang lelaki menemui Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam lalu berkata: “Ya Rasulullah. Berilah aku nasihat yang ringkas.” Maka beliau shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Kalau Engkau mengerjakan solat, maka solatlah seperti solatnya orang yang hendak meninggalkan (dunia). Jangan berbicara dengan satu kalimat yang esok hari kamu akan meminta uzur kerana ucapan itu. Dan perbanyaklah rasa putus asa terhadap apa yang di tangan orang lain.”
(Hasan. Dikeluarkan oleh Ahmad (5/412), Ibnu Majah(4171), Abu Nu’aim dalam Al Hilyah (1/462) Al Mizzi (19/347) dan Lihat Ash Shahihah (401))

Penjelasan Hadits

Alangkah indahnya ketiga wasiat ini. Apabila dijalankan oleh seorang hamba, maka sempurnalah semua urusan dan tentu dia akan berhasil.

Wasiat pertama, 

Menganjurkan untuk menyempurnakan solat dan berijtihad agar mengerjakannya dengan sebaik-baiknya. Hal itu dengan menghisab diri terhadap semua solat yang dikerjakan serta menyempurnakan semua kewajipan, fardhu ataupun sunnah-sunnah yang ada di dalam solat. Hendaknya juga bersungguh sungguh merealisasikan tingkatan ihsan yang merupakan darjat tertinggi, dengan kehadiran yang betul-betul sempurna di hadapan Rabbnya. Yakni bahawa dia sedang berbicara lirih dengan Rabbnya melalui apa yang dibacanya, yakni doa ataupun zikir-zikir lainnya. Tunduk kepada Rabbnya dalam setiap posisi; berdiri, rukuk, sujud, turun mahupun naik (dari rukuk atau sujud serta akan berdiri).
Tujuan yang mulia ini didukung pula dengan kesiapan jiwa tanpa ragu dan rasa malas di hatinya. Bahkan, hatinya sentiasa hadir dalam setiap solat, seakan-akan itu adalah solat orang yang akan berpisah (mahu meninggal dunia) atau seolah-olah tidak akan solat lagi sesudah itu (kerana meninggal dunia).
Sudah dimaklumi bahawa orang yang akan meninggal dunia akan berusaha dengan sungguh-sungguh mencurahkan segenap daya upayanya, bahkan selalu dalam keadaan mengingat pengertian-pengertian dan sebab yang kuat, sehingga mudahlah semua urusannya, lalu itu menjadi kebiasaannya.
Solat dengan cara seperti itu akan mencegah pelakunya dari semua akhlak yang rendah dan mendorongnya berhias dengan akhlak yang menarik, kerana hal itu akan memberi pengaruh dalam jiwanya, iaitu bertambahnya iman, cahaya, dan kegembiraan hati, serta kecintaan yang sempurna terhadap kebaikan.

Wasiat kedua, 

Menganjurkan untuk menjaga lisan dan sentiasa mengawasinya kerana menjaga lisanlah kendali semua urusan seseorang. Jika seseorang mampu menguasai lisannya, nescaya dia dapat menguasai seluruh anggota tubuhnya yang lain. Tetapi jika justeru dirinya dikuasai oleh lisannya dan tidak menjaganya dari perkataan yang mengandung mudarat, maka urusannya akan sia-sia, baik agama mahupun dunianya. Maka janganlah berbicara sepatah katapun melainkan harus diketahui apa manfaatnya bagi agama atau dunia. Semua pembicaraan yang di dalamnya ada kemungkinan mendapat kritik atau bantahan, hendaknya ditinggalkan, kerana kalau dia berbicara maka dikuasai oleh ucapan tersebut, sehingga ia akan menjadi tawanannya. Bahkan, sering kali menimbulkan mudarat yang tidak mungkin dihindari.

Wasiat ketiga, 

Menyiapkan diri bergantung hanya kepada Allah semata dalam semua urusan kehidupan dunia dan akhirat. Tidak meminta kecuali kepada Allah dan tidak bersikap tamak kecuali terhadap kurniaNya. Juga menyiapkan diri untuk berputus asa terhadap apa yang ada di tangan manusia. Demikian itu kerana ‘putus asa’ adalah penjaga. Siapa yang berputus asa dari sesuatu, dia akan merasa tidak memerlukannya. Sebagaimana dia tidak meminta dengan lisannya kecuali hanya kepada Allah maka hatinya pun tidak bergantung kecuali kepada Allah.
Oleh sebab itu, tetaplah menjadi seorang hamba sejati bagi Allah, selamat atau bebas dari pengabdian kepada sesama makhluk. Sungguh, dia telah memilih kebebasan dari perbudakan mereka dan dengan itu pula dia telah memperoleh kedudukan yang tinggi dan mulia. Sesungguhnya bergantung kepada sesama makhluk menimbulkan kehinaan dan jatuhnya harga diri dan kedudukan seseorang sesuai dengan tingkat ketergantungannya kepada mereka.


Wallahu a’lam.




O 42 : APA YANG KITA MILIKI ADALAH PINJAMAN SEMATA-MATA

Yang dimaksud pinjaman untuk Allah taala adalah apa yang diberikan seorang muslim untuk membantu saudaranya tanpa mengharapkan kembalinya barang tersebut kerana semata-mata untuk mengharapkan balasan di akhirat nanti. Pinjaman yang baik ini mencakup infak untuk jihad, infak untuk anak-anak yatim, para janda, orang-orang lemah, dan orang-orang miskin. Jenis ini telah disebutkan di dalam al Quran dengan kata al qardh (pinjaman) sebagaimana disebutkan dalam firman Allah taala,

مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً وَاللَّهُ يَقْبِضُ وَيَبْسُطُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ

“Barangsiapa meminjami Allah dengan pinjaman yang baik maka Allah melipatgandakan ganti kepadanya dengan banyak. Allah menahan dan melapangkan (rezeki) dan kepadaNyalah kamu dikembalikan.” 
(Qs. Al Baqarah: 245)

Firman Allah taala

مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ وَلَهُ أَجْرٌ كَرِيمٌ

“Barangsiapa meminjamkan kepada Allah pinjaman yang baik, maka Allah akan mengembalikannya berlipat ganda, dan baginya pahala yang mulia.” 
(Qs. Al Hadiid: 11)

Dan Firman Allah taala

إِنْ تُقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا يُضَاعِفْهُ لَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللَّهُ شَكُورٌ حَلِيمٌ

“Jika kamu meminjamkan kepada Allah dengan pinjaman yang baik, nescaya Dia melipat gandakan (balasan) untukmu dengan mengampuni kami. Dan Allah Maha Mensyukuri, Maha Penyantun.” 
(Qs. At Taghaabun: 17)


Tentunya akan timbul satu pertanyaan di dalam hati; kenapa Allah taala menyebutnya sebgai pinjaman? Para ulama telah menjawab pertanyaan tersebut bahawa Allah taala menyebutnya sebagai pinjaman untuk memberitahukan bahawa pahala yang dijanjikan atas perbuatan tersebut pasti akan mereka dapatkan, sebagaimana orang yang meminjam pasti akan mengembalikan pinjamannya. (Lihat Zaadul Masiir fii ‘Ilmit Tafsir karya Imam Ibnul Jauzi)



O 41 : SIAPAKAH RAKAN KITA?

Daripada Abu Musa Al-Asy’ariy radhiyallahu ‘anhu berkata, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

مَثَلُ الْجَلِيسِ الصَّالِحِ وَالسَّوْءِ كَحَامِلِ الْمِسْكِ وَنَافِخِ الْكِيرِ ، فَحَامِلُ الْمِسْكِ إِمَّا أَنْ يُحْذِيَكَ ، وَإِمَّا أَنْ تَبْتَاعَ مِنْهُ ، وَإِمَّا أَنْ تَجِدَ مِنْهُ رِيحًا طَيِّبَةً ، وَنَافِخُ الْكِيرِ إِمَّا أَنْ يُحْرِقَ ثِيَابَكَ ، وَإِمَّا أَنْ تَجِدَ رِيحًا خَبِيثَة

“Permisalan rakan duduk yang soleh dan buruk adalah seperti penjual minyak wangi dan tukang pandai besi. Adapun penjual minyak wangi, boleh jadi ia akan memberimu minyak wangi, atau kamu akan membeli darinya atau kamu akan mendapat bau harum darinya. Adapun tukang pandai besi, boleh jadi ia akan membuat pakaianmu terbakar, atau kamu akan mendapat bau yang tidak sedap darinya.” 
(HR. Bukhari No. 2101, Muslim No. 2628)

Wahai saudariku, demikianlah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam memberikan petunjuk kepada kita agar sentiasa memilih rakan-rakan yang soleh dan waspada dari rakan-rakan yang buruk. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam memberikan contoh dengan dua permisalan ini dalam rangka menjelaskan bahawa seorang rakan yang soleh akan memberikan manfaat bagi kita di setiap saat kita bersamanya. Sebagaimana penjual minyak wangi yang akan memberikan manfaat bagi kita, berupa pemberian minyak wangi, atau minimal jika kita duduk bersamanya, kita akan mencium bau wangi.

Manfaat Berkawan dengan Orang yang Soleh

Berkawan dengan rakanan yang soleh, duduk-duduk bersamanya, bergaul dengannya, mempunyai keutamaan yang lebih banyak daripada keutamaan duduk dengan penjual minyak wangi. Kerana duduk dengan orang soleh boleh jadi dia akan mengajari kita sesuatu yang bermanfaat untuk agama dan dunia kita serta memberikan nasihat-nasihat yang bermanfaat bagi kita atau dia akan memberikan peringatan kepada kita agar menghindari perkara-perkara yang membahayakan kita.

Rakan yang soleh sentiasa mendorong kita untuk melakukan ketaatan kepada Allah, berbakti kepada orang tua, menyambung tali silaturrahim, dan mengajak kita untuk sentiasa berakhlak mulia, baik dengan perkataannya, perbuatannya, ataupun dengan sikapnya. Sesungguhnya seseorang akan mengikuti sahabat atau rakan duduknya, dalam hal tabiat dan perilaku. Keduanya saling terikat satu sama lain dalam kebaikan ataupun yang sebaliknya. 
(Bahjah Quluubil Abrar, 119)

Jika kita tidak mendapat manfaat di atas, minimal masih ada manfaat yang boleh kita peroleh ketika berkawan dengan orang yang soleh, iaitu kita akan tercegah dari perbuatan-perbuatan buruk dan maksiat. Rakan yang soleh akan selalu menjaga persahabatan, sentiasa mengajak berlumba-lumba dalam kebaikan, berusaha menghilangkan keburukan. Dia juga akan menjaga rahsia kita, baik ketika kita bersamanya mahupun tidak. Dia akan memberikan manfaat kepada kita berupa kecintaannya dan doanya pada kita, baik kita masih hidup mahupun setelah mati.
(Bahjatu Quluubil Abrar, 119)
Wahai saudariku, sungguh manfaat berkawan dengan orang yang soleh tidak terhitung banyaknya. Dan begitulah seseorang, akan dinilai sesuai dengan siapakah yang menjadi rakan dekatnya, sebagaimana sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam:

المرء على دين خليله فلينظر أحدكم من يخالل

“Seseorang itu menurut agama rakan dekatnya, maka hendaklah kalian melihat siapakah yang menjadi rakan dekatnya.” 
(HR. Abu Daud dan Tirmidzi, dishahihkan oleh Syaikh Al-Albani dalam Silsilah Ash-Shahihah, no. 927)

Bahaya Rakan yang Buruk

Jika berkawan dengan orang yang soleh dapat memberikan manfaat yang sangat banyak, maka berkawan dengan teman yang buruk memberikan akibat yang sebaliknya. Orang yang bersifat buruk dapat mendatangkan bahaya bagi orang yang berkawan dengannya, dapat mendatangkan keburukan bagi orang yang bergaul bersamanya. Sungguh betapa banyak kaum yang hancur kerana sebab keburukan-keburukan mereka, dan betapa banyak orang yang mengikuti sahabat-sahabat mereka menuju kehancuran, baik sedar ataupun tidak sedar. 
(Bahjatu Qulubil Abrar, 120)

Oleh kerana itulah, sungguh di antara nikmat Allah yang paling besar bagi seorang hamba yang beriman adalah Allah memberinya taufiq berupa teman yang baik. Sebaliknya, di antara ujian bagi seorang hamba adalah Allah mengujinya dengan rakan yang buruk. 
(Bahjah Qulubil Abrar, 120)

Berteman dengan orang soleh akan memperoleh ilmu yang bermanfaat, akhlak yang utama dan amal yang soleh. Adapun berteman dengan orang yang buruk akan mencegahnya dari hal itu semua.

Jangan Sampai Menyesal

Allah Taala berfirman

وَيَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى يَدَيْهِ يَقُولُ يَا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلًا ( ) يَا وَيْلَتَى لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا ( ) لَقَدْ أَضَلَّنِي عَنِ الذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءَنِي وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِلْإِنْسَانِ خَذُولًا

“Dan (ingatlah) hari (ketika itu) orang yang zalim menggigit dua tangannya, seraya berkata: “Aduhai kiranya (dulu) aku mengambil jalan bersama-sama Rasul. Kecelakaan besarlah bagiku. Kiranya aku (dulu) tidak menjadikan sifulan itu teman akrab(ku). Sesungguhnya dia telah menyesatkan aku dari al Quran ketika al Quran itu telah datang kepadaku. Dan adalah syaitan itu tidak mahu menolong manusia.” 
(QS. Al Furqan: 27-29).

Sebagaimana yang sudah masyhur di kalangan ulama ahli tafsir, yang dimaksud dengan orang yang zalim dalam ayat ini adalah ‘Uqbah bin Abi Mu’ith, sedangkan si fulan yang telah menyesatkannya dari petunjuk al Quran adalah Umayyah bin Khalaf atau saudaranya Ubay bin Khalaf. Akan tetapi secara umum, ayat ini juga berlaku bagi setiap orang yang zalim yang telah memilih mengikuti sahabatnya untuk kembali kepada kekafiran setelah datang kepadanya hidayah Islam. Sampai akhirnya dia mati dalam keadaan kafir sebagaimana yang terjadi pada ‘Uqbah bin Abi Mu’ith.(Adhwa’ul Bayan, 6/45)
Begitulah Allah Taala telah menjelaskan betapa besarnya pengaruh seorang rakan dekat bagi seseorang, hingga seseorang dapat kembali kepada kekafiran setelah dia mendapatkan hidayah islam disebabkan pengaruh teman yang buruk. Oleh kerana itulah sudah sepantasnya setiap dari kita waspada dari rakan-rakan yang mempunyai perangai buruk.

Penutup

Wahai saudariku, ingin ku kutipkan sedikit nasihat yang semoga bermanfaat untukku mahupun untuk dirimu. Nasihat ini berasal dari seorang ulama bernama Ibnu Qudamah Al Maqdisiy:

“Ketahuilah, Sungguh tidaklah pantas seseorang menjadikan semua orang sebagai rakannya. Akan tetapi sepantasnya dia memilih orang yang boleh dijadikan sebagai rakan, baik dari segi sifatnya, perangainya, ataupun apa saja yang boleh menimbulkan keinginan untuk berteman dengannya. Sifat ataupun perangai tersebut hendaknya sesuai dengan manfaat yang dicari dari hubungan pertemanan. Ada orang yang berkawan kerana tujuan dunia, seperti kerana ingin memanfaatkan harta, kedudukan ataupun hanya sekadar bersenang-senang bersama dan berbual bersama, akan tetapi hal ini bukanlah tujuan kita. Ada pula orang yang bertkawan untuk tujuan agama, dalam hal ini terdapat pula tujuan yang berbeza-beza.
Di antara mereka ada yang bertujuan dapat memanfaatkan ilmu dan amalnya, ada pula yang ingin mengambil manfaat dari hartanya, dengan tercukupinya keperluan ketika berada dalam kesempitan. Secara umum, kesimpulan orang yang boleh dijadikan sebagai rakan hendaknya dia mempunyai lima kriteria berikut: Berakal (cerdas), berakhlak baik, tidak fasik, bukan ahli bidaah dan tidak rakus terhadap dunia.
Kecerdasan merupakan modal utama. Tidak ada kebaikan berkawan dengan orang yang dungu, kerana orang yang dungu terkadang dia ingin menolongmu tapi justeru dia malah mencelakakanmu. Akhlak baik, hal ini juga sebuah keharusan. Kerana terkadang orang yang cerdas jika ia sedang marah dan emosi dapat dikuasai oleh hawa nafsunya. Maka tidaklah baik bertkawan dengan orang yang cerdas tapi tidak berakhlak. Sedangkan orang yang fasik, dia tidaklah mempunyai rasa takut kepada Allah. Dan orang yang tidak mempunyai rasa takut kepada Allah, kamu tidak akan selamat dari tipu dayanya, di samping dia juga tidak dapat dipercaya. Adapun ahli bidaah, dikuatirkan dia akan mempengaruhimu dengan buruknya kebidaahannya.
(Mukhtashor Minhajul Qashidin, 2/ 36-37)

Semoga yang sedikit ini boleh bermanfaat untukku dan untukmu saudaraku…
Amiin …

muslimah.or.id
Penyusun: Latifah Ummu Zaid
Murajaah: Ustadz Ammi Nur Baits
Rujukan:
·         Bahjatu Qulubil Abrar, syaikh ‘Abdurrahman bin Nashir As-Sa’diy, Maktabah Al Imam Al Wadi’iy, Shan’aa
·         Adhwa’ul Bayan, Muhammad Al Amin Asy-Syinqithi, Darul-Fikr lith-thoba’ah wan-nasyr wat-tauzi’, Beirut (Maktabah Asy-Syamilah)
·         Mukhtashor minhajul Qashidin, Ibnu Qudamah Al Maqdisiy. (Maktabah Asy-Syamilah)
 dan Wirid, Ustaz Yazid bin Abdul Qadir Jawaz, Pustaka Imam Syafi’i.



Artikel Muslimah.or.Id


[1] Lafal hadits tersebut berbunyi,

أفضل الناس كل مخموم القلب صدوق اللسان ، قالوا : صدوق اللسان نعرفه فما مخموم القلب ؟ قال : التقي النقي ، لا إثم فيه و لا بغي و لا غل و لا حسد

“Sebaik-baik manusia adalah manusia yang bersih hatinya dan selalu benar atau jujur lisannya.” Kemudian mereka para sahabat berkata, mengenai jujur atau benar lisannya, kami sudah mengetahuinya, tetapi apakah yang dimaksud dengan orang yang bersih hatinya?” Beliau menjawab, “Iaitu seseorang yang bertakwa dan bersih, yang tidak terdapat dosa pada dirinya, tidak zalim, tidak iri, dan juga tidak dengki.”




HR. Ibnu Majah 4216 dan Ibnu ‘Asakir (17/29/2). Syaikh Albani berkata, “Hadits ini memiliki sanad yang shahih dan rijal yang tsiqat (terpercaya).” (As-Silsilah Ash-Shaihah no.948, Maktabah Asy-Syamilah-red)




O 40 : MARILAH KITA MELAPANGKAN DADA

Saudaraku, berikut kami nukilkan beberapa sebab dan sarana pengubatan yang sangat bermanfaat bagi berbagai penyakit hati, sekaligus penyembuh yang sangat ampuh untuk menghilangkan kegoncangan jiwa. Semoga kita boleh mengamalkannya secara jujur dan penuh keikhlasan sehingga kita boleh mendapatkan manfaat darinya berupa kebahagiaan hidup dan ketenangan hati. Aamiin..

1. Mengikuti petunjuk, memurnikan tauhid, dan mengikhlaskan ibadah hanya kepada Allah saja, sebagaimana kesesatan dan syirik itu merupakan faktor terbesar bagi sempitnya dada.

2. Menjaga iman yang Allah sematkan ke dalam hati hamba-hambaNya dan juga amal soleh yang dilakukan seseorang.

3. Mencari ilmu syar’i yag bermanfaat. Setiap ilmu syar’i seseorang bertambah luas, maka akan semakin lapang pula hatinya.

4. Bertaubat dan kembali melakukan ketaatan kepada Allah yang Maha Suci, mencintaiNya dengan sepenuh hati, serta menghadapkan diri kepadaNya dan menikmati ibadah kepadaNya.

5. Terus menerus berzikir kepadaNya dalam segala keadaan dan tempat. Sebab zikir mempunyai pengaruh yang sangat menakjubkan dalam melapangkan dan meluaskan dada, menenangkan hati, serta menghilangkan kebimbangan dan kedukaan.

6. Berbuat baik kepada sesama makhluk seboleh mungkin. Sebab, seseorang yang murah hati lagi baik adalah manusia yang paling lapang dadanya, paling baik jiwanya dan paling bahagia hatinya.

7. Mengeluarkan berbagai kotoran hati dari berbagai sifat tercela yang menyebabkan hatinya menjadi sempit dan tersiksa, seperti dengki, kebencian, iri, permusuhan, dan kezaliman.


Dalam sebuah hadits disebutkan bahawa Rasulullah shalallahu’alaihi wasalam pernah ditanya tentang sebaik-baik manusia, maka beliaupun menjawab, 

“Setiap orang yang bersih hatinya dan selalu benar atau jujur lisannya.” Kemudian mereka para sahabat berkata, mengenai jujur atau benar lisannya, kami sudah mengetahuinya, tetapi apakah yang dimaksud dengan orang yang bersih hatinya?” Beliau menjawab, “Iaitu seseorang yang bertakwa dan bersih, yang tidak terdapat dosa pada dirinya, tidak zalim, tidak iri, dan juga tidak dengki.”

8. Keberanian dalam membela kebenaran. Orang yang berani mempunyai dada yang lebih lapang dan hati yang lebih luas.

9. Meninggalkan sesuatu yang berlebihan dalam memandang, berbicara, mendengar, bergaul, makan dan tidur. Meninggalkan hal itu semua merupakan salah satu faktor yang dapat melapangkan dada, menyenangkan hati, dan menghilangkan kedukaan dan kesedihan.

10. Menyibukkan diri dengan amal atau ilmu syar’i yang bemanfaat kerana hal tersebut dapat menghindarkan hati dari hal-hal yang menimbulkan keraguan hati.

11. Memperhatikan kegiatan hari ini dan tidak perlu kuatir terhadap masa yang akan datang serta tidak sedih terhadap keadaan yang terjadi pada masa-masa lalu. Seorang hamba harus selalu berusaha dengan sungguh-sungguh dalam hal-hal yang bermanfaat baginya, baik dalam hal agama mahupun dunia. Juga memohon kesejahteraan kepada RabbNya dalam mencapai maksud dan tujuan serta memohon agar Dia membantu dalam mencapai tujuan tersebut. Ini akan dapat menghibur dari kedukaan dan kesedihan.

12. Melihat kepada orang yang ada di bawah dan jangan melihat kepada orang yang ada di atas dalam ‘afiat (kesihatan dan keselamatan) dan rezeki serta kenikmatan dunia lainnya.

13. Melupakan hal-hal tidak menyenangkan yang telah terjadi pada masa lalu, sehingga tidak larut memikirkannya.

14. Jika tertimpa musibah maka hendaknya berusaha meringankan agar dampak buruknya boleh dihindari, serta berusaha keras untuk mencegahnya sesuai dengan kemampuannya.

15. Menjaga kekuatan hati, tidak mudah tergoda serta tidak terpengaruh angan-angan yang ditimbulkan oleh pemikiran-pemikiran buruk, menahan marah, serta tidak mengkuatirkan hilangnya hal-hal yang disukai. Tetapi menyerahkan semuanya hanya kepada Allah dengan melakukan hal-hal yang bermanfaat, serta memohon ampunan dan afiat kepada Allah.

16. Menyandarkan hati hanya kepada Allah seraya bertawakal kepadaNya. Berhusnudzan kepada Allah, Rabb Yang Maha Suci lagi Maha Tinggi. Sebab, orang yang bertawakal kepada Allah tidak akan dipengaruhi oleh kebimbangan dan keraguan.

17. Seseorang yang berakal mengetahui bahawa kehidupan yang sebenarnya adalah kehidupan yang bahagia dan tenang. Kerana kehidupan itu singkat sekali, kerana itu, jangan dipersingkat lagi dengan adanya berbagai kesedihan dan memperbanyak keluhan. Kerana justeru hal itu bertolak belakang dengan kehidupan yang benar dan sehat.

18. Jika tertimpa suatu hal yang tidak menyenangkan hendaknya ia membandingkannya dengan berbagai kenikmatan yang telah dilimpahkan kepadanya, baik berupa agama mahupun duniawi. Ketika orang itu membandingkannya maka akan tampak jelas kenikmatan yang diperolehnya jauh lebih banyak dibandingkan musibah yang dia alami. Di samping itu, perlu kiranya ia membandingkan antara terjadinya bahaya di masa depan yang ditakutkan dengan banyaknya kemungkinan keselamatan. Kerana kemungkinan yang lemah tidak mungkin mengalahkan kemungkinan yang lebih banyak dan kuat. Dengan demikian akan hilanglah rasa sedih dan takutnya.

19. Mengetahui bahawa gangguan dari orang lain tidak akan memberikan mudarat atau bahaya kepadanya, khususnya yang berupa ucapan buruk, tetapi hal itu justeru akan memberikan mudarat kepada diri mereka sendiri. Hal itu tidak perlu dimasukkan ke dalam hati dan tidak perlu difikirkan, sehingga tidak akan membahayakannya.

20. Mengarahkan fikirannya terhadap hal-hal yang membawa manfaat bagi dirinya, baik dalam urusan agama mahupun dunia.

21. Hendaklah dia tidak menuntut terima kasih atas kebaikan yang dilakukannya, kecuali mengharapkan balasan dari Allah. Dan hendaklah dia mengetahui bahawa amal yang dia lakukan, pada hakikatnya merupakan muamalah (jalinan) dengan Allah, sehingga tidak mempedulikan terima kasih dari orang terhadap apa yang dia berikan kepadanya. Allah berfirman yang ertinya,

“Sesungguhnya kami memberi makanan kepadamu hanyalah untuk mengharapkan keredhaan Allah, kami tidak menghendaki balasan darimu dan tidak pula ucapan terima kasih.” 
(QS. Al-Insan:9)

22. Memperhatikan hal-hal yang bermanfaat dan berusaha untuk dapat merealisasikannya, serta tidak memperhatikan hal-hal yang buruk baginya, sehingga otak dan fikirannya tidak disibukkan olehnya.

23. Berkonsentrasi pada aktiviti yang ada sekarang dan menyisihkan aktiviti yang akan datang, sehingga aktiviti yang akan datang kelak dikerjakan secara maksimal dan sepenuh hati.

24. Memilih dan berkonsentrasi pada aktiviti yang bermanfaat, dengan mengutamakan yang lebih penting. Hendaklah ia memohon pertolongan pada Allah, kemudian meminta pertimbangan orang lain, dan jika pilihan itu telah sesuai dengan kemantapan hatinya, maka silahkan diamalkan dengan penuh tawakal pada Allah.

25. Menyebut-nyebut nikmat Allah dengan memujinya, baik yang zahir mahupun yang batin. Sebab, dengan menyadari dan menyebut-nyebut nikmat Allah, maka Dia akan menghindarkan dirinya dari kebimbangan dan kesusahan.

26. Hendaklah bergaul dan memperlakukan pasangan (suami mahupun isteri) dan kaum kerabat serta semua orang yang mempunyai hubungan secara baik. Jika menemukan suatu aib, maka jangan disebarluaskan, tetapi lihat pula kebaikan yang ada padanya. Dengan cara ini, persahabatan dan hubungan akan terus terjalin dengan baik dan hati akan semakin lapang. Berkenaan dengan hal ini, Rasulullah bersabda,

“Janganlah seorang mukmin lelaki membenci mukmin perempuan (isteri) seandainya dia membenci suatu akhlaknya, maka dia pasti meredhai sebahagian lainnya.” 
(HR. Muslim)

27. Doa memohon perbaikan semua hal dan urusan. Dan doa paling agung berkenaan dengan hal itu adalah :

اللَّهُمَّ أَصْلِحْ لِى دِينِىَ الَّذِى هُوَ عِصْمَةُ أَمْرِى وَأَصْلِحْ لِى دُنْيَاىَ الَّتِى فِيهَا مَعَاشِى وَأَصْلِحْ لِى آخِرَتِى الَّتِى فِيهَا مَعَادِى وَاجْعَلِ الْحَيَاةَ زِيَادَةً لِى فِى كُلِّ خَيْرٍ وَاجْعَلِ الْمَوْتَ رَاحَةً لِى مِنْ كُلِّ شَرٍّ

Allahumma ashlihlii diinii lladzii huwa ‘ishmatu amrii, wa ashlihlii dunyaya llatii fiihaa ma’asyii, wa ashlihlii akhirotii llatii fiihaa ma’adii, waj’alilhayaata ziyaadatan lii fii kulli khair, waj’alil mauta raahatan lii min kulli syarr.” 
(HR. Muslim)

Ertinya :
“Ya Allah perbaikilah bagiku agamaku sebagai benteng urusanku. Perbaikilah bagiku duniaku yang menjadi tempat kehidupanku. Perbaikilah bagiku akhiratku yang menjadi tempat kembaliku! Jadikanlah ya Allah, kehidupan ini penambah kebaikan bagiku dan jadikanlah kematianku sebagai kebebasanku dari segala keburukan.”

Demikian juga dengan doa berikut ini :

اَللَّهُمَّ رَحْمَتَكَ أَرْجُو فَلاَ تَكِلْنِيْ إِلَى نَفْسِيْ طَرْفَةَ عَيْنٍ، وَأَصْلِحْ لِيْ شَأْنِيْ كُلَّهُ، لاَ إِلَـهَ إِلاَّ أَنْتَ

Allahumma rahmataka arjuu falaa takilnii ilaa nafsii thorfata’ainin wa ashlihlii sya’nii kullahu, laa ilaha illa anta.”

Ertinya
“Ya Allah hanya rahmatMu aku berharap mendapatkannya. kerana itu, jangan Engkau biarkan diriku sekejap mata (tanpa pertolongan atau rahmat dariMu). Perbaikilah seluruh urusanku, tiada Tuhan yang berhak disembah selain Engkau.”

28. Jihad di jalan Allah. Hal ini berdasarkan pada sabda Rasulullah shalallu’alaihi wassalam, 

“Berjihadlah di jalan Allah, kerana jihad di jalan Allah merupakan pintu dari pintu-pintu syurga, yang dengannya Allah menyelamatkan dari kedukaan dan kesedihan.”

Sumber : Do’a dan Wirid, Ustaz Yazid bin Abdul Qadir Jawaz, Pustaka Imam Syafi’i.


Artikel Muslimah.or.Id


[1] Lafal hadits tersebut berbunyi,

أفضل الناس كل مخموم القلب صدوق اللسان ، قالوا : صدوق اللسان نعرفه فما مخموم القلب ؟ قال : التقي النقي ، لا إثم فيه و لا بغي و لا غل و لا حسد

“Sebaik-baik manusia adalah manusia yang bersih hatinya dan selalu benar atau jujur lisannya.” Kemudian mereka para sahabat berkata, mengenai jujur atau benar lisannya, kami sudah mengetahuinya, tetapi apakah yang dimaksud dengan orang yang bersih hatinya?” Beliau menjawab, “Iaitu seseorang yang bertakwa dan bersih, yang tidak terdapat dosa pada dirinya, tidak zalim, tidak iri, dan juga tidak dengki.”




HR. Ibnu Majah 4216 dan Ibnu ‘Asakir (17/29/2). Syaikh Albani berkata, “Hadits ini memiliki sanad yang shahih dan rijal yang tsiqat (terpercaya).” (As-Silsilah Ash-Shaihah no.948, Maktabah Asy-Syamilah-red)




O 39 : KESEMPURNAAN AGAMA DAN KEHIDUPAN

Daripada Saidina Khalid bin Al-Walid RA berkata:

“Telah datang seorang Arab Badwi kepada Rasulullah SAW dan dia menyatakan tujuannya: “Wahai Rasulullah...! Kedatanganku untuk bertanya engkau mengenai apa yang akan menyempurnakan diriku di dunia dan akhirat.”

Rasulullah berkata kepadanya: “Tanyalah apa yang engkau kehendaki.”

Arab Badwi itu berkata: “Aku mahu menjadi orang alim.”

Baginda menjawab: "Takutlah kepada Allah SWT."

Dia bertanya lagi: “Aku mahu menjadi orang paling kaya.”

Rasulullah menjawab:
“Jadilah Orang Yang YAKIN PADA DIRI.”

Bertanya lagi Arab Badwi itu: “Aku mahu menjadi orang yang adil.”

Lalu dijawab oleh Rasulullah: “Kasihanilah Manusia Lain Seperti Engkau Kasih Pada Diri.”

Dia bertanya: “Aku mahu menjadi orang paling baik.”

Baginda menjawab: “Jadilah Orang Yang Berguna Kepada Masyarakat.”

Dia bertanya lagi: “Aku mahu menjadi orang istimewa di sisi Allah.”

Dan dijawab oleh Rasulullah:
“Banyakkan Zikrullah.”

Arab Badwi itu bertanya: “Aku mahu sempurnakan imanku.”

Baginda menjawab:
“Perelokkan Akhlakmu.”

Dia bertanya lagi: “Aku mahu termasuk dalam golongan orang yang muhsini (baik).”

Baginda menjawab: “Beribadatlah Kepada Allah Seolah-Olah Engkau Melihatnya Dan Jika Engkau Tidak Berasa Begitu, Sekurang-Kurangnya Engkau Yakin Dia Tetap Melihat Engkau.”

Arab Badwi bertanya lagi: “Aku mahu termasuk dalam golongan yang taat,”

Lalu dijawab baginda: “Tunaikan Segala Kewajipan Yang Difardukan.”

Dia bertanya lagi: “ Aku mahu berjumpa Allah dalam keadaan bersih daripada dosa.”

Rasulullah menjawab: “Bersihkan Dirimu Dari Najis Dosa-Dosa.”

Dia terus bertanya: “Aku mahu dihimpun pada hari kiamat di bawah cahaya.”

Baginda menjawab:
“Jangan Menzalimi Seseorang.”

Dia bertanya lagi: “Aku mahu dikasihi oleh Allah pada hari kiamat.”

Baginda berkata:
“Kasihanilah Dirimu Dan Kasihanilah Orang Lain.”

Dia bertanya: Aku mahu dihapuskan segala dosaku.”

Baginda menjawab:
“Banyakkan Beristighfar.”

Dia berkata: “Bagaimana pula aku mahu menjadi semulia-mulia manusia,”

Lalu baginda menjawab:
“Jangan Mengesyaki Sesuatu Perkara Pada Orang Lain.”

Dia bertanya: “Aku mahu menjadi SEGAGAH GAGAH manusia.”

Baginda menjawab:
“Sentiasa Menyerah Diri (TAWAKAL) Kepada Allah.”

Dia bertanya lagi: “Aku mahu dimurahkan rezeki oleh Allah.”

Baginda menjawab: “Sentiasa Berada Dalam Keadaan Bersih (Daripada Hadas).”

Dia bertanya: “Aku mahu termasuk dalam golongan yang dikasihi Allah dan rasulNya.”

Baginda menjawab
: “Cintailah Segala Yang Disukai Allah Dan Rasulnya.”

Dia bertanya: “ Aku mahu diselamatkan daripada kemungkaran Allah pada hari kiamat.”

Baginda menjawab:
“Jangan Marah Pada Orang Lain.”

Dia bertanya lagi kepada Rasulullah: “Aku mahu diterima segala permohonanku.”

Baginda menjawab: “Jauhilah Makanan Haram.”

Dia bertanya: “ Aku mahu Allah menutupkan segala keaibanku pada hari kiamat.”

Bagindapun menjawab: “Tutuplah Keburukkan Orang Lain.”

Dia bertanya: “Siapa yang terselamat daripada dosa?”

Rasulullah menjawab: “Orang Yang Sentiasa Mengalir Air Mata Penyesalan, Meraka Yang Tunduk Pada Kehendaknya Dan Meraka Yang Ditimpa Kesakitan.”

Dia terus bertanya: “Apakah sebesar-besar kebaikan di sisi Allah?”

Baginda menjawab: “Elok Budi Pekerti, Rendah Diri Dan Sabar Dengan Segala Ujian (Bala).”

Dia bertanya lagi: “ Apakah sebesar-besar kejahatan di sisi Allah?”

Baginda menjawab: “Buruk Akhlak Dan Sedikit Ketaatan.”

Dia bertanya: “Apakah yang meredakan kemurkaan Allah di dunia dan akhirat?”

Baginda menjawab: “Sedekah Dalam Keadaan Sembunyi(Tidak Diketahui) Dan Menghubungkan Kasih Sayang.”

Dia bertanya lagi: “Apa yang akan memadamkan api neraka pada hari kiamat?”

Baginda menjawab: “Sabar Di Dunia Dengan Bala dan Musibah.”


Dan telah berkata Imam Mustaghfirin: “Aku tidak pernah menemui hadis sebegini lengkap merangkumi kesempurnaan agama dan kehidupan selain hadis ini.” Maka tugas anta sekelian yang seterusnya adalah berkongsi Hadis Nabi SAW ini dengan orang lain, moga ianya memberikan manfaat kepada semua. Insyallah... Syukran Jazilan. Wassalammualaik.