Allah
Taala berfirman:
"Dan apa saja yang engkau semua lakukan dari kebaikan, maka
sesungguhnya Allah adalah Maha Mengetahuinya."
(al-Baqarah:
215)
Allah
Taala berfirman lagi:
"Dan apa saja yang engkau semua lakukan dari kebaikan, pasti Allah
Maha Mengetahuinya."
(al-Baqarah:
197)
Allah
Taala berfirman pula:
"Maka barangsiapa yang mengerjakan kebaikan seberat timbangan debu,
maka Ia akan mengetahuinya di akhirat nanti memperoleh balasannya."
(az-Zalzalah:
7)
Juga
Allah Taala berfirman:
"Barangsiapa yang melakukan amal soleh, maka perbuatannya Itu akan
menguntungkan dirinya sendiri."
(al-Jatsiyah:
15)
Ayat-ayat
yang berhubungan dengan bab ini amat banyak sekali. Adapun Hadis-hadis yang
menguraikan bab ini juga amat banyak sekali dan tidak dapat diringkaskan
keseluruhannya. Maka itu akan kami sebutkan sebagian daripada Hadis-hadis
tersebut:
117.
Pertama: Dari Abu Zar, iaitu Jundub bin Junadah r.a., katanya:
"Saya berkata: Ya Rasulullah, amalan manakah yang lebih utama
banyak fadhilahnya?" Beliau s.a.w. menjawab: "Iaitu beriman kepada
Allah dan berjihad untuk membela agamaNya". Saya bertanya lagi:
"Hambasahaya manakah yang lebih utama?" Beliau s.a.w. menjawab:
"Iaitu yang dipandang terindah bagi pemiliknya serta yang termahal
harganya." Saya bertanya pula: "Jikalau saya tidak dapat mengerjakan
itu yakni berjihad fisabilillah ataupun memerdekakan hambasahaya yang mahal
harganya, maka apakah yang dapat saya lakukan?" Beliau s.a.w. bersabda:
"Berilah pertolongan kepada seseorang pekerja(shani') atau engkau
mengerjakan sesuatu kepada seseorang yang kurang pandai bekerja akhraq".
Saya berkata pula: "Ya Rasulullah, bukankah Tuan telah mengetahui, jikalau
saya ini lemah sekali dalam sebagian pekerjaan?" Beliau s.a.w. bersabda:
"Tahanlah keburukanmu, jangan sampai mengenai orang banyak, amalan
sedemikian itupun merupakan sedekah daripadamu untuk dirimu sendiri yakni tidak
mengganggu orang lain."
(Muttafaq
'alaih)
Lafaz Shani' yang
ertinya pekerja dengan menggunakan shad muhmalah, itulah yang masyhur. Tetapi
ada riwayat lain yang menyebutkan bahawa kalimat itu berbunyi dha-i',
yakni
dengan mu'jamah dhad, maka ertinya ini ralah orang yang mempunyai banyak
apa-apa yang hilang, misalnya kerana kefakirannya ataupun kerana kekurangan
keluarga-keluarganya dan lain-lain lagi. Adapun akhraq itu
ertinya ialah orang yang tidak dapat memperbaguskan apa-apa yang sedang
diusahakan untuk mengerjakannya.
118.
Kedua: Dari Abu Zar r.a. juga bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Setiap ruas tulang dari seseorang di antara engkau semua itu
setiap paginya hendaklah memberikan sedekahnya, maka tiap setasbihan(bacaan
Subhanallah) adalah sedekah, tiap setahmidan(bacaan Alhamdulillah) adalah
sedekah, tiap setahlilan (bacaan La ilaha illallah) adalah sedekah, tiap
setakbiran(bacaan AllahuAkbar) adalah sedekah, memerintah pada kebaikan adalah
sedekah, melarang kemungkaran adalah sedekah dan yang sedemikian itu dapat
dicukupi (diimbangi pahalanya) oleh dua rakaat yang seseorang itu bersolat
dengannya di waktu dhuha antara sedikit setelah terbitnya matahari sampai
matahari di tengah-tengah atau istiwak."
(Riwayat
Muslim)
119.
Ketiga: Dari Abu Zar juga, katanya: "Nabi s.a.w. bersabda:
"Ditunjukkanlah padaku amalan-amalan umatku, yang baik dan yang
buruk. Maka saya mengetahuinya dalam golongan amalan-amalan yang baik adalah
menyingkirkan sesuatu yang berbahaya dari jalan, sedang dari golongan
amalan-amalan yang buruk ialah dahak(kahak) yang dilakukan di dalam masjid dan
tidak ditanam."
(Riwayat
Muslim)
120.
Keempat: Dari Abu Zar pula, bahawasanya orang-orang sama berkata:
"Ya Rasulullah, orang-orang yang kaya raya sama pergi dengan
membawa pahala yang banyak kerana banyak pula amalannya. Mereka itu bersolat
sebagaimana kita juga bersolat, mereka berpuasa sebagaimana kita juga berpuasa,
tambahan lagi mereka dapat bersedekah dengan kelebihan harta-harta mereka.
Rasulullah s.a.w. bersabda: "Bukankah Allah telah menjadikan untukmu semua
sesuatu yang dapat engkau semua Gunakan sebagai sedekah. Sesungguhnya datam
setiap tasbih adalah merupakan sedekah, setiap takbir merupakan sedekah, setiap
tahmid merupakan sedekah, setiap tahlil merupakan sedekah, memerintahkan
kebaikan juga sedekah, melarang kemungkaran itupun sedekah pula dan bahkan
dalam bersetubuhnya seseorang dari engkau semua itupun sedekah". Para
sahabat berkata: "Ya Rasulullah apakah seseorang dari kita yang mendatangi
syahwatnya itu juga memperoleh pahala?" Beliau s.a.w. bersabda:
"Adakah engkau semua mengerti, bagaimana jikalau syahwat itu diletakkannya
dalam sesuatu yang haram, adakah orang itu memperoleh dosa? Maka demikian itu
pulalah jikalau ia meletakkan syahwatnya itu dalam hal yang dihalalkan, iapun
memperoleh pahala."
(Riwayat
Muslim)
Ad-dutsuur, dengan tsa' yang bertitik tiga
buah, ertinya harta benda yang melimpah ruah, mufradnya berbunyi Ditsrun.
Keterangan:
Yang
menghadap Nabi s.a.w. ini adalah dari golongan kaum Muhajirin (orang-orang yang
sama berpindah mengikuti Nabi s.a.w. dari Mekah ke Madinah) yang fakir-fakir.
Jadi
alasannya mereka mengadu kerana merasa kurang pahalanya kalau dibanding dengan
orang-orang yang kaya-kaya itu, sebab merasa tidak dapat bersedekah kerana
miskinnya. Setasbih, yakni sekali membaca tasbih (Subhanallah). Takbir iaitu
membaca Allahu Akbar. Tahmid yakni bacaan Alhamdulillah dan Tahlil iaitu La
ilaha illallah. Dalam kemaluan isteripun ada sedekahnya yakni bersetubuh itupun
ada pahalanya seperti pahala sedekah.
Menyampaikan
syahwat dalam keharaman yakni melacur atau berzina.
121.
Kelima: Dari Abu Zar lagi, katanya: "Nabi s.a.w. bersabda kepadaku:
"Janganlah engkau menghinakan sesuatu kebaikan sedikitpun,
sekalipun hanya dengan jalan engkau menemui saudaramu dengan wajah yang
berseri-seri".
(Riwayat
Muslim)
122.
Keenam: Dari Abu Hurairah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Setiap ruas tulang dari para manusia itu harus memberikan sedekah
setiap harinya yang di situ terbitlah matahari. Berlaku adil antara dua orang
itupun sedekah, ucapan yang baik itupun sedekah, dengan setiap langkah yang
dijalaninya untuk pergi solat juga sedekah, melemparkan apa-apa yang berbahaya
dari jalan itu juga sedekah."
(Muttafaq
'alaih)
Imam
Muslim meriwayatkan juga dari riwayat Aisyah radhiallahu 'anha, katanya:
"Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Bahawasanya setiap manusia dari Bani Adam itu dijadikan atas tiga
ratus enam puluh ruas tulang. Maka barangsiapa yang bertakbir kepada Allah,
bertahmid kepada Allah, bertahlil kepada Allah, bertasbih kepada Allah, mohon
pengampunan kepada Allah, suka melemparkan batu dari jalan para manusia,
ataupun duri ataupun tulang dari jalan orang banyak, atau memerintahkan
kebaikan atau melarang kemungkaran, sebanyak tiga ratus enam puluh kali
banyaknya, maka sesungguhnya orang itu berpetang-petang pada hari itu dan ia
telah menjauhkan dirinya dari neraka."
Keterangan:
Berlaku
adil yang dimaksudkan dalam Hadis ini seperti waktu memberi pulusan pada dua
orang yang sedang berselisih adalah sebesar-besar pahala dalam erti sedekah
ini.
Ingatlah
firman Allah:
"Tidak ada kebaikan sama sekali di dalam bisik-bisik mereka itu.
Kecuali orang yang menyuruh bersedekah dan kebaikan atau yang mendamaikan
antara para manusia. Dan barangsiapa yang suka melakukan sedemikian itu untuk
mencari keredhaan Allah, maka padanya oleh Allah diberi pahala yang besar
sekali."
Perkataan
yang baik itu seperti memberi nasihat, menunjukkan orang yang tersesat jalan
dan lain-lain. Menghindarkan bahaya dari jalan misalnya bahaya itu ialah batu,
pecahan kaca, paku dan lain-lain agar tidak mengenai kaki orang yang
melaluinya.
123.
Ketujuh: Dari Abu Hurairah r.a. dari Nabi s.a.w.,sabdanya:
"Barangsiapa yang pergi ke masjid pagi atau petang hari, maka Allah
menyediakan untuknya sebuah jaminan(nuzul) dalam syurga setiap ia pergi, pagi
atau petang hari itu."
(Muttafaq
'alaih)
Nuzul, maksudnya jaminan yang berupa
makanan atau rezeki dan apa saja yang dapat
disediakan
untuk tamu.
124.
Kelapan: Dari Abu Hurairah r.a. katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Hai kaum muslimat(wanita Islam), janganlah seseorang tetangga itu
menghinakan tetangganya, sekalipun yang diberikan oleh tetangganya itu hanya
berupa kaki kambing."
(Muttafaq
'alaih)
Imam
al-Jauhari berkata: Al-Firsin, ertinya kaki binatang umumnya
dipergunakan untuk kaki unta, sebagaimana halnya lafaz At-Hafir dipergunakan
untuk menerangkan kaki ternak yang lain-lain. Tetapi adakalanya Al-Firsin itu
digunakan sebagai kata isti'arah (pinjaman) untuk menerangkan kaki kambing.
Keterangan:
Hadis
ke-24 itu mengandung dua macam pengertian iaitu:
Pertama: Orang yang diberi jangan
sekali-kali menghinakan tetangganya yang memberikan sesuatu kepadanya,
sekalipun berupa kaki kambing. Uraian inilah yang kami cantumkan di atas dan
sesuai pula dengan penafsiran yang dapat kita periksa dalam kitab Dalilul
Falihin syarah Riyadhus Shalihin, yang dikarang oleh
Syekh 'Alan ash-Shiddiqi asy-Syafi'i al-Makki yang wafat pada tahun 1057
Hijriyah-Rahimahullahu Taala rahmatan wasi'ah yakni dalam jilid kedua halaman
128, diterbitkan oleh "Darul Kitabil 'Arabi", Beirut Libanon.
Jadi yang
diberi hendaknya bersyukur dan mengucapkan terima kasih kepada pemberinya,
meskipun apa yang diberikan itu baginya tidak bererti. Sebabnya orang yang
diberi itu dilarang menghinakan pemberian orang lain, sekalipun sedikit
nilainya, karena pada umumnya orang yang enggan berterima kasih pada pemberian
sedikit, ia enggan pula berterima kasih pada pemberian yang banyak.
Dalam
sebuah Hadis lain di sebutkan:
"Tidak bersyukur kepada Allah orang yang enggan
bersyukur kepada sesama manusia."
Kedua: Dapat pula diberi penafsiran
bahawa orang yang mem-beri itu jangan sekali-kali
menghinakan
kecilnya pahala yang akan diperolehnya dengan jalan memberikan sedekah atau
hadiah yang disampaikan kepada tetangganya, meskipun hanya berupa kaki kambing.
Ini sebagai sindiran kerana yang diberikan itu amat sedikitnya, kurang berharga
atau tidak bererti.
Jadi
memberi itu sekalipun sedikit adalah lebih baik daripada tidak memberi sama
sekali. Dalam persoalan pahalanya, Allah Taala berfirman:
"Barangsiapa yang melakukan kebaikan meskipun itu seberat debu
(biji sawi atau semut kecil), maka ia akan mengetahuinya (yakni mendapatkan
pahalanya)."
Penjelasan
ini sesuai dengan catatan yang ditulis oleh Al-Ustadz Ridhwan Muhammad Ridhwan
dalam kitab Riyadhus Shalihin yang drterbitkan oleh
"Darul Kitabil 'Arabi", Beirut Lebanon. Kedua pendapat di atas itu
sama-sama dapat dipakainya, yakni baik bagi pemberi atau yang diberi. Yang
memberi jangan menghina kecilnya pahala, sebab yang disedekahkan atau
dihadiahkan hanya sedikit sekali, sedang yang diberipun jangan menghina orang
yang memberi, sebab sedekah atau hadiah yang disampaikan kepadanya itu hanya
sedikit dan kurang berharga, iaitu kaki kambing atau lain-lain yang sifatnya
tidak bernilai tinggi atau tidak mahal harganya.
125. Kesembilan:
Dari Abu Hurairah r.a. pula dari Nabi s.a.w., sabdanya:
"Iman itu ada tujuh puluh lebih atau enam puluh lebih lebihnya
ialah antara tiga sampai sembilan cabangnya. Maka yang terutama sekali ialah
ucapan La ilaha illallah, sedang yang terendah sekali ialah melemparkan apa-apa
yang berbahaya dari jalan. Perasaan malu berbuat keburukan adalah salah satu
cabang dari keimanan."
(Muttafaq
'alaih)
126.
Kesepuluh: Dari Abu Hurairah r.a. lagi bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Pada suatu ketika ada seorang lelaki berjalan di suatu jalan, ia
sangat merasa haus, lalu menemukan sebuah sumur, kemudian turun di dalamnya
terus minum. Setelah itu iapun keluarlah. Tiba-tiba ada seekor anjing
mengulur-ulurkan lidahnya sambil makan tanah kerana hausnya, Orang itu berkata
dalam hati; "Nescayalah anjing ini telah sampai pada kehausan sebagaimana
yang telah sampai padaku tadi". lapun turun lagi ke dalam sumur lalu
memenuhi sepatu khufnya dengan air, kemudian memegang sepatu itu pada mulutnya,
sehingga ia keluar dari sumur tadi, terus memberi minum pada anjing tersebut.
Allah berterima kasih pada orang tadi dan memberikan pengampunan padanya".
Para sahabat bertanya: "Ya Rasulullah, apakah sebenarnya kita juga
memperoleh pahala dengan sebab memberi makan minum pada binatang?" Beliau
s.a.w. menjawab: "Dalam setiap hati yang basah maksudnya setiap sesuatu
yang hidup yang diberi makan minum ada pahalanya."
(Muttafaq
'alaih)
Dalam
sebuah riwayat dari Imam Bukhari disebutkan demikian: "Allah lalu
berterima kasih pada orang tersebut, kemudian memberikan pengampunan padanya,
lalu memasukkannya ke dalam syurga".
Dalam
riwayat lain dari Bukhari dan Muslim disebutkan pula: "Pada suatu ketika
ada seekor anjing berputar-putar di sekitar sebuah sumur, hampir saja ia
terbunuh oleh kehausan, tiba-tiba ada seseorang pezina(perempuan) dari golongan
kaum pelacur Bani Israil melihatnya. Wanita itu lalu melepaskan sepatunya
kemudian mengambilkan air untuk anjing tadi dan meminumkan air itu padanya,
maka dengan perbuatannya itu diampunilah wanita tersebut.
Keterangan:
Hadis di
atas mengandung suatu anjuran supaya kita semua berbuat baik terhadap segala
macam binatang yang muhtaram atau yang dimuliakan. Yang dimaksudkan binatang
muhtaram ialah binatang yang menurut agama Islam tidak boleh dibunuh.
127.
Kesebelas: Dari Abu Hurairah r.a. lagi dari Nabi s.a.w. sabdanya:
"Nescayalah saya telah melihat seseorang yang bersuka-ria dalam
syurga dengan sebab memotong sebuah pohon dari tengah jalanan yang pohon
itu membuat kesusahan bagi kaum Muslimin."
(Riwayat
Muslim)
Dalam riwayat
Muslim yang lain disebutkan demikian: "Pada suatu ketika ada seorang
lelaki berjalan melalui sebuah cabang pohon yang melintang di tengah jalanan,
kemudian ia berkata: "Demi Allah, nescayalah pohon ini hendak kulenyapkan
dari jalanan kaum Muslimin supaya ia tidak membuat kesukaran pada mereka
itu". Orang tersebut lalu dimasukkan dalam syurga.
Dalam
riwayat Bukhari dan Muslim pula disebutkan demikian: "Pada suatu ketika
ada seorang lelaki yang berjalan di jalanan. Ia menemukan cabang dari sebuah
pohon berduri pada jalanan itu, kemudian cabang berduri itu disingkirkan
olehnya. Allah lalu berterima kasih kepada orang tadi dan memberikan
pengampunan kepadanya".
128.
Kedua belas: Dari Abu Hurairah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Barangsiapa yang berwuduk lalu memperbaguskan wuduknya kemudian
mendatangi solat Jumaat, lalu mendengarkan khutbah serta berdiam diri tidak
bercakap-cakap sedikitpun, maka diampunilah untuk antara Jumaat itu dengan
Jumaat yang berikutnya dan ditambah pula dengan tiga hari lagi. Barangsiapa
yang memegang mempermain-mainkan batu kerikil di waktu ada khutbah maka ia
telah berbuat kesalahan".
(Riwayat
Muslim)
129.
Ketigabelas: Dari Abu Hurairah r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Jikalau seseorang hamba muslim ataupun mukmin berwuduk, kemudian
ia membasuh mukanya, maka keluarlah dari mukanya itu setiap kesalahan yang
dilihat olehnya dengan menggunakan kedua matanya bersama dengan air atau
bersama dengan titisan air yang terakhir. Selanjutnya apabila ia membasuh kedua
tangannya, maka keluarlah dari kedua tangannya itu semua kesalahan yang
dilakukan oleh kedua tangannya bersama dengan air atau bersama titisan air yang
terakhir. Kemudian apabila ia membasuh kedua kakinya, maka keluarlah semua
kesalahan yang dijalani oleh kedua kakinya itu bersama dengan air atau bersama
dengan titisan air yang terakhir, sehingga keluarlah orang tersebut dalam
keadaan bersih dari semua dosa".
(Riwayat
Muslim)
130.
Keempat belas: Dari Abu Hurairah r.a.dari Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Solat lima waktu, dari Jumaat yang satu ke Jumaat yang berikutnya,
dari Ramadan yang satu ke Ramadan yang berikutnya itu dapat menjadi penghapus
dosa-dosa antara jarak keduanya itu, jikalau dosa-dosa besar dijauhi".
(Riwayat
Muslim)
131.
Kelima belas: Dari Abu Hurairah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w.
bersabda:
"Sukakah engkau semua saya tunjukkan pada sesuatu amalan yang
dengannya itu Allah akan menghapuskan segala macam kesalahan serta mengangkat
pula dengannya tadi sampai beberapa darjat?" Para sahabat menjawab;
"Baik, ya Rasulullah." Beliau s.a.w. bersabda:
"Iaitu menyempurnakan wuduk sekalipun menghadapi
kesukaran-kesukaran banyaknya, melangkahkan kaki untuk pergi ke masjid serta
menantikan solat setelah selesai solat yang satunya. Yang sedemikian itulah
yang dinamakan perjuangan".
(Riwayat
Muslim)
Keterangan:
Menyempurnakan
wuduk sekalipun menghadapi kesukaran, misalnya di saat yang udaranya dingin
sekali, sehingga airnyapun menjadi sangat pula dinginnya. Dalam Hadis di atas
dijelaskan bahawa sentiasa berthaharah yakni tetap suci dari hadas besar dan
kecil, juga solat dan segala sesuatu yang dilakukan ditujukan untuk niat
beribadat dan berbakti kepada Tuhan, adalah sama pahalanya dengan berjihad
fisabilillah.
132.
Keenam belas: Dari Abu Musa al-Asy'ari r.a., katanya: Rasulullah s.a.w.
bersabda:
"Barangsiapa yang bersolat dua solat barad makna sebenarnya dingin,
maka ia dapat masuk syurga".
(Muttafaq
'alaih)
Dua solat
barad maknanya ialah solat Subuh dan Asar.
133. Ketujuh
belas: Dari Abu Musa al-Asy'ari pula, katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Apabila seseorang hamba itu sakit atau bepergian, maka dicatatlah
untuknya pahala ketaatan sebagaimana kalau ia mengerjakannya di waktu ia sedang
berada di rumah sendiri dan dala keadaan sihat".
(Riwayat
Bukhari)
134.
Kelapan belas: Dari Jabir r.a. katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Setiap perbuatan baik itu merupakan sedekah".
Diriwayatkan
oleh Imam Bukhari Juga diriwayatkan oleh Imam Muslim dari riwayat Hudzaifah r.a.
135.
Kesembilanbelas: Dari Jabir r.a. pula, katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Tiada seorang muslimpun yang menanam suatu tanaman, melainkan apa
saja yang dapat dimakan dari hasil tanamannya itu, maka itu adalah sebagai
sedekah baginya, dan apa saja yang tercuri daripadanya, itupun sebagai sedekah
baginya. Dan tidak pula dikurangi oleh seseorang lain, melainkan itupun sebagai
sedekah baginya".
(Riwayat
Muslim)
Dalam
riwayat Imam Muslim yang lain disebutkan: "Maka tidaklah seseorang
muslim itu menanam sesuatu tanaman, kemudian dari hasil tanamannya itu dimakan
oleh manusia ataupun binatang, ataupun burung, kecuali semuanya itu adalah
sebagai sedekah baginya sampai hari kiamat".
Dalam
riwayat Imam Muslim yang lain lagi disebutkan: "Tidaklah seseorang muslim
itu menanam sesuatu tanaman, tidak pula ia menanam sesuatu tumbuh-tumbuhan,
kemudian dari hasil tanamannya itu dimakan oleh manusia, ataupun oleh binatang
ataupun oleh apa saja, melainkan itu adalah sebagai sedekah baginya".
Imam
Bukhari dan Imam Muslim meriwayatkan Hadis-hadis semuanya itu dari riwayat Anas
r.a.
136.
Keduapuluh: Dari Jabir r.a. lagi, katanya:
"Bani Salimah salah satu kabilah kaum Anshar yang terkenal
radhiallahu 'anhum bermaksud hendak berpindah tempat di dekat masjid. Berita
itu sampai kepada Rasulullah s.a.w., kemudian beliau s.a.w. bersabda kepada
Bani Salimah itu: "Sesungguhnya saja telah sampai berita kepadaku bahawa
engkau semua ingin berpindah ke tempat di dekat masjid?" Mereka menjawab: "Benar,
ya Rasulullah, kita berkehendak sedemikian itu". Beliau s.a.w. bersabda
lagi: "Wahai Bani Salimah, tetaplah di rumah-rumahmu itu saja, akan
dicatatlah langkah-langkahmu itu pahala melangkahkan kaki dari rumah ke masjid
itu pasti dicatat sebanyak yang dijalankan. Jadi tidak perlu berpindah ke dekat
masjid. Tetaplah di rumah-rumahmu itu saja, akan dicatatlah langkah-langkahmu
itu".
(Riwayat
Muslim)
Dalam
riwayat lain disebutkan:
"Sesungguhnya dengan setiap langkah itu ada darjatnya
sendiri".
Imam
Bukhari meriwayatkan pula dengan pengertian yang semakna dengan di atas dari
riwayat Anas r.a.
137.
Kedua puluh satu: Dari Abdulmundzir iaitu Ubaybin Ka'ab r.a. katanya:
"Ada seseorang yang saya tidak mengetahui ada orang lain yang
rumahnya lebih jauh lagi daripada orang itu untuk pergi ke masjid. Orang tadi
tidak pernah terluput oleh solat jemaah. Kemudian kepadanya itu
ditanyakan, atau saya sendiri bertanya kepadanya: Alangkah baiknya jikalau
engkau membeli seekor keldai yang dapat engkau naiki apabila malam gelap gulita
ataupun di waktu siang yang panasnya amat terik". Orang itu menjawab:
"Saya tidak senang sekiranya rumahku itu ada di dekat masjid. Sesungguhnya
saya ingin sekali kalau perjalananku ke masjid itu dicatat sebagai pahala,
demikian juga pulangku jikalau saya pulang ke tempat
keluargaku."Rasulullah s.a.w. lalu bersabda: "Allah telah
mengumpulkan untukmu semua yang kau kehendaki itu yakni keinginanmu untuk
memperoleh pahala banyak itu dikabulkan oleh Allah".
Dalam
riwayat lain disebutkan:
"Sesungguhnya bagimu adalah pahala apa yang telah engkau amalkan
yakni diperhitungkan menurut banyak sedikitnya langkah yang dijalani dari rumah
ke masjid itu".
Ar-ramdha' ialah bumi yang terkena panas
matahari yang amat terik.
138.
Kedua puluh dua: Dari Abu Muhammad iaitu Abdullah bin 'Amr bin Ash radhiallahu
'anhuma, katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Ada empat puluh perkara, setinggi-tingginya (dalam darjatnya)
ialah memberikan(manihah) kambing. Tiada seorangpun yang mengerjakan salah satu
perkara dari Empat puluh perkara itu, dengan mengharapkan pahalanya dan
mempercayai apa yang dijadikan oleh Tuhan melainkan Allah akan memasukkannya ke
dalam syurga".
(Riwayat
Bukhari)
Manihah ialah memberikan kambing betina
pada orang lain agar diperah susunya binatang yang diberikan tadi, lalu dimakan
yakni diminum, kemudian dikembalikan lagi kepada yang memilikinya, apabila
sudah habis susu yang ada di dalam teteknya. Manihah itu dapat berupa kambing
dan disebut Manihatul 'ami atau Manihatusy syaati dan
dapat pula berupa unta, lalu disebut Manihatun naaqati.
139.
Kedua puluh tiga: Dari 'Adi bin Hatim r.a., katanya: Saya mendengar Nabi s.a.w.
bersabda:
"Takutlah pada siksa neraka itu, sekalipun dengan memberikan
sedekah potongan kurma".
(Muttafaq
'alaih)
Dalam
riwayat Bukhari dan Muslim, disebutkan lagi, dari 'Adi bin Hatim, katanya:
Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Tiada seorangpun dari engkau semua, melainkan akan diajak
berbicara oleh Tuhannya dan antara dia dengan Tuhannya tidak ada seorang
tarjumanpun(penyambung kata). Orang itu melihat ke sebelah kanannya, maka tidak
ada yang dilihat olehnya kecuali amalan yang telah dilakukannya sebelum itu
dari amalan yang baik dan juga dia melihat ke sebelah kirinya, maka tidak ada
pula yang dilihat olehnya, kecuali amalan yang dilakukan sebelum itu dari
amalan yang buruk. Dia melihat pula antara kedua tangannya, maka tidak ada yang
dilihatnya kecuali neraka yang ada di hadapannya. Maka takutlah engkau semua
pada siksa neraka, sekalipun dengan bersedekah potongan kurma. Kemudian
barangsiapa yang tidak menemukan sesuatu untuk disedekahkan, maka bersedekahlah
dengan ucapan yang baik saja".
140.
Keduapuluh empat: Dari Anas r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Sesungguhnya Allah itu nescaya
meredhai pada seseorang hamba, jikalau ia makan sesuatu makanan pagi ataupun
petang, kemudian mengucapkan puji-pujian kepada Allah atas makanan yang
dimakannya itu, ataupun meminum sesuatu minuman, kemudian mengucapkan
puji-pujian kepada Allah atas minuman yang diminumnya itu".
(Riwayat
Muslim)
Al-Aktah, dengan difathahkan hamzahnya,
ertinya ialah makan siang atau makan malam.
141.
Keduapuluh lima: Dari Abu Musa r.a. dari Nabi s.a.w., sabdanya:
"Setiap orang Islam itu harus bersedekah". Abu Musa bertanya:
"Tahukah Tuan, bagaimanakah jikalau ia tidak menemukan sesuatu untuk
disedekahkan?" Beliau menjawab: "Kalau tidak ada hendaklah ia bekerja
dengan kedua tangannya, kemudian ia dapat memberikan kemanfaatan kepada dirinya
sendiri, kemudian bersedekah". Ia bertanya lagi: "Tahukah Tuan,
bagaimanakah jikalau ia tidak kuasa berbuat demikian?" Beliau menjawab:
"Hendaklah ia memberikan pertolongan kepada orang yang menghajatkan bantuan".
Ia bertanya lagi: "Tahukah Tuan, bagaimanakah jikalau ia tidak dapat
berbuat demikian?" Beliau menjawab: "Hendaklah ia memerintah dengan
kebaikan atau kebagusan". Ia bertanya lagi: "Tahukah Tuan,
bagaimanakah jikalau ia tidak kuasa berbuat demikian." Beliau menjawab:
"Hendaklah ia menahan diri dari berbuat kejahatan, maka yang sedemikian
itupun sebagai sedekah yang diberikan olehnya".
(Muttafaq
'alaih)