بِسْمِ
اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
Amal soleh
apapun, baik itu solat, shaum, zakat, haji, infaq, birrul walidain (berbakti
kepada orang tua) dan sebagainya tidak mungkin diterima Allah Subhanahu Wa
Ta’ala dan tidak ada pahalanya bila tidak dilandasi tauhid yang bersih dari
syirik.
Berapapun
banyaknya amal kebaikan yang dilakukan seseorang tetap tidak mungkin ada ertinya
bila pelakunya tidak kufur kepada thaghut, sedangkan seseorang tidak dikatakan
beriman kepada Allah SWT apabila dia tidak kufur kepada thaghut.
Kufur kepada
thaghut serta iman kepada Allah SWT adalah dua hal yang dengannya orang boleh
dikatakan mukmin dan dengannya amalan boleh diterima, Allah Subhanahu Wa Ta’ala
berfirman:
مَنْ عَمِلَ
صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً
طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
“Siapa yang
melakukan amal soleh, baik lelaki atau perempuan sedang dia itu mukmin, maka
Kami akan berikan kepadanya penghidupan yang baik serta Kami akan memberikan
kepadanya balasan dengan balasan yang lebih baik dari apa yang telah mereka
amalkan.”
(QS. An Nahl
[16]: 97)
Dalam ayat
ini Allah Subhanahu Wa Ta’ala menetapkan pahala amal soleh hanya bagi orang
mukmin, sedang orang yang suka membuat tumbal, sesajen, meminta kepada orang
yang sudah mati atau mengusung sekulerisme, liberalisme, demokrasi atau
nasionalisme dan falsafah sistem syirik lainnya, dia bukanlah orang mukmin,
tetapi dia musyrik, kerana tidak kufur kepada thaghut, sehingga solat, shaum,
zakat dan ibadah lainnya yang dia lakukan tidaklah sah dan tidak ada pahalanya.
Juga Allah
Subhanahu Wa Ta’ala berfirman:
مَنْ عَمِلَ
سَيِّئَةً فَلا يُجْزَى إِلا مِثْلَهَا وَمَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ
أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ يُرْزَقُونَ فِيهَا
بِغَيْرِ حِسَابٍ
“Siapa yang
melakukan amal soleh, baik lelaki atau perempuan sedangkan dia mukmin, maka
mereka masuk syurga seraya mereka diberi rezeki di dalamnya tanpa perhitungan.”
(QS.
Ghafir/Al Mukmin[40]: 40)
Di dalam ayat
ini Allah Subhanahu Wa Ta’ala menetapkan pahala masuk syurga bagi orang yang
beramal soleh dengan syarat bahawa dia mukmin, sedangkan para pendukung
Pancasila, Demokrasi, dan Undang Undang Dasar buatan tidaklah dikatakan mukmin,
kerana tidak kufur kepada thaghut, tapi justeru dia adalah hamba thaghut.
Juga dalam
firman Allah Subhanahu Wa Ta’ala :
وَمَنْ يَعْمَلْ
مِنَ الصَّالِحَاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ
يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلا يُظْلَمُونَ نَقِيرًا
“Dan siapa
yang melakukan amalan-amalan soleh baik lelaki atau perempuan, sedang dia itu
mukmin, maka mereka masuk syurga dan mereka tidak dizalimi barang sedikitpun.”
(QS. An
Nisaa’ [4]: 124)
Dalam ayat
ini Allah Subhanahu Wa Ta’ala menetapkan pahala syurga bagi orang yang beramal
soleh, dengan syarat dia mukmin, sedangkan aparat thaghut, hamba demokrasi,
hamba Pancasila, Undang Undang Dasar buatan dan Pemerintah kafir, maka mereka
itu bukan mukmin, kerana tidak kafir terhadap thaghut, bahkan mereka menjadi
pelindung dan benteng thaghut.
Juga firman
Allah Subhanahu Wa Ta’ala:
وَمَنْ
يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلا يَخَافُ ظُلْمًا وَلا هَضْمًا
“Dan siapa
yang melakukan amal-amal soleh sedang dia itu mukmin, maka dia tidak takut
dizalimi dan tidak pula takut akan dikurangi.”
(QS. Thaha
[20]: 112)
Ini berbeda
dengan orang musyrik dan kafir, dia tidak dapat apapun dari amal soleh yang dia
kerjakan.
Juga firman
Allah Subhanahu Wa Ta’ala:
فَمَنْ
يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلا كُفْرَانَ لِسَعْيِهِ وَإِنَّا
لَهُ كَاتِبُونَ
“Dan siapa
yang melakukan amal soleh, sedang dia itu mukmin, maka tidak ada pengingkaran
terhadap amalannya dan sesungguhnya Kami tuliskan bagi dia apa yang dia lakukan.”
(QS. Al
Anbiya [21]: 94)
Sedangkan
para penguasa sistem syirik dan para pejabatnya serta para anggota parlimennya
bukanlah orang mukmin tetapi mereka adalah thaghut.
Semua ayat
mengisyaratkan iman untuk diterimanya amal soleh, sedangkan para penyembah
kuburan atau batu atau pohon keramat atau pengusung demokrasi atau hukum buatan
manusia atau falsafah syirik (seperti Pancasila, dan Undang Undang Dasar buatan)
atau aparat keamanan penguasa thaghut bukanlah orang yang kafir terhadap
thaghut.
Jadi, ke manakah
amalan-amalan yang mereka lakukan? Maka jawapannya; hilang, sirna lagi sia-sia,
sebagaimana firman Allah Subhanahu Wa Ta’ala:
لَئِنْ
أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَلَتَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ
“Sungguh,
bila kamu berbuat syirik maka hapuslah amalanmu, dan sungguh kamu tergolong
orang-orang yang rugi.”
(QS. Az Zumar
[39]: 65)
Amalan-amalan
yang banyak itu hilang sia-sia dengan satu kali saja berbuat syirik, maka apa
gerangan apabila orang tersebut terus-menerus berjalan di atas kemusyrikan,
padahal ayat ini ancaman kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam yang
tidak mungkin berbuat syirik. Dan begitu juga para nabi semuanya diancam dengan
ancaman yang sama. Allah Subhanahu Wa Ta’ala berfirman:
وَلَوْ
أَشْرَكُوا لَحَبِطَ عَنْهُمْ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
“Dan bila
mereka berbuat syirik, maka lenyaplah dari mereka apa yang pernah mereka
amalkan.”
(QS. Al An’am
[6]: 88)
Ya, lenyap bagaikan
debu yang disapu angin taufan, sebagaimana firman Allah Subhanahu Wa Ta’ala:
مَثَلُ
الَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ أَعْمَالُهُمْ كَرَمَادٍ اشْتَدَّتْ بِهِ الرِّيحُ
فِي يَوْمٍ عَاصِفٍ
“Orang-orang
yang kafir kepada Tuhannya, amalan-amalan mereka (orang-orang musyrik/ kafir)
adalah bagaikan debu yang diterpa oleh angin kencang di hari yang penuh badai.”
(QS. Ibrahim
[14]: 18)
Dalam ayat
ini Allah SWT serupakan amalan orang-orang kafir dengan debu, dan
kekafiran/kemusyrikan diserupakan dengan angin taufan. Apa jadinya bila debu
diterpa angin taufan? Tentu lenyaplah debu itu.
Allah juga
mengibaratkan amalan orang kafir itu dengan fatamorgana:
وَالَّذِينَ
كَفَرُوا أَعْمَالُهُمْ كَسَرَابٍ بِقِيعَةٍ يَحْسَبُهُ الظَّمْآنُ مَاءً حَتَّى
إِذَا جَاءَهُ لَمْ يَجِدْهُ شَيْئًا وَوَجَدَ اللَّهَ عِنْدَهُ فَوَفَّاهُ
حِسَابَهُ
“Dan
orang-orang kafir amalan mereka itu bagaikan fatamorgana di tanah lapang, yang
dikira air oleh orang yang dahaga, sehingga tatkala dia mendatanginya ternyata
dia tidak mendapatkan apa-apa, justeru dia mendapatkan (ketetapan) Allah di sana
kemudian Dia menyempurnakan penghitunganNya.”
(QS. An Nur
[24]: 39)
Orang yang
musyrik di saat dia melakukan solat, zakat, shaum, dan sebagainya, mengira bahawa
di sisi Allah SWT pahalanya banyak, tapi ternyata saat dibangkitkan dia tidak
mendapatkan apa-apa melainkan azab!
Dalam ayat
lain amalan-amalan mereka itu bagaikan debu yang bertaburan:
وَقَدِمْنَا
إِلَى مَا عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْنَاهُ هَبَاءً مَنْثُورًا
“Dan Kami
hadapkan apa yang telah mereka kerjakan berupa amalan, kemudian Kami jadikannya
debu yang bertaburan.”
(QS. Al
Furqan [25]: 23)
Sungguh…
sangatlah dia merugi sebagaimana dalam ayat lain:
قُلْ هَلْ
نُنَبِّئُكُمْ بِالأخْسَرِينَ أَعْمَالا (١٠٣) الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي
الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا
“Katakanlah,
“Apakah kalian mahu kami beritahukan kepada kalian tentang orang-orang yang
paling rugi amalannya, iaitu orang-orang yang sia-sia amalannya dalam kehidupan
di dunia ini, sedangkan mereka mengira bahawa mereka melakukan perbuatan baik?”
(QS. Al Kahfi
[18]: 103-104)
Ya, memang
mereka rugi kerana mereka lelah, penat, letih, berusaha keras, serta berjuang
untuk amal kebaikan, tapi ternyata tidak mendapat apa-apa kerana tidak
bertauhid. Allah Subhanahu Wa Ta’ala berfirman:
عَامِلَةٌ
نَاصِبَةٌ (٣) تَصْلَى نَارًا حَامِيَةً
“Dia beramal
lagi lelah, dia masuk neraka yang sangat panas.”
(QS. Al
Ghasyyiah [88]: 3-4).
Ini (tauhid)
adalah syarat paling mendasar yang jarang diperhatikan oleh banyak orang. Masih
ada dua syarat lagi yang berkaitan dengan satuan amalan, iaitu ikhlas dan
mutaba’ah. Dan berikut ini adalah penjelasan ringkasnya:
1. Ikhlas
Orang yang melakukan
amal soleh akan tetapi tidak ikhlas, namun justeru dia ingin dilihat orang atau
ingin didengar orang, maka amalan-amalan itu tidak diterima Allah Subhanahu Wa
Ta’ala sebagaimana firmanNya:
فَمَنْ كَانَ
يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلا صَالِحًا وَلا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ
رَبِّهِ أَحَدًا
“Siapa yang
mengharapkan perjumpaan dengan Tuhannya, maka hendaklah dia beramal soleh dan
tidak menyekutukan sesuatupun dalam ibadah kepada Tuhannya.”
(QS. Al Kahfi
[18]: 110)
Ayat ini
berkenaan dengan ikhlas, jadi orang yang saat melakukan amal soleh dan dia
bertujuan kepada yang lain di samping kepada Allah SWT, maka ia itu tidak
ikhlas.
Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda dalam hadits qudsiy: “Bahawa
Allah SWT berfirman: “Aku adalah yang paling tidak perlu akan sekutu, siapa
yang melakukan amalan di mana dia menyekutukan yang lain bersamaKu dalam amalan
itu, maka Aku tinggalkan dia dengan penyekutuannya.”
(HR. Muslim)
2. Mutaba’ah (sesuai dengan tuntunan Rasul)
Amal ibadah
meskipun dilakukan dengan ikhlas akan tetapi jika tidak sesuai dengan tuntunan
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam, maka pasti ditolak.
Beliau
Shalallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Siapa yang
melakukan amalan yang tidak ada dasarnya dari kami, maka itu tertolak.”
(HR. Muslim)
Beliau
Shalallahu‘alaihi wa sallam juga bersabda: “Jauhilah
hal-hal yang diada-adakan kerana setiap yang diada-adakan adalah bidaah, dan
setiap bidaah itu sesat.”
(HR. At
Tirmidzi)
Sedikit amal
tapi di atas sunnah adalah lebih baik daripada banyak amal dalam bidaah. Ibnu
Mas’ud radliyallahu ‘anhu berkata: “Ikutilah (tuntunan Rasulullah) dan jangan
mengada-ada yang baru.”
Jadi, dalam
urusan ibadah, antum harus bertanya pada diri sendiri: “Apa landasan atau dalil
yang engkau jadikan dasar? Kerana siapa engkau beramal?” Apabila tidak
mengetahui dasarnya maka tinggalkanlah amalan itu kerana hal itu lebih selamat
bagi kita.