Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Sabtu, 18 Mei 2013

Bab 139 Sunnahnya Memberikan Salam jikalau Berdiri Meninggalkan Majlis Dan Memisahkan Diri Kepada Kawan-kawan Duduknya, Banyak Ataupun Seorang




866. Daripada Abu Hurairah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Jikalau seseorang dari engkau semua berhenti pada sesuatu majlis, sudah tidak akan masuk ke tempat yang lebih muka lagi serta sudah akan duduk, maka hendaklah mengucapkan salam juga apabila ia hendak berdiri meninggalkan majlis, maka hendaklah mengucapkan salam pula setelah ia tegak berdiri. Tidaklah ucapan salam yang pertama yakni sewaktu mulai datang,  itu lebih berhak yakni lebih perlu dilakukan daripada yang kedua apabila hendak meninggalkan."
Diriwayatkan oleh Imam-imam Abu Daud dan Termidzi dan Termidzi mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan.




Bab 138 Haramnya Kita Memulai Bersalam Kepada Orang-orang Kafir Dan Caranya Menjawab Salam Kepada Mereka Dan Sunnahnya Mengucapkan Salam Kepada Orang-orang Yang Ada Di Dalam Majlis Yang Di Antara Mereka Ada Kaum Muslimin Dan Kaum Kafirin.




863. Daripada Abu Hurairah r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Janganlah memulai mengucapkan salam kepada orang Yahudi dan jangan pula kepada orang Nasrani. Maka jikalau engkau semua bertemu dengan salah seorang di antara mereka itu, yakni orang Yahudi atau Nasrani pada suatu jalanan, maka paksakanlah kepada mereka itu untuk melalui yang tersempit dari jalan itu."
(Riwayat Muslim)

864. Daripada Anas r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Jikalau ada golongan ahlulkitab, iaitu orang Yahudi atau Nasrani memberi salam kepadamu semua, maka ucapkanlah: Wa'alaikum."
(Muttafaq 'alaih)

865. Daripada Usamah r.a. bahawasanya Nabi s.a.w. berjalan melalui suatu majlis pertemuan, yang di dalamnya terdapat berbagai campuran antara kaum Muslimin dan kaum musyrikin iaitu para penyembah berhala dan ada pula orang Yahudi, lalu Nabi s.a.w. memberikan salam kepada mereka."
(Muttafaq 'alaih)



Bab 137 Salamnya Orang Lelaki Kepada Isterinya Dan Wanita Yang Menjadi Mahramnya Atau Kepada Orang Lain Yakni Bukan Isteri Atau Mahram, Seorang atau Banyak Yang Tidak Dikhuatirkan Timbulnya Fitnah Dengan Mereka Itu. Demikian Pula Salam Kaum Wanita Itu Pada lelaki Dengan Syarat Tidak Menimbulkan Fitnah.




860. Daripada Sahl bin Sa'ad r.a., katanya:

Yang Bermaksud : "Di rumah kita ada seorang wanita, atau dalam riwayat lain disebutkan: "Kita mempunyai seorang wanita yang sudah tua. la mengambil dari pokok tanaman sayur bernama silik lalu sayur itu diletakkan olehnya dalam kuali dan ia menumbuk biji-bijian gandum. Maka jikalau kita semua telah selesai melakukan solat Jumaat, kitapun pulanglah lalu kita mengucapkan salam pada wanita tadi, kemudian ia menghidangkan makanan yang dimasaknya itu pada kita."
(Riwayat Bukhari)

Tukarkiru ertinya menumbuk.

861. Daripada Ummu Hani' iaitu Fakhitah binti Abu Thalib radhi-allahu 'anha, katanya:

Yang Bermaksud : "Saya datang di tempat Nabi s.a.w. pada hari penaklukan kota Mekah dan beliau s.a.w. sedang mandi, sedang Fatimah menutupinya, kemudian saya mengucapkan salam pada-nya," dan selanjutnya Fakhitah menyebutkan kelanjutan Hadis ini sampai selesai. (Riwayat Muslim)

862. Daripada Asma' binti Yazid radhiallahu 'anha, katanya:

Yang Bermaksud : "Nabi s.a.w. berjalan melalui kita, iaitu kelompok kaum wanita, lalu beliau s.a.w. mengucapkan salam kepada kita."
Diriwayatkan oleh Imam-imam Abu Daud dan Termidzi dan Termidzi mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan. Ini adalah lafaznya Imam Abu Daud. Adapun lafaznya Imam Termidzi ialah: Bahawasanya Rasulullah s.a.w. berjalan dalam masjid pada suatu hari melalui sekelompok kaum wanita yang sedang duduk-duduk, lalu beliau s.a.w. memberikan isyarat dengan tangannya dengan disertai ucapan salam.



Khamis, 16 Mei 2013

Bab 136 Mengucapkan Salam Kepada Anak-anak





859. Daripada Anas r.a. bahawasanya ia berjalan melalui anak-anak lalu ia memberikan salam kepada mereka dan berkata: "Rasulullah s.a.w. itu juga melakukan seperti ini yakni mengucapkan salam kepada anak-anak."
(Muttafaq 'alaih)



Bab 135 Sunnahnya Bersalam jikalau Memasuki Rumah




Allah Taala berfirman:

Yang Bermaksud : "Maka apabila engkau semua memasuki rumah, ucapkanlah salam kepada dirimu sendiri sebagai penghormatan dari sisi Allah yang dlberkahi serta yang dianggap baik sekali."
(an-Nur: 61)

858. Daripada Anas r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda kepada saya:

Yang Bermaksud : "Hai anakku, jikalau engkau masuk ke tempat keluargamu, maka ucapkanlah salam. Kalau itu engkau lakukan, maka hal itu akan menyebabkan adanya keberkahan atas dirimu sendiri dan juga atas seluruh keluarga rumahmu."
Diriwayatkan oleh Imam Termidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan shahih.




Bab 134 Sunnahnya Mengulangi Salam Kepada Orang Yang Berulang Kali Pula Bertemu Dengannya Sekalipun Dalam Waktu Dekat, Seperti la Masuk Lalu Keluar Lalu Masuk Lagi Seketika Itu Ataupun Dihalang-halangi Oleh Pohon Dan Sebagainya Antara Kedua Orang Itu.






856. Daripada Abu Hurairah r.a. dalam meriwayatkan Hadisnya orang yang berbuat buruk dalam solatnya, bahawasanya orang itu datang lalu bersolat, kemudian datang lagi kepada Nabi s.a.w. terus ia memberi salam kepada beliau dan beliau menjawab salamnya, selanjutnya beliau bersabda: "Kembalilah bersolat lagi, sebab engkau tadi sebenarnya belum bersolat." Orang itu kembali lagi lalu bersolat, setelah itu datang lagi terus mengucapkan salam kepada Nabi s.a.w. sehingga ia melakukan sedemikian itu sampai tiga kali banyaknya.
(Muttafaq 'alaih)

857. Daripada Abu Hurairah r.a. pula dari Rasulullah s.a.w., sabdanya:

Yang Bermaksud : "Apabila seseorang di antara engkau semua bertemu saudaranya yakni sesama Muslim, maka hendaklah mengucapkan salam padanya. Jikalau antara keduanya itu terhalang oleh sebuah pohon, dinding atau batu kemudian bertemu lagi dengan saudaranya itu, maka hendaklah bersalam pula sekali lagi."
(Riwayat Abu Daud)




Bab 133 Adab-adab Kesopanan Bersalam.




854. Daripada Abu Hurairah r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Orang yang berkenderaan supaya memberi salam kepada orang yang berjalan dan orang yang berjalan kepada orang yang duduk dan orang yang sedikit kepada orang yang banyak jumlahnya.”
 (Muttafaq 'alaih)

Dalam riwayat Imam Bukhari disebutkan: "Dan orang kecil kepada orang tua."

855. Daripada Abu Umamah iaitu Shudai bin 'Ajlan al-Bahili r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Sesungguhnya seutama-utama manusia dengan Allah yakni yang lebih berhak mendekat kepada Allah ialah orang yang memulai memberikan salam di kalangan mereka itu."
Diriwayatkan oleh Imam Abu Daud dengan isnad yang baik. Ini juga diriwayatkan oleh Imam Termidzi dari Abu Umamah pula, demikian riwayatnya: Rasulullah s.a.w. ditanya: "Ya Rasulullah, ada dua orang yang saling bertemu muka, maka manakah di antara keduanya itu yang memulai bersalam." Beliau s.a.w. menjawab: "Ialah yang lebih utama di antara keduanya itu dengan Allah Taala." maksudnya orang yang lebih mendekatkan dirinya kepada Allah dengan mentaatiNya, sebab yang memulai itulah yang lebih dulu berzikirnya kepada Allah. Jadi lebih berhak untuk mendekatkan diri kepadaNya.
Diriwayatkan oleh Imam Termidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan.






Rabu, 15 Mei 2013

Bab 132 Kaifiyat Bersalam.





Disunnahkan agar seseorang yang memulai memberikan salam itu mengucapkan: Assalamu 'alaikum warahmatullahi wabarakatuh. Jadi ia menggunakan dhamir jamak, sekalipun orang yang diberi salam hanya seorang. Selanjutnya orang yang harus memberikan jawapan supaya mengucapkan: Wa 'alaikumus-salam warahma-tuliahi wabarakatuh. Jadi supaya ia menggunakan wawu athaf dalam ucapannya wa 'alaikum.

848. Daripada Imran bin al-Hushain radhiallahu 'anhuma, katanya:

Yang Bermaksud : Ada seorang lelaki datang kepada Nabi s.a.w., lalu ia mengucapkan: Assalamu 'alaikum. Kemudian beliau s.a.w. membalas salam orang tadi lalu duduk terus bersabda: "Sepuluh," maksudnya pahalanya dilipatkan sepuluh kalinya. Selanjutnya datang pula orang lain lalu ia mengucapkan: Assalamu 'alaikum warahmatullah. Beliau s.a.w. lalu membalas salamnya orang itu, lalu duduk lagi: "Dua puluh," maksudnya pahalanya dilipatkan dua puluh kali. Seterusnya ada pula orang lain yang datang, lalu mengucapkan: Assalamu 'alaikum warahmatullahi wabarakatuh. Kemudian beliau s.a.w. membalas salam orang tersebut, lalu duduk terus bersabda: "Tiga puluh," maksudnya pahalanya dilipatkan tiga puluh kali.
Diriwayatkan oleh Imam-imam Abu Daud dan Termidzi dan Termidzi mengatakan bahwa ini adalah Hadis hasan.

849. Daripada Aisyah radhiallahu 'anha, katanya: "Rasulullah s.a.w. Bersabda kepada saya:

Yang Bermaksud : "Ini Jibril menyampaikan salam padamu." Aisyah berkata: "Saya berkata: Wa 'alaihis-salam warahmatullahi Wabarakatuh."
(Muttafaq 'alaih)

Demikianlah yang ada dalam sebahagian beberapa riwayat dua kitab shahih yakni Shahih Bukhari dan Shahih Muslim dengan menggunakan wafaarakatuh, dan dalam sebahagian riwayat dengan membuang kata-kata itu. Penambahan dari orang yang dapat percaya itu boleh diterima.

850. Daripada Anas r.a. bahawasanya Nabi s.a.w. itu apabila berbicara mengucapkan sesuatu kalimat, selalulah beliau s.a.w. mengulanginya sampai tiga kali, sehingga dapat dimengerti ucapannya itu dan apabila beliau s.a.w. itu datang pada sesuatu kaum, lalu beliau memberikan salam kepada mereka maka salamnya itupun diucapkannya tiga kali."
(Riwayat Bukhari)

Hal yang sedemikian ini ditangguhkan jikalau kelompok kaum itu memang banyak jumlah orangnya.

851. Daripada al-Miqdad r.a. dalam Hadisnya yang panjang, berkata:

Yang Bermaksud : "Kita  maksudnya al-Miqdad dengan kawannya mengaturkan kepada Nabi s.a.w. akan bahagian yakni berupa susu, kemudian beliau datang di waktu malam lalu memberi salam dengan suatu ucapan salam yang tidak sampai membangunkan orang yang tidur, tetapi dapat menperdengarkan kepada orang yang jaga. Selanjutnya Nabi s.a.w. datang lagi lalu memberi salam sebagaimana salamnya yang sudah-sudah."
(Riwayat Muslim)

852. Daripada Asma' binti Yazid radhiallahu 'anhuma bahawasanya Rasulullah s.a.w. berjalan dalam masjid pada suatu hari dan di situ ada sekelompok kaum wanita yang sedang duduk-duduk, lalu beliau s.a.w. memberikan isyarat dengan tangannya dengan disertai ucapan salam pula."
Diriwayatkan oleh Imam Termidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan.

Hal ini ditangguhkan bahawasanya Rasulullah s.a.w. itu mengumpulkan antara ucapan salam dengan isyarat tangan dan hal yang sedemikian itu dikuatkan oleh suatu Hadis dalam riwayat Imam Abu Daud bahawasanya beliau s.a.w. lalu memberikan salam kepada kita(kaum wanita yang duduk-duduk tadi).

853. Daripada Abu Jurat al-Hujaimi r.a., katanya:

Yang Bermaksud : "Saya mendatangi Rasulullah s.a.w. lalu saya berkata: "Alaikas-salam ya Rasulullah." Beliau s.a.w. lalu bersabda: "Janganlah mengucapkan 'Alaikas-salam sebab sesungguhnya, 'Alaikas-salam itu adalah cara penghormatan kepada orang-orang yang sudah mati."
Diriwayatkan oleh Imam-imam Abu Daud dan Termidzi dan Termidzi mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan shahih. Keterangannya sudah terdahulu dengan kelengkapannya yang panjang (lihat Hadis no. 793).



Bab 131 Kitab Bersalam Keutamaan Mengucapkan Salam Dan Perintah Untuk Meratakannya.




Allah Taala berfirman:

Yang Bermaksud : "Hai orang-orang yang beriman, janganlah engkau semua memasuki rumah yang bukan rumah-rumahmu sendiri, sehingga engkau semua meminta izin lebih dulu serta mengucapkan salam kepada ahlinya  yakni orang yang ada di dalamnya."
(an-Nur: 27)

Allah Taala berfirman lagi:

Yang Bermaksud : “Jikalau engkau semua memasuki rumah, maka ucapkanlah salam kepada dirimu sendiri sebagai penghormatan dari Allah yang diberkahi dan dianggap baik."
(an-Nur: 61)

Allah Taala berfirman pula:

Yang Bermaksud : "Jikalau engkau semua diberi penghormatan dengan sesuatu penghormatan yakni salam,  maka jawablah penghormatan  atau salam itu dengan yang lebih baik daripadanya atau balaslah dengan yang serupa dengannya."
(an-Nisa': 86)

Allah Taala juga berfirman:

Yang Bermaksud : "Adakah sudah sampai padamu cerita tamu Ibrahim yang dimuliakan. Di waktu mereka masuk padanya, lalu mereka mengatakan: "Salam." Ibrahim menjawab: "Salam."
(al-Dzariyat: 24)

842.Daripada Abdullah bin 'Amr bin al-'Ash radhiallahu 'anhuma bahawasanya ada seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah s.a.w.:

Yang Bermaksud : "Manakah amalan Islam yang terbaik?" Beliau menjawab: "Iaitu engkau memberikan makanan dan engkau mengucapkan salam kepada orang yang sudah engkau kenal dan orang yang belum engkau kenal."
(Muttafaq 'alaih)

843. Daripada Abu Hurairah r.a. dari Nabi s.a.w, sabdanya:

Yang Bermaksud : "Ketika Allah Taala menciptakan Adam, lalu Dia berfirman: Pegilah hai Adam, lalu ucapkanlah salam kepada mereka iaitu kelompok para malaikat yang sedang duduk-duduk, kemudian dengarlah bagaimana cara mereka memberikan penghormatan itu padamu, kerana sesungguhnya yang sedemikian itulah cara engkau harus memberikan penghormatan dan juga cara penghormatan untuk semua keturunanmu." Adam lalu mengucapkan: Assalamu 'alaikum. Kemudian para malaikat menjawab: Assalamu 'alaika warahmatullah. Jadi mereka menambahkan untuknya kata-kata warahmatullah."
(Muttafaq 'alaih)

844. Daripada Abu Umarah yaitu al-Bara' bin 'Azib radhiallahu anhuma, katanya:

Yang Bermaksud : "Kita semua diperintah oleh Rasulullah s.a.w. untuk melakukan tujuh perkara, iaitu meninjau orang sakit, mengikuti jenazah, mentasmitkan orang yang bersin  yakni mendoakan supaya beroleh kerahmatan dengan mengucapkan: Yarhamukallah kepada orang yang bersin jikalau ia mengucapkan: Alhamdulillah, menolong orang yang lemah, membantu orang yang dianiaya, meratakan salam dan melaksanakan sumpah."
(Muttafaq 'alaih)
Ini adalah salah satu dari berbagai riwayat Imam Bukhari.

845. Daripada Abu Hurairah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Tidak akan masuk syurga engkau semua itu sehingga engkau semua beriman dan tidak akan dinamakan beriman engkau semua itu sehingga engkau semua saling cinta-mencintai. Tidakkah engkau semua suka kalau saya menunjukkan kepadamu semua pada sesuatu yang jikalau engkau semua melakukannya tentu engkau semua akan saling cinta-mencintai? Iaitu ratakanlah salam antara sesamamu semua!"
(Riwayat Muslim)

846. Daripada Abu Yusuf iaitu Abdullah bin Salam r.a., katanya: "Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Hai sekalian manusia, ratakanlah salam, berikanlah makanan, pereratkanlah kekeluargaan, bersolatlah di waktu malam sedang para manusia sedang tidur, maka engkau semua akan masuk syurga dengan selamat."
Diriwayatkan oleh Imam Termidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis shahih.

847. Daripada at-Thufail bin Ubay bin Ka'ab bahawasanya ia mendatangi Abdullah bin Umar, lalu ia pergi bersamanya ke pasar, at-Thufail berkata:

Yang Bermaksud : "Jikalau kita pergi ke pasar, maka tidaklah Abdullah itu melalui seorang penjual loak ataupun penjual dagangan apapun juga, tidak pula memalui seseorang miskin, kecuali ia pasti memberi salam padanya."
At-Thufail berkata: "Pada suatu hari saya datang lagi di tempat (Abdullah bin Umar, lalu ia meminta supaya saya mengikutinya ke pasar. Saya berkata: "Apa yang akan engkau kerjakan di pasar, sedangkan engkau tidak akan berhenti untuk berjualan dan tidak pula menanyakan harga sesuatu barang untuk membelinya, tidak pula berpencaharian di pasar itu, juga tidak perlu duduk-duduk dalam tempat-tempat duduk di pasar". Saya berkata pula: "Duduk Sajalah di sini dengan kami dan kita dapat bercakap-cakap."
Abdullah lalu berkata: "Hai Abu Bathn" ertinya Pak Perut dan memang at-Thufail mempunyai perut besar: "Hanyasanya kita pergi ke pasar itu adalah untuk meratakan salam dan kita mengucapkan salam kepada siapa saja yang kita bertemu dengannya."
Diriwayatkan oleh Imam Malik dalam kitab Al-Muwaththa' dengan isnad shahih.




Isnin, 13 Mei 2013

Bab 130 Impian Dan Apa-apa Yang Berhubungan Dengan Impian Itu




Allah Taala berfirman:

Yang Bermaksud : "Dan setengah daripada tanda-tanda kekuasaan Tuhan ialah tidurmu semua di waktu malam dan siang."
(ar-Rum: 23)

835. Daripada Abu Hurairah r.a., katanya: "Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Tidak ada yang tertinggal dari kenubuwatan itu melainkan hal-hal yang menggembirakan." Para sahabat sama bertanya: "Apakah hal-hal yang menggembirakan itu?" Beliau s.a.w. bersabda: "Iaitu impian yang baik."
(Riwayat Bukhari)

836. Daripada Abu Hurairah r.a. pula bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Jikalau zaman sudah dekat yakni dekat dengan datangnya hari kiamat, maka impian seseorang mukmin itu hampir tidak dusta dan impian seseorang mukmin itu adalah sebahagian dari empat puluh enam bahagian dari kenubuwatan."
(Muttafaq 'alaih)
Dalam riwayat lain disebutkan: "Nabi s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Dan yang terbenar di antara engkau semua tentang impiannya ialah yang terbenar pembicaraannya."

837. Daripada Abu Hurairah r.a. puta, katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Barangsiapa yang bermimpi melihat saya dalam tidur, maka ia akan melihat saya di waktu jaga yakni melek dan ini ditakwilkan sewaktu di akhirat nanti atau seolah-olah ia melihat saya di waktu jaga, kerana syaitan itu tidak dapat menyerupakan dirinya dengan diriku," maksudnya tidak dapat menjelmakan diri seperti beliau s.a.w. itu."
(Muttafaq 'alaih)

838. Daripada Abu Said al-Khudri r.a. bahawasanya ia mendengar Nabi s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Jikalau seseorang di antara engkau semua bermimpi melihat sesuatu impian yang ia menyukainya maka hanyasanya impian itu adalah dari Allah Taala. Maka dari itu hendaklah mengucapkan pujian kepada Allah atas impian tadi yakni membaca Alhamdulillah dan hendaklah memberitahukan impiannya itu pada orang lain." Dalam suatu riwayat lain disebutkan: "Maka janganlah memberitahukan impiannya tersebut, kecuali kepada orang yang ia mencintainya. Tetapi jikalau bermimpi melihat impian yang selain demikian iaitu impian buruk dan tidak disukai, maka hanyasanya impian tadi adalah dari syaitan. Oleh kerana itu hendaklah ia memohonkan perlindungan kepada Allah daripada keburukannya yakni membaca ta'awwudz dan janganlah menyebut:nyebutkannya kepada orang lain, sebab sesungguhnya impian sedemikian itu tidak akan membahayakan dirinya."
(Muttafaq 'alaih)

839. Daripada Abu Qatadah r.a., katanya: "Nabi s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Impian yang baik, dan dalam riwayat lain disebutkan: Impian yang indah itu berasal dari Allah dan impian buruk itu dari syaitan. Maka barangsiapa yang melihat sesuatu impian yang ia tidak menyukainya, hendaklah ia meniup di sebelah kirinya sebanyak tiga kali dan hendaklah pula memohonkan perlindungan kepada Allah dari syaitan yakni membaca ta'awwudz iaitu A'udzu billahi minasy syaithanir rajim, kerana sesungguhnya impian buruk tadi tidak akan membahayakan dirinya."
'Annaftsu ertinya tiupan yang dilakukan tiga kali ke sebelah kiri itu ialah suatu hembusan nafas yang halus tanpa mengeluarkan ludah.

840. Daripada Jabir r.a. dari Rasulullah s.a.w., sabdanya:

Yang Bermaksud : "Jikalau seseorang di antara engkau semua melihat impian yang ia tidak menyukainya, maka hendaklah ia berludah di sebelah kirinya tiga kali dan hendaklah pula ia memohonkan perlindungan kepada Allah dari godaan syaitan yakni membaca ta'awwudz sebanyak tiga kali dan lagi baiklah ia beralih dari sebelah yang ia tidur di atasnya tadi yakni kalau tadinya miring kiri hendaklah beralih ke kanan dan demikian pula sebaliknya."
(Riwayat Muslim)

841. Daripada Abul Asqa' iaitu Watsilah bin al-Asqa' r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Sesungguhnya termasuk sebesar-besar kedustaan ialah apabila seseorang itu mengaku-aku pada orang yang selain ayahnya yakni bukan keturunan si Fulan, tetapi ia mengatakan keturunannya, atau orang yang mengatakan ia bermimpi melihat sesuatu yang sebenarnya tidak memimpikannya* atau ia mengucapkan atas Rasulullah s.a.w. sesuatu yang tidak disabdakan olehnya yakni bukan sabda Nabi s.a.w. dikatakan sabdanya."
(Riwayat Bukhari)

Keterangan:

Dalam Hadis di atas disebutkan bahawa di antara sebesar-besar kedustaan ialah:

a. Mengaku kepada seseorang yang bukan ayahnya sebagai ayahnya sendiri adalah termasuk dusta terbesar, kerana membuat-buat sesuatu atas nama Allah Taala, seolah-olah orang yang berdusta itu mengatakan: "Allah membuat aku dari mani si Fulan itu," padahal sebenarnya bukan orang yang ditunjuk itu yang menyebabkan kejadiannya. Orang yang berbuat demikian itu ada kalanya ingin dihormati atau diagung-agungkan sebab yang diakui sebagai ayahnya adalah seorang pembesar yang berkedudukan tinggi atau orang hartawan, ada kalanya pula kerana ingin dianggap keturunan ningrat kerana yang diakui sebagai ayahnya adalah seorang bangsawan dan ada kalanya sebab yang Iain-Iain. Tetapi pada pokoknya disebabkan oleh kesombongan dan menginginkan penghormatan untuk dirinya.

b. Mengatakan bermimpi apa yang tidak dimimpikan, inipun dusta yang amat besar. Adapun sebabnya adalah sebagaimana yang diterangkan sebagai penjelasan yang tertera di bawah ini.
Sehubungan dengan dusta dalam hal impian ini, Rasulullah s.a.w. pernah bersabda yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dari Ibnu Abbas r.a., iaitu:

Yang Bermaksud : "Barangsiapa yang mengaku bermimpi dengan sesuatu impian yang sebenarnya tidak diiihatnya, maka pada hari kiamat nanti akan dipaksa duduk di antara dua butir biji gandum, tetapi ia tidak mungkin dapat melakukannya."

c. Mengucapkan sesuatu dusta atas nama Nabi Muhammad s.a.w., maksudnya sesuatu yang bukan sabda Nabi s.a.w. dikatakan sabdanya, atau sesuatu yang disabdakan oleh beliau s.a.w. itu haram, tetapi dikatakan halal dan demikian pula sebaliknya. Orang semacam itu diancam akan dilemparkan dalam neraka dan diperintahkan mencari tempat kediamannya dalam neraka itu, sebagai tempat tedudukannya. Sebuah Hadis yang diriwayatkan oleh Imam-imam Bukhari, Muslim, Termidzi dan Iain-Iain dari Anas r.a. menyebutkan:

Yang Bermaksud :  "Barangsiapa yang berdusta atas namaku (Nabi Muhammad) dengan sengaja, maka hendaklah ia mengambil tempat duduknya atau tempat kediamannya daripada neraka."





Bab 129 Adab-adab Kesopanan Dalam Majlis Dan Kawan Duduk.



822. Daripada Ibnu Umar radhiallahu 'anhuma, katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Janganlah seseorang di antara engkau semua itu menyuruh berdiri pada seseorang dari tempat duduknya kemudian ia sendiri duduk di situ, tetapi berikanlah keluasan tempat serta kelapangan pada orang lain yang baru datang."
Ibnu Umar itu apabila ada seorang yang berdiri dari tempat duduknya kerana menghormatnya, ia tidak suka duduk di tempat orang tadi itu.
(Muttafaq 'alaih)

823. Daripada Abu Hurairah r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Jikalau seseorang di antara engkau semua itu berdiri dari tempat duduknya, kemudian ia kembali ke situ, maka ia memang lebih berhak untuk menempati tempat duduknya tadi."
(Riwayat Muslim)

824. Daripada Jabir bin Samurah radhiallahu'anhuma, katanya:

Yang Bermaksud : "Kita semua itu apabila mendatangi Nabi s.a.w., maka setiap seseorang dari kita itu duduk di tempat mana ia berakhir maksudnya tidak sampai melangkahi bahu orang lain untuk menuju ke tempat yang lebih muka."
Diriwayatkan oleh Imam-imam Abu Daud dan Termidzi dan Termidzi mengatakan bahwa ini adalah Hadis hasan.

825. Daripada Abu Abdillah iaitu Salman al-Farisi r.a., katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Tidaklah seseorang itu mandi pada hari Jumaat dan ia bersuci sekuasa yang dapat ia lakukan, juga berminyak dari minyaknya ataupun mengenakan sesuatu dari minyak harum yang ada di rumahnya, kemudian ia keluar  ke masjid, lalu ia tidak memisah-misahkan antara dua orang yang sedang duduk, selanjutnya ia bersolat apa yang ditentukan atasnya yakni solat sunnah tahiatul masjid dan seterusnya ia mendengarkan jikalau imam berbicara atau berkhutbah, melainkan orang yang melakukan semua itu tentu diampunkan untuknya antara hari Jumaat yang dilakukan itu dengan hari Jumaat yang lainnya iaitu hari Jumaat berikutnya."

826. Daripada 'Amr bin Syu'aib dari ayahnya dari nenek lelakinya r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Tidak halallah bagi seseorang itu kalau memisahkan tempat duduk antara dua orang, melainkan dengan izin kedua orang itu."
Diriwayatkan oleh Imam-imam Abu Daud dan Termidzi dan Termidzi mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan.

Dalam riwayat Abu Daud disebutkan: Nabi s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Janganlah seseorang itu duduk antara dua orang yang sudah duduk lebih dulu, melainkan dengan izin keduanya."

827. Daripada Hudzaifah al-Yaman r.a. bahawasanya Rasulullah melaknat kepada orang yang duduk di tengah lingkaran maksudnya orang-orang banyak duduk di tepi melingkari sesuatu tempat lalu orang itu datang belakangan terus melangkahi bahu mereka dan duduk di tengah-tengah orang banyak.
(Riwayat Abu Daud dengan isnad hasan)

Imam Termidzi juga meriwayatkan dari Abu Mijlaz bahawasanya ada seorang lelaki duduk di tengah lingkaran, lalu Hudzaifah berkata:

Yang Bermaksud : "Dilaknat atau lisannya Muhammad s.a.w. atau Allah melaknat atas lisannya Muhammad s.a.w. pada orang yang duduk di tengah-tengah lingkaran."
Imam Termidzi mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan shahih.

828. Daripada Abu Said al-Khudri r.a., katanya: "Saya mendengar Rasulullah bersabda:

Yang Bermaksud : "Sebaik-baik tempat duduk yakni majlis ialah yang terlebar yakni terluas ruangannya."
Diriwayatkan oleh Imam Abu Daud dengan isnad shahih menurut syarat Imam Bukhari.

829. Daripada Abu Hurairah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Barangsiapa yang duduk di dalam suatu majlis, lalu banyak senda guraunya yang tidak bermanfaat dalam majlis tadi, lalu ia mengucapkan sebelum berdiri meninggalkan majlis itu, demikian yang ertinya: "Maha Suci Engkau, ya Allah dan saya mengucapkan puji-pujian padaMu. Saya menyaksikan bahawasanya tiada Tuhan melainkan Engkau, saya mohon ampun serta bertaubat padaMu, melainkan orang tersebut pasti diampunkan untuknya apa-apa yakni dosa yang diperolehnya dari majlis yang sedemikian tadi."
Diriwayatkan oleh Imam Termidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan shahih.

830. Daripada Abu Barzah r.a. katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda pada penghabisannya jikalau beliau s.a.w. hendak berdiri dari majlis yang ertinya:

"Maha Suci Engkau ya Allah dan saya mengucapkan pujian-pujian padaMu. Saya menyaksikan bahawasanya tiada Tuhan melainkan Engkau, saya mohon ampun serta bertaubat padaMu."
Kemudian ada seorang lelaki berkata: "Ya Rasulullah, sesungguhnya Tuan mengucapkan sesuatu ucapan yang tidak pernah Tuan ucapkan sebelum ini?" Beliau s.a.w. bersabda:

"Yang sedemikian itu adalah sebagai penebus dari apa saja yakni kekurangan-kekurangan atau kesalahan-kesalahan  yang ada di dalam majlis itu."
Diriwayatkan oleh Imam Abu Daud, juga diriwayatkan oleh Imam Hakim iaitu Abu Abdillah dalam kitab Al-Mustadrak dari riwayat Aisyah radhiallahu 'anha dan ia mengatakan bahawa Hadis ini adalah shahih isnadnya.

831. Daripada Ibnu Umar radhiallahu 'anhuma, katanya:

Yang Bermaksud : "Jarang sekali Rasulullah s.a.w. itu berdiri meninggalkan sesuatu majlis, sehingga lebih dulu beliau s.a.w. berdoa dengan doa-doa di bawah ini yang ertinya:
"Ya Allah, bagikanlah kepada kita dari takut kita padaMu sesuatu yang menghalang-halangi antara kita dengan bermaksiat padaMu. Juga dari taat kita padaMu sesuatu yang dapat menyampaikan kita kepada syurgaMu. Demikian pula dari keyakinan yang dapat meringankan kita menghadapi bencana-bencana di dunia ini. Ya Allah, berikanlah kenikmatan kepada kita dengan adanya pendengaran, penglihatan dan kekuatan kita, selama Engkau masih menghidupkan kita dan jadikanlah semua itu sebagai yang tertinggal dari kita yakni sampai di akhir hayat hendaklah masih dapat digunakan sebaik-baiknya. Jadikanlah pembalasan kita itu tertuju kepada orang yang menganiaya kepada kita. Berilah kita pertolongan kepada orang yang memusuhi kita dan janganlah dijadikan bencana kita ini menimpa agama kita. Jangan pula menjadikan dunia ini sebagai sebesar-besar perhatian yang kita menuju padanya atau puncak dari ilmu pengetahuan kita sehingga tidak memberikan kemanfaatan sama sekali untuk urusan akhirat. Demikian pula janganlah memberikan kekuasaan untuk memerintah kita kepada orang yang tidak belas kasihan kepada kita."
Diriwayatkan oleh Imam Termidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan.

832 Daripada Abu Hurairah r.a., Katanya: 'Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang Bermaksud : "Tiada sesuatu kaumpun yang berdiri meninggalkan sesuatu majlis dan tidak sama berzikir kepada Allah Taala dalam majlis itu, melainkan semua itu berdiri bagaikan bangkai keldai dan mereka semuanya memperoleh penyesalan."
(Riwayat Abu Daud dengan isnad shahih)

833. Daripada Abu Hurairah r.a. pula dari Nabi s.a.w., sabdanya:

Yang Bermaksud : "Tiada sesuatu kaumpun yang duduk di suatu majlis yang mereka itu tidak berzikir kepada Allah Taala dalam majlis tadi, juga tidak mengucapkan bacaan selawat kepada Nabi mereka di dalamnya, melainkan atas mereka itu ada kekurangannya. Jikalau Allah berkehendak, maka Allah akan menyiksa kepada mereka dan jikalau Allah berkehendak, maka Allah akan mengampunkan pada mereka."
Diriwayatkan oleh Imam Termidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan.

834. Daripada Abu Hurairah r.a. pula dari Rasulullah s.a.w., sabdanya:

Yang Bermaksud : “Barangsiapa yang duduk di suatu tempat duduk dan ia tidak berzikir kepada Allah Taala dalam duduknya itu, maka atasnya adalah kekurangan dari Allah dan barangsiapa yang berbaring di suatu tempat pembaringan dan ia tidak berzikir kepada Allah Taala dalam berbaringnya itu, maka atasnya adalah kekurangan dari Allah."
(Riwayat Abu Daud)

Sudah terdahulu uraian perihal erti Attirah baru-baru ini yakni dalam Hadis no. 813.