Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Jumaat, 30 Disember 2016

R 138 PERKARA-PERKARA SUNAT DALAM SOLAT

Cuba perhatikan apakah rahsia-rahsia perbuatan kita.
Kita ada isteri dan anak, kita biar dia jadi tua dan besar tak buat apa-apa. Kita tak ajar dan didik mereka pastinya sukar nak jadikan mereka soleh solehah.

‎Begitulah solat kita yang telah kita lakukan puluhan tahun ada yang dah solat 30, 40, 50. 60 bahkan ada yang dah 70 tahun. Tetapi bagaimana kualiti solat kita? Sejauh mana kesempurnaannya?
Jalan nak cepat berhubung dengan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA melalui solat. Kita kena perhatikan solat kita.
Ramai ulama menulis kitab dalam Mazhab Syafie berkaitan ketelitian ibadah solat.
‎Perkara yang disunatkan dalam solat merupakan satu cabang penting dalam bab solat.

1. Sunat kita masuk solat dengan semangat/himmah. Solat akan merehatkan penat dan keletihan kita.
RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM  suruh Bilal rehatkan kami ya Bilal... iaitu untuk mengerjakan solat.
‎Supaya kita menyalahi apa yang ALLAH SUBHANAHU WA TAALA perintah.

"Orang munafik tidak bersolat melainkan dengan bermalas-malas."
‎Solatlah seolah-olah kita akan mati esok.
‎Makruh bila kita rasa malas ketika nak solat.
‎Adakah kita rasa bila habis solat kita rasa nak solat lagi atau bila imam baca lambat bagaimana perasaan kita. Jika kita rasa nak cepat habis sahaja dalam solat kita belum dapat kemanisan solat lagi.
‎Menurut Sheikh Daud Fatani berkata bila kita solat ... kita serah segala urusan kita kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA barulah kita akan rasa khusyuk.
Tetapi ramai kita tidak yakin dan masih bawa urusan dunia kita dalam solat hingga menjejaskan khusyuknya solat.
‎Rukuk ‘sebagai tanda khudhu' tunduk patuh tubuh badan dan hati kita kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA.
‎Duduk kita dalam solat sebagai menzahirkan rindu kita kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Kita baca Rabbighfirli warhamni wajburni warfa'ni warzukni.....kata ulama siapa yang menghayati bacaan ini semasa membacanya ALLAH SUBHANAHU WA TAALA benarkannya masuk melalui mana-mana 8 pintu syurga.
‎Dalam solat rukun yang paling banyak ialah sujud. Jika dihayati sungguh-sungguh bacaan dalam sujud itu Maha suci ALLAH Tuhan yang maha tinggi dan segala puji bagiMu (Subhana Rabbiyal A'la wabihamdhih)sepatutnya selepas solat kita akan rasa rendah di sisi ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dan hidup dengan tawadhu'. Kita jadi besar diri dan tidak rasa kehebatan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA sebab tidak rasa apa-apa bila sujud dalam solat yang sudah bertahun-tahun kita lakukan. Tahu-tahu imam dah beri salam.
‎Sunat solat dari segi syariatnya dalam keadaan khusyuk. Tetapi dari segi hakikat sepatutnya wajib kita khusyuk sedar dan menghadirkan diri semasa solat menyembah ALLAH SUBHANAHU WA TAALA.
Berapa ramai orang yang solat tetapi tak dapat apa-apa.
‎Tidak dihitung solat itu kecuali pada apa yang dia sedar dalam solatnya. Sebab itu penting kita tahu makna bacaan dalam solat kita.

Peringkat Khusyuk

1. Khusyuk yang sangat dituntut memahami makna semua bacaan dalam solat.

2. Kita sedar kita sedang bersolat.

3. Sekurang-kurangnya kita sedar sebahagian kecil dari solat kita contohnya kita sedar makna ketika baca syahadah atau sebahagian dari mana-mana bahagian solatnya.
Cara Khusuk ialah dengan menghadirkan diri seolah-olah kita di hadapan raja. Penuh sopan santun. Itulah yang selayaknya kita berakhlak di hadapan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Jangan cincai atau ambil ringan sahaja.
‎Kata Ulama untuk dapat khusyuk kita perlu:

1. Memusatkan tumpuan hati kita semata-mata kerana ALLAH SUBHANAHU WA TAALA.

2. Memanjangkan rukuk dan sujud ..... jika solat sendiri sunat baca 11 kali.

3. Mentadabbur maknanya bacaan dalam solat kita. Kita solat berpuluh tahun tapi tak rasa seronok macam kita main dengan hp kita.

4. Memahami makna zikir. Tiada urusan yang lebih besar dari urusan kita dengan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA.

- Menurut Sheikh Zam Zam kita solat sama saja. Masa kita solat kita akan ingat anak isteri dan dunia sebab ayat yang dibaca cerita tentang haid. Pastinya ia akan mengingatkan kita kepada perempuan yang datang haid yang mungkin ia adalah anak atau isteri kita. Kita baca ayat" adakah kamu tidak melihat unta dicipta "- gambaran ayat ini mengingatkan kita akan kebesaran ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dengan penciptaan unta.... itulah khusyuk.
- ‎Bila imam atau kita baca ayat azab kita sepatutnya berlindung dengan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dari ancaman ayat itu. Begitu juga bila imam baca ayat nikmat kita patut menggambarkan perasaan gembira kita dalam solat itu. Penghayatan inilah yang menjadikan manisnya solat kita seterusnya merasai khusyuknya solat.

5. Sunat kita terus menerus mahallil melihat tempat sujud. Makruh solat dalam keadaan melihat perkara yang menghalang kita dari khusyuk. Kita lihat dan baca jenama kain atau tulisan jamaah depan kita. Gajah Duduk, Atlas, hard rock cafelah dan sebagainya. Sebaiknya janganlah tunjukkan jenama kain atau baju yang ada tulisan semasa kita solat. Secara tidak sedar kita telah mengganggu khusyuk jamaah yang bersolat di belakang kita.
‎Nak dapat khusyuk lagi solatlah di depan kaabah, dalam suasana yang agak gelap sedikit dan solat jenazah.
‎Kaedah pemilihan Imam solat fardhu aulanya ialah Imam hendaklah faqih. Syarat qari adalah syarat berikut.
Solat jenazah afdhal imam yang tua. Dengar suara nazak imam sudah cukup menginsafkan jemaah di belakang untuk mengingatkan kematian.

6. Sunat melihat jari telunjuk ketika membaca syahadah dalam bacaan tahyat.
‎Gerak-gerak jari ketika ini dengan tiada tujuan boleh membatalkan solat.

7. Sunat berzikir lepas solat sekadar tidak mengganggu orang yang sedang solat. Boleh baca kuat jika doanya menuntut makmum mengaminkan doa Imam.

- Sunat memulakan doa dengn ucapan alhamdulillah memuji ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Kemudian selawat. Menutupnya dengan selawat juga dan ucapan alhamdhulillah.
- ‎Sunnah Nabi akan baca Innalhamdhulillah.. bila mulakan ucapan.

- Bila malaikat amin sama dengan amin kita, akan dimakbulkan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA doa-doa kita.

- Sunat kita baca amin setiap ayat doa yang dibacakan imam dan sunat juga angkat tangan.

Sunat imam selepas solat menjadikan bahu kanannya mengadap makmum dan bahu kirinya mengadap qiblat.

Selepas solat imam duduk tahyat baca istighfar, baca Allahumma ajirna minannar. "Ya ALLAH jauhkan aku dari api neraka". Neraka akan jawab "Allahumma ajirhu minannar- "Ya ALLAH jauhkan dia dari neraka". Bacalah 3/7 kali selepas solat subuh dan maghrib.

17 rakaat kita solat setiap hari umpama 17 jam bekerja setiap hari.

Doa mulakan dengan puji ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Sesungguhnya zat ALLAH SUBHANAHU WA TAALA itu hidup. ALLAH SUBHANAHU WA TAALA malu orang yang doa mengangkat tangan dan mendongakkan kepala ke langit.

Nabi bila angkat tangan nabi tak akan alihkan ke bawah sehingga ia menyapu ke muka. Nabi angkat tangan hingga ke pundak/bahu.

Nabi dalam doa minta hujan nabi akan angkat tangan lebih tinggi hingga nampak cahaya putih di ketiak nabi.

Berdoalah dalam keadaan berwudhuk.

Sunat makmum menunggu imam habis baca doa baru bangun.

Sunat ada sutrah penghalang diha dapan kita ketika solat. Jangan jadikan kitab al Quran dan buku kita sebagai sutrah.

Saf pertama yang dekat dengan imam lebih baik dari saf yang lain. Ganjaran berada di saf lain masih 27 tetapi qualitinya tak sama macam 27 ganjaran berada di saf hadapan.

Diharamkan dengan sengaja melalui antara orang dengan sutrahnya. Makruh solat di tempat laluan orang masuk masjid. contohnya solat di pintu masuk masjid.

Solatlah mendepani dinding atau tiang.

Siapa yang tahu besarnya dosanya orang lalu di depan orang yang sedang solat lebih baik dia menunggu 40 tahun untuk lalu.

Orang yang muqarrobin dekat dengan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dia sangat suka lakukan perkara yang sunat.

Orang yang dah batal solat wajib keluar dari jamaah dengan tutup hidung. Keluar dengan cara mengiring dan cari tempat keluar yang paling dekat. Jemaah di belakang perlu beri laluan untuk memudahkannya ambil wudhuk dan solat semula.

Batas dikira solat jumaat ialah bila dapat rukuk bersama imam dlm rakaat kedua. Jika tidak dapat rukuk bersama imam maka dia kena solat zohor.
#Mazhab Syafie sunat melihat mazhaf ketika solat walaupun kita hafal Quran..
Wallahu'alam moga ada manafaatnya. Was salam, Sekian. Terima kasih..

CNP Posting by Rahman Hadzari.

R 137 KALIMAH ANDAI TERASA BEBAN YANG BERAT DI DADA

Pesanan buat diri.
Andai terasa beban yang berat di dada.
Sentiasalah basahkan lisanmu dengan kalimah:

لا حول ولا قوة إلا بالله

[tiada daya dan kekuatan (untuk menolak sesuatu kemudaratan dan mendatangkan suatu yang manfaat) selain ALLAH SUBHANAHU WA TAALA]

RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM bersabda :

“Siapa yang mengucapkan La Haula Wala Quwwata illa billahi, maka ia akan menjadi ubat kepada 99 penyakit. Yang paling ringan adalah kebimbangan.”
(Hadis Riwayat Tabrani)

Ucapan itu dinamakan Hauqalah. Apabila kita ditimpa sesuatu yang kita tidak sukai, banyakkan menyebut hauqalah. Imam a-Nawawi berkata:


“La haula wa la quwwata illa billah,” itulah kalimah yang digunakan untuk menyerah diri dan menyatakan bahawa kita tidak mempunyai hak untuk memiliki sesuatu urusan. Ia kalimah yang menyatakan bahawa seseorang hamba tiada mempunyai daya upaya untuk menolak sesuatu kejahatan (kemudaratan) dan tiada mempunyai daya kekuatan untuk mendatangkan kebaikan kepada dirinya melainkan dengan kudrat iradat ALLAH SUBHANAHU WA TAALA juga.

R 136 KETIKA BANYAK ORANG KEGEMUKAN

RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM pernah menyebutkan generasi terbaik yakni generasi beliau, kemudian generasi sesudahnya, dan generasi sesudahnya lagi. Lalu setelah itu beliau menyebutkan sebuah zaman yang dipenuhi keburukan. Salah satu tandanya adalah banyak orang kegemukan.

RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM bersabda:

خَيْرُكُمْ قَرْنِى ، ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ ، ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ . قَالَ عِمْرَانُ لاَ أَدْرِى أَذَكَرَ النَّبِىُّ – صلى الله عليه وسلم – بَعْدُ قَرْنَيْنِ أَوْ ثَلاَثَةً . قَالَ النَّبِىُّ – صلى الله عليه وسلم – إِنَّ بَعْدَكُمْ قَوْمًا يَخُونُونَ وَلاَ يُؤْتَمَنُونَ ، وَيَشْهَدُونَ ، وَلاَ يُسْتَشْهَدُونَ وَيَنْذِرُونَ وَلاَ يَفُونَ ، وَيَظْهَرُ فِيهِمُ السِّمَنُ

“Umat terbaik di antara kalian adalah pada generasiku ini, kemudian generasi sesudahnya, kemudian generasi sesudahnya lagi.” 
Imran (Imran bin Hushain, sahabat yang meriwayatkan hadits ini) mengatakan, aku tidak ingat apakah RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM menyebutkan dua generasi setelahnya atau tiga generasi. Kemudian RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM melanjutkan sabdanya: 

“Sesungguhnya setelah generasi kalian nanti akan muncul suatu kaum yang berkhianat dan tidak dapat dipercayai, mereka memberi kesaksian tetapi tidak dapat dipertanggungjawabkan kesaksiannya, mereka bernadzar tapi mengingkarinya, dan pada zaman itu banyak orang yang mengalami kegemukan.” 
(HR. Al Bukhari)

Dalam hadits ini hanya disebutkan bahawa pada zaman tersebut banyak orang mengalami kegemukan. Tidak secara tegas dikatakan bahawa kegemukan itu buruk sebagaimana buruknya khianat, kesaksian palsu dan mengingkari nadzar.
Namun yang perlu kita renungkan, setiap yang berlebih-lebihan merupakan hal yang tidak baik. Gemuk itu baik, tapi kalau sudah kegemukan, menjadi tidak baik. Setidaknya dari segi kesihatan.
Di zaman sahabat juga ada orang yang kegemukan, namun jumlahnya tidak banyak. Salah satunya pernah bertemu dengan Umar bin Khattab radhiyallahu ‘anhu.
“Mengapa perutmu besar seperti ini?” tanya Umar bin Khattab sewaktu berpapasan dengannya di sebuah jalan.
“Ini adalah kurnia daripada ALLAH,” jawab orang itu.
“Ini bukan barakah, tapi azab daripada ALLAH!” tegas Umar, “Hai sekalian manusia, hindarilah perut yang besar. Sebab itu membuat kalian malas menunaikan solat, merosak organ tubuh dan menimbulkan banyak penyakit. Makanlah secukupnya. Agar kalian semangat menunaikan solat, terhindar dari sifat boros dan lebih giat beribadah kepada ALLAH.”
Imam Syafi’i memberikan nasihatnya tentang kegemukan, “Sama sekali tidak akan beruntung orang yang gemuk, kecuali Muhammad bin Hasan Asy-Syaibany.”
Lalu ada yang bertanya, “Mengapa demikian wahai Imam?”
“Kerana seorang yang berakal tidak lepas dari dua hal; sibuk memikirkan urusan akhiratnya atau urusan dunianya, sedangkan kegemukan tidak terjadi jika banyak fikiran. Jika seseorang tidak memikirkan akhiratnya atau dunianya bererti ia sama saja dengan haiwan.”
Wallahu a’lam bish shawab. [Muchlisin BK/Bersamadakwah]

By Muchlisin BK -
ilustrasi perut buncit (deherba.com)

R 135 SEPULUH JENIS SOLAT YANG TIDAK DITERIMA ALLAH SWT

Sabda RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM yang bermaksud:

"Sesiapa yang memelihara solat, maka solat itu petunjuk dan jalan selamat dan barang siapa yang tidak memelihara solat, maka sesungguhnya solat itu tidak menjadi cahaya dan juga tidak menjadi petunjuk dan jalan selamat baginya."

RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM juga telah bersabda yang bermaksud:

"10 orang yang solatnya tidak diterima oleh
ALLAH SUBHANAHU WA TAALA ialah:

1   Orang lelaki yang solat sendirian tanpa membaca sesuatu.

  Orang lelaki yang mengerjakan solat tetapi tidak mengeluarkan zakat.

3   Orang lelaki yang minum arak tanpa meninggalkannya (taubat).

4   Orang lelaki yang menjadi imam padahal orang yang menjadi makmum membencinya.

5   Anak lelaki yang melarikan diri dari rumah tanpa izin kedua ibubapanya.

6   Orang perempuan yang suaminya marah/menegur kepadanya lalu si isteri memberontak.

  Imam atau pemimpin yang sombong dan zalim serta menganiaya.

8   Orang perempuan yang tidak menutup aurat.

9   Orang yang suka makan riba.

10 Orang yang solatnya tidak dapat menahannya dari melakukan perbuatan yang keji dan mungkar.

Sabda
RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM yang bermaksud:

"Barang siapa yang solatnya tidak dapat menahan daripada melakukan perbuatan keji dan mungkar, maka sesungguhnya solatnya itu hanya menambahkan kemungkaran ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dan jauh daripada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA."

Hassan ra berkata : 

"Kalau solat kamu itu tidak dapat menahan kamu dari melakukan perbuatan mungkar dan keji, maka sesungguhnya kamu dianggap orang yang tidak mengerjakan solat. Dan pada hari kiamat nanti solatmu itu akan dilemparkan semula ke arah mukamu seperti satu bungkusan kain tebal yang buruk."


Oleh itu, kita haruslah bertaubat ke jalannya..

R 134 EMPAT TANDA HIDUP TAK BERKAT

Banyak sebenarnya tanda-tanda jika kehidupan kita ini tidak mendatangkan keberkatan namun sebahagian tanda-tanda di bawah ini, juga jelas membayangkan kehidupan kita ini tidak mendatangkan keberkatanNya. Na’uzubillah.

Tanda-tanda hidup kita tak berkat ialah :

 1.  Duit banyak, tapi cepat jer habis.

Tak tahu duit pergi mana. Pendapatan bertambah, tapi asyik tak cukup jer. Duit banyak dihabiskan pada benda yang sia-sia. Patutnya bila duit dapat banyak, sedekah pun kena la bertambah. Tapi tak, kita jadi makin kedekut. Sedekah tak bertambah, duit tetap habis ke tempat lain.

 2.  Buat kerja, tak siap.

Projek ada macam-macam, idea banyak, tapi satu pun tak berjaya. Macam-macam usaha dibuat, macam-macam projek kita cuba nak lakukan, tapi semuanya tergantung. Semuanya tergendala. Satu pun tak berjaya. Kalau ada yang menjadi, tapi tak seperti yang dirancangkan.

 3  Buat sesuatu, tak dapat manfaat.

Baca buku banyak, tapi ilmu satu pun tak lekat. Nasihat orang pandai, tapi diri pun tunggang langgang.

 4  Masa habis dengan sia-sia.

Kononnya sibuk, tapi sebenarnya banyak masa dihabiskan dengan perkara yang sia-sia. Leka main facebook, leka tengok TV, leka berborak dengan kawan, leka main game, leka melepak dengan kawan-kawan. Tapi nak luang baca al Quran 5 minit sehari pun tak boleh. Solat pun akhir waktu. Solat tak sampai 5 minit. Zikir langsung tak amal. Malah nak berdoa untuk diri sendiri pun malas.


Adakah anda salah seorang yang mengalami atau merasai tanda-tanda di atas?

Mari kita sama-sama muhasabah diri. Tanya pada diri, adakah kita salah seorang daripada orang yang tidak mendapat keberkatan daripada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA.

Aduh, alangkah malang dan ruginya kalau kita gagal mendapat keberkatan dalam hidup ini. Kerana kita bukan saja akan rugi di dunia ini, malah akan bangkrap di akhirat nanti. Na’uzubillah. Sama-sama kita taubat dan mohon taufik hidayah daripada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA untuk memperbaiki iman dan amal kita masing-masing.

R 133 KETAQWAAN DI TENGAH PERGAULAN MASYARAKAT

Polisi menolong pedagang krupuk © melesat.com
Oleh : Surtiana Nitisumantri

Taqwa pada umumnya digunakan Al Quran untuk menggambarkan bahawa suatu pekerjaan yang dilakukan harus didasarkan atas ketakwaan kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, seperti dalam Surah Al-Hajj : 37 :

لَن    يَنَالَ    اللّٰـهَ    لُحُومُهَا    وَلَا    دِمَآؤُهَا    وَلٰكِن    يَنَالُهُ    التَّقْوَىٰ    مِنكُمْ    ۚ    كَذٰلِكَ    سَخَّرَهَا    لَكُمْ    لِتُكَبِّرُوا۟    اللّٰـهَ    عَلَىٰ    مَا    هَدَٮٰكُمْ    ۗ    وَبَشِّرِ    الْمُحْسِنِينَ


“Daging-daging unta dan darahnya itu sekali-kali tidak dapat mencapai (keredhaan) ALLAH, tetapi ketakwaan dari kamulah yang dapat mencapainya. Demikianlah ALLAH telah menundukkannya untuk kamu supaya kamu mengagungkan ALLAH terhadap hidayahNya kepada kamu. Dan berilah kabar gembira kepada orang-orang yang berbuat baik.”
(Surah 22  AL HAJJ : 37)

Ketika melihat betapa Abu Dzar sangat berkeinginan tinggal bersama di Mekah, RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM memberitahukan ketidak mungkinannya, dan beliau berpesan:


عَنْ أَبِي ذَرّ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ, قَالَ ﻟۑ رَسُوْلِ اللهِ صلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : اِتَّقِ اللهَ حَيْثُمَا كُنْتَ، وَأَتْبِعِ السَّيِّئَةَ الْحَسَنَةَ تَمْحُهَا، وَخَالِقِ النَّاسَ بِخُلُقٍ حَسَنٍ


“Diriwayatkan oleh Abu Dzarr Radhiyallahu’anhu, ia berkata,

RASULLULLAH SAW berpesan kepadaku : Bertakwalah kepada ALLAH di mana pun engkau berada, iringilah keburukan dengan kebaikan maka kebaikan akan menghapus keburukan itu, dan pergauilah manusia dengan akhlak yang baik.”
(HR. Tirmidzi)


Takwa kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA merupakan sesuatu yang harus dilaksanakan. Takwa kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, menurut Muhammad Abduh, adalah menghindari siksaan Tuhan dengan jalan menghindarkan diri dari segala yang dilarangNya serta mengerjakan segala yang diperintahkanNya. Hal ini, lanjutnya, hanya dapat terlaksana melalui rasa takut dari siksaan yang menimpa dan rasa takut kepada yang menjatuhkan siksaan, iaitu ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Rasa takut itu pada mulanya timbul dari keyakinan tentang adanya siksaan.
(Syaikh ‘Abdul Muhsin Al ‘Abbad, 2003 : 68)

Perintah dan larangan yang berkaitan dengan pelaksanaan ajaran agama yang ditujukan kepada manusia, seperti perintah melakukan solat yang dinyatakan dalam Surah 17  AL ISRAAK : 78:

“Dirikanlah solat dari sesudah matahari tergelincir sampai gelap malam dan (dirikanlah pula solat) subuh. Sesungguhnya solat subuh itu dilaksanakan oleh malaikat.” 
(Surah 17  AL ISRAAK : 78)

Kumpulan dari perintah dan larangan ini dinamakan hukum-hukum syariat. Sanksi pelanggaran terhadap hukum-hukum alam akan diperoleh di dunia, sedangkan sanksi pelanggaran terhadap hukum-hukum syariat akan diperoleh di akhirat. Dengan demikian, ketakwaan mempunyai dua sisi, iaitu sisi duniawi dan sisi ukhrawi. Sisi duniawi iaitu memperhatikan dan menyesuaikan diri dengan hukum-hukum alam, sedangkan sisi ukhrawi yakni memperhatikan dan melaksanakan hukum-hukum syariat.
Dalam bukunya Hadis Tarbawi, Wajidi Sayadi telah menegaskan bahawa hadis-hadis NABI MUHAMMAD  SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM yang memuat tema perintah bertakwa kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA selalu dalam konteks yang sebagian besar mengenai masalah sosial (kemasyarakatan) bahkan termasuk sikap kasih sayang kepada binatang, larangan menghina atau menyakiti, perintah bergaul dengan masyarakat secara baik dan sopan (memelihara etika sosial), memberikan sedekah walau sebutir kurmapun, memberi maaf, memberi upah kerja sebelum keringatnya kering, bersikap adil terhadap anak-anak dan baik terhadap isteri/suami dalam membina rumahtangga, bersikap baik terhadap perempuan, jujur, sabar, setia kepada pemimpin, adil sebagai pemimpin dan lain-lain.

Takwa pada dasarnya memiliki karakteristik yang semuanya berkaitan dengan etika sosial dan kemasyarakatan. Sebagaimana firman ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. :

“Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu dan kepada syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa, (iaitu) orang-orang yang menafkahkan (hartanya), baik di waktu lapang maupun sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang. ALLAH menyukai orang-orang yang berbuat kebajikan.” 
(Surah 3  ALI  IMRAN : 133-134)

Agama memberikan penjelasan bahawa manusia adalah makhluk yang memilki potensi untuk berakhlak baik (bertakwa). Yakni, bertakwa dalam keadaan apapun, di mana saja dan bila-bila masa saja. Dan perintah takwa dalam setiap keadaan itu diajarkan sentiasa mengiringi setiap keburukan dengan kebaikan kerana kebaikan itu akan menghapus dosa-dosa akibat keburukan, serta untuk berbuat kepada setiap manusia dengan akhlak yang baik.

Akhlak merupakan sifat yang tumbuh dan menyatu di dalam diri seseorang. Dari sifat yang ada itulah tercermin sikap dan perilaku (atittude) perbuatan seseorang, seperti sifat sabar, kasih sayang, atau malah sebaliknya pemarah, benci kerana dendam, iri dan dengki, sehingga memutuskan hubungan silaturahim.
Akhlak yang baik dan mulia akan membawa kedudukan seseorang pada posisi yang terhormat dan tinggi (takwa). Takwa akan memperbaiki hubungan antara hamba dan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, sedangkan berakhlak yang mulia memperbaiki hubungan antara sesama. Ketakwaan kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA mengundang kecintaan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA terhadap dirinya, sedangkan akhlak yang baik mendatangkan kecintaan manusia di dalam pergaulan masyarakat.

Hadis yang diriwayatkan oleh Abu Dzar ini ditemui dalam kitab-kitab hadis hanya enam kali, iaitu dalam kitab sunan at-Tirmidzi dan sunan ad-Darimi masing-masing sekali, dan 4 kali dalam Musnad Ahmad. Semuanya hanya bersumber dan diriwayatkan daripada sahabat Abu Dzar saja (Wajidi Sayadi, 2009 : 62). Hal ini disebabkan NABI MUHAMMAD  SHALLALLAHU ’ALAIHI WASSALLAM. dalam hadis tersebut hanya disampaikan kepada Abu Dzar saja. Oleh kerana itu, dilihat dari riwayat dan latar belakang lahirnya hadis tersebut di atas, NABI MUHAMMAD  SHALLALLAHU ’ALAIHI WASSALLAM bersabda terkait dengan konteks perilaku dan sikap Abu Dzar sebagai seorang aktifis pemberdayaan masyarakat yang banyak bergelut memperjuangkan nasib orang-orang lemah, dia ingin sekali tinggal di mekah bersama dengan NABI MUHAMMAD  SHALLALLAHU ’ALAIHI WASSALLAM.
Pesan NABI MUHAMMAD  SHALLALLAHU ’ALAIHI WASSALLAM kepada Abu Dzar ini dapat kita fahami bahawa keislaman dan kecintaan kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dan RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM itu tidak mesti harus di Mekah dan bersama dengan RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM saja, akan tetapi di manapun kita berada, keislaman dan ketaqwaan dapat diwujudkan dalam pergaulan, etika dan interaksi sosial dengan memperhatikan nasib orang-orang miskin dan orang-orang lemah lainnya. Oleh kerana itu, muatan dan pesan utama sesungguhnya yang boleh ditangkap dari teks hadis di atas adalah takwa yang diwujudkan dalam etika sosial dan tanggungjawab dalam pergaulan masyarakat tanpa melupakan tanggungjawab pribadi dan keluarga dan itulah sebabnya RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM mempertegas hadis selanjutnya dengan mengatakan di mana pun engkau berada dan ikutilah perbuatan jahat itu dengan kebaikan dan bergaullah dengan sesama manusia dengan akhlak yang baik. Penegasan ini berkaitan dengan urusan dan tangggung jawab sosial kemasyarakatan dalam kehidupan lebih luas dan nyata.

Takwa kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA merupakan sesuatu yang harus dilaksanakan. Takwa kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, menurut Muhammad Abduh, adalah menghindari siksaan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dengan jalan menghindarkan diri dari segala yang dilarangNya serta mengerjakan segala yang diperintahkan-Nya. Hal ini, lanjutnya, hanya dapat terlaksana melalui rasa takut dari siksaan yang menimpa dan rasa takut kepada yang menjatuhkan siksaan, yaitu Allah. Rasa takut itu pada mulanya timbul dari keyakinan tentang adanya siksaan.
(Syaikh ‘Abdul Muhsin Al ‘Abbad, 2003 : 68)

Dari ayat tersebut ALLAH SUBHANAHU WA TAALA menjelaskan bahawa yang dimaksud dengan muttaqin (orang bertakwa) adalah mereka yang membelanjakan sebagian hartanya dalam keadaan lapang dan sempit, yang mampu menahan gejolak amarahnya, dan memaafkan kesalahan orang lain.

Sabda RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM dalam hadisnya yang lain yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim dari Anas bin Malik yang berbunyi:
“Aku sedang shalat dan aku ingin memanjangkannya, tetapi aku dengar tangisan bayi. Aku pendekkan shalatku, karena aku maklum akan kecemasan ibunya karena tangisan itu”.
Dari hadis ini RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM menjelaskan bahwa jika dalam urusan ibadah bersamaan dengan urusan kemasyarakatan yang penting, maka ibadah boleh diperpendek atau ditangguhkan namun bukan ditinggalkan.
Ketika seseorang berbuat buruk, maka dia wajib bertaubat kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Taubat termasuk al hasanah, yakni perbuatan yang baik. Maka jika berbuat dosa, maka kita mengikutinya dengan perbuatan yang baik, yakni bertaubat kepada Allah dengan taubat nasuha. Maka taubat akan menghapus dosa-dosa yang telah kita lakukan, baik dosa besar apalagi dosa kecil. Dan termasuk al hasanah, perbuatan baik dalam hadits di atas adalah perbuatan baik secara umum. Perbuatan baik akan menghapus dosa-dosa kecil saja. Sedangkan dosa besar harus dengan taubat untuk menghapusnya
(Syaikh ‘Abdul Muhsin Al ‘Abbad, 2003 : 69).

Adapun upaya untuk memelihara diri, takwa dapat diaplikasikan dengan cara berbuat kebaikan dalam kehidupan sosial kemasyarakatan dengan memperhatikan dan mengedepankan moralitas, sebagaimana yang ditegaskan RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM dalam hadis tersebut, yang merangkaikan perintah takwa dan bermoral. Namun pada kenyataannya masyarakat saat ini banyak yang lebih mengedepankan rasio dan akal saja dan melalaikan moralitas dan akhlak. Sehingga banyak ditemui krisis akhlak dan krisis kepemimpinan.
Dalam Islam, salah satu ajaran yang sangat ditekankan secara tegas adalah penegakan akhlak. Islam dihormati dan disegani termasuk oleh musuh adalah karena penampilan akhlak. Bahkan ada sesuatu yang sebenarnya secara hukum dibenarkan dilakukan, tapi dari segi pandangan etika dan moral belum tentu, misalnya ketika melaksanakan shalat, yang wajib ditutupi bagi laki-laki adalah sebatas auratnya saja, yaitu dari bagian pusat kebawah, kalau batasan-batasan ini sudah tertutupi, maka secara hukum shalatnya sudah sah, tetapi secara etika dan moral masih dipertimbangkan. Karena rasanya tidak etis menghadap dan bermunajat kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dalam keadaan dan kondisi badan tidak tertutupi dan hampir telanjang (Wajidi Sayadi, 2009 : 66).
Untuk itu, jelas di dalam ajaran agama Islam, penegakan moral sebagai insan muttaqin sangat penting dikedepankan dalam segala aspek kehidupan baik bagi diri sendiri, masyarakat maupun bangsa dan negara. Hal inilah yang menyebabkan RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM diutus oleh ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dengan tujuan untuk memperbaiki dan menyempurnakan akhlak.
Prinsip dasar ketakwaan dalam pergaulan masyarakat sebagaimana Hikmah Yang Dapat diambil dari Pesan Nabi Kepada Abu Dzar, adalah :

1.    Sebagai pemimpin umat perhatian yang besar dari RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM terhadap umatnya memberikan arahan kepada mereka pada hal-hal yang mengandung kebaikan dan kemanfaatan di dalam setiap pergaulan di masyarakat;
2.    Wajibnya bertakwa kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA di manapun juga. Di antaranya adalah wajibnya bertakwa baik dalam kesendirian maupun dalam keramaian, berdasarkan sabdanya, “Bertakwalah kepada Allah di manapun engkau berada.”
3.    Bila keburukan itu diiringi dengan kebaikan, maka kebaikan itu akan menghapuskannya dan menghilangkannya secara keseluruhan. Hal ini sifatnya umum, dalam kebaikan dan keburukan, jika kebaikan itu berupa taubat. Kerana taubat akan meruntuhkan apa-apa yang sebelumnya. Adapun jika kebaikan itu selain taubat, (misalnya saja) orang itu berbuat keburukan, kemudian ia melakukan amalan soleh, maka amalannya akan ditimbang. Jika amalan baiknya lebih banyak dari amalan buruknya, maka akan hilanglah pengaruhnya, sebagaimana Firman ALLAH SUBHANAHU WA TAALA :

إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّـيِّئَاتِ


“Sesungguhnya perbuatan yang baik itu menghapuskan (dosa) perbuatan-perbuatan yang buruk.” 
(Surah 11,  HUUD : 114)

Kemudian RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM bersabda,

“Dan bergaullah dengan mereka dengan akhlak yang baik”.

Yaitu berinteraksilah dengan mereka dengan akhlak yang baik, baik dengan ucapan maupun dengan perbuatan, karena hal itu adalah kebaikan. Perintah di atas, bisa jadi hukumnya wajib, bisa jadi hanya merupakan perkara yang dianjurkan saja, sehingga dapat ditarik faedah pula dari sini; disyari’atkannya bergaul dengan manusia dengan akhlak yang baik. Nabi menyebutkan secara umum bagaimana cara bergaul (dengan sesama). Dan hal itu bervariasi sesuai dengan keadaan dan kondisi orang perorangan. Karena boleh jadi suatu hal baik bagi seseorang, akan tetapi tidak baik bagi orang yang lainnya. Orang yang berakal dapat mengetahui dan menimbangnya
(Syaikh Muhammad bin Shalih Al Utsaimin, 2009).

Secara prinsip takwa dapat dimaknai sebagai suatu upaya memelihara diri dari segala macam bahaya yang bisa mengancam dan merusak ketenangan hidup baik didunia maupun di akhirat. Takwa dapat diaplikasikan dengan cara berbuat kebaikan dalam kehidupan sosial kemasyarakatan dengan memperhatikan dan mengedepankan moralitas,  ketaqwaan dapat diwujudkan di tengah pergaulan masyarakat, etika dan interaksi sosial dengan memperhatikan situasi dan kondisi orang-orang miskin dan orang-orang lemah lainnya.

Dengan demikian ketakwaan seseorang tidak dapat diukur hanya dengan melihat keshalehannya dalam beribadah saja namun juga dilihat dari keshalehan sosial kemasyarakatan dalam kehidupan bermasyarakat, berbangsa dan bernegara berupa implementasi terhadap etika dan kearifan sosial kemasyarakatan di tengah pergaulan masyarakat yang kini sedang dalam kondisi carut marut, tanpa melupakan tanggung jawab pribadi dan keluarga.

Nashrun min Allah wa fathun qariib.