Kemudian
diciptakan ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA pula Adam
sebagai manusia yang pertama, untuk menghuni di bumi luas yang sudah
terbentang, beranak dan berketurunan menjadi manusia banyak, berpuak-puak dan
berbilang bangsa, berselerak ke seluruh pelosok bumi. Maksudnya manusia itu
diciptakan ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA, ialah
agar manusia itu menyembah dan sentiasa mentaati segala perintahNya serta juga
menjadi pengatur bumi yang tidak teratur; bercucuk tanam, mendirikan rumah,
memelihara ternakan, dan sebagainya.
ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA
memberitahu maksudNya kepada para Malaikat, "Aku ingin mencipta manusia
untuk menguruskan muka bumi." Para Malaikat lalu menjawab, "Apakah
manusia yang Engkau ciptakan itu untuk mengurus bumi, Yaa Tuhan kami? Tidakkah
manusia itu nanti akan merosakkan bumi dan akan menumpahkan darah berbunuhan?
Berbanding dengan kami yang sentiasa patuh dan memuliakan Engkau."
Lalu ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA
menjawab. "Aku lebih mengetahui apa yang kamu tidak mengetahui."
Ya,
Tuhanlah yang lebih tahu rahsia apa yang terkandung dari kejadian manusia ini.
Tuhanlah yang lebih tahu kenapa kita manusia yang diciptakan Tuhan untuk
mengatur bumi, sekalipun Tuhan tentu sudah tahu pula, bawah manusia di
permukaan bumi ini akan berbuat kerosakan, akan bersilang sengketa, akan
berbunuh bunuhan menumpahkan darah. Tetapi janganlah sampai kita lupakan,
bahawa Tuhan juga tahu, bahawa tidak semuanya manusia itu perosak, tidak semua
manusia suka bersengketa dan berbunuh bunuhan. Di antara manusia yang banyak
itu, ada banyak pula yang baik, yang selalu berbuat kebajikan terhadap sesama
manusia, selalu berusaha dan berjuang untuk keselamatan dan kebahagiaan hidup
manusia.
Setelah
mendengar jawapan ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA yang
pendek, tetapi mempunyai erti dan maksud yang amat dalam itu, semua Malaikat
menjadi diam, tidak menjawab lagi. Hanya berkata dengan berbisik antara sesama
mereka: "Memang benar! Tuhan kita Maha Mengetahui segala sesuatu, dari
perkara yang sekecil-kecilnya sampai kepada perkara yang sebesar besarnya. Ia
mengetahui segala yang zahir dan yang batin, yang kelihatan oleh mata dan yang
tidak kelihatan. Tidak ada satu perkara dan kejadian yang bagaimana juga
kecilnya yang terjadi di langit dan di bumi atau antara keduanya yang tak
diketahui oleh Tuhan."
Apa saja
yang ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA
ciptakan, tentu ada guna dan faedahnya, tentu ada maksud dan tujuannya. Tidak
satu benda pun yang diciptakan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA akan sia sia. Hanya kita sendiri yang tidak atau
belum mengetahuinya. ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA
meneruskan firmanNya terhadap para Malaikat itu: "Manusia itu, iaitu Adam,
akan Aku ciptakan dari tanah. Apabila sudah terbentuk dan selesai, akan Aku
hembuskan kepadanya rohKu, agar dia menjadi hidup, dapat bergerak, berperasaan,
berpengertian dan berkesedaran. Bila Adam sudah menjadi hidup dengan pengertian
dan kesedaran, hendaknya kamu sekalian sujud memberi hormat kepadanya."
Malaikat
adalah suatu makhluk ALLAH yang mempunyai kesedaran yang amat tinggi. Dengan
kesedaran yang amat tinggi itu, mereka menjadi makhluk yang mulia, selalu bertasbih
dan beribadat mensucikan, membesarkan dan memuji muji ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA, selalu
taat menjalankan apa saja yang diperintahkan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA kepada mereka. Mereka tak pernah
derhaka atau melanggar perintah ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, tanpa makan dan minum, tanpa
rehat atau tidur, mereka selalu melaksanakan segala macam tugas yang dibebankan
ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA atas
mereka masing masing sampai hari kiamat. Bila mereka itu makhluk yang tinggi
dan mulia, mengapa ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA
memerintahkan mereka untuk sujud atau menghormati Adam? Apakah Adam atau
manusia lebih tinggi dan lebih mulia daripada Malaikat?
Pertama
kita harus ingat, bahawa ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA
memerintahkan Malaikat sujud kepada Adam, bukanlah dalam erti menyembah,
melainkan dengan erti menghormati. Menghormati Adam tidak dapat diertikan
menghormati manusia anak cucu Adam. Jadi penghormatan ini khusus terhadap
peribadi Adam. Mengapa peribadi Adam harus dihormati oleh para Malaikat? Hal
ini disebabkan oleh kerana peribadi Adam mempunyai keistimewaan yang banyak
sekali dan luar biasa, yang tidak dipunyai oleh manusia manusia lain atau
makhluk yang mana pun juga. Keistimewaan keistimewaan yang luar biasa itu
adalah sebagai berikut:
Adam
adalah manusia pertama. Sebelum Adam, belum ada manusia. Seluruh manusia selain
Adam, semuanya adalah keturunan Adam. Di antara manusia keturunan Adam itu, ada
yang menjadi Nabi dan Rasul, menjadi orang orang suci. Di antaranya ada orang
pandai dalam berbagai bidang, yang menyebabkan kemajuan hebat bagi manusia dari
abad ke abad. Lihatlah kemajuan anak cucu Adam yang hidup di dalam abad kedua
puluh sekarang ini. Sekalipun ada pula di antara anak cucu Adam sendiri yang
menjadi perosak dan penjahat. Sebab itu, memang sudah sepatutnya kalau para
Malaikat memberikan penghormatan atau sujud kepada Adam sebagai manusia pertama
dan mempunyai turunan yang hebat itu.
Adam
diciptakan ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA dengan
tanganNya sendiri. Sedangkan makhluk lain, seluruhnya diciptakan ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA dengan
perkataanNya: "Bila ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA
menghendaki sesuatu, Ia hanya berfirman: Jadilah! Maka jadilah apa yang
dikehendaki ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA
itu." Hanya Adam, yang ALLAH SUBHANAHU WA TAALA ciptakan dengan kedua tanganNya. Demikianlah
menurut al-Quran. Sedang menurut Hadis, selain Adam, juga 'Arasy dan Syurga
yang diciptakan ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA dengan
tanganNya. Maka sudah sepatutnya kalau para Malaikat diperintahkan ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA untuk
menghormati Adam. kerana ia diciptakan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dengan tanganNya, Adam sungguh
suatu makhluk yang terhormat tiada taranya di alam ini.
Selain
manusia pertama yang diciptakan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dengan tanganNya, Adam adalah
pula seorang Nabi, seorang yang mendapat wahyu daripada ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA. Menurut
sebahagian Ulama, para Nabi dan Rasul memang sama darjat kemuliaannya dengan
para Malaikat. Bahkan ada di antara Ulama yang berpendapat bahawa Nabi dan
Rasul itu darjat kemuliaannya melebihi para Malaikat, sebab Jibrail sebagai
Malaikat tertinggi, ditugaskan pula menjadi perantara antara ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA dengan
para Nabi dan Rasul itu.
Seperti
halnya dengan para Malaikat, maka Adam pun mempunyai kesedaran dan pengertian
(akal), sehingga Adam dan keturunannya dapat menyedari dan mengerti akan
kebesaran ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA yang
menciptakan dirinya dan seluruh alam, dapat menyedari dan mengerti akan
perintah perintah dan larangan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA.
Adam dan
manusia diciptakan ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA dalam
sebaik baiknya kejadian, kerana dia terdiri dari jasmani dan rohani (roh, akal,
hati dan nafsu), sehingga ia menjadi suatu makhluk yang beradab dan
berkebudayaan, terus maju tidak beku.
Adam dan
keturunannya diciptakan ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA untuk
menjadi Khalifah (penguasa atau pengatur) di bumi, sebagaimana ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA
menciptakan Malaikat sebagai Khalifah di langit.
kerana menyedari
akan kedudukan dan kemuliaan Adam, para Malaikat dapat mengerti akan perintah ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA untuk
menghormati Adam. Mereka lalu menjawab: "Baiklah, ya Tuhan kami. Kami
dengar dan kami taati segala perintahMu." ALLAH SUBHANAHU WA TAALA lalu menciptakan Adam dari tanah
dengan tanganNya sendiri. Berbentuk seperti bentuk kita manusia sekarang ini.
Iaitu berkepala, berbadan, bertangan dan berkaki. Lalu ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA
hembuskan roh kepadanya, sehingga Adam menjadi hidup.
Adam
menggerakkan kedua tangan dan kakinya, lalu ia bersin (batuk), sehingga
bergerak sekujur badannya, terbuka kedua matanya, bergerak jantung dan paru
parunya. Sekaligus ketika Adam membuka kedua matanya, melihat seluruh alam di
sekitarnya, timbullah pengertian dan kesedaran, dan dengan pengertian dan
kesedaran itu, dia mengucap: Alhamdulillahi Rabbil Alamin (Segala pujian bagi ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA yang
mengatur seluruh alam). Para Malaikat kagum sekagum kagumnya melihat dan
mendengar ucapan pertama yang keluar dari mulut Adam. Satu ucapan yang berisi
pengertian dan kesedaran tertinggi. Pengertian dan kesedaran bahawa alam ini
seluruhnya diciptakan dan diatur oleh ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, sebab itu ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA
selamanya harus selalu disanjung dan dipuji.
Para
Malaikat serentak menjawab ucapan Adam: "Yarhamukallahu, ya Adam."
Ertinya: ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA selalu
menumpahkan rahmatNya kepada engkau, ya Adam, dan selamatlah. Para Malaikat
lalu beratur mengelilingi Adam, lalu sujud dan menghormati kepada Adam,
sebagaimana yang diperintahkan oleh ALLAH SUBHANAHU WA TAALA kepada mereka. Hanya Iblis yang
tak mahu sujud dan tidak mahu menghormati Adam. Dia tetap berdiri dan
membangkang dengan sombongnya, tidak mahu menjalankan apa yang diperintahkan ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA.
ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA lalu
berkata kepada Iblis itu: "Bukankah engkau juga makhluk ciptaanKu, yang
juga harus tunduk dan menjalankan perintahKu? Tetapi kenapa engkau tidak sujud
dan tidak memberi hormat terhadap Adam sebagaimana Aku perintahkan?"
Iblis
menjawab: "Engkau ciptakan aku dari api dan Adam dari tanah. Api lebih
mulia dari tanah. Itu bererti yang aku lebih mulia dari Adam. Maka tidak
sepatutnyalah aku sujud dan hormat terhadap Adam itu."
Mendengar
bantahan Iblis itu, Tuhan menjadi marah, lalu berkata kepada Iblis:
"Tempat ini (Syurga) bukan tempat orang yang menyanggah terhadap Aku.
Sekarang juga, engkau harus keluar dari sini."
Sesudah
keluar dan terusir dari Syurga, Iblis kembali menyanggah dan berkata kepada ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA:
"Yaa Tuhan! Engkau usir aku dari Syurga ini kerana Adam. Aku bersumpah,
bahawa aku dengan semua anak keturunanku akan memusuhi Adam dan semua anak dan
keturunannya buat selama lamanya. Mereka akan aku sesatkan. Mereka akan aku
celakakan. Aku akan ajak dan anjurkan kepada mereka untuk berbuat keburukan dan
kerosakan di dalam dunia ini nanti, agar kehidupan mereka selamanya susah dan
kacau bilau belaka."
Mendengar
ancaman Iblis itu, ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA lalu berkata:
"Untuk menghindarkan tipu daya mu itu, kepada manusia akan Aku beri suatu
senjata yang ampuh, ialah akal. Akal itu akan Aku bimbing dengan petunjuk
petunjuk (agama), Manusia yang tetap mempergunakan akal dan menurut petunjuk
petunjukKu tidak akan dapat engkau sesatkan dan perdayakan. Dengan akal itu,
mereka akan dapat membezakan yang baik dan yang buruk. Dengan tuntunan
petunjukKu, akal mereka akan mempunyai daya berfikir yang benar. Sesiapa yang
tak menggunakan akal dan tidak menurut petunjukKu, tentu dapat engkau goda dan
sesatkan. Ini akan dipertanggung jawabkan di hadapanKu nanti dihari kemudian
(Akhirat). Mendengar keterangan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA itu, Iblis terdiam. Tetapi
hatinya makin mendongkol, irihati dan dengkinya terhadap manusia bertambah
memuncak.
Dia
berpaling kepada Adam. Mata dan seluruh perhatiannya sekarang ini ditujukannya
kepada Adam. Dia ingin tahu di mana letak kelemahan kelemahan jasmani dan
rohani manusia. Adam dipelajarinya dari segala segi. Akhirnya Iblis
berkesimpulan bahawa manusia itu selain mempunyai kekuatan berfikir, iaitu akal
yang amat hebat itu, juga mempunyai banyak kelemahan kelemahannya. Di samping
akal itu, manusia mempunyai nafsu. Dan nafsu itu banyak sekali macam ragamnya.
Ada nafsu terhadap makanan dan minuman, ada nafsu kelamin atau syahwat, ada
nafsu terhadap harta benda dan kekayaan, terhadap rumah tempat tinggal dan
kenderaan dan ada pula nafsu terhadap pangkat dan kedudukan yang tinggi di
tengah tengah sesama manusia. Di tiap tiap macam nafsu, tabiat dan karakter,
terdapat banyak sekali pintu pintu atau lubang lubang kelemahan dan setiap
waktu dapat dimasuki oleh Iblis untuk memperdayakan dan mengacaukan kehidupan
manusia.
Setelah
melihat semua kelemahan itu, Iblis ketawa kecut. Dia ketawa dan gembira, kerana
berhasil melihat kelemahan manusia. Tetapi hatinya menjadi kecut dan takut,
bahawa manusia di samping mempunyai kekuatan yang hebat, iaitu akal, juga
dengan akal itu dapat menerima petunjuk petunjuk Tuhan. Petunjuk ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA itu
adalah merupakan satu benteng berlapis waja yang tidak mungkin dapat ditembus
oleh Syaitan dan Iblis.
Iblis
dari semula mengakui akan kelemahan dirinya menghadapi manusia yang sedar dan
iman yang berbentengkan petunjuk ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dalam hidupnya. Bahkan kalau
kita manusia mengerti dan sedar pula akan kelemahan Iblis dan kekuatan rahsia
dari keimanan yang penuh terhadap ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dan petunjuk petunjuk ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA, manusia
akan selamat dalam kehidupan dunia dan akhiratnya dan akan terhindar dari tipu
muslihat Iblis atau kesesatan dalam hidup.
Iblis
adalah satu kekuatan ghaib yang dapat disamakan dengan gelap. Sedang keimanan
terhadap ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA dan
petunjuk petunjuk Ilahi adalah pula satu kekuatan ghaib yang dapat disamakan
dengan terang atau cahaya. Bila suatu tempat tidak dimasuki oleh cahaya, pasti
tempat itu diisi oleh gelap. Bila tempat yang gelap itu dimasuki cahaya, pasti
gelapnya lenyap. Begitu pulalah manusia sebagai tempat. Bila dia kosong dari
keimanan dan petunjuk Ilahi, akan bermaharajalelalah syaitan dan Iblis atas
dirinya. Tetapi bila manusia mempunyai keimanan di dada dan selalu disiram
dengan petunjuk petunjuk Ilahi, segala daya Iblis tak mampu memperdayakan.
Kepada
Adam diajarkan Tuhan pengetahuan pokok untuk dapat hidup di permukaan bumi. ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA
mengajarkan kepada Adam nama dari tiap sesuatu. Untuk sekadar membuktikan
kepada para Malaikat, bahawa manusia layak menjadi Khalifah di bumi, dan patut
mendapat penghormatan dari Malaikat, ALLAH SUBHANAHU WA TAALA lalu memanggil Adam dan Malaikat
supaya berkumpul.
Kepada Malaikat, ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA lalu
berfirman: "Cuba kamu sebutkan nama dari tiap-tiap sesuatu yang terdapat
di permukaan bumi itu, sekiranya kamu mengetahuinya."
Dengan
merendahkan diri serendah rendahnya, Malaikat menjawab: "Maha Suci Engkau,
ya Tuhan kami! Kami tidak mengetahui nama nama dari semua itu. Pengetahuan kami
hanya sekadar apa yang Engkau ajarkan kepada kami. Hanya Engkau saja, yaa ALLAH,
yang mengetahui segala galanya."
ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA lalu
berkata kepada Adam: "Hai, Adam! Sekarang cuba engkau sebutkan nama dari
benda benda itu semuanya!"
Dengan
segera Adam menyebutkan nama dari tiap tiap benda yang dihadapkan ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA
kepadanya, di hadapan kesemua Malaikat.
Kemudian itu ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA lalu
berfirman kepada Malaikat: "Bukankah Aku sudah katakan kepada kamu
sekalian, bahawa Aku mengetahui apa yang kamu tidak mengetahui, tentang rahsia
rahsia langit dan bumi, Aku mengetahui apa yang kamu nyatakan dan apa yang kamu
sembunyikan."
Buat Adam
diberi ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA tempat
di dalam Syurga. Makanan dan minuman tersedia serba cukup. Begitu juga apa saja
yang ia inginkan. Tetapi sayang, Adam tinggal di Syurga itu seorang diri,
sebatang kara. Tempat yang sebagaimana bagusnya, makanan dan minuman yang
bagaimana juga lazatnya tidaklah memberikan kepuasan dan kebahagiaan yang
sempurna.
Manusia memerlukan teman, sekalipun hanya seorang, dengan siapa dia dapat
mengemukakan suka dan dukanya, atau kasih dan sayangnya. Teman inilah yang tak
dipunyai oleh Adam, sekalipun dia sudah mempunyai Syurga dengan segala
kesenangannya. Sebab itu hidupnya selalu dalam kesepian. ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA tahu
akan penderitaan yang berupa kesepian yang di derita oleh Adam di dalam Syurga
itu. Dan ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA kasihan
melihatnya. Oleh kerana itu ALLAH SUBHANAHU WA TAALA akan menciptakan makhluk baru yang sama dengan
Adam, tetapi jenis wanita, untuk menyempurnakan segala kekurangan dan kesepian
dalam hidup Adam, untuk menjadi isterinya. Dengan tujuan yang lebih tinggi,
ialah untuk meramaikan permukaan bumi, untuk membuat sejarah kebudayaan yang
lebih menarik.
Sejurus
kemudian, Adam mengantuk, lalu tertidur. Di kala dia tertidur itulah, ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA
menciptakan manusia kedua, jenis wanita, isteri Adam yang bernama Hawa. Setelah
Adam terbangun dan membuka kedua matanya, dia melihat seseorang berdiri di
samping, orang yang belum pernah dilihat Adam sebelumnya. Orang itu
dipersilakan Adam duduk di sampingnya, dan kepadanya Adam lalu bertanya:
"Siapakah engkau, dan siapa namamu?" Hawa menjawab: "Saya adalah
wanita, dan aku belum tahu akan namaku sendiri." Bukan main senang dan
gembiranya Adam melihat wanita itu berkata dan menggerak gerakkan badannya.
"Engkau aku beri nama Hawa ertinya: Orang yang aku rindukan," kata
Adam kepadanya. Para Malaikat datang dan bertanya kepada Adam: "Siapakah
nama temanmu itu, ya Adam?" "Namanya Hawa," sahut Adam.
Dengan
isterinya yang bernama Hawa ini hilanglah kesepian dalam hidup Adam. Keduanya
hidup berbahagia di dalam Syurga, aman dan tenteram, tak kenal takut dan lelah,
makan-minum sepuas puasnya, kerana segala galanya tersedia serba cukup.
ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA lalu
berfirman kepada Adam: "Hai, Adam! Tinggallah engkau dengan isterimu di
dalam Syurga ini. Makan dan minumlah sepuas puasnya. Tetapi awas, janganlah
engkau berdua memakan buah dari pohon ini. Bila engkau berdua memakannya,
bererti engkau berdua melanggar perintahKu, dan engkau berdua akan mengalami
kerugian besar, dan bererti aniaya terhadap dirimu sendiri."
Selain buah Khuldi itu, di dalam Syurga terdapat banyak dan bermacam ragam buah
buahan. Semuanya boleh dimakan oleh Adam dan Hawa. Hanya buah Khuldi itu saja
yang dilarang oleh ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA
memakannya, agar dengan larangan itu, dapatlah Adam dan Hawa menahan hawa nafsunya,
dan dengan adanya larangan itu Adam dan Hawa diuji tentang ingatan dan
ketaatannya terhadap ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA. Kerana
hanya dengan ketaatan inilah ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dapat memberikan kesempatan bagi manusia untuk
tetap tinggal di dalam Syurga bersenang senang dan berbahagia.
ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA
memberikan peringatan kepada Adam dan Hawa agar keduanya menjauhkan diri dari
Iblis, jangan sampai menurutkan anjuran dan ajakan Iblis, kerana Iblis sudah
terang terang menyatakan dirinya sebagai musuh Adam dan anak cucunya buat
selama lamanya, dan akan selalu sedaya upaya siang dan malam dengan tidak rasa
letih dan tidak bosan bosan, untuk menjauhkan Adam dan semua anak cucunya dari
kebahagiaan hidup.
ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA
berfirman kepada Adam: "Hai, Adam! Iblis itu adalah musuhmu dan musuh
isterimu. Dia akan selalu menggoda engkau berdua agar engkau berdua terusir
pula dari Syurga ini, sehingga engkau berdua hidup sengsara. Di Syurga ini
engkau berdua dapat hidup bahagia, tidak akan menderita lapar dan susah."
Begitulah Adam dan Hawa tinggal di dalam Syurga. Hidup senang dan bahagia,
riang dan gembira. Sedang Iblis yang sudah diusir dari Syurga, selalu
berikhtiar untuk dapat masuk Syurga kembali, guna menipu dan memperdayakan Adam
dan isterinya.
Pada suatu kali, Iblis berhasil dapat masuk ke dalam Syurga, bertemu dengan
Adam dan isterinya. Iblis segera membujuk dengan berkata: "Hai, Adam! Aku
datang untuk memberi nasihat yang baik kepadamu. Mahukah kamu aku tunjuk,
bahawa di sana itu ada satu pohon yang amat lazat cita rasa buahnya. Bila buah
yang lazat itu engkau makan, maka engkau dapat tinggal tetap di dalam Syurga
ini buat selama lamanya, dan Syurga ini dapat engkau miliki sebagai satu
kerajaan yang tak akan rosak buat selama lamanya bagi engkau berdua."
"Buah
apakah gerangan yang engkau maksudkan itu?" tanya Adam kepada Iblis. Iblis
menunjuk ke arah pohon Khuldi yang sudah dilarang oleh ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA
memakannya. Melihat isyarat Iblis itu, tahulah Adam bahawa Iblis sudah mulai
menggoda dan menyesatkannya. Adam lalu berpaling menjauhkan diri dari Iblis.
Tetapi Iblis tak lekas putus asa. Dia mendapat kesempatan yang kedua bertemu
dengan Adam dan Hawa. Segera pula dia membujuk bujuk: "Larangan Tuhan
kepada engkau berdua memakan buah Khuldi itu, dimaksudkan jika engkau berdua
adalah Malaikat. Sedang engkau berdua bukan Malaikat. Jadi engkau berdua tidak
terlarang memakannya." Adam dan Hawa tidak mengacuhkan pujukan halus itu.
Keduanya berpaling dan menjauhkan diri dari Iblis itu.
Sebagai
telah diterangkan, ketika Iblis terusir dari Syurga, ia bersumpah di hadapan ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA bahawa
ia dan anak keturunannya sampai hari kiamat akan berusaha menyesatkan Adam dan
anak keturunannya. Bila ia gagal dalam usahanya yang pertama dan kedua, ia
tidak akan berputus asa, pasti ia akan berusaha untuk ketiga, keempat sampai ke
sekian juta kalinya dalam menyesatkan dan menggoda manusia Ia tahu betul,
bahawa salah satu kelemahan manusia itu, ialah sering lupa. Iblis menunggu satu
waktu, di mana Adam dan Hawa sudah lupa akan perintah ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA yang
melarangnya memakan buah terlarang itu.
Pada suatu
ketika, setelah diselidikinya, Iblis tahu betul bahawa Adam dan Hawa dalam
berlengah lengah kerana kesenangan di Syurga itu. Dan Iblis tahu betul bahawa
Adam dan Hawa di saat itu sudah merasakan agak lapar atau dahaga. Ia masuk
mendapatkan Adam dan Hawa setelah ia memetik sendiri akan buah yang terlarang
itu. Langsung dia berkata kepada Adam dan Hawa: "Makanlah buah ini, demi ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA, aku ini
bukan membujuk dan menyesatkan kamu, melainkan semata mata memberi nasihat yang
baik, agar kamu berdua dapat menetap di Syurga ini untuk selama lamanya.
Makanlah buah ini, makanlah!"
Mendengar Iblis bersumpah dengan menyebut nama ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, Adam dan Hawa mulai berfikir:
"Tentu seorang tak akan berani bersumpah dengan menyebut nama ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA dengan
sumpah yang bohong. Iblis itu tentu berkata benar." Di saat Adam dan Hawa
mulai ragu ragu terhadap kebenaran perkataan Iblis itu, Iblis menyogokkan buah
Khuldi itu kepada Adam dan Hawa. Melihat buah yang ranum dan harum semerbak
itu, selera Adam dan Hawa mulai tertarik kepadanya. Adam dan Hawa lalu lupa
akan larangan ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA yang
melarangnya memakan buah itu. Buah itu diambilnya lalu dimakannya.
Baru saja
buah Khuldi itu masuk ke dalam rongga perut Adam dan Hawa, maka lenyaplah
pakaian yang menutup aurat keduanya, sehingga kedua suami isteri itu menjadi
telanjang. Kedua duanya pandang memandang dengan perasaan malu yang tak
terhingga. Keduanya segera menyembunyikan diri agar tidak dilihat ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA.
Keduanya memetik dua helai daun kayu yang terdapat di dalam Syurga, untuk
menutup aurat masing masing.
ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA lalu
berfirman kepada Adam: "Hai, Adam! Apakah engkau lari dari Aku?"
Jawab Adam: "Bukan aku lari dari Engkau, Yaa ALLAH, tetapi aku malu dan
takut kepada Engkau." Berkata ALLAH SUBHANAHU WA TAALA: "Bukankah Aku sudah
melarang kamu berdua memakan buah itu! Dan Aku katakan pula, bahawa Iblis itu
adalah musuhmu yang nyata? Tetapi kenapa engkau berdua masih memakan buah yang
Aku larang itu?"
Dengan
menundukkan kepala serendah rendahnya, Adam dan Hawa minta ampun dan taubat
kepada ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA:
"Yaa ALLAH Tuhan kami! Kami sudah aniaya terhadap diri kami. Kalau Engkau
tidak sudi kiranya mengampuni dan mengasihani kami, sungguh kami akan merugi
dan sengsara berpanjangan."
"Ya, Aku perintah, tapi engkau berdua melanggar perintahku," kata ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA pula.
"Maafkan
dan ampunilah kiranya kami ini, yaa Tuhan," kata Adam dan Hawa serentak.
Kembali Tuhan berfirman dengan marah: "Aku telah beri tempat engkau berdua
di SyurgaKu ini, dan Aku sediakan segala apa yang engkau inginkan. Hanya Aku
larang engkau berdua memakan buah Khuldi itu. Apakah buah Khuldi itu lebih
berharga bagi engkau berdua daripada Syurga dengan segala isinya ini?"
Sahut
Adam: "Sungguh tak aku kira Tuhan, Iblis berani berkata bohong kepadaku
dengan menyebut namaMu."
ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA lalu
memutuskan dengan firmanNya: "Demi kemuliaanKu. Engkau berdua harus
meninggalkan Syurga ini, turun ke bumi yang sudah lama terbentang, di mana
engkau berdua juga dapat hidup, tetapi harus dengan bersusah payah, dan dengan
mencucurkan keringat, kadang-kadang juga airmata."
Dengan mata berlinang, sedih dan takut, Adam bersimpuh menundukkan kepala di
hadapan Tuhan minta ampun: "Tuhanku! Tuhanku! Ampunilah aku, ampuni
aku."
Terhadap Adam, Hawa dan Iblis, ALLAH SUBHANAHU WA TAALA menetapkan putusan yang tak dapat diubah lagi
dengan berfirman: "Kamu semua harus turun ke bumi. Di sanalah tempatnya
bagi kamu untuk hidup bermusuh musuhan, tipu menipu, perdaya memperdayakan,
berhasad dan dengki. Aku beri kesempatan kepada masing masing kamu untuk hidup
di bumi ini di dalam waktu yang terbatas, juga dengan segala macam kesenangan
dan kesusahan yang terbatas pula. Nanti akan datang ajal kepada masing masing
kamu, lalu masing masing kamu akan Aku panggil kembali kepadaKu, untuk
mempertanggungjawabkan apa yang kamu sudah lakukan selama hidup di muka bumi
itu."
Airmata
semakin banyak jatuh bercucuran dari mata Adam dan Hawa. Keduanya menangis
tersedu sedu, sambil menanggungkan sesal yang tak terkira hebatnya atas
kesalahan, lantaran godaan Iblis. Kepada Adam dan Hawa kembali ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA
berfirman: "Di bumi, kamu akan selalu didatangi dan digoda oleh Iblis dan
semua anak cucu dan kakitangannya. Di bumi, kamu akan menghadapi penjuangan
yang berat menghadapi mereka. Tetapi kamu jangan takut. Kepadamu dan anak
cucumu akan Aku turunkan petunjuk petunjuk (ajaran-ajaran agama). Siapa di
antara kamu dan anak cucumu itu yang sentiasa mengikuti petunjukKu itu, dia
tidak akan tersesat dan tidak akan sengsara."
Tak lama kemudian, tibalah Adam dan Hawa di permukaan bumi yang fana.
Diterimanyalah wahyu Ilahi yang pertama yang menyatakan, bahawa ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA sudah
berkenan mengampuni dosa dan menerima taubat Adam dan Hawa. Sesungguhnya
ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA suka
memberi ampunan dan taubat bagi siapa saja di antara hambaNya yang merasa
dirinya bersalah dan suka minta ampun dan taubat.
Cerita Adam yang memakan buah terlarang, lalu dikeluarkan dari Syurga dan
ditempatkan di bumi ini, sudah menyesatkan banyak manusia dari dahulu sampai
sekarang. Mereka katakan bahawa dengan perbuatan Adam itu maka dia sudah
berdosa sebesar besar dosa, sehingga Adam diusir ALLAH SUBHANAHU WA TAALA ke bumi ini. Bahkan bukan hanya
Adam dan Hawa saja yang berdosa besar, melainkan juga seluruh anak keturunannya
sampai hari kiamat.
Untuk
menghindarkan manusia dari kesesatan yang nyata ini, ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA telah
mengutus RasulNya yang terakhir, iaitu Muhammad s.a.w., untuk menyampaikan
wahyu wahyu dari ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA, iaitu
al Quran. Berulang kali dalam al Quran, ALLAH SUBHANAHU WA TAALA menyatakan bahawa Adam melanggar
perintah ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA itu,
adalah semata mata kerana terlupa sama sekali bukan kerana sengaja. Sebab itu,
Adam dianggap ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA hanya
tersalah, dan bukan berdosa yang tidak terampun. Semua kesalahan yang dilakukan
manusia kerana lupa, tidaklah dianggap ALLAH SUBHANAHU WA TAALA sebagai dosa. Apalagi kesalahan
Adam ini hanya sekadar memakan sebiji buah, tidaklah dapat dianggap sebagai
kesalahan besar, melainkan hanya suatu kesalahan yang amat kecil dan kecil
sekali.
Tetapi bagaimanapun kecilnya kesalahan ini, kerana kesucian dan kesedarannya
yang amat tinggi itu, Adam sangat menyesal, Adam mengeluh, Adam minta ampun dan
taubat. Seorang yang dapat menyedari akan kesalahannya, bukanlah orang yang
berdosa, melainkan seorang yang amat mulia, seorang yang amat suci.
Berulang ulang pula di dalam al Quran diterangkan, bahawa ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA sudah
berkenan mengampuni kesalahan Adam yang kecil itu. Bahkan bukan hanya diampuni
dan diberi taubat saja oleh ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, melainkan kerana kesedarannya dan penyesalannya
itu, Adam menjadi manusia yang terpilih, diberi petunjuk dan diangkat ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA menjadi
Nabi. Adalah suatu kesesatan yang nyata, menganggap seorang Nabi orang berdosa.
Begitu pun tentang dikeluarkannya Adam dan Hawa dari Syurga, lalu dipindahkan
dan ditempatkan di bumi ini, bukanlah menunjukkan bahawa Adam berdosa. Kerana
bukankah telah diterangkan bahawa sebelum Adam melakukan pelanggaran tersebut, ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA sudah
menyatakan kepada seluruh Malaikat, bahawa Adam itu diciptakan ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA untuk
menjadi Khalifah di bumi ini. Ertinya bahawa Adam dan anak cucunya, diciptakan ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA untuk
menghuni bumi yang sudah terbentang luas. Adalah suatu kesesatan yang nyata
pula, kalau dikatakan bahawa manusia di tempatkan di bumi ini, kerana dosa dan
kesalahan yang telah diperbuat Adam dan Hawa. Umat Islam harus membersihkan
diri dari kesesatan yang nyata ini.
Adam menurut ajaran agama kita Islam, selain manusia pertama, juga seorang Nabi
dan Rasul. Kita umat Islam diwajibkan beriman kepada semua Nabi dan Rasul,
serta mempercayai bahawa setiap Nabi dan Rasul itu harus bersih dari segala
dosa, sekalipun sebagai manusia mungkin saja tersalah, iaitu kerana lupa dan
lain lain. Kesalahan bukan dosa. Nabi nabi dan Rasul rasul yang lain pun pernah
pula tersalah kerana lupa. NABI MUHAMMAD SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM pernah tersalah, iaitu
mengakhiri sembahyang asar yang seharusnya empat rakaat, sesudah beliau baru
saja melakukannya dua rakaat. Setelah diperingatkan oleh para Sahabat yang
menjadi makmumnya, barulah beliau sedar, dan beliau langsung meneruskan
sembahyang tersebut sampai empat rakaat.
Lebih hebat lagi kesesatan sebahagian manusia yang mengatakan bahawa: kesalahan
Adam itu menjadi dosa pula bagi semua anak cucunya sampai hari kiamat, yang
mereka katakan dosa asal. Padahal semua manusia yang baru lahir, bersih dari
segala dosa, sekalipun ibu bapanya berdosa atau bersalah. Tidaklah adil dan
patut kalau seorang ibu atau bapa berdosa, lalu anaknya dianggap berdosa pula
kerana dosa ibu dan bapanya itu. Dosa itu baru timbul sesudah seorang anak
menjadi baligh dan berakal (aqil baligh), kerana perbuatannya sendiri.
Alangkah hebatnya dosa orang yang membawa manusia kepada agama kepercayaannya
yang setiap waktu secara berulang ulang mengatakan bahawa Nabi Adam berdosa.
Mengambinghitamkan seorang manusia suci, Nabi dan Rasul, iaitu Adam, untuk mendapatkan
pengikut, bukanlah suatu perbuatan yang suci, melainkan sebaliknya, suatu
perbuatan yang tercela dan berdosa pula.
Kisah Adam yang demikian itu disampaikan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA kepada manusia dengan
perantaraan Kitab SuciNya al Quran, adalah sebagai pelajaran dan peringatan
bahawa kita manusia sekalipun makhluk terbaik dan mulia tetapi tetap mempunyai
kelemahan. Di antara kelemahan manusia itu ialah sifat pelupa. Dan di saat kita
lupa itu, kita dapat diperdayakan dan disesatkan oleh Iblis. Hendaknya berhati
hati sekali jangan sampai dapat disesatkan oleh Iblis itu.
Mulai hidup berketurunan
Alangkah terkejutnya Adam dan Hawa setibanya di permukaan bumi ini. Sungguh
besar perbezaan Syurga dengan Bumi, seperti perbezaan siang dengan malam. Di
lihat Adam dan Hawa bahawa bumi ini penuh dengan hutan belantara. Penuh dengan
pokok pokok yang besar dan bercabang cabang.
Di dalamnya hidup segala macam binatang buas yang selalu hendak menerkam
mangsanya. Singa, harimau, gajah, beruang, ular dan lain-lain sebagainya,
kerana takutnya terhadap binatang buas itu, Adam dan Hawa dengan bersusah
payah, berdaya upaya mencari tempat untuk bersembunyi. Di salah satu dataran
tinggi, didapati Adam dan Hawa sebuah gua yang agak luas. Di sanalah mereka
menetap dan bersembunyi.
Tetapi akhirnya Adam dan Hawa merasa dahaga dan lapar. Dengan bersusah-payah
pula, keduanya harus keluar dari gua mencari air untuk diminum dan buah-buahan
untuk dimakan. Tetapi tidak semua air dapat diminum dan tak semua buah dapat
dimakan, Ada yang pahit, masin, masam, dan ada pula yang enak, manis dan gurih.
Ya, ternyatalah, bahawa kehidupan di dunia ini beza dengan kehidupan di Syurga
dahulu. Kehidupan di dunia ini setiap saat atau detik penuh dengan perjuangan.
Setiap saat harus memeras otak, memeras tenaga dan keringat.
Begitulah, saban merasa dahaga dan lapar, Adam dan Hawa terpaksa berjalan
sejauh jauhnya mencari air dan buah buahan. Sedang bahaya binatang binatang
buas selalu mengancam jiwanya. Rupanya kehidupan di permukaan bumi ini, adalah
satu cara hidup yang selalu dalam proses dan peredaran, yang selalu silih
berganti antara senang dan susah, dingin dan panas, naik dan turun, kenyang dan
lapar, sihat dan sakit dan seterusnya. Segala macam penderitaan yang berbentuk
dahaga, lapar, bahaya binatang buas dan lain-lain telah dapat menggerakkan akal
dan fikiran Adam dan Hawa, bagaimana mereka dapat membebaskan diri dari
penderitaan itu.
Timbullah fikiran dalam hatinya untuk menanam pohon-pohon yang buahnya enak
dimakan di sekitar tempat kediamannya, agar dia terhindar dari bahaya
binatang-binatang buas di dalam hutan belukar mencari atau memetik buah-buah
yang dia inginkan. Dengan mempergunakan dahan dahan kayu, tempat di sekitar gua
itu ditebasnya. Dipindahkannya ke situ pokok pokok yang dirasanya enak dimakan
buahnya, untuk menghilangkan laparnya.
Ya, Adam terpaksa memeras tenaga, mencucurkan peluh, memeras otak dan fikiran,
untuk mendapatkan makanan menghilangkan lapar. Isterinya Hawa pun demikian
pula. Dia terpaksa menolong Adam dengan tenaga yang ada padanya. Begitulah,
bertahun tahun kemudian, Adam dan Hawa sudah dapat bercucuk tanam, dan sudah
pandai pula berternak memelihara binatang ternakan seperti kambing dan ayam.
Keturunan pertama
Dalam
kehidupan bersuami isteri, Hawa mulailah hamil. Tak lama kemudian lahirlah ke
permukaan bumi ini turunan Adam dan Hawa yang pertama. Anak yang pertama ini lelaki
seperti Adam. Anak itu diberi nama Qabil.
Alangkah bahagianya Adam dan Hawa setelah dari pergaulannya berdua itu, lahir
seorang manusia baru, anaknya yang pertama itu, menambah anggota masyarakat
yang hanya terdiri dari dua orang menjadi tiga orang. Hawa mulai sibuk menjaga
dan mengasuh anaknya, tidak dapat lagi keluar membantu Adam bercucuk tanam dan
menggembala ternak. Adam terpaksa keluar seorang diri dan bekerja. Setiap
petang kalau dia sudah lelah, dia pulang kembali ke gua tempat kediamannya
untuk istirehat, menemui isteri dan anaknya. Makanan yang diperdapatnya
dibawanya pulang dan dimakannya bersama sama dengan isteri dan anaknya.
Dengan begitu, kegembiraan hidup Adam dan Hawa di atas bumi nampaknya semakin
hari semakin bertambah. Kegembiraan yang bertambah itu telah dapat
menghilangkan kelelahan bekerja dan ketakutannya terhadap binatang-binatang
buas.
Setelah berlalu pula kira kira setahun lamanya, kembali Hawa menjadi hamil. Tak
lama kemudian, lahirlah anaknya yang kedua, seorang wanita. Dan anak perempuan
ini dinamai Adik Qabil. Dengan kelahiran yang kedua ini, Adam dan Hawa semakin
gembira hidupnya dan semakin rajin dan tekun bekerja mencari penghidupan.
Begitulah dari tahun ke tahun, keluarga Adam selalu bertambah tambah dengan
anak yang ketiga, seorang lelaki dinamai Habil, anak keempat seorang perempuan,
dinamai Adik Habil, kelima, keenam dan seterusnya. Adam terpaksa bekerja lebih
keras untuk mendapatkan makanan lebih banyak kerana bilangan keluarganya
semakin besar.
Adam dan Hawa menjadi semakin tua, sedang anak anaknya pun semakin besar dan
meningkat dewasa. Qabil dan Habil sekarang sudah meningkat jadi muda remaja.
Akal dan fikirannya mulai timbul. Timbul perasaan wajib menolong ibu dan bapanya,
bekerja bertani dan menggembala, menghasilkan makanan dan minuman bagi
keluarganya yang semakin besar, turut berjuang menjaga adik adiknya dari bahaya
singa dan harimau, dan binatang-binatang buas lainnya.
Mulai nampak perbedaan alam wanita dengan lelaki. Anak anaknya yang lelaki
kebanyakan suka bekerja di luar rumah, bertani, berburu dan memelihara binatang
binatang ternak. Sedang anak anaknya yang wanita suka bekerja di rumah, memasak
makanan dan minuman serta menjaga adik adik dan mengurus keperluan keperluan
rumahtangga.
Sekalipun Qabil dan Habil dua bersaudara, sebapa dan seibu, dan sama lelaki,
sama sama di bawah asuhan seorang ibu dan seorang bapa, tinggal di dalam dan
iklim yang sama, tempat yang sama pula, namun kudrat Ilahi dan kehendak ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA lah yang
lebih menentukan segala sesuatu di dalam alam yang luas ini. Keadaan rohani dan
jasmani dari Qabil dan Habil tidaklah sama, berbeza satu dengan yang lain. Ada
perbezaan besar. Qabil sekalipun lebih tua, tetapi badannya lebih kecil dan
lemah. Habil sekalipun lebih muda, tetapi badannya lebih besar dan lebih kuat.
Qabil sekalipun lebih tua dan berbadan lemah, tetapi tabiatnya amat kasar.
Sedang Habil yang berbadan kuat dan besar, tetapi tabiatnya sangat baik dan
perasaan yang sangat halus, lagi berbudi pekerti tinggi.
Adam bermaksud akan membagi-bagikan perkerjaan kepada dua orang anaknya yang
meningkat remaja itu. Qabil dengan tabiatnya yang kasar itu diserahi oleh Adam
untuk bertani, mengolah tanah, menyangkul dan menebas hutan belukar, kerana
tanah dan hutan belukar adalah barang mati yang tak memerlukan perasaan halus
dan cinta kasih.
Ada pun Habil kerana perasaannya yang halus dan perasaan kasih sayangnya,
diserahi oleh Adam untuk memelihara binatang ternak, iaitu kambing dan lembu
yang dapat merasakan haus dan lapar, sakit dan senang, sebab itu perlu disayang,
dicintai, harus diurus oleh manusia yang mempunyai perasaan halus dan rasa
kasih sayang.
Baru saja matahari terbit di waktu pagi, maka keluarlah Adam, Qabil dan Habil
dari gua tempat kediaman mereka untuk bekerja. Qabil terus menuju ke hutan
menebas belukar, ke ladang menyangkul, menaburkan benih atau menuai, bila tanam
tanamannya sudah masak untuk dituai.
Sedang Habil menuju ke padang rumput untuk memelihara dan menggembalakan
ternaknya. Adam kadang kadang pergi berburu, mencari ikan atau burung, untuk
dimakan dagingnya sebagai lauk pauk. Atau pergi mencari air untuk diminum dan
memandikan anak anak dan isterinya. Kalau matahari sudah hampir tenggelam,
siang akan berganti dengan malam, mereka kembalilah ke gua tempat kediaman
mereka. Qabil membawa buah buahan dan sayuran, Habil membawa susu, sedang Adam
membawa burung-burung dan ikan hasil buruannya. Sesudah semua buah tangan itu
dimasak oleh Hawa, mereka makanlah bersama sama dengan enaknya.
Di waktu dan sesudah makan bersama ini, timbullah fikiran pada Adam untuk
mengajar anak anaknya bersyukur kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA yang telah memberi mereka rezeki
sebanyak itu.
Lihatlah kata Adam kepada anak-anaknya: "Kita ini tidak akan ada kalau
tidak diciptakan oleh ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA. ALLAH SUBHANAHU WA
TAALAlah yang
menciptakan diri kita masing-masing. Diciptakan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA pula bumi yang lebar dan luas
ini untuk tempat tinggal kita. Lihatlah, alangkah luas dan lebarnya bumi ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA yang
kita tempati ini. Di sinari oleh matahari di waktu siang dan oleh bulan dan
bintang-bintang, di waktu malam. Ditumbuhkan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA segala macam tumbuh-tumbuhan,
dikembangkan ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA segala
macam binatang binatang untuk menjadi rezeki kita. Marilah kita menyembah
kepada ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA dan
mensyukuri segala nikmat dan rahmatNya kepada kita."
Untuk menguji tentang keimanan dan kesyukuran kedua orang anaknya yang sudah
remaja itu, Adam menyuruh kedua orang anaknya yang bernama Qabil dan Habil itu
untuk pergi ke puncak sebuah gunung. Kedua dua orang anaknya itu disuruh oleh
Adam membawa sebahagian dari penghasilan masing masing, dan meletakkan penghasilannya
di puncak gunung itu, agar dapat dimakan oleh makhluk ALLAH yang mana saja memerlukannya,
iaitu makhluk makhluk ALLAH yang tidak pandai bercucuk tanam dan memelihara
binatang ternak. Pekerjaan ini dinamai Adam berkorban, berzakat dan beribadat.
Pekerjaan berkorban, berzakat dan beribadat ini amat cocok dan sesuai dengan
perasaan Habil, kerana dengan perasaannya yang halus dan fikirannya yang dalam,
dia dapat merasakan kebesaran ALLAH SUBHANAHU WA TAALA yang banyak nikmat pemberianNya. Apalagi
pengorbanan tersebut, akan dapat pula menolong beberapa macam binatang-binatang
yang dalam kehausan atau kelaparan.
Adapun Qabil dalam hatinya sangat menentang pekerjaan itu. Mengorbankan
sebahagian dari hasil kerjanya yang diperdapatnya dengan penat lelah, untuk
dijadikan zakat atau ibadat terhadap ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, dianggapnya satu pekerjaan yang
tak berguna, atau pekerjaan orang bodoh dan merugikan. Alangkah susahnya
mencari rezeki, katanya, kenapa rezeki itu dilemparkan ke puncak gunung untuk
dimakan binatang-binatang yang tak ada gunanya. Iblis yang dilontarkan ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA ke bumi,
rupanya sudah mulai menjalankan peranannya, untuk memesongkan hati manusia dari
amal dan perbuatan yang baik. Habil rupanya tak mampu digoda dan
diperdayakannya. Tetapi Qabil merupakan tanah yang subur bagi Iblis untuk
menjalankan tipu dayanya.
Iblis sudah dapat memasuki salah satu kelemahan dari unsur manusia dengan
saluran kecintaan manusia kepada harta benda. Harta dan kekayaan adalah satu
alat buat Iblis untuk memperdayakan manusia. Untuk berkorban ini, Habil memilih
kambingnya yang terbaik dan tergemuk. Sesudah disembelihnya, lalu ditaruhkannya
dipuncak gunung, sebagai korban dan tanda terima kasihnya terhadap ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA yang
telah memberikan rezeki.
Qabil sekalipun dengan perasaan enggan dan terpaksa, juga melakukan ibadat
korban itu. Tetapi untuk korban ini dia memilih buah-buahan yang tidak baik,
yang sudah setengah busuk, kerana hatinya memang tidak baik dan busuk pula.
Baik Habil atau Qabil lalu meletakkan korban masing-masing di puncak gunung,
dengan harapan korban itu akan diterima oleh ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dengan penerimaan yang baik.
Pada hari berikutnya, pergilah kedua bersaudara itu diiringkan oleh bapanya
Adam, untuk melihat, apakah korban-korban itu sudah diterima oleh ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA atau
tidak.
Ternyata bahawa korban Habil sudah tidak ada lagi, bererti sudah diterima oleh ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA dengan
baik. Tetapi korban Qabil yang terdiri atas buah-buahan yang tak baik dan busuk
itu, masih saja ada di situ bahkan sudah menjadi lebih busuk. Itu bererti bahawa
korban Qabil tidak diterima oleh ALLAH SUBHANAHU WA TAALA.
Bukan main girangnya Habil melihat yang korbannya diterima dengan baik oleh ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA. Dia
lalu bersyukur dan berterima kasih. Qabil menjadi marah dan irihati, kerana
korbannya tidak diterima oleh ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Dengan marah dia berkata kepada bapanya: "Korban
si Habil diterima oleh ALLAH, kerana bapa mendoakan baginya. Korban saya tidak
diterima oleh ALLAH, kerana bapa tidak suka mendoakan bagi saya."
Adam lalu menjawab: "Habil mengorbankan barang barang yang baik, kerana
hatinya baik. Korbannya diterima oleh ALLAH, kerana ALLAH suka kepada
barang-barang yang baik. Sedang engkau mengorbankan buah buahan yang tidak baik
dan busuk. Itu menunjukkan yang hatimu busuk. Korbanmu tidak diterima oleh ALLAH,
kerana ALLAH tidak suka kepada barang-barang yang busuk dan tidak baik."
Qabil menjadi marah dan irihati kerana korbannya tidak diterima oleh ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA. Dengan
marah dia berkata kepada adiknya Habil, sekalipun Habil tidak bersalah apa apa
terhadap dirinya. Tetapi begitulah caranya Iblis menggoda manusia tanpa alasan
yang tepatpun. Iblis dapat menggoda manusia manusia yang lemah jiwa dan
batinnya, lemah imannya untuk membenci saudaranya sendiri yang tak bersalah apa
apa. Sungguh perdayaan dan tipu muslihat Iblis itu halus dan licin sekali.
Qabil pulang ke rumahnya dengan hati yang marah dan menggerutu. Kepalanya
digeleng gelengkan tanda marah yang bersangatan. Marah kepada saudaranya Habil
yang baik dan tak bersalah apa apa terhadap dirinya. Bukan marah terhadap
dirinya sendiri yang tidak baik dan busuk itu.
Ya, begitu halusnya godaan syaitan dan iblis terhadap manusia, untuk
mengeruhkan pergaulan sesama manusia dalam kehidupan di permukaan bumi ini.
Setelah masing masing anak Adam itu meningkat dewasa, maka anak anak lelaki
mulai merasakan keperluan terhadap isteri, sedang anak anak perempuan merasakan
keperluan terhadap suami, kerana memang demikianlah sunnah yang ditetapkan ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA yang
menciptakan manusia dan semua makhluk berjiwa lainnya.
Sekalipun masyarakat manusia di masa hidupnya Adam itu baru terdiri atas
beberapa orang lelaki dan beberapa orang wanita saja, namun begitu untuk
memenuhi hasrat bersuami isteri ini agar berjalan dengan teratur, maka ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA menetapkan
beberapa aturan (syari'at) yang harus dijalankan oleh masing masing manusia
yang menjadi anggota masyarakat yang kecil itu.
Ditetapkan ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA syari'at
(aturan) bagi anak anak Adam dan Hawa yang sudah dewasa itu, iaitu aturan yang
sangat sederhana sekali. Qabil anak pertama, boleh kahwin dengan Adik Habil
anak keempat, sedang Habil anak ketiga boleh kahwin dengan Adik Qabil anak
kedua. Jadi masing masing Qabil dan Habil tidak boleh kawin dengan adiknya
sendiri. Syariat itu diwahyukan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA kepada Adam. Adam menyampaikan
wahyu ini kepada isteri dan anak anaknya yang sudah berhasrat kawin itu. Syariat
ini diterima dengan segala ketaatan dan kepatuhan oleh Adam, Hawa dan anak
anaknya.
Hanya Qabil yang tak mahu tunduk terhadap syariat yang ditetapkan ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA ini.
Iblis mendapat peluang yang baik sekali dengan perantaraan perasaan berahi
antara lelaki dan wanita, dengan perantaraan nafsu dan keinginan keinginan
hidup manusia. Kepada Qabil dibisikkan oleh Iblis bahawa Adik Qabil lebih
cantik dari Adik Habil.
Kata Iblis kepada Qabil: "Jangan kamu mahu tunduk kepada penetapan bapamu
yang tak adil itu. Adikmu sendiri jauh lebih cantik dari Adik Habil. Kenapa
bapak menyuruh kamu berkahwin dengan Adik Habil yang tak cantik, sedang adikmu
yang cantik itu disuruh berikan kepada Habil untuk menjadi isterinya?"
Dengan bujukan Iblis ini, mulailah ketara nafsu yang tak mahu menurut putusan
dengan segala macam alasannya. Kecantikan seorang wanita telah dapat
dipergunakan oleh Iblis untuk menimbulkan perselisihan antara dua orang lelaki
yang bersaudara kandung itu. Ini bukan hanya terjadi atas diri anak anak Adam
dan Hawa dahulu kala, tetapi masih terjadi pada anak cucu Adam dan Hawa yang
hidup di abad kedua puluh, atau zaman moden sekarang ini.
Adam dan Hawa sebagai bapa dan ibu mulai pusing memikirkan bagaimana caranya
agar dia dapat memenuhi keinginan anak anaknya dengan tidak melanggar syari'at
yang sudah ditetapkan ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA, agar
tetap hidup dalam keadaan aman tenteram dan selamat di muka bumi ini.
Bila syari'at ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA dijalankan
akan terjadi perselisihan antara anak anaknya. Bila keinginan anaknya yang
diteruskan akan terjadi keengkaran terhadap syari'at yang ditetapkan ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA. Satu
kesempatan yang amat baik sekali bagi Iblis untuk menjalankan tipudaya dan
siasatnya. Perselisihan antara manusia sesama manusia adalah jalan lempang yang
amat lurus bagi Iblis untuk sampai pada tujuannya.
Kesempatan baik ini, tidak disia-siakan Iblis. Iblis segera datang berbisik ke
telinga Qabil: "Hai, Qabil! Janganlah lekas putus asa. Ada satu cara yang
amat mudah untuk mengatasi jalan buntu antara engkau dan adikmu Habil, untuk
menyampaikan hasrat hatimu kahwin dengan adikmu yang cantik itu. Jalan
satu-satunya ialah supaya kamu bunuh saja adikmu yang bernama Habil itu."
Mula mula Qabil agak ragu-ragu terhadap cara penyelesaian yang dianjurkan Iblis
itu. Iaitu dengan cara membunuh Habil, adik kandungnya sendiri, saudara yang
seibu dan sebapa dengan dia, selapik seketiduran, kadang-kadang sebantal
sekalang hulu.
Beberapa hari lamanya Qabil termenung menung tidak keruan hidupnya. Berdiri
bermenung, duduk bermenung, tidur tak berasa puas, makan tak berasa enak. Duduk
termenung dan melamun adalah merupakan tanah yang amat subur pula bagi Iblis
untuk menanam siasat dan tipu dayanya terhadap manusia. Orang yang duduk
bermenung bererti fikirannya menjurus ke satu jurusan saja. Dia lupa akan
jurusan jurusan lain dalam hidupnya. Apalagi kalau yang dimenungkan itu hal
yang tak baik. Dia akan lupa akan kemaslahatan dirinya. Apa lagi kemaslahatan
ibu bapa dan keluarganya. Dia akan lupa akibat-akibat yang akan timbul dari
perbuatannya itu. Di saat yang amat kritikal dalam menungannya itu, Iblis
datang langsung menemui Qabil dengan anjuran yang lebih tegas:
"Bunuh saja, hentam saja, jangan fikir panjang lagi!"
Melihat keadaan dan tabiat Qabil yang luarbiasa itu, Adam, Hawa, Habil seluruh
anggota anggota keluarganya menjadi gelisah. Masing-masing mereka mencuba
memberi nasihat kepada Qabil. Berkata Adam kepada Qabil: "Jangan engkau
perturutkan ajakan syaitan dan Iblis. Tunduklah kepada syariat yang ditetapkan ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA yang
telah disetujui oleh ibu bapamu sendiri." Habil dengan hati yang lapang
dan pandangan yang luas mencuba menasihati abangnya yang sudah lupa daratan
itu: "Lebih baik engkau mencari jalan yang hak, hai saudaraku, menempuh
jalan yang membawa selamat, menjauhkan diri dari jalan yang membawa kecelakaan
dan kesengsaraan yang berlarut larut."
"Ketahuilah, saudaraku," katanya lagi, "Bahawa apa yang terjadi
ini adalah syari'at dan takdir yang sudah ditentukan ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA. Ibu dan
bapa, begitupun saya sendiri hanya semata-mata menjalankan perintah dan
syari'at ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA itu.
Kita sekalian diciptakan ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA hidup di
permukaan bumi ini, adalah semata mata untuk dapat menjalankan syari'at dan
untuk mengabdikan diri kita kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA yang menciptakan kita itu.
Sungguh engkau akan berdosa bila keluar dari jalan yang hak sudah ditentukan ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA. Maka
lebih baik engkau minta ampun atas dosamu itu, sebagaimana saya selalu minta
ampun dan menyerahkan nasib dan untungku seluruhnya kepada ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA yang
menciptakan seluruh alam ini."
Nasihat yang bagaimana juga baik dan benarnya, rupanya tidak berbekas pada jiwa
yang penuh nafsu yang sedang bergejolak membakar. Qabil malah menjadi semakin
galak garang. Dia segera mendekati adiknya Habil yang masih memberi nasihat dan
berkata: "Engkau jangan banyak bicara. Engkau pasti saya bunuh."
Dengan hairan dan sabar, Habil menjawab: "Kenapa aku akan engkau
bunuh?" "Kerana bapa dan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA lebih suka kepada engkau,"
jawab Qabil. "Dengan membunuh saya, keadaan tidak akan berubah, malah bapa
dan Tuhan akan semakin marah terhadap engkau," jawab Habil. "Tak
peduli, engkau pasti aku bunuh, agar senang hatiku," kata Qabil dengan
garangnya. Sekalipun Habil jauh lebih kuat badannya dari Qabil, kerana budinya
yang tinggi, dia tetap bersabar diri dan berkata: "Sekali pun engkau telah
mengacungkan tangan untuk membunuhku, saya tetap tidak akan menggerakkan tangan
untuk membunuhmu. Saya takut kepada Tuhan Semesta Alam."
Habil terus berjalan menuju tempat kediamannya, Qabil mengikutinya dari
belakang dengan hati mengkal. Setibanya di gua, masih saja dia mengkal dan
marah. Dicubanya menidurkan mata, tidak mahu tidur. Semalam malaman itu dia tak
sepicing juga dapat tidur. Dadanya berasa mengah.
Di saat itu datang lagi Iblis meniup-niup hatinya yang sudah panas itu dengan
berkata: "Bunuh Habil, bunuh Habil, bunuh Habil!"
Di waktu pagi sebagai biasa, Habil bangun dari tidurnya. Dengan perasaan lega
dia menuju ke padang rumput menggembalakan ternaknya. Qabil yang sedang
diperkuda oleh Iblis dengan sembunyi-sembunyi mengikutinya dari belakang.
Maksudnya untuk membunuh Habil yang tidak ragu-ragu lagi, malah bertambah
menyala-nyala. Di kala matahari, bulan, bintang-bintang beredar di angkasaraya
menjalankan perintah Tuhannya, di kala burung-burung berkicau bersiul
berterbangan ke sana ke mari menjalankan tugasnya masing-masing sambil
bertasbih mensucikan Tuhan Yang Maha Suci, Qabil dengan mencapai dahan kayu
yang amat keras dan berat memukul kepala Habil dari belakang sekuat hatinya.
Darah bertumpah dan mengalir membasahi permukaan bumi buat pertama kali. Habil
menjerit kesakitan, badannya terhempas ke bumi dan bergeletar. Terjadilah apa
yang disangsikan para Malaikat terhadap manusia, ketika Malaikat diberitahu ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA bahawa
manusia akan diciptakan ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA untuk
menjadi Khalifah (pengatur) di atas bumi. Malaikat sangsi bahawa manusia akan
berbuat binasa di bumi dan akan menumpahkan darah. Kesangsian itu kini untuk
pertama kalinya sudah terjadi, mungkin akan disusul pula dengan
kejadian-kejadian kedua, ketiga, keempat dan sampai entah ke berapa kali lagi;
bahkan pembunuhan itu bukan hanya dilakukan oleh seorang manusia terhadap
seorang manusia saja, tetapi akan terjadi pembunuhan-pembunuhan besar,
beribu-ribu manusia dengan alat-alat pembunuhnya yang terkejam dan termoden
akan membunuh beribu-ribu manusia lainnya, manusia yang bersalah dan tidak
bersalah, wanita atau anak-anak di bawah umur sekalipun.
Setelah melihat darah mengalir membasahi bumi, serta mendengar jeritan Habil
yang memilu dan menyayat perasaan itu, maka Iblis yang memperkudanya itu
tersenyum simpul, lalu pergi meninggalkan mangsanya, sebagai seorang yang
menang, kerana siasat dan tipudayanya sudah berhasil. Makin yakin ia akan
kelebihan dirinya dan akan kelemahan atau kekurangan Bani Adam (manusia).
Sepeninggalan Iblis itu, Qabil mulai sedar akan ketololan dirinya. Perasaan
menyesal atas perbuatan yang baru dilakukannya mulai tumbuh, muncul dengan
perlahan dari lubuk hatinya. Teringatlah ia, bahawa adiknya (Habil) adalah
seorang baik dan tidak bersalah apa apa. Mulailah dia merasakan bahawa
perbuatannya itu amat kejam. Mulai timbul kesedaran, bahawa dia bersalah besar.
Tidak ada keuntungan yang diperolehinya dari pembunuhan ini. Dan tidak mungkin
pembunuhan ini akan membawa kesenangan hatinya. Malah sebaliknya, hatinya
bertambah gundah, dia merasa rugi, kosong dari perasaan aman dan tenteram.
Apalagi setelah dilihat dengan mata kepalanya sendiri keadaan adiknya Habil
yang bergeletar di tanah menghadapi sakaratul maut. Suara rintihannya semakin
halus, akhirnya hilang lenyap. Sebaliknya seluruh anggota badannya semakin hebat
menghempas ke kiri dan ke kanan menandakan rasa sakit yang tak terhingga.
Nafasnya sesak, seakan akan jantung dan paru-parunya sudah tidak kuasa lagi
menghirup udara atau hawa. Akhirnya seluruh gerakgerinya berhenti, sekujur
badannya menjadi lemah longlai, dan dia lalu menghembuskan nafas yang terakhir.
"Inna
lillahi wa inna ilaihi raji'uun." Ya, semua manusia akan mati. Bahkan
semua makhluk berjiwa akan mengalami mati, kerana begitulah sunnah Ilahi yang
menciptakan seluruh makhluk berjiwa ini, kerana ALLAH SUBHANAHU WA TAALA sudah menetapkan dari azal, bahawa
kehidupan di dunia ini hanya buat sementara saja, hanya sebagai singgah dalam
perjalanan ke arah penghidupan yang kekal dan abadi di akhirat. Di akhirat
nanti akan diperhitungkan satu persatu amal dan kerja setiap manusia selama
hidupnya di dunia ini. Setiap amal, buruk dan baik, kecil dan besar tidak ada
yang tertinggal dan tidak kena perhitungan itu. Semua akan mendapat balasan
yang setimpal. Perbuatan baik balasannya baik.
Perbuatan jelek atau jahat pembalasannya jahat pula. Orang yang hidupnya
teraniaya di permukaan bumi ini janganlah terlalu bersedih hati. Bersabarlah,
Tuhan sanggup membalikkan penganiayaan itu ke alamat asalnya. Dan orang yang
menganiaya, jangan terlalu bergembira dalam hidup, pasti akan merasakan sakit
dan pedihnya penganiayaan yang dia lakukan itu!
Angin sepoi mulai berhembus dan bertiup. Semua daun daun kayu bergerak dan
berdesir. Hembusan angin sepoi itu seakan akan menjamah sekujur tubuh Habil
yang sudah tak bernafas lagi itu sebagai hiburan dan tanda turut berdukacita.
Sedangkan desiran daun daun seakan akan bertasbih meratapi dan meucapkan
selamat jalan kepada jenazah Habil yang sedang pulang kembali ke Rahmatullah.
Adapun Qabil mendengar desiran daun dihembus angin sebagai bisikan yang mengecam
dan mengutuknya: "Qabil, engkau pembunuh, engkau pembunuh, engkau kejam,
engkau kejam, bodoh, engkau bodoh."
Burung burung dan binatang binatang buas dengan berbagai bunyi, seakan akan
berkata kepadanya menyesali perbuatannya itu: "Engkau pembunuh, engkau
kejam."
Qabil mulai mengerang panjang. Dia mulai merasa takut. Badannya berasa berat
dan kakinya berasa lemah. Tiba tiba dia tersungkur jatuh di samping jenazah
adiknya Habil. Dia memanggil manggil: "Habil! Habil! Habil !"
Habil tidak menjawab, kerana dia sudah menghembuskan nafas yang terakhir, telah
bercerai jiwa dengan raganya. Tinggallah Qabil termangu mangu di samping
jenazah adiknya. Tidak tahu apa yang harus dilakukannya. Apakah jenazah adiknya
itu akan ditinggalkannya begitu saja sehingga biar dimakan serigala dan burung
burung?
Tak sampai hati dia meninggalkannya begitu saja. Akhirnya jenazah itu dipikul
ke bahunya dan dibawanya. Tetapi dia tidak tahu ke mana jenazah itu akan
dibawanya dan akan diapakan jenazah itu. Dia terus berjalan dan berjalan.
Akhirnya dia menjadi letih, lalu berhenti melepaskan lelah. Hatinya sedih dan
mulai berkhayal agar adiknya hidup kembali. Sesalnya bertambah tambah, sehingga
dia menjadi tak keruan dan gelisah. Mulai dia marah kepada dirinya sendiri.
Setelah letihnya agak berkurang kembali jenazah adiknya itu dipikulnya ke
bahunya. Dia berjalan tidak bertujuan. Setelah penat, dia berhenti pula
melepaskan lelah. Begitulah berulang ulang sampai letih dan lesu, di bawah
terik panas matahari.
Tiba tiba dia melihat dua ekor burung gagak berkejar kejaran. Kedua burung
gagak itu sama menyiruk ke bawah, hinggap ditanah. Keduanya berkelahi sehebat
hebatnya, tikam menikam, pukul memukul dengan paruhnya masing-masing. Salah
satu di antara kedua burung itu kena pukul yang keras sekali, sehingga patah
lehernya. Burung yang kena pukul itu bergeletar di tanah menghempaskan diri.
Tak lama kemudian burung itu mati.
Setelah mengetahui bahwa burung yang kena itu sudah mati, lalu burung yang
masih hidup menggali lubang di tanah dengan menggunakan kaki dan paruhnya.
Setelah lubang itu menjadi besar dan dalam, gagak yang hidup menarik gagak yang
mati dengan paruhnya ke dalam lubang. Lubang itu lalu ditutupnya kembali dengan
tanah. Gagak yang masih hidup lalu terbang meninggalkan tempat itu.
Melihat itu, Qabil takjub heran sekali dan berkata kepada dirinya sendiri:
"Rupanya aku ini jauh lebih bodoh dari gagak yang hitam itu." Dia
lalu meniru gagak itu. Lubang digali, lalu jenazah adiknya dimasukkan dalam
lubang itu, dikuburkan dan ditimbunnya dengan tanah.
Setelah agak lama Habil dan Qabil tidak pulang, Adam dan Hawa mulai khuatir dan
cemas. Adam lalu berangkat mencari kedua orang anaknya itu.
Alangkah terperanjatnya Adam melihat darah tertumpah di tanah membasahi bumi.
Dadanya bergoncang, hatinya berdebar, Adam berteriak sekeras kerasnya kepada
Qabil: "Qabil, apa yang engkau lakukan terhadap saudaramu?"
Bergetar tubuh Qabil mendengar teriakan bapaknya yang luarbiasa itu. Alam
seluruhnya dirasakan turut bergetar dan benteriak kepadanya: "Hai, Qabil!
Apa yang engkau lakukan terhadap adikmu sendiri?"
Qabil terus lari dan lari, di celah gunung yang tinggi, melintasi jurang jurang
yang dalam. Dengan hati yang penuh ketakutan, badan geletar dan jiwa gelisah.
Bukit, gunung, jurang, pohon dan binatang apa saja yang ia jumpai, seakan akan
turut mengejar dari belakang dan benteriak teriak kepadanya: "Pembunuh,
pembunuh, pembunuh."
Qabil lari dan lari terus, tak dapat merasa ketenangan dan kesenangan buat
selama lamanya. Dunia ini baginya sejak waktu itu adalah tempat pelarian dan
ketakutan, kerana dia sendiri yang membuat dirinya diselubungi ketakutan,
sehingga menyangka musuh terhadap apa saja yang ia jumpai dan temui. Begitu
susahnya di dunia ini, belum lagi dia di akhirat nanti...!
Adam dan Hawa kehilangan dua orang anak sekaligus. Seorang meninggal dunia dan
seorang lagi hilang tak tentu ke mana penginya. Terhadap yang sudah meninggal,
Adam dan Hawa mendoakan kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA: "Ya ALLAH, ampunilah dia; turunkanlah
rahmatMu kepadanya di Alam Banzakh, dan berilah ia tempat di Syurga di Alam
Akhirat nanti."
Terhadap anaknya yang hilang, Adam dan Hawa tak berputus asa, mudah mudahan dia
dapat kembali dengan kesedaran dan keinsafan, dapat menginsafi segala kesalahan
dan dosa yang telah diperbuatnya, akhirnya dapatlah ia menjadi manusia yang
berguna hidupnya di dunia ini bagi ibubapa dan adik adiknya. Terhadap anak
anaknya yang lain, Adam memperingatkan bahawa kita manusia hidup di permukaan
bumi ini bukan sendirian. Di samping kita manusia ada Setan dan Iblis yang
menjadi musuh kita sampai ke anak cucu dan keturunan kita buat selama lamanya.
Adam dan Hawa menenangkan kepada anak anaknya pengalaman hidupnya berdua selama
berada di dalam Syurga, bagaimana hebat dan halusnya godaan Iblis. Sekalipun di
kala itu, kerana sama-sama berada di alam Syurga. Adam dan Hawa dapat melihat
Iblis dan dapat mendengar suaranya, Adam dan Hawa masih dapat tergoda olehnya.
Apalagi sekarang setelah berada di alam bumi, di mana kita manusia tidak dapat
lagi melihat Iblis dan tak dapat mendengar suaranya, sedangkan Iblis tetap
dapat melihat kita manusia, maka godaan Iblis di muka bumi ini pasti jauh lebih
hebat dan jauh lebih merbahaya bagi kita manusia.
Iblis
adalah musuh kita yang dapat melihat kita dan kita tidak dapat melihatnya.
Dengan begitu perjuangan kita terhadap Iblis adalah perjuangan atau perkelahian
yang tidak setaraf. Tidak ubah saperti penkelahian dua orang manusia: yang
pertama dengan mata terbuka dan yang kedua dengan mata tertutup. Dapatlah kita
pastikan, orang yang dengan mata terbuka akan selalu menang, dan orang yang
dengan mata tertutup akan selalu kalah.
Tetapi kita manusia jangan sedih. Tuhan Maha Pengasih dan Maha Adil. Kepada
kita manusia diberi Tuhan satu cara untuk membutakan mata Iblis terhadap kita,
iaitu bila kita mohon perlindungan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dari godaan Iblis dengan
membaca: "A'uzubillahi minasy Syaitanir Rajim." Dan kepada kita
manusia diberi kekuatan yang dinamakan iman, iaitu kepercayaan penuh terhadap ALLAH SUBHANAHU WA
TAALA. Dengan
keimanan yang kukuh dan kuat, Iblis tidak sanggup menggoda manusia. Iblis malah
menjadi takut dan lari dari manusia yang beriman itu. Iblis malah tidak berani
mendekatinya.