JANGAN SEKALIPUN LUPA, DUNIA INI ADALAH TEMPAT SEMENTARA YANG SINGKAT DAN SUATU UJIAN
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )
AL ZOHIR ( الظاهر ) ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...
Sabtu, 30 November 2013
M 124 : TUJUH AMALAN YANG PAHALANYA TERUS MENGALIR
Dalam sebuah Riwayat RASULULLAH
SHALLALLAHU' ALAIHI WASALLAM bersabda :
"Sesungguhnya
di antara amal kebaikan yang mendatangkan pahala setelah orang pelakukannya
meninggal dunia adalah:
1. Ilmu
yang disebar luaskannya (share atau halaman lainnya yang menyebarkan amal kebaikan). Termasuk menyebarkan ilmu
dan anda mendapatkan Pahala kerananya.
2. Anak
soleh yang ditinggalkan.
3. Mushaf
(kitab-kitab keagamaan) yang diwariskan.
4. Masjid
atau Mushola yang dibangunnya.
5. Rumah
yang dibangunnya untuk penginapan orang yang sedang dalam perjalanan.
6. Sungai
yang dialirkannya untuk kepentingan orang banyak dan lain.
7. Harta
yang disedekahkannya.
(HR.Ibnu Majah)
Yaa ALLAH..
Yang Menguasai langit dan
bumi, berikanlah kami kekuatan dan kemampuan kepada kami agar boleh mengamalkan
ilmuMu.
Aamiin Ya Rabbal'alamin.
M 123 : TIDAK SOLAT
Akan muncul seekor ular yang
dihantar dari Neraka yang bernama "Sujaul Aqra" dan ular itu berkata,
"ALLAH menyuruh aku
membelasah engkau kerana engkau mensia-siakan solat Subuh."
Ia dipukul dari waktu Subuh
hingga naik matahari, kemudian dipukul dan dihentak hingga terjunam ke perut
bumi kerana meninggalkan solat Zuhur.
Kemudian dipukul lagi kerana
meninggalkan solat Asar, begitulah seterusnya dari Asar ke Maghrib, dari
Maghrib ke waktu Isyak dan seterusnya hingga ke waktu Subuh semula.
Demikianlah berterusan
seksaan oleh Sajaul Aqra hinggalah hari Kiamat. Cuai solat lima waktu di dalam
neraka Jahanam terdapat wadi (lembah) yang di dalamnya adalah ular-ular bersaiz
sebesar tengkuk unta dan panjangnya sebulan perjalanan.
Jibril as:
Yaa MUHAMMAD..! Orang yang meninggalkan Solat tidak akan mendapat syafaatmu dan ia tidak tergolong dari umatmu.. Tidak boleh diziarahi ketika ia sakit, tidak boleh mengiringi jenazahnya, tidak boleh beri salam padanya, tidak boleh makan minum dengannya, tidak boleh bersahabat dengannya, tidak boleh duduk besertanya, tidak ada Agama baginya, tidak ada kepercayaan baginya, tidak ada baginya Rahmat ALLAH dan ia dikumpulkan bersama dengan orang Munafiqin pada lapisan Neraka yang paling bawah (diazab dengan amat dahsyat..).
Sabda NABI MUHAMMAD SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM, Maksud Hadist:
“Perjanjian
(perbezaan) di antara kita (orang islam) dengan mereka (orang kafir) ialah
Solat, dan barangsiapa meninggalkan Solat sesungguhnya ia telah menjadi seorang
kafir.”
(Termizi).
M 122 : JAGA DIRI DI DALAM LAMAN SESAWANG (FACEBOOK DLL)
1. Jangan kongsi STATUS yang
MENJATUHKAN HARGA DIRI sendiri, apalagi HARGA DIRI orang lain..
2. Berguraulah dalam BATASAN AKHLAK..
menjatuhkan kemuliaan diri sendiri atau orang lain di hadapan khalayak facebook
bukan ajaran Islam dan bukan AKHLAK seorang MUSLIM..
3. Jangan tulis atau kongsi benda yang
TIADA MANFAAT, kerana seorang MUKMIN itu sentiasa mengejar manfaat dan memberi
manfaat kepada orang lain.. sebaik-baik manusia, orang yang PALING BERMANFAAT
pada manusia lain..
4. Jadikan setiap ketikan jari pada
keyboard sebagai SAHAM PAHALA dan KEBAIKAN.. mengeratkan SILAHTURAHIM,
menyebarkan MESEJ TAZKIRAH, berkongsi khabar umat ISLAM dan sebagainya adalah
nilaian IBADAH yang cukup besar..
Sabda Rasulullah shalallahu alaihi
wasallam :
Barangsiapa
yang MENGAJAK (seseorang) kepada petunjuk (KEBAIKAN), maka baginya PAHALA
seperti pahala orang yang mengikutinya, tanpa mengurangi pahala mereka
sedikitpun.
(HR. Muslim).
SAUDARA-SAUDARIKU,, BERDAKWAHLAH,,!!
Itu lebih bermanfaat dari pada posting status yang mengelirukan atau mengupload gambar yang tidak bermanfaat...!!!
~Jaizan Hadi El-Pasitanji
M 121 : LIMA ORANG YANG AKAN DILINDUNGI ALLAH DARI CUACA YANG PANAS PADA PADANG MASHAR
1. Orang yang sering solat.
2. Orang yang sering mengaji.
3. Orang yang jauh dari kemaksiatan.
4. Orang yang sering bersedekah.
5. Orang yang menangis kerana dosanya.
3. Orang yang jauh dari kemaksiatan.
4. Orang yang sering bersedekah.
5. Orang yang menangis kerana dosanya.
Jumaat, 29 November 2013
M 120 : PERINGATAN BUAT DIRI & BERSAMA
✿ Sebenarnya... semua WANITA Islam tahu
menutup AURAT itu WAJIB...
✿ Sebenarnya... semua LELAKI Islam tahu BATASAN auratnya juga...
✿ Sebenarnya... semua org tahu KIAMAT itu akan tiba...
✿ Sebenarnya... semua org tahu tentang DOSA & PAHALA...
✿ Sebenarnya... semua orang tahu kalau PEMBALASAN itu PASTI ada..
✿ Sebenarnya... semua orang tau NERAKA dan SYURGA itu wujud...
✿ Sebenarnya... semua orang TAKUT bila bicara tentangnya..
✿ Sebenarnya... semua orang tahu...
✿ Sebenarnya... semua LELAKI Islam tahu BATASAN auratnya juga...
✿ Sebenarnya... semua org tahu KIAMAT itu akan tiba...
✿ Sebenarnya... semua org tahu tentang DOSA & PAHALA...
✿ Sebenarnya... semua orang tahu kalau PEMBALASAN itu PASTI ada..
✿ Sebenarnya... semua orang tau NERAKA dan SYURGA itu wujud...
✿ Sebenarnya... semua orang TAKUT bila bicara tentangnya..
✿ Sebenarnya... semua orang tahu...
M 119 : BERHIJRAH
Berhijrah
kerana kawan – Jangan!
Berhijrah kerana ikut-ikutan – Jangan!
Berhijrah kerana suka akan seseorang – Jangan!
Berhijrah kerana mahukan publisiti – Jangan!
Berhijrah kerana mahukan perhatian – Jangan!
Berhijrah kerana orang suruh – Jangan!
Berhijrah kerana ikut-ikutan – Jangan!
Berhijrah kerana suka akan seseorang – Jangan!
Berhijrah kerana mahukan publisiti – Jangan!
Berhijrah kerana mahukan perhatian – Jangan!
Berhijrah kerana orang suruh – Jangan!
p/s : Saya
mahu awak berubah kerana ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA. Kerana hati
memerlukan alasan yang kukuh dan kekal untuk terus bertahan dan percaya. ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA sahaja yang Maha
Kekal tidak pada makhluk-makhluk ciptaanNya.
M 118 : LIMA SITUASI YANG MEMBUAT ANDA BERSYUKUR DAN TERSENYUM
1-Senyumlah ketika anda bersama
keluarga kerana masih ramai yang tidak memiliki keluarga..
2-Senyumlah apabila anda pergi bekerja
kerana masih ramai mereka yang belum memilki pekerjaan…
3-Senyumlah ketika anda sihat kerana
mereka yang sakit sanggup membayar dengan bayaran yang mahal untuk mendapat
nikmat kesihatan…
4-Senyumlah kerana anda masih hidup
kerana berapa ramai mereka yang telah mati bercita-cita untuk hidup kembali
untuk melakukan amal soleh.
5-Senyumlah dengan apa yang anda
miliki kerana berapa ramai mereka yang bercita-cita untuk menjadi seperti anda.
Khamis, 28 November 2013
M 117 : NAFKAH TANGGUNGJAWAB SUAMI
Nafkah bagi kehidupan suami-isteri
(iaitu belanja-belanja keperluan hidup untuk mereka) adalah tertanggung
sepenuhnya di atas bahu suami. Ia adalah kewajipan suami yang ditetapkan
Syariat. Sabda Nabi SAW maksudnya;
Wajib
atas kamu (para suami) menyediakan untuk mereka (yakni isteri-isteri kamu) rezeki
mereka dan pakaian mereka mengikut kebiasaannya.
(Hadis Sahih Riwayat Muslim; 1218. Abu
Daud; 1905, dari Jabir bin Abdullah r.a).
Menurut ulama; maksud rezeki dalam
hadis ialah nafkah hidup merangkumi makanan, pakaian, tempat tinggal dan
sebagainya. Hukumnya adalah wajib atas suami. (Mirqaat al-Mafatih, Syeikh ‘Ali
al-Qari (5/1772). Mir’aat al-Mafatih,
al-Mubarakfuri (9/25).)
Berkata Imam an-Nawawi; terkandung
dalam hadis ini kewajipan (suami) menafkahi isteri dan menyediakan pakaian
untuk mereka. Hukum ini telah diijmakkan oleh ulamak.”
(Syarah Soheh Muslim, Imam an-Nawawi
(8/184).)
Digalakkan isteri membantu suami,
namun bukan atas dasar kewajipan , tetapi semata-mata ihsan darinya sahaja.
Para suami perlu menyedari hakikat ini. Tidak harus mereka memaksa isteri untuk
turut sama menanggung nafkah keluarga. Isteri yang engkar kepada arahan suami
dalam perkara tersebut tidak dianggap sebagai nusyuz di sisi Syariat. Dalam hal
ini suami tidak harus menggunakan kuasa vetonya, sebaliknya mengesyorkan secara
baik kepada isteri. Isteri pula jangan keberatan membantu kewangan suami selagi
termampu kerana wang/harta yang dibelanja untuk suami dan keluarga akan diberi
dua pahala/ganjaran oleh Allah; pahala sedekah dan pahala qarabah. Ini
sebagaimana sabda Nabi SAW tatkala baginda ditanya berkenaan isteri yang
membelanjai suami dan anak-anaknya;
Untuknya
dua pahala; pahala qarabah (mengeratkan ikatan keluarga) dan pahala sedekah.
(Hadis Riwayat Bukhari; 1466. Muslim;
1000).
Apabila suami mengizinkan isteri untuk keluar berkerja, pendapatan isteri adalah milik penuhnya. Tidak harus diambil suami melainkan dengan persetujuannya. Kecuali jika suami mengsyaratkan sebahagian pendapatan hendaklah digunakan untuk belanja rumah sebagai tukaran kepada keizinan yang diberinya untuk keluar berkerja, ketika itu isteri terikat dengan syarat tersebut. Nabi SAW bersabda maksudnya;
Orang
Islam terikat dengan syarat (yang dipersetujui) sesama mereka kecuali syarat
yang mengharamkan yang halal atau menghalalkan yang haram.
(as-Sunan al-Kubra, al-Baihaqi; 11430,
dari ‘Amru bin ‘Auf al-Muzani RA).
Tanpa syarat tersebut, kewajipan
nafkah sepenuhnya atas suami.(Fatawa Syeikh Muhammad Soleh al-Munajjid (2686).)
Wallahu a’lam.
-Ustaz Abu Basyer-
M 116 : KISAH SYAITAN MENOLONG SEORANG PEMUDA KE MASJID
Kisah ini bermula apabila seorang
pemuda bangun pada awal pagi untuk solat Subuh di masjid.
Dia berpakaian, berwuduk dan berjalan
menuju ke masjid.
Di pertengahan jalan menuju ke masjid, pemuda tersebut jatuh dan pakaiannya kotor.
Di pertengahan jalan menuju ke masjid, pemuda tersebut jatuh dan pakaiannya kotor.
Dia bangkit, membersihkan bajunya dan
pulang kembali ke rumah.
Di rumah, dia berganti baju, berwuduk dan berjalan menuju ke masjid.
Di rumah, dia berganti baju, berwuduk dan berjalan menuju ke masjid.
Dalam perjalanan ke masjid, dia jatuh
lagi di tempat yang sama.
Dia sekali lagi bangkit, membersihkan dirinya dan kembali ke rumah.
Di rumah, dia sekali lagi berganti baju, berwuduk dan berjalan menuju ke masjid.
Dia sekali lagi bangkit, membersihkan dirinya dan kembali ke rumah.
Di rumah, dia sekali lagi berganti baju, berwuduk dan berjalan menuju ke masjid.
Di tengah jalan menuju ke masjid, dia
bertemu seorang lelaki yang memegang lampu.
Dia menanyakan identiti lelaki tersebut dan lelaki tersebut menjawab "Saya melihat anda jatuh dua kali di perjalanan menuju ke masjid, jadi saya bawakan lampu untuk menerangi jalan anda."
Pemuda tersebut mengucapkan terima kasih dan mereka berdua berjalan menuju ke masjid.
Dia menanyakan identiti lelaki tersebut dan lelaki tersebut menjawab "Saya melihat anda jatuh dua kali di perjalanan menuju ke masjid, jadi saya bawakan lampu untuk menerangi jalan anda."
Pemuda tersebut mengucapkan terima kasih dan mereka berdua berjalan menuju ke masjid.
Apabila mereka sampai di masjid,
pemuda tersebut bertanya kepada lelaki yang membawa lampu untuk masuk dan solat
Subuh bersamanya.
Lelaki itu menolak, pemuda itu mengajak lagi hingga berkali-kali tetapi jawapannya sama.
Lelaki itu menolak, pemuda itu mengajak lagi hingga berkali-kali tetapi jawapannya sama.
Pemuda itu bertanya, kenapa menolak
untuk masuk dan solat Subuh bersama?
Lalu lelaki itu menjawab...
"Aku adalah IBLIS..."
Pemuda itu terkejut dengan jawapan lelaki itu.
Pemuda itu terkejut dengan jawapan lelaki itu.
Iblis kemudian menjelaskan, "Saya
melihat kamu berjalan ke masjid dan sayalah yang membuat kamu terjatuh. Ketika
kamu pulang ke rumah, membersihkan badan dan kembali ke masjid,
Allah memaafkan SEMUA DOSAMU.
Saya membuatkan kamu jatuh kali kedua dan itupun tidak membuatkan kamu berubah fikiran, bahkan kamu tetap memutuskan kembali untuk ke masjid.
Allah memaafkan SEMUA DOSAMU.
Saya membuatkan kamu jatuh kali kedua dan itupun tidak membuatkan kamu berubah fikiran, bahkan kamu tetap memutuskan kembali untuk ke masjid.
Kerana hal itu, Allah memaafkan
DOSA-DOSA SELURUH ANGGOTA KELUARGAMU.
Saya bimbang jika saya membuat kamu
jatuh untuk kali ketiga, jangan-jangan Allah akan memaafkan dosa dosa seluruh
penduduk kampungmu jadi saya harus memastikan bahawa kamu sampai di masjid
dengan selamat..."
Sampaikanlah kepada orang lain, maka
ini akan menjadi Shadaqah Jariyah pada setiap orang yang Anda kirimkan pesan
ini.
Dan apabila kemudian dia
mengamalkannya,
maka kamu juga akan ikut mendapat pahalanya sampai hari kiamat...
maka kamu juga akan ikut mendapat pahalanya sampai hari kiamat...
Ada 2 pilihan untuk Anda:
1. Biarkan di wall , catatan atau fikiran Anda tanpa bermanfaat untuk orang lain.
2. Anda SHARE pada semua kenalan anda.
1. Biarkan di wall , catatan atau fikiran Anda tanpa bermanfaat untuk orang lain.
2. Anda SHARE pada semua kenalan anda.
Rasulullah SAW bersabda,
Barangsiapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada
orang yang mengamalkan, maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal
dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.
M 115 : KISAH NABI IDRIS DENGAN MALAIKAT IZRAIL
Di dalam kisah Nabi Idris a.s, beliau adalah seorang ahli
ibadah, kuat mengerjakan solat sampai puluhan rakaat dalam sehari semalam dan
selalu berzikir di dalam kesibukannya sehari-hari. Catatan amal Nabi Idris a.s
yang sedemikian banyak, setiap malam naik ke langit. Hal itulah yang sangat
menarik perhatian Malaikat Maut, Izrail. Maka bermohonlah ia kepada Allah Swt
agar diperkenankan mengunjungi Nabi Idris a.s. di dunia. Allah Swt, mengabulkan
permohonan Malaikat Izrail, maka turunlah ia ke dunia dengan menjelma sebagai
seorang lelaki tampan, dan bertamu ke rumah Nabi Idris.
"Assalamu'alaikum, ya Nabi Allah." Salam Malaikat Izrail,
"Assalamu'alaikum, ya Nabi Allah." Salam Malaikat Izrail,
"Wa'alaikum salam wa rahmatullah." Jawab Nabi Idris a.s.
Beliau sama sekali tidak mengetahui, bahawa lelaki yang bertamu ke rumahnya itu adalah Malaikat Izrail.
Seperti tamu yang lain, Nabi Idris a.s. melayani Malaikat Izrail, dan ketika tiba saat berbuka puasa, Nabi Idris a.s. mengajaknya makan bersama, namun ditolak oleh Malaikat Izrail. Selesai berbuka puasa, seperti biasanya, Nabi Idris a.s mengkhususkan waktunya "menghadap." Allah sampai keesokan harinya. Semua itu tidak lepas dari perhatian Malaikat Izrail. Juga ketika Nabi Idris terus-menerus berzikir dalam melakukan kesibukan sehari-harinya, dan hanya berbicara yang baik-baik saja. Pada suatu hari yang cerah, Nabi Idris a.s mengajak jalan-jalan "tamunya" itu ke sebuah perkebunan di mana pohon-pohonnya sedang berbuah, ranum dan menggiurkan.
"Izinkanlah saya memetik buah-buahan ini untuk kita." Pinta Malaikat Izrail (menguji Nabi Idris a.s).
"Subhanallah, (Maha Suci Allah)" kata Nabi Idris a.s.
"Kenapa?" Malaikat Izrail pura-pura terkejut.
"Buah-buahan ini bukan milik kita." Ungkap Nabi Idris a.s. Kemudian Beliau berkata: "Semalam anda menolak makanan yang halal, kini anda menginginkan makanan yang haram."
Malaikat Izrail tidak menjawab. Nabi Idris a.s perhatikan wajah tamunya yang tidak merasa bersalah. Diam-diam beliau penasaran tentang tamu yang belum dikenalnya itu. Siapakah gerangan? Fikir Nabi Idris a.s.
"Siapakah engkau sebenarnya?" tanya Nabi Idris a.s.
Aku Malaikat Izrail." Jawab Malaikat Izrail.
Nabi Idris a.s terkejut, hampir tak percaya, seketika tubuhnya bergetar tak berdaya.
"Apakah kedatanganmu untuk mencabut nyawaku?" selidik Nabi Idris a.s serius.
"Tidak." Senyum Malaikat Izrail penuh hormat.
"Atas izin Allah, aku sekadar berziarah kepadamu."
Jawab Malaikat Izrail.
"Aku punya keinginan kepadamu." Tutur Nabi Idris a.s
"Apa itu? katakanlah!" Jawab Malaikat Izrail.
"Kumohon engkau bersedia mencabut nyawaku sekarang. Lalu mintalah kepada Allah SWT untuk menghidupkanku kembali, agar bertambah rasa takutku kepadaNya dan meningkatkan amal ibadahku." Pinta Nabi Idris a.s.
Tanpa seizin Allah, aku tak dapat melakukannya," tolak
Malaikat Izrail.
Pada saat itu pula Allah SWT memerintahkan Malaikat Izrail agar mengabulkan permintaan Nabi Idris a.s. Dengan izin Allah, Malaikat Izrail segera mencabut nyawa Nabi Idris a.s. sesudah itu beliau wafat.
Malaikat Izrail menangis, memohonlah ia kepada Allah SWT agar menghidupkan Nabi Idris a.s. kembali. Allah mengabulkan permohonannya. Setelah dikabulkan Allah Nabi Idris a.s. hidup kembali.
"Bagaimanakah rasa mati itu, sahabatku?" Tanya
Malaikat Izrail.
"Seribu kali lebih sakit dari binatang hidup dikuliti." Jawab Nabi Idris a.s.
"Caraku yang lemah lembut itu, baru kulakukan terhadapmu." Kata Malaikat Izrail.
MasyaAllah, lemah-lembutnya Malaikat Maut (Izrail) itu terhadap Nabi Idris a.s. Bagaimanakah jika sakaratul maut itu, datang kepada kita?
Bersediakah kita untuk menghadapinya?
M 114 : PENGARUH TAUHID DALAM KEHIDUPAN PERIBADI DAN MASYARAKAT
Penulis: Al Ustaz Dzul
– Akmal.Lc
Mereka
menjadikan para wali tersebut sebagai wasilah (perantara) antara mereka dengan
Allah Tabaaraka wa Taala. Ini merupakan salah satu bentuk kesyirikan yang telah
dilakukan oleh kafir Quraisy dahulu. Misalnya kuburan di Hadhramaut (Yaman)
yang paling banyak dikunjungi oleh masyarakat, pada umumnya banyak kalangan
menduga itu adalah kuburan Nabi Hud, akan tetapi sanadnya zhulumat (penuh
dengan kegelapan) (***), dari Indonesia ribuan yang berangkat ke sana untuk
mengambil berkah, menyampaikan hajat-hajat mereka kepadanya, inaa lillah wa ina
ilaihi roji’uun ini adalah kesyirikan yang sangat besar! Pelakunya akan kekal
di neraka kalau dia tidak bertaubat sebelum meninggal.
Sesungguhnya
Allah menciptakan segenap alam agar mereka beribadah kepadaNya, mengutus para
rasul `Alaihimussalaam untuk menyeru semua manusia agar mentauhidkanNya, al
Quraanul Karim dibanyak surat menekankan tentang erti pentingnya tauhid
menjelaskan bahaya syirik atas peribadi dan masyarakat, al Quran dan as Sunnah
menerangkan kepada kita pengaruh yang baik sekali atas tauhid tersebut, di mana
tauhid itu jika diamalkan oleh seseorang baik peribadi mahupun masyarakat di dalam
kehidupan serta diwujudkan secara hakiki (murni), nescaya akan menghasilkan
buah yang sangat manis di antaranya adalah: “Membentuk keperibadian yang kukuh,
ia membuat hidup dan pengalaman seorang ahli tauhid begitu istimewa, tujuan
hidupnya jelas, tidak beribadah kecuali hanya satu (ilaah)* saja. KepadaNya ia
menghadap, baik dalam bersendirian atau di tengah keramaian orang, ia berdoa
dalam keadaan sempit mahupun lapang.”
Berbeza dengan seorang musrik yang hatinya terbagi untuk Ilaah selain Allah dan ma`buudaat (yang diibadati selain Allah `Azza wa Jalla) yang banyak suatu saat ia menghadap kepada orang hidup, pada saat lain ia menghadap kepada orang yang mati. Ertinya terkadang ia meminta kepada yang hidup sebagai perantara (wasilah) antara ia dengan Allah Jalla wa `Alaa untuk menyampaikan hajat hajat mereka, seperti tuan guru, kyai, jin, syaitan dan lain sebagainya. Adapun pada yang mati, seperti berziarah kekuburan para wali yang dikeramatkan, sunan sunan, tempat tempat keramat, dan sejenisnya. Ini adalah ciri hati orang yang sudah terpecah pecah akibat kesyirikan demikian pula orang-orang yang aqidahnya tidak lurus, tauhidnya tersesat lagi tidak tepat kepada Allah Subhaana wa Taala, kehidupannya bahkan demikian dan disangsikan, dari sinilah perkataan Nabi Yusuf `Alaihi wa Sallaam kepada orang yang di dalam penjara tersebut, di mana Allah Tabaaraka wa Taala telah mengabadikan di dalam al Quran, Allah berfirman:
ياصابى
السجن ءأرباب متفرقون خير أم الله الواحد القهار)). سورة يوسف :
39.))
Ertinya : “Hai kedua penghuni penjara, manakah yang lebih baik Ilaah-ilaah yang bermacam-macam itu ataukah Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa?”
(Yusuf : 39)
Beribadah
kepada ilaah yang bermacam-macam merupakan karateristik Yahudi dan Nashara,
sebagaimana Allah Tabaaraka wa Taala berfirman:
((اتخذوا أحبارهم ورهبانهم أربابا من دون الله والمسيح ابن مريم وما
أمروا إلا ليعبدوا إلها واحدا لا إله إلا هو سبحانه عما يشركون)) سورة التوبة:31))
Ertinya
: “Mereka telah menjadikan orang orang alim mereka dan rahib rahib
mereka sebagai ilah selain Allah, dan (juga mereka mengilahkan) al Masih putera
Maryam, padahal mereka hanya disuruh beribadah hanya kepada Allah saja, tidak
ada Ilaah yang berhak untuk diibadati selain Dia, Maha Suci Allah dari apa yang
mereka persekutukan.”
surat
at-Taubah :31
Ketika
Rasulullahi Shollallahu `Alaihi wa Sallam membaca ayat ini datanglah `Adiy bin
Haatim kepada beliau, saat itu di dadanya masih ada salib, berkata `Adiy bin
Haatim : “sesungguhnya kami tidak pernah mengibadati mereka,” Rasulullah
menanggapi; “Bukankah mereka itu megharamkan apa yang telah dihalalkan oleh
Allah Subhaana wa Taala lalu kalianpun ikut mengharamkannya? dan bukankah
mereka itu menghalalkan apa yang telah diharamkan oleh Allah `Azza wa Jalla
lalu kalianpun ikut menghalalkannya juga?” `Adiy menjawab : “Benar!” maka
beliau bersabda : “Itulah `ibadah mereka kepada orang orang yang `alim dan
rahib mereka!” Hadist ini diriwayatkan oleh : At-Tirmidzi dan dinyatakan hasan
oleh beliau (**). Demikian pula orang orang nashara telah menjadikan Isa bin
Maryam sebagai Ilah (di`ibadati oleh mereka selain Allah Tabaaraka wa Taala),
di kalangan mereka berpecah belah di dalam memahami tentang Isa bin Maryam,
sebahagian mereka mengatakan, `Isa adalah Ilah, sebahagian lain mengatakan,
anak Allah, serta trinitas ini merupakan perpecahan yang terjadi didalam tubuh
nashara tersebut.
Sedangkan
orang mukmin dia hanya beribadah kepada Allah saja, ia mengetahui apa yang diredhai
oleh Allah dan yang dimurkaiNya, sehingga ia hanya akan melakukan apa yang
membuatNya redha dan hatinya tenteram. Sementara orang-orang musrikin
(orang-orang musrik) mengibadahi ilah ilah yang sangat banyak, ibadah mereka
ditujukan kadang kadang kepada jin, syaitan, kuburan kuburan para wali atau
orang sholeh, kyai, dukun dukun dan lain sebagainya. Demikianlah tujuan mereka
dalam beribadah, maka akibat dari yang demikian tauhid mereka tidak benar.
Terkadang ma`buud selain Allah Jalla wa `Alaa tersebut menginginkannya kekanan,
sedangkan lainnya kekiri, seseorang itu akan menjadi terombang ambing di antara
peribadatan selain Allah Taala itu, dia tidak memiliki prinsip dan ketetapan
sedikitpun. Dan keadaan ini sesuai dengan apa yang digambarkan oleh Allah di dalam
surat Toha ayat: 124-126. Allah berfirman :
((ومن أعرض عن ذكرى فإن له معيشة ضنك ونحشره يوم القيامة أعمى. قال رب لما حشرتني أعمى وقد كنت
بصيرا. قال كذلك أتتك آياتنا فنسيتها وكذلك اليوم تنسى)). سورة طه : 124-126.
Ertinya
“Dan barangsiapa yang berpaling dari peringatanKu, maka
sesungguhnya baginya kehidupan yang sangat sempit, dan Kami akan
membangkitkannya pada hari kiamat nanti dalam keadaan buta.” Berkata dia : “Ya
Rabku, kenapa Engkau menghimpunkan saya dalam keadaan buta, padahal aku
dahulunya di dunia adalah seorang yang melihat?” Allah berkata : “Demikianlah,
telah datang kepadamu ayat-ayat Kami, maka kamu melupakannya, dan begitu juga
pada hari ini kamu dilupakan.”
Surat
Toohaa : 124-126.
Maka
dari itu, sebahagian besar kaum muslimin yang tidak memiliki prinsip dan
ketetapan tauhid mereka berbondong-bondong berziarah kekuburan kuburan para
wali yang dikeramatkan, meminta (berdoa) kepada mereka supaya hajat mereka
dikabulkan oleh Allah Taala. Mereka menjadikan para wali tersebut sebagai
wasilah (perantara) antara mereka dengan Allah Tabaaraka wa Taala. Ini
merupakan salah satu bentuk kesyirikan yang telah dilakukan oleh kafir Quraisy
dahulu. Misalnya kuburan di Hadhramaut (Yaman) yang paling banyak dikunjungi oleh
masyaraka, pada umumnya banyak kalangan menduga itu adalah kuburan Nabi Hud,
akan tetapi sanadnya zhulumat (penuh dengan kegelapan) (***), ribuan yang
berangkat ke sana untuk mengambil berkah, menyampaikan hajat-hajat mereka
kepadanya, inaa lillah wa ina ilaihi roji’uun ini adalah kesyirikan yang sangat
besar! Pelakunya akan kekal di neraka kalau dia tidak bertaubat sebelum
meninggal.
Tauhid
sumber keamanan manusia, sebab tauhid memenuhi hati para ahlinya dengan
keamanan dan ketenangan, tidak ada rasa takut kecuali kepada Allah Subhaana wa
Taala saja, semua rasa takut yang diarahkan kepada selain Allah Taala
dikategorikan kesyirikan, kecuali takut fitrah (tabiat/instink)nya manusia,
seperti takut kepada api, tenggelam, gelap, binatang buas, akan tetapi kalau
takut tabiat/instink itu membawa kepada meninggalkan wajib (perintahNya) serta
terjerumus kepada yang haram maka hukumnya juga haram.(****).
Tauhid
menutup rapat celah celah kekhuatiran terhadap rezeki, jiwa dan keluarga,
sehingga seorang yang bertauhid tadi jalurnya lurus, tidak ada rasa takut,
sebab ketaatan tidak boleh mengurangi rezeki seseorang. Al Imam as Sa’ady telah
menjelaskan bahawa ketaatan itu tidak menahan rezeki atau mengurangi rezeki
seseorang, jadi belajar ilmu al Quran dan as Sunnah, dakwah kepada jalan Allah,
tidak akan menyebabkan berkurang rezekinya, bahkan Allah SWT, akan menundukkan
hati orang lain untuk membantu kehidupannya begitu janji Allah dan RasulNya
kepada umat, yang mempelajari Kalamullahi, al Quran dan as Sunnah.
Sebagaimana
dikatakan oleh Ibnu Abbas radhiallahu `anhuma :
“تكفل الله لمن قرأ القرآن وعمل بما فيه أن لا يضل في الدنيا، ولا يشقى في الآخرة”
Ertinya
: “Allah Tabaaraka wa Taala akan menjamin bagi siapapun yang
membaca al Quran dan mengamalkannya, dia tidak akan sesat di dunia dan tidak
akan celaka di akhirat.”
Kemudian
beliau membaca perkataan Allah `Azza wa Jalla:
((فإما يأتينكم مني هدى فمن اتبع هداى فلا يضل ولا يشقى)). طه:123.
Ertinya
: “Maka jika datang kepadamu petunjuk daripadaKu, lalu barangsiapa
yang mengikuti petunjukKu, nescaya dia tidak akan sesat dan tidak akan celaka.”
Thoohaa:123.
Lihat kitab : “Syarhul `Aqiidatut Thohaawiyyah”, hal. 67.
Dan ini
semakna dengan apa yang telah disebutkan dalam satu hadist dari jalan `Utsman
bin Affan :
وعن عثمان بن رضي الله قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ((خيركم من تعلم القرآن وعلمه)) رواه البخاري (5027).
Ertinya
: Berkata Rasulullahi Shollallahu `alaihi wa Sallam : “Sebaik baik kalian
adalah yang mempelajari al Quran dan mengajarkannya.”
Diriwayatkan
oleh al Imam al Bukhaariy (5027).
Syaikh
Salim Al-Hilali dalam kitab “Bahjatun Nazhiriin” (1/163 no. hadist 84),
mengatakan dari fiqh hadist ini adalah : “Barangsiapa yang menghabiskan
`umurnya untuk menuntut `ilmu dan mendalami hukum hukum Din, guna memelihara
syariat Allah, maka Allah Jalla wa `Alaa akan menundukkan hati hati orang lain
untuk membantu kehidupannya guna mencukupi hajatnya.” Akan tetapi jika bukan
Ahlut Tauhid kehidupannya dipenuhi dengan rasa takut, gelisah, oleh kerana itu
Ahlut Tauhid terbentengi dirinya dari rasa takut kepada jin, manusia, kematian
dan selainnya dari rasa takut yang tertanam didalam peribadinya dan jiwa
manusia tersebut, seseorang mukmin yang meng Esakan Allah Taala hanya takut
kepada Allah saja kerana ahlut Tauhid ia merasa aman, tenteram dan tidak
tertimpa kegelisahan yang ketika itu manusia takut.
Di mana hal itu telah dijelaskan oleh Allah dalam al Quran :
((الذين آمنوا ولم يلبسوا إيمانهم بظلم أولئك لهم الأمن وهم مهتدون)). الأنعام:82.
Ertinya
: “Orang-orang beriman itu tidak mencampur adukkan iman mereka
dengan kezaliman (syirik) mereka itulah orang orang yang mendapat petunjuk.”
Al-Ana’am
: 82
Keamanan
ini terpancar dari jiwa raganya, bukan kerana sebab penjaga penjaga keamanan
polisi atau pihak keamanan lain, dan keamanan dimaksud keamanan dunia, adapun
keamanan akhirat maka lebih besar dan lebih abadi mereka rasakan. Yang demikian
itu mereka peroleh, sebab mereka mengEsakan Allah Taala, mengikhlaskan ibadah
hanya kepada Allah Azza wa Jalla, dan tidak mencampurkan adukkan tauhid
(`ibadah) mereka dengan kesyirikan, kerana mereka tahu syirik adalah kezaliman
yang besar.
Tauhid
sumber kekuatan jiwa, kerana tauhid memberikan kekuatan jiwa kepada pemiliknya,
sebab jiwanya penuh harap kepada Allah saja, percaya dan tawakal kepada Nya, redha
atas (ketentuan)Nya, sabar atas musibahnya serta sama sekali tidak mengarap
sesuatu kepada makhluk, ia hanya menghadap dan meminta kepadaNya, jiwanya kukuh
seperti gunung, bila datang musibah ia segera mengharap kepada Allah Azza wa
Jalla agar dibebaskan darinya, dia tidak meminta kepada orang orang mati, syiar
dan semboyan adalah sabda Rasulullah Shollallahu `alaihi wa Sallam:
(…….. إذا سألت فاسأل الله, وإذا استعنت فاستعن بالله)). رواه الترمذي (2516).
Ertinya
: “Apabila kamu meminta mintalah kepada Allah, dan apabila kamu
minta tolong minta tolonglah kepadaNya.”
Dirawayatkan
oleh at Tirmidziy (2516). Dan firman Allah :
((وإن يمسسك الله بضر فلا كاشف له إلا هو وإن يمسسك بخير فهو على كل شىء قدير)). الأنعام :17.
Ertinya
: “Jika Allah menimpakan satu kemudaratan kepadamu, maka tidak ada
yang menghilangkannya melainkan Dia sendiri. Dan jika Dia mendatangkan kebaikan
kepadamu, maka Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu.”
Al
An’aam : 17
Tauhid
dasar persaudaraan dan persamaan, ahlut Tauhiid tidak dibolehkan menjadikan
ilaah ilaah (ma`buud) selain Allah di antara sesama mereka, sifat Ilaahiyah
(peng`ubudiahan) hanya milik Allah Azza wa Jalla satu satunya dan semua manusia
diwajibkan beribadah kepadaNya saja. Segenap manusia adalah hamba Allah Jalla
wa `Alaa, dan yang paling mulia di antara mereka adalah Nabi kita Muhammad
Shollallahu ‘alaihi wa Sallam.
TAFSIR
KEUTAMAAN BAGI AHLUL-TAUHID
KEUTAMAAN BAGI AHLUL-TAUHID
Allah swt berfirman :
((الذين آمنوا ولم يلبسوا إيمانهم بظلم أولئك لهم الأمن وهم مهتدون)). الأنعام:82.
“Orang-orang beriman itu tidak
mencampur adukan iman mereka dengan kezaliman (Syirik), mereka itulah
yang mendapat keamanan dan mereka mereka itu yang mendapat petunjuk.”
(An-Ana’am
: 82).
Makna
ayat : ahlut Tauhid mendapatkan keamanan dari segala rasa takut, `azab dari
Allah, serta kebinasaan. Petunjuk kepada jalan yang lurus, maka apabila
orang orang beriman itu tidak mencampur adukan iman mereka dengan kezaliman
(kesyirikan) secara mutlak, tidak dan tidak pula dengan kemaksiatan, maka
mereka memperoleh keamanan dan hidayah yang sempurna dari Allah Jalla wa
`Alaa, dan jika mereka tidak mencampurkan keimanan mereka dengan kesyirikan,
namun mereka masih melakukan kemaksiatan, maka mereka tidak memperoleh keamanan
dan hidayah yang sempurna.
Difahami
dari ayat yang mulia ini; bahawa mereka yang tidak mentauhidkan (mengikhlashkan
peribadatan) kepada Allah Subhaana wa Taala, tidak akan pernah sama sekali
mendapatkan keamanan dan hidayah, bahkan kesesatan serta kebinasaan yang mereka
peroleh.(diterjemahkan dari kitab
tafsir As-Sa’ady hlm. 263 oleh abu zubair aceh).
M 113 : TAUHID, HAK ALLAH TAALA ATAS SEGENAP MANUSIA
Penulis: Al Ustaz Abdul Mu’thi
al Maidani
Sesungguhnya
tauhid adalah hak ALLAH SWT yang paling wajib untuk ditunaikan oleh manusia. ALLAH SWT tidaklah menciptakan manusia kecuali untuk bertauhid. ALLAH SWT berfirman :
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالإنْسَ إِلا لِيَعْبُدُونِ
“Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembahKu.”
(Surah Ad-Dzaariyaat : ayat 56)
Sebahagian
ulama menafsirkan kalimat: “supaya menyembahKu” dengan makna: “supaya
mentauhidkanKu”
(Lihat
Al-Qoulul Mufiid karya Syaikh Ibnu `Utsaimin jilid 1 hal. 20)
Jika
peribadahan kepada ALLAH SWT tidak disertai dengan bertauhid maka tidak akan
bermanfaat. Amalan manapun akan tertolak dan batal bila dicampuri oleh syirik.
Bahkan boleh menggugurkan seluruh amalan yang lain bila perbuatan syirik yang
dilakukan dalam kategori syirik besar. ALLAH SWT berfirman:
الَّذِينَ آمَنُوا وَلَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولَئِكَ لَهُمُ الأمْنُ وَهُمْ مُهْتَدُونَ
“Seandainya mereka mempersekutukan ALLAH, nescaya lenyaplah dari mereka amalan yang telah mereka kerjakan.”
(Al-An`aam:88)
وَلَقَدْ
أُوحِيَ إِلَيْكَ وَإِلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكَ لَئِنْ أَشْرَكْتَ
لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَلَتَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ
“Jika kamu mempersekutukan (ALLAH), nescaya akan hapuslah amalmu dan tentulah kamu termasuk orang-orang yang merugi.”
(Az-Zumar: 65)
Dua
ayat ini merupakan peringatan ALLAH SWT kepada para nabiNya. Lalu bagaimana
dengan yang selain mereka? Tentu setiap amalan yang mereka lakukan adalah
sia-sia bila tanpa tauhid dan bersih dari syirik.
Tauhid
adalah hak ALLAH SWT sebagai Pencipta, Pemilik dan Pengatur alam
semesta ini. Langit dan bumi serta segala sesuatu yang ada di dalam keduanya
terwujud kerana penciptaan ALLAH SWT.
ALLAH SWT menciptakan seluruhnya dengan hikmah yang sangat besar dan keadilan. Maka layak
bagi ALLAH SWT untuk mendapatkan hak peribadahan dari para
makhlukNya tanpa disekutukan dengan sesuatu apapun.
ALLAH SWT telah menciptakan manusia setelah sebelumnya mereka bukan sesuatu yang dapat
disebut. Keberadaan mereka di alam ini merupakan kekuasaan ALLAH SWT yang disertai
dengan berbagai curahan nikmat dan kurniaNya.
ALLAH SWT telah melimpahkan sekian kenikmatan sejak manusia masih berada di dalam perut
ibunya, melewati proses kehidupan di dalam tiga kegelapan.
Pada
fasa ini tidak ada seorangpun yang boleh menyampaikan makanan serta menjaga
kehidupannya melainkan ALLAH SWT. Ibunya sebagai penghubung
untuk mendapatkan rezeki dari ALLAH SWT.
Tatkala
lahir ke dunia, ALLAH SWT telah mentakdirkan baginya kedua orang tua yang
mengasuhnya sampai dewasa dengan penuh kasih sayang dan tanggungjawab.
Itu
semua adalah rahmat dan keutamaan ALLAH SWT terhadap segenap makhluk yang
dikenal dengan nama manusia. Jika seorang anak manusia lepas dari rahmat dan
keutamaan ALLAH SWT walaupun sekejap maka dia akan binasa. Demikian pula jika ALLAH SWT mencegah rahmat dan keutamaanNya dari manusia walaupun sedetik, nescaya
mereka tidak akan boleh hidup di dunia ini.
Rahmat
dan keutamaan ALLAH SWT yang sedemikian rupa menuntut kita untuk mewujudkan hak ALLAH SWT yang paling besar iaitu beribadah kepadaNya. ALLAH SWT tidak pernah meminta dari kita balasan apapun kecuali hanya beribadah kepadaNya
semata.
Peribadahan
kepada ALLAH SWT bukanlah sebagai balasan setimpal atas segala limpahan rahmat dan
keutamaan ALLAH SWT bagi kita. Sebab perbandingannya tidak seimbang. Dalam setiap
hitungan nafas yang kita hembuskan maka di sana ada sekian rahmat dan keutamaan ALLAH SWT yang tak terhingga dan ternilai.
Oleh kerananya
nilai ibadah yang kita lakukan kepada ALLAH SWT tenggelam tanpa meninggalkan
bilangan di dalam lautan rahmat dan keutamaanNya yang tak terkejar oleh
hitungan angka. ALLAH SWT berfirman:
وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا لا نَسْأَلُكَ رِزْقًا نَحْنُ نَرْزُقُكَ وَالْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَى
“Kami tidak meminta rezeki kepadamu, Kamilah
yang memberi rezeki kepadamu. Dan kesudahan (yang baik) itu adalah bagi orang
yang bertakwa.”
(Thoha:
132)
Ketika
manusia beribadah kepada ALLAH SWT tanpa berbuat syirik maka kemaslahatannya
kembali kepada dirinya sendiri. ALLAH SWT akan membalas seluruh amal kebaikan manusia dengan kebaikan yang berlipat ganda dan seluruh amal keburukan mereka
dengan yang setimpal.
Peribadahan
manusia tidaklah akan menguntungkan ALLAH SWT dan bila mereka tidak beribadah tidak
pula akan merugikanNya.
Manusia
yang sedar tentang kemaslahatan dirinya akan beribadah kepada ALLAH SWT tanpa
menyekutukanNya dengan sesuatu apapun. Itulah tauhid yang harus dibersihkan
dari berbagai noda syirik. Kesyirikan hanya menjanjikan kesengsaraan hidup di
alam akhirat.
ALLAH SWT berfirman:
لَقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ وَقَالَ الْمَسِيحُ يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ اعْبُدُوا اللَّهَ رَبِّي وَرَبَّكُمْ إِنَّهُ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ الْجَنَّةَ وَمَأْوَاهُ النَّارُ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصَارٍ
“Sesungguhnya orang yang mempersekutukan
(sesuatu dengan) Allah, maka pasti Allah mengharamkan kepadanya syurga, dan
tempat kembalinya ialah neraka, tidaklah ada bagi orang-orang zalim itu seorang
penolongpun.”
(Al-Maaidah:
72)
Sementara
mentauhidkan ALLAH SWT dalam beribadah menghantarkan kepada keutamaan yang besar di
dunia dan akhirat. ALLAH SWT berfirman:
الَّذِينَ
آمَنُوا وَلَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولَئِكَ لَهُمُ الأمْنُ وَهُمْ
مُهْتَدُونَ
“Orang-orang yang beriman dan tidak mencampuri
keimanan mereka dengan kezaliman, bagi mereka keamanan dan mereka mendapatkan
petunjuk.”
(Al-An`aam:
82)
Kezaliman
yang dimaksud dalam ayat ini ialah kesyirikan sebagaimana yang ditafsirkan oleh
Rasulullah shollallahu `alaihi wa sallam dalam hadits Ibnu Mas`ud.
(HR.
Bukhori)
Sebagai
penutup kami mengajak kepada segenap kaum muslimin untuk beramai-ramai menyambut
keberuntungan ini. Jangan kita lalai sehingga jatuh ke dalam lubang kebinasaan
yang mendatangkan penyesalan di kemudian hari. ALLAH SWT berfirman:
فَاعْبُدُوا مَا شِئْتُمْ مِنْ دُونِهِ قُلْ إِنَّ الْخَاسِرِينَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَأَهْلِيهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَلا ذَلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ
“Katakanlah: “Sesungguhnya orang-orang yang
rugi ialah orang-orang yang merugikan diri mereka sendiri dan keluarganya pada
hari kiamat.” Ingatlah yang demikian itu adalah kerugian yang nyata.”
(Az-Zumar: 15)
Langgan:
Catatan (Atom)