Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Sabtu, 13 April 2013

Bab 89 Sunnahnya Menerangkan Dan Menjelaskan Pembicaraan Kepada Orang Yang Diajak Bicara Dan Mengulang-ulanginya Agar Dapat Difahami.




694. Dari Anas r.a. bahawasanya Nabi s.a.w. apabila berbicara dengan sesuatu pembicaraan, maka beliau s.a.w. mengulanginya tiga kali sehingga dapat dimengerti apa yang dibicarakannya itu. Dan jikalau beliau s.a.w. itu datang pada sesuatu kaum, lalu memberikan salam kepada mereka, maka salam itu diucapkan sebanyak tiga kali.
(Riwayat Bukhari)

695. Dari Aisyah radhiallahu 'anha, katanya: 

Yang bermaksud :  "Percakapannya Rasulullah s.a.w. itu adalah merupakan percakapan yang terpisah-pisah yakni jelas sekali antara kata yang satu dengan kata yang lainnya dan dapat dimengerti oleh setiap orang yang mendengarnya."
(Riwayat Abu Daud)



Bab 88 Sunnahnya Berbicara Yang Baik Dan Menunjukkan Wajah Yang Manis Ketika Bertemu.


Allah Taala berfirman:

Yang bermaksud :  "Dan tundukkanlah sayapmu yakni bersikap merendahkan dirilah terhadap kaum mukminin."
(al-Hijr: 88)

Allah Taala berfirman pula:

Yang bermaksud :  "Andai kata engkau itu berakhlak buruk serta keras hati, nescayalah orang-orang itu lari dari sekelilingmu." 
(ali-lmran: 159)

691. Dari 'Adiy bin Hatim r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang bermaksud :  "Takutlah engkau semua kepada neraka, sekalipun dengan jalan bersedekah dengan potongan kurma, maka barangsiapa yang tidak dapat menemukan itu, maka hendaklah bersedekah dengan mengucapkan perkataan yang baik." 
(Muttafaq 'alaih)

692. Dari Abu Hurairah r.a. bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda: 

Yang bermaksud :  "Dan mengucapkan perkataan yang baik itu adalah merupakan sedekah." 
(Muttafaq 'alaih)

Dan Hadis ini adalah sebahagian dari Hadis yang lampau dengan kelengkapannya yang panjang (lihat Hadis no. 122).

693. Dari Abu Zar r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda kepada saya:

Yang bermaksud :  "Janganlah engkau menghinakan sesuatupun dari amal kebaikan yakni sekalipun tampaknya kecil, janganlah tidak dilakukan, meskipun andai kata engkau bertemu saudaramu dengan menunjukkan wajah yang manis," atau berseri-seri tanda bersuka cita ketika bertemu itu. 

(Riwayat Muslim)


Bab 87 Memelihara Apa-apa Yang Sudah Dibiasakan Dari Hal Kebaikan.




Allah Taala berfirman:

Yang bermaksud :  "Sesungguhnya Allah itu tidak mengubah sesuatu yang ada dalam sesuatu kaum, sehingga kaum itu mengubah sendiri apa-apa yang ada di dalam diri mereka." 
(ar-Ra'ad: 11)

Allah Taala berfirman lagi:

Yang bermaksud :  "Janganlah engkau semua menjadi seperti wanita yang mengurai tenunannya setelah kuatnya tenunan tadi, hingga menjadi tenunan yang tercerai-berai."

Al-Ankats ialah jamaknya niktsun iaitu tenunan yang diurai dan tercerai-berai.

Allah Taala juga berfirman:

Yang bermaksud :  "Janganlah mereka itu menjadi seperti orang-orang yang diberi Al-Kitab yakni kaum Yahudi dan Nasrani dari sebelum ini, kemudian panjang sekali masa yang berlalu atas mereka, lalu menjadi keraslah hati mereka itu." 
(al-Hadid: 16)

Allah Taala berfirman pula:

Yang bermaksud :  "Kemudian mereka itu tidak suka memelihara ketentuan-ketentuan Allah itu dengan pemeliharaan yang sungguh-sungguhnya." 
(al-Hadid: 27)

690. Dari Abdullah bin 'Amr bin al-'Ash radhiallahu 'anhuma, katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda kepada saya:
Yang bermaksud :  "Hai Abdullah, janganlah engkau menjadi seperti si Fulan itu. Dahulu ia suka berdiri bersolat di waktu malam, tetapi kini ia meninggalkan bersolat di waktu malam itu." 
(Muttafaq 'alaih)


Khamis, 11 April 2013

Bab 86 Memenuhi Perjanjian Dan Melaksanakan Janji.


Allah Taala berfirman:

Yang bermaksud :  "Dan penuhilah perjanjian, kerana sesungguhnya perjanjian itu akan ditanyakan."
(al-lsra': 34)

Allah Taala berfirman lagi:

Yang bermaksud :  "Dan penuhilah perjanjian terhadap Allah, jikalau engkau semua menjanjikannya."
(an- Nahl: 91)

Allah Taala juga berfirman:

Yang bermaksud :  "Hai sekalian orang-orang yang beriman, penuhilah janji-janji itu." 
(al-Maidah: 1)

Allah Taala berfirman pula:

Yang bermaksud :  "Hai sekalian orang-orang yang beriman, mengapa engkau semua mengucapkan apa-apa yang tidak engkau semua kerjakan? Besar sekali dosanya di sisi Allah jikalau engkau semua mengucapkan apa-apa yang tidak engkau semua kerjakan itu." 
(as-Shaf: 2-3)

687. Dari Abu Hurairah r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang bermaksud :  "Tandanya orang munafik itu ada tiga, iaitu: jikalau ia berbicara berdusta, jikalau ia berjanji, ia menyalahi dan jikalau ia dipercaya, ia mengkhianati."
(Muttafaq 'alaih)
la menambahkannya dalam riwayat Imam Muslim: "Sekalipun orang itu berpuasa dan bersolat dan mengaku bahawa dirinya adalah seorang Muslim."
688. Dari Abdullah bin 'Amr bin al-'Ash radhiallahu 'anhuma bahawasanya Nabi s.a.w.
bersabda:

Yang bermaksud :  "Ada empat perkara, barangsiapa yang empat perkara itu semuanya ada di dalam dirinya, maka orang itu adalah seorang munafik yang murni yakni munafik yang sebenar-benarnya  dan barangsiapa yang di dalam dirinya ada satu perkara dari empat perkara tersebut, maka orang itu memiliki pula satu macam perkara dari kemunafikan sehingga ia meninggalkannya, iaitu: jikalau dipercayai ia berkhianat, jikalau berbicara ia berdusta, jikalau berjanji ia tidak menepati  dan jikalau bertengkar maka ia berbuat kecurangan, yakni tidak melalui jalan yang benar lagi." 
(Muttafaq 'alaih)

Keterangan:

Nifaq atau kemunafikan adalah suatu sifat yang ada di dalam hati manusia dan tidak dapat diketahui oleh orang lain. Kemunafikan adalah suatu penyakit rohani yang tidak dapat disembuhkan kecuali oleh orang itu sendiri. Kita dapat mengetahui seseorang itu dihinggapi oleh penyakit kemunafikan, hanyalah semata-mata dari tanda-tandanya yang lahiriah belaka.

Apakah kemunafikan itu? Kemunafikan ialah menunjukkan di luar sebagai seorang Muslim yang benar-benar keislaman dan keimanannya, tetapi dalam hatinya adalah sebaliknya. Orang munafik itu hakikatnya adalah orang yang memusuhi Agama Islam, menghalang-halangi perkembangan dan kemajuan Islam, tidak redha dengan kepesatan dan keluhuran Islam dan dengan segala daya-upaya hendak mematikan Agama Islam. Itulah yang terkandung dalam hatinya yang sebenar-benarnya. Hanya tampaknya saja ia sebagai pemeluk Islam yang setia. Bagi Islam orang munafik itu adalah sebagai musuh dalam selimut. la menggunting dalam lipatan atau menikam kawan dari belakang. Besar benar bahayanya kaum munafik itu terhadap Islam dan kaum Muslimin. Oleh sebab itu Allah swt menjanjikan siksa yang pedih kepada kaum munafik itu dengan firmannya:

Yang bermaksud :  "Sesungguhnya orang-orang munafik itu ada di dalam tingkat terbawah dari neraka."

Oleh sebab tidak seorangpun yang mengetahui isi hati seseorang, maka oleh Rasulullah s.a.w. diuraikan tanda-tandanya kemunafikan, iaitu ada empat macam perkara. Dijelaskan oleh beliau s.a.w. bahawa barangsiapa yang memiliki empat macam perkara itu keseluruhannya, maka ia benar-benar dapat digolongkan dalam kelompok kaum munafik yang tulen atau murni, bagaikan emas kemunafikannya sudah 24 karat. Tetapi apabila hanya satu perkara saja yang dimilikinya itu, maka ia telah dihinggapi satu macam penyakit kemunafikan tersebut.

Adapun empat perkara itu ialah:

1. Jikalau berbicara berdusta.
2. Jikalau berjanji tidak menepati.
3. Jikalau bertengkar atau bertentangan dengan seseorang, lalu berbuat kejahatan.
4. Jikalau membuat sesuatu perjanjian lalu merosakkan atau membatalkannya sendiri yakni tidak mematuhi isi perjanjian itu dengan sebaik-baiknya.

Dalam Hadis sebelumnya disebutkan bahawa salah satu sifat kemunafikan ialah: Jikalau dipercaya lalu berkhianat. Penyakit kemunafikan itu tetap berjangkit dalam diri seseorang selama sifat-sifat buruk di atas (lima macam) tidak ditinggalkan, sekalipun orang tersebut mengerjakan solat, puasa serta mengaku bahawa dirinya adalah manusia Muslim. 

Amat sederhana sekali tampaknya sifat-sifat kemunafikan yang banyaknya empat atau lima macam di atas itu, tetapi bahayanya amat besar sekali. Oleh sebab itu, selama masih ada satu penyakit kemunafikan itu menghinggapi seseorang, maka tetap ia dapat dianggap sebagai orang munafik, jikalau penyakitnya itu tidak dilenyapkan sendiri, sekalipun taraf kemunafikannya masih rendah.

Jadi kemunafikan seseorang itu dianggap tinggi atau rendah, murni atau tidak, hal itu tergantung kepada banyaknya sifat kemunafikan yang dimiliki olehnya. Jelasnya kemunafikannya itu dapat 20%, 40%, 60%, 80% atau 100% yakni tulen dan murni. Semoga kita semua dihindarkan dari sifat kemunafikan ini selama-lamanya. 

689. Dari Jabir r.a., katanya: "Nabi s.a.w. bersabda kepada saya: 

Yang bermaksud :  "Andaikata harta dari daerah Albahrain itu benar-benar telah tiba, tentulah saya akan memberimu sekian, sekian dan sekian." Tetapi harta dari Albahrain itu tidak pernah datang sampai Nabi s.a.w. wafat. Kemudian setelah harta dari Albahrain itu datang, Abu Bakar r.a. menyuruh supaya diserukan: "Barangsiapa yang di sisi Rasulullah s.a.w. mempunyai suatu janji atau hutang, maka hendaklah datang ke tempat kami." Saya lalu mendatangi Abu Bakar r.a., dan saya berkata: "Sesungguhnya Nabi s.a.w. pernah bersabda kepada saya demikian, demikian." Abu Bakar r.a. lalu memberikan kepada saya suatu pemberian, kemudian saya menghitungnya, tiba-tiba jumlahnya itu ialah lima ratus dirham dan Abu Bakar r.a. berkata: "Ambillah dua kalinya itu lagi." 

(Muttafaq 'alaih)


Bab 85 Menjaga Rahsia.


Allah Taala berfirman:

Yang bermaksud :  Dan penuhilah janji, kerana sesungguhnya janji itu akan ditanyakan." 
(al-lsra': 34)

683. Dari Abu Said al-Khudri r.a. katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda: 

Yang bermaksud :  "Sesungguhnya seburuk-buruknya manusia di sisi Allah dalam hal kedudukannya pada hari kiamat ialah seseorang lelaki yang menyetubuhi isterinya dan isterinya itupun menyetubuhinya, kemudian menyiar-nyiarkan rahsia isterinya itu," misalnya mengatakan pada orang lain perihal cara bersetubuhnya atau apa-apa yang dilakukan sebelum itu dan lain-lain. Hal ini termasuk dosa besar.” 
(Riwayat Muslim)

684. Dari Abdullah bin Umar radhiallahu 'anhuma bahawasanya Umar r.a. pada suatu ketika puterinya itu menjadi janda yakni Hafshah. Umar berkata: 

Yang bermaksud :  "Saya bertemu Usman bin Affan, kemudian saya menawarkan padanya akan Hafshah, lalu saya berkata: "Jikalau anda suka, akan saya kahwinkan anda dengan Hafshah binti Umar." Usman menjawab: "Akan saya fikirkan dulu persoalanku ini," yakni suka mengahwini atau tidaknya. Saya berdiam diri beberapa malam maksudnya menantikan sampai beberapa hari, kemudian ia menemui saya lalu berkata: "Kini telah jelas dalam pendirian saya bahawa saya tidak akan kahwin pada hariku ini." Selanjutnya saya bertemu dengan Abu Bakar as-Shiddiq r.a. lalu saya berkata: "Jikalau anda suka, saya akan mengahwinkan anda dengan Hafshah binti Umar. Abu Bakar r.a. diam saja dan seterusnya ia tidak kembali padaku sama sekali yakni tidak memberikan jawapan apa-apa perihal ya atau tidaknya. Oleh sebab tidak menerima jawapan itu, maka saya lebih sangat marahnya kepada Abu Bakar daripada terhadap Usman. Selanjutnya saya berdiam diri beberapa malam, kemudian dipinang oleh Nabi s.a.w. lalu saya mengahwinkan Hafshah itu kepada beliau s.a.w. Setelah itu Abu Bakar menemui saya, kemudian iapun berkatalah: "Barangkali anda marah kepada saya ketika anda menawarkan Hafshah pada saya itu, tetapi saya tidak memberikan jawapan apapun pada anda?" Saya berkata: "Ya." Abu Bakar lalu berkata lagi: "Sebenarnya saja tidak ada yang menghalang-halangi saya untuk kembali  memberikan jawapan kepada anda itu perihal apa yang anda tawarkan pada saya, hanya saja kerana saya telah mengerti bahawa Nabi s.a.w. pernah menyebut-nyebutkan Hafshah tadi maksudnya beliau s.a.w. ada keinginan akan mengahwininya. Maka oleh sebab itu saya tidak akan menyiar-nyiarkan rahsia Rasulullah s.a.w. itu. Andai kata beliau s.a.w. meninggalkannya yakni tidak ada keinginan mengahwininya, nescayalah saya menerimanya yakni suka mengahwininya.”
(Riwayat Bukhari)
Taayyamat iaitu menjadi tidak bersuami lagi yakni janda, kerana suaminya r.a. telah wafat. Wajad-ta ertinya marah.

685. Dari Aisyah radhiallahu 'anha, katanya: 

“Kita semua para isteri Nabi s.a.w. sedang berada di sisi beliau s.a.w. itu. Kemudian menghadaplah puterinya yakni Fathimah radhiallahu 'anha dengan berjalan dan jalannya itu tidak ada salahnya sama sekali  yakni sama persis dari jalannya Rasulullah s.a.w. Ketika beliau s.a.w. melihatnya, beliaupun menyambutnya dengan baik dan bersabda: "Marhaban hai puteriku." Fatimah disuruhnya duduk di sebelah kanannya atau menurut riwayat lain di sebelah kirinya. Seterusnya Nabi s.a.w. membisikinya, lalu Fathimah menangis dengan tangisnya yang keras sekali. Setelah beliau s.a.w. melihat kegelisahan puterinya lalu dibisikinya sekali lagi, lalu Fathimah tertawa." Saya(Aisyah) berkata kepada Fathimah: "Engkau telah diistimewakan oleh Rasulullah s.a.w. di antara sekelian isteri-isterinya dengan dibisiki, kemudian engkau menangis." Sesudah Rasulullah s.a.w. berdiri dari tempatnya, lalu saya(Aisyah) bertanya kepada Fatimah: "Apakah yang disabdakan oleh Rasulullah s.a.w. padamu itu?" Fatimah menjawab: "Saya tidak akan menyiar-nyiarkan apa yang dirahsiakan oleh Rasulullah s.a.w." Sesudah Rasulullah s.a.w. wafat, saya berkata kepada Fatimah: "Saya bersengaja hendak bertanya kepadamu dengan cara yang sebenarnya, supaya engkau meberitahukan kepadaku apa yang disabdakan oleh Rasulullah s.a.w. Fatimah menjawab: "Kalau sekarang, baiklah saya memberitahukan itu. Adapun yang dibisikkan oleh beliau s.a.w. pada pertama kalinya, iaitu beliau s.a.w. memberitahukan kepada saya bahawasanya Jibril dahulunya memberikan kepadanya wahyu dari al-Quran itu dalam setahun sekali, sedang sekarang dalam setahun diberikan dua kali. Beliau s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya saya tidak mengetahui tentang datangnya ajalku itu, melainkan tentu sudah dekat. Maka dari itu bertakwalah engkau dan bersabarlah, sesungguhnya saja sebaik-baiknya orang yang mendahului ialah saya mendahuluimu." Kerana itu lalu saya menangis sebagaimana tangisku yang anda lihat dulu itu. Selanjutnya setelah beliau s.a.w. melihat betapa kegelisahan hatiku, lalu saya dibisikinya untuk kedua kalinya, lalu beliau bersabda: "Hai Fatimah, tidakkah engkau suka jikalau engkau menjadi penghulu(pemimpin) dari seluruh wanita dari kalangan kaum mukminin atau penghulu dari seluruh wanita dari kalangan umat ini?" Oleh kerana itu, maka sayapun ketawa sebagaimana yang anda lihat dulu itu."
(Muttafaq 'alaih. Ini adalah lafaznya Imam Muslim)

686. Dari Tsabit dari Anas r.a., katanya: 

Yang bermaksud :  "Rasulullah s.a.w. mendatangi saya dan di waktu itu saya sedang bermain-main dengan beberapa orang anak. Beliau s.a.w. mengucapkan salam pada kita, kemudian menyuruh saya untuk sesuatu keperluannya. Oleh sebab itu saya terlambat mendatangi ibuku. Selanjutnya setelah saya datang, ibu lalu bertanya: "Apakah yang menahanmu sampai terlambat datangnya ini?" Saya berkata: "Saya diperintah oleh Rasulullah s.a.w. untuk sesuatu keperluannya." Ibu bertanya: "Apakah hajatnya itu?" Saya menjawab: "Itu adalah rahsia." Ibu berkata: "Kalau begitu jangan sekali-kali engkau memberitahukan rahsia Rasulullah s.a.w. tersebut kepada siapapun jua." Anas berkata: "Demi Allah, andai kata rahsia itu pernah saya beritahukan kepada seseorang, nescayalah saya akan memberitahukan hal itu kepadamu pula, hai Tsabit."

(Diriwayatkan oleh Imam Muslim, sedang Imam Bukhari meriwayatkan sebahagian dengan diringkaskan).


Bab 84 Malu Dan Keutamaannya Dan Menganjurkan Untuk Berakhlak Dengan Sifat Malu Itu.



679. Dari Ibnu Umar radhiallahu 'anhuma bahawasanya Rasulullah s.a.w. berjalan melalui seorang lelaki dari golongan kaum Anshar dan ia sedang menasihati saudaranya tentang hal sifat malu yakni malu mengerjakan kejahatan. Kemudian Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang bermaksud :  "Biarkanlah ia, sebab sesungguhnya sifat malu itu termasuk dari keimanan."
(Muttafaq 'alaih)

Keterangan:

Malu itu ada yang baik dan ada yang buruk. Malu menjalani sesuatu kemungkaran dan kemaksiatan atau umumnya larangan agama atau hal-hal yang subahat adalah terpuji dan sangat baik. Tetapi malu menjalankan ketaatan kepada Allah, misalnya malu bersolat kerana baru saja menyedari kebenaran beragama, malu pergi ke masjid, malu kalau tidak suka diajak berdansa-dansi, malu kalau menolak berjabatan tangan dengan wanita (bagi seorang lelaki), semuanya itu adalah tercela dan tidak ada kebaikannya sama sekali.

Dalam hal ini ada sebuah Hadis yang diriwayatkan Imam Bukhari yang diterima dan Abu Mas'ud iaitu Uqbah al-Anshari, mengatakan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang bermaksud :  "Sesungguhnya di antara hal-hal yang ditemui (didapatkan) dari ucapan kenubuwatan yang pertama ialah: Apabila kamu tidak malu, maka lakukanlah apa saja yang kamu kehendaki."

Adapun Hadis di atas itu mengandung pengertian sebagai ancaman atau untuk menakut-nakutkan pada seseorang yang hendak berbuat semahu-mahunya. Jadi maksudnya ialah:

Yang bermaksud :  "Kalau kamu tidak malu kepada Allah swt dalam melakukan kemungkaran dan kemaksiatan itu, terserahlah, kamu boleh melakukan apa-apa yang kamu inginkan dan sesuka hatimulah. Tetapi ingatlah bahawa setiap sesuatu itu ada balasannya, baik di dunia ataupun di akhirat."

Ada pula sebahagian alim-ulama yang berpendapat bahawa maksud Hadis di atas itu adalah untuk menunjukkan kebolehan sesuatu kelakuan. Jelasnya: "Kalau kamu hendak melakukan sesuatu, sekiranya kamu tidak malu kepada Allah swt dan para manusia, sebab memang bukan larangan agama, baik sajalah kamu lakukan. Tetapi sekalipun agama membolehkan, kalau kamu malu, tidak kamu lakukanpun baik juga jikalau hal itu termasuk sesuatu yawaz (yakni bukan hal yang wajib atau sunnah). Jadi baik dilakukan atau ditinggalkan sama saja bolehnya."

680. Dari Imran bin Hushain radhiallahu 'anhuma, katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang bermaksud :  "Sifat malu itu tidak mendatangkan sesuatu melainkan kebaikan." 
(Muttafaq 'alaih)

Dalam riwayat Muslim disebutkan: "Sifat malu itu baik seluruh akibatnya." Atau beliau s.a.w. bersabda: "Malu itu semuanya baik akibatnya." Yang dimaksud itu ialah malu mengerjakan kejahatan atau hal-hal yang tidak sopan menurut pandangan umum. Adapun malu mengerjakan kebaikan, maka amat tercela dan tidak dibenarkan oleh agama.

681. Dari Abu Hurairah r.a., katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda: 

Yang bermaksud :  "Keimanan itu ada tujuh puluh lebih (tiga sampai Sembilan) atau keimanan itu cabangnya ada enam puluh lebih (tiga sampai Sembilan). Seutama-utamanya ialah ucapan La ilaha illallah dan serendah-rendahnya ialah menyingkirkan apa-apa yang berbahaya semacam batu, duri, lumpur, abu kotoran dan Iain-Iain sebagainya dari jalanan. Sifat malu adalah suatu cabang dari keimanan itu." 
(Muttafaq 'alaih)

682. Dari Abu Said al-Khudri r.a., katanya: 

Yang bermaksud :  "Rasulullah s.a.w. itu lebih sangat sifat malunya daripada seorang perawan dalam tempat persembunyiannya yakni perawan yang baru kahwin dan berada dalam biliknya dengan suami yang belum pernah dikenalnya. la amat sangat malu kepada suaminya itu. Jikalau beliau s.a.w. melihat sesuatu yang tidak disenangi, maka kita dapat melihat itu tampak di wajahnya." 
(Muttafaq 'alaih)

Para alim-ulama berkata: "Hakikat sifat malu itu ialah suatu budi pekerti yang menyebabkan seseorang itu meninggalkan apa-apa yang buruk dan menyebabkan ia tidak mahu lengah untuk menunaikan haknya seseorang yang mempunyai hak." Kami meriwayatkan dari Abul Qasim al-Junaid rahimahullah, katanya: "Malu ialah perpaduan antara melihat berbagai macam kenikmatan atau kurnia dan melihat adanya kelengahan, lalu tumbuhlah di antara kedua macam sifat yang di atas tadi suatu keadaan yang dinamakan sifat malu."
Wallahu a'lam.





Rabu, 10 April 2013

Bab 83 Melarang Memberikan Jabatan Sebagai Amir(Penguasa Negara) Ataupun Kehakiman Dan Lain-lainnya Dari Jabatan-jabatan Pemerintahan Negara Kepada Orang Yang Memintanya Atau Tamak Untuk Memperolehnya, Lalu Menawarkan Diri Untuk jabatan Itu.



678. Daripada Abu Musa al-Asy'ari ra, katanya: 

Yang bermaksud :  "Saya masuk ke tempat Nabi s.a.w. bersama dua orang dari kemanakanku, salah seorang dari dua orang ini berkata: "Ya RASULULLAH, berikanlah kepada kita jabatan sebagai amir(penguasa Negara) untuk memerintah sebahagian daerah yang dikuasakan oleh ALLAH 'AZZAWAJALLA pada Tuan." Orang yang satunyapun berkata demikian, lalu beliau s.a.w. bersabda:
"Sesungguhnya kami ini, demi ALLAH, tidak akan memberikan kekuasaan untuk memegang suatu tugas kepada seseorang yang memintanya ataupun seorang yang tamak atau haloba untuk memperolehnya." 

(Muttafaq 'alaih)



Bab 82 Memerintah Sultan Atau Qadhi Dan Lain-lainnya Dari Golongan Pemegang Pemerintahan Supaya Mengangkat Wazir Atau Pembantu Yang Baik Dan Menakut-nakuti Mereka Dari Kawan-kawan Yang Jahat Serta Menerima (Membenarkan) Keterangan Mereka Itu.



Allah Taala berfirman:

Yang bermaksud :  "Para kekasih pada hari itu yakni hari kiamat adalah merupakan musuh antara yang setengah dengan setengah yang lainnya, melainkan orang-orang yang bertakwa."
(az-Zukhruf: 67)

676. Dari Abu Said dan Abu Hurairah radhiallahu 'anhuma bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang bermaksud :  "Tiada seorang Nabipun yang diutus oleh Allah dan tidak pula Allah mengangkat seorang khalifah, melainkan Nabi atau khalifah itu mempunyai dua golongan yang bertentangan. Golongan yang satu menyuruhnya untuk mengerjakan kebaikan dan mengajaknya melaksanakan sedemikian itu sedang golongan yang satunya lagi menyuruhnya mengerjakan kejahatan dan mengajaknya melaksanakan sedemikian itu. Orang yang terjaga ialah yang dipelihara niat, ucapan dan perbuatannya oleh Allah."
(Riwayat Bukhari)

677. Dari Aisyah radhiallahu 'anha, katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang bermaksud :  "Apabila Allah itu menghendaki kepada seseorang amir(penguasa Negara) menjadi baik, maka Allah membuat untuk wazir atau pembantu yang benar. Jikalau amir itu lupa dari melaksanakan kebaikan, maka wazir itu mengingatkannya dan jikalau amir itu ingat untuk melakukan kebaikan, maka wazir itu memberikan pertolongannya. Tetapi apabila Allah menghendaki kepada seseorang amir menjadi yang selain itu yakni menjadi amir yang buruk, maka Allah membuat untuknya wazir yang buruk pula. Jikalau amir itu lupa dari melaksanakan kebaikan, maka wazir itu tidak suka mengingatkannya dan jikalau amir itu telah ingat untuk melaksanakan kebaikan, maka wazir itupun tidak suka memberikan pertolongan padanya."

(Diriwayatkan oleh Abu Daud dengan isnad yang baik menurut syaratnya Imam Muslim).




Bab 81 Melarang Meminta Jabatan Memegang Pemerintahan, Memilih Meninggalkan Kekuasaan Jikalau Tidak Ditentukan Untuk Itu Atau Kerana Ada Hajat(Kepentingan) Padanya.




Allah Taala berfirman:

Yang bermaksud :  "Perumahan akhirat Kami jadikan untuk orang-orang yang tidak menghendaki berbuat kesombongan di bumi dan pula tidak membuat kerosakan dan penghabisan yang baik adalah untuk orang-orang yang bertakwa." 
(al-Qashash: 83)

672. Dari Abu Said, iaitu Abdur Rahman bin Samurah r.a., katanya: "Rasululiah s.a.w. bersabda kepada saya:

Yang bermaksud :  "Hai Abdur Rahman bin Samurah, janganlah engkau meminta jabatan amir(penguasa negara), sebab jikalau engkau diberi tanpa adanya permintaan daripadamu, maka engkau akan diberi pertolongan oleh Allah dalam memegang jabatan itu, tetapi jikalau engkau diberi dengan sebab adanya permintaan daripadamu, maka engkau akan dipalingkan dari pertolongan Allah. Jikalau engkau bersumpah atas sesuatu yang disumpahkan, kemudian engkau mengetahui sesuatu yang selainnya itu lebih baik daripada apa yang engkau sumpahkan tadi, maka datangilah yakni laksanakanlah apa-apa yang lebih baik tadi serta bayarlah kaffarah(denda) kerana sumpahmu itu." 
(Muttafaq 'alaih)

673. Dari Abu Zar r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda: 

Yang bermaksud :  "Hai Abu Zar, sesungguhnya saya melihat engkau itu adalah seorang yang lemah dan sesungguhnya saya mencintai untukmu sesuatu yang saya cintai untukku sendiri. Janganlah engkau menjadi seorang amir(pemegang kekuasaan atau hakim) atas dua orang maksudnya sekalipun yang diperintah itu hanya sedikit dan diibaratkan dua orang, tetapi jangan suka menjadi penguasa atau yang membawahi mereka dan jangan pula engkau mendekati harta anak yatim sehingga engkau pakai untuk keperluanmu sendiri." 
(Riwayat Muslim)

674. Dari Abu Zar r.a. pula, katanya: 

Yang bermaksud :  "Saya berkata: "Ya Rasulullah, tidakkah Tuan suka menggunakan saya yakni mengangkat saya sebagai seorang petugas negara". Beliau s.a.w. lalu menepuk bahuku dengan tangannya, lalu bersabda: "Hai Abu Zar, sesungguhnya pada hari kiamat engkau adalah seorang yang lemah dan sesungguhnya jabatan pemerintahan itu adalah sebagai amanat dan sebenarnya jabatan sedemikian itu adalah merupakan kerendahan serta penyesalan pada hari kiamat bagi orang yang tidak dapat menunaikan amanatnya, kecuali seseorang yang mengambil amanat itu dengan hak sebagaimana mestinya dan menunaikan apa yang dibebankan atas dirinya perihal amanat yang dipikulkan tadi.”
(Riwayat Muslim)

675. Dari Abu Hurairah r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang bermaksud :  "Sesungguhnya engkau semua itu akan bersifat loba untuk memperoleh jabatan sebagai penguasa negara dan jabatan sedemikian itu akan menyebabkan adanya penyesalan pada hari kiamat." 
(Riwayat Bukhari)



Isnin, 8 April 2013

Bab 80 Wajibnya Mentaati Pada Penguasa Pemerintahan Dalam Perkara-perkara Bukan Kemaksiatan Dan Haramnya Mentaati Mereka Dalam Urusan Kemaksiatan.





Allah Taala berfirman:

Yang bermaksud :  "Hai sekelian orang yang beriman, taatlah engkau semua kepada Allah dan taat pulalah kepada Rasulullah, juga kepada orang-orang yang memegang pemerintahan dari kalanganmu sendiri." 
(an-Nisa': 59)

661. Dari Ibnu Umar radhiallahu 'anhuma dari Nabi s.a.w., sabdanya:

Yang bermaksud :  "Wajib atas seseorang Muslim untuk mendengar dengan patuh serta mentaati, baik dalam hal yang ia senangi dan yang ia benci, melainkan jikalau ia diperintah untuk sesuatu kemaksiatan. Maka apabila ia diperintahkan  oleh penguasa pemerintahan dengan sesuatu kemaksiatan, tidak bolehlah ia mendengarkan perintahnya itu dan tidak boleh pula mentaatinya." 
(Muttafaq 'alaih)

662. Dari Ibnu Umar r.a. pula, katanya: "Kita semua itu apabila berbai'at kepada Rasulullah s.a.w. untuk mendengar dengan patuh dan mentaati apa-apa yang diperintahkan olehnya, beliau s.a.w. selalu bersabda: 

Yang bermaksud :  "Dalam apa yang engkau semua kuasa melaksanakannya, yakni dengan sekuat tenaga yang ada padamu semua."
(Muttafaq 'alaih)

663. Dari Ibnu Umar r.a. pula, katanya: "Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang bermaksud :  “Barangsiapa yang melepaskan tangan ketaatan yakni keluar dari ketaatan terhadap penguasa pemerintah, maka orang itu akan menemui Allah pada hari kiamat, sedang ia tidak mempunyai hujah alasan lagi untuk membela diri dari kesalahannya itu. Adapun yang meninggal dunia sedang di lehernya tidak ada pembai'atan untuk mentaati pada pemerintahan yang benar, maka matilah ia dalam keadaan mati jahiliyah."
(Riwayat Muslim)

Dalam riwayat Imam Muslim yang lain disebutkan: 

Yang bermaksud :  "Dan barangsiapa yang mati dan ia menjadi orang yang memecah belah persatuan umat(kaum Muslimin), maka sesungguhnya ia mati dalam keadaan mati jahiliyah."

664. Dari Anas r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda: 

Yang bermaksud :  "Dengarlah olehmu semua dengan patuh dan taatlah pula, sekalipun yang digunakan yakni yang diangkat sebagai pemegang pemerintahan atasmu semua itu seorang hamba sahaya keturunan Habsyi orang berkulit hitam, yang di kepalanya itu seolah-olah ada bintik-bintik hitam kecil-kecil."
(Riwayat Bukhari)

665. Dari Abu Hurairah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang bermaksud :  "Wajiblah atasmu itu mendengar dengan patuh serta mentaati baik engkau dalam keadaan sukar ataupun lapang, juga baik engkau dalam keadaan rela menerima perintah itu  ataupun dalam keadaan membencinya dan juga dalam hal yang mengalahkan kepentingan dirimu sendiri." 
(Riwayat Muslim)

666. Dari Abdullah bin Umar radhiallahu 'anhuma, katanya: 

Yang bermaksud :  "Kita semua bersama Rasulullah s.a.w. dalam bepergian, kemudian kita turun berhenti di suatu tempat pemberhentian. Di antara kita ada yang memperbaiki pakaiannya, ada pula yang berlumba panah-memanah dan ada pula yang menyampingi ternak-ternaknya. Tiba-tiba di kala itu berserulah penyeru Rasulullah s.a.w. mengatakan: "Solat jemaah akan segera dimulai." Kita semua lalu berkumpul ke tempat Rasulullah s.a.w., kemudian beliau bersabda: "Sesungguhnya saja tiada seorang Nabipun yang sebelum saya itu, melainkan adalah haknya untuk memberikan petunjuk kepada umatnya kepada apa-apa yang berupa kebaikan yang ia ketahui akan memberikan kemanfaatan kepada umatnya itu, juga menakut-nakuti dari keburukan apa-apa yang ia ketahui akan membahayakan mereka. Sesungguhnya umatmu semua ini keselamatannya diletakkan di bahagian permulaannya dan kepada bahagian penghabisannya akan mengenailah suatu bencana dan beberapa persoalan yang engkau semua mengingkarinya tidak menyetujui kerana berlawanan dengan syariat. Selain itu akan datang pula beberapa fitnah yang sebahagiannya akan menyebabkan ringannya bahagian yang lainnya. Ada pula fitnah yang akan datang, kemudian orang mukmin berkata: "Inilah yang menyebabkan kerosakanku", lalu fitnah itu lenyaplah akhirnya. Juga ada fitnah yang datang, kemudian orang mukmin berkata: "Ini, inilah yang terbesar dari berbagai fitnah yang pernah ada." Maka barangsiapa yang senang jikalau dijauhkan dari neraka dan dimasukkan dalam syurga, hendaklah ia sewaktu didatangi oleh kematiannya itu, ia dalam keadaan beriman kepada Allah dan hari akhir, juga memperlakukan para manusia dengan sesuatu yang ia senang jika diperlakukan sedemikian itu oleh orang lain. Dan barangsiapa yang membai'at seseorang imam(pemuka), lalu ia telah memberikan tapak tangannya(dengan berjabatan tangan) dan memberikan pula buah hatinya sebagai tanda keikhlasan, maka hendaklah ia mentaatinya apabila ia kuasa demikian yakni sekuat tenaga yang ada pada dirinya. Selanjutnya jikalau ada orang lain yang hendak mencabut(merampas) kekuasaan imam yang telah dibai'at tadi, maka pukullah leher orang lain itu yakni perangilah yang membangkang tersebut.” 
(Riwayat Muslim)
Sabdanya: yantadhilu ertinya berlumba-lumba dengan permainan melemparkan panah atau berpanah-panahan. Aljasyaru dengan fathahnya jim dan syin mu'jamah dan dengan ra', iaitu binatang-binatang yang sedang digembalakan dan bermalam di tempatnya itu pula. Sabdanya: yuraqqiqu ba'dhuha ba'dhan ertinya yang sebahagian membuat ringan pada yang sebahagian lagi, sebab besarnya apa yang datang sesudah yang pertama itu. Jadi yang kedua menyebabkan dianggap ringannya yang pertama. Ada yang mengatakan bahawa ertinya ialah yang sebahagian menggiring yakni menyebabkan timbulnya sebahagian yang lain dengan memperbaguskan serta mengelokkannya, juga ada yang mengatakan bahawa ertinya itu ialah menyerupai yang sebahagian pada sebahagian yang lainnya.

667. Dari Abu Hunaidah iaitu Wail bin Hujr r.a., katanya: 

Yang bermaksud :  "Salamah bin Yazid al-Ju'fi bertanya kepada Rasulullah s.a.w., lalu ia berkata: "Ya Nabiullah, bagaimanakah pendapat Tuan, jikalau kita semua diperintah oleh beberapa orang penguasa, mereka selalu meminta hak mereka dan menghalang-halangi apa yang menjadi hak kita. Apakah yang Tuan perintahkan itu terjadi?" Beliau s.a.w. memalingkan diri dari pertanyaan itu seolah-olah tidak mendengarnya. Kemudian Salamah bertanya sekali lagi, kemudian Rasulullah s.a.w. bersabda: "Dengarlah olehmu semua apa yang diperintahkan dan taatilah, sebab hanyasanya atas tanggungan mereka sendirilah apa-apa yang dibebankan pada mereka yakni bahawa mereka berdosa jikalau mereka menghalang-halangi hak orang-orang yang di bawah kekuasaannya dan atas tanggunganmu sendiri pulalah apa yang dibebankan padamu semua yakni engkau semua juga berdosa jikalau tidak mentaati pimpinan orang yang sudah sah dibai'at." 
(Riwayat Muslim)

666. Dari Abdullah bin Mas'ud r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang bermaksud :  "Sesungguhnya saja akan datanglah sesudahku nanti suatu cara mementingkan diri sendiri dari golongan penguasa negara sehingga tidak memperdulikan hak kaum Muslimin yang diperintah serta beberapa perkara-perkara yang engkau semua mengingkarinya(tidak Menyetujui) kerana menyalahi ketentuan-ketentuan syariat." Para sahabat lalu berkata: "Ya Rasulullah, kalau sudah demikian, maka apakah yang Tuan perintahkan kepada yang orang menemui keadaan semacam itu dari kita kaum Muslimin?" Beliau s.a.w. menjawab: "Engkau semua harus menunaikan hak orang yang harus menjadi tanggunganmu dan meminta kepada Allah hak yang harus engkau semua peroleh." 
(Muttafaq 'alaih)

669. Dari Abu Hurairah r.a., katanya; "Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang bermaksud :  "Barangsiapa yang taat kepadaku, maka ia telah mentaati Allah dan barangsiapa yang bermaksiat kepadaku, maka ia telah bermaksiat pula kepada Allah dan barangsiapa yang mentaati amir pemegang pemerintahan, maka ia benar-benar mentaati saya dan barangsiapa yang bermaksiat kepada amir, maka ia benar-benar bermaksiat kepada saya."
(Muttafaq 'alaih)

670. Dari lbnu Abbas radhiallahu 'anhuma bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda: 

Yang bermaksud :  "Barangsiapa yang membenci sesuatu tindakan dari amirnya yang memegang pemerintahannya, maka hendaklah ia bersabar, sebab sesungguhnya saja barangsiapa yang keluar yakni membangkang dari seseorang sultan(penguasa negara) dalam jarak sejengkal, maka matilah ia dalam keadaan mati jahiliyah." 
(Muttafaq 'alaih)

671. Dari Abu Bakrah r.a., katanya: "Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang bermaksud :  "Barangsiapa yang merendahkan seseorang sultan(penguasa Negara), maka ia akan direndahkan oleh Allah."
Diriwayatkan oleh Imam Termidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan.

Dalam bab ini masih ada lagi beberapa Hadis lain yang disebutkan dalam kitab shahih dan sebahagian telah terdahulu uraiannya dalam beberapa bab di muka.