898. Daripada
Aisyah radhiallahu 'anha bahawasanya
Nabi s.a.w. itu apabila ada seseorangyang mengeluh kerana ada sesuatu yang
dirasa sakit pada dirinya atau ada luka, kecil atau besar, maka Nabi s.a.w.
berdoa dengan menggunakan jari tangannya sedemikian. Sufyan bin 'Uyainah yang
meriwayatkan Hadis ini menunjukkan cara menggunakan jari itu, yakni telunjuknya diletakkan di bumi lalu diangkat
dan di waktu meletakkan itu mengucapkan yang ertinya: ''Dengan menyebut nama
Allah, ini adalah tanah bumi kita, dicampur dengan ludah sebahagian dari kita,
dengannya dapat disembuhkan orang sakit di antara kita, dengan izin Tuhan kita."
899. Daripada
Aisyah radhiallahu 'anha pula bahawasanya
Nabi s.a.w. pada suatu waktu meninjau setengah dari keluarganya yang sakit.
Beliau s.a.w. mengusap dengan tangannya yang kanan dan mengucapkan yang ertinya:
"Ya Allah, Tuhan seluruh manusia,
hilangkanlah kesukaran yakni penyakit ini. Sembuhkanlah, Engkau sajalah yang
dapat menyembuhkan. Tiada kesembuhan kecuali kesembuhan daripadaMu, yakni
kesembuhan yang tidak lagi meninggalkan penyakit."
(Muttafaq
'alaih)
900. Daripada
Anas r.a. bahawasanya ia berkata kepada Tsabit rahima-hullah:
Yang Bermaksud : "Sukakah engkau saya beri
ucapan mantera-mantera dengan mantera-mantera yang diberikan oleh Rasulullah
s.a.w.?" la
menjawab: "Baiklah." Anas
mengucapkan yang ertinya: "Ya Allah,
Tuhan sekalian manusia, yang dapat melenyapkan kesukaran penyakit.
Sembuhkanlah, Engkau sajalah yang dapat menyembuhkan. Tiada yang kuasa
menyembuhkan kecuali Engkau, suatu kesembuhan yang tidak meninggalkan penyakit."
(Riwayat
Bukhari)
901. Daripada
Saad bin Abu Waqqash r.a., katanya: "Saya ditinjau oleh Rasulullah s.a.w. waktu ia menderita sakit lalu beliau s.a.w.
mengucapkan yang ertinya:
Yang Bermaksud : "Ya Allah, sembuhkanlah
Saad, ya Allah, sembuhkanlah Saad, ya Allah, sembuhkanlah Saad."
(Riwayat
Muslim)
902. Daripada
Abu Abdillah iaitu Usman bin Abul 'Ash r.a. bahawasanya ia mengadu kepada
Rasulullah s.a.w. kerana adanya suatu penyakit yang diderita dalam tubuhnya,
lalu Rasulullah s.a.w. bersabda padanya:
Yang Bermaksud : "Letakkanlah tanganmu pada
tempat yang engkau rasa sakit dari tubuhmu itu, kemudian ucapkanlah
"Bismillah" tiga kali, lalu ucapkanlah pula sebanyak tujuh kali yang ertinya:
"Saya mohon perlindungan dengan kemuliaan Allah dan kekuasaanNya dari
keburukannya sesuatu yang saya peroleh dan saya takutkan."
(Riwayat
Muslim)
903. Daripada
Ibnu Abbas radhiallahu 'anhuma dari Nabi s.a.w., sabdanya:
Yang Bermaksud : "Barangsiapa yang meninjau
orang sakit yang belum waktunya untuk didatangi oleh ajal kematiannya, lalu
orang yang meninjau tadi mengucapkan untuk yang sakit itu sebanyak tujuh kali, iaitu
ucapan yang ertinya: "Saya mohon kepada Allah yang Maha Agung, yang menguasai
'arasy yang agung, semoga Allah menyembuhkan penyakitmu, melainkan Allah akan
menyembuhkan orang tadi dari penyakit yang dideritainya."
Diriwayatkan
oleh Imam-imam Abu Daud dan Termidzi dan Termidzi mengatakan bahawa ini adalah
Hadis hasan. Imam Hakim berkata bahawa Hadis ini adalah shahih menurut
syaratnya Imam Bukhari.
904. Daripada
Ibnu Abbas r.a. pula bahawasanya Nabi s.a.w. masuk ke tempat Arab- penghuni
pedalaman negeri Arab untuk meninjaunya kerana sakit dan Nabi s.a.w. itu apabila
masuk ke tempat orang sakit untuk meninjaunya, maka beliau mengucapkan yang ertinya:
Yang Bermaksud : "Tidak ada halangan
apa-apa. Ini sebagai pencuci dosa-dosamu Insya Allah."
(Riwayat
Bukhari)
905. Daripada
Abu Said al-Khudri r.a. bahawasanya Jibril mendatangi Nabi s.a.w. lalu berkata:
Yang Bermaksud : "Hai Muhammad, adakah anda
sakit?" Beliau
s.a.w. menjawab: "Ya."
Jibril lalu mengucapkan yang ertinya: "Dengan
nama Allah, saya memberikan mantera-mantera padamu, dari segala macam bahaya
yang menyakitkan dirimu, juga dari semua hati dan mata yang mendengki. Allah
akan menyembuhkan penyakitmu. Dengan nama Allah, saya memberikan
mantera-mantera padamu."
(Riwayat
Muslim)
906. Daripada
Abu Said dan Abu Hurairah radhiallahu 'anhuma bahawasanya keduanya itu
menyaksikan Rasulullah s.a.w. bahawa beliau bersabda:
Yang Bermaksud : "Barangsiapa yang
mengucapkan yang ertinya: "Tiada Tuhan melainkan Allah dan Allah adalah
Maha Besar," maka
ucapannya itu akan dibenarkan oleh Tuhannya dan Tuhan berfirman: "Tiada tuhan selain Aku dan Aku adalah
Maha Besar." Kemudian jikalau orang itu mengucapkan yarig ertinya:
"Tiada Tuhan melainkan Allah yang Maha Esa, tidak ada sekutuNya," maka
Tuhan berfirman: "Tiada Tuhan
melainkan Aku yang Maha Esa, tidak ada sekutu bagiKu." Seterusnya apabila
orang itu mengucapkan yang ertinya: "Tiada Tuhan melainkan Allah, bagiNya
adalah segenap kerajaan dan baginya pula segala puji-pujian," maka Allah
berfirman: "Tiada Tuhan melainkan Aku, bagiKu segenap kerajaan dan bagiKu
pula segala puji-pujian." Dan jikalau orang itu mengucapkan yang ertinya:
"Tiada Tuhan melainkan Allah dan tiada daya serta tiada kekuatan melainkan
dengan pertolongan Allah." maka Allah berfirman: "Tiada Tuhan
melainkan Aku dan tiada daya serta tiada kekuatan melainkan dengan
pertolonganKu."
Selanjutnya
Rasulullah s.a.w. bersabda:
Yang Bermaksud : "Barangsiapa yang
mengucapkan semua di atas itu di waktu sakitnya lalu ia meninggal dunia, maka
ia tidak akan dapat dimakan Oleh api neraka."
Diriwayatkan
oleh Imam Termidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan.