Allah Taala berfirman:
Ertinya : "Dan sabarkanlah dirimu
bersama dengan orang-orang yang menyeru Tuhannya di waktu pagi dan petang,
mereka menginginkan keredhaan Tuhan dan janganlah engkau hindarkan pandanganmu
terhadap mereka itu."
(al-Kahf: 28)
253. Dari Haritsah bin Wahab r.a.,
katanya: "Saya mendengar Rasulultah s.a.w. bersabda:
Ertinya : "Sukakah engkau semua saya
beritahu, siapakah ahli syurga itu? Mereka itu setiap orang yang lemah dan
dianggap lemah oleh para manusia, tetapi jikalau ia bersumpah atas Allah,
pastilah Allah mengabulkan apa yang disumpahkannya itu. Sukakah engkau semua
saya beritahu, siapakah ahli neraka itu? Mereka itu ialah setiap orang yang
'utul (keras), jawwazh(kikir) tetapi gemar mengumpulkan harta, lagi pula
congkak."
(Muttafaq 'alaih)
Al'utul ialah orang yang keras kepala lagi kasar dalam pergaulan.
Aljawwazh, dengan fathah jim dan syaddahnya wawu dan dengan zha'
mu'jamah iaitu orang yang gemar mengumpulkan harta, tetapi kikir kalau dimintai
sesuatu kebaikan. Ada yang mengatakan ertinya ialah orang yang gemuk lagi
sombong ketika berjalan. Ada pula yang mengatakan ertinya ialah orang yang
pendek lagi suka makan.
254. Dari Abul Abbas iaitu Sahal bin
Sa'ad as-Saidi r.a., katanya:
Ertinya : "Ada seorang lelaki yang
berjalan melalui Nabi s.a.w., lalu beliau bertanya kepada seseorang yang sedang
duduk di sisinya: "Bagaimanakah pendapatmu tentang orang ini." Orang
yang ditanya itu menjawab: "Ini adalah seorang lelaki dari golongan
manusia bangsawan. Orang ini demi Allah, sudah nyatalah apabila ia melamar
seseorang wanita, tentu terlaksana ia dikahwinkan dan apabila memintakan
pertolongan pada sesuatu, tentu akan dikabulkan permintaan pertolongannya itu
untuk kepentingan orang lain." Selanjutnya ada seorang lelaki lain
berjalan melalui Nabi s.a.w. kemudian Rasulullah s.a.w. bersabda kepada kawan
seduduknya itu: "Bagaimanakah pendapatmu tentang orang ini?" Orang
itu menjawab: "Ya Rasulullah. Ini adalah seorang lelaki dari golongan kaum
fakirnya orang-orang Islam. Orang ini nyatalah bahawa jikalau meminang, tentu
tidak akan diterima untuk dikahwinkan dengan yang dipinangnya dan jikalau
memintakan pertolongan pada sesuatu, tentu tidak akan dikabulkan permintaan
pertolongannya itu". Kemudian Rasulullah bersabda: "Yang ini
yakni yang engkau hinakan kerana kefakirannya adalah lebih baik dari pada
seluruh isi bumi itu penuh seperti yang ini yakni yang dimuliakan kerana
kekayaannya."
(Muttafaq 'alaih)
255. Dari Abu Said al-Khudri r.a. dari
Nabi s.a.w. sabdanya:
Ertinya : "Syurga dan neraka itu
saling berbantah-bantahan. Neraka berkata: "Di dalamku ada orang-orang
yang keras kepala gemar memaksakan kehendaknya pada orang lain serta
orang-orang yang congkak". Syurga berkata: "Di dalamku ada para
manusia yang lemah-lemah serta kaum fakir miskin". Allah lalu memutuskan
perbantahan mereka itu dan firmanNya: "Engkau itu, syurga, sesungguhnya
adalah tempat kerahmatanKu, yang Aku merahmati denganmu itu siapa saja yang
Kukehendaki, sedang engkau neraka, sesungguhnya adalah tempat penyiksaanKu,
yang Aku menyiksa denganmu siapa saja yang Kuhendaki. Atas kehendakKu pulalah
kedua-duanya itu siapa-siapa yang akan diisikannya."
(Riwayat Muslim)
256. Dari Abu Hurairah r.a. dari
Rasulullah s.a.w., sabdanya:
"Sesungguhnya saja nanti akan
datanglah seseorang yang besar lagi gemuk pada hari kiamat, tetapi di sisi
Allah, tidak ada timbangan beratnya lebih dari timbangan sehelai sayap
nyamuk".
(Muttafaq 'alaih)
Keterangan
Maksud Hadis di atas ialah bahawa orang
yang sewaktu di dunia ini besar dan tinggi kedudukannya, gemuk badannya serta
gendut perutnya, tetapi kosong amalannya yang baik, tidak mentaati perintah
Allah dan malahan melanggar laranganNya, maka pada hari kiamat nanti oleh Allah
orang tersebut tidak ada harganya sama sekali, dianggap ringan dan remeh dan
sudah dipastikan akan memperoleh siksaNya yang pedih dalam neraka. Jadi untuk
mencapai keluhuran tingkat di sisi Allah, dapat mendekatkan diri padaNya serta
mendapatkan keredhaanNya hanyalah dengan jalan membersihkan hati dari semua
sifat yang tercela, menyucikannya agar menerima cahaya Ilahiah, di samping
mengamalkan semua perintah dan menjauhi laranganNya.
Dalam Hadis yang diriwayatkan oleh Imam
Muslim, ada lanjutannya Hadis di atas itu dan berbunyi: "Bacalah jika kamu suka
firman Allah, iaitu : "Maka Kami (Allah) tidak merasa perlu menimbang
orang-orang yang semacam itu, sebab timbangannya yang berupa amal kebaikan sama
sekali tidak ada dan tidak lebih berat daripada sayap nyamuk belaka."
257. Dari Abu Hurairah r.a. pula bahawasanya ada seorang wanita
hitam yang biasanya menyapu masjid. Dalam sebuah riwayat dikatakan:
seorang pemuda sebagai ganti wanita hitam tersebut, yang pekerjaannya juga suka
menyapu masjid. Kemudian Rasulullah s.a.w. pada suatu hari tidak menemukannya
lagi, lalu bertanya, ke mana orang yang suka menyapu itu. Para sahabat berkata
bahawa ia telah meninggal dunia. Beliau bersabda: "Mengapa engkau semua tidak
memberitahukan hal itu padaku". Mereka
tidak memberitahukan itu, seolah-olah mereka menganggap remeh saja kematian
orang tersebut. Beliau bersabda pula: "Tunjukkanlah
aku di mana kuburnya". Orang-orang
menunjukkannya, kemudian beliau s.a.w. menyolati orang yang mati itu yang
sudah dalam kubur. Setelah itu beliau bersabda: "Sesungguhnya kubur itu penuh
kegelapan atas para penghuninya, tetapi Allah membuatnya bercahaya untuk mereka
itu dengan sebab saya menyolati atas mereka itu".
(Muttafaq 'alaih)
258. Dari Abu Hurairah r.a. lagi,
katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
Ertinya : "Kadang-kadang orang-orang
yang tidak karuan letak rambutnya lagi pula penuh debu tubuhnya, serta selalu
ditolak jika ada di pintu tidak dihiraukan kerana miskinnya, jikalau bersumpah
atas Allah nescayalah Allah mengabulkan padanya apa yang disumpahkannya itu."
(Riwayat Muslim)
259. Dari Usamah r.a. dari Nabi s.a.w.
sabdanya:
Ertinya : "Saya berdiri di pintu
syurga, tiba-tiba saya lihat kebanyakan orang yang memasukinya itu adalah
orang-orang miskin, sedang orang-orang yang mempunyai kekayaan masih tertahan
belum lagi diizinkan untuk masuk syurga. Tetapi para ahli neraka sudah semua
diperintahkan untuk masuk neraka. Saya juga berdiri di pintu neraka, tiba-tiba
saya lihat kebanyakan para ahli neraka itu adalah kaum wanita."
(Muttafaq 'alaih)
260. Dari Abu Hurairah r.a. dari Nabi
s.a.w. sabdanya:
Ertinya : "Tidak seorang bayipun yang
dapat berbicara ketika masih dalam buaian kecuali tiga anak. Ini yang dari
kalangan Bani Israil, sedang yang tidak dari kalangan mereka ada pula yang
lain-lain seperti tertera dalam Hadis nombor 30. Tiga anak itu ialah Isa putera
Mariam. Kedua sahabat Juraij yang menyaksikan kebenaran Juraij. Juraij adalah
seorang lelaki yang tekun ibadatnya, lalu ia mengambil sebuah tempat yang
tinggi letaknya. Ia sentiasa berada di situ. Suatu ketika ibunya datang dan ia
sedang bersolat, serunya: "Hai Juraij." Juraij berkata dalam hatinya:
"Ya Tuhanku, itu adalah ibuku, tetapi saya lebih mengutamakan
solatku." Ia terus tekun dalam solatnya dan ibunya tidak dihiraukan
olehnya. Ibunya lalu pergi. Ketika menjelang esok harinya, ibunya datang lagi
dan ia juga sedang bersolat. Ibunya berseru: "Hai Juraij." Ia berkata
pula dalam hatinya: "Ya Tuhanku, itu adalah ibuku, tetapi saya lebih
mengutamakan solatku." Ia terus tekun dalam solatnya. selanjutnya pada
esok harinya lagi, ibunya datang sekali lagi dan ia sedang bersolat. Ibunya
berseru: "Hai Juraij." Ia berkata pula dalam hatinya: "Ya
Tuhanku, itu adalah ibuku, tetapi saya lebih mengutamakan solatku." Ia
terus pula tekun dalam solatnya. lbunya lalu berkata berdoa "Ya Allah,
janganlah Engkau mematikannya, sehingga ia melihat wajahnya wanita-wanita
pelacur." Kaum Bani Israil sama menyebut-nyebutkan perihal diri juraij itu
serta ketekunan ibadatnya. Di kalangan mereka ada seorang wanita pelacur yang
kerana cantiknya sampai dibuat sebagai perumpamaan. Wanita itu berkata:
"Jikalau engkau semua suka, nescaya dapatlah aku memfitnahnya."
Wanita itu menunjukkan diri pada Juraij, tetapi ia tidak menoleh sama sekali
pada wanita itu. Wanita itu lalu mendatangi seorang penggembala yang berdiam di
tempat peribadatan Juraij lalu ia memungkinkan dirinya pada penggembala itu
yakni membolehkan dirinya disetubuhi olehnya. Penggembala itu menyetubuhinya
kemudian ia pun hamillah. Setelah wanita itu melahirkan, ia berkata bahawa anak
itu adalah hasil dari hubungannya dengan Juraij. Orang-orang banyak sama
mendatangi Juraij, ia diturunkan dan mereka merobohkan tempat ibadatnya, bahkan
merekapun memukulnya. Juraij bertanya: "Ada apa engkau semua ini?"
Orang-orang sama berkata: "Engkau berzina dengan wanita pelacur ini, lalu
ia melahirkan anak dari hasil perbuatanmu". Ia berkata: "Manakah anak
itu?" Orang-orang sama mendatangkan anak itu padanya. Juraij lalu berkata:
"Biarkanlah saya hendak bersolat dulu." Iapun bersolatlah. Ketika ia
kembali di hadapan orang banyak, ia mendatangi anak itu lalu menusuk perutnya
dengan jarinya dan berkata: "Hai anak, siapakah ayahmu?" Anak kecil
itu berkata: "Ayahku si Fulan, penggembala itu." Kemudian orang-orang
banyak itu sama menghadapi Juraij menciuminya dan mengusap-usap tubuhnya.
Mereka berkata: "Kita akan mendirikan tempat solatmu itu dari emas."
Juraij berkata: "Jangan, kembalikan sajalah dari tanah batu merah
sebagaimana dahulunya". Mereka terus mengerjakan pembangunannya kembali. Ketiga
dari anak yang dapat berbicara ialah pada suatu ketika ada seorang anak
bayi sedang menyusu pada ibunya. Kemudian berlalulah seorang lelaki mengenderai
seekor binatang kenderaan yang indah dan serba bagus keadaan serta pakaiannya.
Ibunya lalu berkata: "Ya Allah, jadikanlah anakku ini seperti orang
itu!" Anak itu lalu melepaskan teteknya dan menghadap untuk melihat orang
lelaki tersebut, kemudian berkata: "Ya Allah, janganlah saya Engkau
jadikan seperti orang itu!" Selanjutnya anak itu kembali menghadapi
teteknya dan mulai menyusui lagi. Saya yang meriwayatkan Hadis ini seolah-olah
melihat kepada Rasulullah s.a.w. di waktu beliau menirukan cara anak itu
menyusu, iaitu dengan menggunakan jari telunjuk beliau dan beliau mengisapnya.
Selanjutnya beliau s.a.w. melanjutkan sabdanya: Seterusnya mereka melalui
seorang hamba sahaya wanita dan orang-orang sama memukulinya, dan mereka
mengucapkan: "Engkau berzina dan engkau mencuri," sedang wanita itu
berkata: "Cukuplah Allah sebagai penolongku dan Dia adalah sebaik-baiknya
Zat yang memberikan perlindungan." Ibu anak tadi lalu berkata: "Ya
Allah, janganlah Engkau menjadikan anakku ini seperti wanita itu!" Anak
tersebut melepaskan teteknya lagi lalu melihat pada wanita itu kemudian
berkata: "Ya Allah, jadikanlah saya seperti wanita itu!" Sampai di
sini kedua orang ibu dan anaknya tadi mengulangkan percakapannya. Ibunya
berkata: "Ada seorang lelaki yang indah sekali keadaannya, lalu saya
berkata: "Ya Allah, jadikanlah anakku seperti orang itu," tetapi
engkau berkata: "Ya Allah, janganlah Engkau menjadikan saya seperti orang
itu." Orang-orang sama melalui seorang hamba sahaya wanita dan mereka
memukulinya, juga mengatakan: "Engkau berzina dan engkau mencuri."
Saya lalu berkata: "Ya Allah, janganlah Engkau menjadikan anakku seperti
wanita itu", tetapi engkau berkata: "Ya Allah, jadikanlah saya
seperti wanita itu". Apakah sebabnya demikian." Anak bayi itu
menjawab: "Orang lelaki itu adalah seorang yang keras kepala dalam
kebatilan, maka itu saya mengatakan: "Ya Allah, janganlah Engkau
menjadikan saya seperti orang itu," sedangkan wanita yang orang-orang sama
mengatakan padanya: "Engkau berzina," sebenarnya ia tidak berzina
dan: "Engkau mencuri," sebenarnya ia tidak mencuri. Oleh sebab itu
saya mengatakan: "Ya Allah, jadikanlah saya seperti wanita itu."
(Muttafaq 'alaih)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan