Allah Taala berfirman:
Ertinya : "Sesungguhnya Allah
menghendaki akan menghilangkan kotoran daripadamu semua, hai ahlul bait yakni
keluarga Rasulullah dan membersihkan engkau semua dengan sebersih-bersihnya."
(al- Ahzab: 33)
Allah Taala berfirman lagi:
Ertinya : "Dan barangsiapa yang memuliakan
tanda-tanda suci agama Allah, maka sesungguhnya yang sedemikian itu adalah
menunjukkan ketakwaan hati."
(al-Haj:32)
Keterangan:
Ahli bait Rasulullah s.a.w., yang di
dalamnya termasuk pula zurriyah atau keturunannya dan yang dalam hukum Agama
Islam sama sekali tidak boleh diberi sedekah(zakat) dan merekapun haram pula
menerimanya apabila diberi, di negeri kita pada umumnya diberi nama
"Syed" bagi yang lelaki dan "Syeddah" bagi yang wanita.
Golongan syed atau syeddah itu adalah dari keturunan Sayidina Hasan r.a. Adapun
jika dari keturunan Sayidina Husain r.a., maka diberi nama "Syarif"
bagi yang lelaki dan "Syarifah" bagi yang perempuan. Makna
sebenarnya, syed adalah pemuka dari kata Saada
Yasuudu, artinya mengepalai
atau mengetuai, sedang Syarif ertinya adalah orang yang mulia dari kata Syarufe Yasyrufu, maknanya mulia.
Dalam Hadis yang tertera di bawah ini
tercantum suatu anjuran kepada kita semua, agar kita memuliakan kepada golongan
mereka, tetapi ini tidak bererti bahwa kita tidak perlu memuliakan kepada
golongan selain mereka itu. Perihal penghormatan terhadap siapapun juga
manusianya, tetap wajib. Jadi dalam hal penghormatan sama sekali tidak ada
diskriminasi atau perbezaan, baik mengenai caranya, menemui atau berhadapan
dengannya dan lain-lain lagi. Jadi jikalau di antara golongan mereka ada yang
meminta supaya dimuliakan lebih dari golongan selain mereka, maka hal itu tidak
dapat dibenarkan, sebab manusia yang termulia di sisi Allah hanyalah yang
terlebih ketakwaannya kepada Allah Taala itu belaka. Sebahagian golongan ada
yang menggunakan ayat di bawah ini sebagai nash atau dalil bahawa Nabi Muhammad
s.a.w. menyuruh umatnya agar keturunan beliau s.a.w. lebih dimuliakan, lebih
dihormati dan dialu-alukan daripada golongan lainnya. Ayat yang digunakan
pedoman itu ialah yang berbunyi:
Ertinya : "Katakanlah wahai Muhammad!
Untuk ajakan itu, aku tidak meminta upah atau bayaran kepadamu semua, melainkan
kekasih sayangan terhadap keluarga."
(asy-Syura:23)
Oleh sementara golongan, keluarga yang
wajib dikasih-sayangi ialah keluarga Rasulullah s.a.w., dengan makna bahawa
mereka yang diberi nama Syed, Syeddah, Syarif atau Syarifah itu wajib lebih
dimuliakan dan dihormati melebihi yang lain. Jadi makna Alqurbaa dikhususkan kepada keturunan
Sayidina Hasan dan Sayidina Husain radhiallahu 'anhuma yang keduanya itu putera
Sayidina Ali r.a. dan isterinya bernama Sayidatina Fathima radhiallahu 'anha
yakni puteri Rasulullah s.a.w. Tetapi beberapa ahli tafsir menjelaskan bahawa
makna dari lafaz Alqurbaa itu bukan dikhususkan untuk
golongan keturunan Sayidina Hasan serta Sayidina Husain r.a. itu saja. Baiklah
kita meneliti sejenak apa yang dijelaskan dalam Ash-Shawi, sebuah hasyiyah dari Tafsir Jalalain dan hasyiyah atau kupasan tersebut
ditulis oleh Imam Ahmad ash-Shawi al-Maliki. Di antara kupasannya mengenai
lafaz Alqurbaa beliau berkata:
"Para ahli tafsir sama berselisih
pendapat dalam memberikan makna ayat ini", yang dimaksudkan ialah
"kasih-sayang pada keluarga, sehingga jumlah pendapat itu menjadi tiga
macam. Selanjutnya secara ringkasnya beliau menyatakan:
(a) Kekeluargaan.
(b) Kerabat atau rasa kefamilian antara
seluruh kaum muslimin.
(c) Mentaqarrubkan atau mendekatkan diri
kepada Allah dengan melaksanakan amal perbuatan yang baik dan diredhai olehNya.
Jadi kalau yang digunakan menurut
bahagian (a) yakni yang pertama, maka benarlah bahawa zurriyah Nabi s.a.w.
itulah yang dimaksudkan, sebagaimana juga tertera dalam Hadis di bawah ini,
iaitu no. 345.
Namun demikian, kalau ada yang
mengatakan bahawa golongan mereka itu adalah manusia suci dari dosa, ataupun
sudah pasti masuk syurga, atau pada akhir hayatnya pasti memperoleh husnul
khatimah atau lain-lain yang bukan-bukan, maka sama sekali tidak dapat
diterima, sebab, memang tidak ada keterangan dalam Al Quran atau Hadis yang
terjamin kebenarannya, sebab suci atau terjaga dari dosa (ma'shum
minadz-dzunub) hanyalah para Nabi 'alaihimush shalatu wassalam, sedangkan masuk
syurga ataupun memperoleh husnul khatimah adalah semata-mata di dalam ketentuan
Allah Subhanahu wa Taala. Sesudah kita meninjau salah satu kitab tafsir yang
ditulis oleh angkatan tua, kini marilah kita meneliti apa yang ditulis oleh
salah seorang ahli tafsir dari angkatan sekarang atau dalam abad kita ini,
iaitu seorang Syed juga yang bernama Sayid Quthb dalam kitabnya yang bernama Fi-Dhilalil Quran yang ertinya "Di bawah naungan
Al Quran".
Keringkasan dari huraian beliau itu
adalah sebagai berikut:
"Dalam menyampaikan agama Allah
yakni Agama Islam kepada umatnya yang dimulainya dengan golongan kaum Quraisy,
Nabi s.a.w. mendapat banyak tentangan dan permusuhan, beliau s.a.w. disakiti
dan lain-lain. Padahal yang melakukan penganiayaan sedemikian itu adalah
kaumnya sendiri, kaum Quraisy yang terdiri dari berbagai bathn atau perkampungan, padahal dalam
setiap bathn dari golongan kaum Quraisy itu
beliau pasti mempunyai ikatan kekeluargaan. Jadi yang diharapkan oleh beliau
s.a.w. hendaklah mempunyai rasa kasih-sayang sebab toh juga masih ada ikatan
kekeluargaan yakni Alqurbaa. Sayid Quthb tidak memberikan
ulasan selain yang diringkaskan di atas itu.
Wallahu A'lam bish-shawaab.
345. Dari Yazid bin Hayan, katanya:
Ertinya : "Saya berangkat bersama
Hushain bin Sabrah dan Umar bin Muslim ke tempat Zaid bin Arqam r.a. Ketika
kita sudah duduk-duduk dekatnya, lalu Hushain berkata padanya: "Hai Zaid,
engkau telah memperoleh kebaikan yang banyak sekali. Engkau dapat kesempatan
melihat Rasulullah s.a.w., mendengarkan Hadisnya, berperang besertanya dan juga
bersolat di belakangnya. Sungguh-sungguh engkau telah memperoleh kebaikan yang
banyak sekali. Cubalah beritahukan kepada kita apa yang pernah engkau dengar
dari Rasulullah s.a.w. Zaid lalu berkata: "Hai anak saudaraku, demi Allah,
sungguh usiaku ini telah tua dan janji kematianku hampi tiba, juga saya sudah
lupa akan sebahagian apa yang telah pernah saya ingat dari Rasulullah s.a.w. Maka
dari itu, apa yang saya beritahukan kepadamu semua, maka terimalah itu, sedang
apa yang tidak saya beritahukan, hendaklah engkau semua jangan memaksa-maksakan
padaku untuk saya terangkan." Selanjutnya ia berkata: "Rasulullah
s.a.w. pernah berdiri berkhutbah di suatu tempat berair yang disebut Khum,
terletak antara Mekah dan Madinah. Beliau s.a.w. lalu bertahmid kepada Allah
serta memujiNya, lalu menasihati dan memberikan peringatan, kemudian bersabda:
"Amma Ba'du, ingatlah wahai sekalian manusia, hanyasanya saya ini adalah
seorang manusia, hampir sekali saya didatangi oleh utusan Tuhanku yakni
malaikatul-maut, kemudian saya harus mengabulkan kehendakNya yakni diwafatkan.
Saya meninggalkan untukmu semua dua benda berat(agung) iaitu pertama Kitabullah
yang di dalamnya ada petunjuk dan cahaya. Maka ambillah amalkanlah dengan
berpedoman kepada Kitabullah itu dan peganglah ia erat-erat." Jadi
Rasulullah s.a.w. memerintahkan untuk berpegang teguh serta mencintai
benar-benar kepada kitabullah itu. Selanjutnya beliau s.a.w. bersabda:
"Dan juga ahli baitku. Saya memperingatkan kepadamu semua untuk bertakwa
kepada Allah dalam memuliakan ahli baitku, sekali lagi saya memperingatkan
kepadamu semua untuk bertakwa kepada Allah dalam memuliakan ahli baitku."
Hushain lalu berkata kepada Zaid: "Siapakah ahli baitnya itu, hai Zaid.
Bukankah isteri-isterinya itu termasuk dari golongan ahli baitnya?" Zaid
menjawab: "Ahli baitnya Rasulullah s.a.w. ialah Ahli keluarga
keturunan Ali, Alu Aqil, Alu Jaafar dan Alu Abbas." Hushain mengatakan:
"Semua orang dari golongan mereka ini diharamkan menerima
sedekah(zakat)." Zaid berkata: "Ya, benar."
(Riwayat Muslim)
Dalam riwayat lain disebutkan:
Ertinya : "Ingatlah dan sesungguhnya
saya meninggalkan kepadamu semua dua benda berat(agung), pertama ialah
Kitabullah. Itu adalah tali agama Allah. Barangsiapa yang mengikutinya ia dapat
memperoleh petunjuk, sedang barangsiapa yang meninggalkan yakni mengabaikan
padanya, ia akan berada dalam kesesatan."
Dari Ibnu Umar radhiallahu 'anhuma dari
Abu Bakar as-Shiddiq r.a. dalam sebuah Hadis mauquf
'aiaih, bahawasanya dia
berkata: "Intailah Muhammad s.a.w. dalam ahli baitnya".
(Riwayat Bukhari)
Maknanya Urqubuhu ialah jagalah dan hormati serta
memuliakanlah ia, dengan menghormati serta memuliakan ahli baitnya Rasulullah
s.a.w. itu.
Wallahu a'lam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan