Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Jumaat, 24 Januari 2014

O 58 : PELAJARILAH ILMU

Pelajarilah Ilmu, kerana mempelajarinya kerana ALLAH SUBHANAHU WA TAALA adalah khasyah (takut padaNya), Menuntutnya adalah ibadah, mempelajarinya adalah Tasbih, mencarinya adalah Jihad, Mengajarkannya kepada orang yang tidak mengetahui adalah Sedekah, menyerahkan kepada ahlinya adalah Taqarrub (mendekatkan diri). Ilmu adalah teman dekat dalam kesendirian dan sahabat dalam kesunyian. 
[Muadz bin Jabal r.a.]

"Barangsiapa menempuh suatu jalan yang padanya dia mencari ilmu, maka ALLAH akan mudahkan dia menempuh jalan dari jalan-jalan (menuju) jannah, dan sesungguhnya para malaikat benar-benar akan meletakkan sayap-sayapnya untuk penuntut ilmu, dan sesungguhnya seorang penuntut ilmu akan dimintakan ampun untuknya oleh makhluk-makhluk ALLAH yang di langit dan yang di bumi, sampai ikan yang ada di tengah lautan pun memintakan ampun untuknya. Dan sesungguhnya keutamaan seorang yang berilmu atas seorang yang ahli ibadah adalah seperti keutamaan bulan pada malam purnama atas seluruh bintang, dan sesungguhnya ulama adalah pewaris para Nabi, dan para Nabi tidaklah mewariskan dinar ataupun dirham, akan tetapi mereka hanyalah mewariskan ilmu, maka barangsiapa yang mengambilnya maka sungguh dia telah mengambil bahagian yang sangat banyak."

(HR. Abu Daud no.3641, At- Tirmidziy no.2683, dan isnadnya hasan, lihat Jaami'ul Ushuul 8/6)




Tiada ulasan:

Catat Ulasan