Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Selasa, 2 September 2014

R 90 : KITA BERTANYA, AL QURAN MENJAWAB

KITA BERTANYA : Kenapa aku diuji?
ALQURAN MENJAWAB :

“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.”
(Surah 29, AL ANKABUT : ayat 2-3)

KITA BERTANYA : Kenapa aku tak dapat apa yang aku idam-idamkan?
AL QURAN MENJAWAB :

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.”
(Surah 2,  AL BAQARAH : ayat 216)

KITA BERTANYA : Kenapa aku diuji seberat ini?
AL QURAN MENJAWAB :

“Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.”
(Surah 2,  AL BAQARAH : ayat 286)

KITA BERTANYA : Haruskah aku terus bersedih?
AL QURAN MENJAWAB :

“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman.”
(Surah 3, ALI IMRAN : ayat 139)

KITA BERTANYA : Bagaimana harus aku menghadapi ujian ini?
AL QURAN MENJAWAB :

“Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah  kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan).”
(Surah 3,  ALI IMRAN : ayat 200)

“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan solat; dan sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk.” 
(Surah 2,  AL BAQARAH : ayat  45)

KITA BERTANYA : Apa yang aku dapat dari semua ini?
ALQURAN MENJAWAB :

“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka.”
(Surah 9, AT TAUBAH : ayat 111)

KITA BERTANYA : Kepada siapa mesti aku berharap?
AL QURAN MENJAWAB :

“Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dariNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal.”
(Surah 9,  AT TAUBAH : ayat 129)

KITA BERKATA : Aku tak tahan diuji sebegini!!!
AL QURAN MENJAWAB :

“… ..dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir.”
(Surah 12,  YUSUF : ayat 87)

“Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala tanpa batas.”

(Surah 39, AZ ZUMAR : ayat 10)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan