Isnin, 11 Julai 2016

R 105 : ENAM WASIAT SAIDINA UMAR BIN KHATTAB


Berikut adalah 6 Wasiah Saidina Umar Bin Khattab kepada para sahabatnya, semoga wasiat tersebut boleh menjadi bahan renungan kita juga untuk menjadi orang yang lebih baik lagi.

Pertama, bila kalian menemukan aib yang ada dalam diri seseorang, maka galilah aib yang ada dalam diri kalian sendiri, kerana aib kalian belum tentu sedikit.

Kedua, bila kalian ingin memusuhi seseorang atau sesuatu, maka musuhilah perut kalian, kerana tidak ada musuh yang lebih berbahaya bagi kalian selain perut kalian sendiri.

Ketiga, bila kalian ingin memuji, pujilah ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, kerana tidak ada sesuatu yang lebih banyak memberi kepada kalian dan lebih santun serta lembut kepada kalian selain Dia.

Keempat, bila ada yang ingin kalian tinggalkan, maka tinggalkanlah kesenangan dunia, sebab justeru bila kalian tinggalkan kalian akan menjadi terpuji.

Kelima, bila kalian ingin bersiap-siap untuk sesuatu, maka bersiaplah untuk mati, sebab bila kalian tidak menyiapkan bekal untuk mati kalian akan menderita, rugi dan penuh penyesalan.

Keenam, bila kalian ingin menuntut sesuatu maka tuntutlah akhirat kerana kalian tidak akan mendapatkannya kecuali dengan mencarinya."

Itulah enam wasiat dari Saidina Umar bin Khattab yang patut kita renungkan dan ikuti.

Ya Dzal jalali wal Ikram ertinya Wahai Zat yang memiliki keperkasaan dan kemuliaan."

Daripada Abu Zar ra, bahawasanya ia mendengar RASULULLAH bersabda:


Yang Bermaksud : "Tidakkah seorang melemparkan kefasikan atau kekufuran kepada orang lain, melainkan akan kembalilah kefasikan atau kekufuran itu pada dirinya sendiri, jikalau yang dikatakan sedemikian itu bukan yang memiliki sifat tersebut."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan