Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Jumaat, 24 April 2020

V 63 : JUM KITA JADIKAN MEDIA SOSIAL SEBAGAI MEDAN DAKWAH

Buat masa sekarang ini, kita dapati media sosial khasnya buat masyarakat di Malaysia, telah menjadikan tempat ini untuk menyebarkan fitnah, mengadu dumba, mengata, mencela, menghina, mengutuk, menceritakan aib orang lain dan sebagainya. Sebagai seorang muslim, kita tahu perbuatan tersebut adalah perbuatan yang buruk lagi berdosa. Memang kita boleh bertaubat tetapi kita perlu ingat, selagi orang yang kita burukan, tanpa permohonan maaf secara terus dengan orang yang kita burukan, kesalahan itu tetap tidak terampun. Kalau kita jumpa secara teruspun,kalau beliau tidak mengampunkan, kesalahan itu tetap kita bawa masuk ke kubur.  Allahu Rabbi... Apatah lagi ramai yang membacanya. Andai kata kita turut sama memburuk-burukan orang itu, kita pun mendapat tempiasnya. Apatah lagi kalau kita share pulak kepada orang lain. Bertambah-tambahlah dosa yang kita buat. Ibadah kita dah la sedikit, ditambah pula dengan perbuatan yang tak berakhlak ini. Jum! Kita berubah. Sudah masanya untuk kita berhijrah dari segala perbuatan tak bermoral ini.

Akhir Zaman, Zaman Fitnah. Semoga kita tidak terkait dan menjadi sebahagian daripada mereka. Semoga mereka yang memburuk-burukan orang lain di laman sosial ini berubah. Kita hanya mampu berdoa. Jadilah kita seorang muslim yang sebenar-benar muslim. Jum! Kita jadikan media sosial tempat kita menyebarkan ilmu kebaikan dan sebagai media berdakwah. Semoga ramai lagi yang bukan Islam tersedar akan kealpaan mereka sebab Islam adalah Agama Fitrah dan kita sebagai seorang muslim sepatutnya menyebarkannya kepada yang bukan Islam. In Shaa Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan