Soalan: Apakah jenis-jenis syirik dan
adakah semuanya dikira membawa kekufuran?
Jawapan:
Menurut al-Zabidi, syirik dari sudut bahasa
bererti kufur. (Lihat Taj al-‘Arus, 7/148). Kata Ibn Faris (Mu’jam
Maqayis al-Lughah, 3/265), “Huruf syin (ش), ra (ر), dan kaf (ك) adalah
akar kata yang memiliki dua makna asal iaitu:
- Penyertaan/perbandingan dan lawan bagi bersendirian.
- Perpanjangan dan kelurusan
Dari makna yang pertama diambil kata syarikah iaitu
sesuatu yang ada (dimiliki) oleh dua orang, tidak khusus bagi salah satunya.
Dikatakan pula (شاركت فلانا في الشيء) apabila aku telah menjadi sekutu baginya.
Dan dikatakan (أشركت فلانا) apabila aku menjadikannya sebagai sekutu bagimu.
Dari sudut istilah, Syeikh ‘Abd
al-Rahman al-Sa’di menyebut: Syirik adalah menjadikan bagi Allah SWT sekutu
yang mana dia berdoa kepadanya sebagai dia berdoa kepada Allah SWT, atau takut
kepadanya, atau mengharap kepadanya, atau dia mencintainya sebagaimana
kecintaan kepada Allah SWT, atau dia melakukan kepadanya satu jenis daripada
jenis-jenis ibadah. (Lihat al-Qaul al-Sadid fi Maqasid al-Tauhid,
m. 24)
Dosa Syirik
Syirik adalah dosa besar yang paling besar.
Oleh itu, ianya diletakkan sebagai dosa besar yang pertama daripada 76 dosa
besar yang dihimpunkan oleh Imam al-Zahabi dalam kitabnya al-Kaba’ir. Maka
jelas syirik merupakan perkara yang sangat diharamkan dalam Islam.
Firman Allah SWT:
إِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَنْ
يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَنْ يَشَاءُ
Maksudnya: “Sesungguhnya Allah tidak akan
mengampunkan dosa syirik mempersekutukanNya (dengan sesuatu apa jua), dan akan
mengampunkan dosa yang lain dari itu bagi sesiapa yang dikehendakiNya (menurut
aturan SyariatNya). Dan sesiapa yang mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang
lain), maka sesungguhnya ia telah melakukan dosa yang besar.”
(Surah al-Nisa’: 48)
Ibn Kathir berkata: “Allah SWT tidak akan mengampuni dosa
syirik iaitu ketika seorang hamba bertemu Allah SWT dalam keadaan berbuat
syirik.”
(Lihat Tafsir al-Quran
al-‘Azim, 3/129).
Menurut Ibn al-Jauzi, Allah SWT tidak
akan mengampuni orang yang musyrik yang mati dalam kesyirikan.
(Lihat Zad al-Masir, 2/103).
Ini bermaksud, jika dia meninggal dunia
dalam keadaan sempat bertaubat, maka dia akan selamat daripada azab neraka.
Rasulullah SAW bersabda,
أَكْبَرُ الْكَبَائِرِ الإِشْرَاكُ
بِاللَّهِ
“Dosa besar yang paling besar, adalah
menyekutukan (sesuatu) kepada Allah.”
(Riwayat al-Bukhari, no. 6919)
Jenis-Jenis Syirik
Perbuatan syirik itu ada bermacam-macam
jenis dan tidak semuanya mengeluarkan pelakunya dari agama Islam dan ada yang
tidak. Walaupun kesemuanya dikira dosa besar, tahapnya tidak semuanya sama.
Imam al-Sanusi dalam al-Muqaddimat membahagikan
syirik kepada enam jenis:
- Syirik istiqlal: Menetapkan adanya dua tuhan atau lebih
yang berlainan seperti akidah Majusi yang mempercayai adanya Ahura Mazda
dan Angra Mainyu.
- Syirik tab’id: Menyatukan tuhan daripada beberapa oknum
seperti akidah Triniti agama Kristian.
- Syirik taqrib: Beribadah kepada sesuatu selain daripada
Allah SWT dengan tujuan untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT.
- Syirik taqlid: Beribadah kepada Allah SWT kerana
mengikut orang lain.
- Syirik asbab: Menyandarkan satu kesan terhadap sebab
tertentu yang bersifat adat seperti berpegang bahawa manusia kenyang
kerana makan, dan bukan Allah SWT yang mengenyangkannya.
- Syirik aghrad: Beramal kerana selain daripada Allah
SWT.
Bagi no. 1 – 4, seseorang itu dikira
kufur secara ijmak. Bagi no. 6, ianya dikira maksiat dan tidak kufur secara
ijmak. Adapun bagi no. 5, ia memerlukan perincian. Jika ianya disandarkan
kepada sebab tertentu semata-mata, maka dia dikira kufur secara ijmak. Jika dia
meyakini bahawa ianya memberi kesan melalui daya yang dijadikan oleh Allah
kepada makhluk, dia dikira fasik dan ahli bid’ah.
Semoga penjelasan ini memberikan kita
kefahaman tentang syirik dan lebih berhati-hati dalam tingkah laku kita supaya
tidak tergolong dalam golongan yang mensyirikkan Allah SWT.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan