Tahap-tahap dan peringkat-peringkat
perubahan kerohanian telahpun disebut. Perlu ditegaskan bahawa setiap peringkat
dicapai terutamanya dengan taubat. Bolehlah dipelajari cara bertaubat dengan
orang yang mengetahui cara berbuat demikian dan yang telah sendirinya
bertaubat. Taubat yang sebenar dan menyeluruh merupakan langkah pertama di
dalam perjalanan.
“(Ingatlah) tatkala orang-orang kafir
itu adakan dalam hati mereka kesombongan (iaitu) kesombongan jahiliyah. Lalu
Allah turunkan ketenteraman atas rasul-Nya dan atas mukmin. Dan Dia wajibkan
mereka (ucapkan) perkataan menjaga keselamatan (taubat) kerana mereka lebih
berhak dengan itu, dan memang (mereka) ahlinya, dan adalah Allah mengetahui
tiap sesuatu.”
(Surah Fath, ayat 26).
Keadaan takutkan Allah swt mempunyai
maksud yang sama dengan kalimah “La
ilaha illa Llah” – tiada Tuhan, tiada apa-apa, kecuali Allah. Bagi
orang yang mengetahui ini akan ada perasaan
takut kehilangan-Nya, kehilangan perhatian-Nya, cinta-Nya, keampunan-Nya; dia
takut dan malu melakukan kesalahan sedangkan Dia melihat, dan takutkan
azab-Nya. Jika seseorang itu tidak berkeadaan demikian dia perlu mendapatkaan
orang yang takutkan Allah dan menerima keadaan takutkan Allah itu daripada
orang berkenaan.
Sumber dari mana perkataan itu diterima
mestilah bersih dan suci daripada segala-galanya kecuali Allah swt, dan sesiapa
yang menerimanya mestilah ada kebolehan untuk membezakan antara perkataan orang
yang suci hatinya dengan perkataan orang awam. Penerimanya mestilah sedar cara
perkataan itu diucapkan, kerana perkataan yang bunyinya sama mungkin mempunyai
maksud yang jauh berbeza. Tidak mungkin perkataan yang datangnya daripada
sumber yang asli sama dengan perkataan yang datangnya daripada sumber lain.
Hatinya menjadi hidup bila dia menerima
benih tauhid daripada hati yang hidup kerana benih yang demikian sangat subur,
itulah benih kehidupan. Tidak ada yang tumbuh daripada benih yang kering lagi
tiada kehidupan. Kalimah suci “La ilaha illa Llah” disebut dua kali di dalam Quran
menjadi bukti.
“(Kerana) apabila dikata kepada mereka
“Tiada Tuhan melainkan Allah” mereka menyombong. Dan mereka berkata, ‘Apakah
kami mesti tinggalkan tuhan-tuhan kami buat (mengikut) seorang ahli syair dan
gila?”
(Surah Shaaffaat. Ayat 35 & 36).
Ini adalah keadaan orang awam yang
baginya rupa luar termasuk kewujudan zahirnya adalah tuhan-tuhan.
“Oleh itu Ketahuilah bahawa tidak ada
Tuhan melainkan Allah. Dan mintalah perlindungan bagi buah amal kamu, dan bagi
mukmin dan mukminat, dan Allah mengetahui tempat usaha kamu (di siang hari) dan
tempat kembali kamu (pada malam hari).”
(Surah Muhammad, ayat 19).
Firman Allah swt ini menjadi panduan
kepada orang-orang beriman yang tulen yang takutkan Allah swt.
Saidina Ali r.a meminta Rasulullah s.a.w
mengajarkan kepadanya cara yang mudah, paling bernilai, paling cepat kepada
keselamatan. Baginda s.a.w menanti Jibrail memberikan jawapannya daripada
sumber Ilahi. Jibrail datang dan mengajarkan baginda s.a.w mengucapkan “La
ilaha” sambil memusingkan mukanya yang diberkati ke kanan, dan mengucapkan
“illa Llah” sambil memusingkan mukanya ke kiri, ke arah hati sucinya yang
diberkati. Jibrail mengulanginya tiga kali; Nabi s.a.w mengulanginya tiga kali
dan mengajarkan yang demikian kepada Saidina Ali r.a dengan mengulanginya tiga
kali juga. Kemudian baginda s.a.w mengajarkan yang demikian kepada
sahabat-sahabat baginda. Saidina Ali r.a merupakan orang yang pertama bertanya
dan menjadi orang yang pertama diajarkan.
Kemudian satu hari selepas kembali
daripada peperangan, Nabi s.a.w berkata kepada pengikut-pengikut baginda,
“Kita baharu kembali daripada peperangan
yang kecil untuk menghadapi peperangan yang besar.”
Baginda s.a.w merujukkan kepada
perjuangan dengan ego diri sendiri, keinginan yang rendah yang menjadi musuh
kepada penyaksian kalimah tauhid. Baginda s.a.w bersabda,
“Musuh kamu yang paling besar ada di
bawah rusuk kamu."
Cinta Ilahi tidak akan hidup sehinggalah
musuhnya, hawa nafsu badaniah kamu, mati dan meninggalkan kamu.
Mula-mulanya kamu mesti bebas daripada
ego kamu yang mengheret kamu kepada kejahatan. Kemudian kamu akan mula memiliki
suara hati yang belum penuh, walaupun kamu masih belum bebas sepenuhnya
daripada dosa. Kamu akan memiliki perasaan mengkritik diri sendiri tetapi ia
belum mencukupi. Kamu mesti melepasi tahap tersebut kepada peringkat di mana
hakikat yang sebenarnya dibukakan kepada kamu, kebenaran tentang benar dan
salah. Kemudian kamu akan berhenti melakukan kesalahan dan akan hanya melakukan
kebaikan. Dengan demikian diri kamu akan menjadi bersih. Di dalam menentang
hawa nafsu dan tarikan badan kamu, kamu mestilah melawan nafsu kehaiwanan,
kerakusan, terlalu banyak tidur, pekerjaan yang sia-sia dan menentang
sifat-sifat haiwan liar di dalam diri kamu kekejian, marah, kasar dan
berkelahi.
Kemudian kamu mesti usahakan membuang
perangai-perangai ego yang jahat, takbur, sombong, dengki, dendam, tamak dan
lain-lain penyakit tubuh dan hati kamu. Cuma orang yang berbuat demikian yang
benar-benar bertaubat dan menjadi bersih, suci murni dan tulen.
“Sesungguhnya Allah kasih kepada orang
yang bertaubat dan memelihara kesuciannya.”
(Surah Baqarah, ayat 222).
Dalam melakukan taubat seseorang itu
mestilah mengambil perhatian supaya penyesalannya tidak samar-samar dan tidak
juga secara umum agar dia tidak jatuh ke dalam ancaman Allah swt:
“Tidak kira berapa banyak mereka
bertaubat mereka tidak sebenarnya menyesal. Taubat mereka tidak diterima.”
Ini ditujukan kepada mereka yang hanya
mengucapkan kata-kata taubat tetapi tidak tahu sejauh mana dosa mereka, malah
tidak mengambil tindakan pembaikan dan pencegahan. Itulah taubat yang biasa,
taubat zahir yang tidak menusuk kepada punca dosa. Ia adalah umpama orang yang
cuba menghapuskan rumput dengan memotong bahagian di atas tanah tetapi tidak
mencabut akarnya yang di dalam bumi. Tindakan yang demikian membantu rumput
untuk tumbuh dengan lebih segar. Orang yang bertaubat dengan mengetahui
kesalahannya dan punca kesalahan itu berazam tidak mengulanginya dan
membebaskan dirinya daripada kesalahan itu, mencabut akar pokok yang merosakkan
itu. Cangkul yang digunakan untuk menggali akarnya, punca kepada dosa-dosa,
ialah pengajaran kerohanian daripada guru yang benar. Tanah mestilah
dibersihkan sebelum ditanam pokok orkid.
“Dan Kami bawakan perumpamaan kepada
manusia supaya mereka memikirkannya.”
(Surah Hasyr, ayat 21).
“Dia jualah Penerima taubat
hamba-hamba-Nya dan mengampunkan dosa, dan Dia mengetahui apa yang kamu
kerjakan.”
(Surah Syura, ayat 25).
“Kecuali orang yang bertaubat dan
beriman dan mengerjakan amal soleh, maka mereka itu Allah tukarkan kejahatan
mereka dengan kebaikan kerana adalah Allah itu Pengampun, Penyayang.”
(Surah Furqaan, ayat 70).
Ketahuilah taubat yang diterima tandanya
ialah seseorang itu tidak lagi jatuh ke dalam dosa tersebut.
Ada dua jenis taubat , taubat
orang dan taubat mukmin sejati. Orang awam berharap
meninggalkan kejahatan dan masuk kepada kebaikan dengan cara mengingati Allah
swt dan mengambil langkah usaha bersungguh-sungguh, meninggalkan hawa nafsunya
dan kesenangan badannya dan menekankan egonya. Dia mesti meninggalkan
keegoannya yang ingkar terhadap peraturan Allah swt dan masuk kepada taat.
Itulah taubatnya yang menyelamatkannya dari neraka dan memasukkannya ke dalam
syurga.
Orang mukmin sejati, hamba Allah yang
tulen, berada di dalam suasana yang jauh berbeza. Mereka berada pada makam
makrifat yang jauh lebih tinggi daripada makam orang awam yang paling baik.
Sebenarnya bagi mereka tidak ada lagi anak tangga untuk dipanjat; mereka telah
sampai kepada kehampiran dengan Allah swt. Mereka telah meninggalkan kesenangan
dan nikmat dunia ini dan menikmati kelazatan alam kerohanian rasa kehampiran
dengan Allah swt, nikmat menyaksikan Zat-Nya dengan mata keyakinan.
Perhatian orang awam tertuju kepada
dunia ini dan kesenangan mereka adalah merasai nikmat kebendaan dan kewujudan
kebendaannya. Malah, jika kewujudan kebendaan manusia dan dunia merupakan satu
kesilapan begitu jugalah nikmat dan kecacatan yang paling baik daripadanya. Kata-kata
yang diucapkan oleh orang arif,
“Kewujudan dirimu merupakan dosa,
menyebabkan segala dosa menjadi kecil jika dibandingkan dengannya.”
Orang arif selalu mengatakan bahawa
kebaikan yang dilakukan oleh orang baik-baik tidak mencapai kehampiran dengan
Allah swt tidak lebih daripada kesalahan orang yang hampir dengan-Nya. Jadi,
bagi mengajar kita memohon keampunan terhadap kesalahan yang tersembunyi yang
kita sangkakan kebaikan, Nabi s.a.w yang tidak pernah berdosa memohon keampunan
daripada Allah swt sebanyak seratus kali sehari. Allah Yang Maha Tinggi
mengajarkan kepada rasul-Nya:
“Pintalah perlindungan bagi buah amal
kamu dan bagi mukmin dan mukminat.”
(Surah Muhamad, ayat 19).
Dia jadikan rasul-Nya yang suci murni
sebagai teladan tentang cara bertaubat dengan merayu kepada Allah supaya
menghilangkan ego seseorang, sifat-sifatnya dan dirinya, semuanya pada diri
seseorang, mencabut kewujudan diri seseorang. Inilah taubat yang sebenarnya.
Taubat yang demikian meninggalkan
segala-galanya kecuali Zat Allah, dan berazam untuk kembali kepada-Nya, kembali
kepada kehampiran-Nya untuk melihat Wajah Ilahi. Nabi s.a.w menjelaskan taubat
yang demikian dengan sabda baginda s.a.w,
“Ada sebahagian hamba-hamba Allah yang
tulen yang tubuh mereka berada di sini tetapi hati mereka berada di sana, di
bawah arasy.”
Hati mereka berada pada langit
kesembilan, di bawah arasy Allah kerana penyaksian suci terhadap Zat-Nya tidak
mungkin berlaku pada alam bawah.
Di sini hanya kenyataan atau penzahiran
sifat-sifat suci-Nya yang dapat disaksikan, memancar ke atas cermin yang bersih
kepunyaan hati yang suci. Saidina Umar r.a berkata, “Hatiku melihat Tuhanku
dengan cahaya Tuhanku”. Hati yang suci adalah cermin di mana keindahan,
kemuliaan dan kesempurnaan Allah memancar. Nama lain yang diberi kepada suasana
ini ialah pembukaan (kasyaf), menyaksikan sifat-sifat Ilahi yang suci.
Bagi memperolehi suasana tersebut, untuk
membersihkan dan menyinarkan hati, perlulah kepada guru yang matang, yang di
dalam keesaan dengan Allah swt, yang disanjung dan dimuliakan oleh semua,
dahulu dan sekarang. Guru berkenaan mestilah telah sampai kepada makam
kehampiran dengan Allah swt dan dihantar balik ke alam rendah oleh Allah swt
untuk membimbing dan menyempurnakan mereka yang layak tetapi masih mempunyai
kecacatan.
Di dalam penurunan mereka untuk
melakukan tugas tersebut wali-wali Allah mestilah berjalan sesuai dengan sunnah
Rasulullah s.a.w dengan mengikuti teladan baginda s.a.w, tetapi tugas mereka
berlainan dengan tugas rasul. Rasul diutuskan untuk menyelamatkan orang ramai
dan juga orang-orang yang beriman. Guru-guru tadi pula tidak dihantar untuk
mengajar semua orang tetapi hanyalah sebilangan yang dipilih sahaja.
Rasul-rasul diberi kebebasan dalam menjalankan tugas mereka, sementara
wali-wali yang mengambil tugas sebagai guru mesti mengikuti jalan rasul-rasul
dan nabi-nabi.
Guru kerohanian yang mengaku diri mereka
merdeka, menyamakan dirinya dengan nabi, jatuh kepada kesesatan dan kekufuran.
Bila Nabi s.a.w mengatakan sahabat-sahabat baginda yang arif adalah umpama
nabi-nabi Bani Israil, baginda memaksudkan lain daripada ini kerana nabi-nabi
yang datang selepas Musa a.s semuanya mengikuti prinsip agama yang dibawa oleh
Musa a.s. Mereka tidak membawa peraturan baharu. Mereka mengikuti undang-undang
yang sama. Seperti mereka juga orang-orang arif dari kalangan umat Nabi
Muhammad s.a.w yang bertugas membimbing sebahagian daripada orang-orang suci
yang dipilih, mengikuti kebijaksanaan Nabi s.a.w, tetapi menyampaikan perintah
dan larangan dengan cara baharu yang berbeza, terbuka dan jelas, menunjukkan
kepada murid-murid mereka dengan perbuatan yang mereka kerjakan pada masa dan
keadaan yang berlainan. Mereka memberi dorongan kepada murid-murid mereka
dengan menunjukkan kelebihan dan keindahan prinsip-prinsip agama. Tujuan mereka
ialah membantu pengikut-pengikut mereka menyucikan hati yang menjadi tapak
untuk membena tugu makrifat.
Dalam semua itu mereka mengikut teladan
daripada pengikut-pengikut Rasulullah s.a.w yang terkenal sebagai ‘golongan
yang memakai baju bulu’ yang telah meninggalkan semua aktiviti keduniaan
untuk berdiri di pintu Rasulullah s.a.w dan berada hampir dengan baginda.
Mereka menyampaikan khabar sebagaimana mereka menerimanya secara langsung
daripada mulut Rasulullah s.a.w. Dalam kehampiran mereka dengan Rasulullah
s.a.w mereka telah sampai kepada peringkat di mana mereka boleh bercakap
tentang rahsia israk dan mikraj Rasulullah s.a.w sebelum baginda membuka rahsia
tersebut kepada sahabat-sahabat baginda.
Wali-wali yang menjadi guru memiliki
kehampiran yang serupa dengan Nabi s.a.w dengan Tuhannya. Amanah dan penjagaan
terhadap ilmu ketuhanan yang serupa dianugerahkan kepada mereka. Mereka
merupakan Pemegang sebahagian daripada kenabian, dan diri batin mereka
selamat di bawah penjagaan Rasulullah s.a.w.
Tidak semua orang yang memiliki ilmu
berada di dalam keadaan tersebut. Mereka yang sampai ke situ adalah yang lebih
hampir kepada Rasulullah s.a.w daripada anak-anak dan keluarga mereka sendiri
dan mereka adalah umpama anak-anak kerohanian Rasulullah s.a.w yang hubungannya
lebih erat daripada hubungan darah. Mereka adalah pewaris sebenar kepada Nabi
s.a.w. Anak yang sejati memiliki zat dan rahsia bapanya pada rupa zahirnya dan
juga pada batinnya. Nabi s.a.w menjelaskan rahsia ini,
“Ilmu khusus adalah umpama khazanah
rahsia yang hanya mereka yang mengenali Zat Allah boleh mendapatkannya. Namun
bila rahsia itu dibukakan orang yang mempunyai kesedaran dan ikhlas tidak
menafikannya.”
Ilmu tersebut dimasukkan kepada Nabi
s.a.w pada malam baginda s.a.w mikraj kepada Tuhannya. Rahsia itu tersembunyi
di dalam diri baginda di sebalik tiga ribu tabir hijab. Baginda s.a.w tidak
membuka rahsianya melainkan kepada sebahagian pengikut baginda yang sangat
hampir dengan baginda. Melalui penyebaran dan keberkatan rahsia inilah Islam
akan terus memerintah sehingga ke hari kiamat.
Pengetahuan batin tentang yang
tersembunyi membawa seseorang kepada rahsia tersebut. Sains, kesenian dan
kemahiran keduniaan adalah umpama kerangka kepada pengetahuan batin. Mereka
yang memiliki pengetahuan kerangka itu bolehlah mengharapkan satu hari nanti
mereka diberi kesempatan untuk memiliki apa yang di dalam kerangka. Sebahagian
daripada mereka yang berilmu memiliki apa yang patut dimiliki oleh seorang
manusia secara umumnya sementara sebahagian yang lain menjadi ahli dan
memelihara ilmu tersebut daripada hilang. Ada golongan yang menyeru kepada
Allah swt dengan nasihat yang baik. Sebahagian daripada mereka mengikuti sunnah
Nabi s.a.w dan dipimpin oleh Saidina Ali r.a. yang menjadi pintu kepada gedung
ilmu yang melaluinya masuklah mereka yang menerima undangan dari Allah swt.
“Serulah ke jalan Tuhanmu dengan
bijaksana dan nasihat dan bantahlah mereka dengan cara yang lebih baik.”
(Surah Nahl, ayat 125).
Maksud dan perkataan mereka adalah sama.
Perbezaan pada zahirnya hanyalah pada perkara-perkara terperinci dan cara
pelaksanaannya.
Sebenarnya ada tiga makna yang kelihatan
sebagai tiga jenis ilmu yang berbeza – dilakukan secara berbeza, tetapi
menjurus kepada yang satu, sesuai dengan sunnah Rasulullah s.a.w. Ilmu
dibahagikan kepada tiga yang tidak ada seorang manusia boleh menanggung
keseluruhan beban ilmu itu juga tidak berupaya mengamalkan dengan sekaliannya.
Bahagian pertama ayat di atas
“Serulah ke jalan Tuhanmu dengan
bijaksana (hikmah).”
Sesuai dengan makrifat, zat dan
permulaan kepada segala sesuatu, pemiliknya mestilah sebagaimana Nabi s.a.w
beramal sesuai dengannya. Ia hanya dikurniakan kepada lelaki sejati yang
berani, tentera kerohanian yang akan mempertahankan kedudukannya dan
menyelamatkan ilmu tersebut. Nabi s.a.w bersabda,
“Kekuatan semangat lelaki sejati mampu
menggoncang gunung.”
Gunung di sini menunjukkan keberatan
hati sesetengah manusia. Doa lelaki sejati yang menjadi tentera kerohanian
dimakbulkan. Bila mereka menciptakan sesuatu ia berlaku, bila mereka mahukan
sesuatu hilang maka iapun hilang.
“Dia kurniakan hikmah kepada sesiapa
yang Dia kehendaki, dan Barangsiapa dikurniakan hikmah maka sesungguhnya dia telah
diberi kebajikan yang banyak.”
(Surah Baqarah, ayat 269).
Jenis kedua ialah ilmu zahir yang
disebut Al Quran sebagai “seruan yang baik”. Ia menjadi kulit kepada hikmah
kebijaksanaan rohani. Mereka yang memilikinya menyeru kepada kebaikan, mengajar
manusia berbuat baik dan meninggalkan larangan-Nya. Nabi s.a.w memuji mereka.
Orang yang berilmu menyeru dengan lemah lembut dan baik hati, sementara yang
jahil menyeru dengan kasar dan kemarahan.
Jenis ketiga ialah ilmu yang menyentuh
kehidupan manusia di dalam dunia. Ia disebut sebagai ilmu agama (syariat) yang
menjadi sarang kepada hikmah kebijaksanaan (makrifat). Ia adalah ilmu yang
diperuntukkan kepada mereka yang menjadi pemerintah manusia; menjalankan
keadilan ke atas sesama manusia; pentadbiran manusia ke atas sesama manusia.
Bahagian terakhir ayat Al Quran yang di atas tadi menceritakan tugas mereka
“dan berbincanglah dengan mereka dengan cara yang lebih baik”. Mereka ini
menjadi kenyataan kepada sifat Allah “al-Qahhar” Yang Maha Keras. Mereka
berkewajipan menjaga peraturan di kalangan manusia selaras dengan hukum Tuhan,
seumpama sabut melindungi tempurung dan tempurung melindungi isi.
Nabi s.a.w menasihatkan,
“Biasakan dirimu berada di dalam majlis
orang-orang arif, taatlah kepada pemimpin kamu yang adil. Allah Yang Maha
Tinggi menghidupkan hati dengan hikmah seperti Dia jadikan bumi yang mati hidup
dengan tumbuh-tumbuhan dengan menurunkan hujan.”
Baginda s.a.w juga bersabda ,
“Hikmah adalah harta yang hilang bagi
orang yang beriman, dikutipnya di mana sahaja ditemuinya.”
Malah perkataan yang diucapkan oleh
manusia biasa datangnya daripada Loh Terpelihara menurut hukum Allah swt
terhadap segala perkara daripada awal hingga akhir. Loh itu disimpan pada alam
tinggi pada akal asbab tetapi perkataan diucapkan menurut makam seseorang.
Perkataan mereka yang telah mencapai makam makrifat adalah secara langsung
daripada alam tersebut, makam kehampiran dengan Allah swt. Di sana tidak ada
perantaraan.
Ketahuilah bahawa semua akan kembali
kepada asal mereka. Hati, zat, mesti dikejutkan; jadikan ianya hidup untuk mencari
jalan kembali kepada asalnya yang suci murni. Ia mesti mendengar seruan.
Seseorang mesti mencari orang yang orang yang daripadanya seruan itu muncul,
melaluinya zahir seruan. Itulah guru yang sebenar. Ini merupakan kewajipan bagi
kita. Nabi s.a.w bersabda,
“Menuntut ilmu wajib bagi setiap orang
Islam lelaki dan perempuan.”
Ilmu tersebut merupakan peringkat
terakhir semua ilmu, itulah ilmu makrifat, ilmu yang akan membimbing seseorang
kepada asalnya, yang sebenar (hakikat). Ilmu yang lain perlu menurut sekadar
mana keperluannya. Allah swt menyukai mereka yang meninggalkan cita-cita
dan angan-angan kepada dunia, kemuliaan dan kebesarannya, kerana
kepentingan duniawi ini menghalang seseorang kepada Allah swt.
“Katakanlah: “Aku tidak meminta kepadamu
upah atas (menyampaikan)nya, kecuali percintaan (kepadaku) lantaran kerabat.”
(Surah Syura, ayat 23).
Ditafsirkan maksud perkataan “apa yang
hampir dengan kamu” ialah datang hampir dengan kebenaran.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan