JANGAN SEKALIPUN LUPA, DUNIA INI ADALAH TEMPAT SEMENTARA YANG SINGKAT DAN SUATU UJIAN
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )
AL ZOHIR ( الظاهر ) ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...
Ahad, 4 Ogos 2013
L 12 Surah 4 : An Nisaa' ( Wanita ) Bahagian 1
Surah
An Nisaa' yang terdiri dari 176 ayat itu, adalah surah Madaniyah yang
terpanjang sesudah surah Al Baqarah. Dinamakan An Nisaa' kerana dalam
surat ini banyak dibicarakan hal-hal yang berhubungan dengan wanita serta
merupakan surah yang paling membicarakan hal itu dibanding dengan surah-surah
yang lain. Surah yang lain banyak juga yang membicarakan tentang hal wanita
ialah surah Ath Thalaq. Dalam hubungan ini biasa disebut surah An Nisaa' dengan
sebutan: Surah An Nisaa' Al Kubraa (surah An Nisaa' yang besar), sedang
surah Ath Thalaq disebut dengan sebutan: Surah An Nisaa' Ash Shughraa
(surah An Nisaa' yang kecil).
HUKUM
KELUARGA
Kewajipan
para washi terhadap asuhannya dan kewajipan para wali terhadap orang yang di bawah
perwaliannya
1. Hai sekalian
manusia, bertakwalah kepada Tuhanmu yang telah menciptakan kamu dari seorang
diri, dan dari padanya[263] Allah menciptakan isterinya; dan
dari pada keduanya Allah memperkembang biakkan lelaki dan perempuan yang
banyak. Dan bertakwalah kepada Allah yang dengan (mempergunakan) namaNya kamu
saling meminta satu sama lain[264], dan (peliharalah) hubungan
silaturrahim. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasi kamu.
[263]. Maksud dari padanya
menurut jumhur mufassirin ialah dari bahagian tubuh (tulang rusuk) Adam a.s.
berdasarkan hadis riwayat Bukhari dan Muslim. Di samping itu ada pula yang
menafsirkan dari padanya ialah dari unsur yang serupa yakni tanah yang
dari padanya Adam a.s. diciptakan.
[264]. Menurut kebiasaan orang
Arab, apabila mereka menanyakan sesuatu atau memintanya kepada orang lain
mereka mengucapkan nama Allah seperti :As aluka billah ertinya saya
bertanya atau meminta kepadamu dengan nama Allah.
2. Dan berikanlah
kepada anak-anak yatim (yang sudah baligh) harta mereka, jangan kamu menukar
yang baik dengan yang buruk dan jangan kamu makan harta mereka bersama hartamu.
Sesungguhnya tindakan-tindakan (menukar dan memakan) itu, adalah dosa yang
besar.
3. Dan jika kamu
takut tidak akan dapat berlaku adil terhadap (hak-hak) perempuan yang yatim
(bila mana kamu mengahwininya), maka kahwinilah wanita-wanita (lain) yang kamu
senangi : dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu takut tidak akan dapat
berlaku adil[265], maka (kahwinilah)
seorang saja[266], atau budak-budak
yang kamu miliki. Yang demikian itu adalah lebih dekat kepada tidak berbuat
aniaya.
[265]. Berlaku adil ialah
perlakuan yang adil dalam meladeni(melayani)
isteri seperti pakaian, tempat, giliran dan lain-lain yang bersifat lahiriah.
[266]. Islam memperbolehkan
poligami dengan syarat-syarat tertentu. Sebelum turun ayat ini poligami sudah
ada, dan pernah pula dijalankan oleh para Nabi sebelum Nabi Muhammad s.a.w.
Ayat ini membatasi poligami sampai empat orang saja.
4. Berikanlah maskahwin
(mahar) kepada wanita (yang kamu nikahi) sebagai pemberian dengan penuh
kerelaan[267]. Kemudian jika
mereka menyerahkan kepada kamu sebahagian dari maskahwin itu dengan senang
hati, maka makanlah (ambillah) pemberian itu (sebagai makanan) yang sedap lagi
baik akibatnya.
[267]. Pemberian itu ialah maskahwin
yang besar kecilnya ditetapkan atas persetujuan kedua pihak, kerana pemberian
itu harus dilakukan dengan ikhlas.
5. Dan janganlah
kamu serahkan kepada orang-orang yang belum sempurna akalnya[268], harta (mereka yang ada dalam
kekuasaanmu) yang dijadikan Allah sebagai pokok kehidupan. Berilah mereka
belanja dan pakaian (dari hasil harta itu) dan ucapkanlah kepada mereka
kata-kata yang baik.
[268]. Orang yang belum sempurna
akalnya ialah anak yatim yang belum baligh atau orang dewasa yang tidak dapat
mengatur harta bendanya.
6. Dan ujilah[269] anak yatim itu sampai mereka
cukup umur untuk kahwin. Kemudian jika menurut pendapatmu mereka telah cerdas
(pandai memelihara harta), maka serahkanlah kepada mereka harta-hartanya. Dan
janganlah kamu makan harta anak yatim lebih dari batas kepatutan dan (janganlah
kamu) tergesa-gesa (membelanjakannya) sebelum mereka dewasa. Barangsiapa (di
antara pemelihara itu) mampu, maka hendaklah ia menahan diri (dari memakan
harta anak yatim itu) dan barangsiapa yang miskin, maka bolehlah ia makan harta
itu menurut yang patut. Kemudian apabila kamu menyerahkan harta kepada mereka,
maka hendaklah kamu adakan saksi-saksi (tentang penyerahan itu) bagi mereka.
Dan cukuplah Allah sebagai Pengawas (atas persaksian itu).
[269]. Yakni: mengadakan
penyelidikan terhadap mereka tentang keagamaan, usaha-usaha mereka, kelakuan
dan lain-lain sampai diketahui bahawa anak itu dapat dipercayai.
Pokok-pokok
hukum warisan
7. Bagi orang lelaki
ada hak bahagian dari harta peninggalan ibubapa dan kerabatnya, dan bagi orang
wanita ada hak bahagian (pula) dari harta peninggalan ibubapa dan kerabatnya,
baik sedikit atau banyak menurut bahagian yang telah ditetapkan.
8. Dan apabila
sewaktu pembagian itu hadir kerabat[270], anak yatim dan orang miskin,
maka berilah mereka dari harta itu [271] (sekadarnya) dan ucapkanlah
kepada mereka perkataan yang baik.
[270]. Kerabat di sini maksudnya
: kerabat yang tidak mempunyai hak warisan dari harta benda pusaka.
[271]. Pemberian sekadarnya itu
tidak boleh lebih dari sepertiga harta warisan.
9. Dan hendaklah
takut kepada Allah orang-orang yang seandainya meninggalkan di belakang mereka
anak-anak yang lemah, yang mereka khuatir terhadap (kesejahteraan) mereka. Oleh
sebab itu hendaklah mereka bertakwa kepada Allah dan hendaklah mereka
mengucapkan perkataan yang benar.
10. Sesungguhnya
orang-orang yang memakan harta anak yatim secara zalim, sebenarnya mereka itu
menelan api sepenuh perutnya dan mereka akan masuk ke dalam api yang
menyala-nyala (neraka).
11. Allah
mensyariatkan bagimu tentang (pembahagian pusaka untuk) anak-anakmu. Iaitu :
bahagian seorang anak lelaki sama dengan bahagian dua orang anak perempuan[272]; dan jika anak itu semuanya
perempuan lebih dari dua[273], maka bagi mereka dua pertiga
dari harta yang ditinggalkan; jika anak perempuan itu seorang saja, maka ia
memperoleh separuh harta. Dan untuk dua orang ibu-bapa, bagi masing-masingnya
seperenam dari harta yang ditinggalkan, jika yang meninggal itu mempunyai anak;
jika orang yang meninggal tidak mempunyai anak dan ia diwarisi oleh ibu-bapanya
(saja), maka ibunya mendapat sepertiga; jika yang meninggal itu mempunyai
beberapa saudara, maka ibunya mendapat seperenam. (Pembahagian-pembahagian
tersebut di atas) sesudah dipenuhi wasiat yang ia buat atau (dan) sesudah
dibayar hutangnya. (Tentang) orang tuamu dan anak-anakmu, kamu tidak mengetahui
siapa di antara mereka yang lebih dekat (banyak) manfaatnya bagimu. Ini adalah
ketetapan dari Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.
[272]. Bahagian lelaki dua kali
bahagian perempuan adalah kerana kewajipan lelaki lebih berat dari perempuan,
seperti kewajipan membayar mas kahwin dan memberi nafkah. (Lihat surat An Nisaa
ayat 34).
[273]. Lebih dari dua maksudnya :
dua atau lebih sesuai dengan yang diamalkan Nabi.
12. Dan bagimu
(suami-suami) seperdua dari harta yang ditinggalkan oleh isteri-isterimu, jika
mereka tidak mempunyai anak. Jika isteri-isterimu itu mempunyai anak, maka kamu
mendapat seperempat dari harta yang ditinggalkannya sesudah dipenuhi wasiat
yang mereka buat atau (dan) sedua dibayar hutangnya. Para isteri memperoleh
seperempat harta yang kamu tinggalkan jika kamu tidak mempunyai anak. Jika kamu
mempunyai anak, maka para isteri memperoleh seperdelapan dari harta yang kamu
tinggalkan sesudah dipenuhi wasiat yang kamu buat atau (dan) sesudah dibayar
hutang-hutangmu. Jika seseorang mati, baik lelaki mahupun perempuan yang tidak
meninggalkan ayah dan tidak meninggalkan anak, tetapi mempunyai seorang saudara
lelaki (seibu saja) atau seorang saudara perempuan (seibu saja), maka bagi
masing-masing dari kedua jenis saudara itu seperenam harta. Tetapi jika
saudara-saudara seibu itu lebih dari seorang, maka mereka bersekutu dalam yang
sepertiga itu, sesudah dipenuhi wasiat yang dibuat olehnya atau sesudah dibayar
hutangnya dengan tidak memberi mudarat (kepada ahli waris)[274]. (Allah menetapkan yang demikian
itu sebagai) syari'at yang benar-benar dari Allah, dan Allah Maha Mengetahui
lagi Maha Penyantun.
[274]. Memberi mudarat kepada
waris itu ialah tindakan-tindakan seperti:
b. Berwasiat dengan maksud
mengurangi harta warisan. Sekalipun kurang dari sepertiga bila ada niat
mengurangi hak waris, juga tidak diperbolehkan.
13. (Hukum-hukum
tersebut) itu adalah ketentuan-ketentuan dari Allah. Barangsiapa taat kepada
Allah dan RasulNya, nescaya Allah memasukkannya ke dalam syurga yang mengalir
di dalamnya sungai-sungai, sedang mereka kekal di dalamnya; dan itulah
kemenangan yang besar.
14. Dan barangsiapa
yang mendurhakai Allah dan RasulNya dan melanggar ketentuan-ketentuanNya, nescaya
Allah memasukkannya ke dalam api neraka sedang ia kekal di dalamnya; dan
baginya siksa yang menghinakan.
Dasar-dasar
untuk menetapkan perbuatan-perbuatan keji dan hukumnya
15. Dan (terhadap)
para wanita yang mengerjakan perbuatan keji [275], hendaklah ada empat orang saksi
di antara kamu (yang menyaksikannya). Kemudian apabila mereka telah memberi
persaksian, maka kurunglah mereka (wanita-wanita itu) dalam rumah sampai mereka
menemui ajalnya, atau sampai Allah memberi jalan lain kepadanya[276].
[275]. Perbuatan keji: menurut
jumhur mufassirin yang dimaksud perbuatan keji ialah perbuatan zina, sedang
menurut pendapat yang lain ialah segala perbuatan mesum seperti : zina, homo
seks dan yang sejenisnya. Menurut pendapat Muslim dan Mujahid yang dimaksud
dengan perbuatan keji ialah musahaqah (homoseks antara wanita dengan wanita).
[276]. Menurut jumhur mufassirin
jalan yang lain itu itu ialah dengan turunnya ayat 2 surat An Nuur.
16. Dan terhadap
dua orang yang melakukan perbuatan keji di antara kamu, maka berilah hukuman
kepada keduanya, kemudian jika keduanya bertaubat dan memperbaiki diri, maka
biarkanlah mereka. Sesungguhnya Allah Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang.
17. Sesungguhnya
taubat di sisi Allah hanyalah taubat bagi orang-orang yang mengerjakan
kejahatan lantaran kejahilan[277], yang kemudian mereka bertaubat
dengan segera, maka mereka itulah yang diterima Allah taubatnya; dan Allah Maha
Mengetahui lagi Maha Bijaksana.
[277]. Maksudnya ialah:
1. Orang yang berbuat maksiat
dengan tidak mengetahui bahawa perbuatan itu adalah maksiat kecuali jika difikirkan
lebih dahulu.
2. Orang yang durhaka kepada
Allah baik dengan sengaja atau tidak.
3. Orang yang melakukan kejahatan
kerana kurang kesedaran lantaran sangat marah atau kerana dorongan hawa nafsu.
18. Dan tidaklah
taubat itu diterima Allah dari orang-orang yang mengerjakan kejahatan (yang)
hingga apabila datang ajal kepada seseorang di antara mereka, (barulah) ia
mengatakan : "Sesungguhnya saya bertaubat sekarang." Dan tidak (pula
diterima taubat) orang-orang yang mati sedang mereka di dalam kekafiran. Bagi
orang-orang itu telah Kami sediakan siksa yang pedih.
Cara
bergaul dengan isteri
19. Hai orang-orang
yang beriman, tidak halal bagi kamu mempusakai wanita dengan jalan paksa[278] dan janganlah kamu menyusahkan
mereka kerana hendak mengambil kembali sebahagian dari apa yang telah kamu
berikan kepadanya, terkecuali bila mereka melakukan pekerjaan keji yang nyata[279]. Dan bergaullah dengan mereka
secara patut. Kemudian bila kamu tidak menyukai mereka, (maka bersabarlah) kerana
mungkin kamu tidak menyukai sesuatu, padahal Allah menjadikan padanya kebaikan
yang banyak.
[278]. Ayat ini tidak menunjukkan
bahawa mewariskan wanita tidak dengan jalan paksa dibolehkan. Menurut adat
sebahagian Arab Jahiliyah apabila seorang meninggal dunia, maka anaknya yang
tertua atau anggota keluarganya yang lain mewarisi janda itu. Janda tersebut
boleh dikahwini sendiri atau dikahwinkan dengan orang lain yang maharnya
diambil oleh pewaris atau tidak dibolehkan kahwin lagi.
[279]. Maksudnya: berzina atau
membangkang perintah.
20. Dan jika kamu
ingin mengganti isterimu dengan isteri yang lain [280], sedang kamu telah memberikan
kepada seseorang di antara mereka harta yang banyak, maka janganlah kamu
mengambil kembali dari padanya barang sedikitpun. Apakah kamu akan mengambilnya
kembali dengan jalan tuduhan yang dusta dan dengan (menanggung) dosa yang nyata?
[280]. Maksudnya ialah:
menceraikan isteri yang tidak disenangi dan kahwin dengan isteri yang baru.
Sekalipun ia menceraikan isteri yang lama itu bukan tujuan untuk kahwin, namun
meminta kembali pemberian-pemberian itu tidak dibolehkan.
21. Bagaimana kamu akan
mengambilnya kembali, padahal sebahagian kamu telah bergaul (bercampur) dengan
yang lain sebagai suami-isteri. Dan mereka (isteri-isterimu) telah mengambil
dari kamu perjanjian yang kuat.
Beberapa
hukum perkahwinan
22. Dan janganlah kamu kahwini
wanita-wanita yang telah dikahwini oleh ayahmu, terkecuali pada masa yang telah
lampau. Sesungguhnya perbuatan itu amat keji dan dibenci Allah dan
seburuk-buruk jalan (yang ditempuh).
23. Diharamkan atas
kamu (mengahwini) ibu-ibumu; anak-anakmu yang perempuan[281]; saudara-saudaramu yang
perempuan, saudara-saudara bapakmu yang perempuan; saudara-saudara ibumu yang
perempuan; anak-anak perempuan dari saudara-saudaramu yang lelaki; anak-anak
perempuan dari saudara-saudaramu yang perempuan; ibu-ibumu yang menyusui kamu;
saudara perempuan sepersusuan; ibu-ibu isterimu (mertua); anak-anak isterimu
yang dalam pemeliharaanmu dari isteri yang telah kamu campuri, tetapi jika kamu
belum campur dengan isterimu itu (dan sudah kamu ceraikan), maka tidak berdosa
kamu mengahwininya; (dan diharamkan bagimu) isteri-isteri anak kandungmu
(menantu); dan menghimpunkan (dalam perkahwinan) dua perempuan yang bersaudara,
kecuali yang telah terjadi pada masa lampau; sesungguhnya Allah Maha Pengampun
lagi Maha Penyayang.
[281]. Maksud ibu di sini ialah
ibu, nenek dan seterusnya ke atas. Dan yang dimaksud dengan anak perempuan
ialah anak perempuan, cucu perempuan dan seterusnya ke bawah, demikian juga
yang lain-lainnya. Sedang yang dimaksud dengan anak-anak isterimu yang dalam
pemeliharaanmu, menurut jumhur ulama termasuk juga anak tiri yang tidak
dalam pemeliharaannya.
24. dan (diharamkan
juga kamu mengahwini) wanita yang bersuami, kecuali budak-budak yang kamu
miliki[282] (Allah telah
menetapkan hukum itu) sebagai ketetapanNya atas kamu. Dan dihalalkan bagi kamu
selain yang demikian[283] (iaitu) mencari
isteri-isteri dengan hartamu untuk dikahwini bukan untuk berzina. Maka
isteri-isteri yang telah kamu nikmati (campuri) di antara mereka, berikanlah
kepada mereka maharnya (dengan sempurna), sebagai suatu kewajipan; dan tiadalah
mengapa bagi kamu terhadap sesuatu yang kamu telah saling merelakannya, sesudah
menentukan mahar itu[284]. Sesungguhnya
Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.
[282]. Maksudnya: budak-budak
yang dimiliki yang suaminya tidak ikut tertawan bersama-samanya.
[283]. Ialah: selain dari
macam-macam wanita yang tersebut dalam surat An Nisaa' ayat 23
dan 24.
[284]. Ialah: menambah,
mengurangi atau tidak membayar sama sekali mas kahwin yang telah ditetapkan.
25. Dan barangsiapa
di antara kamu (orang merdeka) yang tidak cukup perbelanjaannya untuk mengahwini
wanita merdeka lagi beriman, ia boleh mengahwini wanita yang beriman, dari
budak-budak yang kamu miliki. Allah mengetahui keimananmu; sebahagian kamu
adalah dari sebahagian yang lain[285], kerana itu kahwinilah mereka
dengan seizin tuan mereka, dan berilah mas kahwin mereka menurut yang patut,
sedang merekapun wanita-wanita yang memelihara diri, bukan pezina dan bukan
(pula) wanita yang mengambil lelaki lain sebagai piaraannya; dan apabila
mereka telah menjaga diri dengan kahwin, kemudian mereka melakukan perbuatan
yang keji (zina), maka atas mereka separuh hukuman dari hukuman wanita-wanita
merdeka yang bersuami. (Kebolehan mengahwini budak) itu, adalah bagi
orang-orang yang takut kepada kemasyakatan menjaga diri (dari perbuatan zina)
di antara kamu, dan kesabaran itu lebih baik bagimu. Dan Allah Maha Pengampun
lagi Maha Penyayang.
[285]. Maksudnya: orang merdeka
dan budak yang dikahwininya itu adalah sama-sama keturunan Adam dan Hawa dan
sama-sama beriman.
26. Allah hendak
menerangkan (hukum syariatNya) kepadamu, dan menunjukimu kepada jalan-jalan
orang yang sebelum kamu (para nabi dan shalihin) dan (hendak) menerima
taubatmu. Dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.
27. Dan Allah
hendak menerima taubatmu, sedang orang-orang yang mengikuti hawa nafsunya
bermaksud supaya kamu berpaling sejauh-jauhnya (dari kebenaran).
28. Allah hendak
memberikan keringanan kepadamu[286], dan manusia dijadikan bersifat
lemah.
[286]. Iaitu dalam syariat di
antaranya boleh menikahi budak bila telah cukup syarat-syaratnya.
Islam
melindungi hak milik lelaki dan perempuan
29. Hai orang-orang
yang beriman, janganlah kamu saling memakan harta sesamamu dengan jalan yang
batil, kecuali dengan jalan perniagaan yang berlaku dengan suka sama-suka di
antara kamu. Dan janganlah kamu membunuh dirimu[287]; sesungguhnya Allah adalah Maha
Penyayang kepadamu.
[287]. Larangan membunuh diri
sendiri mencakup juga larangan membunuh orang lain, sebab membunuh orang lain
bererti membunuh diri sendiri, kerana umat merupakan suatu kesatuan.
30. Dan barangsiapa
berbuat demikian dengan melanggar hak dan aniaya, maka Kami kelak akan
memasukkannya ke dalam neraka. Yang demikian itu adalah mudah bagi Allah.
31. Jika kamu
menjauhi dosa-dosa besar di antara dosa-dosa yang dilarang kamu mengerjakannya,
nescaya Kami hapus kesalahan-kesalahanmu (dosa-dosamu yang kecil) dan Kami
masukkan kamu ke tempat yang mulia (syurga).
32. Dan janganlah
kamu iri hati terhadap apa yang dikurniakan Allah kepada sebahagian kamu lebih
banyak dari sebahagian yang lain. (Kerana) bagi orang lelaki ada bahagian dari
pada apa yang mereka usahakan, dan bagi para wanita (pun) ada bahagian dari apa
yang mereka usahakan, dan mohonlah kepada Allah sebagian dari kurniaNya.
Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.
33. Bagi tiap-tiap
harta peninggalan dari harta yang ditinggalkan ibubapa dan karib kerabat, Kami
jadikan pewaris-pewarisnya[288]. Dan (jika ada) orang-orang yang
kamu telah bersumpah setia dengan mereka, maka berilah kepada mereka
bahagiannya. Sesungguhnya Allah menyaksikan segala sesuatu.
[288]. Lihat orang-orang yang
termasuk ahli waris dalam surat An Nisaa' ayat 11
dan 12.
Beberapa
peraturan hidup bersuami-isteri
34. Kaum lelaki itu
adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh kerana Allah telah melebihkan sebahagian
mereka (lelaki) atas sebahagian yang lain (wanita), dan kerana mereka (lelaki)
telah menafkahkan sebahagian dari harta mereka. Sebab itu maka wanita yang soleh,
ialah yang taat kepada Allah lagi memelihara diri[289] ketika suaminya tidak ada, oleh
kerana Allah telah memelihara (mereka)[290]. Wanita-wanita yang kamu khuatirkan
nusyuznya[291], maka nasihatilah
mereka dan pisahkanlah mereka di tempat tidur mereka, dan pukullah mereka.
Kemudian jika mereka mentaatimu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk
menyusahkannya[292]. Sesungguhnya
Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar.
[289]. Maksudnya: Tidak berlaku
curang serta memelihara rahsia dan harta suaminya.
[291]. Nusyuz: yaitu meninggalkan
kewajipan bersuami isteri. Nusyuz dari pihak isteri seperti meninggalkan rumah
tanpa izin suaminya.
[292]. Maksudnya: untuk memberi pelajaran
kepada isteri yang dikhuatirkan pembangkangannya haruslah mula-mula diberi nasihat,
bila nasihat tidak bermanfaat barulah dipisahkan dari tempat tidur mereka, bila
tidak bermanfaat juga barulah dibolehkan memukul mereka dengan pukulan yang
tidak meninggalkan bekas. Bila cara pertama telah ada manfaatnya janganlah
dijalankan cara yang lain dan seterusnya.
35. Dan jika kamu
khuatirkan ada persengketaan antara keduanya, maka kirimlah seorang hakam[293] dari keluarga lelaki dan seorang
hakam dari keluarga perempuan. Jika kedua orang hakam itu bermaksud mengadakan
perbaikan, nescaya Allah memberi taufik kepada suami-isteri itu. Sesungguhnya
Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.
[293]. Hakam ialah juru pendamai.
KEWAJIBAN
TERHADAP ALLAH DAN TERHADAP SESAMA MANUSIA
36. Sembahlah Allah
dan janganlah kamu mempersekutukanNya dengan sesuatupun. Dan berbuat baiklah
kepada dua orang ibubapa, karib-kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin,
tetangga yang dekat dan tetangga yang jauh[294], dan teman sejawat, ibnu sabil[295] dan hamba sahayamu. Sesungguhnya
Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong dan membangga-banggakan diri,
[294]. Dekat dan jauh di sini ada
yang mengertikan dengan tempat, hubungan kekeluargaan, dan ada pula antara yang
muslim dan yang bukan muslim.
37. (iaitu)
orang-orang yang kikir, dan menyuruh orang lain berbuat kikir, dan menyembunyikan
kurnia Allah yang telah diberikanNya kepada mereka. Dan Kami telah menyediakan
untuk orang-orang kafir[296] siksa yang menghinakan.
[296]. Maksudnya kafir terhadap
nikmat Allah, ialah kerqna kikir, menyuruh orang lain berbuat kikir.
Menyembunyikan kurnia Allah bererti tidak mensyukuri nikmat Allah.
38. Dan (juga)
orang-orang yang menafkahkan harta-harta mereka kerana riak[297] kepada manusia, dan orang-orang
yang tidak beriman kepada Allah dan kepada hari kemudian. Barangsiapa yang
mengambil syaitan itu menjadi temannya, maka syaitan itu adalah teman yang
seburuk-buruknya.
[297]. Riak ialah melakukan
sesuatu kerana ingin dilihat dan dipuji orang.
39. Apakah
kemudaratannya bagi mereka, kalau mereka beriman kepada Allah dan hari kemudian
dan menafkahkan sebahagian rezeki yang telah diberikan Allah kepada mereka ?
Dan adalah Allah Maha Mengetahui keadaan mereka.
40. Sesungguhnya
Allah tidak menganiaya seseorang walaupun sebesar zarah, dan jika ada kebajikan
sebesar zarah, nescaya Allah akan melipat gandakannya dan memberikan dari
sisiNya pahala yang besar[298].
[298]. Maksudnya: Allah tidak
akan mengurangi pahala orang-orang yang mengerjakan kebajikan walaupun sebesar
zarah, bahkan kalau dia berbuat baik pahalanya akan dilipat gandakan oleh
Allah.
41. Maka
bagaimanakah (halnya orang kafir nanti), apabila Kami mendatangkan seseorang
saksi (rasul) dari tiap-tiap umat dan Kami mendatangkan kamu (Muhammad) sebagai
saksi atas mereka itu (sebagai umatmu[299]).
[299]. Seorang nabi menjadi saksi
atas perbuatan tiap-tiap umatnya, apakah perbuatan itu sesuai dengan perintah
dan larangan Allah atau tidak.
42. Di hari itu
orang-orang kafir dan orang-orang yang mendurhakai rasul, ingin supaya mereka
disamaratakan dengan tanah[300], dan mereka tidak dapat
menyembunyikan (dari Allah) sesuatu kejadianpun.
[300]. Maksudnya: mereka
dikuburkan atau mereka hancur menjadi tanah.
KESUCIAN
LAHIR BATIN
Kesucian
lahir dan batin dalam solat
43. Hai orang-orang
yang beriman, janganlah kamu solat, sedang kamu dalam keadaan mabuk, sehingga
kamu mengerti apa yang kamu ucapkan, (jangan pula hampiri masjid) sedang kamu
dalam keadaan junub[301], terkecuali sekadar
berlalu saja, hingga kamu mandi. Dan jika kamu sakit atau sedang dalam musafir
atau datang dari tempat buang air atau kamu telah menyentuh perempuan, kemudian
kamu tidak mendapat air, maka bertayamumlah kamu dengan tanah yang baik (suci);
sapulah mukamu dan tanganmu. Sesungguhnya Allah Maha Pemaaf lagi Maha
Pengampun.
[301]. Menurut sebahagian ahli
tafsir dalam ayat ini termuat juga larangan untuk bersembahyang bagi orang
junub yang belum mandi.
Orang-orang
yang tidak suci batinnya dan ancaman Allah terhadap mereka
44. Apakah kamu
tidak melihat orang-orang yang telah diberi bahagian dari al Kitab (Taurat)?
Mereka membeli (memilih) kesesatan (dengan petunjuk) dan mereka bermaksud
supaya kamu tersesat (menyimpang) dari jalan (yang benar).
45. Dan Allah lebih
mengetahui (dari pada kamu) tentang musuh-musuhmu. Dan cukuplah Allah menjadi
Pelindung (bagimu). Dan cukuplah Allah menjadi Penolong (bagimu).
46. Iaitu
orang-orang Yahudi, mereka mengubah perkataan dari tempat-tempatnya[302]. Mereka berkata : "Kami
mendengar," tetapi kami tidak mahu menurutinya[303]. Dan (mereka mengatakan pula) :
"Dengarlah" sedang kamu sebenarnya tidak mendengar apa-apa[304]. Dan (mereka mengatakan) :
"Raa'ina"[305], dengan
memutar-mutar lidahnya dan mencela agama. Sekiranya mereka mengatakan :
"Kami mendengar dan menurut, dan dengarlah, dan perhatikanlah kami,"
tentulah itu lebih baik bagi mereka dan lebih tepat, akan tetapi Allah mengutuk
mereka, kerana kekafiran mereka. Mereka tidak beriman kecuali iman yang sangat
tipis.
[302]. Maksudnya: mengubah erti
kata-kata, tempat atau menambah dan mengurangi.
[304]. Maksudnya mereka
mengatakan: Dengarlah, tetapi hati mereka mengatakan: Mudah-mudahan
kamu tidak dapat mendengarkan (tuli).
[305]. Lihat no. [80]. Raa
'ina bererti: sudilah kiranya kamu memperhatikan kami. Di kala para sahabat
menghadapkan kata ini kepada Rasulullah, orang Yahudipun memakai kata ini
dengan digumam seakan-akan menyebut Raa'ina padahal yang mereka katakan
ialah Ru'uunah yang bererti kebodohan yang sangat, sebagai ejekan kepada
Rasulullah. Itulah sebabnya Tuhan menyuruh supaya sahabat-sahabat menukar
perkataan Raa'ina dengan Unzhurna yang juga sama ertinya dengan Raa'ina.
47. Hai orang-orang
yang telah diberi al Kitab, berimanlah kamu kepada apa yang telah Kami turunkan
(al Quran) yang membenarkan Kitab yang ada pada kamu sebelum Kami mengubah muka
(mu), lalu Kami putarkan ke belakang[306] atau Kami kutuki mereka
sebagaimana Kami telah mengutuki orang-orang (yang berbuat maksiat) pada hari
Sabtu[307]. Dan ketetapan
Allah pasti berlaku.
[306]. Menurut kebanyakan
mufassirin, maksudnya ialah mengubah muka mereka lalu diputar kebelakang
sebagai penghinaan.
[307]. Lihat surat Al Baqarah
ayat 65 dan surat Al A'raaf ayat 163.
48. Sesungguhnya
Allah tidak akan mengampuni dosa syirik, dan Dia mengampuni segala dosa yang
selain dari (syirik) itu, bagi siapa yang dikehendakiNya. Barangsiapa yang
mempersekutukan Allah, maka sungguh ia telah berbuat dosa yang besar.
49. Apakah kamu
tidak memperhatikan orang yang menganggap dirinya bersih?[308]. Sebenarnya Allah membersihkan
siapa yang dikehendakiNya dan mereka tidak aniaya sedikitpun.
[308]. Yang dimaksud di sini
ialah orang-orang Yahudi dan Nasrani yang menganggap diri mereka bersih. Lihat
surat Al Baqarah ayat 80 dan ayat 111 dan surat Al Maa-idah ayat 18.
50. Perhatikanlah,
betapakah mereka mengada-adakan dusta terhadap Allah? Dan cukuplah perbuatan
itu menjadi dosa yang nyata (bagi mereka).
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan