Apa jua khabar atau
hadis yang di atas namakan NABI MUHAMMAD SHALLALLAHU ‘ALAIHI WA SALLAM tidak
boleh sewenang-wenangnya diterima tanpa terlebih dahulu dipastikan status
kesahihan atau kebenarannya. Ini bagi mengelakkan menyandarkan sesuatu kepada
Nabi dengan cara prasangka, dusta, atau bohong yang mana telah kita ketahui
setiap apa yang datang dari Nabi itu memberi nilai agama sama ada dari aspek
aqidah, tauhid, hukum-hakam, akhlak, mu’amalah, dan sebagainya.
Dari itu, siapapun
tidak boleh sesuka hati mengatakan sesuatu atas nama Nabi tanpa melalui cara
yang benar.
NABI SHALLALLAHU
‘ALAIHI WA SALLAM pernah mengingatkan:
إِنَّ كَذِبًا عَلَيَّ لَيْسَ كَكَذِبٍ عَلَى أَحَدٍ
مَنْ كَذَبَ عَلَيَّ مُتَعَمِّدًا فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنْ النَّارِ
“Sesungguhnya
berdusta ke atas namaku tidaklah sama dengan berdusta menggunakan nama orang
lain. Maka sesiapa yang berdusta ke atasku dengan sengaja, bersiap-sedialah
dengan tempat duduknya di neraka.”
(Hadis Riwayat
al-Bukhari, 5/37, no. 1209)
Oleh sebab itulah para
ulama hadis telah menyusun sebuah kaedah khusus bagi memastikan kesahihan
khabar yang disandarkan kepada Nabi. Iaitu dengan meneliti sanad dan barisan
para perawi hadis. Setelah keabsahannya dikenalpasti, maka barulah ia layak
dijadikan sebagai hujjah dan pegangan dalam agama bersesuaian dengan
kaedah-kaedah lainnya.
Imam ‘Abdullah B.
al-Mubarak rahimahullah (Wafat: 181H) berkata:
الْإِسْنَادُ مِنَ الدِّينِ، وَلَوْلَا الْإِسْنَادُ
لَقَالَ مَنْ شَاءَ مَا شَاءَ
“Isnad adalah
sebahagian dari agama. Jika tidak ada isnad, maka sesiapa saja akan berbicara
sesuka hatinya.”
(Mukaddimah Shahih
Muslim, 1/15)
Seorang tabi’in, Sa’ad
B. Ibrahim berkata:
لَا يُحَدِّثُ عَنْ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ إِلَّا الثِّقَاتُ
“Tidak ada yang berhak
mengkhabarkan sebuah hadis daripada RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WA SALLAM
melainkan orang-orang yang tsiqah(terpercaya).”
(Hadis Riwayat Muslim,
1/15)
Kata Muhammad B. Sirin
rahimahullah (Wafat: 110H):
سَمُّوا لَنَا رِجَالَكُمْ، فَيُنْظَرُ إِلَى أَهْلِ
السُّنَّةِ فَيُؤْخَذُ حَدِيثُهُمْ، وَيُنْظَرُ إِلَى أَهْلِ الْبِدَعِ فَلَا يُؤْخَذُ
حَدِيثُهُمْ
“Mereka (ahlus sunnah)
sebelum itu tidak bertanya tentang sanad, tetapi ketika terjadi fitnah, mereka
pun berkata, “Sebutkanlah kepada kami nama para perawimu.” Apabila dilihat yang
menyampaikannya adalah ahlus sunnah maka hadisnya diterima, tetapi bila yang
menyampaikannya adalah ahli bid’ah maka hadisnya ditolak.”
(Mukaddimah Shahih
Muslim, 1/15)
Kriteria Hadis Shahih
Seseorang Bertanya
kepada imam asy-Syafi’i, “Sebutkan kepadaku syarat minima agar suatu
perkhabaran hadis itu boleh diterima sebagai hujjah.” Maka beliau pun
menjawab, “Perkhabaran yang disampaikan dari satu orang dari satu orang sehingga
sampai kepada Nabi atau kepada perawi yang berada di bawah Nabi (para
sahabat).”
Beliau menyambung,
“Perkhabaran hadis dari satu orang kepada satu orang tidak dapat diterima
sebagai hujjah sehingga memenuhi beberapa syarat yang di antaranya:
“Orang yang
meriwayatkan mesti tsiqah (terpercaya) dalam agamanya. Dikenal sebagai orang
yang benar lagi jujur dalam berbicara, memahami apa yang ia riwayatkan (atau
khabarkan), memahami lafaz yang boleh mengubah makna-makna hadis, dan mampu
menyampaikan hadis bertepatan dengan huruf-hurufnya persis sebagaimana yang ia
dengar dan bukan menyampaikan sekadar dengan maknanya atau sekadar dari
kefahamannya sahaja.
Orang yang
meriwayatkannya perlu hafal apa yang ia riwayatkan jika dia meriwayatkannya
dari hafalan, atau mencatatnya dengan tepat jika dia meriwayatkan berdasarkan
catatannya (atau kitabnya). Apabila dia menghafal suatu hadis bersama-sama
dengan para huffaz (penghafal hadis) yang lain, maka apa yang ia riwayatkan
perlu selari dengan apa yang diriwayatkan oleh para huffaz lainnya tersebut.
Orang yang
meriwayatkannya tidak boleh seorang yang mudallis dengan meriwayatkan suatu
riwayat (hadis) dari seseorang yang ditemuinya tetapi tidak pernah mendengar
riwayat dimaksudkan secara langsung darinya. Atau apabila ia meriwayatkan suatu
hadis daripada NABI SHALLALLAHU ‘ALAIHI WA SALLAM, ia tidak boleh menyelisihi
apa yang diriwayatkan oleh para perawi tsiqah yang lainnya daripada Nabi.
Inilah keriteria yang
perlu dimiliki bermula dari perawi terendah (paling bawah) sehingga paling atas
yang sampai kepada NABI SHALLALLAHU ‘ALAIHI WA SALLAM yang diriwayatkan secara
maushul (bersambung). Iaitu setiap perawi mengakui orang yang menyampaikan
kepadanya dan orang yang menyampaikan juga mengakuinya. Tidak seorang pun
perawi yang boleh mengelak dari ketentuan ini.”
(asy-Syafi’i,
ar-Risalah, m/s. 369-372 – Daar al-Kitab al-‘Ilmiyah, Tahqiq Syaikh Ahmad
Syakir)
Kriteria dan syarat
yang ditetapkan oleh imam asy-Syafi’i inilah yang diterima pakai oleh para
ulama hadis dahulu dan kini dalam menetapkan boleh atau tidaknya sesebuah hadis
diterima pakai. Di mana sanadnya mesti muttashil (bersambung dan tidak putus),
para perawinya ‘adil, perawinya dhabit (tepat dan sempurna hafalannya), selamat
dari syuyudz (riwayatnya tidak bertentangan dengan riwayat para perawi yang
lebih tsiqah darinya), dan selamat dari ‘illat atau kecacatan-kecacatan hadis
lainnya. Inilah di antara asas utama bagi memastikan kedudukan sesebuah hadis
sama ada shahih, hasan, dha’if (lemah), maudhu’ (palsu), atau selainnya.
Ini sekaligus
menunjukkan ketelitian dan kedalaman ilmu yang dimiliki oleh imam asy-Syafi’i
dalam bidang hadis. Syaikh Ahmad Syakir rahimahullah mengatakan, “Siapa sahaja
yang memahami ucapan imam asy-Syafi’i rahimahullah pada bab ini, pasti dia akan
mendapati bahawa imam asy-Syafi’i telah menyusun (atau merangkumkan) sebuah
kaedah yang shahih tentang ilmu hadis. Dan bahawasanya beliaulah orang pertama
sekali menjelaskan ilmu ini dengan begitu terang. Beliau adalah pembela hadis
yang paling unggul serta orang yang lantang menekankan kewajiban mengamalkan
sunnah.
Beliau turut
mengeluarkan hujjah bantahan terhadap orang-orang yang menentang dan menolak
hadis. Benarlah gelaran yang diberikan oleh pendudukan Makkah kepada imam
asy-Syafi’i sebagai Naashirus Sunnah (pembela Sunnah), semoga ALLAH meredhainya.”
(Tahqiq Syaikh Ahmad
Syakir, ar-Risalah, m/s. 369)
Inilah di antara
prinsip imam asy-Syafi’i rahimahullah bahkan prinsip para ulama ahlus sunnah
wal-jama’ah dari dahulu hingga kini dalam mengambil dan menerima hadis sebagai
hujjah agama. Mereka terlebih dahulu memastikan keabsahan dan keshahihan
sesebuah hadis sebelum mengamalkan dan menyebarkannya. Mereka tidak
mengambilnya dari sebarangan orang begitu sahaja.
Alhamdulillah pada hari
ini, fasa periwayatan dan pembukuan hadis telah pun tamat lengkap dengan
sanad-sanadnya sekaligus memudahkan para ulama dan masyarakat terkemudian
menyemak serta memanfaatkannya. Cuma setiap hadis tersebut masih perlu dinilai
shahih atau tidaknya. Dan ini masih sangat memerlukan perincian dan bantuan
dari para ulama hadis sama ada dahulu atau kini. Kita tidak boleh
sewenang-wenangnya memetik hadis begitu sahaja tanpa dipastikan terlebih dahulu
keabsahan atau status keshahihannya berpandukan kaedah yang benar. Setiap hadis
perlu diambil dari kitab dan sumbernya.
Selamilah pengorbanan
para ulama terdahulu yang sanggup keluar bermusafir ribuan batu demi sebuah
hadis yang mulia. Hadis-hadis diriwayatkan lalu dibukukan dengan cara terhormat
lagi dimuliakan. Dipilih dengan kaedah yang penuh teliti lagi hati-hati.
Maka sepatutnya kita
pada hari ini memanfaatkan hasil pengorbanan mereka dengan tidak
sewenang-wenangnya memetik hadis hanya dari surat-surat khabar, internet,
cakap-cakap orang, dan pelbagai sumber lainnya tanpa terlebih dahulu memastikan
keabsahannya.
Para ulama ahlus sunnah
wal-jama’ah terkenal amat berhati-hati dalam memilih dan mengambil hadis. Ini
dalam rangka mengelak dari tersalah ambil hadis-hadis yang lemah, maudhu’, atau
tidak shahih lalu mengatakannya ini adalah hadis shahih daripada Nabi?! Inilah
juga di antara prinsip yang dipegang teguh oleh imam asy-Syafi’i rahimahullah
sebagaimana dikatakan imam an-Nawawi rahimahullah (Wafat: 676H):
تمسكه بالاحاديث الصحيحة: واعراضه عن الاخبار الواهية
الضعيفة: ولا نعلم أحدا من الفقهاء أعتنى في الاحتجاج بالتمييز بين الصحيح والضعيف
كاعتنائه
“Beliau (Imam
asy-Syafi’i rahimahullah) amat berpegang teguh dengan hadis-hadis sahih dan
menjauhi hadis-hadis yang lemah lagi dha’if. Kami tidak mengetahui ada seorang
pun dari kalangan fuqaha’ yang begitu berhati-hati ketika berhujjah dengan
membezakan di antara hadis shahih dan dha’if sebagaimana yang dilakukan oleh
beliau (asy-Syafi’i)...”
(al-Majmu’ Syarah
al-Muhadzdzab, 1/11)
Tapi sayangnya, prinsip
ini banyak diabaikan oleh pengamal mazhab asy-Syafi’i sendiri di Nusantara ini.
Sebahagian mereka tidak lagi membezakan di antara hadis yang shahih atau tidak.
Banyak berlaku di mana hadis-hadis yang tidak shahih dipegang dan disebarkan
sebagaimana hadis shahih. Sehingga apabila didatangkan hadis-hadis yang shahih
yang bertentangan dengan apa yang mereka imani atau amalkan, mereka tidak lagi
mahu menerimanya.
Ini amat bertentangan
dengan perkataan dan prinsip imam asy-Syafi’i sendiri di mana beliau
mengatakan:
كُلّ َمَا قُلْتُ وَكَانَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى
اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خِلَافُ قُولِي مِمَّا يَصِحُّ، فَحَدِيثُ النَّبِيِّ صَلَّى
اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَوْلَى، وَلَا تُقَلِّدُونِي
“Setiap perkataanku
yang berbeza dengan riwayat yang shahih daripada NABI SHALLALLAHU ‘ALAIHI WA
SALLAM, maka hadis Nabi lebih aula (perlu didahulukan) dan kamu semua jangan
bertaklid kepadaku.”
(al-Baihaqi, Ma’rifah
as-Sunan wal Atsar, 2/454)
Juga kata beliau:
إذَا صَحَّ الْحَدِيثُ فَهُوَ مَذْهَبِي
“Apabila shahih suatu
hadis, maka itulah mazhabku.”
(al-Majmu’ Syarah
al-Muhadzdzab, 1/92)
Pernahkah kita
mendengar hadis-hadis yang boleh dianggap popular seperti tentang mendapat
ganjaran pahala 70 kali ganda jika memakai serban ketika solat, perselisihan di
kalangan umat Muhammad adalah rahmat, tuntutlah ilmu sampai ke negeri China,
Yasin jantung hati al Quran, sesiapa yang mengenal diri maka dia mengenal ALLAH,
bermadu bagi isteri akan mendapat payung emas di Syurga, galakkan membaca surah
Yasin untuk orang mati, kisah sahabat Nabi Tsa’labah yang bakhil, nyanyian
thola’al badru ‘alaina ketika menyambut Nabi tiba di Madinah, kisah
‘Abdurrahman B. ‘Auf masuk Syurga sambil merangkak, serta pelbagai lagi
khabar-khabar hadis popular yang disandarkan atas nama agama dan nama RASULULLAH
yang mana hakikatnya ia bukanlah hadis-hadis yang shahih dan boleh dibuat hujah
mahupun pegangan dalam agama.
Dukacitanya ia berlegar
di sekeliling kita, disampaikan oleh mereka yang bergelar ustaz dan ustazah,
serta diimani kebanyakan orang. Oleh itu, pastikanlah setiap hadis yang kita
terima dan amalkan adalah hadis-hadis yang shahih terlebih dahulu.
Takut-takutlah kita dengan ancaman berdusta atas nama RASULULLAH SHALLALLAHU
‘ALAIHI WA SALLAM.
Wallahu a’lam.
http://an-nawawi.blogspot.com/2012/02/pastikan-ambil-hadis-sahih-seperti-imam.html
Tiada ulasan:
Catat Ulasan