Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Ahad, 12 November 2017

S 13 TAUHID SYARAT DITERIMA AMAL

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Amal soleh apapun, baik itu solat, shaum, zakat, haji, infaq, birrul walidain (berbakti kepada orang tua) dan sebagainya tidak mungkin diterima Allah Subhanahu Wa Ta’ala dan tidak ada pahalanya bila tidak dilandasi tauhid yang bersih dari syirik.
Berapapun banyaknya amal kebaikan yang dilakukan seseorang tetap tidak mungkin ada ertinya bila pelakunya tidak kufur kepada thaghut, sedangkan seseorang tidak dikatakan beriman kepada Allah SWT apabila dia tidak kufur kepada thaghut.

Kufur kepada thaghut serta iman kepada Allah SWT adalah dua hal yang dengannya orang boleh dikatakan mukmin dan dengannya amalan boleh diterima, Allah Subhanahu Wa Ta’ala berfirman:

مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ

“Siapa yang melakukan amal soleh, baik lelaki atau perempuan sedang dia itu mukmin, maka Kami akan berikan kepadanya penghidupan yang baik serta Kami akan memberikan kepadanya balasan dengan balasan yang lebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.”
(QS. An Nahl [16]: 97)

Dalam ayat ini Allah Subhanahu Wa Ta’ala menetapkan pahala amal soleh hanya bagi orang mukmin, sedang orang yang suka membuat tumbal, sesajen, meminta kepada orang yang sudah mati atau mengusung sekulerisme, liberalisme, demokrasi atau nasionalisme dan falsafah sistem syirik lainnya, dia bukanlah orang mukmin, tetapi dia musyrik, kerana tidak kufur kepada thaghut, sehingga solat, shaum, zakat dan ibadah lainnya yang dia lakukan tidaklah sah dan tidak ada pahalanya.
Juga Allah Subhanahu Wa Ta’ala berfirman:

مَنْ عَمِلَ سَيِّئَةً فَلا يُجْزَى إِلا مِثْلَهَا وَمَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ يُرْزَقُونَ فِيهَا بِغَيْرِ حِسَابٍ

“Siapa yang melakukan amal soleh, baik lelaki atau perempuan sedangkan dia mukmin, maka mereka masuk syurga seraya mereka diberi rezeki di dalamnya tanpa perhitungan.”
(QS. Ghafir/Al Mukmin[40]: 40)

Di dalam ayat ini Allah Subhanahu Wa Ta’ala menetapkan pahala masuk syurga bagi orang yang beramal soleh dengan syarat bahawa dia mukmin, sedangkan para pendukung Pancasila, Demokrasi, dan Undang Undang Dasar buatan tidaklah dikatakan mukmin, kerana tidak kufur kepada thaghut, tapi justeru dia adalah hamba thaghut.
Juga dalam firman Allah Subhanahu Wa Ta’ala :

وَمَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلا يُظْلَمُونَ نَقِيرًا

“Dan siapa yang melakukan amalan-amalan soleh baik lelaki atau perempuan, sedang dia itu mukmin, maka mereka masuk syurga dan mereka tidak dizalimi barang sedikitpun.”
(QS. An Nisaa’ [4]: 124)

Dalam ayat ini Allah Subhanahu Wa Ta’ala menetapkan pahala syurga bagi orang yang beramal soleh, dengan syarat dia mukmin, sedangkan aparat thaghut, hamba demokrasi, hamba Pancasila, Undang Undang Dasar buatan dan Pemerintah kafir, maka mereka itu bukan mukmin, kerana tidak kafir terhadap thaghut, bahkan mereka menjadi pelindung dan benteng thaghut.
Juga firman Allah Subhanahu Wa Ta’ala:

وَمَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلا يَخَافُ ظُلْمًا وَلا هَضْمًا

“Dan siapa yang melakukan amal-amal soleh sedang dia itu mukmin, maka dia tidak takut dizalimi dan tidak pula takut akan dikurangi.”
(QS. Thaha [20]: 112)

Ini berbeda dengan orang musyrik dan kafir, dia tidak dapat apapun dari amal soleh yang dia kerjakan.
Juga firman Allah Subhanahu Wa Ta’ala:

فَمَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلا كُفْرَانَ لِسَعْيِهِ وَإِنَّا لَهُ كَاتِبُونَ

“Dan siapa yang melakukan amal soleh, sedang dia itu mukmin, maka tidak ada pengingkaran terhadap amalannya dan sesungguhnya Kami tuliskan bagi dia apa yang dia lakukan.”
(QS. Al Anbiya [21]: 94)

Sedangkan para penguasa sistem syirik dan para pejabatnya serta para anggota parlimennya bukanlah orang mukmin tetapi mereka adalah thaghut.
Semua ayat mengisyaratkan iman untuk diterimanya amal soleh, sedangkan para penyembah kuburan atau batu atau pohon keramat atau pengusung demokrasi atau hukum buatan manusia atau falsafah syirik (seperti Pancasila, dan Undang Undang Dasar buatan) atau aparat keamanan penguasa thaghut bukanlah orang yang kafir terhadap thaghut.
Jadi, ke manakah amalan-amalan yang mereka lakukan? Maka jawapannya; hilang, sirna lagi sia-sia, sebagaimana firman Allah Subhanahu Wa Ta’ala:

لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَلَتَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ

“Sungguh, bila kamu berbuat syirik maka hapuslah amalanmu, dan sungguh kamu tergolong orang-orang yang rugi.”
(QS. Az Zumar [39]: 65)

Amalan-amalan yang banyak itu hilang sia-sia dengan satu kali saja berbuat syirik, maka apa gerangan apabila orang tersebut terus-menerus berjalan di atas kemusyrikan, padahal ayat ini ancaman kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam yang tidak mungkin berbuat syirik. Dan begitu juga para nabi semuanya diancam dengan ancaman yang sama. Allah Subhanahu Wa Ta’ala berfirman:

وَلَوْ أَشْرَكُوا لَحَبِطَ عَنْهُمْ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ

“Dan bila mereka berbuat syirik, maka lenyaplah dari mereka apa yang pernah mereka amalkan.”
(QS. Al An’am [6]: 88)

Ya, lenyap bagaikan debu yang disapu angin taufan, sebagaimana firman Allah Subhanahu Wa Ta’ala:

مَثَلُ الَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ أَعْمَالُهُمْ كَرَمَادٍ اشْتَدَّتْ بِهِ الرِّيحُ فِي يَوْمٍ عَاصِفٍ

“Orang-orang yang kafir kepada Tuhannya, amalan-amalan mereka (orang-orang musyrik/ kafir) adalah bagaikan debu yang diterpa oleh angin kencang di hari yang penuh badai.”
(QS. Ibrahim [14]: 18)

Dalam ayat ini Allah SWT serupakan amalan orang-orang kafir dengan debu, dan kekafiran/kemusyrikan diserupakan dengan angin taufan. Apa jadinya bila debu diterpa angin taufan? Tentu lenyaplah debu itu.
Allah juga mengibaratkan amalan orang kafir itu dengan fatamorgana:

وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَعْمَالُهُمْ كَسَرَابٍ بِقِيعَةٍ يَحْسَبُهُ الظَّمْآنُ مَاءً حَتَّى إِذَا جَاءَهُ لَمْ يَجِدْهُ شَيْئًا وَوَجَدَ اللَّهَ عِنْدَهُ فَوَفَّاهُ حِسَابَهُ

“Dan orang-orang kafir amalan mereka itu bagaikan fatamorgana di tanah lapang, yang dikira air oleh orang yang dahaga, sehingga tatkala dia mendatanginya ternyata dia tidak mendapatkan apa-apa, justeru dia mendapatkan (ketetapan) Allah di sana kemudian Dia menyempurnakan penghitunganNya.”
(QS. An Nur [24]: 39)

Orang yang musyrik di saat dia melakukan solat, zakat, shaum, dan sebagainya, mengira bahawa di sisi Allah SWT pahalanya banyak, tapi ternyata saat dibangkitkan dia tidak mendapatkan apa-apa melainkan azab!
Dalam ayat lain amalan-amalan mereka itu bagaikan debu yang bertaburan:

وَقَدِمْنَا إِلَى مَا عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْنَاهُ هَبَاءً مَنْثُورًا

“Dan Kami hadapkan apa yang telah mereka kerjakan berupa amalan, kemudian Kami jadikannya debu yang bertaburan.”
(QS. Al Furqan [25]: 23)

Sungguh… sangatlah dia merugi sebagaimana dalam ayat lain:

قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالأخْسَرِينَ أَعْمَالا (١٠٣) الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا

“Katakanlah, “Apakah kalian mahu kami beritahukan kepada kalian tentang orang-orang yang paling rugi amalannya, iaitu orang-orang yang sia-sia amalannya dalam kehidupan di dunia ini, sedangkan mereka mengira bahawa mereka melakukan perbuatan baik?”
(QS. Al Kahfi [18]: 103-104)

Ya, memang mereka rugi kerana mereka lelah, penat, letih, berusaha keras, serta berjuang untuk amal kebaikan, tapi ternyata tidak mendapat apa-apa kerana tidak bertauhid. Allah Subhanahu Wa Ta’ala berfirman:

عَامِلَةٌ نَاصِبَةٌ (٣) تَصْلَى نَارًا حَامِيَةً

“Dia beramal lagi lelah, dia masuk neraka yang sangat panas.”
(QS. Al Ghasyyiah [88]: 3-4).

Ini (tauhid) adalah syarat paling mendasar yang jarang diperhatikan oleh banyak orang. Masih ada dua syarat lagi yang berkaitan dengan satuan amalan, iaitu ikhlas dan mutaba’ah. Dan berikut ini adalah penjelasan ringkasnya:


1. Ikhlas

Orang yang melakukan amal soleh akan tetapi tidak ikhlas, namun justeru dia ingin dilihat orang atau ingin didengar orang, maka amalan-amalan itu tidak diterima Allah Subhanahu Wa Ta’ala sebagaimana firmanNya:

فَمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلا صَالِحًا وَلا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا

“Siapa yang mengharapkan perjumpaan dengan Tuhannya, maka hendaklah dia beramal soleh dan tidak menyekutukan sesuatupun dalam ibadah kepada Tuhannya.”
(QS. Al Kahfi [18]: 110)

Ayat ini berkenaan dengan ikhlas, jadi orang yang saat melakukan amal soleh dan dia bertujuan kepada yang lain di samping kepada Allah SWT, maka ia itu tidak ikhlas.
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda dalam hadits qudsiy: “Bahawa Allah SWT berfirman: “Aku adalah yang paling tidak perlu akan sekutu, siapa yang melakukan amalan di mana dia menyekutukan yang lain bersamaKu dalam amalan itu, maka Aku tinggalkan dia dengan penyekutuannya.”
(HR. Muslim)

2. Mutaba’ah (sesuai dengan tuntunan Rasul)

Amal ibadah meskipun dilakukan dengan ikhlas akan tetapi jika tidak sesuai dengan tuntunan Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam, maka pasti ditolak.
Beliau Shalallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Siapa yang melakukan amalan yang tidak ada dasarnya dari kami, maka itu tertolak.”
(HR. Muslim)

Beliau Shalallahu‘alaihi wa sallam juga bersabda: “Jauhilah hal-hal yang diada-adakan kerana setiap yang diada-adakan adalah bidaah, dan setiap bidaah itu sesat.”
(HR. At Tirmidzi)

Sedikit amal tapi di atas sunnah adalah lebih baik daripada banyak amal dalam bidaah. Ibnu Mas’ud radliyallahu ‘anhu berkata: “Ikutilah (tuntunan Rasulullah) dan jangan mengada-ada yang baru.”

Jadi, dalam urusan ibadah, antum harus bertanya pada diri sendiri: “Apa landasan atau dalil yang engkau jadikan dasar? Kerana siapa engkau beramal?” Apabila tidak mengetahui dasarnya maka tinggalkanlah amalan itu kerana hal itu lebih selamat bagi kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan