Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Ahad, 12 November 2017

S 14 BULIR IBRAH DAN HIKMAH

Kisah nyata

Saya mengenal seseorang, beliau adalah pedagang. Beliau masih mengontrak di rumah petak. Tiada banyak kepunyaannya. Cuma motor satu, dan isi kontrakan seadanya. Tidak ada yang istimewa lagi mewah di dalamnya.
Pandangan saya cuma satu tertuju pada celengan(tabung) agak besar di atas almarinya. Ketika ditanya, tabungan itu untuk apa? Nabung berapa? Sudah dapat berapa? Dia hanya menjawab.

“Saya ingin bangun masjid di kampung saya, Mas. Saya menabung sekian Mas, biar cepat, nanti kalau wangnya sudah cukup, saya boleh beli tanah, kalau sudah terkumpul lagi, saya belikan bahan bangunan, kalau sudah terkumpul lagi, saya bayar tukang untuk membangunkan masjid tersebut.”

Saya tertonjok, “Apa yang sudah saya infaqkan selama ini?”
Dulu, saya selalu berharap buku tabungan saya boleh saya penuhi dengan wang untuk diri saya, isteri saya, anak-anak saya. Rumah saya, saya bangun dan terus bangun, saya belikan mobil sebanyak-banyaknya untuk memenuhi garasi rumah saya, saya belikan emas, kontrakan, tanah, untuk pelaburan, agar anak cucu saya kelak tak hidup susah.
Saya tak berfikir, bahawa ada hak orang lain di dalam harta saya. Saya pun tak berfikir, kelak ketika saya tiada, itu akan menjadi rebutan anak cucu saya. Yang saya bawa apa? Dan saya meninggalkan anak cucu saya suatu perkara yang menyebabkan banyaknya manusia berada di neraka juga.

Benarlah apa yang Nabi Muhammad shallaallahu alaihi wasallam sabdakan, bahawa dunia ini tak lebih baik dari bangkai anak kambing. Dan setiap yang menginginkannya, akan selalu merasa haus dan haus. Hanya segelintir orang yang mampu memaknai hakikat ia hidup.
Saya iri dengan dia.

Coretan Sahabat FB

Tiada ulasan:

Catat Ulasan