Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Sabtu, 22 Februari 2020

V 6 : TANDA ORANG SOLEH


Syaqiq Ibnu Ibrahim ditanya, “Bagaimana dapat mengetahui sayakah orang soleh tersebut. Apakah disebabkan orang-orang berkata, ‘Saya orang soleh?”
Syaqiq Ibnu Ibrahim menjawab, “Tunjukkan rahsiamu pada orang soleh bila mereka reda kamu termasuk golongan mereka.” Tawarkan dunia pada nuranimu. Jika kau menolaknya, itulah salah satu tanda.
Hadapkanlah maut pada dirimu. Apabila kau berani menerima, maka kaulah orang soleh itu.
Bila ketiganya ada pada dirimu mintalah pada Tuhan selalu jauhkanlah riak dari amalmu supaya tak dirosak dan lebur jadi debu.”

Orang yang soleh tersebut bukanlah orang yang hanya sekadar dikatakan soleh oleh orang lain. Apalagi belum tentu seseorang yang bernama soleh. Kesolehannya seseorang adalah disamping terlihat dari amal perbuatannya, juga harus dapat memenuhi kriteria yang diajukan sebagaimana oleh Syaqiq Ibnu Ibrahim di bawah ini.
Apabila di antara mereka/ orang yang soleh, kita membuka rahsia hidup yang selama ini kita jalani, apa-pun bentuknya, apabila mereka reda maka kita termasuk di antara golongan mereka. Ini ertinya perbuatan kita sama halnya atau tidak jauh berbeza dengan perilaku mereka.
Apabila terdapat kemaksiatan yang masih kita lakukan, sementara mereka tersebut tidak pernah melakukannya, jelas mereka tidak akan reda. Mereka akan menyingkirkan kita dari komunitinya. Misalnya pada suatu jamaah zikir kita bercerita kepada jamaah zikir tersebut perihal hal buruk kita, yakni bahawasanya kalau tiap malam kita sering pergi ke nite club. Pastinya jamaah zikir tersebut  akan berusaha mengambil jarak dengan kita. Akan tetapi apabila kita menceritakan kebiasaan baik, kita melakukan puasa Isnin Khamis atau kita mengelola TPA (Taman Pengajian Al Quran) dan lain sebagainya sebagainya, maka kita akan dianggap kelompoknya.
Apabil datang kepada kita seseorang untuk menawarkan sesuatu pekerjaan, dengan fasiliti dan gaji yang jauh lebih baik, tapi pekerjaannya amat menyita waktu dan berhubungan dengan hal-hal yang sifatnya subahah. Apakah kita akan menerima pekerjaan tersebut? Sedangkan pada saat ini kita bekerja di sebuah perusahaan di mana gaji dan tunjangannya tersebut sebetulnya sudah sangat cukup. Lalu kita masih punya waktu untuk ketemu dengan anak dan isteri. Juga masih ada waktu luang untuk dakwah di perusahaan saat ini kerana ada Kerohanian Islam (Rohis)nya.
Memang tawaran yang sangat duniawi tersebut memang sangatlah mengiurkan. Akan tetapi orang yang soleh akan mempertimbangkan apakah pekerjaan yang baru tersebut lebih mendekatkan atau justeru menjauhkan dirinya (sebagai seorang hamba) daripada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Sudah jelas apabila tawarannya seperti di atas, maka automatik nurani orang yang soleh tersebut akan mengatakan ‘”Tidak, Terima kasih.”
Ciri orang yang soleh adalah mereka tidak takut akan mati. Sebab mati bagi orang yang soleh adalah gerbang yang harus ia lalui untuk berjumpa dengan Sang kekasih sejati yakni ALLAH SUBHANAHU WA TAALA.
Seperti misal, Bagaimana mungkin kita bertemu dengan seorang gadis di dalam rumah tanpa kita mengetuk pintu, masuk, dan menemuinya. Kadangkala, kerana badan kita masih kotor dengan baju berpalit lumpur kita belum siap menemui seorang gadis pujaan tersebut kita membersihkan diri terlebih dulu agar pertemuan berlangsung demikian indah. Seperti Itulah halnya orang yang soleh. Ia akan mempersiapkan kesucian hatinya sehingga, Ia tidak saja tidak takut akan mati, tapi justeru siap Ia menyongsong kematian untuk berjumpa dengan yang Maha Indah.
Satu lagi syarat yang sebagaimana telah dikemukakan oleh Syaqiq Ibnu Ibrahim, iaitu janganlah riak. Apabila kita sudah berada dalam golongan orang yang soleh, kita sudah tidak tergiur dengan tawaran dunia yang menghambat dan menjauhkan kita dalam beribadah kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, juga tidak takut mati, jangan hal tersebut dipamerkan kepada orang lain. Cukup itu tulus ikhlas semata-mata untuk mendapatkan keredaan daripada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA semata.
Janganlah sampai hanya kerana kita ingin dianggap sebagai orang yang soleh kerana berkumpul dengan orang yang soleh, juga bukan kerana kita menolak tawaran sehingga datanglah pujian, terlebih ingin dipuji bahawa kita siap mati. Untuk itulah saudaraku yang kami cintai, marilah mulai dari sekarang kita perbaiki diri ini dengan selalu menegakkan ibadah kita dan selalu berdoa kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA agar kita beserta keluarga kita dijauhkan dari dari penyakit riak.
Semoga ALLAH SUBHANAHU WA TAALA selalu menjadikan kita golongan Hamba yang soleh dan selalu dalam keredaanNya. Aamiin.

Oleh : Ning Silviana Sholeha
Redaktur : Aminatul Jannah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan