Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Sabtu, 22 Februari 2020

V 8 : ZIKIR, SENJATA AMPUH MELAWAN SYAITAN


Syaitan akan terus menerus menggoda kita, di mana pun dan dalam kondisi apa pun. Oleh sebab itu, kita harus terus berzikir agar diselamatkan dari godaan syaitan. ALLAH SUBHANAHU WA TAALA berfirman dalam Al Quran:
الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِهِمْ

“(iaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring…”

Syaitan berupaya membuat kita lupa kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Dengan kelupaan, kita akan melakukan kealpaan, kekhilafan, kemaksiatan, dan kezaliman. dalam Al Quran di terangkan:
اسْتَحْوَذَ عَلَيْهِمُ الشَّيْطَانُ فَأَنْسَاهُمْ ذِكْرَ اللَّهِ ۚ أُولَٰئِكَ حِزْبُ الشَّيْطَانِ ۚ أَلَا إِنَّ حِزْبَ الشَّيْطَانِ هُمُ الْخَاسِرُونَ

“Syaitan berusaha membuat mereka lupa berzikir kepada Allah. Mereka itulah kelompok syaitan. Ingatlah sesungguhnya kelompok syaitan (golongan yang) merugi.” 
(Al-Mujadalah[58]: 19)

Dengan segala kekuatannya, syaitan berupaya membuat manusia lupa kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, apa pun yang ada pada fikiran kita akan dijadikan oleh syaitan sebagai penggoda. Kekayaan, kekuasaan, populariti, ilmu, gengsi, kecantikan, dan keluarga. Semuanya akan dijadikan senjata oleh syaitan, agar kita lupa kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Dengan semua kenikmatan yang ALLAH SUBHANAHU WA TAALA berikan kepada kita, syaitan berusaha membuat agar kita lupa bahawa semua nikmat itu berasal dari ALLAH SUBHANAHU WA TAALA.
Berbagai macam cara akan dilakukan untuk membuat kita lupa kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Orang yang lupa berzikir kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, maka ALLAH SUBHANAHU WA TAALA jadikan syaitan sebagai sahabat di dalam hidupnya.

Rasulullah SAW bersabda :

“Syaitan menempatkan belalainya atau muncungnya kepada setiap hati Bani Adam, tatkala hati Bani Adam itu ingat Allah, maka ia tarik belalainya atau muncungnya dari Bani Adam itu, tapi tatkala hati Bani Adam itu lupa kepada Allah, maka ia ikatkan belalainya, ia dekatkan muncungnya kepada hati Bani Adam itu, lalu ia alirkan bisikkan-bisikkan, kemungkaran, kesesatan, kemaksiatan dan kezaliman.” 
(H.R. Abu Ya’la dari Anas bin Malik)

Hamba yang selalu berzikir kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA akan selalu taat akan perintahNya. Sebaliknya, orang yang lalai dan lupa berzikir kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA akan melakukan berbagai kemaksiatan. Syaitan membuat kita lupa kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Oleh kerana itu, teruslah berzikir kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA agar selamat dari godaan syaitan yang terkutuk.
  
Sumber : Tausiyah Ustad Arifin Ilham (KH. M. Arifin Ilham)
Oleh : Ning Silviana Sholeha
Redaktur : Aminatul Jannah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan