Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Sabtu, 25 Mei 2013

Bab 149 Bolehnya Seseorang Yang Sakit Mengatakan: "Saya Sakit" Atau "Sangat Sakit" Atau "Panas" Atau "Aduh Kepalaku" Dan Lain Sebagainya Dan Uraian Bahawasanya Tidak Ada Kemakruhan Mengatakan Sedemikian Tadi, Asaikan Tidak Kerana Timbulnya Kemarahan Dan Menunjukkan Kegelisahan Sebab Sakitnya Tadi.




911. Daripada Ibnu Mas'ud r.a., katanya:

Yang Bermaksud : "Saya masuk ke tempat Nabi s.a.w. dan beliau di kala itu menderita penyakit panas, lalu saya memegangnya, kemudian saya berkata: "Sesungguhnya Tuan ini benar-benar sakit panas yang sangat." Lalu beliau s.a.w. bersabda; "Benar, sesungguhnya penyakit panas saya ini adalah seperti panasnya dua orang di antara engkau semua yang dijadikan satu."
(Muttafaq 'alaih)

912. Daripada Sa'ad bin Abu Waqqash r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. datang ke tempatku untuk meninjau sewaktu saya menderita sesuatu penyakit yang teruk. Kemudian saya berkata:

Yang Bermaksud : "Telah sampai padaku penyakit sebagaimana yang Tuan maklumi ini, sedang saya adalah seorang yang berharta dan tidak ada yang akan mewarisi harta itu melainkan anak saya perempuan," selanjutnya disebutkanlah Hadis ini sampai selengkapnya.
(Muttafaq 'alaih)

913. Daripada Alqasim bin Muhammad, katanya: "Aisyah radhiallahu 'anha berkata:

Yang Bermaksud : "Aduh kepalaku." Kemudian Nabi s.a.w. bersabda; "Bahkan sayalah yang lebih sangat sakitnya. Aduh kepalaku," selanjutnya disebutkanlah Hadis ini sampai selengkapnya.
(Riwayat Bukhari)



Tiada ulasan:

Catat Ulasan