RAMADAN al-Mubarak menggamit lagi.
Bulan yang penuh dengan keberkatan, kelebihan, keampunan dan juga
keistimewaannya amatlah patut dan munasabah untuk kita memahami dan mengetahui
berkenaan kelebihan puasa dan orang yang berpuasa di bulan Ramadan.
Puasa pada bahasa iaitu menahan dan
pada istilahnya pula menahan daripada makan, minum dan jimak daripada subuh
hingga ke maghrib beserta dengan niat. (Qamus Al-Fiqhi oleh Sa’di Abu Jaib Hal
218).
Dalam Feqh Manhajji menyebut puasa
dari segi syarak pula ialah menahan diri daripada sebarang perkara yang membatalkannya,
bermula dari terbit fajar sehingga matahari terbenam dengan niat puasa.
Walaupun begitu terdapat banyak lagi
definasi berkenaan dengan puasa berdasarkan kepada pendapat fuqaha dalam semua
mazhab. Tetapi pengertian yang mereka kemukakan adalah hampir sama.
Puasa Ramadan mula difardukan pada
bulan Syaaban pada tahun kedua Hijrah. Sebelum itu, amalan puasa telah biasa
dilakukan biasa di kalangan umat terdahulu dan ahli kitab yang sezaman dengan
Nabi Muhammad s.a.w.
Akan tetapi kewajipan puasa pada bulan
Ramadan belum disyariatkan lagi ketika itu. Persamaan antara mereka dengan umat
terdahulu adalah dari segi pensyariataan puasa itu sahaja. Kemudian umat Nabi
Muhammad secara khusus difardukan puasa pada bulan Ramadan.
Ia merupakan satu rukun daripada Islam
yang lima dan diketahui oleh umum. Oleh itu sesiapa yang mengingkari
kewajipannya ia boleh menjadi kafir dan hendaklah disuruh bertaubat sebagaimana
orang murtad. Jika terus ingkar dan enggan bertaubat dia hendaklah dijatuhi
hukuman sebagai orang yang murtad.
Hal yang demikian sekiranya dia bukan
baru memeluk agama Islam dan tidak tinggal berjauhan daripada ulama. Mereka
yang tidak berpuasa tanpa mengingkari wajibnya ibadat tersebut dia hanya jadi
fasik. Pemerintah wajib memenjarakannya dan menghalangnya daripada makan dan
minum pada waktu siang supaya ia berpuasa sekali pun zahirnya sahaja mengikut
apa yang dinyatakan di dalam kitab al-Feqh al-Manhaji.
Berkenaan dengan rukun puasa pula
iaitu menahan daripada dua syahwat, perut dan faraj. Atau menahan daripada
segala perkara yang membatalkan puasa. Malikiyah dan Syafiiyah menambah dengan
satu rukun yang lain iaitu niat pada waktu malam. (Al-Fiqhu Al-Islami Wa
Adillatuhu 3/1616).
Seterusnya dibincangkan fadilat dan
kelebihan puasa dan orang yang berpuasa:
*Imam Ahmad dan Muhammad bin Nasar al-
Baihaqi meriwayatkan daripada Abi Hurairah sabda Nabi s.a.w, “Dikurniakan
kepada umatku pada bulan Ramadan lima kelebihan yang tidak dikurniakan
mana-mana umat sebelum mereka : bau mulut orang yang berpuasa lebih harum di
sisi Allah dari bau kasturi, malaikat mengampunkan mereka sehingga berbuka,
Allah hiasi setiap hari syurganya, kemudian berfirman hampir-hampirlah hambaku
yang soleh yang merasai kesukaran tetapi terus menuju kepadamu, diikat padanya
syaitan dan diampun bagi mereka pada akhir malam”.
*Imam Bukhari, Muslim dan Ahmad
meriwayatkan hadis daripada Sahal bin Sa’d. Sabda Rasulullah s.a.w:
“Sesunggunya dalam syurga terdapat satu pintu yang dikenali dengan ar-Raiyyan
di mana yang berhak memasukinya hanya orang yang berpuasa. Apabila selesai
masuk nescaya ditutupnya”.
*Mengikut riwayat an-Nasai sama
seperti di atas kecuali ditambah sabda Nabi: Sesiapa yang masuk di dalamnya
nescaya dapat meminum siapa yang minum nescaya tidak dahaga selama-lamanya.
*Mengikut riwayat Imam Ahmad dan
an-Nasai daripada Abi Hurairah r.a sabda Rasulullah s.a.w: “Puasa merupakan
perisai”. Dan daripada Usman bin Abi al-As,
“Puasa merupakan perisai daripada
neraka seperti perisai seseorang daripada kamu pada masa peperangan selama mana
ia tidak mengoyaknya dengan berdusta atau mengumpat”.
*Al-Baihaqi meriwayatkan daripada
Usman bin Abi al-As, puasa merupakan perisai daripada azab Allah.
*Imam Ahmad, Muslim dan an-Nasai
meriwayatkan daripada Abi Hurairah dan Abi Sa’id Sesungguhnya Allah berfirman:
Sesungguhnya puasa bagiku dan Aku yang membalasnya dan sesungguhnya bagi orang
berpuasa akan mendapat dua kegembiraan apabila ia berbuka nescaya bergembira
dan apabila bertemu Allah nescaya ia gembira. Demi jiwa Muhammad ditangan-Nya
bau mulut orang yang berpuasa lebih harum di sisi Allah daripada bau kasturi.
*Ibn Majah dan al-Hakim meriwayatkan
daripada Ibn Umar bahawa Nabi s.a.w bersabda: “Sesungguhnya orang yang berpuasa
ketika berbuka mempunyai doa yang tidak ditolak”.
*Al-Dailami meriwayatkan daripada Ibn
Umar katanya: “Diam orang puasa merupakan tasbih, tidurnya adalah ibadat,
doanya mustajab dan amalannya digandakan”.
*Ibn Majah meriwayatkan daripada Ibn
Jabir, Ahmad, at-Tabarani dan al- Baihaqi daripada Abi Umamah bahawa Nabi
bersabda: “Sesungguhnya bagi Allah ketika berbuka puasa mempunyai mereka yang
dibebaskan daripada neraka yang demikian itu pada setiap malam”.
*Al-Baihaqi meriwayatkan daripada Abi
Hurairah bahawa Nabi s.a.w bersabda: “Puasa merupakan separuh kesabaran dan
atas tiap sesuatu mempunyai zakat dan zakat bagi tubuh badan adalah puasa”.
*Imam Ahmad, al-Tirmidzi dan
al-Baihaqi meriwayatkan daripada Ummi Imarah: “Sesungguhnya orang yang berpuasa
apabila makan sentiasalah malaikat berselawat ke atasnya sehingga selesai
makanannya”.
Sebenarnya banyak lagi kelebihan puasa
dan Ramadan seperti mendapat syafaat dan dijauhkan daripada neraka. Justeru
marilah sama-sama kita mengambil kesempatan dengan kunjungan Ramadan al-Mubarak
dengan berpuasa dan beramal.
SUNTINGAN DARI GURUKU
Selamat berpuasa dan
semoga diterima Allah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan