Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Jumaat, 30 Disember 2016

R 138 PERKARA-PERKARA SUNAT DALAM SOLAT

Cuba perhatikan apakah rahsia-rahsia perbuatan kita.
Kita ada isteri dan anak, kita biar dia jadi tua dan besar tak buat apa-apa. Kita tak ajar dan didik mereka pastinya sukar nak jadikan mereka soleh solehah.

‎Begitulah solat kita yang telah kita lakukan puluhan tahun ada yang dah solat 30, 40, 50. 60 bahkan ada yang dah 70 tahun. Tetapi bagaimana kualiti solat kita? Sejauh mana kesempurnaannya?
Jalan nak cepat berhubung dengan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA melalui solat. Kita kena perhatikan solat kita.
Ramai ulama menulis kitab dalam Mazhab Syafie berkaitan ketelitian ibadah solat.
‎Perkara yang disunatkan dalam solat merupakan satu cabang penting dalam bab solat.

1. Sunat kita masuk solat dengan semangat/himmah. Solat akan merehatkan penat dan keletihan kita.
RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM  suruh Bilal rehatkan kami ya Bilal... iaitu untuk mengerjakan solat.
‎Supaya kita menyalahi apa yang ALLAH SUBHANAHU WA TAALA perintah.

"Orang munafik tidak bersolat melainkan dengan bermalas-malas."
‎Solatlah seolah-olah kita akan mati esok.
‎Makruh bila kita rasa malas ketika nak solat.
‎Adakah kita rasa bila habis solat kita rasa nak solat lagi atau bila imam baca lambat bagaimana perasaan kita. Jika kita rasa nak cepat habis sahaja dalam solat kita belum dapat kemanisan solat lagi.
‎Menurut Sheikh Daud Fatani berkata bila kita solat ... kita serah segala urusan kita kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA barulah kita akan rasa khusyuk.
Tetapi ramai kita tidak yakin dan masih bawa urusan dunia kita dalam solat hingga menjejaskan khusyuknya solat.
‎Rukuk ‘sebagai tanda khudhu' tunduk patuh tubuh badan dan hati kita kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA.
‎Duduk kita dalam solat sebagai menzahirkan rindu kita kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Kita baca Rabbighfirli warhamni wajburni warfa'ni warzukni.....kata ulama siapa yang menghayati bacaan ini semasa membacanya ALLAH SUBHANAHU WA TAALA benarkannya masuk melalui mana-mana 8 pintu syurga.
‎Dalam solat rukun yang paling banyak ialah sujud. Jika dihayati sungguh-sungguh bacaan dalam sujud itu Maha suci ALLAH Tuhan yang maha tinggi dan segala puji bagiMu (Subhana Rabbiyal A'la wabihamdhih)sepatutnya selepas solat kita akan rasa rendah di sisi ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dan hidup dengan tawadhu'. Kita jadi besar diri dan tidak rasa kehebatan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA sebab tidak rasa apa-apa bila sujud dalam solat yang sudah bertahun-tahun kita lakukan. Tahu-tahu imam dah beri salam.
‎Sunat solat dari segi syariatnya dalam keadaan khusyuk. Tetapi dari segi hakikat sepatutnya wajib kita khusyuk sedar dan menghadirkan diri semasa solat menyembah ALLAH SUBHANAHU WA TAALA.
Berapa ramai orang yang solat tetapi tak dapat apa-apa.
‎Tidak dihitung solat itu kecuali pada apa yang dia sedar dalam solatnya. Sebab itu penting kita tahu makna bacaan dalam solat kita.

Peringkat Khusyuk

1. Khusyuk yang sangat dituntut memahami makna semua bacaan dalam solat.

2. Kita sedar kita sedang bersolat.

3. Sekurang-kurangnya kita sedar sebahagian kecil dari solat kita contohnya kita sedar makna ketika baca syahadah atau sebahagian dari mana-mana bahagian solatnya.
Cara Khusuk ialah dengan menghadirkan diri seolah-olah kita di hadapan raja. Penuh sopan santun. Itulah yang selayaknya kita berakhlak di hadapan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Jangan cincai atau ambil ringan sahaja.
‎Kata Ulama untuk dapat khusyuk kita perlu:

1. Memusatkan tumpuan hati kita semata-mata kerana ALLAH SUBHANAHU WA TAALA.

2. Memanjangkan rukuk dan sujud ..... jika solat sendiri sunat baca 11 kali.

3. Mentadabbur maknanya bacaan dalam solat kita. Kita solat berpuluh tahun tapi tak rasa seronok macam kita main dengan hp kita.

4. Memahami makna zikir. Tiada urusan yang lebih besar dari urusan kita dengan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA.

- Menurut Sheikh Zam Zam kita solat sama saja. Masa kita solat kita akan ingat anak isteri dan dunia sebab ayat yang dibaca cerita tentang haid. Pastinya ia akan mengingatkan kita kepada perempuan yang datang haid yang mungkin ia adalah anak atau isteri kita. Kita baca ayat" adakah kamu tidak melihat unta dicipta "- gambaran ayat ini mengingatkan kita akan kebesaran ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dengan penciptaan unta.... itulah khusyuk.
- ‎Bila imam atau kita baca ayat azab kita sepatutnya berlindung dengan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dari ancaman ayat itu. Begitu juga bila imam baca ayat nikmat kita patut menggambarkan perasaan gembira kita dalam solat itu. Penghayatan inilah yang menjadikan manisnya solat kita seterusnya merasai khusyuknya solat.

5. Sunat kita terus menerus mahallil melihat tempat sujud. Makruh solat dalam keadaan melihat perkara yang menghalang kita dari khusyuk. Kita lihat dan baca jenama kain atau tulisan jamaah depan kita. Gajah Duduk, Atlas, hard rock cafelah dan sebagainya. Sebaiknya janganlah tunjukkan jenama kain atau baju yang ada tulisan semasa kita solat. Secara tidak sedar kita telah mengganggu khusyuk jamaah yang bersolat di belakang kita.
‎Nak dapat khusyuk lagi solatlah di depan kaabah, dalam suasana yang agak gelap sedikit dan solat jenazah.
‎Kaedah pemilihan Imam solat fardhu aulanya ialah Imam hendaklah faqih. Syarat qari adalah syarat berikut.
Solat jenazah afdhal imam yang tua. Dengar suara nazak imam sudah cukup menginsafkan jemaah di belakang untuk mengingatkan kematian.

6. Sunat melihat jari telunjuk ketika membaca syahadah dalam bacaan tahyat.
‎Gerak-gerak jari ketika ini dengan tiada tujuan boleh membatalkan solat.

7. Sunat berzikir lepas solat sekadar tidak mengganggu orang yang sedang solat. Boleh baca kuat jika doanya menuntut makmum mengaminkan doa Imam.

- Sunat memulakan doa dengn ucapan alhamdulillah memuji ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Kemudian selawat. Menutupnya dengan selawat juga dan ucapan alhamdhulillah.
- ‎Sunnah Nabi akan baca Innalhamdhulillah.. bila mulakan ucapan.

- Bila malaikat amin sama dengan amin kita, akan dimakbulkan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA doa-doa kita.

- Sunat kita baca amin setiap ayat doa yang dibacakan imam dan sunat juga angkat tangan.

Sunat imam selepas solat menjadikan bahu kanannya mengadap makmum dan bahu kirinya mengadap qiblat.

Selepas solat imam duduk tahyat baca istighfar, baca Allahumma ajirna minannar. "Ya ALLAH jauhkan aku dari api neraka". Neraka akan jawab "Allahumma ajirhu minannar- "Ya ALLAH jauhkan dia dari neraka". Bacalah 3/7 kali selepas solat subuh dan maghrib.

17 rakaat kita solat setiap hari umpama 17 jam bekerja setiap hari.

Doa mulakan dengan puji ALLAH SUBHANAHU WA TAALA. Sesungguhnya zat ALLAH SUBHANAHU WA TAALA itu hidup. ALLAH SUBHANAHU WA TAALA malu orang yang doa mengangkat tangan dan mendongakkan kepala ke langit.

Nabi bila angkat tangan nabi tak akan alihkan ke bawah sehingga ia menyapu ke muka. Nabi angkat tangan hingga ke pundak/bahu.

Nabi dalam doa minta hujan nabi akan angkat tangan lebih tinggi hingga nampak cahaya putih di ketiak nabi.

Berdoalah dalam keadaan berwudhuk.

Sunat makmum menunggu imam habis baca doa baru bangun.

Sunat ada sutrah penghalang diha dapan kita ketika solat. Jangan jadikan kitab al Quran dan buku kita sebagai sutrah.

Saf pertama yang dekat dengan imam lebih baik dari saf yang lain. Ganjaran berada di saf lain masih 27 tetapi qualitinya tak sama macam 27 ganjaran berada di saf hadapan.

Diharamkan dengan sengaja melalui antara orang dengan sutrahnya. Makruh solat di tempat laluan orang masuk masjid. contohnya solat di pintu masuk masjid.

Solatlah mendepani dinding atau tiang.

Siapa yang tahu besarnya dosanya orang lalu di depan orang yang sedang solat lebih baik dia menunggu 40 tahun untuk lalu.

Orang yang muqarrobin dekat dengan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dia sangat suka lakukan perkara yang sunat.

Orang yang dah batal solat wajib keluar dari jamaah dengan tutup hidung. Keluar dengan cara mengiring dan cari tempat keluar yang paling dekat. Jemaah di belakang perlu beri laluan untuk memudahkannya ambil wudhuk dan solat semula.

Batas dikira solat jumaat ialah bila dapat rukuk bersama imam dlm rakaat kedua. Jika tidak dapat rukuk bersama imam maka dia kena solat zohor.
#Mazhab Syafie sunat melihat mazhaf ketika solat walaupun kita hafal Quran..
Wallahu'alam moga ada manafaatnya. Was salam, Sekian. Terima kasih..

CNP Posting by Rahman Hadzari.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan