Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Sabtu, 14 Mac 2020

V 31 : DOA PARA MALAIKAT BAGI ORANG YANG MENDOAKAN SAUDARANYA

Di antara orang-orang yang berbahagia dengan selawat para Malaikat adalah orang yang didoakan oleh saudaranya dari kejauhan, begitu pula orang yang mendoakannya. Di antara dalil yang menunjukkan hal tersebut adalah:

Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam pernah bersabda,

“Sesungguhnya doa seorang muslim kepada saudaranya di saat saudaranya tidak mengetahuinya adalah doa yang mustajab (terkabulkan). Di sisi orang yang akan mendoakan saudaranya ini ada malaikat yang bertugas mengaminkan doanya. Tatkala dia mendoakan saudaranya dengan kebaikan, malaikat tersebut akan berkata: Aamiin. Engkau akan mendapatkan semisal dengan saudaramu tadi.”
(HR.Muslim)

Di dalam Syarh Shahiih Muslim ada sebuah komentar untuk hadits ini, penulis berkata:

“Dalam hadits ini ada sebuah keutamaan doa bagi saudaranya tanpa sepengetahuan orang yang didoakannya. Seandainya seseorang berdoa untuk satu kelompok umat Islam, maka ia akan mendapatkan pahala yang telah ditetapkan, dan seandainya ia berdoa untuk seluruh kaum muslimin, maka yang aku fahami, ia pun mendapatkan pahala yang telah ditentukan.”
(Syarh an-Nawawi XVII/49)

Orang-orang yang gigih dalam mendapatkan selawat para Malaikat, mereka semua bersemangat dalam mendoakan saudara-saudara mereka sesama muslim tanpa sepengetahuan saudara yang didoakannya itu dan hal ini sentiasa ada.

Mari Sertakan Saudara Seiman kita dalam doa-doa kita
Mintakan kepada ALLAH SUBHANAHU WA TA’ALA pertolongan, kesabaran, keselamatan, kekuatan, kecukupan, dan ampunan untuk saudara-saudara seiman kita khususnya di Palestin, Syria, Uighur, Mesir, Afghanistan, Yaman, Rohingya, Afrika, India semoga ALLAH SUBHANAHU WA TA’ALA sentiasa melindungi dan menjaga iman mereka dalam menghadapi setiap ujian berat yang sedang mereka jalani dan kita tidak dilalaikan untuk sentiasa ingat dan bersyukur atas nikmat yang ALLAH SUBHANAHU WA TA’ALA berikan.
Sehebat apapun makar tipudaya mereka tidak akan mampu menghilangkan Islam di Uighur.
Islam akan terus ada di Uighur dengan izin ALLAH.
"HASBUNALLAHU WANI'MAL WAKIL."




Tiada ulasan:

Catat Ulasan