BERCAKAP
PERKARA SIA-SIA
Ketahuilah
bahawa modal seseorang hamba itu ialah waktunya. Selagi ia menghabiskan
waktunya pada perkara-perkara yang tidak mendatangkan faedah atau menguntungkan
pahala di akhirat, maka orang itu telah mensia-siakan modal pemberian Allah
SWT.
Dalam hal
ini Rasulullah s.a.w. telah bersabda:
“Antara
kebaikkan Islam seseorang, ialah meninggalkan apa yang tiada berkaitan dengan
dirinya.”
Sebabnya
berlaku yang demikian ialah keinginan seseorang untuk mengambil tahu terhadap
sesuatu yang tidak perlu ia tahu, ataupun menghabiskan masa dengan menceritakan
hal-ehwal yang tidak ada faedah baginya. Ubat dan penawar bagi penyakit ini,
ialah bahawa seseorang itu hendaklah mengetahui setiap nafas yang
dihembuskannya itu ialah modalnya, manakala lidahnya adalah jaringan, yang mana
dengannya ia akan memburu segala kebaikan yang berbagai-bagai. Oleh itu
hendaklah ia faham benar, bahawa mencuaikan lidah itu atau mensia-siakannya,
merupakan suatu kerugian yang amat besar.
Mengambil
tahu tepi kain orang lain
Mengambil
tahu tentang hal orang lain merupakan perkara yang tercela juga, iaitu
mencampuri urusan orang lain yang tiada kena-mengena dengan diri kita, ataupun
jika perkara itu memang ada berkaitan dengan diri kita, tetapi kita telah
berlebih-lebihan bercakap dari kadar yang perlu. Perkara yang mengenai diri
kita itu dapat dibicarakan dengan kata-kata yang ringkas dan dapat juga
dihuraikan terlalu panjang atau berulang-ulang. Maka kalau boleh, dapat
dihuraikan dengan satu perkataan sahaja, jika ditambah menjadi dua perkataan,
maka perkataan yang kedua itu adalah fudhul, yakni berlebih-lebihan
dari kadar yang perlu dan ini ini juga adalah tercela sebagaimana yang telah
diterangkan di atas, meskipun ia bukanlah dosa atau bahaya.
Ketahuilah
bahawa fudhul atau kata-kata yang berlebihan-lebihan itu
tidak ada batasan yang tertentu, tetapi yang penting untuk kita mengetahui
ialah apa yang tertera di dalam kitab Allah Taala dalam firmanNya:
“Tidak ada gunanya pada kebanyakkan dari bisikan-bisikan mereka, melainkan
sesiapa yang menyuruh memberi sedekah atau berbuat baik ataupun mengadakan
perdamaian antara bangsa manusia.”
(an-Nisa’:
114)
Bersabda
Rasulullah s.a.w.:
“Berbahagialah sesiapa yang menahan fudhul (berlebih-lebihan) dari
lidahnya dan membelanjakan kelebihan dari hartanya.”
Cuba anda
perhatikan bagaimana manusia menterbalikkan perkara ini. Mereka lebih suka
menahan kelebihan harta kekayaan mereka dan melepaskan secara
sewenang-wenangnya kata yang berlebihan-lebihan dari lisannya.
Berkata
Atha’: Orang-orang yang mulia sebelum kamu sangat membenci berlebihan-lebihan
dalam tutur kata. Mereka menganggap semua kata-kata itu adalah fudhul, selain
kata-kata dari kitab Allah, sunnah Rasulullah, ataupun suruhan berbuat
kebajikan, cegahan dari berbuat kemungkaran, ataupun berkata sesuatu yang perlu
dalam kehidupanmu yang tidak boleh tidak mesti kamu lakukan. Apakah kamu mahu
mengingkari adanya Malaikat penjaga Kiraman Katibin (Malaikat-malaikat yang
mulia sebagai pencatat). Berada di kanan dan di kiri. Apa yang disebutkan dari
kata-kata melainkan ada di sisinya Raqib dan Atid. Tidakkah seseorang kamu
merasa malu bila diserahkan buku catatannya kelak, telah terpenuhi di dalamnya
bahawa segala perbuatannya di siang hari kebanyakkannya bukan daripada
urusan-urusan agamanya ataupun dunianya.
Berkata
Ibnul Umar:
Perkara
yang paling patut disucikan oleh seseorang ialah lidahnya.
Dalam
sebuah atsar pula:
Tiada
seseorangpun yang diberikan sesuatu yang paling keji daripada sifat
berlebihan-lebihan dari lidahnya.
Melibatkan
diri dalam kebatilan
Iaitu
berbual-bual dalam hal-hal yang berkaitan dengan maksiat, seperti menceritakan
hal dan keadaan kaum wanita, menceritakan tentang parti minuman arak, duduk
bersama orang-orang yang fasik, menceritakan tentang kebanggan
orang-orang yang takbur dan rancangan-rancangan mereka yang terkeji dan tingkah
laku mereka yang buruk. Semua ini tidak patut dilibatkan diri di dalamnya.
Kebanyakkan
orang memang suka bersenang-senang mendengar cerita-cerita dan
perbualan-perbualan kosong. Ini tidak mengapa selagi perbualan mereka tiada
lebih dari bergurau senda sahaja, tidak mencampuri hal-ehwal orang lain,
ataupun mendalami dalam perkara-perkara kebatilan.
Perkara-perkara
kebatilan itu pula sangat banyak, sehingga tidak dapat dihitung. Sebab itu
tidak ada seorangpun yang boleh terlepas daripadanya, kecuali jika ia hanya
memadai dengan melakukannya apa yang perlu sahaja dari urusan-urusan keagamaan
dan keduniaannya.
Dalam
sebuah Hadis. Rasulullah s.a.w. telah bersabda:
“Sebesar-besar dosa seseorang di Hari Kiamat ialah orang yang banyak
melibatkan diri dalam perkara-perkara kebatilan.”
Maksud
Hadis ini telah dikuatkan dengan ayat al-Quran dengan firman Allah Taala:
“Dan
kami bercakap-cakap kosong bersama dengan orang-orang yang bercakap
kosong.”
(al-Muddatstsir:
45)
FirmanNya
lagi:
“Jangan kamu semua duduk bersama-sama mereka, sehingga mereka mula
dengan perbicaraan yang lain, kalau tidak tentulah kamu semua sama dengan
mereka.”
(an-Nisa’:
140)
Sabda
Rasul Junjungan lagi:
“Seseorang itu akan bercakap-cakap dengan kata-kata yang diredhai oleh
Allah, dia tiada menyangka bahawa kata-kata itu akan menyampaikannya ke suatu
tingkat yang tertentu, maka dicatatkan oleh Allah kata-kata itu mendapat
keredhaanNya hingga ke Hari Kiamat. Dan seorang lain akan bercakap-cakap
dengan kata-kata yang dimurkai oleh Allah, dia tiada menyangka bahawa kata-kata
itu akan menyampaikannya ke suatu tingkat yang tertentu, maka dicatatkan oleh
Allah dengan kata-kata itu kemurkaanNya ke atas orang itu hingga ke Hari
Kiamat.”
Berbantah-bantahan
dan bertengkar.
Perbuatan
dan kelakuan seperti ini adalah terlarang dalam agama.
Sabda
Rasulullah s.a.w.:
“Jangan banyak membantah saudaramu, jangan terlampau bersenda-gurau
dengannya dan jangan membuat janji kepadanya, lalu anda memungkirinya.”
Sabda
rasulullah saw :
“Tiada akan sesat sesuatu golongan manusia sesudah diberi Allah
kepadanya petunjuk, melainkan bila mereka selalu sahaja berbantah-bantahan.”
Sabda
rasulullah saw:
“Tidak akan sempurna hakikat keimanan seseorang, sehingga ia
meninggalkan sifat berbantah-bantahan, sekalipun perbantahan tentang
tentang kebenaran.”
Berkata
Bilal bin Saad:
Kiranya
anda melihat seorang yang pintar berbicara, suka membantah dan suka membanggakan
pendapatnya, maka ketahuilah bahawa ia termasuk dalam golongan yang telah
mendapat kerugian yang sempurna.
Berkata
Ibnul Alu Laila:
Saya
tidak akan membantah sahabatku, kecuali saya telah mendustakannya ataupun saya
yang telah menimbulkan punca kemarahan kepada orang lain.
Berita-berita
yang menunjukkan tercelanya sifat suka berbantah-bantahan dan pertengkaran
terlalu banyak, sehingga tidak dapat dikira banyaknya.
Sempadan
sifat suka berbantah-bantahan ialah menyanggah percakapan orang lain dengan
melahirkan kekurangan dalam percakapan mereka, sama ada berbentuk lafaz atau
makna ataupun dalam maksud percakapan. Cara meninggalkan sifat
berbantah-bantahan ialah dengan menjaga diri supaya tidak mengingkari orang
lain atau membantahnya. Setiap perbicaraan yang anda dengar sekiranya ia
memang dari pihak yang benar, maka hendaklah anda mempercayainya. Tetapi jika
ia dari pihak yang salah, ataupun dari pendusta, sedangkan ia tidak
bersangkut-paut dengan urusan agama, maka hendaklah anda mendiamkan diri.
Yang
perlu jika berlaku sesuatu perbahasan dalam masalah ilmiah lebih baik anda
mendiamkan diri sahaja, ataupun jika mahu menyoal, soallah sekadar mahu
mengambil tahu sahaja, bukan kerana sebab hendak mengingkari atau menyanggah.
Ataupun bertanya dengan nada yang lemah-lembut kerana ingin mengetahui
kedudukan perkara tersebut bukan dengan tujuan untuk menyangkal atau membantah.
Jika
pertanyaan dengan tujuan untuk mengalahkan hujah orang lain dan
mezahirkan kelemahannya, sehingga ia tidak sanggup menjawab, ataupun
untuk mengurangi kedudukannya dengan mendedahkan kecacatan dalam perbicaraannya
dan menisbahkan kepada kecuaian dan kejahilan dalam percakapannya, maka inilah
perbantahan dan pertengkaran yang dilarang oleh agama dan ianya pasti
tidak akan terlepas daripada dosa kecuali dengan cara berdiam diri
itu lebih baik.
Sebab
utama yang menjadikan seseorang itu bersikap seperti itu ialah kerana hendak
meninggikan diri dengan menunjukkan banyak ilmu atau kelebihannya, manakala ia
menyerang orang lain itu kerana hendak menunjukkan kekurangan dan kecetekan
pengetahuan orang yang diserangnya. Kedua-duanya adalah sifat yang
membinasakan.
Berbantah-bantahan
itu tentu sekali akan menyakiti hati orang lain dan menimbulkan kemarahannya
dan memaksa orang yang ditentang itu supaya kembali menyokong percakapannya,
semampu yang boleh, sama ada percakapan itu benar atau batil. Dia akan
mengurangi kedudukan orang yang sedang berbicara atau sedang menyampaikan
kuliah dengan apa cara sekalipun sehingga terjadilah suatu pertengkaran
antara dua orang yang berbantah-bantahan itu.
Sementara
ubat dan penawarnya ialah dengan mematahkan atau memadamkan perasaan membesar
diri, yang muncul dari sebab suka menunjukkan kelebihan diri sendiri. Dan juga
dengan menghapuskan sifat buas atau ganas yang ada pada dirinya sendiri,
kerana suka merendahkan peranan dan kedudukan orang lain.
Pertelingkahan
adalah di antara sifat-sifat yang terkeji dan dilarang oleh agama. Ia adalah
ekoran dari sebab pertengkaran dan berbantah-bantahan. Hakikat permusuhan itu
adalah disebabkan kerana terlampau banyak perbantahan dan mengadu pendapat,
untuk memperoleh harta benda dunia ataupun sesuatu hak yang tertentu.
Dalam
sebuah Hadis sabda Rasulullah s.a.w:
“Sesungguhnya
orang yang paling dibenci oleh Allah Taala, ialah orang yang paling degil dan
suka bertelingkah.”
Sifat
pertelingkahan itu tiada cela, melainkan kerana ingin menegakkan kebatilan,
ataupun untuk memenangkan sesuatu perkara tanpa pengetahuan yang cukup terlebih
dulu, seperti orang ingin mempertahankan sesuatu perkara sebelum faham
benar-benar, bahawa yang hak itu berada di pihak mana. Ataupun ia
mencampuradukkan pertelingkahannya dengan kata-kata yang menyakiti hati yang
tidak perlu ditonjolkan dalam membenarkan hujah-hujah atau mengajukan
kebenaran. Ataupun yang menariknya kepada pertelingkahan itu, semata-mata
kerana sengaja hendak menundukkan musuh dan mematahkan harapannya, sedangkan ia
sendiri memandang kecil terhadap kadar wang yang dipertelingkahkan itu.
Dalam
perkara yang dipertelingkahkan itu, ada orang yang memang dengan terang-terang
telah menyatakan hasratnya, bahwa maksudnya ialah tiada lain, kecuali untuk
menundukkan lawannya, atau mematahkan kehendak lawan itu. Kadang-kadang ia
berkata: Kalau saya menang dalam perkara ini dan mendapat wang tersebut,
barangkali saya akan buangkan wang itu ke dalam perigi buta saja, asalkan saya
puas hati. Nyatalah bahawa maksudnya tiada lain, melainkan untuk melahirkan
perasaan degil dan suka bertelingkah yang akan menimbulkan permusuhan sesudah
itu. Kelakuan ini amat dicela.
Adapun
orang yang teraniaya yang ingin mempertahankan hujahnya menerusi jalan syariat,
tanpa disertai sifat degil dan melampaui batas, ataupun tidak menambah
hujah-hujahnya dengan kata-kata yang tidak perlu dalam persoalannya dan tidak
pula bertujuan memaksa atau menyakiti lawannya, maka perbuatannya itu
diharuskan dan tidak haram. Tetapi yang sebaiknya hendaklah dijauhi, selagi ada
jalan lain yang boleh ditempuhnya, tanpa melakakukan salah satu dari
sifat-sifat tadi. Sebab menjaga lidah dengan hanya menyebutkan kata-kata yang
perlu saja dalam pertelingkahan sekadar sederhana adalah diterima keuzurannya.
Pertelingkahan itu akan menyempitkan dada dan menimbulkan perasaan marah.
Apabila perasaan marah telah menguasai jiwa akan terlupalah orang yang
bertelingkah itu akan dirinya dan yang tinggal hanya dendam khusumat dalam diri
masing-masing dari kedua-dua orang yang bertelingkah itu, sehingga tiap-tiap
seorang akan merasa senang jika mendengar keburukan lawannya, dan merasa
dukacita jika mendengar kebaikannya, dan masing-masingpun bebas memainkan
lidahnya untuk menjatuhkan kehormatan yang lain. Maka orang yang memulakan
permusuhan ini ialah orang yang menempa segala larangan-larangan ini.
Mula-mula
sekali hatinya akan terganggu sehingga dalam sembahyangnya sekalipun ia akan
diganggu oleh pemikiran mencari hujah-hujah untuk mengalahkan lawannya. Kalau
demikianlah halnya, maka sudah nyatalah bahawa perkara yang dipertelingkahkan
itu tidak lagi berdiri atas batas atau had yang wajib.
Ingatlah
bahawa permusuhan itu adalah punca dari segala kejahatan, begitu juga dengan
sikap suka berbantah-bantahan atau suka bertengkar-tengkaran. Oleh itu
janganlah hendaknya dibukakan pintu untuk perkara-perkara yang terlarang ini,
kecuali dalam keadaan yang amat dharurat sekali. Maka ketika itu hendaklah
dipelihara baik-baik lidah dan hati dari kata-kata ketelanjuran yang disebabkan
oleh permusuhan itu, dan memanglah hal serupa itu amat sukar dapat dilakukan.
Bahkan sekiranya boleh, biarlah sikap yang diambil dalam menghadapi permusuhan,
berbantah-bantahan atau bertengkar-tengkaran itu, ialah sifat lunak hati dan
manis tutur kata.
Allah
Taala telah berfirman:
“Berkatalah kepada manusia dengan kata-kata yang baik.”
(al-Baqarah:
83)
Ibnu
Abbas r.a. telah berkata: Jika seseorang makhluk Allah swt memberi
salam kepadamu, maka hendaklah engkau membalas salamnya, meskipun orang
itu seorang Majusi.
Berfirman
Allah s.w.t.:
“Apabila kamu sekalian diberikan penghormatan dengan sesuatu salam, maka
hendaklah kamu membalas salam itu dengan lebih baik daripadanya ataupun dengan
yang sepertinya.”
(an-Nisa‘:
86)
Berkata
Ibnu Abbas r.a. lagi: Andaikata yang berkata baik kepadaku itu Firaun
sekalipun, niscaya aku akan membalasnya.
Dalam
sebuah Hadis berbunyi: Kata-kata yang baik itu adalah sedekah.
Berkata
Saiyidina Umar Ibnul-Khattab r.a.: Kebajikan itu adalah seperkara yang paling
mudah sekali, iaitu dengan bermuka manis dan berkata lemah-lembut.
Berkata
setengah ahli pendita: Kata-kata yang lemah-lembut itu mencuci hasad dengki
yang berselaput di dalam anggota-anggota badan.
Berkata
yang lain pula: Semua ucapan yang tidak menyebabkan kemurkaan Tuhan, malah
boleh menjadikan temanmu redha kepadamu, maka hendaklah jangan lokek
mengucapkannya, moga-moga Allah swt akan membalasmu dengan pahala
orang-orang yang berbuat kebajikan.
Yang
dimaksudkan dengan percakapan yang indah-indah itu ialah bercakap fasih yang dibuat-buat dan memaksa diri
berkata-berkata dengan bersajak atau berfasih atau meniru
cara orang lain bercakap; semua ini termasuk memaksa diri dengan tercela dan terlarang dalam agama. Sepatutnya bila
seseorang itu berkata, cukuplah dengan menerangkan
maksud perkara yang dicakapkan itu. Yang dikatakan maksud dari percakapan ialan memahamkan tujuannya,
tidak lebih dari itu. Apabila ditambah lebih dari
itu, ataupun disampaikan segera berbunga-bunga yang tak perlu, maka itu termasuk perkara yang dicela. Dan tidak
terkira dalam perkara-perkara yang terlarang itu,
mengindahkan peringatan ataupun pidato di hadapan khalayak ramai, tetapi mestilah tanpa berlebih-lebihan atau
menggunakan kata-kata yang sukar difahami oleh mereka.
Adapun kata-kata yang sedap didengar itu akan meninggalkan kesan dan pengaruh
kepada pendengaran orang ramai.
Sifat-sifat
ini juga amat dilarang oleh agama, dan ia dikira antara sifat-sifat yang
tercela yang bersumber dari kejahatan dan kedurjanaan.
Rasulullah
s.a.w. telah bersabda:
“Waspadalah
kamu dari kata-kata yang kotor, kerana sesungguhnya Allah Taala tiada suka
kepada kata-kata yang kotor dan perilaku yang cabul.”
Rasulullah
s.a.w. pernah melarang para sahabatnya supaya jangan memaki kaum Musyrikin yang
terbunuh di dalam peperangan Badar, sabdanya: Janganlah kamu
memaki-maki mereka itu, yakni orang-orang Musyrikin yang terbunuh di dalam
peperangan Badar itu, sebab caci-makimu itu tidak akan memberikan apa-apa kesan
kepada mereka, malah sebaliknya kamu akan menyakiti hati orang-orang yang masih
hidup (dari keluarga si mati itu). Ketahuilah bahwasanya kata-kata yang kotor
itu adalah suatu kejahatan.
Sabdanya
lagi dalam sebuah Hadis:
“Bukanlah seorang Mukmin itu yang jadi pencaci, pelaknat, bukan yang
suka berkata kotor atau yang lidahnya suka menyebut kata-kata yang hina.”
Lagi
sabdanya:
“Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang yang bercakap kotor, berlaku
cabul, suka berteriak-teriak dalam pasar.”
Batasan
bercakap kotor itu, memadailah dengan membicarakan sesuatu perkara dengan
menggunakan ibarat-ibarat yang buruk yang tak senang didengar oleh telinga.
Hal-hal serupa ini sering berlaku sekitar membicarakan tentang
persoalan-persoalan seks dan liku-likunya. Ibarat-ibarat yang keji itu sering
menjadi permainan di mulut orang-orang yang memang buruk kelakuannya, yang
biasa diperbualkan antara sesama mereka. Manakala orang-orang yang baik
perilakunya sentiasa menjaga diri dari menyebut kata-kata yang kotor serupa
itu. Andaikata perlu disebutkan juga, maka mereka tidak pernah menyebutnya
secara terang-terangan, malah mereka menggunakan kata-kata sindiran atau
kata-kata semakna dengannya saja.
Berkata
Ibnu Abbas r.a.: Sesungguhnya Allah Taala itu Maha Hidup, Maha Mulia dan Maha
Pemaaf. Digunakan maksud persetubuhan itu dengan
perkataan bersentuh kulit.
Maka
perkataan-perkataan seperti masis atau mas (menyentuh), dukhul (masuk)
adalah kata-kata yang dipakai untuk maksud bersetubuh atau berjimak.
Ini semua untuk menjaga bahwa kata-kata yang dipakai dalam al-Quran itu jangan
ada yang berbau kotor.
Di sana
ada banyak lagi ibarat-ibarat yang kotor, yang tidak layak disebutkan di sini,
kebanyakan daripadanya digunakan dalam caci-maki, ataupun untuk menunjukkan
tanda tidak senang kepada orang yang dilemparkan kata-kata itu. Apabila orang
itu merasa malu jika kata-kata seperti itu dilemparkan kepadanya, maka
janganlah hendaknya ia berani menyebutnya secara terang-terangan kepada orang
lain. Sebab semuanya itu merupakan perkara-perkara yang keji yang harus
dijauhi.
Dan punca
dari segala kelakuan ini, sama ada bertujuan untuk menyakiti orang lain,
ataupun tersebab oleh kebiasaan yang dihasilkan oleh percampurgaulan yang tak
sihat dengan orang-orang yang buruk akhlak dan kelakuannya, yang sudah sememang
menjadi tabiat mereka suka mencaci-maki dan berbuat pekerjaan-pekerjaan yang
keji.
Sekali
Peristiwa datang seorang Arab dusun kepada Rasulullah s.a.w. seraya berkata:
Wahai Rasulullah! Berikanlah aku suatu wasiat! Maka Rasulullah s.a.w. pun
bersabda:
“Hendaklah
engkau bertakwa kepada Allah. Kemudian sekiranya ada orang yang memalukan
engkau lantaran sesuatu keaiban yang diketahuinya ada padamu, maka janganlah
hendaknya engkau membalasnya dengan memalukannya lantaran sesuatui keaibannya
yang engkau mengetahui pula, kelak bencananya akan tertimpa atas orang itu,
manakala pahalanya pula akan dicatatkan bagimu. Juga jangan sekali-kali memaki
sesuatu.”
Setelah
mendengar wasiat Rasulullah s.a.w., maka orang dusun itu pun berkata pula:
Sesudah itu saya tak pernah memaki-maki lagi.
Rasulullah
s.a.w. bersabda lagi:
“Pencacian seseorang Mu’min adalah fasik (perkara jahat) dan pembunuhnya
adalah kekufuran.”
Lagi
sabdanya:
“Orang yang memaki kedua ibu bapanya adalah terlaknat.”
Dan pada
riwayat yang lain:
“Seberat-berat
dosa besar, ialah bila seseorang itu memaki-maki kedua ibubapanya. Para sahabat
bertanya: Wahai Rasulullah! Bagaimanakah seseorang itu akan memaki-maki kedua
ibu bapanya? Jawab Rasulullah s.a.w.: Bila seseorang memaki-maki bapa orang
lain, maka orang itu akan membalas memaki-maki bapanya pula.”
Melaknat
binatang atau benda yang mati (beku), ataupun melaknat manusia, semua ini
adalah dilarang dan terkira sifat yang tercela dalam agama. Bersabda Rasulullah
s.a.w.:
“Seseorang Mukmin yang sejati, bukanlah orang yang suka melaknat.”
Pengertian
laknat ialah tersingkir dan terjauh dari rahmat Allah Taala dan melemparkan
laknat ke atas seseorang itu tidak diharuskan, kecuali kiranya orang itu memang
mempunyai sifat tersebut, yakni terjauh dari rahmat Allah azzawajalla. Terjauh
dari rahmat Allah swt boleh disebabkan kerana kekufuran ataupun
penganiayaan. Tetapi melaknat seorang fasik yang tertentu masih dikira
merbahaya juga, sebaik-baiknya ditinggalkan saja, meskipun sesudah kematiannya.
Malah lebih-lebih dilarang lagi jika melemparkan laknat itu akan menimbulkan
kemarahan dan rasa tidak senang dari keluarganya yang hidup.
Dalam
sebuah Hadis, Rasulullah s.a.w. bersabda:
“Jangan sekali-kali kamu memaki-maki orang yang sudah mati, supaya kamu
tidak menyakiti hati orang-orang yang hidup.”
Perkara lain
yang dikira hampir sama seperti laknat, ialah mendoakan ke atas seseorang
dengan kejahatan (hal-hal yang baik), sekalipun ia seorang yang zalim, maka
mendoakan ke atasnya masih dilarang juga.
Dalam
suatu khabar dikatakan, Rasulullah s.a.w. pernah berkata:
“Orang yang teraniaya itu akan mendoakan ke atas si zalim (yang
menganiayai) sehingga Allah membalasnya.”
Tiada ulasan:
Catat Ulasan