Allah Taala berfirman:
Ertinya : "Dan ketika Musa berkata
kepada bujangnya: "Saya tidak akan berhenti berjalan sehingga sampai di
pertemuan dua sungai atau aku berjalan sampai bertahun-tahun sehingga firman Allah: "Musa berkata kepadanya
yakni Hidhir : "Bolehkah aku mengikuti engkau dengan maksud supaya engkau
mengajarkan kepadaku kebenaran yang telah diajarkan kepadamu?” 34
(al-Kahfi: 60-66)
Keterangan:
Orang yang hendak dicari oleh Nabiullah
Musa a.s. yang dianggapnya lebih pandai daripadanya sendiri itu ialah Hidhir.
Sebagian alim-ulama ada yang mengatakan bahawa Hidhir itu adalah seorang Nabi,
ada pula yang mengatakan, ia seorang waliullah yang memiliki karamah
(keistimewaan yang tidak dapat dilakukan oleh manusia biasa sebagai tanda
kemuliaan yang dikurniakan oleh Allah padanya, jadi sama halnya dengan mukjizat
bagi seseorang Nabi atau Rasul), juga ada yang mengatakan bahawa ia adalah
orang soleh saja. Jadi dalam hal ini banyak pendapat alim-ulama Islam. Mana
yang benar, hanyalah Allah Taala yang Maha Mengetahui. Juga diperselisihkan
pula oleh beliau-beliau itu perihal kematian atau masih hidupnya Hidhir itu
sampai saat ini, hingga tibanya hari kiamat nanti sebagaimana
diperselisihkannya tentang kematian atau masih hidupnya Nabiullah Isa al-Masih
a.s.
Tegasnya ada sebahagian ulama yang
menyatakan pendapatnya bahawa kedua beliau itu masih hidup dan baru akan mati
nanti setelah datangnya hari kiamat, tetapi hidupnya
Hidhir a.s. di bumi dan Isa a.s. di
langit. Juga ada sebahagian ulama yang menyatakan pendapatnya bahawa keduanya
itu sudah mati. Wallahu A'lam bishshawaab.
Ketika Nabiullah Musa a.s. hendak
mencari Hidhir, Allah memberikan petunjuk kepadanya bahawa tempat Hidhir itu
ada di Majma'ul Bahrain yakni tempat pertemuan dua 34
Firman Allah Taala dalam surah al-Kahfi di atas adalah ayat 60, sedang yang di
bawahnya adalah ayat 65.
Adapun ayat-ayat yang terletak di antara
keduanya itu ialah ayat-ayat 61, 62, 63, 64 dan 65.
Kelengkapannya adalah sebagai berikut:
- Sesudah keduanya (yakni Musa dan
bujangnya) telah sampai di pertemuan kedua lautan itu, mereka lupa kepada
ikannya (yang dibawa sebagai bekal), lalu ikan itu melompat mengambil jalannya
sendiri di lautan (61)
- Setelah keduanya berjalan lebih jauh,
ia (Musa) berkata pada bujangnya: "Ambillah makanan kita, sungguh kita
telah merasa lelah sebab (jauhnya) perjalanan kita ini (62)
- Bujangnya menjawab; "Tidakkah
Tuan ketahui bahawa ketika kita mencari tempat perlindungan (peristirehatan) di
batu besar tadi, saya benar-benar lupa kepada ikan itu dan tiada lain yang
menyebabkan saya terlupa itu selain syaitan jua. Ikan itu lalu mengambil
jalannya di lautan. Ini amat menghairankan sekali untuk mengingatnya (63)
- Ia (Musa) berkata: "Itulah tempat
yang kita cari," kemudian keduanya kembali mengikuti jejaknya semula (64)
- Lalu keduanya mendapati seseorang dari
hamba-hamba Kami (Tuhan) yang telah Kami berikan kurnia kepadanya iaitu
kerahmatan dari sisi Kami dan Kami ajarkan kepadanya ilmu pengetahuan dari
berbagai ilmu yang ada pada Kami (65)
lautan. Inipun diperselisihkan pula, ada
yang mengatakan bahawa lautan di situ maksudnya dua sungai. Jadi Majma'ul Bahrain, ertinya ialah pertemuan dua sungai
yakni Sungai Nil Biru dan Nil Putih. Ada pula yang mengatakan bahawa yang
dimaksudkan memang betul-betul pertemuan dua lautan, yakni lautan Hitam yang
dulu masuk wilayah kerajaan Parsi di zaman kejayaannya dan lautan Tengah yang
dulu masuk wilayah kerajaan Romawi di zaman keemasannya. Jadi kalau Ini yang
dianggap benar, maka pertemuan kedua lautan itu ialah di selat Bospores yang
kini masuk wilayah Turki. Namun demikian, semua pendapat itu masih merupakan
serba kemungkinan dan belum dapat dipastikan keshahihannya. Wallaahu A'lam
bishshawaab.
Allah Taala berfirman pula:
Ertinya : "Dan sabarkanlah dirimu
bersama orang-orang yang menyeru Tuhan mereka di waktu pagi dan petang, mereka
menginginkan keredhaan Tuhan."
(al-Kahfi: 28)
359. Dari Anas r.a., berkata:
Ertinya : "Abu Bakar berkata kepada
Umar radhiallahu 'anhuma setelah wafatnya Rasulullah s.a.w.: "Marilah
berangkat bersama kita ke tempat Ummu Aiman 35 agar kita dapat berziarah
padanya, sebagaimana Rasulullah s.a.w. juga menziarahinya. Setelah keduanya
sampai di tempatnya, Ummu Aiman menangis, lalu keduanya bertanya: "Apakah
yang menyebabkan engkau menangis? Tidakkah engkau ketahui bahawa apa yang ada
di sisi Allah itu lebih baik untuk Rasulullah s.a.w.?" Ummu Aiman lalu
menjawab: "Sesungguhnya saya bukannya menangis kerana saya tidak mengerti
bahawa apa yang ada di sisi Allah adalah lebih baik untuk Rasulullah s.a.w.
itu, tetapi saya menangis ini ialah kerana sesungguhnya wahyu itu kini telah
terputus dari langit."
Jawapan Ummu Aiman menyebabkan
tergeraknya hati kedua orang tersebut untuk menangis lalu kedua orang itupun
mulai pula menangis bersama Ummu Aiman."
(Riwayat Muslim)
360. Dari Abu Hurairah r.a. dari Nabi
s.a.w. bahawasanya ada
seorang lelaki berziarah kepada seorang saudaranya di suatu desa lain, kemudian
Allah memerintah seorang malaikat untuk melindunginya di sepanjang jalan yang
dilaluinya. Setelah orang itu melalui jalan itu, berkatalah malaikat kepadanya:
"Ke mana engkau menghendaki?" Orang itu menjawab: "Saya hendak
ke tempat seorang saudaraku di desa ini." Malaikat bertanya lagi:
"Adakah suatu kenikmatan yang hendak kau peroleh dari saudaramu itu?"
Ia menjawab: "Tidak, hanya saja saya mencintainya kerana Allah." Malaikat
lalu berkata: "Sesungguhnya saya ini adalah utusan Allah untuk memberitahu
bahawa sesungguhnya Allah itu mencintaimu sebagaimana engkau mencintai
saudaramu itu kerana Allah."
(Riwayat Muslim)
361. Dari Abu Hurairah r.a. pula,
katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
Ertinya : "Barangsiapa yang meninjau
orang sakit atau berziarah kepada saudaranya kerana Allah, maka berserulah
seseorang yang mengundang-undang: "Engkau melakukan kebaikan dan baik
pulalah perjalananmu, serta engkau dapat menduduki tempat dalam syurga."
Ummu Aiman adaiah perawat serta pengasuh
Rasulullah s.a.w. di waktu kecilnya. Ia adalah seorang hambasahaya, lalu
dimerdekakan oleh beliau s.a.w. setelah beliau s.a.w. dewasa. Suaminya bernama
Zaid bin Haritsah. Amat besar penghormatan Nabi s.a.w. terhadap Ummu Aiman itu
serta sangat dimuliakan, bahkan beliau s.a.w. pernah bersabda: "Ummu Aiman
ummi" ertinya: "Ummu Aiman itu adalah ibuku".
Diriwayatkan oleh Imam Termidzi dan ia
mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan dan dalam sebahagian naskah disebutkan
sebagai Hadis gharib.
362. Dari Abu Musa al-Asy'ari r.a.
bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda:
Ertinya : "Hanyasanya perumpamaan
kawan yang baik dan kawan yang buruk adalah sebagai pembawa minyak misik yang
baunya harum dan peniup perapian pandai besi. Pembawa minyak misik ada kalanya
memberikan minyaknya padamu, atau engkau dapat membelinya, atau
setidak-tidaknya engkau dapat memperoleh mencium bau yang harum daripadanya.
Adapun peniup perapianmu, maka ada kalanya akan membakarkan pakaianmu atau
engkau akan memperoleh bau yang busuk daripadanya."
(Muttafaq 'alaih)
363. Dari Abu Hurairah r.a. dari Nabi
s.a.w. sabdanya:
Ertinya : "Seseorang wanita itu
dikahwini kerana empat perkara, iaitu kerana ada hartanya, kerana keturunannya,
kerana kecantikannya dan kerana teguh agamanya. Maka dari itu dapatkanlah yakni
usahakanlah untuk memperoleh yang mempunyai keteguhan agama, tentu kedua
tanganmu merasa puas yakni hatimu menjadi tenteram."
(Muttafaq 'alaih)
Adapun maknanya Hadis di atas itu ialah
bahawasanya para manusia itu dalam ghalibnya menginginkan wanita itu kerana
adanya empat perkara di atas itu, tetapi engkau sendiri hendaklah menginginkan
lebih-lebih yang beragama teguh. Wanita sedemikian itulah yang harus didapatkan
dan berlumbalah untuk mengahwininya.
364. Dari Ibnu Abbas r.a., katanya:
"Nabi s.a.w. bersabda Jibril a.s.:
Ertinya : "Apakah sebabnya Tuan tidak
suka berziarah pada kami yang lebih banyak lagi lebih sering daripada yang Tuan
berziarah sekarang ini?" Kemudian turunlah ayat yang ertinya: Dan kami tidak
turun melainkan dengan perintah Tuhanmu. BagiNya adalah apa yang ada di hadapan
serta di belakang kita dan apa saja yang ada di antara yang tersebut itu."
(Maryam: 64) (Riwayat Imam Bukhari)
365. Dari Abu Said al-Khudri r.a. dari
Nabi s.a.w., sabdanya:
Ertinya : "Janganlah engkau
bersahabat, melainkan orang yang mukmin dan janganlah makan makananmu itu
kecuali orang yang bertakwa."
Diriwayatkan oleh Imam-imam Abu Daud dan
Termidzi dengan isnad yang tidak mengapa untuk dijadikan pegangan.
366. Dari Abu Hurairah r.a. bahawasanya
Nabi s.a.w. bersabda:
Ertinya : "Seseorang itu adalah
menurut agama kekasihnya. Maka hendaklah seseorang dari engkau semua itu
melihat meneliti benar-benar orang yang dijadikan kekasihnya itu."
Diriwayatkan oleh Imam-imam Abu Daud dan
Termidzi dengan isnad shahih dan Imam Termidzi mengatakan bahawa ini adalah
Hadis hasan.
367. Dari Abu Musa al-Asy'ari r.a.
bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda:
“Maksudnya ialah bahawa bagi Allah itu
adalah semua yang ada di muka dan di belakang kita serta apapun yang ada di
antara keduanya itu, baik mengenai waktu dan tempat. Oleh sebab itu kita semua
ini tidak dapat berpindah dari satu keadaan atau tempat kepada keadaan atau
tempat yang lain, kecuali dengan perintah dan kehendak Allah sendiri.
"Seseorang itu beserta orang yang dicintainya".
(Muttafaq 'alaih)
Dalam suatu riwayat lain disebutkan: Abu
Musa r.a. berkata: Ertinya : "Nabi
s.a.w. ditanya: "Ada seseorang mencintai sesuatu kaum, tetapi ia tidak
pernah menemui mereka itu, bagaimanakah?" Beliau s.a.w. lalu bersabda:
"Seseorang itu beserta orang yang dicintainya."
368. Dari Anas r.a. bahawasanya ada seorang Arab(orang
Arab pedalaman) berkata kepada Rasulullah s.a.w.: "Bilakah datangnya hari
kiamat?" Rasulullah
s.a.w. bersabda kepadanya: "Apakah
yang telah engkau persiapkan untuk menemuinya?" Arab itu menjawab: "Kecintaanku kepada Allah dan
RasulNya." Kemudian
beliau s.a.w. bersabda: "Engkau
akan menyertai orang yang engkau cintai."
(Muttafaq 'alaih)
Ini adalah lafaz Imam Muslim. Dalam
riwayat Imam Bukhari dan Muslim lainnya, disebutkan demikian: Arab berkata:
Ertinya : "Saya tidak
menyiapkan sesuatupun untuk menemui hari kiamat itu, baik yang berupa banyaknya
puasa, solat atau sedekah, tetapi saya ini adalah mencintai Allah dan RasulNya."
369. Dari Ibnu Mas'ud r.a. katanya:
Ertinya : "Ada seorang lelaki datang
kepada Rasulullah s.a.w. lalu berkata: "Ya Rasulullah, bagaimanakah
pendapat Tuan mengenai seseorang yang mencintai sesuatu kaum, tetapi tidak
pernah menemui kaum itu?" Rasulullah s.a.w. bersabda: "Seseorang itu
beserta orang yang dicintainya."
(Muttafaq 'alaih)
370. Dari Abu Hurairah r.a. dari Nabi
s.a.w. sabdanya:
Ertinya : "Para manusia ini adalah
bagaikan benda logam, sebagaimana juga logam emas dan perak. Orang-orang
pilihan di antara mereka di zaman Jahiliyah adalah orang-orang pilihan pula di
zaman Islam, jikalau mereka menjadi pandai dalam hal agama. Ruh-ruh itu adalah sekumpulan
tentera yang berlain-lainan, maka mana yang dikenal dari golongan ruh-ruh tadi
tentulah dapat menjadi rukun damai, sedang mana yang tidak dikenalinya dari
golongan ruh-ruh itu tentulah berselisihan maksudnya ruh baik berkumpulnya
ialah dengan ruh baik, sedang yang buruk dengan yang buruk."
(Riwayat Muslim)
Imam Bukhari meriwayatkan sabda Nabi
s.a.w. Al-Arwah dan seterusnya itu dari riwayat
Aisyah radhiallahu 'anha.
Keterangan:
Dalam menafsiri pengertian perihal ruh
itu ada yang saling kenal-mengenal yakni 'Ta'aruf dan ada yang tidak saling
kenal-mengenal yakni Tanakur, maka Imam Ibnu Abdissalam berkata
sebagai berikut: “Hal itu yakni kenal atau tidak kenal, maksudnya adalah mengenai
keadaan sifat. Ertinya andaikata anda mengetahui seseorang yang berlainan
sifatnya dengan anda, misalnya anda seorang yang berbakti kepada Allah dan yang
dikenal itu orang yang tidak berbakti atau mengaku ketiadaan Allah, sekalipun
kenal orangnya, tetapi tidak saling kenal mengenal jiwa, ruh ataupun faham yang
dianutnya. Sebaliknya jika orang itu sama dengan dalam riwayat Imam Ibnu Hibban
ada tambahannya sesudah kata-kata "Walam yalhaq bihim," sedang
tambahannya itu berbunyi: Ertinya: "Dan orang itu tidak dapat mengamalkan
sebagaimana yang diamalkan oleh kaum yang dicintainya itu."
anda perihal keadaan sifatnya, sama-sama
berbaktinya kepada Allah, sama-sama berjuang untuk meluhurkan kalimat Allah,
sama-sama membenci kepada kemungkaran dan kemaksiatan, maka selain kenal
orangnya, juga sesuai jiwanya, sesuai ruhnya dan sejalan dalam faham yang
dianutnya. Oleh sebab itu dalam sebuah Hadis lain disebutkan bahawa seseorang
yang merasa jiwanya itu masih lari atau enggan mengikuti ajakan orang yang
mulia dan utama amalannya, pula bagus kelakuannya, hendaknya segera mencari
sebab-sebabnya, sekalipun ia sudah mengaku sebagai manusia muslim. Selanjutnya
setelah penyakitnya ditemukan, hendaknya secepatnya diubati dan dibuang apa
yang menyebabkan ia sakit sedemikian. Cara inilah yang sebaik-baiknya untuk
menyelamatkan diri dari sifat yang buruk, sehingga ruhnya dan jiwanya dapat
saling berkenalan dengan golongan orang-orang yang baik pula ruh dan
jiwanya".
371. Dari Usair bin Amr, ada yang
mengatakan bahawa ia adalah bin Jabir dengan dhammahnya hamzah dan fathahnya
sin muhmalah, katanya:
Ertinya : "Umar bin Alkhaththab
ketika didatangi oleh sepasukan pembantu dalam peperangan dari golongan
penduduk Yaman, lalu ia bertanya kepada mereka: "Adakah di antaramu semua
seorang yang bernama Uwais bin 'Amir?" Akhirnya sampailah Uwais itu ada di
mukanya, lalu Umar bertanya: "Adakah anda bernama Uwais." Uwais
menjawab: "Ya." Ia bertanya lagi: "Benarkah dari keturunan
kabilah Murad dari lingkungan suku Qaran?" Ia menjawab: "Ya." Ia
bertanya pula: "Adakah anda mempunyai penyakit supak, kemudian anda sembuh
daripadanya, kecuali hanya di suatu tempat sebesar wang dirham?" Ia
menjawab: "Ya." Ia bertanya lagi: "Adakah anda mempunyai seorang
ibu?" Ia menjawab: "Ya." Umar lalu berkata: "Saya pernah
mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: "Akan datang padamu semua seorang
bernama Uwais bin 'Amir beserta sepasukan mujahidin dari ahli Yaman, ia dari
keturunan Murad dari Qaran. Ia mempunyai penyakit supak lalu sembuh dari
Penyakitnya itu kecuali di suatu tempat sebesar wang dirham. Ia juga mempunyai
seorang ibu yang ia amat berbakti padanya. Andaikata orang itu bersumpah akan
sesuatu atas nama Allah, pasti Allah akan melaksanakan sumpahnya itu dengan
sebab amat berbaktinya terhadap ibunya itu. Maka jikalau engkau kuasa meminta
padanya agar ia memintakan pengampunan kepada Allah untukmu, maka
lakukanlah itu!" Oleh sebab itu, mohonkanlah pengampunan kepada Allah
untukku. Uwais lalu memohonkan pengampunan untuk Umar. Selanjutnya Umar
bertanya lagi: "Ke manakah anda hendak pergi?" Ia menjawab: "Ke
Kufah." Umar berkata: "Sukakah anda, sekiranya saya menulis sepucuk
surat kepada gabenor Kufah agar anda dapat sambutan dan pertolongan yang
diperlukan." Ia menjawab: "Saya lebih senang menjadi golongan manusia
yang fakir-miskin." Setelah tiba tahun mukanya, ada seorang dari golongan
bangsawan Kufah berhaji, lalu kebetulan ia menemui Umar, kemudian Umar
menanyakan padanya perihal Uwais. Orang itu menjawab: Sewaktu saya tinggalkan,
ia dalam keadaan buruk rumahnya lagi sedikit barangnya maksudnya sangat
menderita." Umar lalu berkata: "Saya pernah mendengar Rasulullah
s.a.w. bersabda: "Akan datang padamu semua seorang bernama Uwais bin 'Amir
beserta sepasukan mujahidin dari ahli Yaman, ia dari keturunan Murad dari
Qaran. Ia mempunyai penyakit supak lalu sembuh dari penyakitnya itu kecuali di
suatu tempat sebesar wang dirham. Ia juga mempunyai seorang ibu yang ia amat
berbakti padanya. Andaikata orang itu bersumpah akan sesuatu atas nama Allah,
pasti Allah akan melaksanakan sumpahnya itu. Maka jikalau engkau kuasa meminta
padanya agar ia memintakan pengampunan kepada Allah untukmu, maka lakukan
itu!" Orang bangsawan itu lalu mendatangi Uwais dan berkata:
"Mohonkanlah pengampunan kepada Allah untukku. Uwais berkata: "Anda
masih baru saja waktunya melakukan bepergian yang baik yakni ibadat haji, maka
sepatutnya memohonkanlah pengampunan untukku." Uwais lalu melanjutkan
katanya: "Adakah anda bertemu dengan Umar?" Ia menjawab:
"Ya." Uwais lalu memohonkan pengampunan untuknya. Orang-orang banyak
lalu mengerti siapa sebenarnya Uwais itu, mereka mendatanginya, kemudian Uwais
berangkat keluar dari Kufah menurut kehendaknya sendiri."
(Riwayat Muslim)
Dalam riwayat Imam Muslim lainnya
disebutkan: "Dari Usair bin Jabir bahawasanya ahli Kufah sama bertemu
kepada Umar r.a. dan di antara mereka ada seorang lelaki yang menghina-hinakan
Uwais. Umar lalu bertanya: "Apakah di situ ada seorang dari keturunan
Qaran?" Orang yang dimaksudkan itu lalu datang padanya. Umar kemudian
berkata: "Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. telah bersabda:
"Sesungguhnya ada seorang lelaki dari Yaman, akan datang padamu semua. Ia
bernama Uwais. Dia tidak meninggalkan sesuatu di Yaman itu melainkan seorang
ibu. Ia mempunyai penyakit supak, lalu berdoa kepada Allah Taala, lalu Allah
melenyapkan penyakitnya tadi, kecuali di suatu tempat sebesar wang dinar atau
dirham. Maka barangsiapa di antara engkau semua bertemu dengannya, hendaklah
meminta padanya agar ia memohonkan pengampunan kepada Allah untuknya."
Juga disebutkan dalam riwayat Imam
Muslim lagi dari Umar, katanya: "Saya mendengar Rasulullah s.a.w.
bersabda: "Sesungguhnya sebaik-baiknya kaum tabi'in ialah seorang lelaki
bernama Uwais. Ia mempunyai seorang ibu dan pada tubuhnya ada putih-putih kerana
penyakit supak, maka suruhlah ia supaya memohonkan pengampunan untuk semua."
Sabda Nabi s.a.w. Ghabraan-un nas, dengan fathahnya ghain mu'jamah,
saknahnya ba' serta mad (dibaca panjang ra'nya). Ertinya golongan manusia yang
fakir-miskin dan rakyat jelata atau rendahan dan tidak diketahui pula dari
lingkungan mana sebenarnya orang itu, sedang Al-Amdad adalah jamaknya Madad, iaitu para penolong dan pembantu
yang memberikan pertolongan serta bantuan kepada kaum Muslimin dalam berjihad
atau perjuangan menegakkan agama Allah.
372. Dari Umar bin Alkhaththab r.a.,
katanya:
Ertinya : "Saya meminta izin kepada
Nabi s.a.w. untuk menunaikan umrah, lalu beliau mengizinkan dan bersabda:
"Jangan melupakan kita, hai saudaraku, untuk mendoakan kita." Beliau
s.a.w. telah mengucapkan suatu kalimat meminta ikut disertakan dalam doa yang
saya tidak senang memperoleh seisi dunia ini sebagai gantinya." maksudnya bahawa kalimat yang
disabdakan oleh beliau s.a.w. bagi Umar r.a. amat besar nilainya yakni melebihi
dari nilai dunia dan seisinya.
Hadis shahih yang diriwayatkan oleh
Imam-imam Abu Daud dan Termidzi mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan shahih.
373. Dari Ibnu Umar radhiallahu 'anhuma,
katanya:
Ertinya : "Nabi s.a.w. berziarah ke
Quba' sambil berkenderaan serta berjalan, kemudian beliau bersolat dua
rakaat."
(Muttafaq 'alaih)
Dalam riwayat lain disebutkan:
"Nabi s.a.w. mendatangi masjid Quba' setiap hari Sabtu sambil berkenderaan
dan berjalan dan Ibnu Umar juga melakukan seperti itu."
Quba' adalah
sebuah desa yang jaraknya dari Madinah ada sefarsakh atau kira-kira 5 km. Di
situ ada masjidnya yang terkenal, yakni masjid yang didirikan oleh Nabi s.a.w.
yang pertama kali, sedang yang kedua ialah masjid Nabawi di Madinah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan