Allah Taala berfirman:
Ertinya : "Katakanlah, hai
hamba-hambaKu yang melampaui batas dalam mencelakakan dirinya sendiri, yang
berlebih-lebihan dalam melakukan kemaksiatan, janganlah engkau semua berputus
asa dari rahmat Allah yakni dari pengampunanNya, sesungguhnya Allah itu dapat
mengampuni segala macam dosa, sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun lagi
Penyayang."
(az-Zumar: 53)
Allah Taala berfirman pula:
Ertinya : "Dan Kami tidak akan
memberikan pembalasan, melainkan kepada orang yang sangat keras kepala."
(Saba': 17)
Allah Taala berfirman pula:
Ertinya : "Sesungguhnya telah
diwahyukan kepada kami bahawa siksaan itu adalah untuk orang yang mendustakan
dan membelakang tidak suka menerima petunjuk Allah."
(Thaha: 48)
Juga Allah Taala berfirman:
Ertinya : "Dan rahmatKu
melebar(meliputi) segala sesuatu."
(al-A'raf: 156)
Keterangan:
Judul dalam bab ini ialah
"Mengharapkan", maksudnya mengharapkan agar supaya kita mendapatkan
keredhaan, kerahmatan, kasih sayang serta pengampunan dari Allah Taala.
Seseorang yang mengharapkan sebagaimana di atas itu dari Allah Taala ada
kalanya disertai dengan amal perbuatan yang menyebabkan dapat dikabulkan
permohonannya itu oleh Allah swt, tetapi ada pula yang tidak disertai apa-apa.
Jadi hanya mengharapkan saja tanpa berbuat sesuatu yang menyebabkan
terkabulnya. Mengharapkan sebagaimana yang tersebut pertama itu disebut Raja' sedang yang kedua disebut Tamanni. Secara ringkasnya, apabila kita
mengharapkan keselamatan di dunia dan akhirat dan kita sertai amal perbuatan
yang nyata, memenuhi apa-apa yang diperintahkan oleh Allah, meninggalkan
apa-apa yang dilarang olehNya, segala kewajipan yang dibebankan kepada kita,
baik terhadap Allah, maupun terhadap masyarakat kita penuhi maka In Sya Allah
terkabullah harapan kita dan di akhirat akan kita temui pula pahalanya yakni
masuk dalam syurga. Sebaliknya kalau semua itu tidak kita laksanakan, apalagi
jika ditambah dengan mengerjakan kemungkaran dan kemaksiatan, kemudian
mengharapkan pengampunan Allah, maka jangan diharap akan dikabulkan bahkan
sebaliknya, iaitu di dunia hati kita tidak tenang dan selalu gelisah, sedang
azab Allah di akhirat sudah menanti-nantikan iaitu dilemparkan ke dalam api
neraka. Jadi yang wajib kita lakukan ialah Raja' dan bukannya Tamanni.
411. Dari 'Ubadah bin ash-Shamit r.a.,
katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
Ertinya : "Barangsiapa yang
menyaksikan bahawasanya tiada Tuhan melainkan Allah yang Maha Esa, tiada sekutu
bagiNya,dan bahawasanya Muhammad adalah hambaNya serta RasulNya, dan
bahawasanya Isa adalah hamba Allah dan RasulNya serta kalimatNya diberikan
kepada Mariam kerana wujudnya itu tanpa ayah, juga sebagai ruh daripadaNya
kerana dapat menghidupkan orang yang mati dengan izin Allah, menyaksikan pula
bahawa syurga dan neraka itu benar adanya, maka orang yang sedemikian itu akan
dimasukkan oleh Allah ke dalam syurga sesuai dengan amalan yang dilakukan
olehnya."
(Muttafaq 'alaih)
Dalam riwayat Muslim disebutkan:
Ertinya : "Barangsiapa yang
menyaksikan bahawasanya tiada Tuhan melainkan Allah dan bahawasanya Muhammad
adalah Rasulullah maka Allah mengharamkan ia masuk neraka."
412. Dari Abu Zar r.a., katanya:
"Nabi s.a.w. bersabda:
Ertinya : "Allah Azzawajalla
berfirman dalam Hadis Qudsi: "Barangsiapa yang datang mengerjakan
kebaikan, maka baginya adalah pahala sepuluh kali lipatnya atau Aku tambahkan
dan barangsiapa yang datang melakukan keburukan balasannya keburukan
ialah keburukan yang seperti itu atau Aku ampunkan dosanya. Barangsiapa yang
mendekat padaKu sejengkal, maka Aku mendekat padanya sehasta, barangsiapa yang
mendekat padaKu sehasta, maka Aku mendekat padanya sedepa. Barangsiapa yang
datang di tempatKu dengan berjalan, maka Aku akan mendatanginya dengan
bergegas-gegas. Barangsiapa yang menemui Aku dengan membawa kesalahan hampir
sepenuh bumi, maka asalkan ia tidak menyekutukan sesuatu denganKu, tentu Aku
akan menemuinya dengan pengampunan sebanyak kesalahan yang dilakukan olehnya."
(Riwayat Muslim)
Makna Hadis di atas ialah barangsiapa
yang mendekat kepadaKu dengan melakukan ketaatan, maka Aku akan mendekatinya
dengan memberikan kerahmatanKu, jikalau itu ditambah oleh orang itu, maka
kerahmatan itu pun Kutambahkan. Jikalau seseorang itu datang padaKu dengan
berjalan dan bergegas-gegas dalam melakukan ketaatan padaKu, maka Aku akan
mendatanginya dengan bergegas-gegas pula yakni bahawa Aku akan menuangkan
padanya kerahmatan yang berlimpah-ruah dan Aku mendahuluinya untuk melakukan itu
dan Aku tidak memerlukan supaya ia berjalan terlalu banyak untuk dapat sampai
kepada yang dimaksudkan itu.
Qurabul ardhi dengan dhammahnya qaf dan ada yang mengatakan dengan
kasrahnya, tetapi dengan dhammah adalah lebih shahih dan lebih tersohor, sedang
maknanya ialah sesuatu yang hampir sepenuh bumi. Wallahu a'lam.
413. Dari Jabir r.a., katanya:
Ertinya : "Ada seorang Arab(orang
Arab dari pedalaman) datang kepada Nabi s.a.w., lalu berkata: "Ya
Rasulullah, apakah dua hal yang mewajibkan itu?" Beliau s.a.w. menjawab:
"Barangsiapa yang mati tidak menyekutukan sesuatu dengan Allah, maka masuklah
ia dalam syurga jadi ini yang mewajibkan ia masuk syurga. Sebaliknya
barangsiapa yang mati dan menyekutukan sesuatu dengan Allah, maka masuklah ia
dalam neraka jadi ini yang mewajibkan ia masuk neraka."
(Riwayat Muslim)
414. Dari Anas r.a. bahawasanya Nabi s.a.w. dan Mu'az
ada di belakangnya sama-sama menaiki suatu kenderaan. Beliau s.a.w. bersabda:
"Hai Mu'az. Mu'az menjawab: "Labbaik, ya Rasulullah, wa
sa'daik," ini adalah kata-kata mengiakan bagi orang Arab yang amat
sopan sekali. Beliau s.a.w. bersabda lagi: "Hai Mu'az. Mu'az menjawab: "Labbaik, ya Rasulullah wa
sa'daik." Beliau s.a.w.
bersabda lagi: "Hai Mu'az. Mu'az menjawab: "Labbaik, ya Rasulullah wa
sa'daik." Tiga kali
banyaknya. Selanjutnya beliau s.a.w. bersabda: "Tiada seorang hambapun
yang menyaksikan bahawasanya tiada Tuhan melainkan Allah dan bahawasanya
Muhammad adalah hamba Allah dan RasulNya, dengan penuh keyakinan dalam hatinya,
melainkan Allah akan mengharamkan orang itu masuk ke dalam neraka." Mu'az
berkata: "Ya Rasulullah,
bukankah lebih baik jikalau berita ini saya kabarkan kepada seluruh manusia,
supaya mereka itu ikut bergembira." Beliau
s.a.w. menjawab: "Kalau
itu diberitahukan tentu orang-orang akan hanya bertawakal saja yakni tanpa
beramal ibadat dan merasa akan selamat dengan ucapan syahadat belaka dan yang
sedemikian tentulah salah jadinya. Oleh sebab itu Mu'az memberitahukan sabda
beliau s.a.w. ini sewaktu hendak matinya saja kerana takut berdosa."
(Muttafaq 'alaih)
Perkataan Anas r.a.: Ta-atstsuman iaitu takut berdosa kerana
menyimpan ilmu ini yakni apa-apa yang diterima dari Nabi s.a.w. itu.
415. Dari Abu Hurairah r.a. atau dari
Abu Said al-Khudri radhiallahu 'anhuma yang merawikan Hadis ini ragu-ragu
apakah dari Abu Hurairah atau dari Abu Said, tetapi keragu-raguan semacam ini
tidak membahayakan shahihnya Hadis dalam diri sahabat, sebab semua itu adalah
orang-orang adil, katanya: "Ketika
terjadi perang Tabuk, maka orang-orang sama menderita kelaparan, lalu mereka
berkata: "Ya Rasulullah bagaimana andai kata Tuan izinkan saja kita
menyembelih unta-unta kita, kemudian kita dapat bersama-sama makan dan
berminyak(dengan lemaknya). Rasulullah s.a.w. lalu bersabda: "Lakukanlah
itu yakni sembelihlah." Kemudian datanglah Umar r.a. lalu berkata:
"Ya Rasulullah, jikalau Tuan membolehkan itu dilaksanakan, maka
berkuranglah kenderaan yang dapat dinaiki, tetapi panggillah orang-orang itu
dengan membawa sisa-sisa bekalnya sendiri, kemudian berdoalah kepada Allah
untuk mereka agar mendapatkan keberkahan, barangkali Allah akan memberikan
keberkahan dalam makanan mereka." Rasulullah s.a.w. lalu bersabda: "Ya."
Beliau s.a.w. meminta didatangkan selembar kulit kering kemudian dibeberkannya,
lalu menyuruh orang-orang itu meletakkan sisa-sisa bekalnya. Di situ ada
seorang yang datang dengan membawa segenggam gandum, yang lainnya datang dengan
segenggam kurma, yang lainnya pula dengan sekerat roti, sehingga berkumpullah
di atas kulit tadi sekadar makanan yang amat sedikit. Selanjutnya Rasulullah
mendoakan agar makanan itu mendapatkan keberkahan Allah, lalu beliau s.a.w.
bersabda: "Ambillah itu di masing-masing wadahmu." Orang-orang sama
mengambilnya di wadahnya sendiri-sendiri sehingga tidak sebuah wadahpun yang
mereka tinggalkan di kalangan tentera itu melainkan sudah diisi penuh-penuh.
Mereka dapat makan sampai kenyang dan masih ada sisa kelebihannya. Seterusnya
Rasulullah s.a.w. bersabda: "Saya menyaksikan bahawa tiada Tuhan melainkan
Allah dan bahawasanya saya adalah Rasulullah. Tiada seseorang hambapun yang
menemui kedua kalimat syahadat itu setelah matinya nanti, sedangkan ia tidak
ragu-ragu, lalu ditolak dari masuk syurga maksudnya orang yang diketahui
mempunyai keyakinan yang mantap mengenai dua kalimat syahadat itu, pasti tidak
terhalang untuk masuk syurga."
(Riwayat Muslim)
416. Dari 'Itban bin Malik r.a., ia
adalah salah seorang yang ikut menyaksikan perang Badar, katanya:
Ertinya : "Saya bersolat sebagai imam
untuk kaumku iaitu Bani Salim. Antara tempatku dengan tempat mereka itu
dihalang-halangi oleh sebuah lembah yang jikalau banyak turun hujan, maka sukar
saya melaluinya untuk menuju ke masjid mereka itu. Oleh sebab itu saya datang
kepada Rasulullah s.a.w., lalu saya berkata kepadanya: "Sesungguhnya saya
ini sudah kurang terang penglihatanku dan sesungguhnya lembah yang ada di
antara tempatku dengan tempat kaumku itu mengalir airnya jikalau banyak hujan datang,
maka sukarlah bagiku untuk melaluinya. Jadi saya ingin sekali jikalau Tuan
mendatangi tempatku lalu bersolat di suatu tempat di rumahku, yang seterusnya
akan saya gunakan sebagai tempat bersolat." Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Akan saya lakukan permintaanmu itu." Maka esoknya datanglah
Rasulullah s.a.w. di tempatku bersama Abu Bakar r.a. sesudah tinggi hari yakni
tengah siang. Rasulullah s.a.w. meminta izin masuk lalu saya izinkan, tetapi
beliau tidak suka duduk sehingga akhirnya berkata: "Di manakah tempat yang
engkau inginkan supaya saya bersolat di rumahmu ini?" Saya menunjukkan
pada suatu tempat yang saya inginkan supaya beliau bersolat di rumahmu
ini?" Saya menunjukkan pada suatu tempat yang saya inginkan supaya beliau
bersolat di situ. Rasulullah s.a.w. lalu berdiri, kemudian bertakbir dan kita
berbaris di belakangnya. Beliau s.a.w. bersolat dua rakaat kemudian bersalam
dan kitapun bersalam pula ketika beliau bersalam. Seterusnya beliau s.a.w. saya
tahan untuk makan hidangan berupa khazirah yang sengaja dibuat untuk
menghormatinya. Penduduk desa itu sama mendengar bahawasanya Rasulullah ada di
rumahku, Lalu banyaklah orang-orang yang berkumpul dari para penduduknya itu
sehingga banyaklah kaum lelaki di rumahku itu. Kemudian ada seorang lelaki berkata:
"Apakah yang dikerjakan Malik itu, saya tidak mengetahuinya." Orang
lelaki lain berkata: "Ia memang seorang munafik yang tidak cinta kepada
Allah dan RasulNya." Rasulullah s.a.w. lalu bersabda: "Janganlah
berkata sedemikian itu. Tidakkah engkau ketahui bahawa ia mengucapkan La ilaha
illallah, yang dengan itu semata-mata mencari keredhaan Allah Taala?"
Orang itu berkata: "Allah dan RasulNya adalah lebih mengetahui. Adapun
kita, maka demi Allah, tidak pernah kita mengetahui akan kecintaannya dan tidak
pula pembicaraannya melainkan condong kepada kaum munafik saja.
"Rasulullah s.a.w. lalu bersabda: "Sesungguhnya Allah mengharamkan
untuk masuk neraka orang yang mengucapkan La ilaha illallah yang dengannya itu
ia mencari semata-mata keredhaan Allah."
(Muttafaq 'alaih)
'Itban dengan kasrahnya 'ain muhmalah dan
sukunnya ta' mutsannat, yakni bertitik dua di atas dan sesudahnya itu ada ba'
muwahhadah.
Khazirah dengan kha' mu'jamah dan zai ialah tepung yang dimasak
dengan lemak.
Adapun tsaba
rijalun dengan tsa' mutsallatsah
ertinya ialah datang dan berkumpul semua orang-orang lelaki itu.
417. Dari Umar bin Alkhaththab r.a.,
katanya:
Ertinya : "Kepada Rasulullah s.a.w.
disampaikanlah tawanan perang. Tiba-tiba ada seorang wanita dari golongan kaum
tawanan itu berjalan ketika menemukan seorang anak yang juga termasuk dalam
kelompok tawanan tadi. Wanita itu lalu mengambil anak tersebut lalu
diletakkannya pada perutnya, kemudian disusuinya. Rasulullah s.a.w. lalu
bersabda: "Adakah engkau semua dapat mengira-ngirakan bahawa wanita ini
akan sampai hati meletakkan anaknya dalam api?" Kita yakni para sahabat
menjawab: "Tidak, demi Allah maksudnya wanita yang begitu sayang pada
anaknya, tidak mungkin akan sampai meletakkan anaknya dalam api."
Selanjutnya beliau s.a.w. bersabda: "Nescayalah Allah itu lebih kasih
sayang kepada sekalian hamba-hambaNya daripada kasih sayangnya wanita ini
kepada anaknya."
(Muttafaq 'alaih)
418. Dari Abu Hurairah r.a., katanya:
"Rasulullah s.a.w. bersabda:
Ertinya : "Ketika Allah menciptakan
semua makhluk, maka ditulislah olehNya dalam suatu kitab, maka kitab itu ada di
sisiNya di atas 'arasy, yang isinya: Bahawasanya kerahmatanKu itu dapat
mengalahkan kemurkaanKu." Dalam riwayat lain disebutkan: "Telah
mengalahkan kemurkaanKu" dan dalam riwayat lainnya lagi disebutkan:
"Telah mendahului kemurkaanKu." maksudnya bahawa kerahmatan itu jauh
lebih besar daripada kemurkaanNya.
(Muttafaq 'alaih)
Keterangan:
Maksudnya "KerahmatanKu itu
mengalahkan atau mendahului kemurkaanKu" itu ialah bahawa kemurkaan Allah
Taala ataupun keredhaanNya itu kembali kepada pengertian iradah yakni kehendak
Allah sendiri. Jadi sudah menjadi kehendak Allah bahawa pahala itu tentulah
diberikan kepada orang yang mentaatiNya, sedangkan seseorang hamba Allah yang
memperoleh kemuliaan dari Allah itu bererti mendapatkan keredhaan serta
kerahmatanNya. Sebaliknya jika Allah berkehendak menyiksa orang yang melakukan
kemaksiatan itupun sudah sepatutnya, sedang kehinaan yang diterima oleh manusia
semacam itulah yang dinamakan kemurkaan Allah. Jadi pengertian mendahului dan
mengalahkan di sini ialah kerana banyaknya kerahmatan dan apa saja yang
terkandung dalam makna rahmat atau kasih sayang Allah itu.
419. Dari Abu Hurairah r.a. pula,
katanya: "Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:
Ertinya : "Allah menjadikan
kerahmatan itu sebanyak seratus bahagian, olehNya ditahanlah yang sembilan
puluh sembilan dan diturunkanlah ke bumi yang satu bahagian saja. Maka dari
kerahmatan yang satu bahagian itu sekalian makhluk dapat saling
sayang-menyayangi, sehingga seekor binatangpun pasti mengangkat kakinya dari
anaknya kerana takut kalau akan terpijak anaknya itu."
Dalam riwayat lain disebutkan:
Ertinya : “Sesungguhnya Allah Taala
memiliki sebanyak seratus kerahmatan dan olehNya diturunkanlah satu bahagian
dari seratus kerahmatan itu untuk diberikan kepada golongan jin, manusia,
binatang dan segala yang merayap. Maka dengan satu kerahmatan itu mereka dapat
saling kasih-mengasihi, dengannya pula dapat sayang menyayangi, bahkan
dengannya pula binatang buas itu menaruh iba hati kepada anaknya. Allah
mengakhirkan yang sembilan puluh sembilan kerahmatan itu yang dengannya Allah
akan merahmati hamba-hambaNya pada hari kiamat."
(Muttafaq 'alaih)
Juga diriwayatkan Hadis seperti itu dari
riwayat Salman al-Farisi r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
Ertinya : "Sesungguhnya Allah itu
memiliki seratus kerahmatan, maka di antara seratus itu ada satu bahagian
kerahmatan yang dengannya sekalian makhluk dapat saling kasih-mengasihi antara
sesamanya, sedang yang sembilan puluh sembilan untuk hari kiamat nanti."
Dalam riwayat lain disebutkan:
"Sesungguhnya Allah itu di waktu
menciptakan semua langit dan bumi, diciptakan pula olehNya seratus kerahmatan,
setiap kerahmatan itu dapat merupakan tutup yang memenuhi alam di antara langit
dan bumi. 43 Kemudian dari seratus tadi yang satu kerahmatan dijadikan untuk
diletakkan di bumi, maka dengan satu kerahmatan inilah seseorang ibu dapat
mengasihi anaknya, binatang buas dan burung, sebahagian kepada setengah yang
lainnya. Selanjutnya apabila telah tiba hari kiamat, Allah akan menyempurnakan
dengan kerahmatan ini yakni dilengkapkan menjadi seratus peratus".
420. Dari Abu Hurairah r.a. pula dari
Nabi s.a.w. dalam suatu riwayat yang diceritakannya dari Tuhannya yakni Allah
Taala sabdanya:
Ertinya : "Jikalau seseorang hamba
itu melakukan sesuatu dosa lalu ia berkata: "Ya Allah, ampunilah
dosaku," maka berfirmanlah Allah Tabaraka wa Taala: "HambaKu
melakukan sesuatu yang berdosa, lalu ia mengerti bahawa ia mempunyai Tuhan yang
dapat mengampuni dosa dan dapat pula memberikan hukuman sebab adanya dosa
itu." Kemudian apabila hamba itu mengulangi untuk berbuat dosa lagi, lalu
ia berkata: "Ya Tuhanku, ampunilah dosaku," maka Allah Tabaraka wa
Taala berfirman: "HambaKu melakukan sesuatu yang berdosa lagi, tetapi ia
tetap mengetahui bahawa ia mempunyai Tuhan yang dapat mengampuni dosa dan dapat
pula memberikan hukuman sebab adanya dosa itu." Seterusnya apabila hamba
mengulangi dosa lagi lalu berkata: "Ya Tuhanku, ampunilah dosaku,"
maka Allah Tabaraka wa Taala berfirman: "HambaKu berbuat dosa lagi, tetapi
ia mengetahui bahawa ia mempunyai Tuhan yang dapat mengampuni dosa dan dapat
pula memberikan hukuman sebab adanya dosa itu. Aku telah mengampuni dosa
hambaKu itu, maka hendaklah ia berbuat sekehendak hatinya."
(Muttafaq 'alaih)
Firman Allah Taala: Falyaf'al ma-sya'a yakni bolehlah ia
mengerjakan sekehendak hatinya itu maksudnya ialah selama melakukan yang
sedemikian itu yakni melakukan dosa lalu segera bertaubat, maka Aku(Allah)
mengampuninya, sebab sesungguhnya taubat itu dapat melenyapkan dosa-dosa yang
sebelumnya.
43 Ini andaikata diperagakan menjadi
suatu yang berbentuk sebagai benda, maka kerana banyaknya kerahmatan itu,
sehingga dapat memenuhi antara langit dan bumi kerana amat besar dan agungnya.
421. Dari Abu Hurairah r.a. pula,
katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
Ertinya : "Demi Zat yang jiwaku ada
di dalam genggaman kekuasaanNya, andaikata engkau semua tidak ada yang
melakukan dosa, nescayalah Allah akan melenyapkan engkau semua, lalu
mendatangkan suatu kaum lain yang melakukan dosa kemudian mereka meminta
pengampunan kepada Allah Taala, lalu Allah mengampuni mereka itu."
(Muttafaq 'alaih)
422. Dari Abu Ayub, iaitu Khalid bin
Zaid r.a., katanya: "Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:
Ertinya : "Andaikata engkau semua
tidak ada yang melakukan dosa, nescayalah Allah akan menciptakan suatu makhluk
baru yang melakukan dosa, lalu mereka memohonkan pengampunan padaNya, kemudian
Allah mengampuni mereka itu."
(Riwayat Imam Muslim)
423. Dari Abu Hurairah r.a., katanya:
Ertinya : "Kita semua pada suatu
ketika duduk-duduk bersama-sama Rasulullah s.a.w., juga menyertai kita Abu
Bakar dan Umar radhiallahu 'anhuma dalam suatu kelompok antara tiga hingga
sembilan orang. Kemudian berdirilah Rasulullah s.a.w. meninggalkan kita semua,
tetapi agak lambat datangnya kembali. Kita semua takut kalau-kalau akan
terputuskan dari kita maksudnya kalau memperoleh bahaya, maka dari itu kita
semua menjadi takut dan kitapun berdiri. Saya yakni Abu Hurairah r.a. adalah pertama-tama
orang yang merasa takut itu. Maka keluarlah saya untuk mencari Rasulullah
s.a.w., sehingga sampailah saya di suatu dinding milik orang Anshar Abu
Hurairah lalu menceritakan Hadis ini yang agak panjang, sehingga pada sabda
Nabi s.a.w., iaitu Rasulullah s.a.w. bersabda: "Pergilah, maka setiap
orang yang engkau temui di balik dinding ini, asalkan ia menyaksikan bahawa
tiada Tuhan melainkan Allah dengan hatinya yang benar-benar meyakinkan
sedemikian itu, maka berilah kabar gembira bahawa ia akan masuk syurga."
(Riwayat Muslim)
424. Dari Abdullah bin 'Amr bin al-'Ash
radhiallahu 'anhuma bahawasanya Nabi s.a.w. membaca firman Allah Azzawajalla
mengenai riwayat Nabi Ibrahim a.s. :
Ertinya : "Ya Tuhanku, sesungguhnya
berhala-berhala itu menyesatkan sebahagian besar manusia, maka barangsiapa yang
mengikuti aku, maka sesungguhnya ia adalah termasuk dalam golonganku," sampai akhirnya ayat.
44 Nabi Isa a.s. juga diceritakan dalam
firman Allah yang ertinya: "Jikalau Engkau ya Tuhan menyiksa mereka, maka
sesungguhnya mereka itu adalah hamba-hambaMu sendiri dan jikalau Engkau memberi
pengampunan kepada mereka, maka sesungguhnya Engkau adalah Maha Mulia lagi
Bijaksana.
45 Beliau s.a.w. lalu mengangkat kedua
tangannya dan berdoa: "Ya Allah, umatku, umatku", dan terus menangis.
Kemudian Allah Azzawajalla berfirman: "Hai Jibril, pergilah ke 44
Lengkapnya ayat di atas ialah: "Dan barangsiapa yang tidak mengikuti aku,
maka sesungguhnya Engkau adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang". Surat
Ibrahim 36.
45 Surah al-Maidah, 118.
Ertinya : “Muhammad dan Tuhanmu sebenarnya
adalah lebih mengetahui sebabnya lalu tanyakanlah padanya, apa yang menyebabkan
ia menangis?" Nabi s.a.w. didatangi oleh Jibril lalu Rasulullah s.a.w.
memberitahukan apa yangj telah diucapkannya, sedangkan Allah adalah lebih Maha
Mengetahui. Kemudian Allah Taala berfirman: "Hai Jibril, pergilah ke
Muhammad dan katakanlah: "Sesungguhnya Kami akan memberikan keredhaan pada
umatmu dan Kami tidak akan membuat keburukan padamu yakni membuat engkau
menjadi susah."
(Riwayat Muslim)
425. Dari Mu'az bin Jabal r.a., katanya:
Ertinya : "Saya ada di belakang Nabi
s.a.w. ketika menaiki seekor keldai, lalu beliau s.a.w. bertanya: "Hai
Mu'az, adakah engkau tahu, apakah haknya Allah atas sekalian hambaNya dan
apakah haknya hamba-hamba itu atas Allah?" Saya menjawab: "Allah dan
RasulNya adalah lebih mengetahui." Beliau lalu bersabda:
"Sesungguhnya haknya Allah atas semua hamba-hambaNya ialah supaya mereka
itu menyembahNya dan tidak menyekutukan sesuatu dengan Allah, sedang haknya
hamba-hamba atas Allah ialah Allah tidak akan menyiksa siapa saja yang tidak
menyekutukan sesuatu dengan Allah itu." Saya lalu berkata: "Bukankah
baik sekali jikalau berita gembira ini saya beritahukan kepada seluruh
manusia?" Beliau s.a.w. bersabda: "Janganlah engkau memberitakan ini
kepada mereka sebab mereka nantinya akan menyerah bulat-bulat tanpa suka
beramal."
(Muttafaq 'alaih)
426. Dari Albara'bin 'Azib
radhiallahu'anhumadari Nabi s.a.w., sabdanya:
Ertinya : "Seorang Muslim itu apabila
ditanya dalam kubur, maka ia akan menyaksikan bahawasanya tiada Tuhan melainkan
Allah dan bahawasanya Muhammad adalah Rasulullah. Yang sedemikian itu adalah
sesuai dengan firmannya Allah Taala yang ertinya: "Allah memberikan
ketetapan kepada orang-orang yang beriman dengan ucapan yang mantap, baik di
dalam kehidupan dunia ini, maupun dalam akhirat."
(Muttafaq 'alaih)
427. Dari Anas r.a. dari Rasulullah
s.a.w., sabdanya:
Ertinya : "Sesungguhnya orang kafir
itu apabila melakukan sesuatu amal kebaikan, maka dengannya itu ditujukan untuk
didapatkannya sesuatu makanan di dunia yakni tujuannya semata untuk memperoleh
rezeki di dunia saja, sedangkan orang mukmin, maka sesungguhnya Allah Taala
memberikan simpanan untuknya berupa beberapa kebajikan di akhirat dan diikutkan
pula dengan memperoleh rezeki di dunia dengan sebab ketaatannya."
Dalam riwayat lain disebutkan:
Ertinya : "Sesungguhnya Allah tidak
menganiaya seseorang mukmin akan kebaikannya, dengannya itu akan diberikan
rezeki di dunia dan dengannya pula akan diberi balasan baik di akhirat. Adapun
orang kafir, maka ia akan diberi makan yakni rezeki dengan kebaikan-kebaikan
yang merupakan hasil amalannya kerana Allah Taala di dunia, sehingga apabila ia
telah menjadi yakni memasuki ke akhirat, maka sama sekali tidak ada lagi
kebaikan baginya yang dapat diberikan balasannya."
(Riwayat Muslim)
428. Dari Jabir r.a., katanya:
"Rasulullah s.a.w. bersabda:
Ertinya : "Perumpamaan solat-solat
lima waktu itu adalah seperti sungai yang mengalir secara melimpah-ruah pada
pintu rumah seseorang dari engkau semua. Ia mandi di situ setiap hari lima
kali."
(Riwayat Muslim)
429. Dari Ibnu Abbas radhiallahu
'anhuma, katanya: "Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:
Ertinya : "Tiada seorang muslimpun
yang meninggal dunia, kemudian berdiri untuk menyembahyangi jenazahnya itu
sebanyak empat puluh orang yang semuanya tidak menyekutukan sesuatu dengan
Allah, melainkan Allah akan mengurniakan syafaat kepada orang yang mati
tadi."
(Riwayat Muslim)
430. Dari Ibnu Mas'ud r.a., katanya:
Ertinya : "Kita semua berada bersama-sama
Rasulullah s.a.w. dalam sebuah khemah, kira-kira ada empat puluh orang, lalu
beliau s.a.w. bersabda: "Relakah engkau semua jikalau engkau semua umat
Muhammad semuanya ini menjadi seperempatnya ahli syurga?" Kita semua
menjawab: "Ya." Beliau s.a.w. bersabda pula: "Relakah engkau
semua kalau menjadi sepertiga ahli syurga." Kita semua menjawab:
"Ya." Beliau s.a.w. lalu bersabda: "Demi Zat yang jiwa Muhammad
ada di dalam genggaman kekuasaanNya, sesungguhnya saya mengharapkan kalau
engkau semua itu akan menjadi setengahnya ahli syurga. Yang sedemikian itu
kerana sesungguhnya syurga itu tidak dapat dimasuki melainkan oleh seseorang
yang Muslim, sedangkan engkau semua bukanlah ahli kemusyrikan, melainkan
seperti rambut putih dalam kulit lembu yang hitam atau seperti rambut hitam
dalam kulit lembu yang merah."
(Muttafaq 'alaih)
431. Dari Abu Musa al-Asy'ari r.a.,
katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
Ertinya : "Jikalau telah tiba hari
kiamat, maka Allah menyerahkan kepada setiap orang Islam akan seorang Yahudi
atau Nasrani, lalu Allah berfirman: "Inilah hari kelepasanmu dari neraka."
Dalam riwayat lain disebutkan dari Abu
Musa r.a. dari Nabi s.a.w., sabdanya:
Ertinya : "Pada hari kiamat datanglah
beberapa orang dari kaum Muslimin dengan membawa dosa sebesar gunung-gunung,
lalu diampunkanlah oleh Allah untuk mereka itu."
(Riwayat Muslim)
Sabda Nabi s.a.w.:
Ertinya : "Allah menyerahkan kepada
setiap orang Islam akan seorang Yahudi atau Nasrani, lalu Allah berfirman:
"Ini hari kelepasanmu dari neraka," ertinya itu dijelaskan oleh Hadis Abu
Hurairah r.a. iaitu:
"Setiap orang itu mempunyai sebuah
tempat di syurga dan sebuah tempat lagi di neraka.”
Orang mukmin itu apabila telah masuk
syurga, maka akan diikuti oleh orang kafir untuk masuk dalam neraka sebab
sebenarnya orang kafir itu memang berhak sekali untuk menempati tempat di
neraka itu sebab kekafirannya". Adapun erti fakakuka, ialah bahawasanya engkau itu sudah
ditampakkan untuk masuk neraka, tetapi hari inilah kelepasanmu dari neraka itu,
sebab Allah Taala telah menentukan untuk neraka itu sejumlah isi yang akan
menemuinya, maka jikalau kaum kafirin telah memasuki neraka dengan sebab
dosa-dosa serta kekafirannya, maka berertilah bahawa peristiwa itu menjadi hari
kelepasan kaum Muslimin dari siksa neraka.
Wallahu a'lam.
432. Dari Ibnu Umar radhiallahu 'anhuma,
katanya: "Saya mendengar Rasulullah s.a.w.,
bersabda:
Ertinya : "Didekatkanlah orang mukmin
itu pada hari kiamat dari Tuhannya, sehingga Allah meletakkan tutupNya atas
orang mukmin tadi, kemudian Allah menetapkan semua dosanya, tetapi Allah lalu
berfirman: "Adakah engkau mengerti tentang dosanya demikian? Tahukah
engkau dosanya sedemikian ini?" Orang itu menjawab: "Ya Tuhanku, saya
tahu." Allah lalu berfirman: "Sesungguhnya dosa-dosa itu telahKu
tutupi untukmu di dunia dan pada hari iniKu ampuni semuanya itu bagimu,
kemudian diberikanlah catatan amalan kebaikannya."
(Muttafaq 'alaih)
Kanafuhu ertinya tutup serta rahmatNya.
433. Dari Ibnu Mas'ud r.a. bahawasanya ada seorang lelaki
memberikan ciuman pada seseorang wanita bukan isterinya, lalu ia mendatangi
Nabi s.a.w. kemudian memberitahukan padanya akan halnya. Allah Taala lalu menurunkan
ayat yang ertinya: "Dan
dirikanlah solat pada kedua tepi siang hari dan sebahagian dari waktu malam.
Sesungguhnya kebaikan-kebaikan itu dapat melenyapkan keburukan-keburukan." Orang itu lalu bertanya: "Apakah ayat itu untukku saja,
ya Rasulullah?" Beliau
s.a.w. bersabda: "Untuk
semua umatku."
(Muttafaq 'alaih)
Didekatkan di sini maksudnya ialah dalam hal
dekat memperoleh kemuliaan, kerahmatan dan kebaikan Allah. Jadi bukan dekat
jarak atau perihal tempatnya, sebab Allah memang tidak memerlukan tempat.
434. Dari Anas r.a., katanya:
Ertinya : "Ada seorang datang kepada
Nabi s.a.w., lalu berkata: "Ya Rasulullah, saya telah melakukan sesuatu
yang wajib dikenakan had yakni hukuman, maka laksanakanlah itu untukku."
Waktu itu sudah tiba saatnya solat, lalu ia bersolat bersama Rasuluilah s.a.w.
Selanjutnya setelah selesai solatnya, orang itu berkata lagi: "Ya
Rasulullah, saya telah melakukan perbuatan yang wajib dikenakan had, maka
laksanakanlah itu untukku sesuai dengan kitabullah." Beliau s.a.w.
bertanya: "Apakah engkau telah melakukan solat bersama kita tadi?" Ia
menjawab: "Ya." Beliau s.a.w. bersabda: "Telah diampunkan dosa
itu untukmu."
(Muttafaq 'alaih)
Ucapan orang yang berbunyi Ashabtu haddan itu ertinya ialah bahawa orang
tadi telah melakukan suatu kemaksiatan yang mewajibkan ia dita'zir. Jadi bukan
maksudnya itu merupakan had syar'i yang sebenar-benarnya seperti hadnya orang
berzina, minum arak atau selainnya itu, sebab had-had semacam ini tidak dapat
gugur hanya dengan melakukan solat saja, juga bagi seseorang imam pemegang
kekuasaan negara tidak boleh meninggalkan atau mengabaikannya.
435. Dari Anas r.a. pula, katanya:
"Rasulullah s.a.w. bersabda:
Ertinya : "Sesungguhnya Allah itu
nescayalah redha pada seseorang hambaNya, jikalau ia makan sesuatu makanan lalu
memuji kepada Allah kerana adanya makanan itu, atau minum suatu minuman lalu
memuji padanya kerana adanya minuman itu."
(Riwayat Muslim)
Al-aklatu dengan fathahnya hamzah, ialah sekali makanan yang
dilakukan seperti makan siang atau makan malam.
Wallahu a'lam.
436. Dari Abu Musa r.a. dari Nabi
s.a.w., sabdanya:
Ertinya : "Sesungguhnya Allah itu
membeberkan tanganNya yakni kerahmatanNya di waktu malam hari, supaya
bertaubatlah orang yang melakukan keburukan pada siang harinya, serta
membeberkan tanganNya yakni kerahmatanNya di siang hari, supaya bertaubatlah
orang yang melakukan keburukan pada malam harinya. Hal in terus sampai matahari
terbit dari arah barat maksudnya sampai dekat tibanya hari kiamat."
(Riwayat Muslim)
437. Dari Abu Najih yaitu 'Amr bin
'Abasah dengan menggunakan 'ain dan ba' Assulami r.a., katanya:
Ertinya : "Dahulu semasih saya berada
di zaman Jahiliyah mengira bahawa para manusia itu dalam kesesatan dan bahawasanya
mereka itu tidak memperoleh kemanfaatan apa-apa dalam hal mereka menyembah
berhala-berhala itu. Kemudian saya mendengar ada seseorang lelaki di Mekah yang
memberitahukan berbagai berita luarbiasa dan agung, lalu saya duduk di atas
kenderaanku untuk bepergian, kemudian datanglah saya pada orang itu. Tiba-tiba
di kala itu Rasulullah s.a.w. sedang bersembunyi dari kaum kafirin dan
musyrikin. Keadaan kaumnya adalah berani-berani padanya maksudnya:
bukannya serba ketakutan semacam menghadapi raja. Kemudian saya beramah-tamah
dengan seorang Quraisy, sehingga saya memasuki kota Mekah. Kepada orang itu
yakni Rasulullah s.a.w. saya bertanya: "Siapakah anda?" Jawabnya:
"Saya seorang Nabi." Saya bertanya lagi: "Apakah Nabi itu."
Jawabnya: "Saya diutus oleh Allah." Saya bertanya lagi: "Dengan
membawa ajaran apakah anda diutus?" Jawabnya: "Allah mengutus saya
dengan ajaran supaya mempereratkan kekeluargaan, mematahkan semua berhala dan
supaya hanya Allah jualah yang dimaha-esakan serta tidak disekutukanlah sesuatu
denganNya." Saya bertanya pula: "Siapakah yang sudah menjadi peserta
anda?" Jawabnya: "Seorang merdeka dan seorang lagi hambasahaya."
Pada saat itu yang telah menjadi pengikutnya ialah Abu Bakar dan Bilal
radhiallahu 'anhuma. Kemudian saya berkata: "Saya ingin menjadi pengikut
anda." Jawabnya: "Sesungguhnya anda tidak kuat untuk menjadi
pengikutku pada saat sekarang ini. Tidak anda ketahuikah bagaimana hal-ehwalku
dan hal-ehwal para manusia ini yakni bahawa beliau s.a.w. selalu dikejar-kejar
untuk disakiti. Tetapi sekarang kembalilah ke tempat keluarga anda. Nanti
jikalau anda telah mendengar tentang diriku bahawa aku telah muncul memperoleh
kemenangan, maka datanglah padaku." Abu Najih berkata: "Saya lalu
pergi menemui keluargaku lagi. Rasulullah s.a.w. datang di Madinah setelah agak
lama dari terjadinya peristiwa di atas. Saya masih berada di kalangan
keluargaku, lalu mulailah saya mencari-cari beberapa berita dan saya bertanya
kepada orang banyak ketika datangnya di Madinah, sehingga datanglah kepadanya
itu sekelompok dari penduduk Madinah. Saya bertanya kepada orang Madinah:
"Apakah yang dilakukan oleh lelaki yakni Nabi s.a.w. yang datang di
Madinah itu?" Orang-orang menjawab: "Orang-orang sama bergegas-gegas
menyambutnya. Kaumnya sendiri sudah menginginkan akan membunuhnya, tetapi
mereka tidak dapat melakukan yang sedemikian itu." Selanjutnya datanglah
saya di Madinah dan saya masuk menghadap padanya. Kemudian saya berkata:
"Ya Rasulullah, adakah anda mengenal saya?" Beliau menjawab: "Ya,
engkau yang menemui saya dahulu di Mekah?" Saya berkata lagi: "Ya
Rasulullah beritahukanlah padaku tentang apa-apa yang dipelajarkan oleh Allah
pada anda dan yang saya tidak mengetahuinya. Beritahukanlah kepadaku perihal
solat." Jawabnya: "Solatlah solat Subuh, lalu berhentilah melakukan
solat sehingga matahari terbit sampai berada di atas setinggi batang galah,
sebab sesungguhnya matahari itu terbit di antara kedua ujung tanduk syaitan dan
di saat itu bersujudlah orang-orang kafir pada matahari tadi. Kemudian bersolatlah
sesuka hatimu dari solat-solat sunnah, sebab sesungguhnya solat itu disaksikan
dan dihadiri oleh para malaikat. Demikian itu sehingga menyedikitlah bayangan
galah tadi jikalau ditanam tegak. Selanjutnya berhentilah melakukan solat,
sebab di kala itu sesungguhnya neraka Jahanam sedang menyala hebat-hebatnya.
Jikalau bayangan telah lalu ke arah timur, maka bersolatlah yakni Zuhur, sebab
sesungguhnya solat itu disaksikan dan dihadiri oleh para malaikat, sehingga
anda bersolat Asar, kemudian berhenti pulalah melakukan solat itu, sehingga
matahari terbenam, sebab sesungguhnya matahari itu terbenam di antara kedua
ujung tanduk syaitan dan di kala itu bersujudlah orang-orang kafir kepada
matahari tadi." Abu Najih berkata selanjutnya: "Saya terus berkata
lagi: "Ya Nabiullah, tentang wuduk beritahukanlah itu kepadaku!"
Beliau s.a.w. bersabda: "Tiada seorangpun dari engkau semua yang
menyediakan air wuduknya, kemudian ia berkumur-kumur lalu mengisap air dalam
hidung lalu mengeluarkannya lagi dari hidungnya itu melainkan jatuhlah semua
kesalahan wajahnya, mulutnya dan pangkal hidungnya. Kemudian apabila ia
membasuh mukanya sebagaimana yang diperintahkan oleh Allah, maka jatuhlah
kesalahan-kesalahan wajahnya dari ujung-ujung janggutnya beserta air, kemudian
membasuh kedua tangannya, maka jatuhlah kesalahan-kesalahan kedua tangannya
dari jari-jarinya beserta air, kemudian mengusap kepalanya, maka jatuhlah
kesalahan-kesalahan kepalanya dari ujung-ujung rambutnya beserta air, kemudian
membasuh kedua kakinya sampai kedua tumitnya, maka jatuhlah kesalahan-kesalahan
kakinya dari jari-jarinya beserta air. Seterusnya jikalau orang itu berdiri
lalu bersolat, bertahmid serta memuji dan memaha agungkan Allah yang memang
Allah itu belaka yang ahli memiliki puji-pujian dan keagungan tadi, juga
mengosongkan hatinya untuk semata-mata ditujukan kepada Allah Taala, maka
setelah ia selesai semuanya, ia akan terlepas dari kesalahan-kesalahannya
sebagaimana keadaannya ketika pada hari dilahirkan oleh ibunya yakni bersih
sama sekali dari segala macam kesalahan dan dosa." 'Amr bin 'Abasah
memberitahukan Hadis ini kepada Abu Umamah, yakni sahabat Rasulullah s.a.w.
lalu Abu Umamah berkata padanya: "Hai 'Amr, lihatlah apa yang engkau
katakan itu, seseorang dapat diberi pahala sebanyak itu hanya dalam satu tempat
saja, patutkah sedemikian itu." Abu Umamah bertanya demikian kerana
agaknya masih sangsi akan kebenaran Hadis yang dibawa oleh 'Amr tadi. 'Amr lalu
menjawab: "Hai Abu Umamah, usiaku ini sudah tua, tulang-tulangkupun sudah
lemah, bahkan ajalku juga sudah hampir sampai. Saya merasa tidak akan ada
gunanya untuk membuat kedustaan atas nama Allah atau atas diri Rasulullah
s.a.w. Andaikata saya tidak mendengar sendiri dari Rasulullah s.a.w., melainkan
sekali, atau dua kali, tiga kali sampai dihitung-hitungnya sebanyak tujuh kali,
pasti saya tidak akan memberitahukan Hadis ini selama-lamanya. Tetapi saya
mendengar Hadis itu bahkan lebih banyak lagi dari sekian kali itu."
(Riwayat Muslim)
Jura-a-u 'alaihi qaumuhu dengan jim yang didhammahkan dan dimadkan menurut wazan
'ulama-u, yakni berani, tidak takut-takut serta tidak ada keseganan. Ini adalah
riwayat yang masyhur. Alhumaidi dan lain-lain ahli Hadis meriwayatkan hira-un dengan kasrahnya ha' muhmalah dan
berkata: "Maknanya ialah pemarah, banyak menderita kesusahan dan
kesedihan, telah dialahkan kesabarannya sehingga membekaslah pada tubuh mereka. Hiraun ini berasal dari kata-kata: hara jismuhu yahri, maknanya jikalau telah susut
kerana terkena penyakit, kesedihan atau lain-lainnya. Yang shahih ialah dengan
jim yakni juraau. Sabda Nabi s.a.w. baina
qarnai syaithan maksudnya
dari kedua tepi kepala syaitan. Murad sedemikian ini adalah sebagai perumpamaan
yang maksudnya bahawa syaitan itu pada ketika terbit atau terbenamnya matahari,
selalu bergerak dengan semua pembantu-pembantunya, juga sama memberikan
pengaruh kekuasaan buruk.
Sabda beliau s.a.w.: yuqarribu wadhu-ahu maknanya ialah mendatangkan air
yang akan digunakan untuk berwuduk. Kharrat
khathayahu dengan menggunakan
kha' mu'jamah, ertinya jatuh.
Sebahagian ulama meriwayatkan dengan
kata: jarat dengan jim, ertinya mengalir. Yang
shahih ialah dengan kha' dan inilah yang merupakan riwayat Jumhur. Yastantsiru artinya mengeluarkan
kotoran-kotoran yang ada dalam hidungnya. Annatsrah ialah ujung hidung.
438. Dari Abu Musa al-Asy'ari r.a. dari
Nabi s.a.w., katanya:
Ertinya : "Jikalau Allah menghendaki
kerahmatan kepada sesuatu umat, maka diambillah dimanfaatkanlah Nabipun
dahulu sebelum umat itu, lalu dijadikanlah Nabi tadi sebagai orang yang dahulu
dalam menyiapkan kemaslahatan-kemaslahatan umat itu serta yang terkemuka yakni
merupakan penarik pahala yang akan dibalas dengan adanya kesabaran atas
kematiannya itu. Tapi jikalau Allah menghendaki kerosakan untuk sesuatu umat,
maka disiksalah umat itu selagi Nabi mereka masih hidup. Jadi Allah merosakkan
umat itu dan Nabi mereka melihat keadaannya, maka Nabi tadi menetapkan sendiri
tentang penglihatan matanya bahawasanya umatnya itu telah menjadi rosak binasa,
ketika mereka mendustakan serta bermaksiat padanya."
(Riwayat Muslim)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan