Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Selasa, 26 Mac 2013

Bab 48 Ancaman Dari Menyakiti Orang-orang Soleh, Kaum Yang Lemah Dan Fakir Miskin.


Allah Taala berfirman:

Ertinya : "Dan orang-orang yang menyakiti orang-orang mukmin, lelaki atau perempuan dengan tiada kesalahan yang mereka lakukan, maka sesungguhnya orang-orang itu telah memikul kebohongan serta dosa yang terang-terangan." 
(al-Ahzab: 58)

Allah Taala berfirman pula:

Ertinya : "Dan terhadap anak yatim, janganlah engkau bersikap bengis, serta terhadap orang yang meminta, janganlah engkau membentak-bentak." 
(ad-Dhuha: 9-10)
Adapun Hadis-hadis dalam bab ini  adalah banyak, di antaranya Hadisnya Abu Hurairah r.a. dalam bab sebelum ini, iaitu: "Barangsiapa yang memusuhi kekasihKu, maka Aku memberitahukan padanya bahawa ia Kuperangi(lihat Hadis no. 385), di antaranya lagi ialah Hadisnya Sa'ad bin Abu Waqqash r.a. yang dahulu dalam bab bersikap lemah-lembut kepada anak yatim(lihat Hadis no. 261), juga sabdanya Rasulullah s.a.w.: Ertinya : "Hai Abu Bakar, jikalau engkau sampai membuat kemarahan kepada mereka, maka engkau juga membuat kemarahan pada Tuhanmu", lihat Hadis no. 262.

388. Dari Jundub bin Abdullah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:

Ertinya : "Barangsiapa bersolat Subuh, maka ia adalah dalam tanggungan Allah, maka itu janganlah sampai Allah itu menuntut kepadamu semua dengan sesuatu dari tanggunganNya maksudnya jangan sampai meninggalkan solat Subuh, sebab kalau demikian, lenyaplah ikatan janji untuk memberikan tanggungan keamanan dan lain-lain antara engkau dengan Tuhanmu itu. Sebab sesungguhnya barangsiapa yang dituntut oleh Allah dari sesuatu tanggungannya, tentu akan dicapainya yakni tidak mungkin terlepas, kemudian Allah akan melemparkannya atas mukanya dalam neraka Jahanam." 

(Riwayat Muslim)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan