Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Jumaat, 28 Februari 2020

V 10 : KEJAR KEDUNIAAN, AKHIRAT BAGAIMANA PULA?


Apabila aku melihat manusia begitu teliti dengan prestasi anak buahnya serta kerjanya, begitu teliti dan halus kerjanya sehingga setiap dokumen yang dihantar, akan dilihat satu persatu sehingga setiap baris-baris yang ditulis diperbetulkan.

Apabila aku melihat mereka yang mengejar prestasi dan markah di dalam pekerjaan, mereka sentiasa memastikan sampai tepat pada waktunya di pejabat kerana takutkan bos marah dan kurangnya markah prestasi demi mendapatkan kenaikan pangkat dan tangga gaji. Mereka bersungguh-sungguh menjalankan tanggungjawab yang diberikan.

Apabila kerja tidak disiapkan seperti yang diminta, kita akan mendengar suara-suara yang berbunyi, "habislah kita," "bos akan marah kita," "kuranglah markah kita tahun ni," dan sebagainya.

Apabila aku melihat mereka yang bersungguh-sungguh menjaga penampilan diri, sehingga benar-benar diteliti bentuk tudungnya, warna pakaiannya, warna kasutnya, kotoran yang terdapat pada pakaian dan tubuh badan mereka, make up dan sebagainya.
Begitu juga mereka yang benar-benar teliti di dalam menghiasi kereta, rumah dan sebagainya. Semuanya dilakukan dengan sangat teliti.

Terlintas dalam hati aku, Yaa ALLAH alangkah baiknya jika mereka juga begitu teliti dalam urusan akhirat serta hubungan mereka denganMu seperti mana mereka begitu teliti di dalam urusan dunia mereka, nescaya mereka akan menjadi hamba yang hebat di sisiMu. Malangnya mereka sangat teliti dengan kehidupan dunia mereka tetapi mereka tidak begitu teliti dengan kehidupan akhirat mereka.

Kita sanggup berkejar-kejar ke pejabat untuk memastikan sampai tepat pada waktunya tetapi kita tidak berkejar-kejar kepada ALLAH apabila sampai seruanNya hanya untuk solat. Kita risau kalau prestasi kita akan jatuh dan dimarahi bos tetapi kita tidak risau jika prestasi kita dengan ALLAH berkurangan dan dimarahiNya, kita boleh meninggalkan solat dengan sengaja dan melewat-lewatkannya mengikut kehendak kita.

Kita begitu teliti di dalam menjaga penampilan diri tetapi kita tidak begitu teliti di dalam penjagaan hati sedangkan ALLAH SWT sentiasa melihat hati kita.

Berapa ramai di kalangan kita yang tidak pandai membaca al Quran, tidak betul bacaan al-fatihah, tidak sempurna ilmu tentang solat, tidak menutup aurat dengn sempurna, tidak mendalami hukum hakam agama dan sebagainya. Urusan agama sering kita tangguhkan sedangkan urusan dunia sering kita dahulukan.

Kita sering memberi alasan, kita sibuk!!! Tiada masa, banyak kerja yang belum siap dan sebagainya, tetapi ingatlah malaikat maut itu tidak pernah memberi alasan sibuk, tiada masa dan sebagainya apabila sampainya ajal kematian kita, apakah segala alasan kita itu dapat melepaskan diri kita di hadapanNya kelak serta dari kemurkaanNya?
Kesimpulannya, kita sangat teliti dengan urusan dunia tetapi kita sering lalai dengan urusan akhirat kita serta hubungan kita dengn ALLAH, sedangkan urusan dunia pasti akan ditinggalkan suatu hari nanti dan urusan akhiratlah tempat yang kekal abadi yang kita semua akan kembali ke sana suatu hari nanti.

Manusia begitu sibuk dengan urusan dunia mereka seolah-olah mereka akan hidup di dunia ini buat selama-lamanya dan mereka tidak sibuk dengn urusan akhirat mereka seolah-olah mereka tidak akan kembali ke sana.

Alangkah ruginya manusia yang tertipu daya dengan kehidupan dunia yang hanya sementara.

TETAPI alangkah bertuahnya kita apabila setiap perbuatan, kelakuan, pemikiran, tindakan, ibadah dan lain-lain yang kita lakukan di dunia ini, hanya semata-mata kerana ALLAH SWT. Semoga kita mendapat kerahmatan dan keredaan ALLLAH SWT di dunia mahupun di akhirat.
Muhasabah diri

Tiada ulasan:

Catat Ulasan