Hari ni saya ingin mengetengahkan
persoalan yang sering saya fikirkan dan mungkin juga sudah lama menjadi tanda
tanya kepada pembaca yang lain. Beberapa artikel yang saya baca menunjukkan
jawapan yang lebih kurang sama untuk persoalan di atas. Berikut adalah ulasan
untuk menjawab kemusykilan di atas.
Tidak dibolehkan kencing berdiri, kerana
ia bercanggah dengan sopan dan etika yang mulia, di samping mengelakkan diri
daripada percikannya. Namun jika diyakini air kencing itu tidak memercik dan
dapat dipastikan tidak akan terkena dirinya, maka tidak menjadi halangan
baginya untuk kencing berdiri. Diriwayatkan dari Huzaifah ra yang menceritakan :
“Suatu
ketika NABI MUHAMMAD
SHALLALLAHU ’ALAIHI WASSALLAM singgah di suatu tempat pembuangan sampah
berhampiran dengan daerah suatu kaum. Di situ, beliau membuang air kecil sambil
berdiri. Melihat itu, aku segera pergi menjauh, tetapi beliau malah berkata :
Mendekatlah ke mari Akupun segera menghampirinya hingga berdiri berhampiran
dengan tumitnya. Kemudian aku melihatnya berwuduk dan menyapu kedua-dua
khufnya.”
(Riwayat Imam Bukhari dan Muslim)
Petikan hadis di atas ini adalah untuk
menunjukkan bahawa harus kencing sambil berdiri.
Tetapi ia bukan untuk menunjukkan kebiasaan RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI
WASSALLAM kencing sambil berdiri. Kebiasaan RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI
WASSALLAM ialah kencing secara duduk.
Imam An-Nawawi mengatakan kencing dalam
keadaan duduk adalah lebih baik mengikutnya
pandanganku, namun jika seseorang kencing dalam keadaan berdiri, maka itu juga
tetap di bolehkan. Kedua-dua keadaan ini pernah dilakukan oleh RASULULLAH
SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM.
Ada sebahagian ulama mengatakan bahawa
hukum kencing berdiri adalah makruh kecuali jika ada sebarang keuzuran. Menurut
mereka perbuatan NABI MUHAMMAD
SHALLALLAHU ’ALAIHI WASSALLAM kencing berdiri adalah kerana ada keuzuran
bagi baginda, kemungkinan susah bagi baginda untuk duduk pada ketika itu
memandangkan tempat itu ialah tempat pembuangan sampah atau mungkin juga
baginda mengalami sakit tulang belakang. Menurut Imam Syafie orang Arab jika
mereka mengalami sakit belakang, mereka akan kencing berdiri.
Di kalangan para sahabat sendiri
terdapat khilaf tentang kencing berdiri. Terdapat riwayat menceritakan bahawa
Saidina Umar, Ali, Zaid bin Tsabit, Ibnu Umar, Abu Hurairah dan Anas ra pernah
kencing sambil berdiri. Antara sahabat yang memakruhkannya pula ialah Ibnu
Mas’ud dan diikuti oleh Imam as-Sya’bi dan Ibrahim bin Sa’ad.
Rumusan dari perbahasan kencing berdiri
di atas, maka hukumnya adalah harus jika orang tersebut mengalami kesukaran
untuk kencing duduk. Manakala hukum makruh pula jika orang tersebut melakukan
kencing berdiri dengan sengaja dan ia tidak mengalami apa-apa kesukaran dan
musibah. Namun yang terbaik ialah kencing sambil duduk. Ini ditegaskan oleh
Imam Ibnu al-Munzir :
“Kencing sambil duduk lebih aku sukai.
Namun kencing berdiri hukumnya adalah harus. Kedua-duanya ada dalil daripada NABI
MUHAMMAD SHALLALLAHU ’ALAIHI WASSALLAM.”
Sumber: ustaznoramin.com
Tiada ulasan:
Catat Ulasan