Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Ahad, 27 Oktober 2013

M 9 : MENGAGUNGKAN SUNNAH BUAH NYATA AKIDAH YANG BENAR



(ditulis oleh: Al-Ustadz Abu Usamah Abdurrahman)

Islam Datang Dalam Keadaan Asing

Kita telah mengetahui bahawa agama yang benar adalah Islam, yang telah disempurnakan oleh ALLAH SUBHANAHU WA TAALA sekaligus penyempurna agama-agama sebelumnya. Sebagai agama penutup, ALLAH SUBHANAHU WA TAALA telah menurunkannya melalui Nabi dan Rasul terakhir, MUHAMMAD BIN ABDULLAH, di tengah-tengah rosaknya manusia, agama dan cara beragama mereka. Itulah alam jahiliyah. Mereka menghalalkan, Islam datang mengharamkan. Begitu pula sebaliknya, mereka mengharamkan, Islam datang menghalalkan.

Islam datang kepada mereka sebagai sebuah agama asing yang jelas-jelas bertolak belakang dengan apa yang selama ini mereka anut dan peluk. Sekaligus sebagai ancaman kekuatan yang akan meruntuhkan singgasana kebatilan yang langsung dipelopori dan dipimpin oleh Iblis laknatullah ‘alaihi. Kerana keasingan itulah, mereka menolak, menentang, dan memusuhinya.

Akhirnya, mereka menghimpun kekuatan, menyusun dan merancang tipudaya dan muslihat. Berkecamuklah pertarungan antara kebenaran dan kebatilan. Ketakutan dan kengerian menyelimuti kehidupan. Para pembela kebenaran pantang mundur untuk mencari kemuliaan hidup di dunia dan di akhirat. Sebaliknya, musuh-musuh kebenaran makin tersadar akan kekalahan dan kegagalan mereka. Hal ini terbukti dengan turunnya janji-janji ALLAH SUBHANAHU WA TAALA untuk menyempurnakan kebenaran, wahyu yang diturunkan oleh ALLAH SUBHANAHU WA TAALA sebagai simbol kerugian dan kegagalan mereka. ALLAH SUBHANAHU WA TAALA juga membuktikan kegagalan mereka dengan masuk Islamnya sederetan hambaNya.

ALLAH SUBHANAHU WA TAALA mengisyaratkan hal ini di banyak tempat dalam al Quran:

“Mereka ingin memadamkan cahaya ALLAH dengan mulut (tipudaya) mereka, tetapi ALLAH (justeru) menyempurnakan cahayaNya, walaupun orang-orang kafir membencinya. Dia-lah yang mengutus RasulNya dengan membawa petunjuk dan agama yang benar agar dia memenangkannya di atas segala agama, meskipun orang musyrik membenci.”
(Ash-Shaf: 8—9)

“Mereka berkehendak memadamkan cahaya (agama) ALLAH dengan mulut (ucapan-ucapan) mereka dan ALLAH tidak menghendaki selain menyempurnakan cahayanya, walaupun orang-orang yang kafir tidak menyukai. Dialah yang telah mengutus RasulNya (dengan membawa) petunjuk (al Quran) dan agama yang benar untuk dimenangkanNya atas segala agama, walaupun orang-orang musyrikin tidak menyukai.” 
(At-Taubah: 32—33)


Dan katakanlah: “Yang benar telah datang dan yang batil telah lenyap.” Sesungguhnya yang batil itu adalah sesuatu yang pasti lenyap. Dan Kami turunkan dari al Quran sesuatu yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman dan al Quran itu tidaklah menambah kepada orang-orang yang zalim selain kerugian.” 
(Al-Isra: 81—82)


“Sebenarnya Kami melontarkan yang haq atas yang batil lalu yang haq itu menghancurkannya, maka dengan serta-merta yang batil itu lenyap, dan kecelakaanlah bagimu disebabkan kamu menyifati (ALLAH dengan sifat-sifat yang tidak layak bagiNya).” 
(Al-Anbiya: 18)


Keasingan Islam akan terus berlangsung hingga datangnya keputusan ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dan diangkatnya agama ini dalam kondisi asing pula. Diriwayatkan dari Abu Hurairah, bahawa RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM bersabda:

بَدَأَ الْإِسْلَامُ غَرِيبًا وَسَيَعُودُ كَمَا بَدَأَ غَرِيبًا فَطُوبَى لِلْغُرَبَاءِ



“Islam datang dalam keadaan asing dan akan kembali dalam keadaan asing pula. Maka berbahagialah bagi orang yang asing.” 
(HR. Muslim no. 208)

Dalam riwayat yang lain, RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM menjelaskan siapa yang dimaksud dengan orang-orang yang dikatakan asing.


الَّذِينَ يَصْلُحُونَ إِذَا فَسَدَ النَّاسُ


“(Mereka adalah) orang-orang yang baik ketika manusia ini rosak.” 
(Lihat Silsilah Ash-Shahihah no. 1273)




نَاسٌ صَالِحُونَ قَلِيْلٌ فِي نَاسٍ سُوْءٍ كَثِيرٍ، مَنْ يَعْصِيهِمْ أَكْثَرُ مِمَّنْ يُطِيعُهُمْ



“(Mereka adalah) orang-orang soleh dalam jumlah yang sedikit di tengah-tengah manusia jahat yang sangat banyak. Orang yang memaksiati mereka lebih banyak daripada yang menaatinya.” (Lihat Silsilah Ash-Shahihah no. 1619)

Lebih lanjut, Ibnul Qayyim menerangkan bentuk keasingan ini, “Seorang mukmin asing dalam urusan agamanya kerana rosaknya agama manusia (saat itu). Dia asing dalam berpegang (dengan As-Sunnah) kerana umat ini berpegang dengan kebidaahan. Dia asing dalam keyakinannya kerana rosaknya bentuk-bentuk keyakinan mereka. Dia juga asing dalam tata cara solatnya kerana buruknya cara solat manusia. Dia asing pula dalam jalan yang ditempuhnya kerana sesatnya jalan manusia. Dia asing dalam mengelompokkan dirinya kerana umat ini menyelisihinya dalam hal ini. Dia asing dalam pergaulannya kerana dia bergaul dengan mereka dalam hal yang tidak diinginkan oleh hawa nafsu mereka. Kesimpulannya, dia asing dalam hal dunia dan akhiratnya.

Dia tidak menemukan seorang penolongpun dari umatnya. Dia tumbuh sebagai orang alim di tengah-tengah orang-orang jahil, pengikut As Sunnah di tengah-tengah pengikut bidaah, sebagai da’i kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA dan RasulNya di tengah-tengah para penyeru kepada hawa nafsu dan kebidaahan, penyeru kepada yang makruf di tengah kaum yang (mengubah) makruf menjadi mungkar dan yang mungkar menjadi makruf.” (Lihat Madarijus Salikin 3/199)

Islam Adalah Sunnah Dan Sunnah Adalah Islam

‘Islam adalah sunnah dan sunnah adalah Islam’ merupakan ucapan ulama salaf umat ini. Ucapan ini menunjukkan bahawa Islam tidak boleh dilepaskan dari As Sunnah, begitu pula sebaliknya. Oleh kerana itu, tatkala seseorang menghinakan As Sunnah bererti dia telah menghinakan Islam, sedangkan yang memuliakannya bererti dia telah memuliakan Islam.

Al-Imam Al-Barbahari mengatakan:

اعْلَمْ أَنَّ الْإِسْلَامَ هُوَ السُّنَّةُ وَالسُّنَّةَ هِيَ الْإِسْلَامُ، وَلَا يَقُومُ أَحَدُهُمَا إِلَّا بِالْآخَرِ، فَمِنَ السُّنَّةِ لُزُوْمُ الْجَمَاعَةِ وَمَنْ رَغِبَ غَيْرَ الْجَمَاعَةِ وَفَارَقَهَا فَقَدْ خَلَعَ رِبْقَةَ الْإِسْلَامَ مِنْ عُنُقِهِ وَكَانَ ضَالًّا مُضِلًّا

“Ketahuilah bahawa Islam adalah As Sunnah dan As Sunnah adalah Islam, salah satunya tidak akan boleh tegak melainkan dengan yang lainnya. Termasuk As Sunnah adalah konsekuen dengan Al Jama’ah. Barangsiapa mencari yang selain Al Jama’ah serta memisahkan diri darinya, sungguh dia telah mencabut kalung keislamannya dari lehernya, serta sesat dan menyesatkan.”

As Sunnah yang kita maksudkan di sini bukan sunnah yang merupakan sinonim (persamaan kata) dari kata mustahab, mandub, yang merupakan lawan makruh. Bukan pula yang kita maksudkan di sini dengan kata sunnah adalah pendamping al Quran seperti ucapan mereka: “Al Quran dan As Sunnah.” Tetapi, yang kita maksudkan di sini adalah petunjuk RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM dan jalan yang beliau saw tempuh. Oleh kerana itu, As Sunnah menurut definisi ini mencakup hal yang wajib, yang sunnah, dan segala bentuk keyakinan, ibadah, muamalah, serta akhlak.

Ulama salaf mengatakan, “Yang dimaksud dengan As Sunnah adalah beramal dengan al Quran dan As Sunnah serta mengikuti jalan salafus saleh dan mengikuti atsar.” (Al-Hujjah fi Bayanil Mahajjah 2/ 248)

Dengan demikian, benarlah jika kita mengatakan bahawa Islam adalah As Sunnah dan As Sunnah adalah Islam dengan makna As Sunnah di atas.


Mengagungkan As Sunnah Adalah Mengagungkan Islam

Kita telah meyakini bahawa al Quran dan As Sunnah merupakan wahyu daripada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA yang menjadi landasan dalam beragama. Seseorang yang berakidah bersih akan menjunjung wahyu tersebut setinggi-tingginya. Dia akan meletakkannya pada tempat yang tinggi di dalam hatinya, kerana dia mengetahui bahawa ALLAH SUBHANAHU WA TAALA akan mengangkat derjat seseorang sesuai dengan kadar berpegang teguhnya dia dengan tuntunan tersebut. RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM sendiri telah bersabda:

إِنَّ اللهَ يَرْفَعُ بِهَذَا الْكِتَابِ أَقْوَامًا وَيَضَعُ بِهِ آخَرِينَ


“Sesungguhnya ALLAH telah mengangkat suatu kaum dengan kitab ini dan telah merendahkan suatu kaum dengan kitab ini.” 
(HR. Muslim no. 1353 dari ‘Umar ibnul Khaththab )


Mereka mengetahui bahawa mengagungkan wahyu ALLAH SUBHANAHU WA TAALA merupakan kewajipan bagi setiap muslim sebagaimana dijelaskan dalam banyak dalil. Di antaranya:

“Dan apa yang datang dari Rasul kepadamu, maka ambillah dan apa yang dilarangnya bagimu, maka tinggalkanlah. Dan bertakwalah kepada ALLAH. Sesungguhnya ALLAH amat keras hukumannya.”
(Al-Hasyr: 7)

“Maka hendaklah orang-orang yang menyalahi perintahNya takut akan ditimpa cubaan atau ditimpa azab yang pedih.” 
(An-Nur: 63)


“Barangsiapa menaati Rasul itu sesungguhnya ia telah menaati ALLAH dan barangsiapa yang berpaling (dari ketaatan itu), maka Kami tidak mengutusmu untuk menjadi pemelihara bagi mereka.” 
(An-Nisa: 80)

“Maka demi Rabbmu, mereka (pada hakikatnya) tidak beriman hingga mereka menjadikan kamu hakim terhadap perkara yang mereka perselisihkan. Kemudian mereka tidak merasa dalam hati mereka suatu keberatan terhadap putusan yang kamu berikan dan mereka menerima dengan sepenuhnya.” 
(An-Nisa: 65)

Bentuk pengagungan terhadap sunnah RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM banyak sekali. Di antaranya adalah mempelajari, mengamalkan segala perintah dan menjauhi segala larangan beliau, membela beliau dari segala celaan dan hinaan, juga menampakkan syiar beliau dan menyebarluaskannya. 
(Masa’il Furu’ fi Masa’il ‘Aqidah, 1/36)

Jika kita mencuba menggali dan membaca pengagungan terhadap sunnah yang dilakukan salaf umat ini nescaya akan tumbuh sifat kecemburuan pada diri kita sebagaimana yang ada pada diri mereka. Demikianlah setiap generasi ulama Islam. Mereka mengingkari dengan keras segala bentuk penyelisihan terhadap sunnah RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM, sebagaimana Ibnu Wadhdhah, Ath-Thurthusyi, Abu Syamah, dan lainnya telah menuliskannya dalam karya-karya besar mereka. Al-Imam Sufyan ats-Tsauri t berkata, “Jika kamu berada di Syam, sebut-sebutlah manaqib (keutamaan) ‘Ali. Jika kamu berada di Kufah, sebut-sebutlah manaqib Abu Bakr dan ‘Umar.”

Keteladanan Ahli Tauhid dalam Mengagungkan Sunnah RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM

Mereka adalah para mujahid agama dan telah meninggal di atas keistiqamahan dalam membela agama ini. Mereka adalah para ulama, generasi terbaik umat RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM. Mereka menjadikan sabda RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM :

لَا يُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى أَكُونَ أَحَبَّ إِلَيْهِ مِنْ وَالِدِهِ وَوَلَدِهِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ


“Tidak dikatakan sempurna iman seseorang hingga aku lebih ia cintai daripada ayahnya, anaknya, dan manusia semuanya.”
(HR. Al-Bukhari no. 14 dan Muslim no. 62 dari sahabat Anas bin Malik )

sebagai pijakan mereka dalam melangkah. Mereka begitu taat dan mencintai beliau. Sunnah, ucapan, dan petunjuk beliau lebih mereka dahulukan daripada segala sesuatu. Ucapan beliau di hadapan mereka menjadi yang paling dikedepankan daripada ucapan manusia manapun. Mereka membela sunnah dan melindunginya.

Apabila mereka melihat seseorang menentang sunnah RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM, tentu mereka akan mencela dan memperingatkan orang lain darinya. Mereka akan meninggalkannya, tidak berbicara dengannya, dan terkadang tidak mahu tinggal satu atap bersamanya. Mereka menjaga sunnah RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM dari tipudaya orang-orang jahat dan musuh-musuh sunnah. Mereka tampil menegakkan nasihat di jalannya. Mereka adalah generasi sahabat RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM.

Setelah mereka meninggal dunia, bukan bererti perjuangan menegakkan sunnah itu berakhir. Setelah mereka, datang generasi tabi’in yang berjalan di atas jalan mereka dalam membela sunnah RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM. Inilah sederetan dari mereka.

Abu Bakr ash-Shiddiq

Beliau berkata:

لَسْتُ تَارِكًا شَيْئًا كَانَ رَسُولُ اللهِ n يَعْمَلُ بِهِ إِلَّا عَمِلْتُ بِهِ وَإِنِّي لَأَخْشَى إِنْ تَرَكْتُ شَيْئًا مِنْ أَمْرِهِ أَنْ أَزِيغَ



“Tidaklah saya meninggalkan sesuatupun yang telah dikerjakan oleh RASULULLAH, melainkan saya mengerjakannya juga. Jika saya tidak melakukannya, saya khuatir akan menyimpang.” 
(Al-Ibanah, Ibnu Baththah 1/246)


Abdullah bin Abbas

Beliau berkata:


يُوشِكُ أَنْ تَنْزِلَ عَلَيْكُمْ حِجِارَةٌ مِنَ السَّمَاءِ، أَقُولُ لَكُمْ: قَال النَّبِيُّ n، وَتَقُولُونَ: قاَلَ أَبُو بَكْرٍ وَعُمَرُ!؟



“Aku khuatir turun hujan batu dari langit terhadap kalian. Aku mengatakan, ‘Rasulullah bersabda demikian,’ dan kalian menyangkalnya dengan mengatakan, ‘Abu Bakar berkata demikian dan ‘Umar berkata demikian?” 
(Majmu’ Fatawa 26/50)



Abdullah bin Umar

Diriwayatkan oleh putranya, Salim, bahawa Ibnu Umar berkata, “Aku telah mendengar RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM bersabda: “Jangan kalian larang isteri-isteri kalian ke masjid bila mereka meminta izin.”

Salim berkata, “Tiba-tiba Bilal bin Abdullah berkata, ‘Saya, demi ALLAH, akan melarang mereka.”

Salim melanjutkan, “Ibnu Umar lalu menghadap kepada Bilal dan mencercanya dengan cercaan yang sangat keras. Saya belum pernah mendengar beliau mencerca seperti itu sama sekali. Beliau berkata, ‘Saya memberitahu kamu dari RASULULLAH, lalu kamu mengatakan, Saya akan melarang mereka?” 
(HR. Muslim no. 135)

‘Ubadah bin Ash-Shamit

Diceritakan oleh Abu Makhariq, ‘Ubadah menyebutkan sebuah riwayat dari Rasulullah bahwa beliau melarang menukar dua dirham dengan satu dirham. Lalu seseorang mengatakan, “Saya berpendapat tidak mengapa, selama yadan bi yadin (secara kontan).” ‘Ubadah serta-merta berkata: “Saya mengatakan, ‘RASULULLAH bersabda demikian,’ dan engkau mengatakan, ‘Saya berpendapat tidak mengapa!’ Demi ALLAH, jangan sekali-kali aku bersamamu dalam satu atap.” 
(HR. Ibnu Majah dan Ad-Darimi, disahihkan oleh Asy-Syaikh Al-Albani)



Abu Darda’

Diceritakan oleh ‘Atha’ bin Yasar, seseorang menjual satu pecahan emas atau perak dengan sesuatu yang sejenis namun tidak sama timbangannya. Abu Darda’ lalu berkata kepadanya, “Aku mendengar RASULULLAH melarang cara seperti ini, kecuali bila timbangannya sama.” Orang tersebut menjawab, “Saya berpendapat hal ini tidak mengapa.” Abu Darda’ kemudian berkata lagi, “Siapa yang akan mencarikan alasan untukku bagi fulan? Aku menyampaikan kepadanya sabda RASULULLAH, lalu dia memberitahukanku tentang pendapatnya. Saya tidak akan menginjak daerah yang kamu berada padanya.” 
(Al-Ibanah, Ibnu Baththah hlm. 94)

Abu Sa’id al-Khudri

Al-A’raj menceritakan bahawa dia mendengar Abu Sa’id al-Khudri z berkata kepada seseorang, “Apakah engkau mendengarku bila aku sampaikan (hadits) daripada RASULULLAH, beliau bersabda, ‘Jangan kalian menukar dinar dengan dinar, dan dirham dengan dirham, kecuali harus sama, serta jangan kalian menjualnya dengan tidak kontan,’ lalu engkau berfatwa seperti ini? Demi Allah, jangan sampai ada yang menaungiku bersamamu kecuali masjid.” 
(Al-Ibanah, Ibnu Baththah hlm. 95)

Muhammad bin Sirin (tabi'in)

Qatadah ra menceritakan bahawa Ibnu Sirin ra menyampaikan hadits Nabi kepada seseorang. Orang tersebut lalu berkata, “Fulan berkata demikian dan demikian.” Ibnu Sirin lalu berkata, “Saya menyampaikan daripada RASULULLAH, lalu engkau mengatakan fulan berkata demikian demikian! Saya tidak akan mengajakmu berbicara selama-lamanya.” 
(Sunan Ad-Darimi no. 441)

Umar bin Abdul Aziz (tabi'in)

Beliau ra berkata:


لَا رَأْيَ لِأَحَدٍ مَعَ سُنَّةٍ سَنَّهَا رَسُولُ اللهِ n



“Tidak ada hukum akal bagi seseorang di hadapan sunnah yang datang dari RASULULLAH SAW.” 
(Al-Ibanah 1/246)



Abu Qilabah


إِذَا حَدَّثْتَ الرَّجُلَ بِالسُّنَّةِ فَقَالَ: دَعْنَا مِنْ هَذَا وَهَاتِ كِتَابَ اللهِ؛ فَاعْلَمْ أَنَّهُ ضَالٌّ



“Apabila kamu menyampaikan hadits RASULULLAH sawa kepada seseorang, lalu dia mengatakan: ‘Tinggalkan kami dari yang seperti ini. Datangkan kepadaku kitab ALLAH SWT,’ ketahuilah bahawa dia orang yang sesat.” 
(I’lamul Muwaqqi’in 2/282)

Al-Imam Asy-Syafi’i

أَجْمَعَ الْمُسْلِمُونَ عَلَى أَنَّ مَنِ اسْتَبَانَ لَهُ سُنَّةُ رَسُولِ اللهِ n لَمْ يَحِلَّ لَهُ أَنْ يَدَعَهَا لِقَوْلِ أَحَدٍ


“Kaum muslimin telah bersepakat, barangsiapa yang sudah jelas baginya sunnah RASULULLAH, tidak halal baginya untuk meninggalkannya kerana ucapan seseorang.” (I’lamul Muwaqqi’in 2/282)

Al-Imam Ahmad bin Hanbal

مَنْ رَدَّ حَدِيثَ النَّبِيِّ n فَهُوَ عَلَى شَفَا هَلَكَةٍ



“Barangsiapa menentang satu hadits RASULULLAH, dia berada di tepi kehancuran.” (Thabaqat Hanabilah 2/15, Al-Ibanah 1/ 260)


Al-Imam Al-Barbahari

وَإِذَا سَمِعْتَ الرَّجُلَ يَطْعَنُ فِي الْآثَارِ أَوْ يُرِيدُ غَيْرَ الْآثَارِ فَاتَّهِمْهُ عَلَى الْإِسْلَامِ، وَلَا تَشُكَّ أَنَّهُ صَاحِبُ هَوًى مُبْتَدِعٌ



“Apabila engkau mendengar seseorang mencela hadits, atau menginginkan yang selain hadits, curigailah keislamannya. Janganlah engkau ragu bahawa dia adalah pengikut hawa nafsu dan mubtadi.” 
(Syarhus Sunnah hlm. 51)



Abul Qasim al-Ashbahani

قَالَ أَهْلُ السُّنَّةِ مِنَ السَّلَفِ: إِذَا طَعَنَ الرَّجُلُ عَلَى الْآثَارِ يَنْبَغِي أَنْ يُتَّهَمَ عَلَى الْإِسْلاَمِ


Ahlus Sunnah dari kalangan salaf mengatakan, “Apabila seseorang mencela sunnah RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM, pantas untuk dicurigai keislamannya.” (Al-Hujjah fi Bayanil Mahajjah, 2/428)

Dari mana sikap dan ucapan para imam tersebut kalau bukan buah dari ketauhidan yang benar kepada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA? Oleh kerana itu, yang akan mengagungkan dan mengamalkan sunnah Rasulullah adalah orang yang memiliki akidah yang benar dan kukuh, kerana konsekuensi dari keyakinan yang benar adalah menjunjug tinggi syiar-syiar ALLAH SUBHANAHU WA TAALA, baik lahir mahupun batin. Dengan kata lain, orang yang benar akidahnya, lahiriahnya tidak akan menyelisihi batinnya. Bila hal ini terjadi, perlu diragukan kemurnian akidahnya.

Ucapan mereka menggambarkan bentuk pengagungan yang tinggi terhadap syariat RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WASSALLAM. Kita wajib meneladani mereka dalam hal ini. Kemuliaan hidup, kemenangan, kebahagiaan dunia dan akhirat, ada dalam kebersamaan dengan mereka.

Wallahu a‘lam.

SUMBER : Majalah AsySyariah Edisi 061

 — bersama


Tiada ulasan:

Catat Ulasan