Saudaraku, berikut kami nukilkan
beberapa sebab dan sarana pengubatan yang sangat bermanfaat bagi berbagai
penyakit hati, sekaligus penyembuh yang sangat ampuh untuk menghilangkan
kegoncangan jiwa. Semoga kita boleh mengamalkannya secara jujur dan penuh
keikhlasan sehingga kita boleh mendapatkan manfaat darinya berupa kebahagiaan
hidup dan ketenangan hati. Aamiin..
1. Mengikuti petunjuk, memurnikan
tauhid, dan mengikhlaskan ibadah hanya kepada Allah saja, sebagaimana kesesatan
dan syirik itu merupakan faktor terbesar bagi sempitnya dada.
2. Menjaga iman yang Allah sematkan ke
dalam hati hamba-hambaNya dan juga amal soleh yang dilakukan seseorang.
3. Mencari ilmu syar’i yag bermanfaat.
Setiap ilmu syar’i seseorang bertambah luas, maka akan semakin lapang pula
hatinya.
4. Bertaubat dan kembali melakukan
ketaatan kepada Allah yang Maha Suci, mencintaiNya dengan sepenuh hati, serta
menghadapkan diri kepadaNya dan menikmati ibadah kepadaNya.
5. Terus menerus berzikir kepadaNya
dalam segala keadaan dan tempat. Sebab zikir mempunyai pengaruh yang sangat
menakjubkan dalam melapangkan dan meluaskan dada, menenangkan hati, serta
menghilangkan kebimbangan dan kedukaan.
6. Berbuat baik kepada sesama makhluk
seboleh mungkin. Sebab, seseorang yang murah hati lagi baik adalah manusia yang
paling lapang dadanya, paling baik jiwanya dan paling bahagia hatinya.
7. Mengeluarkan berbagai kotoran hati
dari berbagai sifat tercela yang menyebabkan hatinya menjadi sempit dan
tersiksa, seperti dengki, kebencian, iri, permusuhan, dan kezaliman.
Dalam sebuah hadits disebutkan bahawa
Rasulullah shalallahu’alaihi
wasalam pernah ditanya tentang sebaik-baik manusia, maka
beliaupun menjawab,
“Setiap orang yang bersih hatinya dan
selalu benar atau jujur lisannya.” Kemudian mereka para sahabat berkata,
mengenai jujur atau benar lisannya, kami sudah mengetahuinya, tetapi apakah
yang dimaksud dengan orang yang bersih hatinya?” Beliau menjawab, “Iaitu
seseorang yang bertakwa dan bersih, yang tidak terdapat dosa pada dirinya,
tidak zalim, tidak iri, dan juga tidak dengki.”
8. Keberanian dalam membela kebenaran.
Orang yang berani mempunyai dada yang lebih lapang dan hati yang lebih luas.
9. Meninggalkan sesuatu yang berlebihan
dalam memandang, berbicara, mendengar, bergaul, makan dan tidur. Meninggalkan
hal itu semua merupakan salah satu faktor yang dapat melapangkan dada, menyenangkan
hati, dan menghilangkan kedukaan dan kesedihan.
10. Menyibukkan diri dengan amal atau
ilmu syar’i yang bemanfaat kerana hal tersebut dapat menghindarkan hati dari
hal-hal yang menimbulkan keraguan hati.
11. Memperhatikan kegiatan hari ini dan tidak
perlu kuatir terhadap masa yang akan datang serta tidak sedih terhadap keadaan
yang terjadi pada masa-masa lalu. Seorang hamba harus selalu berusaha dengan
sungguh-sungguh dalam hal-hal yang bermanfaat baginya, baik dalam hal agama
mahupun dunia. Juga memohon kesejahteraan kepada RabbNya dalam mencapai maksud
dan tujuan serta memohon agar Dia membantu dalam mencapai tujuan tersebut. Ini
akan dapat menghibur dari kedukaan dan kesedihan.
12. Melihat kepada orang yang ada di
bawah dan jangan melihat kepada orang yang ada di atas dalam ‘afiat (kesihatan
dan keselamatan) dan rezeki serta kenikmatan dunia lainnya.
13. Melupakan hal-hal tidak menyenangkan
yang telah terjadi pada masa lalu, sehingga tidak larut memikirkannya.
14. Jika tertimpa musibah maka hendaknya
berusaha meringankan agar dampak buruknya boleh dihindari, serta berusaha keras
untuk mencegahnya sesuai dengan kemampuannya.
15. Menjaga kekuatan hati, tidak mudah
tergoda serta tidak terpengaruh angan-angan yang ditimbulkan oleh
pemikiran-pemikiran buruk, menahan marah, serta tidak mengkuatirkan hilangnya
hal-hal yang disukai. Tetapi menyerahkan semuanya hanya kepada Allah dengan
melakukan hal-hal yang bermanfaat, serta memohon ampunan dan afiat kepada Allah.
16. Menyandarkan hati hanya kepada Allah
seraya bertawakal kepadaNya. Berhusnudzan kepada Allah, Rabb Yang Maha Suci
lagi Maha Tinggi. Sebab, orang yang bertawakal kepada Allah tidak akan
dipengaruhi oleh kebimbangan dan keraguan.
17. Seseorang yang berakal mengetahui
bahawa kehidupan yang sebenarnya adalah kehidupan yang bahagia dan tenang.
Kerana kehidupan itu singkat sekali, kerana itu, jangan dipersingkat lagi
dengan adanya berbagai kesedihan dan memperbanyak keluhan. Kerana justeru hal
itu bertolak belakang dengan kehidupan yang benar dan sehat.
18. Jika tertimpa suatu hal yang tidak
menyenangkan hendaknya ia membandingkannya dengan berbagai kenikmatan yang
telah dilimpahkan kepadanya, baik berupa agama mahupun duniawi. Ketika orang
itu membandingkannya maka akan tampak jelas kenikmatan yang diperolehnya jauh
lebih banyak dibandingkan musibah yang dia alami. Di samping itu, perlu kiranya
ia membandingkan antara terjadinya bahaya di masa depan yang ditakutkan dengan
banyaknya kemungkinan keselamatan. Kerana kemungkinan yang lemah tidak mungkin
mengalahkan kemungkinan yang lebih banyak dan kuat. Dengan demikian akan
hilanglah rasa sedih dan takutnya.
19. Mengetahui bahawa gangguan dari
orang lain tidak akan memberikan mudarat atau bahaya kepadanya, khususnya yang
berupa ucapan buruk, tetapi hal itu justeru akan memberikan mudarat kepada diri
mereka sendiri. Hal itu tidak perlu dimasukkan ke dalam hati dan tidak perlu
difikirkan, sehingga tidak akan membahayakannya.
20. Mengarahkan fikirannya terhadap
hal-hal yang membawa manfaat bagi dirinya, baik dalam urusan agama mahupun
dunia.
21. Hendaklah dia tidak menuntut terima
kasih atas kebaikan yang dilakukannya, kecuali mengharapkan balasan dari Allah.
Dan hendaklah dia mengetahui bahawa amal yang dia lakukan, pada hakikatnya
merupakan muamalah (jalinan) dengan Allah, sehingga tidak mempedulikan terima
kasih dari orang terhadap apa yang dia berikan kepadanya. Allah berfirman yang
ertinya,
“Sesungguhnya kami memberi makanan kepadamu hanyalah untuk mengharapkan keredhaan Allah, kami tidak menghendaki balasan darimu dan tidak pula ucapan terima kasih.”
(QS. Al-Insan:9)
22. Memperhatikan hal-hal yang bermanfaat
dan berusaha untuk dapat merealisasikannya, serta tidak memperhatikan hal-hal
yang buruk baginya, sehingga otak dan fikirannya tidak disibukkan olehnya.
23. Berkonsentrasi pada aktiviti yang
ada sekarang dan menyisihkan aktiviti yang akan datang, sehingga aktiviti yang
akan datang kelak dikerjakan secara maksimal dan sepenuh hati.
24. Memilih dan berkonsentrasi pada
aktiviti yang bermanfaat, dengan mengutamakan yang lebih penting. Hendaklah ia
memohon pertolongan pada Allah, kemudian meminta pertimbangan orang lain, dan
jika pilihan itu telah sesuai dengan kemantapan hatinya, maka silahkan
diamalkan dengan penuh tawakal pada Allah.
25. Menyebut-nyebut nikmat Allah dengan
memujinya, baik yang zahir mahupun yang batin. Sebab, dengan menyadari dan menyebut-nyebut
nikmat Allah, maka Dia akan menghindarkan dirinya dari kebimbangan dan
kesusahan.
26. Hendaklah bergaul dan memperlakukan
pasangan (suami mahupun isteri) dan kaum kerabat serta semua orang yang
mempunyai hubungan secara baik. Jika menemukan suatu aib, maka jangan
disebarluaskan, tetapi lihat pula kebaikan yang ada padanya. Dengan cara ini,
persahabatan dan hubungan akan terus terjalin dengan baik dan hati akan semakin
lapang. Berkenaan dengan hal ini, Rasulullah bersabda,
“Janganlah seorang mukmin lelaki
membenci mukmin perempuan (isteri) seandainya dia membenci suatu akhlaknya,
maka dia pasti meredhai sebahagian lainnya.”
(HR. Muslim)
27.
Doa memohon perbaikan semua hal dan urusan. Dan doa paling agung berkenaan
dengan hal itu adalah :
اللَّهُمَّ أَصْلِحْ لِى دِينِىَ الَّذِى
هُوَ عِصْمَةُ أَمْرِى وَأَصْلِحْ لِى دُنْيَاىَ الَّتِى فِيهَا مَعَاشِى
وَأَصْلِحْ لِى آخِرَتِى الَّتِى فِيهَا مَعَادِى وَاجْعَلِ الْحَيَاةَ زِيَادَةً
لِى فِى كُلِّ خَيْرٍ وَاجْعَلِ الْمَوْتَ رَاحَةً لِى مِنْ كُلِّ شَرٍّ
“Allahumma
ashlihlii diinii lladzii huwa ‘ishmatu amrii, wa ashlihlii dunyaya llatii
fiihaa ma’asyii, wa ashlihlii akhirotii llatii fiihaa ma’adii, waj’alilhayaata
ziyaadatan lii fii kulli khair, waj’alil mauta raahatan lii min kulli syarr.”
(HR. Muslim)
Ertinya :
“Ya Allah perbaikilah bagiku agamaku
sebagai benteng urusanku. Perbaikilah bagiku duniaku yang menjadi tempat
kehidupanku. Perbaikilah bagiku akhiratku yang menjadi tempat kembaliku!
Jadikanlah ya Allah, kehidupan ini penambah kebaikan bagiku dan jadikanlah
kematianku sebagai kebebasanku dari segala keburukan.”
Demikian
juga dengan doa berikut ini :
اَللَّهُمَّ رَحْمَتَكَ أَرْجُو فَلاَ
تَكِلْنِيْ إِلَى نَفْسِيْ طَرْفَةَ عَيْنٍ، وَأَصْلِحْ لِيْ شَأْنِيْ كُلَّهُ،
لاَ إِلَـهَ إِلاَّ أَنْتَ
“Allahumma
rahmataka arjuu falaa takilnii ilaa nafsii thorfata’ainin wa ashlihlii sya’nii
kullahu, laa ilaha illa anta.”
Ertinya
“Ya Allah hanya rahmatMu aku berharap
mendapatkannya. kerana itu, jangan Engkau biarkan diriku sekejap mata (tanpa
pertolongan atau rahmat dariMu). Perbaikilah seluruh urusanku, tiada Tuhan yang
berhak disembah selain Engkau.”
28. Jihad di jalan Allah. Hal ini
berdasarkan pada sabda Rasulullah shalallu’alaihi wassalam,
“Berjihadlah di jalan Allah, kerana
jihad di jalan Allah merupakan pintu dari pintu-pintu syurga, yang dengannya
Allah menyelamatkan dari kedukaan dan kesedihan.”
Sumber
: Do’a dan Wirid, Ustaz Yazid bin Abdul Qadir Jawaz, Pustaka Imam Syafi’i.
Artikel
Muslimah.or.Id
[1]
Lafal hadits tersebut berbunyi,
أفضل الناس كل مخموم القلب صدوق اللسان ،
قالوا : صدوق اللسان نعرفه فما مخموم القلب ؟ قال : التقي النقي ، لا إثم فيه و لا
بغي و لا غل و لا حسد
“Sebaik-baik manusia adalah manusia yang
bersih hatinya dan selalu benar atau jujur lisannya.” Kemudian mereka para
sahabat berkata, mengenai jujur atau benar lisannya, kami sudah mengetahuinya,
tetapi apakah yang dimaksud dengan orang yang bersih hatinya?” Beliau menjawab,
“Iaitu seseorang yang bertakwa dan bersih, yang tidak terdapat dosa pada
dirinya, tidak zalim, tidak iri, dan juga tidak dengki.”
HR.
Ibnu Majah 4216 dan Ibnu ‘Asakir (17/29/2). Syaikh Albani berkata, “Hadits ini
memiliki sanad yang shahih dan rijal yang tsiqat (terpercaya).” (As-Silsilah
Ash-Shaihah no.948, Maktabah Asy-Syamilah-red)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan