Daripada
Abu Musa Al-Asy’ariy radhiyallahu
‘anhu berkata, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
مَثَلُ الْجَلِيسِ الصَّالِحِ وَالسَّوْءِ
كَحَامِلِ الْمِسْكِ وَنَافِخِ الْكِيرِ ، فَحَامِلُ الْمِسْكِ إِمَّا أَنْ
يُحْذِيَكَ ، وَإِمَّا أَنْ تَبْتَاعَ مِنْهُ ، وَإِمَّا أَنْ تَجِدَ مِنْهُ
رِيحًا طَيِّبَةً ، وَنَافِخُ الْكِيرِ إِمَّا أَنْ يُحْرِقَ ثِيَابَكَ ، وَإِمَّا
أَنْ تَجِدَ رِيحًا خَبِيثَة
“Permisalan rakan duduk yang soleh dan
buruk adalah seperti penjual minyak wangi dan tukang pandai besi. Adapun
penjual minyak wangi, boleh jadi ia akan memberimu minyak wangi, atau kamu akan
membeli darinya atau kamu akan mendapat bau harum darinya. Adapun tukang pandai
besi, boleh jadi ia akan membuat pakaianmu terbakar, atau kamu akan mendapat
bau yang tidak sedap darinya.”
(HR.
Bukhari No. 2101, Muslim No. 2628)
Wahai saudariku, demikianlah
Rasulullah shallallahu
‘alaihi wa sallam memberikan petunjuk kepada kita agar
sentiasa memilih rakan-rakan yang soleh dan waspada dari rakan-rakan yang
buruk. Rasulullah shallallahu
‘alaihi wa sallam memberikan contoh dengan dua
permisalan ini dalam rangka menjelaskan bahawa seorang rakan yang soleh akan
memberikan manfaat bagi kita di setiap saat kita bersamanya. Sebagaimana
penjual minyak wangi yang akan memberikan manfaat bagi kita, berupa pemberian
minyak wangi, atau minimal jika kita duduk bersamanya, kita akan mencium bau
wangi.
Manfaat Berkawan dengan Orang yang Soleh
Berkawan dengan rakanan yang soleh,
duduk-duduk bersamanya, bergaul dengannya, mempunyai keutamaan yang lebih
banyak daripada keutamaan duduk dengan penjual minyak wangi. Kerana duduk
dengan orang soleh boleh jadi dia akan mengajari kita sesuatu yang bermanfaat
untuk agama dan dunia kita serta memberikan nasihat-nasihat yang bermanfaat
bagi kita atau dia akan memberikan peringatan kepada kita agar menghindari
perkara-perkara yang membahayakan kita.
Rakan yang soleh sentiasa mendorong kita
untuk melakukan ketaatan kepada Allah, berbakti kepada orang tua, menyambung
tali silaturrahim, dan mengajak kita untuk sentiasa berakhlak mulia, baik
dengan perkataannya, perbuatannya, ataupun dengan sikapnya. Sesungguhnya
seseorang akan mengikuti sahabat atau rakan duduknya, dalam hal tabiat dan
perilaku. Keduanya saling terikat satu sama lain dalam kebaikan ataupun yang
sebaliknya.
(Bahjah Quluubil Abrar, 119)
Jika kita tidak mendapat manfaat di
atas, minimal masih ada manfaat yang boleh kita peroleh ketika berkawan dengan
orang yang soleh, iaitu kita akan tercegah dari perbuatan-perbuatan buruk dan
maksiat. Rakan yang soleh akan selalu menjaga persahabatan, sentiasa mengajak
berlumba-lumba dalam kebaikan, berusaha menghilangkan keburukan. Dia juga akan
menjaga rahsia kita, baik ketika kita bersamanya mahupun tidak. Dia akan
memberikan manfaat kepada kita berupa kecintaannya dan doanya pada kita, baik
kita masih hidup mahupun setelah mati.
(Bahjatu Quluubil Abrar, 119)
Wahai saudariku, sungguh manfaat
berkawan dengan orang yang soleh tidak terhitung banyaknya. Dan begitulah
seseorang, akan dinilai sesuai dengan siapakah yang menjadi rakan dekatnya,
sebagaimana sabda Rasulullah shallallahu
‘alaihi wa sallam:
المرء على دين خليله فلينظر أحدكم من يخالل
“Seseorang itu menurut agama rakan
dekatnya, maka hendaklah kalian melihat siapakah yang menjadi rakan dekatnya.”
(HR. Abu Daud dan Tirmidzi, dishahihkan
oleh Syaikh Al-Albani dalam Silsilah
Ash-Shahihah, no. 927)
Bahaya Rakan yang Buruk
Jika berkawan dengan orang yang soleh
dapat memberikan manfaat yang sangat banyak, maka berkawan dengan teman yang
buruk memberikan akibat yang sebaliknya. Orang yang bersifat buruk dapat
mendatangkan bahaya bagi orang yang berkawan dengannya, dapat mendatangkan
keburukan bagi orang yang bergaul bersamanya. Sungguh betapa banyak kaum yang
hancur kerana sebab keburukan-keburukan mereka, dan betapa banyak orang yang
mengikuti sahabat-sahabat mereka menuju kehancuran, baik sedar ataupun tidak
sedar.
(Bahjatu Qulubil Abrar, 120)
Oleh kerana itulah, sungguh di antara
nikmat Allah yang paling besar bagi seorang hamba yang beriman adalah Allah
memberinya taufiq berupa teman yang baik. Sebaliknya, di antara ujian bagi
seorang hamba adalah Allah mengujinya dengan rakan yang buruk.
(Bahjah Qulubil Abrar, 120)
Berteman dengan orang soleh akan
memperoleh ilmu yang bermanfaat, akhlak yang utama dan amal yang soleh. Adapun
berteman dengan orang yang buruk akan mencegahnya dari hal itu semua.
Jangan Sampai Menyesal
Allah Taala berfirman
وَيَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى
يَدَيْهِ يَقُولُ يَا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلًا ( ) يَا
وَيْلَتَى لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا ( ) لَقَدْ أَضَلَّنِي عَنِ
الذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءَنِي وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِلْإِنْسَانِ خَذُولًا
“Dan (ingatlah) hari (ketika itu) orang
yang zalim menggigit dua tangannya, seraya berkata: “Aduhai kiranya (dulu) aku
mengambil jalan bersama-sama Rasul. Kecelakaan besarlah bagiku. Kiranya aku (dulu) tidak menjadikan sifulan itu teman
akrab(ku). Sesungguhnya dia telah menyesatkan aku
dari al Quran ketika al Quran itu telah datang kepadaku. Dan adalah syaitan itu
tidak mahu menolong manusia.”
(QS.
Al Furqan: 27-29).
Sebagaimana yang sudah masyhur di
kalangan ulama ahli tafsir, yang dimaksud dengan orang yang zalim dalam ayat
ini adalah ‘Uqbah bin Abi Mu’ith, sedangkan si fulan yang telah menyesatkannya
dari petunjuk al Quran adalah Umayyah bin Khalaf atau saudaranya Ubay bin
Khalaf. Akan tetapi secara umum, ayat ini juga berlaku bagi setiap orang yang
zalim yang telah memilih mengikuti sahabatnya untuk kembali kepada kekafiran
setelah datang kepadanya hidayah Islam. Sampai akhirnya dia mati dalam keadaan
kafir sebagaimana yang terjadi pada ‘Uqbah bin Abi Mu’ith.(Adhwa’ul Bayan, 6/45)
Begitulah Allah Taala telah
menjelaskan betapa besarnya pengaruh seorang rakan dekat bagi seseorang, hingga
seseorang dapat kembali kepada kekafiran setelah dia mendapatkan hidayah islam
disebabkan pengaruh teman yang buruk. Oleh kerana itulah sudah sepantasnya
setiap dari kita waspada dari rakan-rakan yang mempunyai perangai buruk.
Penutup
Wahai saudariku, ingin ku kutipkan
sedikit nasihat yang semoga bermanfaat untukku mahupun untuk dirimu. Nasihat
ini berasal dari seorang ulama bernama Ibnu Qudamah Al Maqdisiy:
“Ketahuilah, Sungguh tidaklah pantas
seseorang menjadikan semua orang sebagai rakannya. Akan tetapi sepantasnya dia
memilih orang yang boleh dijadikan sebagai rakan, baik dari segi sifatnya,
perangainya, ataupun apa saja yang boleh menimbulkan keinginan untuk berteman
dengannya. Sifat ataupun perangai tersebut hendaknya sesuai dengan manfaat yang
dicari dari hubungan pertemanan. Ada orang yang berkawan kerana tujuan dunia,
seperti kerana ingin memanfaatkan harta, kedudukan ataupun hanya sekadar
bersenang-senang bersama dan berbual bersama, akan tetapi hal ini bukanlah
tujuan kita. Ada pula orang yang bertkawan untuk tujuan agama, dalam hal ini
terdapat pula tujuan yang berbeza-beza.
Di antara mereka ada yang bertujuan
dapat memanfaatkan ilmu dan amalnya, ada pula yang ingin mengambil manfaat dari
hartanya, dengan tercukupinya keperluan ketika berada dalam kesempitan. Secara
umum, kesimpulan orang yang boleh dijadikan sebagai rakan hendaknya dia
mempunyai lima kriteria berikut: Berakal (cerdas), berakhlak baik, tidak fasik,
bukan ahli bidaah dan tidak rakus terhadap dunia.
Kecerdasan merupakan modal utama. Tidak
ada kebaikan berkawan dengan orang yang dungu, kerana orang yang dungu
terkadang dia ingin menolongmu tapi justeru dia malah mencelakakanmu. Akhlak
baik, hal ini juga sebuah keharusan. Kerana terkadang orang yang cerdas jika ia
sedang marah dan emosi dapat dikuasai oleh hawa nafsunya. Maka tidaklah baik
bertkawan dengan orang yang cerdas tapi tidak berakhlak. Sedangkan orang yang
fasik, dia tidaklah mempunyai rasa takut kepada Allah. Dan orang yang tidak
mempunyai rasa takut kepada Allah, kamu tidak akan selamat dari tipu dayanya,
di samping dia juga tidak dapat dipercaya. Adapun ahli bidaah, dikuatirkan dia
akan mempengaruhimu dengan buruknya kebidaahannya.
(Mukhtashor Minhajul Qashidin, 2/ 36-37)
Semoga
yang sedikit ini boleh bermanfaat untukku dan untukmu saudaraku…
Amiin
…
muslimah.or.id
Penyusun: Latifah Ummu Zaid
Murajaah: Ustadz Ammi Nur Baits
Penyusun: Latifah Ummu Zaid
Murajaah: Ustadz Ammi Nur Baits
Rujukan:
· Bahjatu
Qulubil Abrar, syaikh ‘Abdurrahman bin Nashir
As-Sa’diy, Maktabah Al Imam Al Wadi’iy, Shan’aa
· Adhwa’ul
Bayan, Muhammad Al Amin Asy-Syinqithi, Darul-Fikr
lith-thoba’ah wan-nasyr wat-tauzi’, Beirut (Maktabah Asy-Syamilah)
· Mukhtashor
minhajul Qashidin, Ibnu Qudamah Al Maqdisiy. (Maktabah
Asy-Syamilah)
dan Wirid, Ustaz Yazid bin Abdul Qadir Jawaz, Pustaka Imam Syafi’i.
Artikel
Muslimah.or.Id
[1]
Lafal hadits tersebut berbunyi,
أفضل الناس كل مخموم القلب صدوق اللسان ،
قالوا : صدوق اللسان نعرفه فما مخموم القلب ؟ قال : التقي النقي ، لا إثم فيه و لا
بغي و لا غل و لا حسد
“Sebaik-baik manusia adalah manusia yang
bersih hatinya dan selalu benar atau jujur lisannya.” Kemudian mereka para
sahabat berkata, mengenai jujur atau benar lisannya, kami sudah mengetahuinya,
tetapi apakah yang dimaksud dengan orang yang bersih hatinya?” Beliau menjawab,
“Iaitu seseorang yang bertakwa dan bersih, yang tidak terdapat dosa pada
dirinya, tidak zalim, tidak iri, dan juga tidak dengki.”
HR.
Ibnu Majah 4216 dan Ibnu ‘Asakir (17/29/2). Syaikh Albani berkata, “Hadits ini
memiliki sanad yang shahih dan rijal yang tsiqat (terpercaya).” (As-Silsilah
Ash-Shaihah no.948, Maktabah Asy-Syamilah-red)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan