Daripada
Abu Ayub Al Anshari radhiyallahu
‘anhu, dia berkata:
جَاءَ رَجُلٌ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَلِّمْنِي وَأَوْجِزْ
قَالَ إِذَا قُمْتَ فِي صَلَاتِكَ فَصَلِّ صَلَاةَ مُوَدِّعٍ وَلَا تَكَلَّمْ بِكَلَامٍ
تَعْتَذِرُ مِنْهُ وَأَجْمِعْ الْيَأْسَ عَمَّا فِي أَيْدِي النَّاسِ
“Seorang lelaki menemui Nabi shallallahu
‘alaihi wa sallam lalu berkata: “Ya Rasulullah. Berilah aku nasihat yang
ringkas.” Maka beliau shallallahu
‘alaihi wa sallam bersabda: “Kalau Engkau mengerjakan solat, maka solatlah seperti
solatnya orang yang hendak meninggalkan (dunia). Jangan berbicara dengan satu
kalimat yang esok hari kamu akan meminta uzur kerana ucapan itu. Dan
perbanyaklah rasa putus asa terhadap apa yang di tangan orang lain.”
(Hasan. Dikeluarkan oleh Ahmad (5/412),
Ibnu Majah(4171), Abu Nu’aim dalam Al
Hilyah (1/462) Al
Mizzi (19/347) dan Lihat Ash Shahihah (401))
Penjelasan Hadits
Alangkah indahnya ketiga wasiat ini.
Apabila dijalankan oleh seorang hamba, maka sempurnalah semua urusan dan tentu
dia akan berhasil.
Wasiat pertama,
Menganjurkan untuk menyempurnakan solat
dan berijtihad agar mengerjakannya dengan sebaik-baiknya. Hal itu dengan
menghisab diri terhadap semua solat yang dikerjakan serta menyempurnakan semua
kewajipan, fardhu ataupun sunnah-sunnah yang ada di dalam solat. Hendaknya juga
bersungguh sungguh merealisasikan tingkatan ihsan yang merupakan darjat
tertinggi, dengan kehadiran yang betul-betul sempurna di hadapan Rabbnya. Yakni
bahawa dia sedang berbicara lirih dengan Rabbnya melalui apa yang dibacanya,
yakni doa ataupun zikir-zikir lainnya. Tunduk kepada Rabbnya dalam setiap
posisi; berdiri, rukuk, sujud, turun mahupun naik (dari rukuk atau sujud serta
akan berdiri).
Tujuan yang mulia ini didukung pula
dengan kesiapan jiwa tanpa ragu dan rasa malas di hatinya. Bahkan, hatinya
sentiasa hadir dalam setiap solat, seakan-akan itu adalah solat orang yang akan
berpisah (mahu meninggal dunia) atau seolah-olah tidak akan solat lagi sesudah
itu (kerana meninggal dunia).
Sudah dimaklumi bahawa orang yang akan
meninggal dunia akan berusaha dengan sungguh-sungguh mencurahkan segenap daya
upayanya, bahkan selalu dalam keadaan mengingat pengertian-pengertian dan sebab
yang kuat, sehingga mudahlah semua urusannya, lalu itu menjadi kebiasaannya.
Solat dengan cara seperti itu akan
mencegah pelakunya dari semua akhlak yang rendah dan mendorongnya berhias
dengan akhlak yang menarik, kerana hal itu akan memberi pengaruh dalam jiwanya,
iaitu bertambahnya iman, cahaya, dan kegembiraan hati, serta kecintaan yang
sempurna terhadap kebaikan.
Wasiat kedua,
Menganjurkan untuk menjaga lisan dan
sentiasa mengawasinya kerana menjaga lisanlah kendali semua urusan seseorang.
Jika seseorang mampu menguasai lisannya, nescaya dia dapat menguasai seluruh
anggota tubuhnya yang lain. Tetapi jika justeru dirinya dikuasai oleh lisannya
dan tidak menjaganya dari perkataan yang mengandung mudarat, maka urusannya
akan sia-sia, baik agama mahupun dunianya. Maka janganlah berbicara sepatah
katapun melainkan harus diketahui apa manfaatnya bagi agama atau dunia. Semua
pembicaraan yang di dalamnya ada kemungkinan mendapat kritik atau bantahan,
hendaknya ditinggalkan, kerana kalau dia berbicara maka dikuasai oleh ucapan
tersebut, sehingga ia akan menjadi tawanannya. Bahkan, sering kali menimbulkan
mudarat yang tidak mungkin dihindari.
Wasiat ketiga,
Menyiapkan diri bergantung hanya kepada
Allah semata dalam semua urusan kehidupan dunia dan akhirat. Tidak meminta
kecuali kepada Allah dan tidak bersikap tamak kecuali terhadap kurniaNya. Juga
menyiapkan diri untuk berputus asa terhadap apa yang ada di tangan manusia.
Demikian itu kerana ‘putus asa’ adalah penjaga. Siapa yang berputus asa dari
sesuatu, dia akan merasa tidak memerlukannya. Sebagaimana dia tidak meminta
dengan lisannya kecuali hanya kepada Allah maka hatinya pun tidak bergantung
kecuali kepada Allah.
Oleh sebab itu, tetaplah menjadi seorang
hamba sejati bagi Allah, selamat atau bebas dari pengabdian kepada sesama
makhluk. Sungguh, dia telah memilih kebebasan dari perbudakan mereka dan dengan
itu pula dia telah memperoleh kedudukan yang tinggi dan mulia. Sesungguhnya
bergantung kepada sesama makhluk menimbulkan kehinaan dan jatuhnya harga diri
dan kedudukan seseorang sesuai dengan tingkat ketergantungannya kepada mereka.
Wallahu
a’lam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan