TUGAS seorang pengamal
perubatan sungguh mulia. Membantu menyelamatkan nyawa manusia dan menghilangkan
kesakitan kepada pesakit (dengan tidak dinafikan bahawa segalanya adalah
ketentuan daripada ALLAH SUBHANAHU WA TAALA jua).
Sesiapa
yang menceburi bidang ini, sama ada doktor, jururawat atau seumpamanya adalah
khusus bagi menolong kehidupan manusia sejagat. Inilah kemahiran yang sukar
diperoleh. Malah untuk menjadi seorang doktor, selain masa yang lebih lama di
universiti berbanding dengan profesyen lain.
Oleh
kerana keistimewaan inilah tugasan yang diberikan amat besar. Justeru, tugasan
ini tidak boleh diberikan kepada orang yang tidak khusus belajar mengenai hal
ehwal merawat pesakit. Lebih besar lagi taklifan yang diberikan kepada para
pengamal perubatan ini apabila ada di antara mereka menceburi bidang yang lebih
spesifik dalam ilmu dan dunia perubatan.
Sebagai
contohnya pembedahan jantung oleh pakar Jantung, hal-hal khusus sakit puan oleh
pakar sakit puan. Ada yang mengambil kepakaran sakit tulang, sakit kanak-kanak,
sakit berkaitan darah dan sebagainya. Pendek kata bukan calang-calang orang
sahaja yang mengambil bidang yang penting ini.
Ilmu ALLAH
SUBHANAHU WA TAALA ini juga tidak tertakluk kepada lelaki mahupun wanita. Ianya
bergantung kepada kecenderungan masing-masing dan minat yang mendalam dalam
sesuatu disiplin ilmu spesifik itu.
Menjaga
Batas Syariat
Tidak
sihat seseorang itu boleh membawa kepada hidup tidak berkualiti. Kerja
terganggu. Ibadah pun terbatas. Malah penyakit yang dialami boleh membawa maut
jika tidak diurus dengan baik oleh perawat yang berkemahiran di dalam sesuatu
bidang penyakit tersebut.
Namun
di sana timbul satu isu apabila kita sebagai seorang muslim, perlu menjaga
batas syariat yang ditetapkan dalam agama seperti menjaga aurat sepanjang
waktu. Aurat lelaki antara pusat dan lutut bagi masyarakat umum. Manakala aurat
wanita adalah muka dan tapak tangan boleh didedahkan.
Batasan
aurat ini boleh terangkat hukumnya jika berlaku darurat. Apa yang dimaksudkan
darurat di sini sebagai contohnya jika wanita yang sudah sampai waktu bersalin,
wajib hadir di sisinya seorang pembantu yang mahir dalam selok belok kelahiran
dan membantu proses berkaitan dengan kelahiran agar terjamin nyawa ibu dan
anak.
Penjagaan
batas aurat ini tidaklah termasuk dalam lima perkara penting tujuan diturunkan
syariat (maqasid syar’iyyah); iaitu untuk menjaga agama, akal, nyawa, maruah
dan harta.
Penggunaan
hukum darurat bagi menjaga aurat semasa merawat ini tidak terpakai secara
langsung. Cuma hukum darurat ini digunapakai secara tidak langsung apabila
ketidakhadiran orang yang mahir (sama ada lelaki atau wanita) boleh
mengakibatkan nyawa si ibu atau si anak yang akan dilahirkan terancam.
Batasan
hukum penjagaan aurat
Batasan
hukum penjagaan aurat dalam bidang perubatan ini boleh diletakkan sebagai
rukhsah. Rukhsah bermaksud keringanan yang dibenarkan syariat atas
keadaan-keadaan tertentu.
Keringanan
ini juga disebut sebagai ‘takhfif’ selain rukhsah. Ia adalah bentuk kemudahan
yang diberikan oleh Islam bagi setiap hambaNya yang berada pada keadaan
tertentu. Ibnu Nujaim menyebutkan bahawa rukhsah terdiri dari beberapa jenis:
Pertama:
Menggugurkan (takhfif isqath), seperti pengguguran kewajipan solat Jumaat
kepada orang yang sakit kronik.
Kedua:
Mengurangkan (takhfif tanqish), seperti qasar solat empat rakaat menjadi dua
ketika dalam keadaan musafir; dibolehkan solat sesuai dengan kemampuan bagi
seseorang yang dalam keadaan sakit dan yang lainnya.
Ketiga:
Menggantikan (takhfif ibdal). Misalnya mengganti wuduk air dengan tayamum
menggunakan debu diakibatkan tidak adanya air yang digunakan untuk berwuduk.
Keempat:
Mendahulukan (takhfif taqdim), seperti rukhsah jamak taqdim.
Kelima:
Mengakhirkan (takhfif takhir). Ini termasuklah rukhsah jamak takhir, melewatkan
solat Isyak dan lain-lain.
Keenam:
Meringankan (takhfif tarkhish), seperti dibolehkan minum arak jika tercekik
sesuatu apabila tiada minuman lain di sekelilingnya.
Ketujuh:
Mengubah (takhfif taghyir). Misalnya perubahan bentuk perbuatan solat menjadi
lebih ringan ketika terjadi peperangan. [Lihat
Imam Musbikin, Qawa’id al-Fiqhiyah, Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 2001]
Dalam
konteks yang dibincangkan ini, kehadiran perawat untuk merawat pesakit
diringankan hukum melihat auratnya kerana kemahiran yang ada bagi perawat dan
kemaslahatan yang timbul atas pesakit.
Jika
digabungkan jenis rukhsah, takhfif tarkhish akan diguna pakai. Dengan sendiri
isu perawat lelaki tidak timbul. Kehadiran perawat yang berkemahiran amat
dituntut demi menjaga kemashlahatan nyawa pesakit.
Jika
tidak melibatkan nyawa sekalipun seperti dalam pemeriksaan biasa, sentuhan dari
perawat amat penting bagi menjamin kesinambungan penjagaan kesihatan yang
berterusan. Lebih-lebih lagi perawat itu adalah lelaki yang lebih berkemahiran.
Kerana aurat kemaluan wanita bukan sahaja lelaki
ajnabi yang haram melihatnya, wanita pun haram melihatnya tanpa sebab yang
khusus seperti berubat.
Namun dari satu sudut yang lain
sifat dan naluri seorang manusia tidak boleh lari dari malu mendedahkan anggota
sulit mereka kepada sesiapa sahaja. Di sinilah perlunya satu etika khusus dalam
berubat dan merawat. Iaitu tidak sewenangnya mengambil ruang rukhsah tersebut
dalam mengambil kesempatan melihat aurat di luar dari batas yang sepatutnya.
Dr Suhazeli Abdullah ialah Pakar Perubatan Keluarga
http://www.feryco.com/sejauh-mana-dibenar-melihat-aurat-dalam-perubatan
Tiada ulasan:
Catat Ulasan